Bloomberg: Game BioShock-bedenker komt niet van de grond

De ontwikkeling van de eerste game van de in 2014 opgerichte studio van BioShock-bedenker Ken Levine bevindt zich volgens Bloomberg in 'development hell'. Na zeven jaar zou de game meermaals volledig geschrapt zijn en een andere richting in zijn geslagen.

De problemen van het project liggen volgens veel werknemers van Levines studio, Ghost Story genaamd, grotendeels aan Levine zelf. Dat schrijft Bloomberg op basis van gesprekken met vijftien anonieme werknemers, zowel huidige als voormalige. Zo zou Levine zijn visie niet goed kunnen communiceren en geen tegenwoord dulden van werknemers. Mensen die met hem gewerkt hebben beschrijven hem met 'een bijzondere genialiteit', maar noemen hem ook een 'koppige perfectionist' met een delicaat ego. Hij zou ook te veel eisen van het kleine team. Nog steeds zou er intern geen releaseperiode bekend zijn en is er ook nog geen naam voor de game.

In 2014 kondigde Levine aan Irrational Games, waaronder hij BioShock maakte, te sluiten om een nieuwe, kleinere studio op te richten. Daarvoor wilde hij een ambitieus verhaalgedreven game ontwikkelen, hoewel er sindsdien niet meer informatie bekend is gemaakt. Take-Two Interactive ging nog wel als uitgever van de studio dienen, maar Levine zou zich niet meer bezighouden met de BioShock-franchise. Volgens Bloomberg is Take-Two momenteel nog steeds de eigenaar van Ghost Story, ondanks het gebrek aan resultaat in de afgelopen zeven jaar.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

04-01-2022 • 10:21

66

Reacties (66)

66
64
26
5
0
33
Wijzig sortering
Tja, na Bioshock Infinite sta ik er niet echt van te kijken. Ook daarin is ontzettend veel geschrapt en weer opnieuw opgebouwd, met als resultaat een oké game met een onsamenhangend verhaal. Kijk voor de grap eens de originele trailer en vergelijk het spel met het eindproduct.
Je kan het ook gewoon zien als een zeldzaam fantastische game met een prachtig verhaal. Ik snap best dat je gezien de voorgeschiedenis graag wat andere dingen terug had gezien in de game, maar als tijdens development dingen gewoonweg praktisch niet uitvoerbaar blijken te zijn, dan houd het op. Het resultaat mag er gewoon zijn. Ik zou willen dat er meer van dit soort games zouden zijn.
De game is goed en zet een mooie atmosfeer neer, maar als je echt over het verhaal nadenkt zie je dat het vol met gaten zit (het einde slaat bijvoorbeeld nergens op). Het lijkt echt een combinatie te zijn van losse onderdelen die op zichzelf heel goed werken maar minder goed als geheel.
Ik heb hem anders meerdere keren uitgespeeld, eigenlijk JUIST voor het verhaal. Ik vind het een goed kloppend verhaal hoor, die gaten zou ik graag opgesomd zien, want ik kan er niet zo snel een (grote) bedenken. Het einde vind ik juist een prachtig eind die alles op zijn plek doet vallen en perfecte aanzet geeft voor de dlc's.

De combinatie van de gunplay, de powers en een tikkeltje rpg, in mijn mening werkt dit perfect samen voor een toffe goed doordachte game.

Dus ik ben het totaal niet eens met je mening, de game scoort ook behoorlijk goed op metacritic (9.4 : 8.6), over financieel succes valt er weinig te vinden (wat meestal wel een slecht teken is), maar scheen wel een tomb raider die rond dezelfde tijd uitkwam te outsellen. Dat Levine een cart blanch krijgt en nu al 7 jaar heeft mogen knutselen zoals hij wilt, getuigd toch ook wel dat deze man zich bewezen had en dit blijkbaar had verdient. Dan heeft hij toch iets goed gedaan met zn laatste game, zou ik zeggen.

Enige minpunt wat ik zou kunnen noemen is dat ik hem te kort vind em er meer van zou willen zien, meer dlc's of een sequel/prequel.
Er zijn een paar kleinere die ik momenteel niet goed uit kan leggen (het is al jaren geleden dat ik het heb gespeeld), maar het einde is wat mij betreft één groot plothole.

Spoilers voor een game van bijna tien jaar oud, kennelijk werken spoilertags niet op de front page.

Door alle Bookers bij hun doop te verdrinken voorkomen ze dat Comstock ooit ontstaat. Ze laten alleen buiten beschouwing dat er voor elk universum waarin Booker verdrinkt ook een universum moet ontstaan waarin hij niet verdrinkt en dus wel Comstock kan worden. Ook kunnen de Elizabeths die Booker verdrinken en de Bookers die dat mogelijk hebben gemaakt niet bestaan zonder Comstock. Het verdrinken van Booker dient dus geen enkel nut.

