Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Submitter: MusicAddict

Microsoft zal na 1 juli dit jaar zijn Games for Windows Live-dienst niet uitschakelen. Dat laat het Amerikaanse bedrijf maandag weten aan GameInformer. Er gingen al enige tijd geruchten dat Microsoft de stekker uit de dienst zou trekken.

Games for Windows LiveEerder verschenen er al onofficiële berichten dat de dienst zou worden voortgezet, maar nu heeft Microsoft deze bevestigd. Geruchten dat het hele platform zou verdwijnen kwamen op gang nadat Microsoft vorig jaar de mogelijkheid om games via het platform te kopen uitschakelde. Microsoft zegt nu dat gebruikers nog wel gebruik kunnen blijven maken van de Games for Windows Live-client die onder andere toegang geeft tot games die gekocht zijn via het platform en de multiplayer van een aantal games. Het kopen van nieuwe games blijft echt permanent uitgeschakeld.

Games for Windows Live biedt ontwikkelaars van games diverse mogelijkheden zoals ondersteuning voor multiplayer, drm en achievements. Verschillende ontwikkelaars van games zijn inmiddels gestopt met het inbouwen van ondersteuning voor de dienst. De geruchten zorgden er ook al voor dat onder andere Bioshock 2, Dirt 3 en Warhammer 40,000: Dawn of War II door de ontwikkelaars zijn overgezet naar Steamworks.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Als ik het goed begrijp wil ms op termijn stoppen met de dienst, maar willen ze er nu de stekker er nog niet uittrekken voor de bestaande gebruikers. Dat is best netjes van ze :)
Netjes is het pas als ze een alternatief bieden als de stekker eruit gaat.
Als ze wachten totdat geen hond het meer gebruikt en dan de servers down halen is het imo ook netjes. Alleen wel jammer als je oude games online wilt spelen, maar dat is nu ook al een probleem door gebrek aan playerbase.
Het is sowieso een beetje jammer (van die controlfreaks in de game business) dat je als gamer compleet afhankelijk bent van hun servers.

Met het model dat ze er tegenwoordig op na houden is het natuurlijk niet rendabel om een server te laten draaien voor een "handvol" hardcore gameliefhebbers.

Vroegah kon je vaak met de game zelf een servertje starten. Kijk naar Unreal Tournament '99. Die gasten hebben een master server draaien waarop iedere UT-server zichzelf bekend/openbaar kan maken en dat is het dan. Indien je het ip-adres van een server weet heb je die hele master server niet eens nodig. Verwaarloosbaar dataverkeer voor de master server maar een geweldige dienst.

Er wordt nog steeds flink online UT gespeeld. Het is maar net welke mogelijkheden je de gamers biedt: eigen content/mods kunnen creŽren en de mogelijkheid om zelf een server te draaien.
En toch heb ik het gevoel dat er nog heel weinig mensen gebruik maken van deze dienst.
Vrijwel veel games op windows live zijn altijd leeg kwa multiplayer.

Stel dat microsoft er toch voor kiest om de stekker er uit te trekken...
dan zou dat betekenen dat andere bedrijven dat ook kunnen.
Wat zou er dan gebeuren met de digitale content die je hebt gekocht?
zou je je geld terug krijgen?
gewoon uit nieuwsgierigheid :P
Die bedrijven zijn natuurlijk niet gek en hebben legers advocaten om hun voorwaarden zodanig op te stellen dat zij dat schadeloos kunnen. In het geval van steam worden alle games unlocked. Maar die bedrijven kunnen ook failliet gaan en dan ben je zeker je digitale meuk kwijt en krijg je ook geen stuiver1 :)

Hetzelfde gevaar voor verlies van eigendom in de vorm van data schuilt in blogdiensten, foto diensten en backup diensten. Je moet er nooit blindelings op vertrouwen dat deze blijven bestaan. Neem hyves, weg. Veel mensen denken dat het wel zal duren maar neem bijvoorbeeld de foto's van je kinderen. Die wil je over 50 jaar ook nog hebben dus moet je je realiseren dat er in 50 jaar heel wat kan gebeuren met dit soort bedrijven en diensten.

1Een stuiver is een voormalig Nederlands muntstuk met een waarde van 1/20 gulden.
Dat is nog al wat.
Laten we hopen dan maar dat steam nog lekker lang blijft bestaan :P
Gelukkig, ik ben nog met een Fallout 3 game bezig waar ik nog wat achievements voor moet hebben :P

On a more serious note... Ik zie het liever evolueren in 'XBox for Windows' en het integreren in de gamehub op Windows 8(.1) net als bij Windows Phone, waarbij savegames ook crossplatform zijn te gebruiken. Of zelfs de games crossplatform zijn te gebruiken, op de XBox (One) en onder Windows, dus als je het spel voor de XBox gekocht hebt het spel onder Windows ook te spelen is en vice-versa.
Voor Fallout zijn gewoon console cheats. Heb je alle achievements in een kleine 10 minuten :P
Weet ik, but what's the fun in that? :)
Helaas, ik had liever gezien dat ze voor de huidige GFWL games patches zouden uitbrengen en vervolgens dit zouden schrappen. Ik heb niemand gesproken die er positief over is, en daarnaast is het zeer irritant om een spel te willen starten via steam telkens een melding te krijgen dat je ook nog eens GFWL nodig hebt.
Nu wachten tot die paar laatste games over gaan, dan kan de stekker eruit. Netjes dat ze het nog even laten draaien, maar het houd gewoon een keertje op.
Hier ben ik dus niet blij mee. Ik hoop dat From Software alsnog besluit Dark Souls over te zetten naar steam. Eerder is aangekondigd dat ze naar alternatieven aan het zoeken zijn link.
Ze hebben dus geen nieuwe service? Kan toch niet dat ze geen Steam concurrent hebben ingebouwd in windows 8.1?
De Batman games zijn niet geheel onbelangrijk om te vermelden in het lijstje games waar G4WL uit verwijderd is; met die patch begonnen de Steam achievements en card drops ook spontaan te werken.
Is GTA 4 ook Games for Windows LIVE?
Ja, GTA IV heeft ook GFWL nodig om te kunnen spelen. Ook indien via steam, tenzij verkregen via minder legale middelen, dan uiteraard niet :)
Je kon ook een NO GFWL patch ergens downloaden en op je legale kopie gebruiken hoor. Het was vrij simpel om het uit te schakelen imho.
Maar dan kan je de multiplayer niet in, al was dat niet het* hoogte punt van GTA 4.

edit: Oh oh, slordige grammatica fout.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 23 juni 2014 20:11]

Ja dat zou ik niet weten. Heb zelf de MP van 4 vrij weinig gedaan. Denk inderdaad dat je dan niet kunt inloggen op de social club omgeving. Gelukkig ging het meer om de single player ja :P
Ik denk dat Joao GTA5 bedoelt. Voor GTA4 is wel bekend dat er GFWL nodig is.
Ik hoop echt niet dat GTA V GFWL gaat gebruiken
Kan ook niet meer. GFWL heeft alleen nog maar de games die er vroeger mee begonnen. Sommige games stapten over op steam, andere games worden maar gewoon gecancelled (Fable 2 mede omdat de keys opwaren, volgens mij ook Bulletstorm binnenkort).

De dienst is stervende, en geen enkele developer zal het nog integreren. Spellen die er nog wel gebruik van maken op het moment zijn bijvoorbeeld Fallout 3 en GTA IV.
ja, max payne 3 had het ook niet, wel logisch eigenlijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True