Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties
Submitter: Appie.

Het Belgische Fresh3D probeert via Kickstarter geld in te zamelen voor de ontwikkeling van Outcast Reboot HD, waarmee de studio een nieuwe versie wil maken van de in 1999 verschenen shooter Outcast. De studio wil 600.000 dollar ophalen.

Met de 600.000 dollar die Fresh3D probeert op te halen, denkt het genoeg geld te hebben om de ontwikkeling van Outcast Reboot HD te bekostigen. Met het geld hoopt het in 2015 een Windows-versie van de game te kunnen afleveren. Als er meer geld wordt opgehaald, wil de Waalse studio ook een versie voor OS X en Linux maken.

Outcast Reboot HD moet een nieuwe versie worden van de game die het eveneens Waalse Appeal in 1999 afleverde. Fresh3D wil de originele game voorzien van een uiterlijk dat aan hedendaagse maatstaven voldoet. Fresh3D, dat grotendeels bestaat uit het team dat ook bij Appeal aan Outcast heeft gewerkt, kocht in 2013 de rechten op de game terug van Atari. Niet veel later kondigden Yann Robert, Franck Sauer en Yves Grolet, het trio dat bij Appeal de regie voerde over de ontwikkeling van Outcast, aan dat ze een nieuwe versie van de game willen maken.

Het originele spel was in diverse opzichten zijn tijd vooruit. Zo introduceerde het een grote, vrij begaanbare open wereld, de mogelijkheid om diverse transportmiddelen te gebruiken en een systeem waarbij dialogen met personages in het spel variabele consequenties konden hebben. Dat alles werd vanuit een third-person-camerapositie beleefd. Het duurde daarna nog jaren voordat diverse andere grote games, zoals Halo en Knights of the Old Republic, elementen uit Outcast gingen gebruiken.

Outcast Reboot HD

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Misschien wel interessant om de eerst ingame beelden te zien: http://youtu.be/ir5Jmd0CRKc

Ik vond het persoonlijk erg dicht tegen het gevoel van de eerste game aanzitten zover.
Laten we hopen dat ze dat gevoel erin weten te houden, want dat is vaak toch het grootste probleem met remakes. Ik ben benieuwd!
Het scheelt in ieder geval nog dat de mensen die de remake gaan doen ook het origineel gemaakt hebben :)

Dat is op zichzelf geen verzekering van een goed spel, maar geeft wel meer zekerheid over dat ze hetzelfde gevoel willen brengen, maar dan in HD :)
Goed filmpje, maar ik erger me verschrikkelijk aan de man die praat..
Het kan aan mij mij liggen maar ik wordt hier nou niet bepaald opgewonden van. Ben totaal niet onder de indruk als ik dit vergelijk met wat mogelijk is met hedendaagse graphics.
Ik heb een 3V kaart besteld puur om aan deze kickstarter mee te kunnen doen. Momenteel kunnen pledges alleen via Amazon Payments(creditcard). Heb dit spel al meerdere malen uitgespeeld en blijft de meest memorabele spelervaring voor mij. Het verkennen, de side missies, het gevoel van een levende buitenaards wereld, de sporadische humor, het sprak mij allemaal aan. Soldaten sloegen alarm, liepen rondes en je kon ze uitschakelen en dan kwamen ze niet meer terug(op een gegeven moment waren de kampen leeg). Je kon kampen/bunkers boobytrappen, gewoon aanvallen, eerst verzwakken of een andere aanvalsstrategie bedenken. Destijds vond ik het ook nog een lastig spel, tegenwoordig was het eigenlijk allemaal iets te makkelijk(Projectiles gaan eigenlijk gewoon te langzaam). Ow ja en je had (nuttig) vervoer dmv twon-ha's en teleports en echt zoveel meer. NPC die een logisch antwoord gaven.

Ik zeg laat maar komen :Y)
Je weet dat je dat allemaal aan kan passen in de *.ini bestanden? Interessant om eens uit te zoeken, maar zo kun je de wapens van de soldaten (of je eigen) sterker maken. Ik neem aan dat er nog genoeg over te vinden is online.
Eindelijk!! Ik neem aan dat de initiatiefnemers www.openoutcast.org is? De site volg ik en passe al een hele lange tijd en zit al jaren te wachten op een HD-remake van dit geniale, bloedje-geniale spel.
Ik wou dr net naar linken. Maar nee dat zijn niet de makers hiervan. Al hebben ze wel contact met elkaar gehad, dat is ook op hun Facebook te lezen.
https://www.facebook.com/OutcastLOTY
Haha weet nog wel toen deze game uitkwam dat ie grafisch echt super mooi was. Pc kon het amper draaien. Maar als ik het nu zo terug zie vind ik het er verschrikkelijk uit zien. Grappig hoe alles zo veranderd is in 14 jaar.