Verder niets ten nadele van de game hoor, de gunplay is prima, de link met de vorige games is goed gevonden en de atmosfeer is geweldig. Het verhaal klopt echter naar mijn idee gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door ErikT738 op 5 augustus 2024 05:49]

Al die andere universes zijn er dan ook, puur deze tijdlijnen zijn "opgelost", in de dlc's bezoek je dan ook andere universes waar het allemaal net iets anders is gelopen (zoals Elizabeth die haar hoofd kwijtraakt ipv haar pink).

Ze hebben hun eigen systeem voor tijdrijzen en hoe extra tijdlijnen werken. Zolang we nog niet "echt" kunnen tijdrijzen, kun je niet zeggen of het klopt of niet (en zelfs dan, blijft dit fictie, natuurlijk). Jij haalt het "grandfather-paradox" aan, zonder te weten of dat uberhaupt op gaat in deze wereld

Wat al snel duidelijk is dat dit niet het geval is, halverwege het verhaal wanneer ze van tijdlijnen wisselen waar die chinese meneer nog leeft, en ook dan is er meer aan de hand, wan de mensen die dood horen te zijn, schijnen dat soortvan te weten (en worden ze getikt van) dus het "oude" universum waar het vandaan komt blijft invloed uitoefenen (is tenslotte hoe Elizabeth in eerste instantie aan haar krachten komt). En anders zouden de Luteces tussen tijdlijnen ook niet kunnen communiceren met elkaar. Grandfather paradox is in ieder geval duidelijk niet aan de orde. Verder zit het vol met paradoxes, selfulfilling prophecies en whatnot.

Booker zit in zijn shitty situatie omdat hij z'n kind heeft verkocht aan een futuristische variant van zichzelf, die, zo geworden is, juist DOOR dit verleden, dat alleen al is een gigantische paradox, maar een paradox is nog geen plothole. De game laat duidelijk merken dat effect en oorzaak even makkelijk omgedraaid kunnen worden. En dat maakt het veel meer paranormal dan alleen tijdreis scifi.

Het heeft eigen set regels verzonnen hoe het werkt, en houd zich goed aan de in-universe regels. Dus ik zie daar echt geen problemen mee.

Vergeet niet dat Elizabeth praktisch een god is op dat moment (dus of het een zonder de ander kan bestaan is dan irrelevant) en dat je het meer abstract en filosofisch kan zien, dan dat het de exacte realiteit zou zijn. Elizabeth wist bepaalde tijdlijnen, door Booker op het juiste moment te verdrinken en een vertakking ongedaan te maken (de andere elizabeth varianten verdwijnen dan ook achteraf). Er wordt dus niet geklooid met het aanpassen van het verleden en er zijn ook zeker nog een hoop andere tijdlijnen buitenom dit (waar de dlc's in afspelen). Ze heeft enkel gedaan wat nodig was om de Comstock variatie-tijdlijnen te wissen.

Ik hou daar wel van. Als dat niet je ding is, kan ik zeker begrijpen. Maar om te zeggen dat het niet klopt, vind ik wat ver gaan. Dan heb je het gewoon niet begrepen, imo.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 5 augustus 2024 05:49]

Dat de regels niet meer voor Elizabeth gelden (en dat zij dus kan blijven bestaan zonder Comstock) wil ik nog wel geloven. Ik zie alleen echt niet hoe het verdrinken van Booker iets oplost (en zeker niet waarom je dat in first person mee maakt, aangezien de Booker die je speelt niet is gedoopt). Je geeft zelf aan dat enkel een aantal specifieke tijdlijnen worden gestopt, maar volgens de regels van het Bioshock universum zelf zou die actie zelf alweer tot twee nieuwe tijdlijnen moeten leiden. Ik snap het einde wel in de filosofische zin, maar qua logica gaat het er bij mij gewoon niet in.

Die Chinese man waarvan je de wapens moet halen is ook een goed voorbeeld van iets wat niet helemaal klopt. Je lost het feit dat hij dood is op door een tear te nemen naar een nieuwe realiteit, maar daarin heb je helemaal geen deal gemaakt met die verzetsleidster en heb je er dus ook niets aan als je de wapens levert. Nu kan je stellen dat Elizabeth twee realiteiten met elkaar heeft samen laten smelten ofzo, maar echt duidelijk wordt het er niet op.
Nu kan je stellen dat Elizabeth twee realiteiten met elkaar heeft samen laten smelten ofzo, maar echt duidelijk wordt het er niet op.
Imo, is dat precies wat er gebeurd. Is ook waarom events van de ene tijdlijn invloed hebben op de ander, Elizabeth heeft haar krachten niet zo goed door, maar weet alleen dat ze dingen door een tear kan trekken. Zelf daadwerkelijk door een tear stappen, dit is de eerste keer dat ze dit doen, terwijl ze geen idee hebben wat ze nu precies doen (blijkbaar niet zo simpel als een tijdrijs, of een stap naar een parallel universe).

