Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Irrational Games-studiobaas en mede-oprichter Ken Levine heeft bekendgemaakt dat de ontwikkelstudio zal ophouden te bestaan in zijn huidige vorm. Levine start met vijftien leden van zijn huidige team een nieuwe, veel kleinere ontwikkelstudio, maar blijft wel voor 2K werken.

Volgens Levine betekent de hervorming naar een veel kleinere studio het einde van Irrational Games, zo valt te lezen in een door de ontwikkelaar geschreven blogpost op de website van Irrational Games. Daarmee komt er na zeventien jaar een einde aan het bestaan van de studio. Levine blijft met zijn nieuwe, kleinere studio wel actief voor uitgever Take-Two Interactive, maar geeft nog weinig informatie over wat voor game zij zullen gaan maken.

Wel is duidelijk dat Levine en zijn nieuwe studio in elk geval niet meer betrokken zullen zijn bij de BioShock-franchise. Levine draagt de franchise over aan 2K Games, maar meer informatie over de toekomst van BioShock is er nog niet. Een deel van de huidige ontwikkelaars van Irrational Games blijft wellicht betrokken bij de serie; voor de werknemers voor wie geen plek is bij de nieuwe studio van Levine zal geprobeerd worden een plek te vinden bij een van de andere studio's van Take-Two Interactive. Mogelijk neemt een van die studio's de ontwikkeling van een volgend BioShock-spel op zich.

Irrational Games werd in 1997 door Ken Levine, Jonathan Chey en Robert Fermier opgericht. Nadat de studio bekende titels als System Shock 2, Tribes: Vengeance en SWAT 4 had opgeleverd werd Irrational in 2006 aangekocht door 2K Games, een dochter van Take-Two Interactive. Voor die uitgever maakte de in Boston gevestigde studio BioShock. De succesvolle shooter kreeg een vervolg met BioShock 2 dat niet door Irrational Games maar door 2K Marin werd ontwikkeld. Het derde spel in de BioShock-reeks, het in het voorjaar van 2013 verschenen BioShock: Infinite, was echter wel weer van de hand van Levine en zijn team, en blijkt nu tevens het laatste spel van Irrational Games te zijn geweest.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Jammer. Hopelijk zal de nieuwe bioshock, als er één komt, in het zelfde genre zijn als de 3 voorgangers. En dus hopelijk geen afgang. Bovendien hoop ik dat Levine goed heeft nagedacht en dat het spel waar ze aan zullen werken, ook de moeite is, aangezien ik BioShock een wijs, cool plezant spel vind :)
Prima moment om te sluiten denk ik. Bioshock Infinite was een uitgeholde, sfeerloze versie van Bioshock, een slap aftreksel van een geweldig spel waar alle relevantie en creativiteit binnen de game was uitgehaald, waar alle scherpe randjes uit waren verwijderd, maar door middel van visueel spektakel en een zich in de war vertakkende verhaallijn (met in de hoofdrol een van de meest nare game karakters ooit), werd getracht om die leegte te verhullen. In het Engels hebben ze er een mooie verwoording voor: "a polished turd".
Jij en ik hebben een meningsverschil, Infinite vindt ik een van de betere games die de laatste tijd zijn uitgekomen, daarmee doel ik vooral op de gameplay welke ik geweldig vindt.
Haha kubus, Wat een onterechte reactie en rare mening. De game steekt Namibië zo goed in elkaar, van begin tot eind het verhaal is erg goed. Verder echt uniek in zijn soort. Maar goed dat bewijst ook wel als je alle reviews & ratings bekijkt, hoge scores. Diepgaand en grafisch fantastische game naar mijn mening. Jammer om te horen dat het de laatste was.
Ik vind het zo jammer dat de trailer uit 2011 ons niet zoveel gameplay vrijheid gaf dan het werkelijke spel. Voor de rest is het de topper uit 2013.
Vind je? Ik vond het een zeer waardige opvolger van Bioshock 1, na de teleurstellende Bioshock 2.
Het verhaal is echt geniaal en als je em nog een keer doorspeelt merk je pas hoe sterk en scherp alles in elkaar steekt. Van de tweeling die je vraagt een muntje op te werpen, tot de korte cutscenes in de view-boxes. Echt een paar keer kippenvel momentjes gehad.
Heel jammer, ik had toch wel gehoopt op een waardige opvolger van Infinite, wat ik een geweldig spel vindt.
Maargoed, ik ben beniewd wat ze gaan doen met de nieuwe kleine studio, dat bevalt me wel: "kleine studio" die zijn er tegenwoordig niet veel meer, en die hebben vaak wat meer hart voor de zaak :)
Kleinere studios kunnen tegenwoordig heel goed in het indy circuit overleven. Of via crowdfunding toch een game afleveren die anders nooit het daglicht gezien zou hebben. Iets wat hard nodig is want qua innovatie gaan de grote titels toch liever voor een ++ versie dan een nieuw concept uit te werken. Misschien kan je het vergelijken met de comics vs de graphic novels.
Daar zit wel wat in ja, een van de voordelen van deze tijd denk ik.
Er zijn zoveel mooie studios opgekocht, denk aan: Westwood, Novalogic :(
Novalogic! _/-\o_ Heb best een tijdje Joint Operations gespeeld. Voor 2004 erg goede graphics én maps met een capaciteit tot 150 spelers. Nu zijn we 8 (!!) jaar later en is 32 spelers vaak nog teveel gevraagd, laat staat 128+. Heerlijke (soms chaotische) game was. Delta Force: Black Hawk Down heb ik ook redelijk wat gespeeld. En van Westwood natuurlijk veel Red Alert 2 en C&C: Tiberian Sun gespeeld. Meesterlijke games, maar jammer genoeg compleet naar de klote geholpen door EA :'(
Mwa BF3 heb ik vaak genoeg 128 player gespeelt maar idd er zijn maar weinig games die veel player ondersteunen
Mwa BF3 heb ik vaak genoeg 128 player gespeelt maar idd er zijn maar weinig games die veel player ondersteunen
Ben benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt weten te krijgen. Je zult BF2 bedoelen. :)

