Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Spelers van Dark Souls: Prepare to Die Edition kunnen hun opslagbestanden en prestaties overzetten van Games for Windows Live naar Steamworks. De update is echter van tijdelijke aard en de einddatum is vastgesteld op 16 februari.

Als gamers hun opslagbestanden en prestaties tegen die tijd nog niet hebben overgezet naar Steamworks, bestaat de kans dat alle spelvoortgang verloren gaat. Het is door de update niet langer vereist om op twee platforms in te loggen om Dark Souls: Prepare to Die Edition te kunnen spelen, zo schrijft IGN. De migratie zou niet geheel probleemloos verlopen. Sommige speler claimen dat het spel na de update niet meer functioneert.

De ontwikkelaars beschrijven hoe spelers de Games for Windows Live-functionaliteit kunnen veranderen in Steamworks-functionaliteit. De uitleg is gericht op gamers die de titel al hebben gekocht of dat voor 16 februari nog doen. Dark Souls: Prepare to Die Edition wordt na die datum standaard uitgerust met Steamworks-functionaliteit. Enkele maanden geleden waren er geruchten dat Microsoft volledig stopte met de ondersteuning van de Games for Windows Live-dienst. Dat bleek uiteindelijk niet het geval, maar onder meer Bioshock 2 en Dirt 3 werden door de ontwikkelaars al overgezet naar Steamworks.

Het origineel van Dark Souls: Prepare to Die Edition kwam in 2012 op de markt en het spel werd daarnaast voor de PlayStation 3 en de Xbox 360 uitgegeven. Het vervolg van de game verscheen eerder dit jaar voor de pc en in 2015 volgt een PlayStation 4- en Xbox One-editie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Er is tevens ook een nieuwe DSFix versie (2.3) die de framerate unlock heeft gefixed. Dit werkte niet meer in de oude versie. Sterker nog, als je DSFix had geïnstalleerd en de framerate unlock functie gebruikte zorgde dit voor een instant crash als je het spel opstart. Het uitschakelen van deze functionaliteit of het updaten naar DSFix 2.3 lost dit probleem op.
Vergeet niet dat draaien op 60 FPS enkele bugs veroorzaakt. Ik gebruik de framerate unlocker alleen om de v-sync uit te schakelen. Verder heb ik de FPS limiter op 30 gezet om vreemde bugs te voorkomen.

Tevens wordt je Steam handle gebruikt voor summon signs. Dit is de username die je altijd kunt veranderen in je Steam settings. Ook leuk om te weten, mocht je cosplay characters gaan maken.

Als laatste een iets minder leuke mededeling: de huidige versie heeft matchmaking die regio gelimiteerd is. De regio wordt bepaald door de download regio instelling in je Steam instellingen. Ik vermoed dat de region lock een misverstand is. De GFWL versie van het spel had het immers niet, en het spel heeft niet genoeg spelers om een stricte region lock te veroorloven zonder het multiplayer aspect sterk negatief te beïnvloeden. Op de Dark Souls subreddit heb ik enkele mensen zien zeggen dat ze voorlopig naar de Finland regio zijn overgestapt. Ik weet niet hoeveel mensen dit daadwerkelijk doen, maar het is wellicht het proberen waard. Waarom ze Finland hebben gekozen weet ik niet.

Ook heb ik enkele bugs opgemerkt. Zo wilde het spel weleens crashen bij het benaderen van enkele summon signs. Ik weet niet waarom dit zo is. Daarnaast had een van de hosts waardoor ik gesummoned werd de verkeerde username, namelijk de username van de vorige host door wie ik gesummoned werd.