Het is een erg slordig gemaakt universum (waarschijnlijk (per ongeluk) door Elizabeth zelf), waar bepaalde belangrijke punten anders zijn, maar de gevolgen van de rest niet goed uitgewerkt (vandaar dat er mensen rondlopen die dood horen te zijn, helemaal gek worden, omdat ze hun "oude" leven en dood herinneren). Langzamerhand veranderd het universum in iets wat meer klopt en dat is wanneer mensen bloedneuzen (of ze krijgen het wanneer een contradictie plaatsvind) krijgen want hun geheugen wordt "bijgewerkt" om het te laten kloppen met deze aanpassingen.

De noodzaak voor de deal over de wapens is dan ook compleet veranderd, het verzet is immers al gaande. Je hoeft dus ook geen wapens meer te leveren, het verhaal gaat op een andere manier verder. Dus wat mij betreft, klopt dit allemaal juist exact. En dan snap je wellicht waarom ik wat geïrriteerd raakt als men zegt dat het niet klopt. Imo, het klopt juist allemaal wel! Het zit juist erg goed in elkaar.
Het zit zeker weten goed in elkaar, een van mijn favoriete FPS games. Maar het is vrij abstract en dan kan ik het wel begrijpen dat er gevoelens naar boven komen dat het allemaal niet klopt. Het hoort niet te kloppen... dat is nu juist het punt. Je moet de weg kwijt raken en de gang van zaken niet kunnen rijmen tot het slotpunt, dan ervaar je wat de personages in het spel ervaren.

Maar omdat het redelijk abstract is kan het lastig zijn om dat te begrijpen. Als je niet uitkijkt ga je de game als de gemiddelde film over tijdreizen behandelen en proberen alle gaten te vinden wat de beleving al snel saboteert.
Grotendeels eens. BioShock Infinite is een aardige game maar het plot einde (spoiler: gejat van kwantummechanica) vond ik een flinke tegenvaller. Ook in vergelijk met BioShock en BioShock 2 steekt de beleving van Infinite wat magertjes af hoewel de combat wel beter is.

Dit soort game genieën (e.g. George Broussard met Duke Nukem Forever; Chris Roberts met Star Citizen) die geen maat kunnen houden komt wel vaker voor met als gevolg niets i.p.v. iets. Je zou ze eigenlijk moeten dwingen om (lastige) keuzes te maken; e.g. release datum koppelen aan salaris ontvangst.
Ik vond ten eerste de gameplay zelf tegen vallen maar het ergste was een grote stad die ongelofelijk statisch was waar nauwelijks enige interactie te bespeuren viel. Maar ik ben dan ook nooit van geweest van de bioshock gameplay. Het zag er mooi uit maar dat was het wel voor mij.
geen tegenwoord dulden van werknemers
Ik kan me nog een podcast interview met Ken Levine herinneren van vele jaren terug, waarin hij zelf stelde dat hij geen discussies met mensen wilt die onder hem werken. Of je snapt zijn visie, of je gaat maar elders aan de slag. Althans zijn manier van werken.

Mij maakt de manier waarop kunst word gemaakt geen biet uit, zolang het maar goede kunst is. De vraag is of Levines aanpak nu faalt, of dit team gewoon kut is.

De vraag is, waarom stappen 14 anonieme werknemers naar de media? Sorry maar dit heeft een erg achterklap gehalte als je niet beide kanten op deze manier kan horen. En daarnaast: who gives a f*ck. Dit is een project dat blijkbaar niet werkt. Dit zal vast de eerste in de game sector zijn door meningsverschillen of mensen die niet compatibel met elkaar zijn.
Ik denk dat je na zeven jaar wel mag stellen dat de aanpak niet werkt.
We zijn al meer dan 7 jaar geen wereldkampioen voetbal geweest. Ligt dat alleen aan de bondscoach? Ik denk als hij niet is zoals hij was, wij BioShock 1 and 3 niet hadden gehad op de kwaliteit zoals ze zijn. Als zijn aanpak dan nu niet meer werkt, laat het team gewoon uit elkaar vallen, i.p.v. modder gooien via de media. Daarnaast is er immers nog Take-Two, dat de stekker er nog altijd niet uit heeft getrokken. Misschien speelt er dus meer, en ik zou graag de andere kant(en) van het verhaal ook willen horen.
Weet niet of die medewerkers naar de media zijn gestapt. Ook de media werkt 2 kanten op. De media kan ook naar jou komen met de vraag "hoe gaat het". Je kan dan als medewerker van een studio je mond houden en goedweer spelen, maar als je die vraag 2-3 jaar krijgt dan kan er misschien iets van frustratie eruit komen richting een journalist.

