Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Submitter: CriticalHit_NL

Microsoft lijkt toch door te zullen gaan met het ondersteunen van Games for Windows Live. Van de gamingdienst werd al lange tijd vermoed dat deze binnenkort de deuren sluit, onder andere nadat vorig jaar de Marketplace werd gesloten.

Games for WindowsOp Twitter liet Andy Dudynsky, die bij Microsoft Studios werkt als community manager voor Halo, weten dat de ondersteuning voor Games for Windows Live wordt doorgezet. Verder werden er geen details bekendgemaakt. Met de bekendmaking lijkt het erop dat de vele geruchten over het stopzetten van de gamingdienst niet kloppen.

De Games for Windows Live-dienst van Microsoft biedt game-ontwikkelaars verscheidene mogelijkheden, zoals ondersteuning voor multiplayer, drm en achievements. Er was aanvankelijk ook een Marketplace waar gebruikers games konden kopen, maar deze werd vorig jaar door Microsoft gesloten, waarschijnlijk wegens een gebrek aan interesse. Met de onlinewinkel voor pc-games wilde Microsoft concurreren met diensten zoals Steam.

Het sluiten van Marketplace zorgde voor geruchten dat het bedrijf wellicht Games for Windows Live in zijn geheel zou willen sluiten. Daardoor zijn verscheidene game-ontwikkelaars al opgehouden met het inbouwen van ondersteuning voor de gamingdienst. Games zoals Bioshock 2, Dirt 3, Warhammer 40,000: Dawn of War II en enkele Batman-games zijn overgezet naar Steamworks.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

De titel klinkt als een thread op NeoGAF.. beetje raar?

Goed nieuws dat MS deze servers blijkbaar toch online houdt, zou behoorlijk balen zijn als ik geen potje GTA 4 meer kan spelen op de rustige zondagavond. Maar denk dat het ze nog best wat geld kost om alles up te houden met de weinige spelers.

Edit: titel is inmiddels gewijzigd.

[Reactie gewijzigd door Eduardboon op 8 juni 2014 10:24]

Ik had het nieuwtje hiervandaan: http://www.reddit.com/r/p...s_live_not_shutting_down/

Hoe slecht GFWL eigenlijk ook werkt, ik heb het inderdaad liever dat het online blijft vanwege de oudere titels die niet zonder kunnen en waarschijnlijk in veel gevallen niet gepatched zullen worden, waaronder inderdaad GTA IV.

Is ook wel een beetje raar eigenlijk, GFWL en Xbox Live is eigenlijk gewoon hetzelfde maar op verschillende platformen, op xbox.com moet je voor GFWL een account maken en in de client kan je gewoon met vrienden die op de xbox zitten chatten.

Maar of het slim is nieuwe spellen dit nog laten gebruiken weet ik niet, het is niet bepaald populair bij PC gamers.
GFWL is meer een oude versie van Xbox Live, daarom dat de ondersteuning ook niet zal blijven duren (voorlopig wel, maar er komt wel eens een einde aan). Net als met elke online dienst. Onwikkelaars konden er echter wel voor kiezen om offline accounts mogelijk te maken, dit was ingebouwd om te voorkomen dat bij het offline gaan games niet meer zouden werken. Sommige ontwikkelaars hebben dit niet gedaan, dat kan je dan niet echt op Microsoft afschuiven.
Momenteel is Microsoft bezig met Xbox Live naar andere platformen te brengen, althans die vermoedens zijn er. Zo kunnen games op Windows Phone en Windows 8 al Xbox Live achievements bevatten, maar Microsoft bracht zelf ook een game uit op Android en IOS met Xbox Live support. Dit zou dan de opvolger worden van GFWL lijkt mij :).

Ik ben het overigens eens dat het een hatelijke trend is dat je voor alles een afzonderlijke account nodig hebt. Nu zijn er al games op console die je niet online kan spelen omdat je naast een Xbox Live/PSN-account ook nog een Uplay account of iets dergelijks nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 8 juni 2014 17:07]

Dank voor de aanvulling, dat ze xbox live verder aan het uitrollen zijn wist ik nog niet. (als die vermoedens kloppen)
Maar inderdaad, al dat gedoe met die clients begint een beetje uit de hand te lopen, als dat al niet zo was eigenlijk.
Er moet gewoon een soort trillian voor games komen zodat iedereen een eigen store kan hebben, maar met de genoemde software het mogelijk zou moeten zijn om meerdere stores onder 1 programma te kunnen draaien..

