Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

Ontwikkelaars die in het verleden hebben gewerkt aan de BioShock-titels, hebben twee verschillende Kickstarter-projecten geopend voor de financiering van nieuwe games. Het gaat om de titels The Flame in the Flood en The Black Glove.

Spelers moeten in The Flame of Flood zien te overleven. Op een vlot moeten ze de zogenoemde backwaters oversteken en zich op allerlei soorten terreinen begeven. Onderweg moeten spelers op zoek naar overlevingsmiddelen en bepaalde materialen, waar ze onder meer voorwerpen van kunnen maken. De 'regen' moet worden voorgebleven, omdat die een verzwakkend effect heeft op de hoofdpersoon Scout. Zij en haar hond reizen naar het einde van de rivier, waar de verlossing zou zijn.

De ontwikkelaars van de nieuwe studio The Molasses Flood hebben in het verleden gewerkt aan games als BioShock, Guitar Hero en Rock Band. Het eerste doel van de nieuwe game is om in een maand 150.000 dollar te verzamelen, omgerekend ongeveer 119.000 euro. The Flame of Flood verschijnt waarschijnlijk in 2015 voor Windows en OS X.

Ontwikkelaars van een andere studio, Day For Night Games, hebben eerder een bijdrage geleverd aan games als, eveneens, BioShock maar ook SWAT 4. In The Black Glove van deze studio is er veel aandacht besteed aan de verhaallijn en beslissingen die worden gemaakt hebben invloed op het verloop van het spel. De game speelt zich af in een theater uit de jaren '20 van de vorige eeuw. Het Equinox-theater is opgericht door een muzikant, een filmmaker en een artiest. Als de hoofdpersoon arriveert, zijn hun werken echter nog onafgemaakt. De speler krijgt de taak om de oprichters te helpen bij het voltooien van hun werk. Er gebeuren echter mysterieuze dingen, zoals de tijd die terugdraait. Spelers moeten zo het verleden veranderen om aanpassingen in de toekomst te maken en dat doen ze onder meer door minigames te spelen.

Het Kickstarter-project heeft een streefbedrag van 550.000 dollar, omgerekend zo'n 436.000 euro. Er is binnen enkele dagen ruim tien procent van dat bedrag opgehaald. De game moet aan het eind van 2015 uitkomen voor Windows-, Mac- en Linux-systemen. Later moeten andere platformen volgen.

The Black Glove

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Zo te zien weer 2 prachtige games die ik zeker weten ga spelen.
Grafische gezien is het niet vernieuwend. Het verhaal kan beide gevallen zeker mensen aanspreken, maar het is in beide gevallen geen mainstream gameplay.
Hopelijk halen ze het in 29 dagen nog om de 100.000 USD binnen te halen.
Lijkt me een leuk concept, alleen van Bioshock naar dit? Had wel wat meer grafische style games gezien. Maar goed dit is ook een leuke game...

Alleeb bij 500/1000USD pas kunnen spelen? Wel erg jammer dit...

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 8 oktober 2014 13:17]

Flame in the Flood hoeft nog 'slechts' USD 100.000,- op te halen, wat mij best redelijk lijkt als je kijkt dat je al het spel kan kopen vanaf USD 15,-. Daarnaast is het survival genre booming momenteel. The Black Glove daarentegen kijkt toch tegen een gigantisch bedrag van USD 500.000,- voor een wat meer 'artsy' game. Ik moet het nog zien of zij de deadline halen.
De eerste game die ga backen, ziet er goed uit.
Ik heb de Bioshock games van Irrational Games altijd met plezier gespeeld _/-\o_ , en ik weet zeker dat deze zijn doel gaat behalen.
De setting/atmosfeer is ook weer uitmuntend in mijn ogen, voor 20,- dollar kan ik deze niet laten schieten :9~

Edit: je kan alleen backen als US resident via Amazon payments, WTF?

[Reactie gewijzigd door Elsandre op 8 oktober 2014 13:21]

Edit: je kan alleen backen als US resident via Amazon payments, WTF?
Nee, je moet een amazon.com payment account hebben met een creditcard. Wat jij aangeeft is voor degene die de KS maakt.
The Flame in The Flood heeft een goal van $ 150.000,-
Het team bestaat uit 6 ontwikkelaars en hun geprojecteerde einddatum is juli 2015.
Dat betekent dat ze ongeveer 9 maanden eraan werken.
150.000/9= $ 16.667,- per maand. Gedeeld door 6 = $ 2.778,- per ontwikkelaar per maand.

The Black Glove heeft een goal van $ 550.000,-
Het team bestaat uit 16 ontwikkelaars en hun einddatum staat op oktober 2015.
Dat betekent dus ongeveer 12 maanden werk.
550.000/12= $ 45.833,- per maand. Gedeeld door 16 = $ 2.865 per ontwikkelaar per maand.

