Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Elden Ring is twaalf miljoen keer verkocht

Tussen de release op 25 februari en 14 maart zijn er wereldwijd twaalf miljoen exemplaren van Elden Ring verkocht. Het spel is in Japan een miljoen keer geleverd. Eerder bleek al dat Elden Ring in Europa de grootste nieuwe gametitel van de afgelopen zes jaar is.

Uitgever Bandai Namco Entertainment maakt voor het eerst sinds de release op 25 februari officiële verkoopcijfers bekend. In de afgelopen weken noemden analisten al meermaals het verkoopsucces van de game en dat bleek ook uit bijvoorbeeld spelersaantallen op Steam. Volgens SteamDB had het spel een piek van meer dan 950.000 gelijktijdige spelers en daarmee staat de game op de zesde plek aller tijden.

Bij de bekendmaking van de cijfers schrijft Bandai Namco dat er vooruitgekeken kan worden naar 'meer Elden Ring' in andere vormen. De uitgever wil meer doen met personages en andere aspecten uit het spel, buiten het domein van games. Wat concreet daarvoor de plannen zijn, is niet duidelijk.

Actie-rpg Elden Ring is gemaakt door ontwikkelaar FromSoftware, bekend van de Dark Souls-games. Die zijn in totaal 27 miljoen keer verkocht, zei de studio in 2020. Van Dark Souls III waren vier jaar na de release 10 miljoen exemplaren verkocht. Met 12 miljoen verkochte exemplaren in iets meer dan twee weken is Elden Ring daarmee een groot succes.

Details over verkopen op verschillende platforms geeft Bandai Namco niet. Het spel is beschikbaar op Steam en voor Xbox- en PlayStation-consoles. Volgens analisten verkoopt de game in Europa het best op de pc, gevolgd door de PlayStation 5, Xbox en PS4. Dat gaat om percentages van 44, 27, 16 en 13.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-03-2022 • 09:32

95 Linkedin

Reacties (95)

Wijzig sortering
Na het kopen van de game heb ik binnen 2 uur netjes mijn geld terug gekregen van Steam. Het is niet een game voor mij moet ik zeggen. Een paar bevindingen:
  • Overal liggen notes op de grond, van wie en voor wie? Geen idee, het breekt de immersion voor mij wel enorm. Het zit in de weg en 9 van de 10 keer liegt het opschrift ook gewoon.
  • Je ziet overal spoken rondrennen. Andere spelers? Hoe interact je met hun? Geen idee waarom dit relevant is.
  • Je gaat heel vaak dood en dan verlies je iets. Ik weet niet wat het is. Geld? Experience? Beide?
  • Er is geen duidelijk pad waar je naartoe moet. Geen quest pointers, geen of matige indicatie van levels van vijanden. Waarom doe je dingen? Waarom zijn die enge vijanden zo simpel, waarom is een enkel hondje zo moeilijk?
  • De omgeving ziet er okay uit. Vooral indrukwekkend als je van simpele lighting effects blij wordt. Als je naar de foliage (grond, gras, bomen, etc.) kijkt dan deden andere games dit 5 jaar eerder al veel beter. Teleurstellend qua looks, ik snap de praise echt niet.
  • Character creation is geniaal. Erg goed uitgewerkt. Prima. Niks op aan te merken.
  • De verschillende classes hebben over het algemeen heel erg simpele aanvallen. Je vijanden en bosses zullen de meest creatieve mind-blowing aanvallen en abilities laten zien, geniaal bedacht, maar jij als speler doet vooral hack & slash of lightning bolt, lightning bolt, lightning bolt, ad infinitum.
Dus ik ben maar gewoon op Twitch gaan kijken hoe de grote streamers het spel spelen. Dat was voor mij leuker, maar bevestigde wel dat ook als ik 100 uur had gespeeld, er bar weinig verandering zou zijn in de bovengenoemde ervaringen. De bosses zijn creatief en verschillend, maar jij bent gewoon een iets hoger level met meer damage terwijl je alsnog gewoon hackend & slashend door het leven gaat.

