Eerste blik op survival-rpg Dark Souls II

Trots op monsters en valsstrikken

'You Died'. De letters verschijnen langzaam, haast pesterig in beeld. Waarschijnlijk is geen ontwikkelaar ter wereld zo trots op de vele manieren waarop een speler in zijn game kan falen. Dark Souls was geen game voor watjes en opvolger Dark Souls II wijkt bepaald niet van die lijn af. "We hebben veel meer manieren om dood te gaan in het spel gestopt", klinkt het trots uit de monden van de Japanse ontwikkelaars. Gamers die zichzelf graag tot het uiterste drijven in een actie-rpg hebben weer iets om zich op te verheugen.

Het blijft een apart fenomeen: preview-events waarbij de pers wordt geconfronteerd met Japanse ontwikkelaars die allemaal hun eigen vertaler bij zich hebben. Iedere zin hoor je dus twee keer: een keer in het Japans en een keer in het Engels, waarbij je er dan maar vanuit moet gaan dat de inhoud hetzelfde is. En dan de interviews: eerst de vraag, dan de Japanse vertaling van de vraag, dan het Japanse antwoord en dan de Engelse vertaling van dat antwoord. Wennen doet het nooit, maar goed: als het voor een game als Dark Souls II is, schuiven we graag aan.

Bekende setting

De hierboven beschreven situatie wordt er niet gemakkelijker op als blijkt dat de Japanse afvaardiging over veel dingen eigenlijk nog maar weinig wil zeggen. Zo weten we dat de setting van Dark Souls II ongeveer gelijk is aan die van de eerste Dark Souls, maar het volledige 'wie, wat, waar en waarom' moeten we je helaas nog even schuldig blijven. Wél helder is dat jij opnieuw een eenzame strijder bent die moet zien te overleven in een tamelijk verraderlijke omgeving, vol met monsterlijke wezens en gruwelijke valstrikken. En élke keer dat zo'n val wordt geactiveerd, verschijnt er een stiekeme glimlach rond de mondhoeken van de Japanners tegenover ons. Wie denkt dat de makers van Dark Souls II er wat sadistische trekjes op na houden zou best eens gelijk kunnen hebben.

Een nieuwe trailer van Dark Souls II die voor Namco Bandai's Global Gamers Day is vrijgegeven. De video toont wat onheilspellende beelden van de game, begeleid door dito muziek.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3