Ken Levine moet begrijpen dat zijn kunst met een team gemaakt wordt, als hij het zelf wil doen dan is dat zijn goed recht. Maar ergens ben ik ervan overtuigd dat de beste man dat niet kan met de bergen werk en expertise die er nodig is om een hedendaagse tripple A titel te maken. Wat je dan overhoud is een gefrustreerde kunstenaar, maar als hij dat pad wilt bewandelen is er niemand in de wereld die zich daar druk over gaat maken.
De vraag is of Levines aanpak nu faalt, of dit team gewoon kut is.
Die vraag is heel simpel te beantwoorden: zijn aanpak faalt.

Iedereen (hoe briljant ook) heeft tegengas nodig. Daar word het eindproduct altijd beter van.
Je vraag je af hoe Bloomberg op het spoor komt van zo'n verhaal. Misschien als followup van dit verhaal uit januari vorig jaar? https://gamerant.com/bios...-story-games-reveal-when/ of toch een boze medewerker die nu ergens anders werkt? Dan nog vraag ik me af wat precies de nieuwswaarde is voor Bloomberg?

[Reactie gewijzigd door Risce op 5 augustus 2024 05:49]

Jason Schreier is een van de beste gamejournalisten die er zijn, met een netwerk waar je U tegen zegt. Dit verhaal komt dan ook direct van de ontwikkelaars die er werkten of nog steeds werken, zij het anoniem, niet eens de gebruikelijke 'disgruntled employee'.
Inderdaad. De beste man heeft inmiddels al best wat dingen aan het licht gebracht en daar ook twee aardige boekjes over geschreven. Leuk spul als je een beetje geïnteresseerd bent in deze industrie.
op basis van gesprekken met vijftien anonieme werknemers
Lijkt inderdaad dat hij z'n huiswerk heeft gedaan.
Dank voor deze context, dat zou inderdaad een hoop verklaren. Ik vergeet telkens dat Bloomberg als persbureau ook echt journalisten in dienst heeft, om de een of andere reden denk ik telkens aan het doorzetten van persberichten, maar dat is onterecht inderdaad.
Jason Schreier is een van de beste gamejournalisten die er zijn, met een netwerk waar je U tegen zegt. Dit verhaal komt dan ook direct van de ontwikkelaars die er werkten of nog steeds werken, zij het anoniem, niet eens de gebruikelijke 'disgruntled employee'.
Waar blijkt uit dat hij 1 van de beste is?

Dat hij boeken over de industrie schrijft en bepaalde onderwerpen behandelt die ook buiten games om een hot topic zijn is immers geen indicatie.
Ik zou hem eens googlen om te kijken wat hij in de afgelopen ~10 jaar allemaal aan het licht heeft gebracht.

Je hebt blijkbaar wel de boeken gevonden via een google opdracht, maar de talloze scoops en diepgaande essays over de gameindustrie met goed geïnformeerde bronnen binnen vrijwel alle grote game bedrijven die hij over de afgelopen ~10 jaar heeft geschreven zijn je blijkbaar ontgaan?
Ik heb zijn boeken niet vooraf gegoogeld. Als je over onderwerpen die ook buiten de industrie om trending zijn, ben je dan 1 van de beste, of ben je dan een journalist die over onderwerpen schrijft die nu current zijn?

Daar zit een verschil in, hetzij subtiel.
Maar waar komt dat commentaar over de boeken vandaan als je het niet hebt opgezocht? Ik zie daar geen referentie toe op Tweakers of in het originele artikel - Waar heb je hem dan eerder gezien?

In ieder geval, Schreier is bij verre de meest bekende games journalist, en heeft een bijna vlekkeloze reputatie over de afgelopen ~10 jaar :)
Ik heb er wel eens reclame's van gezien op het web, daarnaast de reactie van Carn82 welke ernaar verwijst - Carn82 in 'nieuws: Bloomberg: Game BioShock-bedenker komt niet van de grond'

Wat ik van Schreier uit eigen hand weet is dat hij graag mensen blokkeert op Twitter.
Ah, die heb ik niet gezien. Sorry!

En ja, het blokkeren is wel normaal. Hij werd de aartsvijand van twitter in 2016 toen hij de scoop bracht dat No Man's Sky 2 maanden vertraagd zou worden. Hij kreeg daar doodsbedreigingen voor terug, en toen een week later het officieel werd gemaakt door Sony en Hello Games kreeg hij er nog méér 'omdat hij voor de vertraging heeft gezorgd met zijn nieuwsbericht'.

