Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Yann Robert, Franck Sauer en Yves Grolet, die alle drie bij het Belgische Appeal aan Outcast gewerkt hebben, zijn samen met het eveneens Belgische AMA Studios een nieuw bedrijf begonnen. De studio heet Daoka en gaat een nieuwe editie van Outcast maken.

Daoka is een fusie van AMA Studios en het trio dat van Appeal afkomstig is. Het nieuwe bedrijf wordt gevestigd in België. De studio blijkt bovendien al bijna twee jaar aan een game te werken voor de nieuwe generatie consoles. Die game, waarvan de naam nog niet bekendgemaakt wordt, zou al 'in de nabije toekomst' op de markt moeten komen. Of er een uitgever bij het project betrokken is, is niet bekend. Daarnaast is Daoka van plan om een vervolg te maken op Outcast, de game die Appeal in 1999 afleverde. De naam van de nieuwe studio is afgeleid van de portals die in Outcast gebruikt werden.

Yann Robert, Franck Sauer en Yves Grolet, het trio dat bij Appeal de regie voerde over de ontwikkeling van Outcast, kocht een maand geleden de rechten terug op de game. De rechten waren in handen van uitgever Atari. Outcast werd in 1999 positief ontvangen in de media en won diverse 'Game of the Year'-awards. De game kreeg echter nooit een vervolg. Tijdens de ontwikkeling van Outcast II ging Appeal failliet. AMA Studios maakte tot de fusie onderdeel uit van Ubisoft. De studio, met een vestiging in het Belgische Charleroi, maakte voor Ubisoft games als Fighters Uncaged and My Personal Self Defense Coach.

OutcastOutcastOutcast

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Nou, als ik die screens zie vind ik The Legend of Zelda: Ocarina of Time er beter uit zien.
Had dat iets met de beperkte kracht van Windows te maken toen?
Maar succes gewenst in ieder geval.
Had dat iets met de beperkte kracht van Windows te maken toen?
Je bedoelt de beperkte kracht van hardware destijds? Reden dat het er wat jaggy uitziet is omdat het voor zover ik weet een van de laatste games was die voxels gebruikte om het landschap te renderen. Modellen zelf waren wel polygonaal, dus eigenlijk een hybride engine. De game draaide om die reden ook op een relatief lage (voor die tijd al) resolutie.

edit: quote uit 'gerelateerde content':
Graphically, Outcast is coming along beautifully and it looks even better than we remembered it. Outcast won't require a 3D accelerator. As a matter of fact, it won't even utilize one at all. The entire 3D world will be rendered in voxels, 24 million per world, using nothing but software acceleration. The only bitmaps used in the game are the sky textures. This means that you can travel to every mountain you see in the distance because it is an actual 3D object within the gameworld. Very cool!!!

[Reactie gewijzigd door pauluss86 op 1 augustus 2013 17:58]

Ik weet nog hoe teleurgesteld was in de resolutie destijds.

The disadvantage of this type of CPU-intensive software-rendering was that Outcast required an extremely powerful CPU (nothing but the most powerful Intel Pentium III processors of the time, in the 500-600 MHz range) and massive amounts of RAM (128 megabytes were recommended) to run at full speed and maximum resolution (512x384).

Verder was het een fantastisch spel, goeie bediening, grote werelden, liep vrij bugloos (zover ik kan herinneren). Ik snapte nooit waarom er geen vervolg kwam. Maar toen was gamenieuws volgen op het internet ook nog niet wat het nu was, en nu is mij het wel duidelijk...
Wat hebben Zelda en Outkast met elkaar te maken? Je comment slaat echt zo dood als een slappe lul op een drumstel.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 3 augustus 2013 16:48]