Voor mij was de game:

Speelplezier: 3/10 – viewership plezier: 6/10 – geld terug plezier: 10/10.
De notes zijn van andere spelers en daar zitten vaak leugenaars tussen. Multiplayer uit zetten werkt voor mij altijd want vind die sowieso geen toegevoegde waarde.
de spoken die je ziet rennen zijn hoe andere spelers zijn gestorven, dit kan soms helpen als waarschuwing voor vallen. Wederom zet je multiplayer uit probleem weg
Als je dood gaat verlies je alle "Runes" die kan je gebruiken voor level ups of items kopen. Dit is redelijk duidelijk uitgelegt.
Er is geen pad, dat is juist het mooie van "FromSoftware" spellen al sinds de eerste kings field game waar de game start met "Hier is een mes, je bent naakt, sterkte zoek het uit!" ben daar persoonlijk juist blij mee want Assassins creed/skyrim achtige spellen waar je non stop precies kan zien waar je heen moet haalt voor mij de open world exploration helemaal weg. Wat moet je doen? volg de pijl! dan kan je net zo goed een 2d sidescrolling game maken

Wellicht dat dit spel gewoon niet voor jou is bedoeld zeker als je denkt dat je hackend en slashend er doorheen komt. Dat werkt voor je standaard, simpele vijanden maar zodra je een knight tegen komt gaat dat al niet meer op
Mensen die zijn gestorven zie je door Blood Stains aan te tikken, die zijn rood.

De spoken die je ziet lopen zijn andere mensen die op hetzelfde moment in dezelfde omgeving lopen, geeft een soort van online gevoel.

Verder helemaal met je eens, ik ben een ontzettende Souls fan en een game die 50+ markers op je map zet van allerlei quests hoeft voor mij echt niet meer.
Toch jammer dat mensen die niet anders dan dat gewend zijn dit spel geen kans geven.

Want als je aangeeft dat je de moves van je poppetje saai vind en die van de bosses cool vind, dan zal je toch iets meer dan 2 uur moeten investeren, maar een deel van die moves kun je dan zeker zelf doen!

Verder blijven voor mij de combat mechanics ongeëvenaard, daar komt geen enkel spel bij in de buurt.
Oh de spoken zijn niet meer waar mensen stierven? dan is het deze game anders. Ik zet met name de multiplayer uit omdat de text boxen vervelend waren en liever zelf ontdek. En als ik eindelijk weer is speel en dan rondloop als level 40 niet zitten te wachten op een level 600 invader die me one-shot. Spel is al moeilijk genoeg zonder de PVP. (las ook al op forums dat hoge levels zaten te campen voor de eerste baas om dan level 20 poppetjes te invaden, snap echt niet hoe je daar lol uit kan halen)
Het is beide, ik zie soms ook random rode spoken voorbij komen zonder bloodstains aangeklikt te hebben.
Als iemand die het wel leuk vind om invades te doen, het zou wel level-bound moeten zijn, iemand van 100+ kan niet iemand van lvl 20-40 invaden, er zijn bepaalde ranges alhoewel deze nog wel onbekend zijn.
Invades gebeuren ook alleen als je het co-op item de Furlcalling Finger Remedy aanzet, 80% van de tijd is het altijd wel een 2v1 situatie als invader zijnde, erg uitdagend maar vaak leuk
Overigens worden invaders uit jouw game gegooid als je zo'n "fog wall" doorgaat voor een bossfight, alleen bepaalde overworld bosses zoals de Golden Tree Sentinel kunnen worden invade
https://i.redd.it/sjmaiimvool81.jpg

Misschien is dit dan wat voor je :+

Even zonder gekkigheid, het is voor nieuwkomers inderdaad wel een karige bedoeling qua uitleg. Daar moet je wel doorheen kunnen bijten. Overigens zitten er wel degelijk begeleiding in waar je naar toe moet om het verhaal te vorderen, maar daarnaast is het ook wel de bedoeling dat je zelf op ontdekking gaat.
vind de plaatsing van de tutorial ook heel ongelukkig, nu heb ik het geluk van ervaring dmv dark souls 1/2/3 maar kheb er een goede 10 uur over gedaan om uit te vinden hoe ik iets 2hand...tevens heeft het 10 uur geduurd voordat ik doorhad dat er een tutorial in zat >.>

go down this hole....tuurlijk in een fromsoft game, dat ga ik gelijk doen zodra ik het andere pad beken heb waar ik wel heen en weer kan lopen en niet naar onder spring en dan door moet om terug boven te komen...of geplet worden door wat engs dat je tegen komt :P
Maar wacht even...
nu heb ik het geluk van ervaring dmv dark souls 1/2/3
Dit weet je zeker toch?
kheb er een goede 10 uur over gedaan om uit te vinden hoe ik iets 2hand...tevens heeft het 10 uur geduurd voordat ik doorhad dat er een tutorial in zat >.>
Je had niet bij uur nummero 2 (of na een kwartier) zoiets van... Laat ik eens kijken welke menu's er allemaal zijn???

Als ervaren Souls speler weet je toch dat niet alles wordt uitgelegd? Aantal knoppen combinaties zijn nu anders, dus ik moest ook even checken hoe de 2hand zat. Maar dat was 5 minuten. Geen 10 uur.

