Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Submitter: buran

Ontwikkelaar Harmonix, vooral bekend van de Rock Band- en Dance Central-games, wil een vernieuwde versie van de PlayStation 2-game Amplitude maken. Het bedrijf hoopt daarvoor geld op te halen via Kickstarter. De studio heeft 775.000 dollar nodig.

Met die 775.000 dollar hoopt Harmonix een vernieuwde versie te maken van de ritmegame die ze in 2003 afleverde en die voor de studio, samen met voorganger FreQuency, het begin vormde van een lange serie op muziek gebaseerde games. De game uit 2003 verscheen voor de PlayStation 2. Harmonix wil de nieuwe versie in eigen beheer uitbrengen voor de PlayStation 3 en 4. De game zal enkel digitaal verschijnen.

Harmonix wil de nieuwe versie maken omdat het graag weer een ritmegame wil maken die met de controller van een console te bedienen is. De studio werd vooral bekend van de originele versies van Guitar Hero, Rock Band en Dance Central, games die met plastic muziekinstrumenten of geheel zonder controller gespeeld worden. De gameplay van Amplitude lijkt sterk op die van Guitar Hero en Rock Band, echter met een sterk op elektronische muziek georiënteerde soundtrack.

Harmonix accepteert donaties van 1 dollar of meer. Iedereen die 20 dollar of meer doneert, krijgt de game. Wie 100 dollar of meer stort, ontvangt een box voor de game. Wie 3000 dollar of meer stort, mag op bezoek op het kantoor van de ontwikkelaar en wie daar nog 500 dollar bovenop legt, krijgt een diner met de oprichters van de studio. Harmonix maakt niet bekend wat het van plan is als er meer dan 775.000 dollar wordt opgehaald.

Amplitude is niet het enige project waar de studio aan werkt. Het heeft ook Chroma in ontwikkeling, een shooter waarin muziek opnieuw een grote rol speelt. Chroma verschijnt dit jaar op Steam. Voor Disney werkt het bovendien aan Fantasia: Music Evolved, een via Kinect te bedienen ritmegame voor Xbox 360 en Xbox One.

Harmonix haalt geld op via Kickstarter

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Ik heb deze gisteren al gebacked, ben ook zeer benieuwd naar de stretchgoals die er eventueel bij zullen komen.

@theduke1989: Harmonix geeft het volgende zelf aan op Kickstarter:

"Harmonix is an independently owned studio. We’re excited about the idea of making Amplitude but, to guarantee development resources, we need to ensure the audience exists and is as excited as we are.

Making games, especially ones that are “self-published” is always an expensive and risky proposition. If we’re funded, we’ll have the resources needed up front to develop a new Amplitude and bring it to modern consoles with a great team of experienced developers. If we’re not fully funded, this game simply won’t be made.

Simply stated, Amplitude is a passion project at Harmonix. Without your support, development resources will have to be dedicated to other fully-funded third party projects. Kickstarter and crowdfunding allow us to make this game a reality."
ja dat doen veel andere ook en die vragen misschien 80.000 of zelfs minder ;)
Wat je met 750.000 gaat doen is nog de vraag..

Maar goed, een bedrijf als Harmonix zal wel weer wat leuks zetten al vindt ik het echt te veel voor een indie-ontiwikelaar die er zoveel voor vraagt. Zelfs indies als Ronimo vragen er niet zoveel voor en wagen de kans om iets te doen..
ik snap niet een ontwikellaar als Harmonix dat ze niet naar de bank stappen ipv naar Kickstarter.
Hoeveel hebben ze wel niet binnengehaald met RS etc echt een apart geval om 750.000 dollar via Kickstarter op te halen....
Misschien willen ze eerst even kijken of er voldoende interesse is voor een dergelijke game.
Activision zal een paar jaar geleden wel met een reden gestopt zijn met Guitar Hero. Als die melkkoe genoeg opbracht waren ze er vast wel mee verder gegaan.
Omdat je de bank het geld met rente terug moet betalen en de Kickstarters slechts een download van je game? Of krijgt iedere medewerker van de ING een voucher :)
Ik heb in mijn werk veel te maken met banken. Hun opstelling naar ondernemers is buitengewoon grof en oneerlijk. Ondernemers krijgen steeds meer door dat de bank de laatste is waar je geld vandaan wilt halen.
Ik had de campagne graag gesteund, maar ik vind het nogal jammer dat ze Playstation exclusive blijven. Vooral omdat het een Kickstarter is en ik denk toch dat je een hele hoop mensen wilt bereiken. Daarnaast ben ik bang dat de PS3 versie dan weer crippled wordt omdat ze ook een PS4 variant ontwikkelen.