Ben zelf overigens wel benieuwd wat de nieuwe studio gaat brengen, snap alleen de krimp niet zo heel erg, maar zal vast een financiële reden hebben.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 18 februari 2014 23:55]

Als je in BF3 in de serverbrowser zocht op other bij size kon je gewoon servers vinden waar 128 man op zaten, ik zie nu overigens wel dat deze er niet meer zijn. Maar voordat bf4 uit kwam waren dezen er zeker weten wel.
Was dit niet iets van de beta? Daarvan weet ik dat een paar servers 'gehacked' waren om dit mogelijk te maken.
Nee dacht van niet, ik bracht veel tijd door op de meatgrinders aka operation Metro Conquest Large en dat was meestal 128 spelers complete chaos, maar was wel leuk
Jij beschrijft mijn jeugd :P, en Commanche 4 niet vergeten, volgens mij zelfde engine als Delta Force 3.
Nog zo een mooi voorbeeld: Dungeon keeper II :9~
MAG ps3 ondersteunde tot 256 manschappen, helaas zonder voertuigen, maar was wel knokken voor iedere meter
Oh wat dacht je van Bullfrog dan ? God wat heb ik me vermaakt met Themepark en Themehospital. Theme hospital wil ik zelfs nu nog spelen, en vermaak me dan vol op. Ik mis dat echt in hedendaagse games, het willen blijven spelen met een spel. Ik ben tegenwoordig snel uitgekeken op een game omdat het me gewoon niet meer pakt.
Maar een indie studio van 15 man kan nooit zo'n prachtige game als Bioschock infinite opnieuw maken. De game is twee jaar uitgesteld geweest en is in totaal zo'n 4/5 jaar in ontwikkeling geweest. 2K heeft de studio de ruimte gegeven en daarom is er een prachtig product ontstaan.

Ik hou van indie's, maar ik heb ook de behoefte om paar keer per jaar weg geblazen te worden. Dat kunnen alleen grote studio's doen (GTAV, Bioschock, Last of us etc.).
Ok guys. Ik heb een vraag. Ik neem aan dat de meeste AAA of ook AA games door studio's worden gemaakt die groot zijn. En anders duurt het gwn erg lang voordat de games ontwikkeld zyn. Een game zoals Bioshock heeft een groot team nodig niet waar? Nu Levine een kleinere studio gaat oprichten gaat dat geen effect hebben op wat zyn limiet is kwa creëren van games? Of gaat zyn studio ook gwn AAA games maken als Bioshock?
Ok guys. Ik heb een vraag. Ik neem aan dat de meeste AAA of ook AA games door studio's worden gemaakt die groot zijn. En anders duurt het gwn erg lang voordat de games ontwikkeld zyn. Een game zoals Bioshock heeft een groot team nodig niet waar? Nu Levine een kleinere studio gaat oprichten gaat dat geen effect hebben op wat zyn limiet is kwa creëren van games? Of gaat zyn studio ook gwn AAA games maken als Bioshock?
Dat hangt er helemaal vanaf of ze de studio op deze grootte houden, of dat ze groeien na mate ze verder in de development cycle van hun volgende titel zitten.
Maar met de team die ze nu hebben. Wat voor game zou dat dan opleveren. De reden dat ik het vraag is, omdat tegenwoordig zie je games die echt heel goed waren verdwijnen. De uitgevers doen vaak geen ene f*ck behalve een studio aan de lijn houden. Niet alle natuurlijk. Kijk maar naar dead space. Metro is er gelukkig goed uitgekomen. De studio heeft door gebikkeld en een prachtige game neergezet. Ik ben gwn bang dat de creativiteit achter het hele bioshock concept ophoudt. En dat als het een kleine studio blijft ik geen groot spel kan verwachten. Maar waarschijnlijk zit ik fout haha.
Het was echt jammer dat Metro niet eerder af was, het is nu zo'n groot succes dat het THQ van de ondergang gered zou hebben.