En als je er echt niet uitkomt.... Google?? Je kunt de basis in de game vinden, screenshots en aantekeningen maken voor je quests/secrets/etc. En als je echt vastzit of gewoon geen 'zin' hebt om iets uit te zoeken dan is er -> Google. Want daar zit de community. En dat is eenbelangrijke basis van Souls games. Samen met de community de spelwereld ontdekken.

Maar als de tutorial niet kunt vinden, wordt het wel tijd je af te vragen waar je in godsnaam mee bezig bent :P hahaha. No offense.
je hebt vast nog nooit gehoort van een spel leuk vinden en dus de eerste 10 uur gewoon het spel spelen en niet gelijk de wiki kaal plukken?

stel je voor dat je een tijd van een spel geniet en niet in ieder gat springt dat je tegen komt :P
of het speelt moet zo min mogelijk hulp van buitenaf...mja er is blijkbaar maar 1 manier om een souls game te spelen?

tevens dat je met quests hulp nodig hebt van de wiki fine is normaal bij from soft games, dat je voor basis functies als 2 handing in een gat moet springen of maar moet googlen is gewoon niet zo handig. tevens zeg je als of je de tutorial in loopt en niet kan ontsnappen het zit onder een gat, rechtdoor is een lift de wereld in je kan er letterlijk heel makelijk langs af lopen.

dus als je denk dat die tutorial echt in de weg zit en makelijk te vinden is zou ik het spel eens spelen en me af vragen waar ik in gods naam mee bezig ben met zo'n domme en kortzichtige reactie.

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 17 maart 2022 21:42]

No shit dat ik daar van heb gehoord. Ik heb zelfs geen internet erbij gepakt toen ik na 24 uur nog steeds geen staff had om mijn magics te gebruiken. Als ik een andere route had gekozen dan had ik die eerder gehad. Welkom in Souls.

Maar jij hebt het over een tab in het frkn menu!! En dan noem je mijn reactie dom??
Dit is het hetzelfde menu waar je notes worden opgeslagen, zoals een treasure maps, cryptische en minder cryptische hints, etc. Dat je je menus niet checkt en kent is gewoon dom. Dat heeft niks 0,niks met WIKI te maken. Bovendien is de menustructuur ook totaal niet ingewikkeld.

Je zegt zelf dat je een ervaren Souls speler bent, maar je checkt niet een gat als er een hint bij staat? Of ik lees het verkeerd. Anyway, alles check is zo ongeveer de kern van een game die over exploratie en discovery.
En als je dat brak vindt is dat verder prima natuurlijk. Wederom no offense. Souls is absoluut niet voor iedereen en de games zijn ook verre van perfect. Maar dat je na 10 uur een menu niet kan vinden of niet op het idee bent gekomen om even te backtracken omdat je wellicht iets hebt gemist?? Ja dat is echt je eigen schuld hoor. Zoiets kan je in tig games overkomen.

Dat je en je menus niet wil checken en niet wil backtracken en geen Google erbij wilt pakken?.. Ja, dan zou ik gewoon opgeven.
mja er is blijkbaar maar 1 manier om een souls game te spelen?
Juist helemaal niet. Dat lijkt dus meer jouw invalshoek. Ik ben ervan overtuigd dat er tig methodes zijn om Souls games te spelen. En dat betekent ook dat je dingen kunt 'missen'. Daarom kam ik heel die wereld op mn gemakje uit en ga er lekker 150 uur voor pakken. Andere spelen de game in 30 uur uit.

Ieder zn ding.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 18 maart 2022 12:50]

Het is inderdaad een game waar je doelbewust het diepe in wordt gesmeten met een both keukenmes om te overleven tussen de wolven, skeletten en gremlins en vanaf waar je het zelf uit mag zoeken. Het feit dat level-indicaties ontbreken, een duidelijk pad ontbreekt en dat de vijanden niet altijd even voorspelbaar zijn is een van de hoogtepunten van dit soort games. Maar dit moet je wel liggen :-)

Dit is overigens in alle Souls games zo; de uitleg is zeer mager en het is aan de speler om zijn eigen pad te kiezen en uit te zoeken hoe zaken werken.