Een remake zou wel leuk zijn, heb mij destijds goed vermaakt met de game.

[Reactie gewijzigd door bones op 11 april 2014 16:47]

Super mooi???

Ik weet dat toen het uitkwam, de resolutie van de game beduidend lager was dan bij andere games!! Omdat het met voxels i.p.v. polygons met textures werkte, had het toen al wel zaken die onmogelijk waren in andere spellen. Zo kan je daadwerkelijk voetafdrukken maken, en rimpels op het water, hetgeen in die tijd een absolute onmogelijkheid was bij polygon.

Maar de complete look & feel van het spel was toen al erg low-res.
Dat had juist te maken met de software renderer. Die had als voordeel dat zaken als water, voetsporen en nog veel meer mogelijk waren. Om dat als goed te draaien, en op een toen gangbare resolutie, had je alleen de allersnelste Intel Pentium van maximaal 3 maanden oud nodig. En dan was het super mooi. Echter, die dingen waren ook heel duur... Zeg dat je nu een top model i7 met Nvidia Titan in Sli verplicht stelt als fatsoenlijk speelbare systeemeisen.

Ironisch genoeg moet je nu zelfs de meest budget Pc afremmen omdat het spel anders onspeelbaar snel loopt.

[Reactie gewijzigd door LochNESS op 11 april 2014 18:30]

Dat valt wel mee, je had gewoon een erg moderne CPU nodig. Aan je videokaart en 3Dfx kaart had je niets. De maximale resolutie was dan ook 512384. Ik draaide het spel vloeiend op 320*240. Fullscreen, dus hartstikke mooie interlacing op m'n CRT schermpje :D :+
Z bijzonder waren de systeemeisen toen echt niet. Ik kon gewoon op max settings spelen, en ik had echt geen ber systeem. En in een tijd dat 640x480, normaal was, en spellen ook 800x600 deden, was 512x384 gewoon verschrikkeljk laag.

De mogelijkheden waren fantastisch, maar de resolutie was gewoon t laag voor die tijd.
Ja de smudged textures ipv blokjes was toen al een hele vooruitgang haha, nu ziet het er inderdaad triest uit. :D
"Maar als ik het nu zo terug zie vind ik het er verschrikkelijk uit zien."

Het wordt pas duidelijk wat deze jongens hebben bereikt als je deze game vergelijkt met andere games uit die tijd. Ze liepen toen bijna overal mee voorop. Graphics waren geniaal, grote open levels, veel voice-acteerwerk en er was een uitgebreid verhaal. Volgens mij hadden ze zelfs anti-aliasing geimplementeerd.
Heb me toendertijd ook erg vermaakt ., :)
Haha, ja ik kon het spel pas na een jaar spelen omdat ik toen geld genoeg had voor een nieuwe PC xD.

Ik ben erg benieuwd, destijds was het spel zijn tijd erg vooruit maar ik vraag me af hoe dat vandaag de dag zou zijn. Ik vraag me af of een nieuw uiterlijk voldoende is en of er dan genoeg mensen zijn met emotionele herinneringen die dit spel gaan kopen.
Ik vraag me af of een nieuw uiterlijk voldoende is en of er dan genoeg mensen zijn met emotionele herinneringen die dit spel gaan kopen.
Yep, hierzo!
En niet te vergeten, ze gebruikten daarvoor voxels ipv polygonen...
Super! Outcast is altijd een favoriet van mij gebleven. Ongelofelijke visuals, soundtrack en verhaal.
Dit is een fantastisch spel en ik zal hun zeker steunen! Hier wacht ik al jaren op :)
Ziet er mooi uit, vooral die ondergrondse stad. Ben benieuwd. Larian, een andere Vlaamse producent, heeft de Divine Divinity games gemaakt, welke ik erg goed vond. Wel leuk om te zien dat er in de Benelux zulke mooie games gemaakt worden.
Ik ken outcast gek genoeg alleen maar van de Soundtrack. Ik heb het spel nooit gespeeld, maar de soundtrack is erg goed :)
Ik vraag me af of dit enig effect heeft op de ontwikkeling van open outcast.
Vrijwel geen... Open Outcast was al lang geen remake meer, ze wilden nu een eigen, nieuwe game maken. OO lijkt echter vapourware te zijn, echt veel hebben ze niet gedaan in de 4 jaar dat ze er mee bezig zijn geweest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True