Overigens heb ik dan wel een PS3 thuis staan, maar doe er eigenlijk niets meer mee en game tegenwoordig alleen nog maar op de PC of 3DS. Games die daar niet op verschijnen laat ik tegenwoordig maar aan mij voorbijgaan...
PSN wordt nu meer en meer een indie-platform waardoor dit juist de goede keuze was geweest.
Bij X-1 moeten ze betalen etc en als het er niet bestaat mag het ook niet op de XBL of zo dacht ik....
Ah, Amplitude, hét spel waardoor ik van ritme/muziekgames ben gaan houden! Héél wat uurtjes op de PS2 gespeeld destijds!
YES! Dit is een begin. Ik hoopte eigenlijk al een tijdje op een nieuwe Guitar Hero, en dit is in ieder geval een begin.

Je kunt het noemen zoals je wilt (melkerij, 13 in een dozijn, whatever), maar de Guitar Hero en Rockband spellen zaten gewoon goed in elkaar.

Elektronische muziek in een ritme-game trekt me nou niet direct, maar wat mij betreft maken ze ook een GH remake met een plastic gitaar. Ik heb me er echt honderden uren mee vermaakt.

Voor mij is/was Guitar Hero het enige spel waarbij ik echt om de highscores speelde. Bij Street Fighter, Tekken etc boeide het me nooit zoveel, maar de GH reeks was het enige wat me echt bezig hield om die paar duizend punten er nog bij te scoren voor die 5 sterren. Ik hoop dat ze het gaan halen, en dat er nog wat meer remakes (GH3: Legends of Rock please :)) of nieuwe ritme-games uit komen!
Dit is niet een soort nieuwe Guitar Hero. Gameplay zal er veel van weg hebben, maar het is een nieuwe versie van de voorloper van Guitar Hero. Je krijgt er dan ook geen speciale controller bij, de bedoeling is dat je het op je Dualshock speelt.
Dat heb ik helemaal begrepen. Vandaar ook het laatste stukje van mijn 2e zin: "... en dit is in ieder geval een begin"

Opsomming van mijn verhaal:
- Ik vind ritme games leuk
- Ik vind Guitar Hero de leukste van de ritme games
- Amplitude lijkt me leuk
- Ik hoop dat er ook een nieuwe/remake van Guitar Hero gaat komen :)

Ik zie inderdaad dat ik het wat omslachtig verwoord had :)
WOOT! Amplitude was echt geweldig. Ik ga hier thuis zeker naar kijken voor de kickstarter.

Ook de incentive bedragen vallen heel erg mee. Dit gaat wel wat worden denk ik
Slecht manier van gebruik maken van Kickstarter, als je het mij vraagt. Waar Kickstarter vooral bedoeld is voor beginnende ideeën van mensen zonder geld, of die teveel moeten investeren, komt er nu een gevestigde ontwikkelaar. Mensen kunnen nu 'doneren' via Kickstarter waarna de ontwikkelaar geld blijft verdienen met de game. Het hele idee van een bedrijf is toch juist geld investeren, geld verdienen en daarmee weer imvesteren. Stel je voor als alle bedrijven op deze manier te werk gaan, lekker risicoloos en de winsten achterhouden. Paar jaar later weer een kickstarter campagne starten waar alle kosten mee gedekt worden. Ik hoop dat dit snel stopt want dit zou zomaar de ondergang van Kickstarter kunnen betekenen.....

Ik vind het maar een beetje 'onzuiver' dat een succesvolle ontwikkelaar/bedrijf op deze manier gebruik maakt van Kickstarter. Als het een leuk project was voor $100K ofzo dan snap ik het nog. Maar zij komen gelijk met $750k, daar zijn uitgevers toch voor :S.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 7 mei 2014 11:05]

JAA, amplitude is het spel waarvoor ik speciaal een ps2 heb gekocht toen :)
Lame, hier is kickstarter niet voor bedoeld. Deze mensen hebben al geld, ik snap dat er fans van het spel zijn, maar dit is gewoon een groot genoeg bedrijf om dit project op eigen kracht te kunnen realiseren.
Nee, want Harmonix is zelf geen uitgever maar gewoon developer. Zij laten hun games ook uitgeven door andere uitgevers zoals EA, Activision, Microsoft.

Het is niet zo dat ze zelf geen geld hebben, maar dit bedrag kunnen ze zelf niet voor 1 game ophoesten. Zelfde geld voor de Belgische ontwikkelaars van Outcast, en de makers van de nieuwe Carmageddon.
Carmageddon weet ik niet.
Maar van de Belgische ontwikkelaars van Outcast, voormalig Appeal weet ik dat ze failliet waren, totaal dus niet vergelijkbaar met Harmonix.

Dus ze hebben 3/4 Miljoen nodig om een uitgever te paaien?
Als ze dit niet voor 1 game kunnen ophoesten gaan ze maar naar een bank zou ik zeggen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True