Ocarina of Time is uit 1998, waarschijnlijk doelt hij er op dat de games ongeveer even oud zijn en hij Ocarina er beter uit vindt zien.
De screenshots hebben een hogere resolutie dan het spel oorspronkelijk had.
Nostalgie !
Al ben ik van mening dat je dat maar beter zo kan laten, tegenwoordig is alles al bedacht en kan het dus enkel maar tegenvallen.
Dit spel was vrij uniek destijds en kan zo niet 1-2-3 iets verzinnen wat erna is uitgebracht en erop leek. Denk wel dat ze bijna verplicht zijn om weer een technologisch unique selling point toe te voegen. Wellicht voortborduren op het voxel-concept of iets met procedureel content genereren..?
Doen ze dit niet dan verwacht ik dat elke reviewer dat als een punt van kritiek zal noemen. Vergelijk het met een nieuwe Homeworld game die opeens in 2D is i.p.v 3D; kan nog zo'n topgame zijn maar dat gaat de metascore niet ten goede komen.
Hoe dan ook, ben erg benieuwd! Vraag me ook af hoe het origineel eruit zal zien als ze een patch uitbrengen waarbij je moderne resoluties kan instellen.
Gelukkig wordt er dan ook nergens gesproken over een HD-remake. Ben benieuwd of ze de kwaliteit van de 1e Outcast weten te evenaren!

Trouwens; nog niet alles is bedacht. Denk eerder dat het een gebrek aan risico's durven nemen is van grote publishers/game studios is. Indie en crowd-sourced games kunnen deze generatie wel eens erg belangrijk gaan worden!
http://www.openoutcast.org/wp/

Ook wel interessant wanneer het orgineel nog vers in je geheugen staat.
Ziet er wel cool uit. Maar de publicatie datum op 1 April doet enige hoop vervliegen.
nvm

[Reactie gewijzigd door massareal op 2 augustus 2013 11:30]

De studio heet Doaka en gaat een nieuwe editie van Outcast maken.
YES! Dit spel heb ik 1 of 2 jaar geleden nog eens geinstalleerd en weer uitgespeeld, een van de betere games om eerlijk te zijn, en heel ver vooruit op de tijd.

Hoopte altijd al dat er een 2e deel ging komen en eindelijk is dit dan het geval, nice! :)
Dat is toevallig. Ik zat er deze week nog aan te denken hoe leuk ik deze game gevonden heb en dat het jammer is dat er nooit een vervolg is verschenen. Het gebruik van de Voxel engine (ook voor Delta Force gebruikt) was een bijzondere keuze in de tijd van 3DFX games, maar de kleuren waren fantastisch en zorgde voor de unieke sfeer van de game. Het geluid vond ik ook revolutionair. Alleen al het lopen door de sneeuw was iets bijzonders opzich :-) Kom maar op met een nieuwe Outcast!
Die open world game had echt een bijzondere sfeer. De achtergrond texturen maakten het buitenwereldse wel een af. Ik vrees er helaas voor dat het inmiddels vergane glorie is.

Diep respect overigens voor de rendering destijds. Mooi staaltje.
Briljante game, met erg veel plezier gespeeld. Ben benieuwd naar de reboot!
Geweldig nieuws! :)

Ik heb de originele game denk ik een keer of 5 gespeeld. De eerste keer samen met mijn vriendin, die de wereld ook geweldig vond. De spanning toen er voor de eerste keer een stel soldaten voorbij kwamen (orkest zwelt aan), terwijl ik me daar op geen manier tegen kon verdedigen is voor mij nooit evenaard. Ook de - flauwe - humor en de prachtige wereld blijven staan, 14 jaar later.

Had mijn hoop gevestigd op open outcast, maar ja daar gebeurt toch wel erg weinig de laatste tijd…
Dus dit is heel goed om te horen _/-\o_
Fantastisch nieuws dit. Outcast is 1 van me favoriete games en hoop dat we nu snel meer info krijgen over een release window :D
Laatst nog deze versie van Outcast aangeschaft http://www.gog.com/gamecard/outcast

Nogmaals uitgespeeld en met de Hi-Res Patch ook nog eens beter te spelen!
Weet jij of die versie ook op Windows 8 64bit draait? Ik had gister een versie via een nieuwsgroep binnen gehaald die prima installeerde maar na het intro filmpje crashte. Ik zou de game graag weer eens willen spelen.
Zelf gespeeld op x64, wellicht brengt het doorlezen van dit topic uitkomst? :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True