Ik zou ook cynisch worden na zo een ervaring en 'better safe than sorry' denken, voor je eigen mentale gesteldheid :P
Hoeft niet per se een boze mdw te zijn, gamedevs praten constant onder elkaar dus zo komen er nog wel eens feitjes naar buiten (bron: ik ben gamedev (op hiatus maar toch)).
Bovendien ga je je na 7 jaar afvragen waar Levine's game blijft natuurlijk...
De nieuwswaarde is clicks, Bioshock is nog altijd een game geliefd door velen, zeker 1/2.
feitjes
Je bedoelt percepties 🙂
Dat schrijft Bloomberg op basis van gesprekken met vijftien anonieme werknemers, zowel huidige als voormalige. Zo zou Levine zijn visie niet goed kunnen communiceren en geen tegenwoord dulden van werknemers. Mensen die met hem gewerkt hebben beschrijven hem met 'een bijzondere genialiteit', maar noemen hem ook een 'koppige perfectionist' met een delicaat ego. Hij zou ook te veel eisen van het kleine team.
Dit is gewoon roddel en achterklap.

•Ten eerste is die vent verantwoordelijk voor het het project, die zit in een andere rol
•Ten tweede zijn deze 15 (als het aantal al klopt) werknemers en per default ondergeschikt
•Ten derde is en het blijft het een werkgever/werknemer relatie, waar de illusie vandaan komt dat ze hem persoonlijk kennen is ook een raadsel


Als meneer Levine de tijd nog niet rijp acht dat er een vervolg komt,
dan komt die er simpelweg niet. Op dergelijke processen zit geen tijdslimiet. Misschien komt er helemaal geen vervolg.
Het gedrocht Matrix 4 is een recent voorbeeld dat vlees noch vis is.


En zoals altijd met roddel en achterklap, het zijn de clickjes die dan belangrijk zijn en waar de waarheid geweld wordt aangedaan.
En daar valt Bloomberg regelmatig voor ondanks dat ze zich beter voordoen en een aantal waardes pretenderen na te leven.
Ofwel, alle negatieve berichten over games zijn per definitie roddels als het om anonieme bronnen gaat die liever niet gedoxxt/ontslagen willen worden?

Heel interessante gedachte. Of zijn er andere redenen dat je dit niet vertrouwt?

Ze hebben het ook niet over hem 'persoonlijk kennen' maar hoe Levine zicht gedraagt op kantoor. Daarnaast vormen die 15 werknemers de helft van het huidige aantal werknemers bij Ghost Story. Als je in een bedrijf van 32 man de baas niet kent en dagelijks ontmoet ben je wel héél slecht bezig als bedrijf.

Misstanden mogen best wel aan de kaak gesteld worden en een bedrijf met een dusdanig gigantische churn wat na 8 jaar nog steeds niet eens een bevestigd project in ontwikkeling heeft mag wel eens goed uitgeplozen worden. Het is niet het geld van Levine zelf wat hier wordt geïnvesteerd, en hoezeer ik Take Two een kutbedrijf vindt is het geen liefdadigheidsinstelling die de grillen van artiesten bedient.
Dat lijkt me toch logisch, een bedrijf dat onder contract staat bij Take Two levert niet. Dat is Interessant voor beleggers die dat niet wisten. Nu kunnen ze aan Take Two gaan vragen; "Waarom stoppen we hier geld in?".
Om te verdienen aan Clickbait moet je niet een persbureau zijn maar een outlet. Mag wel iets genuanceerder als je aankomt met dergelijke beschuldigingen aan het adres van een bedrijf dat al 30 jaar bestaat.

[Reactie gewijzigd door Risce op 5 augustus 2024 05:49]

Betrouwbaarheid baseren op de ouderdom van een nieuwsbedrijf is kul en dus een drogreden.

En een nieuwsartikel gebaseerd op 15 verhalen van "horenzeggen" kan niet als echt verifieerbaar nieuws worden gecatalogiseerd.
Ik baseer de betrouwbaarheid er niet op, ik bedoel te zeggen dat ze al 1 miljoen artikelen hebben uitgebracht en jij op basis van 1 artikel een hele organisatie onderuit haalt. Dat is een oneerlijke generalisatie.
De journalist in dit geval is wel betrouwbaar hoor. Zie de reactie van @DeathMaster hieronder.
Tja, voordat zijn piramidespel instortte, had Mardoff ook een onberispelijk betrouwbaar imago.

Met 15 anonieme bronnen staat die zogenaamde betrouwbare journalist niet echt sterk en moet het vooral van zijn publiek imago hebben.

