Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Outcast-remake komt uit op 14 november

Outcast - Second Contact verschijnt op 14 november op Steam en er komen versies voor de PlayStation 4 en de Xbox One. De game is een remake van de openwereldgame Outcast, die in 1999 verscheen.

De Britse uitgever Bigben Interactive heeft de verschijningsdatum bekendgemaakt en daarbij een nieuwe trailer uitgebracht. De game had eigenlijk al begin dit jaar moeten uitkomen, maar werd uitgesteld. Outcast - Second Contact is volgens de makers een volledige remake van het origineel en zou zestig uur aan gameplay bevatten.

Het spel wordt ontwikkeld door Appeal Studio, dat ook verantwoordelijk was voor het origineel. Sinds de release van de originele game is de Frans-Belgische ontwikkelstudio failliet gegaan, maar een aantal leden richtte de studio in 2013 opnieuw op om de remake te maken. Ze kochten de rechten voor de game van Atari.

In 2014 probeerden de ontwikkelaars geld in te zamelen via Kickstarter om de remake te maken, maar het doel van 600.000 dollar werd niet gehaald. In 2016 vonden de makers Bigben Interactive bereid om het spel uit te geven. Het origineel uit 1999 baarde opzien met zijn driedimensionale open wereld. De game maakte gebruik van een 'voxel engine', wat een kenmerkend uiterlijk opleverde.

Tweakers schreef tijdens de E3-beurs in juni een preview over de game. Outcast - Second Contact kan al vooruitbesteld worden. De consoleversies staan in de Pricewatch voor 43 euro en de Windows-versie is te bestellen vanaf 27 euro.

Door

Nieuwsredacteur

45 Linkedin Google+

Submitter: dusty-2011

Reacties (45)

Wijzig sortering
Ah het spel dat ik op 11 jarige leeftijd voor teveel euro (of gulden?) had gekocht en thuis niet bleek te werken. Ik kon hoog of laag springen bij de Bart Smit, maar ruilen van software dat mocht niet. Sinds die dag koester ik enorme wrok tegen dit spel.. :+

[Reactie gewijzigd door 150104 op 27 oktober 2017 10:41]

Je had zeker een Pentium 1 zonder MMX? ;)
Ik kan het mij helaas niet meer herinneren. Volgens mij had ik (of ja, mijn vader) in die periode nog een of andere Pentium II met een Voodoo 3 kaart. Het enige dat ik nog weet is dat het spel direct crashte. :( Misschien toch maar eens deze versie gaan spelen om mijn jeugdtrauma te overwinnen.
Je moest de Direct X 6.1 patch installeren ;). had ik ook aan de hand. Had toen moeten mailen naar Appeal dat ik het spel niet opgestart kreeg onder windows 95 (P1 233mmx 32mb ram). Zij stuurden mij toen via email een 6mb Direct X patch en het werkte weer.
Thanks! Kan ik het na 18 jaar nu toch eindelijk oplossen. :+
Dit spel speelde ik en mijn broertjes op een 486DX4 100Mhz, puur voor de nostalgie wil ik deze remake wel aanschaffen. :)

@MazeWing, Ik verzeker je dat het weldegelijk een 486DX4 (overdrive) 100Mhz processor was. Deze "rende rondjes" om de eerste Pentium processoren. Een kameraadje had inderdaad een systeem met Pentium processor, waarbij wij met onze 486 vaak spelen makkelijker konden spelen dan hij. daarnaast weet ik echt wel wat voor systemen ik gebruikt heb in het verleden. :) Sterker nog volgens mij staat de 486 nogaltijd bij mijn ouders, wel eens waar stof te happen.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 27 oktober 2017 14:39]

Nee, dit spel hebben jullie niet op een 486DX4 gespeeld. Dit spel had aanzienlijk hogere systeemeisen. Daarnaast was in 1999 een 486DX4 al gigantisch gedateerd.

Minimum System Requirements
OS: Windows 95/98
Processor: Pentium @ 200 MHz
Memory: 32 MB
Hard Drive: 430 MB Free
Video Memory: 2 MB
Sound Card: Windows Compatible
Keyboard & Mouse
CD/DVD Rom Drive

