Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Uitgever 2K Games heeft bekendgemaakt dat de eerste BioShock-game uit de reeks later deze zomer voor iOS verschijnt. Het in 2007 uitgebrachte spel zal op iOS zowel touch-besturing als game controllers ondersteunen. De exacte releasedatum is nog niet bekend.

Het eerste spel in de BioShock-reeks zal door 2K geoptimaliseerd worden voor iOS, zodat spel te besturen is met touch-besturing, maar ook Made for iPhone game controllers zullen worden ondersteund. BioShock zal te spelen zijn op een iPad Air, iPad Mini 2, iPad 4, iPhone 5S, 5C en 5. 2K Games benadrukt in een maandag uitgegeven verklaring dat het spel niet zal werken op oudere apparaten. Wanneer het spel exact verschijnt en hoeveel gamers er voor moeten betalen is nog niet bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat het gaat om een 'premium' prijs, wat inhoudt dat er één bedrag betaalt moet worden en er geen sprake is van microtransacties.

De mobiele versie van BioShock wordt in alles een volledige overzetting van het in 2007 verschenen origineel, wat op iOS een spelervaring moet opleveren die gelijk is aan dat wat gamers op consoles en de pc ervaren. Aan de opzet van het spel, waarin de speler vanuit een eerstepersoonsaanzicht de in art deco-stijl gehulde onderwaterstad Rapture verkent en allerlei vreemde vijanden tegenkomt, is volgens de makers dus niets veranderd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Mocht iemand al wat gameplay willen zien. IGN heeft het al!

http://youtu.be/7uKuqGv5sSU
Ook voor android na een tijd?
Mij lijkt het dat buiten het hardware specs argument, het sideloaden op android toestellen ook "premium game" ontwikkelaars afschrikt.
Bovendien is de omzet die de appstore genereert tov de google play store (terwijl het marktaandeel van android veel groter is dan dat van iOS) een pak groter, ongeacht het feit het aantal downloads in de play store groter is. Bron.
Bovendien is de omzet die de appstore genereert tov de google play store (terwijl het marktaandeel van android veel groter is dan dat van iOS) een pak groter, ongeacht het feit het aantal downloads in de play store groter is. Bron.
Het artikel wat je aanhaalt zegt niet dat een game die in beide stores betaald aangeboden is het beter doet op de iOS store. Dat kunnen die cijfers ook helemaal niet aantonen...

Enkel dat er meer omzet wordt gedraaid in totaal op iOS met het verkopen van games, als er 2x zo veel betaalde games/apps aangeboden worden en de winst is ook 2x zo hoog, dan is het toch per game gewoon een gelijke omzet?

Zonder die cijfers kun je met dat artikel niet zo veel eigenlijk...

Edit:
Even gezocht het is ontzettend moeilijk te vinden, enige wat ik kon vinden was dit, maar dat is zonder onderbouwing of bron:
http://www.statista.com/c...-a-chance-on-google-play/
Volgens hun heeft iOS 6x zoveel betaalde apps/games als Android (gem over iPad en iPhone), als de omzet daaruit maar 2x hoger is dan is dat dus per game veel minder (3x zo weinig) dan in de Play store en doen betaalde apps het daar dus wel degelijk beter. Maar zoals ik zei, ik heb geen idee waar die data vandaan komt en het kan dus prima zijn dat het niet klopt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 augustus 2014 17:24]

Lijkt mij niet met die duizende verschillende types/hardware verschillen en formaten?
Dat ze dit spel uberhaupt voor de iphone nog weten te maken vind ik knap, hoewel ik hem alleen voor de ipad mini 2 zal aanschaffen ( groter beeld en etc ), leek het mij een stuk makkelijker om hem alleen voor de ipad mini en ipad te releasen ?
Je developed voor één platform met verschillende resoluties die op een hand te tellen zijn, dus waarom dan niet in één keer de iPhones ook meenemen?

Dat is het makkelijke van IOS waar je makkelijk een restrictie kan opgeven van IOS7 en hoger en weet dat het werkt op alle devices. Want ook de SOC's zijn nagenoeg gelijk onder de devices (A6 of A7 chipsets met een net iets andere clock tussen iPhone en Ipad in dit geval)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 4 augustus 2014 15:25]

Android is ook nog altijd 1 platform, en je kan makkelijk opgeven "enkel 4.3 en hoger" (door een minimale SDK versie in te stellen in je project).

