Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Ontwikkelstudio Larian Studios heeft bekendgemaakt dat Divinity: Original Sin op 20 juni verschijnt. De gedeeltelijk via Kickstarter ondersteunde game stond aanvankelijk gepland voor een release eind februari. Ook is een nieuwe trailer van de rpg online gezet.

De nieuwe releasedatum werd door de Vlaamse ontwikkelstudio zelf bekendgemaakt op haar website. Op 20 juni zal de game verschijnen, aldus de maker. Het bekendmaken van de releasedatum gebeurt een jaar nadat Larian Studios bijna 700.000 euro ophaalde via Kickstarter om het uitbrengen van de game te financieren. In het kader daarvan heeft de ontwikkelstudio een nieuwe trailer vrijgegeven van Divinity: Original Sin. Daarin wil de Vlaamse maker laten zien hoe de game met de Kickstarter-investering verder is ontwikkeld.

Larian Studios stelt onder andere dat de Kickstarter-campagne ervoor heeft gezorgd dat het aantal monsters, quests en skills is uitgebreid. Verder zijn verscheidene nieuwe features aan de rpg toegevoegd. Ook grafisch is Divinity: Original Sin behoorlijk opgepoetst.

Divinity: Original Sin stond aanvankelijk gepland voor een release op 28 februari, maar is dus doorgeschoven naar 20 juni. Wel is het al mogelijk om via Steam toegang tot de bèta te krijgen. Dat kost 39,99 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Kan niet wachten tot de release, heb de alpha en beta al gespeeld, en het speelt heerlijk weg!
Drop-in multiplayer met een vriend is super tof, niet alleen de combat maar ook de dialog waarin je het al dan niet met elkaar eens bent :+

En m'n vrouw kan niet wachten op de map editor, dezelfde tools worden meegeleverd als waarmee Larian het spel gemaakt heeft, dat meer bedrijven dat weer gaan doen...!

Oh en het komt op Windows, Linux en Mac, via Steam, Larian's eigen site, en GOG.com! _/-\o_
gog.com? Dan is het spel dus ook DRM vrij :) positief noem ik dat.
Dit lijkt best een bijzondere game te gaan worden: open wereld, co-op, veel keuzevrijheid, diep verhaal, tactische turn-based gevechten waarin je de omgeving kunt gebruiken en skills kunt combineren, uitgebreid dialoog-systeem, en meer.

Er is de laatste tijd een revival gaande qua turn-based RPGs, met onder andere een nieuwe Torment, Wasteland 2, Pillars of Eternity, enz. Die (voor fans als ik erg veelbelovende) games laten allemaal nog vrij lang op zich wachten, maar Original Sin komt gelukkig in de buurt van z'n release inmiddels. Kan niet wachten!

Ook mooi om te zien dat dit klassieke genre, waar de grote uitgevers al jaren geen oog meer voor hebben, door crowdfunding uit het slop is getrokken. Kickstarter en Early Access brengen soms problemen, nadelen en risico's met zich mee, maar tegelijk kan het ook erg mooie dingen opleveren. Een aantal van de grote funding-successen van 2012/2013 gaan de komende 8 maanden echt het levenslicht zien. Zij hebben niet de druk om zo mainstream mogelijk te zijn en 10 miljoen verkopen te genereren, waardoor ze meer de diepte in kunnen gaan, minder eenheidsworst hoeven maken, en gewoon goede games kunnen bouwen zonder dat het commerciŽle al te veel de boventoon voert. En indie-games zijn ook niet langer alleen simpele, kleine games met pixel-graphics (ook leuk), maar laten tegenwoordig zien dat hoge productiewaarden niet buiten bereik zijn.

Hopelijk wordt indie development zo groot dat de grote uitgevers hun gerushte games, hun "graphics first"-aanpak en hun anti-consumentenbeleid gaan herzien. Maar ook als dat niet gebeurt is het indie / crowdfunded wereldje steeds meer het interessantste deel van de industrie aan het worden.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 april 2014 14:31]

Interessant (vind ik zelf) is dat Original Sin al behoorlijk ver in ontwikkeling was en de makers naar Kickstarter zijn gestapt om het spel uitgebreider te kunnen maken. Dat zorgde ervoor dat het risico van backen kleiner was dan een project dat nog gestart moet worden, en verklaart waarom Original Sin zoveel eerder uitkomt dan soortgelijke Kickstarters uit dezelfde periode die je al noemde (Eternity, Torment).