Als laatste positieve afsluiter kan ik zeggen dat de online functionaliteit over het algemeen veel beter werkt dan GFWL. Over het algemeen werkt het veel sneller en is het veel betrouwbaarder. Dit zal deels te maken hebben met de region lock op het moment, maar ik hoef in ieder geval niet meer 30 - 60 minuten meer te wachten voordat GFWL besluit dat ik eindelijk eens wat met de multiplayer kan gaan doen :)
Zover ik weet is Dirt 3 nog steeds niet overgezet naar Steamworks.
Wel meer games niet; Fallout 3, GTA 4, Fable 3 als drie tergende voorbeelden uit mijn Steam lijst die hoogst waarschijnlijk NOOIT een update gaan krijgen :/

Maar Dark Souls gelukkig wel, dus hopelijk gaat deze nog een keer in de aanbieding over een paar dagen.
Fallout 3 is dan ook perfect speelbaar zonder GFWL. Het heeft immers geen online functionaliteiten ;)

GTA 4 heeft dat wel, maar daar is ook een mod voor (IV-MP). En met die mod kan je alsnog GFWL uitzetten.


Verder tof dat het uit DS1 gehaald is, maar buiten GFWL is er zóveel mis met de game (geen grafische instellingen, resolutie is gelimiteerd aan 720p, talloze bugs (alles wel op te lossen met mods, maar dat werkt natuurlijk net wat minder dan als het out-of-the-box gewoon proper zou werken)dat het een beetje too little too late is imo.
GTA IV maakt gebruik van GFWL voor savegames, dus dan kan je je games niet opslaan.
Jawel hoor, XLiveless slaat de savegames dan gewoon op in je eigen GTA IV folder.
Je kunt ook een offline GFWL account maken heb ik begrepen, dan werkt het weer wel. Er zijn youtube videos die het uitleggen.
Het resolutieprobleem is vrij eenvoudig op te lossen met DSFix. Het framerate probleem ook, maar dat zou ik niet doen aangezien dat bugs kan veroorzaken. Het was natuurlijk beter geweest als dit out-of-the-box zo was, maar ja. DSFix is eenvoudig te installeren en daarna kun je gewoon van het spel genieten. Het spel heeft meer dan genoeg te bieden. Wat voor bugs doel je op?

EDIT: Er ontbrak een woord.

[Reactie gewijzigd door LizardBloke op 16 december 2014 14:34]

Niet als G4WL zonder reden van opgave crashed ;) Maar in het geval van Fallout 3 zijn er wel diverse manieren om het uit te schakelen. Dan hou je nog stabiliteitsproblemen over met systemen met meer dan 2 cores, etc. etc.

[Reactie gewijzigd door gimbal op 16 december 2014 14:46]

Kan Dirt 3 gewoon niet spelen op het moment terwijl ik een legale key heb door de brakke DRM, erg hinderlijk...
Dat is wel raar dan. Ik kan het spel gewoon spelen als ik het opstart via steam. Het enige is dat ik een steam overlay en een GFWL overlay heb, en dat de DLC store niet bereikbaar is.
Is inderdaad ook zo bij mij en de DLC store is jammer genoeg niet bereikbaar net als youtube support.
Ik heb m niet via Steam gekocht maar gewoon een losse key, vandaar.
Ook codemasters helpt je over vanaf GFWL, je kunt namelijk je losse key die bij je schijfjes zat registreren bij Steam.
Nou ja, je vervangt dan de huidige drm door die van Steam en tot nu toe zit GFWL nog steeds in de game.

"I Have a Boxed Copy of DiRT 3 - What about me?
The current plan is to allow anybody who has a boxed copy of DiRT 3 to redeem their CD key via Steam which will add DiRT 3 to your Steam library - there is a chance the process of how you get your copy might change and we're working with Valve to make sure it's as painless as possible."
http://forums.codemasters.../dirt-3-gfwl-problems-faq

Edit: meer informatie wordt gegeven in de Steam community:
GFWL Removal and More of Your Frequently Asked Questions Answered
Ook bij Codemasters zijn ze bezig om GFWL in Dirt 3 te vervangen door 'Steamworks'.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 17 december 2014 11:12]

Ja dat weet ik, maar na een jaar zit daar nog steeds geen schot in.
Het laatste wat ik daar over heb kunnen vinden is een thread op de fora van Steam waarin een dev zegt dat het nog komt, maar ik heb er weinig vertrouwen in...