Bovendien staat het de ontwikkelaars vrij om aan te geven welke toestellen ondersteund worden. De grote studios vinken vaak enkel de toestellen waar ze zelf op getest hebben aan, om zeker te zijn dat alle klanten een ondersteund toestel hebben. Dit heeft soms het vervelende effect dat zeer gelijkaardige toestellen waarop de game ook zou werken niet de mogelijkheid hebben om het spel te kopen of proberen.

Er zijn ook al eerder games op Android uitgebracht die specifieerden welke SoCs ondersteund werden (toen Tegra 3), of die specifieren welke features het systeem moet ondersteunen (ARMv7, NEON, OpenGL ES 2.0, ...)

Toegegeven, er is een groter aanbod van toestellen dan bij die ene fabrikant in Californie, maar het is helemaal niet onmogelijk om een geavanceerd spel op Android te brengen en gebruikers te behoeden van niet werkende apps op oudere aparaten.
Mijn strekking is ook nooit geweest dat het niet kan op android (hoe kom je daar bij?). Ik beantwoord slechts de vraag waarom het niet alleen op ipads is gedaan door aan te geven hoe makkelijk het is om het naar vrijwel identieke hardware + identieke software te krijgen.
En toch hoor ik in de game industrie vrij vaak dat je aan Android altijd veel minder kan verdienen met je product dan bij iOS.

Android is dan misschien 1 platform, maar dat houdt nog lang niet in dat je dan 1x kan bouwen en dat het altijd werkt. Hell, je moet al minimaal responsive UI's maken wil je dat het überhaupt op de zee van resoluties en afmetingen gaat werken.
Gelukkig gebruiken alle PC's het zelfde hardware. 8)7
En GTA is er ook voor de android en IOS.
Half life 2 en Portal zijn er ook voor de android.

[Reactie gewijzigd door Dazzyreil op 4 augustus 2014 15:17]

Zo ik werd even heeeel enthousiast door jou, Half life 2 op een mobile device... Maar het is op de Nvidia Shield (ja hij draait op android maar is toch vrij exclusief)
Als Half Life 2 op mobile je aanspreekt, kijk toch eens achter een Shield. Ik ben enorm blij met de mijne, ze zijn goed te krijgen op amazon.co.uk, en de nieuwe shield tablet is ook niet mis.
pricewatch: Lenovo Miix2 8" WiFi 64GB Zwart

Weet niet hoe het gaat draaien maar zo ver weg is half life 2 op een telefoon niet.
Gelukkig gebruiken alle PC's het zelfde hardware. 8)7
PC's gebruiken DirectX, dat scheelt toch wel.
Met OpenGL games op de PC is het ook vaak geemmer (zie bv Rage toen het uitkwam... tig driver-updates nodig... en driver-updates krijg je niet op Android).
Je drivers moeten maar net de juiste versie van OpenGL ondersteunen en alle extensies die ze gebruiken, en dan geen nare bugs hebben.
Het is niet onmogelijk, maar toch een stuk lastiger dan op een iPhone/iPad (waar alleen PowerVR-GPUs gebruikt worden, dus allemaal vrijwel dezelfde drivers en extensies).
Bij Rockstar kunnen ze het blijkbaar wel ik zie daarom ook niet in waarom deze game niet op Android zou uitkomen.
Waarschijnlijk kan het niet uit.

Gezien welke toestellen er ondersteund worden zal het redelijk stevige hardware eisen hebben, dus dan valt een heel groot deel v/d Android toestellen af.

Het zou ook best eens zo kunnen zijn dat de game niet gebruik maakt van OpenGL maar van Metal, wat een flinke performance winst zou moeten opleveren en waar Android geen equivalent voor heeft.
High end android telefoons zullen het ongetwijfeld aankunnen maar ik denk dat het aller grootste voordeel is dat android over het algemeen niet van die achterlijke kleine schermen heeft.. wie wil er nou een fps op die mini scherm van een 5S spelen?
High end android telefoons zullen het ongetwijfeld aankunnen
De hele high-end toestel misschien wel, maar hoeveel mensen hebben zo'n ding ? Ik denk niet voldoende om het de investering waard te maken.
wie wil er nou een fps op die mini scherm van een 5S spelen?
Geen idee, maar als je toch al een iOS versie maakt kan je 'm net zo goed ook op de telefoons uitbrengen. Een iPad Air heeft b.v. wel een lekker groot scherm.
Voor pc games is dit toch ook altijd al geweest, allemaal verschillende hardware.
Mooi dat zulke games inmiddels mogelijk worden op IOS devices (al hebben we grafisch al beter gezien naar mijn idee)! Vraag me af waar de exacte vereisten vandaan komen, dacht eerst aan Metal only (direct met GPU praten) maar de Ipad 4, 5c en 5 ondersteunen deze niet (A7+ support).

