Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties
Submitter: RadiusK

Microsoft heeft OneDrive een aantal nieuwe features gegeven. Zo is de Android-app op een aantal punten verbeterd, de weergave van foto's en video's op de OneDrive-website aangepast en kan content eenvoudiger op Facebook worden geplaatst.

OneDrive biedt in de vernieuwde fotoweergave grotere thumbnails. Volgens Microsoft is dit minder belastend voor het oog en zijn foto's gemakkelijker terug te vinden. In de bijgewerkte fotoweergave zijn nu ook video's terug te vinden. Daarnaast moet het afspelen van video's in meer browsers en op een groter aantal mobiele telefoons correct werken.

De cloudopslagdienst genereert automatisch een zogenaamde album cover als er in een map afbeeldingen worden geplaatst, maar voortaan kan een OneDrive-gebruiker desgewenst zelf een statische cover kiezen. Verder heeft Microsoft het naar eigen zeggen makkelijker gemaakt om content op OneDrive te delen op Facebook. Aan gegroepeerde bestanden, die ook weer gedeeld kunnen worden, zijn later nog nieuwe bestanden toe te voegen.

Microsoft heeft ook de Android-app op de schop genomen. Versie 2.5 van de OneDrive-app biedt beheerfuncties zoals het verplaatsen van bestanden en mappen en nieuwe sorteermogelijkheden. Ook kunnen meerdere bestanden geselecteerd worden bij het maken van een downloadselectie. Tenslotte zijn ook in de Android-app de mogelijkheden om content te delen verruimd.

Nieuwe fotoweergave in OneDrive

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Vind one drive wel een fijne app, multiplatform. Vraag me wel af hoeveel mensen zonder Windows one drive gebruiken. Het ligt toch meer voor de hand om Google drive te gebruiken bij Android en iCloud bij Apple
Vraag me wel af hoeveel mensen zonder Windows one drive gebruiken
Meer dan 90% van de mensen heeft Windows.
Met een computer of laptop wel, maar die beginnen terug te lopen. Ze worden vervangen door tablets en andere smart gadgets. Ik merk ook dat ik minder achter de computer zit sinds ik ook de tablet of telefoon kan pakken om aan mijn data te komen.
Het gebruik van Windows op het internet lijkt toch maar beperkt terug te lopen.
Een partij als statcounter meet bijvoorbeeld maar 2% android en 5% iOS gebruikers op het internet en andere internetstatistiek sites nog minder.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 7 mei 2014 10:52]

Ik gebruik zelf ook maar beperkt internet op de tablet. Wel heel veel apps voor specifieke doelen die hun informatie van internet halen. IMDB, Nu.nl, Nos, Appie, LinkedIn, enz....

Statcounter geeft daarom denk ik nogal een vertekend beeld. Omdat dat uitgaat van de traditionele manier van informatievergaring van internet.
Aan de andere kant komen er ook op Windows 8 steeds meer apps die het gebruik vertekenen en bovendien zitten tegenwoordig enorm veel Windows gebruikers in multiplayer games over het internet en worden daarin ook niet geteld door statistieksites.
Kortom, Statcounter zegt eigenlijk niets meer over Windows marktpenetratie. ;) Je gaat je bijna afvragen waarom je het als argument hebt ingebracht, nietwaar?

Ik persoonlijk vind Apps op een desktop dan weer onzinnig, maar dat is zoals gezegd heel persoonlijk.

Of je wel of niet OneDrive (Waarom denk ik daarbij toch elke keer weer aan Lord of the Rings?) gebruikt staat verder redelijk los van of je Android, iOS of Windows gebruikt lijkt me. In principe zijn al die oplossingen voor mij niet meer dan een online netwerk drive.