E: Kwam net wel dit tegen, hopelijk kan ik dan na een jaar ook legaal Dirt 3 spelen... http://www.pcgamer.com/dirt-3-gfw-live-removal-in-progress/

[Reactie gewijzigd door Remcom00 op 17 december 2014 13:00]

Gister even vlug m'n saves overgezet. Moet natuurlijk wel m'n all-boss SL1 character bewaren voor de geschiedenisboeken... :D
slaat steam niet alle games op,in de cloud?
Niet alle games. In dit geval moesten de saves overgezet worden van het ene GFWL-based systeem naar het Steamworks systeem. Maar niet van alle games op Steam worden de savegames online opgeslagen. Dark Souls 2 is een voorbeeld.
Inderdaad alleen games die Steam-integratie hebben; games krijgen dat niet automagisch door ze in de Steam catalog te zetten.

Je zou verwachten dat nu deeltje 1 het heeft gekregen dat deeltje 2 snel zal volgen...
GLFW werkt niet met de steam cloud. Nadat je ze op de `goede' manier overzet naar de steamworks versie heb je als het goed is cloud saves, hoewel ik door sync errors ook daar wel eens wat ben kwijt geraakt.
Hier ben ik echt hartstikke blij mee. GFWL was een zinkend schip dat niet meer te redden viel. Blij dat steam ondersteuning biedt voor dit topspel!
Ah, deze probeerde ik volgens mij laatst nog te installeren, maar dat ging niet. Problemen met Windows Live etc. Dus als dat er nu uitgehaald is, dan hoop ik dat hij nu wel weer werkt.
De nieuwste DSFix (versie 2.3) staat nog niet op Nexusmods. Hij is op de blog van de auteur te vinden. Unlock FPS werkt bij mij prima met deze update.

Een andere kleine wijziging die is doorgevoerd (en die ik nog niet in een changelog heb gezien), is dat je alleen bij het opstarten al die logo's te zien krijgt. Even snel een "reload" van je game doen, bijvoorbeeld nadat je Lautrec in de afgrond geschopt hebt, kost daardoor nu minder tijd. Dit was op zich ook wel een optie in DSFix, maar deze werkte bij mij alleen als ik de optie Unlock FPS in gebruikte.
ik moet mijn systeem overnieuw installeren,moet ik alle steam games op de externe schrijf zetten?
Het hele punt van Steam is dat dit niet nodig is. Je kunt ze gewoon weer opnieuw downloaden in de client. En als je cloud saving niet uitgezet hebt dan krijg je de savegames ook gewoon weer kado.
hoi gribal.
bedankt voor je info,prettige kerst.
de groeten bart
Of wanneer je niet zulk snel internet hebt, kun je vanuit Steam een backup maken van je games naar een externe schijf en ze vervolgens vandaar weer installeren.
Deze backups nemen wat minder ruimte in en zo weet je zeker dat ze weer goed geinstalleerd worden.

Als je je de saves en instellingen van je games wilt behouden moet je opletten dat niet alle games ondersteuning voor 'cloud synchronisation' hebben. Dus het kan handig zijn om deze handmatig te backuppen.
Bijna alle games plaatsen hun saves in je Windows accountprofiel, als je die niet verwijderd behoud je ze en anders kun je een backup van je profiel maken en wanneer nodig vanuit die backup de saves terugzetten.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 17 december 2014 11:36]

bedankt voor je goede info,leuke kerst.
de groeten bart
Waarom tijdelijk? Ik wou die game ooit nog ´ns hebben, maar ik wist niet dat ie gebruikt maakt van GFWL. Dan zorg ik dat 'm tijdens de Winter sale koop ofzo.
Tijdelijk omdat de tot 16 januari je nog steeds de versie met GFWL krijgt. Maar nu met een update die je save-games en 'achievements' overzet naar Steam.
Vervolgens kun je updaten naar de nieuwe versie zonder GFWL via de 'bèta' opties in de eigenschappen.
Na 16 januari zal deze de standaard versie worden.

Dus alleen tijdelijk voor mensen die hun voorgang willen overzetten. Voor jou is er geen enkele haast.
Ah ok, thanks, dat klinkt een stuk logischer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True