Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

2K laat de optie open dat de iOS-versie van de action-rpg Bioshock niet meer terugkeert naar de App Store. In juli werd de game al uit App Store-zoekresultaten gehaald vanwege compatibiliteitsproblemen met het besturingssysteem. Over een update zwijgt de ontwikkelaar.

Met de komst van iOS 8.4 op 30 juni liep Bioshock voor iOS tegen compatibiliteitsproblemen aan. In reactie daarop werd de game uit de zoekresultaten van de App Store gehaald, en begon het werk aan een update. Dat blijkt nog uit een gearchiveerde versie van de App Store-pagina. De game kon niet meer gekocht  worden door gebruikers, maar zij die de game in het verleden al gekocht hadden, konden het spel wel opnieuw downloaden als ze het verwijderd hadden. In de maanden die volgden, verscheen Bioshock niet opnieuw in de App Store. Bovendien is de game inmiddels zelfs volledig verwijderd uit Apples digitale winkel, ontdekte een forumgebruiker van Touch Arcade.

BioShockOntwikkelaar 2K reageert niet op verzoeken van Touch Arcade om een reactie, maar een ander forumlid heeft wel via de klantenservice van het bedrijf antwoord gekregen. De dame gaf geen indicatie over de terugkeer van het spel maar stelde eenvoudigweg dat 2K de game "op dit moment niet meer heeft voor mobile" en dat het een "besluit van de ontwikkelaar" was. De klantenservicemedewerker raadt de gebruiker aan om zijn geld terug te vragen bij Apple, om hem te compenseren voor het verdwijnen van de game. Het is op dit moment dus nog niet volledig duidelijk of de game een terugkeer zal maken, of niet. De reactie van de klantenservice laat ruimte open voor beide scenario's. De game kostte 9,99 dollar. De prijs in euro's is niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Dat niet onderhouden van betaalde app's is echt zorgwekkend. Ik ben al tientallen euro's kwijt geraakt aan onder andere Tony Hawk Pro Skater en C&C Red Alert en nog wat meer. En dat zijn allemaal 5+ euro app's
developers hebben al moeite met het onderhouden van software waar je tienvouden voor betaald. Je kan de schuld ook niet enkel bij de developer leggen. Indien Apple zijn APIs wat stabieler zou houden en er dus minder snel compatibiliteitsproblemen zouden optreden dan had je ook minder problemen.
Ah, ontwikkelaar hier!

Software is nooit een one-time-build. Je gaat een TCO aan en daar moet je gewoon rekening mee houden. Dit is op elk operating system zo en het is zo met elk ontwikkel-framework. Het up to date houden van software is een fact of life. Ik vind het nogal een "F*** you" van 2K als ze betalende klanten zo laten bungelen. Dat hebben de klanten van 2K niet verdiend, vind ik.

Overigens valt het wel mee met de instabiliteit van de API van Apple. Je kunt een app targetten op iOS 7 en deze zal nog altijd prima draaien op iOS 9, zelfs als Apple de API voor iOS 9-targets gigantisch heeft omgegooid. Ik vermoed dan ook dat hier gebruik is gemaakt van niet-supported API's, zoals wel vaker het probleem is bij dit soort dingen.
Ik vind het sowieso al bizar dat een app met een minor-update niet meer werkt. Dan ga ik er van uit dat er niet heel keurig is geprogrammeerd. Ik heb zelfs nog apps van iOS 2 die gewoon werken, dus het kan in principe wel.
Vroeger was software altijd een one-time build, toen er nog geen internet beschikbaar was. Dus nooit is niet echt juist.
Nintendo update over het algemeen ook nooit software, denk aan pokémon games voor de 3ds bijvoorbeeld.
Je hebt het dan wel over respectievelijk meer dan 20 jaar geleden... en een ontwikkelaar die zijn doelplatform 100% zelf beheert.
Je kan de pokemon-games toch nog steeds spelen op je 3ds?
In het geval van Tony Hawk gaat het om het intro filmpje wat niet afgespeeld kan worden. Als je een Jailbreak uitvoert en het filmpje verwijderd kan je het spel spelen. Dus zo moeilijk is het allemaal niet.

Maar jij vind het dus goed dat publishers lekker geld verdienen aan een App en daarna iedereen er maar in kan stikken?
Als het zo eenvoudig is om een app weer werkende te krijgen, dan kan de developer dit toch eenvoudig zelf bijhouden. Ik vind jou argument meer tegen de developer spreken.

Daarbij, ik heb geen Ipad en dus geen idee of jailbreaken moeilijk is, maar ik lees dat dit niet voor elke leek is weggelegd en waarschijnlijk krijg je met Apple garantie problemen. Motiveert niet om dat allemaal te doen voor een appje.
Het is de keus van de ontwikkelaar om te werken op een platform wat instabiel is. Na 9 iteraties van iOS zou het onderhand duidelijk moeten zijn dat Apple geen stabiele API gaat leveren. Als de ontwikkelaar er dan bewust voor kiest toch met het platform in zee te gaan dan moeten ze ook weten dat hier werk tegenover staat. Vervolgens weigeren dat werk uit te voeren is onacceptabel.