Spijtig, voor mij dus nog even geen BioShock (Iphone 4s en Ipad 2), dan maar ten tijde van de Iphone 6 een controller erbij kopen :)
ik ben groot apple fan maar waarom zou je een nieuwe iPhone kopen (~ ¤700,-) als je ook gewoon een xbox 360 met de game kan kopen voor ~¤150,-?
Omdat ik met een Xbox 360 niet kan bellen? Omdat ik een Xbox 360 niet onderweg kan gebruiken? Omdat een Xbox 360 niet in mijn zak past?

(nu even serieus) ik ga geen iphone 6 kopen voor BioShock maar voor mij is het inmiddels tijd voor een nieuwe telefoon (dus iphone) en dan is het leuk meegenomen toch? En zo een controller bied wel wat mogelijkheden voor games die ik nu en in de toekomst graag speel (GTA, GTA VC, GTA SA) maar kan ik nu ook niet gebruiken omdat ik geen iphone niet de juiste aansluiting heb (ja er voldoende met bluetooth maar prefereer dan toch 1 die extra batterij capaciteit met zich mee brengt)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 4 augustus 2014 15:22]

En je neemt je controller wel mee in je zak?.. |:(

Met een xbox kan je trouwens wel bellen, Skype :+
Ja hoor!

http://www.mogaanywhere.c...ce-expand-logo-narrow.png

http://images.pocketgamer...mgs/moga-ace-power-02.jpg

en skype zie ik nog steeds niet als volwaardig vervanger van een telefoongesprek, althans niet via een TV ;-) (mening)
Misschien heb je al een iphone of misschien speel je liever onderweg? (op een klein scherm met slechte controls, maar voor de besturing zijn er ook controllers)
Yeah, iOS heeft officiële ondersteuning voor controllers.
Ik betwijfel dat ze veel werk zullen steken in een metal port, terwijl er dingen als OpenGL zijn waar ze veel meer platformen mee bereiken.
Ik spreek Metal dus ook tegen als reden voor het loslaten van de iphone 4s, ipad 2 en ipad mini.... En in het geval van ports zou ik het ook niet overwegen maar de mogelijkheden zijn wel veel groter en je ziet dat fabrikanten ook bereid zijn dergelijke te bouwen voor PC's.
Would you kindly?
Beste spel in de reeks so far! Me ook kostelijk vermaakt met infinite en ook deeltje 2 was aardig, maar de eerste is met stip de beste! Ook een van de beste spellen die ik in lange tijd gespeeld heb!
Vraag me alleen wel af hoe dit zich gaat gedragen op iOS. Een controller lijkt me toch wel wenselijk.
Daarom is er ook ondersteuning for controllers toegevoegd.
Ik snap gewoon niet waarom ze het niet op Android uitbrengen! Die ondersteund standaard via kabel een PS3/XBOX controller en heeft dus iedereen die een console heeft. Wil je via bluetooth spelen, moet je wel rooten, maar dat is geen moeite. Als je voor IOS een controller moet kopen, zit je al met die rare merken, en waarom NOG een controller als je er al eentje hebt.
Wil je via bluetooth spelen, moet je wel rooten, maar dat is geen moeite.
Dat is dus niet "standaard" en voor veel gebruikers wel moeite. Ik ken genoeg mensen die de game eventueel zouden spelen, maar geen flauw idee van rooten hebben.

En om bedraad met de PS/Xbox controller te spellen, moet je een USB OTG verloopstuk kopen.
Dat rooten is alleen nodig voor niet standaard controllers. Standaard HID bluetooth controllers werken (de PS3 controller is geen standaard controller).
Een micro-usb met otg id naar female A is alleen nodig als de android die niet al heeft.
Apple heeft nooit een "standaard" gehad en controllers op ios waren altijd een zware hack omdat veel dingen niet konden. Totdat apple besloot een controller uit te brengen.
Voor veel controllers moet de software zelf nog steeds support hebben, en moet de controller in een speciale mode gezet worden.

Het grootste probleem is dat veel controllers zelf geen standaard hebben. Op een pc ben je toch regelmatig bezig om aan te klikken waar welk knopje zit.
Voor alle standaard-controllers van PS en Xbox zul je OTG moeten hebben, die hebben namelijk geen Micro USB, maar de standaarduitvoering USB-plug.

Xbox360 Controllers (met OTG) werken out-of-the-box, zowel op Android als Windows.
Games worden bijna altijd eerste uitgebracht op iOS, daar valt nu eenmaal meer geld te rapen. Android heeft al sinds de start veel last van piraterij (vooral voor de duurdere spelletjes) en iOS gebruikers moeten al jailbreaken om deze optie te kunnen overwegen en zullen dus sneller betalen voor games/apps.