Het enige wat dit nieuwsartikel duidelijk maakt, is dat de gamestudio haar personeel moet langslopen om de "salaris-trekkers" te scheiden van de medewerkers die er echt vol voor willen gaan en blijven geloven in het project. En de ex-werknemers toetsen of ze hun (NDA-)overeenkomst hebben geschonden.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 5 augustus 2024 05:49]

Ofwel, als de bronnen graag anoniem willen blijven omdat ze bang zijn voor doxx/ontslag kán een zulk artikel onmógelijk waar zijn?

Ik snap even niet waarom mensen zoveel vraagtekens stellen bij iets wat in de gameindustrie absoluut geen verrassing mag zijn, en vooral iemand zoals Levine proberen te verdedigen die een gamestudio met 90 werknemers op eigen houtje heeft gedownsized naar 15 "omdat hij geen zin meer had in grote studios". Dat mag je me wel even uitleggen: Waarom geniet Ghost Story/Levine jouw vertrouwen en Schreier niet? Laat staan dat Infinite ook niet echt zonder slag of stoot uit is gekomen (Rod Ferguson heeft uiteindelijk moeten ingrijpen aldaar, anders hadden we anno 2022 nog geen Infinite gezien).

Een developer die al 8 jaar geld verbrandt en een enorme churn in personeel heeft zonder ook maar één enkel resultaat te bieden stel ik per definitie als 'minder betrouwbaar' in als iemand die bewezen werk heeft geleverd in zijn vak over de afgelopen 12 jaar.

Waarom breng je eigenlijk Madoff op? Dat is een stroman en dat weet jij ook, zoiets kun je immers ook op Levine toepassen. Waarom krijgt hij dan wel voordeel van de twijfel?

Ja mag rustig eerlijk zijn over waarom je dit soort berichten haat. Als het alleen maar "ik haat journalisten" is of "ik ben een grote fan van Levine" is dat ook in orde, je hoeft echt niet naar dit soort vergelijkingen te grijpen om je punt te maken.

[Reactie gewijzigd door Khrome op 5 augustus 2024 05:49]

Ofwel, als de bronnen graag anoniem willen blijven omdat ze bang zijn voor doxx/ontslag kán een zulk artikel onmógelijk waar zijn?

(,,,)

Ja mag rustig eerlijk zijn over waarom je dit soort berichten haat. Als het alleen maar "ik haat journalisten" is of "ik ben een grote fan van Levine" is dat ook in orde, je hoeft echt niet naar dit soort vergelijkingen te grijpen om je punt te maken.
Wie is hier nou aan het stromannen?!?

Als je zo graag het debat wil "winnen" dat je tot hypocriete uitspraken komt, prima. Have it your way :)
Edit: Never mind, je zal wel gelijk hebben. SIWOTI enzo.

[Reactie gewijzigd door Khrome op 5 augustus 2024 05:49]

Denk inderdaad dat je het maar beter kan laten, zie zijn post history en zie zijn volledige gebrek om een constructief gesprek te willen voeren. Vooral over onderwerpen waar hij half iets vanaf weet. Lekker laten gaan. (ik heb dankzij jou nu geleerd wat SIWOTI is :) )
Bloomberg schreef niets. Schreier heeft het geschreven.

Ik zou even deze man googlen en zijn extreem lange geschiedenis van uiterst betrouwbare en accurate journalistiek nagaan.

Heb je argumenten waarom deze man nu opeens niet meer betrouwbaar is, of is het alleen maar met aluhoedje op roepen "alle journalisten zijn niet te vertrouwen"?

Waarom zouden mensen jou moeten vertrouwen dat de berichtgeving rondom Levine niet klopt? Als jij informatie hebt over Ghost Story, deel het vooral met iedereen! Men wil wel eens écht weten wat er in die gamestudio gebeurt is in de afgelopen 8 jaar.
Ergens snapt u mijn punt niet over ‘het conformeren’.
"You keep using that word. I don't think it means what you think it means."
conformeren - Werkwoord 1. (ov) gelijkvormig maken, naar iets inrichten ♢ Ik dien het daaraan te conformeren. 2. (refl) zich aanpassen aan ♢ Wij dienen ons hieraan te conformeren.
Context is belangrijk, maar die pas je hier ook niet correct toe.

Je hebt een mening. Fijn, dat mag. Maar als men het niet eens is met jouw mening moet je niet erover gaan klagen dat men het eens is met iemand anders zijn mening die niet overeenkomt met de jouwe.

Jij impliceert dat het conformeren aan een mening waarmee jij het niet mee eens bent incorrect is om redenen die je niet wil toelichten, terwijl jij wilt dat iedereen zich conformeert aan jouw mening dat die eerste mening incorrect is door te zeggen dat men zich niet aan de eerste mening mag conformeren.

Klopt dat?