Al met al bescheiden en toch normaal salaris voor iedereen. Dus op zich geen slecht idee om het op deze manier aan te pakken, zonder al te veel poes pas over "stretch goals."
Wellicht moet er nog een klein deel vanaf voor de kosten, maar het kan natuurlijk ook dat ze al een kleine investeerder hebben wat betreft materiaal, software en dergelijke.

Voor nood mag er iemand een aandeeltje kopen voor een ton?

Uiteindelijk valt dan ook nog de (eventuele) winst te verdelen van de verkopen. Goed idee hoor!
Toch vind ik het krap hoor. Wat nu als je maar net aan je kickstarter doel behaalt, maar toch echt 3 maanden extra nodig hebt om de game af te maken? Met licht op recentelijk gefaalde kickstarters begrijp ik dat ze het niet te moeilijk willen maken om te kunnen starten, maar je loopt ook het risico dat je het met deze investering niet kunt redden.

Vooral de eerste game trekt me erg aan, heb inmiddels genoeg games in mn library die nog niet op 1.0 status zijn dus ik kijk nog even de kat uit de boom. Mochten ze de gold status halen dan zal ik deze zeker aan mijn verzameling toevoegen!
Ja maar wat moet deze studio anders doen? Als ze verder geen projecten hebben is er alleen maar verlies. Misschien kiezen de developer's wel eieren voor hun geld op deze manier. Een groot project komt mogelijk later wel weer en misschien zelfs door de inkomsten van deze Kickstartercampagne.

De spellen zien er goed uit en realistisch binnen de kennis van deze groepen, met goals die verantwoord lijken te zijn.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 8 oktober 2014 21:15]

Probleem alleen met kickstarter is dat je volgens mij alleen nog maar met creditcard kan betalen.
Enigste oplossing is volgens mij een 3v Card.

Beide games zien er wel tof uit , zeker als ik kijk naar The black glove heeft het een soort van Bioshock gevoel met de graphics en hoe sommige dingen eruit zien.
Misschien op deze manier: http://priceonline.nl/bestellen-amazon-zonder-creditcard/ ?

Ik heb iig The Black Glove gesteund. Ben benieuwd.
De trailer van Flame in the Flood ziet er erg tof uit. Ik weet alleen nog niet echt wat ik van het spel moet verwachten. Wordt het een grafisch geupdate Don't Stave of iets nieuws? Ik ben benieuwd!
met muziek van Chuck Ragan! Alleen al daarom zou ik het supporten! Verder ook mooie sfeer in het spel.
The Black Glove ziet er goed uit, maar...
Dat is dus puur omdat ik een Bioshock fan ben.
Het ziet er erg uit als Bioshock...de hele sfeer, de hele ervaring. (in ieder geval van dat filmpje.)

Dat vind ik uiteraard niet erg.

Maar ik vraag me af of ze daar geen problemen mee kunnen krijgen.
Ik bedoel, is er niet een soort (niet vastgelegd) patent op dit soort dingen?
Kan Ir. Games niet claimen dat dit hun formule totaal kopieert?

Het ziet er goed uit, want echt als Bioshock, in ieder geval in dit filmpje.
Maar ik kan me niet indenken dat Ir. Games dit zomaar toestaat.

En, @Arcticwolfx: Ik dacht precies hetzelfde als jij, en wilde ook zoiets gaan tiepen.
Maar ik had het iets cynischer voor ogen.
Dat ze zich nu al indekken met zo'n mooi salaris, terwijl er al zoveel materiaal klaar is, lijkt mij iets te
riant. Ze laten gewoon heel veel moois zien, wat ze in principe zonder steun hebben gemaakt.
Ze zullen er wel rekening mee houden dat als dit spel eenmaal uit is, het ook gedownload zal worden.
Of...sterker nog, het kan totaal floppen, al is het een goed spel.

Cynisch als ik ben, zie ik Kickstarter daardoor de laatste tijd ook met een tweede bril.
De tweede focust op het feit dat ze zichzelf indekken voor een faal.
Ik kan dit overigens totaal mis heben.
Gebaseerd op de Unreal3 engine. Ze kunnen een sfeer in een spel niet patenteren, wel de engine om het te maken en die is in dit geval van een externe partij en ervoor gemaakt om spellen te maken.

Hoe ze dat spel maken, dat mag een designer zelf doen en als je dat doet als designer mag je volgens mij de richtlijnen van je eigen design altijd hergebruiken.

Voorbeeld: Zanger van Metallica gaat naar een andere band/label, dan mogen ze hem niet verplichten op een andere manier te gaan zingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True