Persoonlijk ben ik blijven hangen bij DropBox en Ubuntu One. Mochten die ooit vol lopen dan kan ik altijd kijken of ik nog ergens anders een extra dienst wil afnemen.
Kortom, Statcounter zegt eigenlijk niets meer over Windows marktpenetratie. Je gaat je bijna afvragen waarom je het als argument hebt ingebracht, nietwaar
Het zegt nog heel veel denk ik.
Ik persoonlijk vind Apps op een desktop dan weer onzinnig, maar dat is zoals gezegd heel persoonlijk.
Meeste computers tegenwoordig zijn laptops en apps zijn daar prima geschikt voor. Zeker op netbooks en ultrabooks.
Op grotere losse desktop schermen zonder touch vind ik bepaalde apps minder goed werken maar op windows systemen scalen apps wel vaak beter dan op bijvoorbeeld android.
Laten we het er maar bij houden dat we het oneens zijn dan.
Er zit natuurlijk verschil tussen bedrijven en consumenten. Bedrijven zullen naar alle waarschijnlijkheid nog een hele tijd vast zitten in de windows-ecosystem lock-in. En op het werk wordt toch met enige regelmaat gesurft. Een groot deel van het windows-browsende internetters zal dan ook vanuit dat bedrijfsleven komen.

Kijken we echter naar consumenten en privegebruik dan zit er wel degelijk een dalende lijn in de afhankelijkheid / vraag naar windows. Apparaten zoals iPads en Chromebooks kunnen bijna alles wat de gemiddelde huis/tuin/keuken gebruiker nodig heeft. Als je enkel de privestatistieken zou kunnen meten zou je al een heel ander beeld krijgen van het aantal windows-gebruikers.
. Apparaten zoals iPads en Chromebooks kunnen bijna alles wat de gemiddelde huis/tuin/keuken gebruiker nodig heeft. Als je enkel de privestatistieken zou kunnen meten zou je al een heel ander beeld krijgen van het aantal windows-gebruikers.
Internetgebruik is grotendeels privestatistieken. Gebruik op het werk een een kleine inbvloed op de statistieken. Dat kan je goed zien als je doordeweekse en weekenden met elkaar vergelijkt.
Hier een voorbeeldje waarbij je de effectien kan zien in weekenden waarbij iOS een procentje stijgt en window 8 een half procentje stijgt maar waarbij XP iets van 2% daalt en windows 7 ongeveer 1%
http://gs.statcounter.com/#os-eu-daily-20140407-20140506
Zichtbare maar toch kleine verschillen dus in het weekend tov door de weekse meetingen.

Het beeld op het internet wordt dus niet zo heel veel anders door alleen te kijken naar prive statistieken

[Reactie gewijzigd door 80466 op 7 mei 2014 13:10]

Persoonlijk gebruikte ik Google Drive nooit met mijn Android. De integratie daarvan vond ik bar slecht. Ik gebruikte daar altijd DropBox.
Maar niet iedereen heeft al zijn apparaten van 1 van die 3. Ik heb Apple, Windows en Android spul, en OneDrive is ideaal daarvoor. Goede clients op alle platforms en een goede web interface ook, voor als je op een 'vreemde' pc/telefoon even iets moet opzoeken/delen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 mei 2014 11:04]

Hier is alvast 1 gebruiker :-) Linux op de computer en in bezit van iPhone, Onederive werkt echt lekker op beide. Tjsa, als Apple Linux niet volledig ondersteunt dan moet je iets anders zoeken hè.
Zo voor de hand ligt het niet. Google Drive en iCloud zijn niet bepaald populair.

Dropbox blijft met stip nr1 en de rest volgt.
iCloud is niet iets wat "populair" hoeft te zijn, het is voor de Apple gebruiker vrijwel onzichtbaar. Het is ook geen cloud storage die je kan "beheren", meer een onzichtbare backup service die je automatisch bij elk iDevice hebt.
Dropbox blijft met stip nr1 en de rest volgt.
Is dat zo? Dropbox kwam na Microsoft met cloud storage en volgens mij heeft het nog steeds minder users? In elk geval zullen die twee dicht bij elkaar liggen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 mei 2014 10:44]

Ongeveer op hetzelfde moment gestart. Dropbox heeft als kracht dat het onafhankelijk werkt op verschillende platformen.

OneDrive is wel het grootste gevaar voor Dropbox. Vooral vanwege Office Online en MS's focus op crossplatform ondersteuning. MS moet nog wel leren van DBom het gebruik leuker te maken (meer animaties, meer aandacht op de details).