Recommended System Requirements
OS: Windows 95/98
Processor: Pentium 2 @ 300 MHz
Memory: 64 MB
Hard Drive: 430 MB Free
Video Memory: 2 MB
Sound Card: Windows Compatible
Keyboard & Mouse
CD/DVD Rom Drive
Trouwens als ik op Wikipedia lees hoe de graphics waren uitgerust, kom ik twee leuke dingen tegen:
Outcast's graphics engine is mainly a combination of a ray casting (heightmap) engine, used to render the landscape, and a texture mapping polygon engine used to render objects.[2] The "Engine Programming" section of the credits in the manual has several subsections related to graphics, among them: "Landscape Engine", "Polygon Engine", "Water & Shadows Engine" and "Special effects Engine".[3] Although Outcast is often cited as a forerunner of voxel technology,[4] this is somewhat misleading. The game does not actually model three-dimensional volumes of voxels. Instead, it models the ground as a surface, which may be seen as being made up of voxels. The ground is decorated with objects that are modeled using texture-mapped polygons. When Outcast was developed, the term "voxel engine", when applied to computer games, commonly referred to a ray casting engine (for example the Voxel Space engine). On the engine technology page of the game's website, the landscape engine is also referred to as the "Voxels engine".[5] The engine is purely software-based; it does not rely on hardware-acceleration via a 3D graphics card.[6]

Outcast features effects such as character shadows, depth of field, bump mapping and reflections. Anti-aliasing is used to smooth certain texture boundaries. The heightmap engine renders reliefs with self-occlusion, motion parallax, and silhouettes (but no shadowing)--even for details such as cobblestones. Water surfaces appear both translucent and reflective. The surface appears to reflect the environment (the skybox)[7] and appears rippled with moving waves, which react to the character's movement while in the water. The degree of translucency depends on the viewing angle. The more vertical the angle, the clearer the water appears while the more horizontal the angle, the stronger the reflections. Other visual effects include bloom and lens flares,[8] falling snow, fire, and other glowing particles.[9] The disadvantage of this type of CPU-intensive software-rendering was that Outcast required an extremely powerful CPU (nothing but the most powerful Intel Pentium III processors of the time, in the 500-600 MHz range) and massive amounts of RAM (128 megabytes were recommended) to run at full speed and maximum resolution (512x384)
Dus zelfs al zou je dat op een Pentium 200 hebben kunnen spelen, dan geloof ik het al helemaal niet dat dat op een 100 MHz 486 met 33 MHz bus heeft gekund gezien de CPU rendering.
Ik heb het spel nooit gespeeld in 1999. Wist niet eens dat het bestond. Enkele jaren later echter heb ik het spel bij de V&D aangeschaft voor 5 euro. Maar toen zaten er heel veel krachtigere CPU's in de computers. Ik weet niet wat wij exact hadden, maar het kon Outcast op de hoogste instellingen met gemak aan.

Overigens vond ik het spel er toen best lelijk uitzien op de maximum resolutie van 512x384. Het was gewoon heel blurry. Gelukkig was er nog een optie in het spel aanwezig om het mooier te maken. Je moest een vinkje plaatsen bij een bepaalde optie, en dan kreeg je zwarte balken rondom het spel. Zowel boven, onder, links als rechts. Het draaide dan op de resolutie 640x480, waarvan een gedeelte zwarte balken en het middenstuk het spel zelf (op 512x384). Op die manier maakte je je monitor als het ware kleiner, en het spel oogde heel veel scherper. Ik vond de graphics op die manier nog steeds niet heel mooi (misschien al wat verwend door recentere titels) maar het kon er wel mee door.

Het was één van de eerste openwereldspellen die ik gespeeld heb, en best een aardig spel voor die tijd. Had het helemaal uitgespeeld.

De remake is grafisch niet zo goed als de recente AAA-titels maar wel een enorme verbetering t.o.v. het origineel.
> Deze rende rondjes om de eerste Pentium processoren.

En je opa zat in het verzet zeker? Mogelijk dat hij nog een Pentium t/m 75 MHz eruit trok maar dan hield het snel op, alleen al door het verschil in bussnelheid. Een DX4 moest het nog steeds met de 33 MHz doen, terwijl de P54 natuurlijk 60 of 66 MHz gebruikte (behalve de 75, al kon je die ook gewoon op 60 of meer instellen). Daarnaast had de Pentium gescheiden data en instructiecache, een 64-bits bus en niet te vergeten een enorm goede FPU.

Kijk alleen al naar deze benchmark met ALU en FPU apart, bij allebei presteert de DX4-100 ongeveer 50% van de P54C-100. Bij deze staat hij op 1 lijn met de P5-60 (het allereerste Pentium model).