Ik heb zelf ook een kleine geldbijdrage geleverd, dus ik kijk ernaar uit. Alpha's en beta's heb ik in het algemeen geen interesse in, dus de release wordt ook mijn eerste ervaring met het spel.
inderdaad, beetje jammer dat in vele artikels gewag wordt gemaakt van de "kickstarter funded rpg" terwijl dit helemaal niet zo is..Ze hebben het opgehaalde geld integraal gebruikt om te polishen en extra content te hebben, en als ik me niet vergis omstreeks december er nog een evengroot bedrag zelf in gepompt, omdat ze het blijven verbeteren..

They are f*ing awesome :)
voor de geinteresseerden, Swen Vincke heeft een zeer goede blog www.lar.net met veel insights over de gameindustrie en rpg history in general
Leuke video hier: https://www.youtube.com/watch?v=dHPtC5DckzI
Het spel oogt zeer kwalitatief imo, maar zal natuurlijk vooral turn based fans bekoren.
Er staat een link naar de Steam pagina waar je het kan aanschaffen als Early Access. Deze heeft ook een video en screenshots.
In de tekst staan zo van die onderlijnde woorden. Als je daar met je muis over heen gaat zal je merken dat het icoon van je muis verandert in een handje. Als je op dat moment op de linkerknop van je muis drukt en terug loslaat (zonder te bewegen!) zal je zien dat er een nieuw venster of tabblad in je browser opengaat en dat je dan op een andere website terecht kan komen. Dat noemen we in computertermen een 'hyperlink', of kortweg link.
Eens je deze techniek beheerst zal je zien dat er in dit artikel een link is naar de aankondigingspagina waar er maar liefst TWEE videos te zien zijn!
:) Zo te zien heeft de auteur vh artikel er een videootje bij gezet...
Het spel ziet er mooi uit.

[Reactie gewijzigd door Majin Buu op 27 april 2014 10:24]

Larian studios is blijkbaar echt Vlaams. Volgens hun website zijn ze gevestigd in de stad gent in Oost-vlaanderen.
Ziet er echt goed uit! wat een verschil met hoe de grote studio's het doen! en van wat ik zag zeker concurrend zo niet ... beter
Dit doet me bijzonder veel aan Runescape denken.
Erg leuk dat het uit Belgie komt, zoveel games komen er niet vandaan.
Goede trailer.. en moet toegeven dat het er gewoon goed uitziet nu ! Vind de graphic style wel wat hebben.. en op 1 of andere manier krijg ik een beetje het diablo 1 gevoel?!

Deze game verdiend zeker wat aandacht en ik ga er dan ook wat uurtjes in steken! Ik heb alleen me twijfels of deze game de aandacht zal krijgen van het publiek dat het verdiend want Wildstar komt rond dezelfde tijd uit en dit is toch wel de grote favoriet op het moment qua releases..

Beta acces op dit moment kost je 40euro.. weet iemand wat de bedoeling is als de game uit qua prijs?
Helaas, alleen een PC versie, jammer...
Er zijn zoveel spellen op de markt, maar het feit dat het wordt uitgebracht door een Belgische gamestudio maakt net dat dit nieuws de headlines van tweakers.net haalt. Dat is net de nieuwswaarde.
Wat dan wel weer jammer is dat deze RPG bij mijn weten niet in het Nederlands te spelen is: dat zou eerder nieuwswaarde hebben dan het feit dat een Vlaamse gamestudio een Engelstalig (en Duits- en Franstalige localisaties) spel aflevert.
Ik zou eerder zeggen het feit dat er niet echt iets soortgelijk is uitgekomen de afgelopen JAREN, eindelijk is iets oldschool vibe met newschool tech en freeschool mentality..