Ik weet wel dat Dropbox enorm populair is onder studenten. Ik heb zelf ook liever dat studenten gewoon OneDrive moeten gebruiken. Zijn we af van compatibliteit's issues.
Alleen is OneDrive wel de betere oplossing als je apparaten niet van 1 van deze bedrijven komt. Op zich is iCloud ook niet eens een cloud dienst zoals OneDrive en Google Drive dat zijn.
iCloud werkt fundamenteel anders dan OneDrive of Google Drive. Ik ben Apple gebruiker en heb OneDrive en Dropbox (en iCloud voor alle apps die het ondersteunen op iPhone/Mac).
OneDrive gebruik ik niet, ik vind het een niet gebruiksvriendelijke app. Dropbox gebruik ik wel omdat veel vrienden dat hebben: handig met delen! :)
Kleine aanpassingen die toch handig zijn. Ik zelf gebruik OneDrive dagelijks met mijn Lumia 920 en verwelkom deze aanpassingen dan ook met open armen. :)
Ik heb de update op Android geweigerd. Reden is dat Onedrive vanaf deze update toegang wil hebben tot mijn contacten. Ik kan me niet voorstellen waarom een file opslagdienst mijn contacten nodig heeft.

Een verandering die ik niet met open armen ontvang.
Serieus? Al je Android contacten zijn voor praktisch iedere app nodig. Google zou eens moeten aangeven welke apps je adressen ook daadwerkelijk versturen over het internet. Dat is iets waar ik een veel groter bezwaar tegen heb.
Maar als die apps om contact gegevens vragen zitten mensen altijd te klagen.
Maar nu het Microsoft het vraagt is het goed en niet erg?
@halofreak je kan delen met email en wattsapp en zat andere dingen, daar heb je echt geen contacten voor nodig het is geen SMS of voip dienst.
Waar haalt de OneDrive de lijst van je email adressen vandaan? Juist, de contacts.
Misschien dat de insteek hiervan is dat je vanuit de app een bestand (foto, document) kan delen? In de adreskaart zal vast het e-mail adres staan waardoor dit makkelijker kan.

Dat het niet direct goed voelt, daar ben ik het wel mee eens.
Net zoals veel apps die de GPS gegevens willen weten.
Wat Ruerd zegt denk ik ook. Ik heb zelf een Windows Phone en het share'en van folders moest eigenlijk altijd vanuit de browser. Zit pas sinds kort ook in de app. Je kunt dan op een folder klikken en zeggen delen. Vervolgens kun je door je contacten scrollen.

Ik denk dat de Android app dit nu ook heeft.
Ik kan me niet voorstellen waarom een file opslagdienst mijn contacten nodig heeft.
Is niet meer dan logisch, toch? Hoe wil je anders dingen op OneDrive delen met je vrienden?
Als ik al data wil delen dan stuur ik op dat moment wel een linkje, in het verleden kon je ook delen zonder toegang tot mijn contacten.