2K staat hier echter wel om bekend. XCOM had een probleem op het laatste level; alle omgevings graphics vielen daar weg. Het probleem is opgelost in de opvolger dus iedereen die het probleem meld krijgt standaard het antwoord "Dan moet je de opvolger maar kopen".
Zo'n beetje alle spellen van 2K zijn enorm instabiel op ieder apparaat wat niet tot de nieuwste generatie behoort. Dat soort dingen zijn in de Store heel eenvoudig te blokkeren maar 2K kiest er voor toch gewoon te verkopen aan mensen met een oud apparaat die vervolgens geconfronteerd worden met veelvuldige crashes.

2K heeft wat mij betreft afgedaan als software leverancier. Ze halen de naam van Firaxis (en nu dus ook van Take2) door het slijk met hun crappy software en crappy ondersteuning. Dat staat los van de APIs die Apple levert.

[Reactie gewijzigd door Croga op 24 september 2015 13:06]

Truth. Als een spel van 15 jaar geleden het niet doet in windows 10 zijn mensen boos maar als Apple iets niet meer ondersteunt...
Op een computer kan je dit eigenhandig proberen op te lossen. Dat gaat niet zo gemakkelijk met een gesloten product.

En waarom neemt men het de dag van vandaag nog op voor een merk? Komaan man. Kwam zijn vriendin ook uit een Apple doosje? Ik snap het niet man, in snap het niet. Dit is niet bedoeld als persoonlijke aanval, gewoon een uiting van mijn teleurstelling. Je moet geen rocket scientist zijn om op mijn antwoord te kunnen komen.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 25 september 2015 10:41]

Je kunt ook stellen dat het slecht is van apple om niet fatsoenlijk backward compatible te blijven met een OS dat eigenlijk geforceerd wordt naar je mobiel..
Ze zijn gewoon backwards compatible hoor, dat het spel breekt bij een minor update zegt meer over de kwaliteit van de app dan over Apple.
bedenk maar eens de mensen die 50-90 euro uitgaven aan een tomtom app voor android/ios
waarbij ze levenslang ondersteuning hadden, de app was na 1-2 jaar niet meer ondersteund
Dit zie ik in de toekomst nog wel vaker gebeuren. Als iOS/Mac developer had ik al snel door dat Apple lak heeft aan forward compatibility. Het is elke iOS update maar hopen dat je apps blijven werken op het nieuwe OS. Op een gegeven moment komt er voor de developer te weinig geld binnen waardoor het financieel niet haalbaar wordt om updates uit te blijven brengen.
$9.99 is ook ¤9.99 in de app store. Dat kan je zien in de price matrix.
Wat ik vooral vervelend vindt, is de gebrekkige communicatie.

Als ze niet van plan zijn om een update uit te brengen, zeg dat dan gewoon. Dan weten klanten waar ze aan toe zijn.

Komt er wel een update, maar duurt het wat langer, zeg dat dan ook gewoon. Als ze zeggen dat een update pas in (bijvoorbeeld) januari komt, of dat de iOS 9 afwachten, dan heb ik daar vrede mee. Maar communiceer iets over hoe lang het gaat duren.

Op hun eigen support pagina zeggen ze dat ze er aan werken, maar dat staat er ook al een paar maanden.

http://support.2k.com/hc/...emoved-from-the-App-Store-
http://support.2k.com/hc/...-iOS-Compatibility-Issues

Vorig jaar ook met Colin McRae Rally, heeft ook maanden geduurd. Het spel werkte niet meer onder iOS 8 en is verwijderd uit de App store. Een paar keer support gemaild: "Ja we werken er aan, maar we kunnen nog niet zeggen wanneer er een update komt". Uiteindelijk is de update gelukkig wel gekomen.
Een beetje negatieve publiciteit werkt blijkbaar dus wel. Het lijkt erop dat 2k toch plannen heeft om Bioshock aan te passen voor iOS 9 en terug te plaatsen in de app store.

http://toucharcade.com/20...-will-be-fixed-for-ios-9/
Action RPG? Is dat op iOS een ander spel dan op PC?

[Reactie gewijzigd door PearlChoco op 25 september 2015 08:27]

Ok, dan ga ik m'n geld maar weer eens terugvragen. Vorige week ook al die 2,99 euro terug gekregen van die adblocker die na 2 dagen werd terug getrokken.
Een refund kun je alleen binnen 2 weken na aankoop aanvragen.
Ga toch een poging doen. Vind dit bad practice van de developer. Bioshock was geen 0.99 euro game. Geloof iets van 15 euro.
Als je met Visacard hebt betaald kun je denk ik nog wel terugboeken. Wel een gedoe.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True