On topic, ik denk niet dat deze studio ooit nog een Bioshock game zal maken. Dat is echt niet te doen met 15 man. Ik ben het niet met je eens dat er sprake is van veel creativiteit in een sequel.
Met Creativiteit bedoelde ik creativiteit van de game makers zelf. Niet per se het spel. Als de bedenker van de originele bioshock, dat echt fucking awesome was, een kleinere studio opricht en zyn mogelijkheden beperkt omdat hy geen groot team wilt. Zal dat effect hebben op de grootte van de games die de studio zal maken. Dat dacht ik. Dus vond ik het zonde. Maar ze kunnen waarschijnlijk extra personeel bijkrijgen. Of over tijd gwn nieuwe mensen aannemen.
Einde van een legendarische game studio. Zelfs System Shock 2 is nu (met een paar mods) nog prima speelbaar. Revolutionaire nieuwe gameplay, ook.
Ik hoop dan ook dat ze met de nieuwe studie System Shock 3 gaan maken en een nieuwe Tribes (Swat zou ook grappig zijn maar geen must imo). Dit om met een frisse start niet herinnerd te worden aan het leed dat BioShock heet.
Bioshock... de halfbakken Systemshock voor casual console peasants.

Ook ik speel SS2 nog steeds. Blijft geweldig. Je hebt zelfs Co-op!

Als ze een kickstarter voor SS3 gaan doen zou ik zelfs een bank overvallen om dat te funden :+
Dus... banken in Nederland en omgeving, wees gewaarschuwd!

Ter verduidelijking:
De graphics hoeven niet state of the art zijn, maar wel goed genoeg om sfeer mee te creëren. Het gaat om gameplay, verhaal en sfeer met System Shock. Horror-survival RPG eerst, shooter op 2e plaats.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 19 februari 2014 12:19]

Bioshock... de halfbakken Systemshock voor casual console peasants.
Sympathiek........
Ik vond Bioshock een prima spel en ben toch echt al 20 jaar een pc gamer.

Ontopic:
Het lijkt me dat ze dit doen om meer creatieve vrijheid te krijgen dus ik ben erg benieuwd wat ze gaan maken.
Ik ben het niet eens met jouw opmerking over graphics. Ik snap niet waarom dat altijd als zwart-of-wit keuze wordt geportretteerd. System Shock (2) heeft een grote naam en vele awards gewonnen. De opvolger BioShock is volgens mij nog veel bekender en populairder. Dus een SS3 wordt misschien geen AAA titel, maar toch zeker AA. Waarom zou een AA titel maar goed kunnen zijn in één van de twee aspecten. Van een grote titel, die ongetwijfeld voor 50 euro over de toonbank gaat, verwacht ik gewoon sterke gameplay én gelikte graphics. En ook immersie, goede ondersteunende audio en natuurlijk een spannend verhaal.

Laat je niet bedonderen met half werk. Voor 50 euro mag je zeker verwachten dat alle aspecten sterk zijn. Niet perfect, maar wel sterk.
De reden dat ik zeg dat de graphics niet AAA++ hoeven te zijn is om een simpele reden. De grafische kant van een spel kost tegenwoordig veel mankracht en erg veel geld. Omdat de nieuwe studio niet erg groot zal zijn mogen ze van mij op die kant dus "bezuinigen. Daarnaast, als ze SS3 net zo modbaar laten als SS2 dat was krijg je vanzelf dat de community er texture packs voor zal maken zoals ze (de community) dat ook bij Skyrim, SS2 e.d. hebben gedaan.

Let op, ik zeg het niet in zwart wit. Ik zeg alleen dat het dus niet top of the line hoeft te zijn. Liever dat ze de resources in de andere elementen steken dan dat ze te veel in grafisch geweld stoppen.

@Cens,
Mijn gequote zin is wat sterk uitgedrukt. Maar als je kijkt naar hoe men reageerde op de overstap van Deus Ex naar Deus Ex 2 en dan vervolgens SystemShock met BioShock vergelijkt is Bioshock te erg versimpeld. System Shock 2, Homeworld/Cataclysm, C&C1/RA1 en Doom1/2 zijn in mijn ogen de beste spellen uit hun genre imo en zijn vandaag de dag nog steeds goed speelbaar en zelfs beter dan sommige spellen die recent uit zijn gekomen (dit komt deels ook door een zware dosis nostalgia uiteraard). Er mag van mij ook wel een nieuwe Descent komen.