[Reactie gewijzigd door Khrome op 5 augustus 2024 05:49]

Ik leg een nature eigenschap van een mens uit. uit de pas lopen en doorvragen doen ze niet veel meer tegenwoordig, ze conformeren steeds meer en meer en gaan op in de achtergrond. En het feit dat de wereld van de journalistiek is veranderd sinds internet, van een ter plaatse zijn en een face to face interview, zodat je intenties voelt en nuances kan zien, is bij grote bedrijven een no go. Dus alles, of iig het meeste gaat naar een knip en plak, en zoekwerk, en een belletje naar wat mensen die iets meer zeggen te weten over een situatie in een bedrijf. Men doet meer het principe van waar rook is is vuur toepassen, en/of een gerucht in de smaak zal vallen voor hun inkomen. Het verdere onderzoek houdt op als de journalist denkt te kunnen scoren met de tot dan toe verkregen informatie.

Wat hier dan uit voortkomt is een industrie die een verhaal verzint voor jouw bedrijf, en een vak als persvoorlichter, of Spindoctor ook in jouw bedrijf wel plek heeft, en zo is de journalist van heden ten dage makkelijk te manipuleren. Ook door de vijand van dat bedrijf.
Dit is een beetje wat er de laatste tijd speelt in de game development wereld niet? Kleine teams waarvan veelste veel word verwacht. Fans met onrealistische verwachtingen die eigenlijk alleen maar kunnen teleurstellen (Cyberpunk 2077). Games die op het randje van 'oke' worden gemaakt met minimale inzet om zo de grootste winstmarges te behalen (BF). De game industrie zit nogal in een dal als je het mij vraagt en heeft een nieuwe opbloeiing nodig.
Ik denk (hoop) dat we de top ook een beetje hebben bereikt nu. Spellen waar jaren aan word gewerkt met van alles erop en eraan. Weken tot maanden bezig dingen fatsoenlijk uit te spelen. Er is soms weinig 'gamen' meer aan. En ja, ik word oud, maar kan nog steeds erg genieten van een lekker spelletje. Maar merk dat ik dan toch mijn echte voldoening haal uit wat oudere spellen. Minder poespas eromheen, meer spelen.
Ik vermoed dat je dan gewoon ook niet zo in touch meer bent met de games die uitkomen... Het klinkt alsof je alleen van de grote AAA titels weet die inderdaad van die enorme projecten zijn vaak, maar er zijn volgens mij nog nooit meer en meer verschillende games geweest, de keuze is enorm en er valt voor iedereen zoveel te gamen in de smaak die je wil... Maar je moet ze wel weten te vinden en het is vooral als je ouder wordt vaak gewoon ook makkelijker om terug te grijpen op wat vertrouwd is van vroeger. Zelf vind ik gamepass van Microsoft erg fijn omdat dat het veel makkelijker maakt om verschillende games uit te proberen en zo van die juweeltjes te vinden die je anders gemist had.
Dit en daarnaast vind ik dat Microsoft aardig in de roos schiet met de games die ze zelf uitbrengen de laatste tijd. Zo heb ik me het afgelopen half jaar uitermate goed vermaakt met Psychonauts, Forza en Halo.
Ja de gemiddelde tweaker is denk ik ook niet meer de doelgroep 8)7
Heel herkenbaar hoor, wat je zegt. En het zal zeker met leeftijd te maken hebben (en dus een gebrek aan beschikbare tijd), maar ook de steeds hogere verwachtingen vanuit de gemiddelde gamer helpt de industrie niet. Hogere verwachtingen = behoefte aan groter team en langere ontwikkeltijd = grote risico rondom het uiteindelijke rendement op een game. En hoe je het went of keert, de schoorsteen moet wel gewoon blijven roken.
Dat heeft totaal niks te maken met de game uit het artikel. Deze problemen spelen zeker niet overal. Waar AAA de laatste tijd wel heel veel last van heeft is de coronacrisis. Men moet halverwege development ineens thuis gaan werken en dan worden deadlines niet gehaald, of er moeten dingen geschrapt worden. Je ziet dat iedere studio hier last van heeft.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 augustus 2024 05:49]

Nee met dat tweede deel ben ik het niet eens. Deze trend zagen we ook al voor COVID. maar corona heeft niet geholpen nee
Van wat ik begrijp is dit niet een faal vanuit het management, maar vanuit de lead developer die té perfectionistisch te werk wil gaan, maar het doel ook alléén op zijn manier wil bereiken. Levine is degene die het team klein houdt: Take Two heeft hem destijds een carte blanche gegeven qua tijd én geld, dus dat is het probleem niet. Nu vragen ze zich echter (terecht) af waar hij mee bezig is.