Misschien is het dan toch beter dat men om de tafel gaat zitten en zoiets gaat ontwikkelen, dat is de klant van het gezeur af. En dan hebben alle uitgevers er ook allemaal profijt van..
De manier om op de hoogte te blijven van gaming nieuws ;)
Ik denk dat dat wel meevalt, maar dat juist ook MS wel snapt dat ze niet zomaar kunnen stoppen. Misschien dat ze eerst bezig zijn met de (populaire) games van update te voorzien om zonder GfWL te draaien om dan de dienst te stoppen?
Jammer! Ik zie anders zeker wel potentieel voor Microsoft om te concurreren met Steam/GOG. Waarom? Hun appstore zit standaard in windows 8 en hoger ingebouwd, en ze hebben de mogelijkheid achter de hand om zeer populaire xbox exclusives zoals halo naar de pc te porten. Denk dat Valve dit ook inziet (en dan vooral die ingebouwde appstore) en daarom dus laatste tijd zo druk bezig is met het promoten van hun SteamOS.
Xbox exclusives zoals Halo zijn vooral populair omdat het Xbox exclusives zijn. Er zijn genoeg goede shooters op PC, daar zit heus niemand te wachten op iets als Halo.

Iets dat bij MS gekocht is, blijkt trouwens wel héél vluchtig te zijn. Zune, Windows Moble, WP7 binnenkort, PlaysForSure,... en nu dus ook je aankopen bij GfWL. Je moet al compleet gestoord zijn om iets bij MS te kopen dat je meer dan een paar jaar wil blijven bezitten.
Wat een onzin. Je doet alsof alles van de ene op de andere dag niet mee werkt, en volgens mij werkt alles nog gewoon. Zune heet nu Xbox Music, je aankopen werken daar dus nog steeds. MS is juist een van de bedrijven die tot in den treuren support blijft leveren (o.a. XP en van allerlij api's).
Nope, absoluut niet, mensen hebben een hekel aan GfWL, zelfs nog erger dan aan Origin in de begin periode. Het was geen fijn systeem en het was gewoon niet beschikbaar in veel landen. Hun appstore zit standaard in W8, maar behalve voor de W8.1 update wordt deze bitter weinig gebruikt door mensen om apps te kopen op W8 (ook al probeert MS elke keer het AppStore icoontje te pushen naar de taakbalk bij een major update). Yeah, bij de introductie van W8 was het een storm (in een glas water) van geruchten/aannames over de W8 appstore, dit is in de praktijk allemaal wel meegevallen. MS is zelfs enigszins teruggekomen van z'n startknop debacle.

Halo 1 & 2 zijn ook gewoon uitgebracht voor de PC, dat hebben ze daarna niet meer gedaan omdat ze exclusives wilden voor hun console. Ik betwijfel of dit gaat veranderen en de vraag is dan ook of dit een goed idee is, want dat opent het Halo franchise tot vergelijkingen met andere sci-fi fps op de PC en ik weet niet of Halo wel zo goed uit die vergelijking komt...
Toch leek het redelijk officieel, gezien een aantal grote games die van GFWL gebruik maakte omgezet zijn naar Steam, waaronder BioShock 2 en BulletStorm. Blijf het wel apart vinden dat ze dit doorzetten, het hele live gebeuren sluit niet echt meer aan bij het huidge Microsoft. Ze kunnen er dan beter een uniforme Windows/Xbox game platform van maken.

Sinds wanneer zijn de titels van artikelen hier trouwens engels? Even een snelle copy paste gedaan?
Er zijn er inderdaad al wat omgezet, maar er zitten nog steeds games tussen die niet bij Steam zitten. Dus wat dat betreft moet daar nog wat aan gebeuren. Plus dat ze qua MP nog steeds via die dienst verlopen, als ik het goed begrepen heb.
Het is al op veel manieren 1 platform, alleen in de naam niet. Echter konden Xbox en Windows spelers al jaren terug tegen elkaar spelen. En het werkt ook samen met de services op Windows Phone (en ook met Live spelletjes op Android/iOS).
Dat Tweakers destijds een artikel plaatste dat het zou verdwijnen, was dan ook kolder, dat is toen later ook wel flink gewijzigd, echter bleven ze overtuigd van de sluiting.

In mijn ogen zou dit dan ook raar zijn. Het PC gedeelte is gewoon een gedeelte van hun hele Live gaming service, natuurlijk kunnen ze het sluiten om een gedeelte van de servers vrij te maken, maar dat argument gaat op bij alle oudere games, ook voor de Xbox zelf.
Daarnaast heeft MS juist met Windows 8 weer wat leven in de Live service op de PC geblazen, een hoop games in de Windows Store, dragen de Live naam.

Het artikel destijds was dan al slechte journalisme, om nu te herhalen dat het lang werd vermoed, terwijl dit vermoeden alleen leefde bij ongeinformeerde mensen, is dan wel weer heel jammer om te benoemen.
GFWL was bij de meeste pc-gamers absoluut niet populair, dus Microsoft kan beter verder doen met wat ze de laatste tijd bezig zijn: hun games gewoon naar Steam brengen.

