Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Outcast - Second Contact, een remake van de game Outcast uit 1999, komt in maart 2017 uit voor Windows, de PlayStation 4 en de Xbox One. Daarnaast heeft de uitgever enkele screenshots gepubliceerd om een indruk te geven van hoe de game eruit zal zien.

Britse uitgever Bigben Interactive maakt het nieuws op vrijdag bekend. De game is in ontwikkeling bij Appeal Studio, dat ook verantwoordelijk was voor de originele game. Sinds de release van de originele game is de Frans-Belgische ontwikkelstudio echter wel failliet gegaan. Het Appeal dat nu weer werkt aan de Outcast-remake, is in december vorig jaar opgericht door enkele leden van de oude studio.

De originele Outcast, die inmiddels ook op Gog.com aangeboden wordt, werd in de jaren '90 goed ontvangen door gamemedia. Met name de driedimensionale open wereld waar spelers zich vrijuit doorheen konden bewegen, viel in de smaak. De game introduceerde dit bijvoorbeeld twee jaar voordat Grand Theft Auto III hetzelfde deed.

In 2013 kochten enkele originele ontwikkelaars de rechten voor de game van Atari. In het daaropvolgende jaar was de remake te vinden op Kickstarter, maar daar wist deze niet eens tot de helft van het financieringsdoel van 600.000 dollar te komen. In mei van dit jaar werd bekend dat een uitgever het project toch heeft opgepakt en crowdfunding dus niet per se meer nodig is..

Outcast - Second Contact eerste screensOutcast - Second Contact eerste screensOutcast - Second Contact eerste screens

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Instabuy!
Ik was destijds zwaar onderde indruk van het spel: het hele pakket klopte gewoon. Naast een volledig open wereld ook een echt eco-systeem waarbij je een reputatie had: hielp je de bevolking of maakte je ze af? Had zijn invloed op de behulpzaamheid van de NPCs. De verschillende werelddelen waren magistraal uitgevoerd. Voice acting en de kwaliteit van de dialoog was superb. De muziek, OH GOD DE MUZIEK! Door het Moscow Symphony Orchestra... de verhaallijn was goed, ik geloof nog dat ik zelfs een traantje heb weggepinkt... de sfeer, de wereld, de immersie. Subliem.

Als ze dat weer weten neer te zetten ga ik hier nog eens goed intens van genieten :)

PS: concept art in het fimpje met soundtrack is van Outcast II, die er nooit gekomen is...

[Reactie gewijzigd door Jeroenimoes op 13 augustus 2016 12:27]

Ik ben benieuwd, ik weet dat ze een tijdje bezig zijn geweest met een, ik meen, CryEngine 3 remake. Maar volgens mij was dat een fanbase en wilde het niet echt vlotten.
http://www.eurogamer.net/...-admit-kickstarter-defeat

Verder vond ik dit als zoethoudertje: http://store.steampowered.com/app/336610/
Ik heb er indertijd ook van genoten. Maar waarom moet het nou een "remake" zijn? Dat betekent toch dat de wereld, het verhaal, en de spelmechanismes hetzelfde zijn? Waarom niet een vervolg maken?
Outcast draait op een "echte" voxel engine. Nul polygonen, en daar kan je videokaart helemaal niets mee aanvangen. Hoge resoluties + voxels zorgen ervoor dat zelfs moderne CPU's het zwaar te verduren krijgen, en je kan heel weinig doen om de graphics te verbeteren.

Een complete remake in een degelijke 3D engine zorgt ervoor dat Outcast een heel stuk toekomstbestendiger is.
Wil je daarmee zeggen dat het originele spel nu niet speelbaar is op een nieuwe computer?

Maar zelfs dan denk ik, Outcast was leuk, maar er zijn genoeg dingen die beter kunnen, en een deel II lijkt mij leuker dan een kopie van het origineel.
Ja dat is dus ook wat ik wel jammer vind, maar hopelijk is deze restart van Appeal met als eerste titel de remake van Outcast een precedent voor Outcast II :) Er is immers al genoeg concept art voor gemaakt, en volgens mij hebben ze ook zelf wel al een idee voor het scenario etc; het zijn immers veelal dezelfde ontwikkelaars weer. Dus wie weet.

En remakes zijn populair op het moment, wellicht dat de geldschieter hiermee eerst wil zien te scoren...
Ik hoop het!