Controllers zijn op iOS trouwens volledig gestandaardiseerd, iets wat van android niet gezegd kan worden. Die standaardisatie brengt natuurlijk ook wel de gebruikelijke apple tax met zich mee.
Zou dit echt fijn spelen op een relatief klein scherm? Ik had Dead Space op mijn oude telefoon, was sterk onder de indruk van de grafische kwaliteit maar het daadwerkelijke spelen vond ik dusdanig onhandig werken dat ik niet erg ver kwam.
Gamen op een mobiel toestel heeft zijn grenzen en het is jammer dat er nooit meer een gamespecific toestel meer gekomen is zoals de Xperia Play met hardware controls. Nu blijft het toch vaag veegwerk.
Als je een apple tv hebt kan je het vast via airplay naar je tv sturen.
Leuk een aardig, maar ik vraag mij af hoe groot de installatie zal zijn en of dat ook een beetje te doen is voor een mobiel/tablet. Volgens de systeemvereisten van Bioshock nam de installatie 7GB in beslag wat voor een mobiel niet echt wenselijk is. De spelervaring is zoals het artikel beschrijft hetzelfde dus je zou haast zeggen dat ze het spel dan korter/kleiner hebben gemaakt. Tenzij ze de standaard opslagcapaciteit van mobieltjes en tablets flink gaan vergroten zie ik die hele 'console' ervaring op een mobiel apparaat nog niet echt gebeuren.
Zolang de AI in mobile games geoptimaliseerd wordt voor touchbesturing in plaats van deftige controls zie ik die hele 'console' ervaring op een mobiel apparaat ook nog niet echt gebeuren. Voor sommigen is het blijkbaar al voldoende als de graphics er op lijken, ook al komt de gameplay nog niet tot aan de enkels van wat je op console of pc gewoon bent.
low-res textures. Geluid comprimeren. Zo kom je er wel. Blijft een paar GB over. Nog niet echt wenselijk op apparaten waar 16 gb ongeveer 12 tot 14GB is zodra je hem wil gebruiken en je voor elke scheet minimaal een paar GB vrij moet hebben (IOS update, updaten van apps)

Ik voorzie ook problemen bij het updaten van de app zelf. Stel het spel is 2 gb, dan heb je 4 tot 6 gb nodig voor de update/installatie. Dit ivm het uitpakken van tijdelijke bestanden en de daadwerkelijke installatie naast de download zelf.
Leuk maar niet beschikbaar voor de iPad mini ? Wow. Slechte zaak.
Wow. Een high end game werkt niet op een paar jaar oude Tablet. Ik heb zelf ook nog een oude iPad mini maar ik heb geen illusies dat dat niet gaat werken.
Het probleem is dat de iPad mini pas 1 1/2 jaar oud is, maar de hardware wel ouder is.

Ontopic: Ik vind zulke games helemaal niet passen op een mobiel apparaat. Neem een voorbeeld aan Hitman Go, dat is een game die wel speelbaar en leuk is op een telefoon, omdat het als een handheld game is ontworpen.

De Nintendo 3DS heeft daarom ook meer succes dan de PS Vita. De Vita games zijn zoals PC ports. Het is niet echt goed te spelen onderweg (touchscreen controls, accuduur en schermgrootte) en thuis is een PC of console fijner spelen.

Daarnaast willen mensen voor een mobile game minder betalen en daardoor zijn er veel in-app purchases die de ervaring verpesten.
De eerste ipad mini is gewoon een kleine ipad 2. Dus eigenlijk logisch
Jawel, hoor, maar alleen het huidige model. De Mini1 heeft de specs van de iPad2,vandaar.
Ik zie het, A5 vs. A7 CPU, dual- vs. quadcore GPU, 512MB vs. 1GB geheugen. Dan is het wel logisch dat het niet op de oudere hardware draait.
Geen iPad 3 support :/ :'(
Dat ding is ondertussen ook 2 jaar oud.
blame Apple voor hun update cycle :+

[Reactie gewijzigd door stewie op 4 augustus 2014 16:25]

Het is een stapje. Nu nog een nieuwe versie ;)

Weet iemand trouwens of een ontwikkelaar (veel) extra stappen moet doen om een spel als dit zowel voor iPhone (scherm) als voor Apple TV geschikt te maken? Ik doel overigens op Apple TV Screen Mirroring (zodat het spel ook volledig scherm in neemt).
Dit is echt Uber tof! De eerste Bioshock was een compleet nieuwe experience voor mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True