Misschien dat je wel een enkele situatie kan vinden waarbij de 486 sneller was dan een 100 MHz Pentium, maar ik geloof geen snars van je stelling dat ' Deze rondjes rende om de eerste Pentium processoren. '
beter een wrok tegen Bart Smit hebben...of tegen jezelf omdat je de minimale systeemeisen niet hebt gecheckt! een ding is zeker...het spel kan er niets aan doen! :+
Dat is zeker waar! Ik vond het als tiener visueel wel echt een grote vooruitgang boven bestaande spellen. Maar de gameplay was echt niet zo briljant. Ik vind het extreem jammer dat ze tegenwoordig vaak alleen het uiterlijk van een spel opnieuw maken, maar dan de middelmatige gameplay niet verbeteren! Zo hebben ze bij b.v. Starcraft Remastered zelfs irritante pathfinding-issues erin gelaten omdat die zo 'authentiek' zijn! Ik ben historicus en houd erg van oude dingen en tradities, maar er zijn grenzen! Overigens vind ik de achtergronden van SC Remastered nog steeds best lelijk vergeleken met die van SC 2.

Stel nou dat ze een deel van de gigantische hoeveelheid werk die ze hebben gestoken in het uiterlijk van Outlast 2 of SC Remastered hadden gestoken in nieuwe gameplay. Dan hadden we twee leuke nieuwe spellen gehad, in plaats van iets wat inhoudelijk nul verbetering is.
Dus een graphics update en een gameplay update? Kan je dan niet beter Starcraft 2 spelen?

De pathfinding in SC:R is niet omdat het "authentiek" is, maar omdat anders de game balance overhoop ligt. En als je dan ook de balance gaat aanpassen dan speelt de huidige fanbase van SC:BW helemaal geen SC:R.

Anders ga je ook vragen naar "meer dan 12 units in een control group" en meerdere buildings in een control group, en dan units queuen zoals in SC2.

Vervolgens blijft er helemaal niets meer over van SC:BW en kan je het net zo goed SC2:Demastered noemen. Of gewoon de campaign in SC2 arcade stoppen.


Heel SC:BW is gedefinieerd door de jaren heen door de pathfinding en de mechanics die er in zitten. Alsof je D2 gaat remasteren en dan de combat een complete overhaul gaat geven, speel je dan echt een D2 remastered of een D2.5?
Nee, ik wil Starcraft 3! Als ze daar nou hun energie in hadden gestoken.

Dat snap ik op zich, maar laat het hele spel dan zoals het is. Geldt inderdaad ook voor die control groups e.d.
Begrijpelijk; Voor de duidelijkheid wil ik wel graag benoemen dat het SC:R team erg klein was (Ik weet wel dat er minimaal 1 dev aan werkte die ook aan SC:BW heeft gewerkt) en daardoor het budget (en kosten) heel laag.

Het team wat dus heeft gewerkt aan SC2 heeft (Op z'n minst een heel groot deel van het team) niet gewerkt aan SC:R. Misschien zijn ze dus ook al aan SC3 aan het werken of misschien dat de prioriteit van dat team nu ligt op een Warcraft 4.

Het is dus niet zo dat het een (SC:R), de ander (SC3/WC4) uitsluit. Uiteraard kan je er wel van uit gaan dat een AAA game (SC3/WC4) dat zich vooral gaat richten op E-Sports en zich moet meten met zijn voorganger niet in een jaartje of twee gemaakt is, iets wat met SC:R wel makkelijk te doen was, zelfs met een zeer kleine team.
Hmm dat valt dan op zich mee. Het ging mij ook meer om de algemene trend met spellen.
Ik heb ook de originele versie van dit spel. Het spel werkte perfect, de installer iets minder.
Op 99 % ging die spontaan alles terug verwijderen :D
Daar is een patch voor. Dit had ik al op Win Vista of XP volgens mij. Echter is het makkelijk om gewoon de GOG versie of steam versie te pakken(gog is ook wel te DL je hebt het origineel immers ook).

Ik heb het spel origineel gekocht destijds, daarna op GOG en daarna op steam en had een kickstarter account en prepaid CC gehaald om dit project te kunnen backen. Dit spel komt er dus uiteraard ook bij mij in.

Het avontuur, de verkenning van een buitenaardse wereld die ook echt bevolkt en levendig aanvoelde(crowds aan in config!) was voor mij echt een openbaring. Dit spel heeft bij mij altijd nog de grootste indruk achtergelaten van alle spellen die ik heb gespeeld. Destijds hebben ze heel veel shading achtige technieken gewoon op de CPU geïmplementeerd, voordat deze gemeengoed waren in de hardware geaccelereerde games. Zoals depth of field, bump mapping en andere.
Heel erg, maar ik had ooit (ik was een jaar of 11, gok ik) een CD gebroken toen ik 'm uit het doosje haalde en heb toen de dame achter de kassa overtuigd dat de CD er zo in zat. Dat kon natuurlijk niet meer, toen ze de doosjes allemaal leeghaalden en alle spellen in CD-hoesjes in een lade bewaarden.

Toch jammer, want ik koop stiekem liever games in seal!