Ik zie inderdaad dat remakes populair zijn, maar... straks wordt alles een remake. Men klaagt al genoeg over dat alle spellen tegenwoordig een zoveelste deel in een serie zijn en weinig vernieuwen... en remakes zijn nog 100x erger wat dat betreft.
Hallo Cerberus_tm,

Graag geef ik antwoord op je vraag. Ik sta zelf persoonlijk in direct contact met de ontwikkelaars en ben ook deels betrokken bij de ontwikkeling van Outcast - Second Contact. Zo help ik met de promotie van de game, verzorg ik feedback richting de ontwikkelaars, geef ik adviezen in verschillende aspecten en host ik (samen met een co-collega) de fan website http://www.outcast-universe.com/ .

De reden waarom dit een remake 'moet' zijn is heel simpel: financiën.
De originele ontwikkelaars van de game, die onder de naam Fresh3D verder gingen, hebben in 2013 het Outcast IP terug gekocht van Atari. Dit koste vrijwel hun gehele financiën waardoor er te weinig over was om verder iets te ontwikkelen aan de Outcast franchise. Dit is ook de reden waarom zij een Kickstarter hebben gestart in 2014 die helaas te weinig op wist te halen. Dit gaf de ontwikkelaars op dat moment maar één optie: De originele game updaten voor hedendaagse computers en te verkopen op Steam en GoG.com onder de naam Outcast 1.1. Met deze opbrengsten hoopten ze de franchise verder kunnen ontwikkelen.

Het laatste jaar zijn er echter verschillende ontwikkelingen geweest:
1) Zo hebben de ontwikkelaars hun originele (oude) bedrijf opnieuw leven in geblazen en gaan ze vanaf heden verder onder de naam: Appeal.
2) Ze hebben een publisher gevonden, BigBen Interactive, die Appeal financieren voor het verdere ontwikkelen van de Outcast franchise, zonder dat Appeal het risico loopt om het Outcast IP kwijt te raken (dat wat wel gebeurde in het verleden aan Infogrames/Atari met de originele game).
3) Ze Outcast - Second Contact hebben aangekondigd: dit is de originele game die compleet opnieuw word opgebouwd dat zowel op visueel als op technisch gebied volledig word geupgrade en uiteindelijk gereleased word op zowel PC, Xbox One en Playstation 4 in maart 2017. De (eerste) screenshots zijn natuurlijk in het artikel te vinden op deze pagina.

Het is dus niet dat Appeal geen Outcast 2 zou willen maken, maar voornamelijk de financiën en omstandigheden laten dit niet toe op dit moment. Als Second Contact goed verkoopt dan kunnen we er zeker vanuit gaan dat er een Outcast 2 gaat komen.
Dank voor je reactie, dat is helder! Als het maken van een Outcast 2 zoveel duurder is dan een remake, dan begrijp ik in elk geval de reden. Ik had niet verwacht dat de grote grafische verbetering die ik zag zo goedkoop zou zijn in verhouding tot het maken van het hele spel! Blijkbaar hoeft dan niet de hele wereld opnieuw gemaakt te worden? Maar goed om te weten. (Misschien doen jullie wel een paar kleine dingen die goedkoop zijn maar het spel wel kunnen verbeteren, zoals een betere minimap of schietprecisie (ik zeg maar wat)?)

Begrijp ik het volgende goed:
- Fresh3D is hetzelfde als het nieuwe Appeal, maar onder een nieuwe naam?
- Outcast - Second Contact is hetzelfde als Outcast 1.1, alleen met een nieuwe naam?
- De rechten op Outcast zijn de laatste jaren slechts 1x overgekocht, van Atari naar Fresh3D, en het nieuwe Appeal heeft de rechte van Fresh3D "georven", omdat het dezelfde organisatie is?
Geen probleem, graag gedaan :)

Dat is het vervelende van games tegenwoordig: Ze kosten miljoenen om ze te maken, terwijl je voor een remake bij lange na niet zoveel kwijt bent. Appeal heeft dit nodig om ooit een Outcast 2 te kunnen maken en met de hulp van BigBen is deze stap een heel stuk dichterbij gekomen. Nu is het afhankelijk van hoe goed de sales van Second Contact gaan zijn om een deel 2 definitief te maken.