Wat brilsmurf zegt, wat doet Microsoft mijn contacten? Misschien sla ik door maar ik vertrouw al die bedrijven ondertussen voor geen cent meer.
OneDrive vraagt toegang tot contacten voor het delen van bestanden, zoals al vaak aangehaald hier. Het is niet alsof de app er geen geldige reden toe heeft.
Zijn er werkelijk nog echt mensen die al hun fotos en dergelijke op dropbox one drive google drive en dergelijke plempen. Ik heb om eerlijk te zijn hier nooit een goed gevoel bij. Het voelt voor mij echt niet veilig. Terwijl ik het wel handig zou vinden.
De google plus app op android maakt volgens mij standaard een backup naar google drive. Mijn HTC Desire C (android) had een automatische backup naar dropbox en een 25gb account. Maar nu heb ik (gelukkig) een lumia 920 met one drive. echt super, niet alleen voor foto's maar ook office documenten.
Cloud is veiliger met het oog op dat je foto's niet kwijt kunt raken. Voor de rest hangt toegang toch echt af van hoe goed je wachtwoord is en hoe boeiend je foto's zijn dat deze door anderen misbruikt kan worden (wat dus nihil is).
Zijn er werkelijk nog echt mensen die al hun fotos en dergelijke op dropbox one drive google drive en dergelijke plempen
Qua privacyverwachting heb ik er weinig fiducie in dat er geen info aan ontrokken wordt. Als is het maar een profiel voor bijvoorbeeld advertenties van reisbureaus adhv je vakantiefoto's.
Aan de andere kant is het een goed manier om een on line back te hebben van mijn foto's (die ik veelal niet in afgedrukte vorm meer heb). En ik kan de foto's nu overal aan iedereen tonen.
Dat is toch vaak wel handig en leuk.
Niet veilig in welke zin? Dat je alles verliest of dat iemand anders toegang krijgt?
Wat is dat nu weer voor alu-hoedje vraag? Dan kun je beter stoppen met internetten want je provider slaat ook alles op namelijk. Cloud is zeer makkelijk. Vooral voor bedrijven met back-ups van je data. Stel je voor dat er brand uitbreekt en je raakt alles kwijt of je hebt een back-up thuis liggen van een week terug. Menselijke handelingen laten nog wel een steekjes vallen. Continue back-up in de cloud is gewoon toppie en bedrijven zoals Google en Microsoft hebben veel betere spullen staan voor een betrouwbare back-up.
Dan kun je beter stoppen met internetten want je provider slaat ook alles op namelijk
Zoals? (gewoon informatief hoor) Mijn provider weet hoogstens iets over URL's van bezochte pagina's, ga ik vanuit. E-mail heb ik daar zeker niet.
Niet om paranoïde te zijn, maar wil graag weten wat providers eventueel (kunnen) opslaan.
Misschien dat je dit nog leest maar hier is het artikel.
http://www.volkskrant.nl/...eens-naar-Nederland.dhtml

Ik woon in het Westland en kan bevestigen dat deze locatie bestaat.
Wat maakt het nou uit als je even je paranoïde modus uit zet? Wat is het ergste dat voor jou mis kan gaan?

[Reactie gewijzigd door enomiss op 7 mei 2014 10:50]

En waarom zou iemand geïnteresseerd zijn in jou foto's van je hond (of whatever je foto's van trekt, tenzij natuurlijk illegale dingen, maar dan is het algemeen op internet plaatsen al gewoon dom)?
OneDrive werkt echt heel fijn. Maar de website moeten ze echt anders vormgeven. Als je het vergelijkt met Google Drive's website, is OneDrive echt heel lelijk. (persoonlijk idd)
Minimalistisch oké, maar ze moeten wel een beetje moeite doen om het ook mooi te maken, kijk naar Apple en Google, die zijn ook steeds meer minimalistisch aan het gaan, maar dat is wel nog mooi.

Verder wel goed dat MS zo flink bezig is met de apps op iOS en Android. Ik hoop dat OneNote ook snel een update krijgt, zodat ik tabellen kan maken etc. Op de iPad werkt het erg mooi, zou ook fijn zijn als het zo goed op Android zou werken.

Daarnaast heb ik nu opeens een map "muziek" erbij gekregen. Deze map had ik voorheen niet en heb ik ook niet zelf aangemaakt. Dus MS heeft deze toegevoegd? (Staat er namelijk nieuw bij op mijn beide accounts)

[Reactie gewijzigd door Frustus Maximus op 7 mei 2014 10:31]