De kracht van Elden Ring zit hem vooral in 2 dingen vind ik:
- Je kunt doen en laten wat je wilt, wanneer je wilt en hoe je wilt. Niets moet; alles mag en je zoekt maar uit wat je gaat doen. Echt dat BOTW gevoel van exploration. En ook BOTW was geen hoogvlieger qua graphics en looks; maar de sfeer en de gigantische vrijheid welke je krijgt compenseert dit aan alle kanten.
- Iedere keer dat je dood gaat is het door iets wat JIJ als speler fout doet. De krachten van bazen en andere vijanden zijn per definitie oneerlijk (ze slaan onredelijk hard, hebben gigantische magie-aanvallen, teleporteren er op los) maar alles is voorspelbaar en op een of andere manier te mitigeren (dodge/block/parry). Als jij geraakt wordt dan is dat doordat jij iets anders had moeten doen; en hier leer je van voor de volgende keer.

Elden Ring is een Souls-game in een BOTW jasje. Best of both worlds.

Maar als dat je niet ligt; to each his own :-)
En ook BOTW was geen hoogvlieger qua graphics en looks;
Zowel BOTW als ER hebben wel een belachelijk goede artstyle en heel sterk sound/music design. Hierdoor vind ik ze audio/visueel eigenlijk best indrukwekkend.

Technische gezien is er van alles aan te merken op ER, geen twijfel over mogelijk. Ook denk ik dat de grote open area van Limgrave niet perse de beste kant laat zien van de game. Latere areas in ER zitten echt hoogvliegers van de industrie tussen. Gewoon een ongekende ambiance. En dan komt juist lighting en ook andere effecten, zoals damp, heel mooi tot uiting. Er zijn zelfs momenten waarop de reflecties heel gaaf zijn, in het water of op glanzende vloeren.

Wat ik vooral heel gaaf vind is de basis architectuur van bepaalde ereas en hoe From het verticaal design gebruikt om 'grootte' te creeeren. Er is juist in die vertical areas een hele toffe gelaagdheid, die naast een artistiek functie ook doorwerkt in het level design. Een kasteel dat boven alles uitsteekt en vanuit verschillende perspectieven te zien is. Je vraagt je af hoe je er kunt komen, omdat dit ook daadwerkelijk het geval is. Zo ook dat gigantisch rad wat je eerst in de verte ziet en later gebrukt als lift. Het is niet enkel cosmetisch. Soms wel. Zoals die enorme maan (Rennala bossfight) die aan de horizon in het water verdwijnd, met die enorme reflectie.

Net als bij Horizon, Uncharted en Ghost of Tsushima sta ik regelmatig stil om gewoon de wereld te aanschouwen. Of om een route te spotten.

Het gaat bij Souls games al snel over de moeilijkheidsgraad en bossfights, maar persoonlijk vind ik de games, naast hun ambiance, vooral uitblinken in
- Exploratie
- Sense of discovery

En wat dat betreft 100% met je eens. Er is een Souls in BOTW jasje. Wat mij betret een match made in heaven. Echt onvoorstelbaar gave game.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 17 maart 2022 14:37]

Wat je nu noemt zijn de kleine dingetjes die ongetwijfeld aangepakt worden door de mod community en in toekomstige updates. Het is geen 10/10 met hoe de game performed op de pc. Maar toch zeer vermakelijk en creatief ontworpen. Gisteravond kwam ik een zingend monster tegen. Nog nooit eerder gezien. Creepy liedje zit nog steeds in mn hooofd. Deze game is wel een goede 8/10 met de potentie om een 9 te worden als ze het grafisch en technisch op orde maken allemaal.
Ik snap jouw bevindingen, deze game vraagt iets meer tijd te investeren dan andere games om dingen te begrijpen (zoals je derde punt). Dat is niet voor iedereen weggelegd. Voor mij is dat een nadeel en een voordeel tegelijk. Juist het idee van moeite doen maakt het extra voldoenend voor mij.

Ik had zelf helemaal geen kennis van Souls games (speelde alleen De Witcher en Dragon Age). Dus het was alleszins een Spartaanse introductie en mijn eerste ervaring was vergelijkbaar met jouw ervaring.

Maar nu ik daar doorheen ben (wat vragen hier en daar, wat online tips lezen en gewoon even doorbijten en wat aanpassingen (die geesten en notes heb ik uitgezet, vind ik ook irritant, kan met offline modus), vind ik deze game echt geniaal. De spanning, de moeilijkheid, juist het idee dat je niet aan je handje wordt meegenomen, de voldoening van een moeilijke boss verslaan, de variëteit van tegenstanders, het heerlijke vechtsysteem, de sprookjesachtige, duistere omgeving, het gevoel dat je op elke hoek onverwacht een bizar beest kan tegenkomen etc etc maken deze game echt een topper voor mij.