Voor de rest hoop ik dat ze pc-gaming gewoon met rust laten en zich blijven concentreren op de Xbox. Pc-gaming heeft geen behoefte aan een beleid dat draait rond betalen voor online gaming, overpriced DLC, episodic content, season passes en microtransacties.
En waarom is Steam dan zo populair?

Daar hoef je dan wel niet te betalen voor online gamen, (Volgens mij hoefde dat ook niet bij GFWL maar zeker weten doe ik dat niet, Ik had immers Live Gold vanwege Xbox Live.)
Maar je vind er net zo goed overpriced DLC, episodic content, season passes en microtransacties.
Maar je vind er net zo goed overpriced DLC, episodic content, season passes en microtransacties.
Natuurlijk vind je dat ook op Steam, maar het aanbod is tegenwoordig zo enorm dat dit niet de standaard is, je vind er zat volledige games tegen goede prijzen. En dan heb je ook nog eens de regelmatige Steam sales die er voor zorgen dat overpriced DLC in veel gevallen niet meer overpriced is. Bij GfWL waren de sales sporadisch.
Dit brengt toch wat GTA IV nostalgie op moet ik zeggen. Spijtig genoeg zijn het niet echt goede ervaringen. Toch hoop ik echt dat ze ervan afstappen aangezien er nu 'Galaxy' er ook is. Dit is een verloren markt en kan volgens mij enkel maar aan gewerkt worden als spellen van Steam er feilloos ook kunnen worden op gespeeld.
Ik vind het nogal raar, anderhalf jaar laat Microsoft niks weten en dan zullen we nu na één twitterbericht ineens het verlossende woord hebben. :?

En als je dan kijkt naar het gesprek op Twitter, de initiële vraag gaat over de voortgang van Halo 2 op PC, en daar reageert men op dat er gewoon nog GFWL wordt ondersteund. Daar haal ik eerder uit dat ze te geen zin hebben om de game over te zetten naar iets fatsoenlijks zoals Steamworks. Als dit een vraag was aan Rockstar over GTA IV dan had niemand dat gelinkt aan het totale GFWL pakket.

Het zou anders betekenen dat al die games die wel verlost zijn van GFWL dus overgezet zijn zonder enige reden? (uiteraard met blik op de toekomst, maar ook uit klachten van gebruikers). Neemt niet weg dat het een enorm voordeel is, want die games werken nu prima en voor de sales zal het ook een impuls zijn geweest.

Zonde alleen ze het hele GFWL niet gewoon volledig afstoten daar bij Microsoft, want dat hadden ze al een jaar geleden mogen doen.

Daarnaast is het totaal niet logisch, de remakes van oudere games komen nu op Steam uit, publishen doet MS daar ook al veel langer. Terwijl ook Microsoft Studios games zoals Halo: Spartan Assault vanuit de Windows8 store ook gewoon op Steam verkrijgbaar zijn. Ze willen dus meerder opties hebben voor verkopen, maar een eigen service die nooit gewenst is houden ze actief.

[Reactie gewijzigd door MusicAddict op 8 juni 2014 11:33]

Ik ben benieuwd of dit dan ook betekent dat Age of Empires Online nog even beschikbaar blijft, aangezien deze zou worden gecancelled vanwege het stopzetten van GFWL, op 1 juli 2014.
Dat zit ik me nu ook af te vragen en vraag me af of ze nu met een een ander excuus komen om de stekker eruit te trekken.
Ik heb deze vraag gesteld op hun forums. Hopelijk komt er snel een reactie. Overigens hebben ze vorige week de shutdown nog bevestigd in een blogpost.
Ik hoop dat dit niet betekend dat ze ook nieuwe games zullen accepteren.
Dus Bulletstorm voor PC blijft gespaard? Laat em maar terugkomen in de Steamstore, okal heb ik em al.
Bulletstorm is al enkele dagen terug op Steam. Verder blij dat Game Devs over stappen naar Steam Works. Hopelijk Dark Souls 1 binnenkort ook, aangezien Dark Souls 2 online modus vele malen beter werkt betreft connectie maken met andere spelers.
Toevallig heb ik van de week Bulletstorm uit de Origin Store opgepikt voor 2.50.
Ik heb deze nog niet kunnen spelen omdat ik in moet loggen in Games for Windows maar ik helemaal geen inlogscherm krijg, ik dacht dat het hier mee te maken had maar dat lijkt dus niet zo te zijn.

Ik heb eigenlijk alleen maar slechte ervaringen met GFWL gehad, GTA 4 was soms niet speelbaar door deze troep en ook bij de Dirt games was het irritant.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True