Op dit moment mag ik natuurlijk niet alles zeggen wat er allemaal gaat komen/gaat veranderen met Second Contact, het enige wat ik kan zeggen is...houdt Gamescom in de gaten deze week ;)

Antwoorden op je vragen:
- Niet helemaal: Outcast uit 1999 is ontwikkeld door de developer Appeal die was opgericht door Yann Robert, Franck Sauer en Yves Grolet. De sales van de game vielen echter tegen (500.000) stuks omdat Infogrames (de publisher van de game) falliet ging en hun steun terug trok aan Appeal. Hierdoor viel ook Appeal uit elkaar en gingen alle leden een eigen weg volgen. Atari kocht na het faillissement van Infogrames alle IP's op. In 2004 richtte Yann en Franck Fresh3D op en uiteindelijk na vele jaren is het hun gelukt om de rechten terug te kopen van Outcast van Atari in 2013. Ondertussen hebben de bovenstaande 3 ontwikkelaars altijd contact gehouden en hebben ze in december 2015 hun oude bedrijf Appeal opnieuw opgericht. Veel van de oude leden (naast de 3 bovenstaande) zijn ook weer in dienst gekomen.

- Outcast - Second Contact kun je eigenlijk niet vergelijken met 1.1 : Outcast 1.1 kun je meer zien als een uitgebreide patch waarbij de game smoother loopt, hogere resoluties zijn, bug fixes, controller support toegevoegd, en nog wat aanpassingen terwijl Second Contact een complete overhaul van de game gaat worden van het origineel en wat toevoegingen (maar ook hier mag ik nog niets over zeggen :X )

- Fresh3D en Appeal zijn wel twee aparte bedrijven maar zijn grootendeels opgebouwd door dezelfde mensen (zoals ik bij het antwoord op je eerste vraag heb toegelicht).

[Reactie gewijzigd door quickssilverr op 16 augustus 2016 08:55]

OK dank voor de info. Ik kijk ernaar uit!
Vet heb die game altijd al eens willen proberen. Geloof dat mijn pc destijds niet krachtig genoeg was :( Krijg ik eindelijk een kans :D eindelijk eens een remake waarvan ik denk het is de moeite waard!
Behalve die tofus fluit in okriana , dat ging zooo vals als de neten
MSO had zeker avond daarvoor flink an de vodka gezeten
Maar goed we w8en op de dagen dat we weer als ulukai rond kunnen rennen
May the Yods , ja yada yada
En niet te vergeten... BELGISCH!
Met name de driedimensionale open wereld waar spelers zich vrijuit doorheen konden bewegen, viel in de smaak. De game introduceerde dit bijvoorbeeld twee jaar voordat Grand Theft Auto III hetzelfde deed.
Ja, nou niet overdrijven he tweakers. :D
Er zijn zat voorbeelden van 3D open-world achtige games die voor outcast uitkwamen.
Ik noem maar een Zelda:Ocarina of time maar er zijn er meer.
Zo zijn zowel Omikron:The Nomad Soul en Shenmue in hetzelfde jaar uitgekomen.
GTA is wat mij betreft dus geen referentie voor open world games...

Wat dit spel bijzonder maakte was hoe het geheel samenkwam.
Ongelovelijke 3D graphics voor die tijd, RPG elementen, sci-fi action-adventure elementen, vrij veel verhaal en lore, Veel sfeer, idd open wereld (al zat het meeste verscholen in dikke mist omdat de renderafstand best wel klein was) en shooter elementen.
Maar uiteindelijk is dit in de basis gewoon een 3D uitvoering van wat in 2D al jaren werdt gedaan en in 3D ook al enkele keren eerder is gedaan.

Magoed, cool dat de remake er alsnog komt! :) Ik heb enorm genoten van het origineel. Ik hoop wel dat ze het 1 en ander aanpassen aan de besturing omdat dat in het origineel enorm klunzig was.
Heerlijk dat Outcast weer tot leven gewekt is de afgelopen jaren. De quick fix remake (Outcast 1.1) was al erg welkom: dezelfde game in hogere resolutie in principe. Deze flinke remake lijkt nog steeds hetzelfde spel te worden, maar dan met compleet nieuwe graphics en wat mij betreft hoeft er nauwelijks méér te gebeuren! Even afstoffen en weer buitenbrengen! :o
Hier een YouTube video waarin de screenshots worden vergeleken met de originele graphics:
https://www.youtube.com/w...vuzfBDw7zBc&v=Jv5zmPZcxoI
De video is van Planet Adelpha, zeg maar de community van Outcast.