Ik vind dit eigenlijk best veel lijken op een ander project, geleid door een lead developer die nog nooit zonder toezicht een game heeft kunnen afronden :)
Ik denk dat je voornamelijk beschrijft wat er in de AAA game wereld speelt. Daar zijn de budgetten zo sterk gegroeid dat je -net als met films- tientallen miljoenen nodig hebt om mee te kunnen doen. Die miljoenen moeten ook weer terugverdiend worden dus de focus ligt bij de financiën in plaats van bij gameplay innovatie.
Die opbloeiing is al gaande, maar dan in de Indie game wereld. Afgelopen jaar zijn zo veel ontzettend leuke games bij gekomen zoals:
- Valheim
- Delta V: Rings of saturn
- Release van Oxygen Not included DLC
- Dyson Sphere Program
- Everspace 2
- CHRONUS
- The Riftbreaker
- Going Medieval
- Mini Motorways
- Foundation
- Mr Prepper
- BreathEdge
- Yoku's Island Express
- Raji
- The city must grow

AAA is dood, maar gelukkig zijn er Indie Dev's waar je je hart op kan halen. :)

[Reactie gewijzigd door init6 op 5 augustus 2024 05:49]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @init64 januari 2022 13:27
Je noemt een aantal games die maar een kleine userbase hebben zoals Raji en Yoku's Island Express. Leuk voor de fans maar dit zijn echt geen verkoopkanonnen of echt zeer hoogstaande games. Raji is bijvoorbeeld bijzonder omdat het een mythologie verteld maar voor de rest kent het veel herhaling, nauwelijks tot geen replay waarde en is het af en toe buggy tot matig gerealiseerd. Veel van dit soort spellen spreekt de grote massa niet aan.
Dat is nu juist het hele doel van dit soort Indie-titels. Kleine teams, kleine budgetten, en een relatief lage prijs, zodat het helemaal niet nodig is om een spel te maken dat iedereen aanspreekt of dat je honderden uren lang moet kunnen spelen.
Te weinig innovatie. Ik mis de tijd dat games als Medal of Honor Allied Assault, Max Payne, Mafia City of Lost Heaven onze bekken tot op de grond deed openvallen. Er werd toen vooruitgang geboekt. Laatste keer dat ik zoiets had was met Alien Isolation. Het waren games die goed in elkaar zaten en diepgang hadden, finesse. Dat zie ik tegenwoordig echt niet meer.
Het enige wat je hierover kunt zeggen is jammer, we hadden denk ik graag gezien waar ze mee kwamen.
En toch heb ik altijd moeite met voormalige medewerkers zeggen verhalen. Nu weet ik dat ook huidige medewerkers dit soort dingen claimen (anoniem en dat is altijd toch wat lastig maar wel te begrijpen) en dus neem ik aan ook gezien de reputatie van de verslaggever dat er waarschijnlijk wel een kern van waarheid in zal zitten maar toch.
Je kunt het ook van de andere kant bekijken een nieuwe kleine studio die 7 jaar lang bezig is met een game en nog steeds geen beelden, teasers of enige marketing uitingen heeft gedaan over het project... development hell is dan eigenlijk wel zeker op zo'n moment. Kijk een Rockstar games kan makkelijk 10 jaar lang niets doen men heeft meer dan genoeg geld en een zeer grote inkomsten bron met GTA Online dus waarom haast maken met een nieuwe game. Maar een kleine studio die geen inkomsten heeft anders dan de uitgever de oprichter(s) en de bank... dat is een heel ander verhaal.
Aan de andere kant Take Two is niet een beginnend uitgever ze hebben daar genoeg succesvolle en minder succesvolle projecten voorbij zien komen. Ik neem aan dat men aan de kant van de uitgever nog hoop heeft dat het allemaal wel goed zal komen, als dat niet het geval was geweest kan ik me zo voorstellen dat men de stekker er in middels wel uitgetrokken zou hebben. Het zou immers niet voor het eerst zijn dat Take Two een developer in de problemen ziet komen met een te ambitieus project dus ik neem aan dat men nog hoop heeft of in ieder geval een deadline heeft gesteld inmiddels.
Die man maakt sinds System Shock dezelfde game opnieuw en opnieuw met een ander jasje.

Bioshock "Would you kindly" en dan me even later de levieten lezen over mijn zogezegde keuzes in een lineare game zonder echte keuzes over mijn acties.
System Shock "The Polito form is dead, insect."

Oh nee, wat een verassing?! Dit had ik niet zien aankomen... 8)7

Dat gecombineerd met matige gunplay (Doom deed het beter) en ok rpg-elementen bezorgden me niet echt een memorabele game. Eerder zeer teleurstellend. Ik zocht naar wat al de reviewers zeiden en zag enkel een matige game.

Misschien is het eens tijd voor Levine om te herbronnen en een andere weg in te slaan.

[Reactie gewijzigd door Tapijtmepper op 5 augustus 2024 05:49]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.