blijkbaar verschillen de smaken behoorlijk, want ik vind Google Drive echt spuuglelijk en vind de OneDrive site wel mooi...
Ik weet niet op welke planeet jij rond wandelt, maar OneDrive.com en Outlook.com liggen qua uiterlijk en user interface mijlenver voor op die lelijke ouderwetse chaotische google alternatieven.
Persoonlijk vind ik dat OneDrive er juist netjes uitziet. De enige interface die je hebt is de blauwe balk van boven en de grijze weergave balk links (en dan nog het pad onder de blauwe balk). Net als Outlook.com vind ik het veel overzichtelijker dan de Google alternative. Google zou net zoals Microsoft alles gewoon moeten weggooien en van vooraf aan opnieuw beginnen met ALLES. De hele interface, vele features, etc. Microsoft heeft er een geweldig resultaat mee bereikt.
Het oogt juist ruistig en to the point. Google Drive net als Gmail ziet er zo enorm chaotisch uit.
Ben ik met je eens gmail is in mijn ogen zo onoverzichtelijk als wat echt een samengeraapt zooitje, maar ja het blijft voor niks dus maar niet te veel klagen :)
Het mooie aan niks is dat je makkelijk kan overstappen naar andere diensten die ook voor niks zijn :+ Vooral als die diensten Gmail integratie hebben }>
Het kiezen van een statische albumcover is een kleine, maar zeer aangename toevoeging :)
Grappig dit. Ik gebruik OneDrive ook dagelijks en gisteren viel het me al op dat het idd rustiger oogde en de foto's beter vindbaar waren. Ook die statische albumcover is, hoewel een kleine aanpassing, zeer prettig (ook ivm je privacy. Iemand anders krijgt hierdoor niet direct een privé foto te zien op het moment dat je een foto opzoekt en diegene kijkt mee)
Ik heb hem gisteren ook geïnstalleerd op mijn LG G2. Werkt beter als The Box. Dropbox was ook een wassen neus met de 25Gig aan opslag met de HTC One X want deze was maar voor twee jaar uiteindelijk. Zeer tevreden met OneDrive en je krijgt gelijk weer ruimte erbij als je voor het eerst afbeeldingen upload met je telefoon.
Worden foto's die je van je telefoon verwijdert nu ook automatisch van je one drive verwijderd? En komen de foto's in je one drive nou ook in een normale map (dus niet onder camera back-up) terug? En is het mogelijk om uit te zetten dat de filenames van foto's automatisch worden aangepast naar namen waar de naam van je besturingssysteem aan wordt toegevoegd?

En is het nu ook zo dat foto's die er al op stonden, maar die je van de ene telefoon meeneemt naar de andere d.m.v. een SD kaart, niet langer opnieuw worden gebackupt?

Anders vind ik het toch vooral cosmetisch vrees ik :)
En toch gebruik ik de app dagelijks, vind het al veel beter dan niets hebben!
OneDrive app voor WP8.1 mogen ze wel eens fixen.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 7 mei 2014 10:32]

Wat dan?

De enige issue die ik heb is de snelheid van het afspelen van een video op OneDrive.
Wat dus onder andere in deze update zit. Nog niet kunnen testen.
thumbnails bij OneDrive in de foto's hub updaten niet.
Groot probleem van OneDrive is dat er niet een OneDrive is. OneDrive is voor consumenten een Dropbox-concurrent, maar OneDrive als onderdeel van Office365 is een totaal ander product (gebaseerd op SharePoint). Daar mist bijvoorbeeld nog ondersteuning voor Mac OS X voor, waardoor het voor Mac-gebruikers nog totaal niet interessant is.

Microsoft maakt hier dezelfde (m.i. foute) keuze als met Windows (8 en RT) om onder één productnaam verschillende producten te plaatsen. Dat levert een behoorlijke hoeveelheid legacy op, die lastig te verkopen is aan de eindgebruiker.

[Reactie gewijzigd door Krisp op 7 mei 2014 12:12]

Van een aankondiging in maart:
To improve OneDrive for Business even more, we’re working on a bevy of new capabilities that will begin surfacing throughout this calendar year, including a native Mac OS sync client, a native Android OneDrive for Business app
1. Groot probleem? LOL. Als je kijkt in hoeverre OneDrive multi platform is vergeleken met de concurrentie, kan dat kleine puntje er wel bij.
Heb je aangegeven bij MS dat je die functionaliteit graag in OneDrive wil hebben?

2. Ik snap je reden wel en voor mensen met een lage IQ is dat ook zo, maar is het nou echt zo lastig voor de eindgebruiker?
Ik begrijp je opmerking zeker, OneDrive en OneDrive Pro zijn verschillende implementaties, maar functioneel heeft het toch grote gelijkenis?

En de naamgeving 'Windows RT' is denk ik niet zozeer het probleem, maar wel de communicatie / marketing hiervan.