Op de Gamescom in Keulen wordt het spel voor het eerst gepresenteerd.
Ok, dit is heel vet. Staat toch wel in mijn top 3 van remakes die ik hoop dat gemaakt worden samen met:
- Freespace 1/2
- StarCraft 1/BW

Die laatste gaat er dus ook nog komen dus nog maar 1 te gaan en de nostalgie is compleet!
Vergeet een goede old-school Command&Conquer niet!
Daar sluit ik me bij aan. Een lekkere no nonsense rts.
Misschien is dit wat je zoekt: http://www.openra.net/ ?

Of deze; http://www.8bitarmies.com/ Dit is zelfs inclusief een soundtrack van Frank Klepacki.
RobbieB: je weet dat freespace een mod community heeft met een enorme database?,
http://scp.indiegames.us/mods.php
http://www.hard-light.net/
maar je hebt gelijk, vette games, ook independence war was goed vond ik, Newtonian physics

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 13 augustus 2016 10:51]

Klopt, daar kwam ik een tijdje terug ook achter, maar ben daar eigenlijk te lui voor om uit te zoeken. Ik wil eigenlijk gewoon een steam-installatie :P.
Staat er ergens een goede handleiding?
snap ik maar ik zag net dat het een paar klikken is: de freepace instaler donwloaden, verwijzen naar je freespace dir (of ergens de officiele vandaan halen) en dan zo'n beetje een klik download:
http://www.fsoinstaller.com/
Ik ben daar ook te lui voor, maar ik heb het laatst toch maar gedaan. Ik was denk ik in 30 tot 60 minuten klaar en good to go. Werkt fantastisch en ziet er ook echt wel prima uit! Geen Star Citizen, maar effin, het is tenslotte een spel van 1990! Gewoon even de tijd voor nemen op een regenachtige zomerdag!
En had je dan zowel FS1 als FS2?
2, maar heel 1 is geloof ik geremaked in 2!
Heel erg kewl,mn pc kon deze game destijds nietaan doorde voxel-techniek,maar dat zal nu vast geen probleem worden :)
Dat was echt een hele goede game in 1999, niet heel bekend maar het zat goed in elkaar. Grafisch was het even wennen omdat het volgens mij bijna of geheel op de CPU power draaide. De sfeer en spanning was top.
Inderdaad, het was volledig CPU rendered en had geen enkele 3d acceleratie. Daardoor had je een krachtige processor nodig om alle opties te kunnen aan zetten. En dan nog had je een zelfs voor die tijd lage resolutie. Maar de anti-aliasing kan dan weer het één en ander verbergen ;)

En zelfs met bovenstaande beperkingen was het inderdaad toch een mooie game, ik heb er ook goede herinneringen aan. Intussen nooit meer gespeeld omdat je goede herinneringen soms moet laten voor wat ze zijn :)
Dankzij de Voxel engine was de maximale resolutie slechts 512x384 pixels en er werd inderdaad geen hardware acceleratie ondersteund. Toch zag de game er goed uit met vooral ongekende kleuren voor die tijd. Ik weet wel dat ik in 1999 de game best moeilijk vond. Vorige zomer heb ik de full HD Steam versie voor ¤0,79 gekocht en toen de game alsnog helemaal uitgespeeld. De sfeer is gewoon perfect en het verhaal doet heel filmisch aan. Heerlijk dat er nu een remake komt! Een deel 2 blijft alleen een utopie denk ik...
Awesome! Deze game was echt fantastisch. Heb er goede herinneringen aan.

Ga deze zeker kopen.
Geweldig! Deze game heeft destijds veel indruk op mij gemaakt. De muziek en de diverse landschappen waren prachtig. Er ging echt een mysterieuze sfeer van de game uit!
Inderdaad een fantastische game! De soundtrack luister ik tot op de dag van vandaag nog geregeld. Vooral de theme van de world of temples! :)


Nog even de link toegevoegd:
https://www.youtube.com/w...EC687D0855E74D87&index=12

[Reactie gewijzigd door Owain_ op 13 augustus 2016 12:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True