Ik wil heel graag de keuzes in upgrades terug en het inventory management scherm. Daarnaast was SystemShock erg spannend en zelfs eng door de gelimiteerde hoeveelheid ammo waardoor je tijdes maar vooral ook tegen het einde van het spel ammo te kort kwam en daardoor het niet eens meer uit kon spelen. Dat was ook de kracht van de resident evil spellen vroeger. De laatste Resident Evils heb je ook een overvloed aan wapens en kogels.

Je gedachte over de reden voor creatieve vrijheid deel ik met je.

Nog een laatste punt wat ik graag terug zou willen zien is de muziek. Vooral bij SystemShock 2 was de implementatie geweldig. Geen loopende nummers, maar de muziek werd on the fly gecomponeerd uit "samples" afhankelijk van de situatie. De upbeat electro/techno¿ deed en doet ook zeker mijn bloed extra snel door mijn aderen stromen.

Men vond in DeadSpace (wat ik meer een opvolger van SystemShock vond dan Bioshock) dat als je in je inventory zat het spel gewoon door bleef lopen een geweldige feature. Een feature wat naar mijn weten niet onbekend was (omdat dit ook in SS1/SS2 al zo was) en ook zeker deel uit maakt van de extra spanning.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 19 februari 2014 22:37]

Ik snap dat Ken Levine iets nieuws wilt proberen, maar om daarvoor de studio te sluiten is een beetje onzin. Hij had ook gewoon weg kunnen gaan en een nieuwe studio beginnen zoals dat wel vaker gebeurt. Deze manier is niet echt netjes.
Ja, hij neemt 15 man mee ofzo. Misschien is het gewoon een soort doorselecteren, verder gaan met de best of the best en zonder contractueele verplichtingen. Maar het is natuurlijk heel zuur als je bij irrational zit en je niet bij de uitverkorenen hoort. Ik moet zeggen dat Bioshock infinite de enige game is geweest waar ik de afgelopen jaren echt naar uit heb gekeken. ZO gehyped, En toch niet teleurstellen. Ik kan alleen maar hopen dat ze met deze nieuwe studio weer zulke fantastische games gaan maken maar met zo'n klein team lijkt me dat onmogelijk.

"If we’re lucky, we’ll build something half as memorable as BioShock."
Zucht.
Maar.. als WE are lucky, someone else will build something better than BioShock :)
System Shock 2 en Swat 4 grijsgespeeld.
Een ander juweeltje van hun was ''Freedom Force", erg leuke comic achtige game waar je striphelden moest controllen.

Zonde, maar hopelijk maakt die nieuwe studio weer meesterlijke spellen.
Dus: hij sluit zijn studio, die werkte voor take two. Een paar mensen probeert hij bij andere studio''s onder te brengen. En begint een nieuwe studio die voor take two werkt met 17 man.

Waarom dan niet gewoon de studio overhouden met 17 man en de rest onderbrengen bij de andere studio's? 8)7

Ligt dit aan de ontslagregeling voor het personeel?
Op zich jammer natuurlijk, maar aan de andere kant ook niet heel vreemd. De games industrie is in beweging; Waar een aantal jaar geleden nog het devies was hoe groter hoe beter qua developers, draaide dat bij de gamers al snel om naar een afkeer van de grote jongens omdat de kwaliteit en kwantiteit steeds verder te zoeken waren.

Nu lijken wij weer in een trend te komen waar het publiek de kleine developers weer omarmt en dankzij de huidige technieken ook door een breed publiek omarmt kan worden. Het grote geld met de meest cutting edge graphics is tegenwoordig niet direct meer nodig als je gameplay uniek (of super goed is). Een goede naam is tegenwoordig veel waard en de grote jongens verliezen hun naam makkelijk. Een goed voorbeeld hier van is Blizzard; Dat was tot aan Diablo 3 een onaantastbare naam. Tegenwoordig is Blizzard dat niet meer. het publiek slikte diablo 3 niet en hearthstone is ondanks de gigantische hype bij het grote publiek niet aangeslagen, iets wat vroeger zeker wel gebeurd zou zijn.

Bioshock was/is een geweldige serie, maar kan men daar op blijven teren? Nee, dat kan men niet. Daarom vind ik het ook niet vreemd om kleinschalig iets nieuws te proberen en met de huidige flow mee te gaan.
Waarom dan niet gewoon de studio overhouden met 17 man en de rest onderbrengen bij de andere studio's? 8)7
Je weet dat de naam van de studio het woord "Irrational" bevat en dat dat engels voor "irrationeel" is?
En ook wat "irrationeel" betekent?
:P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True