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 27 oktober 2017 11:02]

Heb je de turbo knop al geprobeerd? :+
ik weet nog dat er een selectie in zat om met een Pentium 3 te spelen terwijl die nog niet uitgegeven was. Heerlijk spel om te spelen. Alleen om de nostalgie ga ik hem al halen.
Dit is voor mij op het zelfde niveau qua nostalgie als FF7 Remaster/remake. Nu nog een remaster van de oude Dragon Age en nu wij 2018 naderen wordt het helemaal een mooi begin :P

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 27 oktober 2017 10:46]

Je kan de originele versie voor heeeel weinig op Steam kopen. Tegenwoordig kan je de resolutie makkelijk op full HD zetten (met zichtbaar effect), maar met behoud van de originele style. Misschien is dat wel de leukste manier om Outcast te ervaren. Ik speelde het in 1999 op de max resolutie van 512x384 en was toen enorm onder de indruk van de algehele prensentatie, ook al was een 4 keer zo hoge resolutie de norm (1024x768). Helaas ben ik nooit tot het einde gekomen, tot ik 2 jaar terug de hier genoemde Steam versie kocht en ik alsnog de credits voorbij heb zien rollen. Wat een ervaring!
Idem. Ik heb mijn origineel cd nooit uitgespeeld vanwege de zware systeemeisen van de voxel engine toen. Vorig jaar heb ik het op GOG.com opnieuw gekocht (want DRM-vrij) en wel uitgespeeld. Was de moeite waard. Een voor die tijd fantastisch spel, met bovengemiddelde graphics, goede dialogen en een geloofwaardige open wereld.

Dat was versie Outcast versie 1.1, die vanaf de originele broncode opnieuw gecompiled is voor moderne computers, o.a. met multithreading, en waarbij de resolutie van de HUD, skybox, etc. aangepast zijn aan moderne schermen. Zag er nog wat beter uit dan de originele editie.
Instant-buy. Dit is een remake Re-master waar ik al zo heel erg lang op zit te wachten! Het is een erg leuk verhaal wat lekker weg speelt. Mooie omgevingen (zeker ook voor destijds), fantastische muziek. De setting is gewoon geweldig. Enorm prijzenswaardig werk :) Mocht je ooit die twijfel hebben gehad te kopen, of zoek je dat spel wat gewoon qua verhaal solide in elkaar zit of een leuke actieshooter willen spelen? Dit is echt het geld waard!

Ja, ik kom erg fanboy over, maar dat komt echt door mijn enthousiasme!
De prijs van 27 euro is eigenlijk een no-brainer...
Het kan grafisch misschien niet meekomen met de topgames van nu... Maar de sfeer en gameplay gaan dit waarschijnlijk ruimschoots compenseren :)
Ik heb het origineel ook nog thuis staan, maar had daar toen nogal wat issues mee. Ik ben een aardig eind gekomen overigens.
27? 18 euro in de pre order bij gamingdragons. Inderdaad insta-buy, dus meteen gekocht. :)
Ulukhai! Make sure to protect your essence. And do not forget your twon-ha.

Dat was één van de weinige spellen van toen waarin je echt gevoel had dat je in een andere levende wereld zat, ondanks de maximum resolutie van 512x384 (zonder hardware acceleratie dankzij het gebruik van voxels, dus ook erg traag op veel systemen uit die tijd). De muziek, de stijl van de aliens, de dialogen... Geweldig. De eerste keer dat je eigenlijk een stapje te ver gaat in het verkennen doordat je vijandelijk gebied in gaat om daar met iemand te spreken was adembenemend. Stealth werd toen ook al aardig gedaan.

Deze gaat bij mij op de lijst, maar dat komt meer vanuit nostalgie. Dit is een remaster, en dat zie je wel aan de houterigheid in de trailer en hoe vijanden niet/nauwelijks reageren als je ze met een explosief wapen beschiet. Allemaal zaken die ook zo in het origineel waren. Dit lijkt meer een grafische + interface (controller) update.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 oktober 2017 11:18]

Op deze Remaster zit ik al jaren te wachten! Dit is het eerste 3D spel dat ik ooit gekocht heb voor de PC. Door de bugs heb ik het origineel nooit helemaal kunnen uitspelen. 18 jaar later hoop ik dat alsnog te kunnen doen!
Dit inderdaad, ik moet die 4e steen hebben in Shamazaar, maar die kerel komt alsmaar niet uit die warpgate tevoorschijn.
Dit ziet er heerlijk old-school uit! Instant-buy :)
Wat ik hiervan vind? Zie user name.
Bij mij draaide het spel als een zonnetje, de graphics zien er beter uit maar de gameplay komt wat houterig over. Console bijna dubbel zo duur? Ik wacht het even af.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*