imho
Triumph Studios is bij de release van Age of Wonders 3 zelfs regelmatig als Delftse studio omschreven, dus nog gedetailleerder. Lijkt me juist bijzonder interessante informatie, zeker bij spellen van eigen bodem.
Bij een nieuwsbericht over Age of Wonders wordt er toch ook steeds gezegd dat Triumph Studios een Nederlandse studio is, net zoals Guerilla Games van de Killzone reeks. Voor een spel van eigen bodem mag dat toch even benadrukt worden? Er zijn er al zo weinig.
Inderdaad, maar dan wordt er ook niet gezegd uit welke provincie Triumph is. Dus in dit geval lijkt het me voldoende dat ze het over 'Belgisch' hebben.
Vlaanderen is Nederlandstalig Belgie. Niet een provincie...
Vlaanderen is een gewest Net als het Brusselse gewest en WalloniŽ

Er staat ook altijd het Amsterdamse Guarilla en de Texaanse studio dit en die studio uit Montreal

Niets geks aan
Kan zo niet opmaken of jij Belg of Nederlander bent (zo te horen Nederlander want Vlaanderen een provincie noemen??). Ik vind het als Vlaming in elk geval prettig dat de term Vlaams werd gebruikt, dat wordt heel vaak in de Vlaamse media ook zo gedaan, Vlaams gebruiken voor zaken uit Vlaanderen en Belgisch voor al de rest. Blijkbaar kopieert de Tweakers redactie dat. Beetje chauvinistisch misschien (separatistisch? Brrrr :p), Vlamingen hebben nogal vaak de neiging te benadrukken als er iets uit hun landsdeel komt. Dat is een beetje zoals Waalse muzikanten die niet kunnen doorbreken in Vlaanderen en omgekeerd, BelgiŽ is ťťn land maar die verschillende talen zorgen voor culturele verschillen.

Dat veel Vlamingen de neiging hebben zo dat Vlaamse te benadrukken, heeft niet echt iets te maken met separatisme, je moet gewoon beseffen dat in een nog niet zo ver verleden er nog niet eens in het Nederlands mocht gedoceerd worden aan Vlaamse universiteiten. Het is een vorm van overcompensatie.

Maar natuurlijk is Larian een Belgische studio, er zullen zeker niet alleen Vlamingen werken. We kunnen het ook helemaal doordrijven en zeggen dat Divinity een Gentse RPG is. Maar zo ver gaat de Vlaamse media daar wel in, tot de stad toe.
Vlaanderen een veredelde provincie? Jij hebt blijkbaar niet goed opgelet bij geschiedenis. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaanderen#Geschiedenis

On topic: Als Vlaming (die zich meer verwant voelt met de Brabanders en de Hollanders en de Limburgers dan met de Walen) ben ik trots dat er hier iets gemaakt is dat lijkt op een combinatie van Sacred en Ultima!

[Reactie gewijzigd door StGermain op 27 april 2014 12:36]

Ik mag hopen dat tweakers niet gaat dienen tot politieke debatten. Dat jij je stoort aan het feit dat de term Vlaams gebruikt wordt is erg kleingeestig. Men duidt simpelweg de regio aan en jij maakt er wat politiek van. Ik ben net wel geÔnteresseerd als er een spel van eigen bodem uitkomt en stoor me helemaal niet aan de duiding "Vlaams", noch zou ik me storen aan "Belgisch", "Waals" of "Brussels", het blijft eigen bodem.

Nu on topic, het spel ziet er best gaaf uit, ik ben er alvast helemaal klaar voor. Hopelijk wordt het een grote hit, want Larian herbergt best wel wat talent.
Ik erger mij aan iedereen die zich daar aan ergert.. Het is toch doodnormaal dat je trots bent op iets wat vanuit je nabije omgeving komt? En hoe dichter je erbij staat hoe liever. Stel nu een dat daft punk bij jouw in de straat woont, ga je tegen je buren toch niet spreken over dat je trots bent dat ze in je land/provincie/gemeente wonen? Nee, je neemt altijd de dichtste relatie. In dit geval Vlaams dus. (mensen die in Gent wonen zullen dan weer Gentse rpg zeggen...)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True