Wel nog steeds helemaal eens met de analyse over de graphics. Overigens went dat wel heel snel en zeker als je in de spanning van de gevechten zit heb je er geen last van. En er is heel veel prachtige ontwerpcreativiteit vind ik, echt een magische wereld is neergezet. Maar ik denk nog vaak: het moet toch kunnen om deze gameplay en dit ontwerp in graphics van het niveau te plaatsen van bijv de nieuwe Horizon game of AC Valhalla oid, dat zou echt smullen zijn.

Speelplezier: 9/10 (na ietwat Spartaanse introductie)
naast dat je je iets meer moet verdiepen in de game omdat bijna niks wordt verteld wat je moet doen, zelfs de lore en quests zijn vaak niet duidelijk en dat maakt het exploren ervan juist zo leuk. je weet nooit wat je tegenkomt.

maar fromsoftware games is zeker niet voor iedereen. deze game reeks is voor de meeste mensen al veel te moeilijk omdat je bij bosses gevechtpatronen moet leren herkennen voordat je weet hoe je ze moet verslaan. ik denk dat veel mensen al denken, oh ik ga te vaak dood dus laat maar. ik hou van deze difficulty. ik heb 100 uur in elden ring zitten, game uitgespeeld enben vaaak doodgegaan maar helemaal worth it!

[Reactie gewijzigd door nemesis2212 op 16 maart 2022 13:42]

Misschien dat, als zo vaak doodgaan niet je ding is, je meer plezier beleeft aan CarbotAnimations' video over Eldenring dan aan het spel zelf: https://www.youtube.com/watch?v=LSyRf8rAjTs
Voorde pc versie is er al een EASY-mod voor een easy mode :) https://www.nexusmods.com/eldenring/mods/146
Normaal reageer ik nooit zo, want het is gatekeeping en gewoon negatief maar in dit geval...

git gud
Dat is juist de pracht van deze game, je weet niet wat je moet doen. Je moet zelf gaan ontdekken en uitzoeken. Voelt aan als een game van vroeger.

Daarbij kan je de notes en spoken laten verdwijnen door de multiplayer uit te zetten.
Als de verkoopcijfers gisteren bekend waren wel :) Het is voor het eerst dat Bandai Namco concrete cijfers noemt.
Ja zou ik ook doen als het een keer goed verkoopt, rare actie als je het mij vraagt, hiermee bevestigen ze indirect dat alle andere titels vrijgegeven onder Bandai Namco, niet succesvol waren in de verkoop.
Niet zo succesvol als elder ring.
Een niche product die gigantische verkoopt want 12 miljoen is best veel.
Volgens mij interpreteer jij het bericht verkeerd. Het is voor het eerst dat Bandai Namco concrete cijfers noemt over de verkoop van Elden Ring. Bij eerdere games hebben ze ook gewoon cijfers genoemd. Zie bijv: https://en.bandainamcoent...ches-1-million-units-sold
Ah oke, klopt, verkeerd geïnterpreteerd, excuus!
Ok, de verkoopcijfers uit een link uit het artikel van gisteren zijn hoger dan het getal dat nu is genoemd:
Overall, 13.56 million games were sold across European markets, which is 8% up over February 2021. The Physical market saw 5.9 million games sold (up 11%) and digital accounted for 7.66 million (up 6%).
Wie moeten we dan vertrouwen? ;)
Die quote gaat over alle games verkocht in Europa in een bepaalde periode, niet alleen Elden Ring. En dat zijn cijfers van analisten op basis van verkoopdata van winkels. De cijfers in dit artikel zijn afkomstig van de uitgever. Dat is de enige partij die daar echt inzicht in kan geven.
Op de consoles zal ie best te doen zijn, op de PC had ik alleen maar ruzie met de controls en het ontbreken van enige uitleg daarin. Heerlijk vrolijk overal in beeld ook gewoon de "console" controls weergeven en maar moeten gokken welke PC controls je moet gebruiken. Wat dat betreft gewoon een slechte port...
Dit kan je in de settings gewoon aanpassen hoor (ik heb hier ook achter moeten zoeken want ik vond het ook zeer irritant):
https://gamesgds.com/elde...tch-controls-to-keyboard/
Dan nog is het een crappy implementatie. Ik speel bijvoorbeeld liever met ESDF ipv WASD. Dat kun je maar deels aanpassen. Voor navigatie in de world map moet je alsnog WASD gebruiken, bijvoorbeeld.

Daarnaast wil ik gewoon een aparte knop voor healing potion en mana potion (of hoe heet dat in Elden ring). Een een aparte voor m'n mount, aparte voor summonen van spirits etc. Dat is juist het voordeel van gamen op de pc, al die toetsjes ;)

Maar bij Elden Ring is dat behoorlijk beperkt, en verhoogt daardoor volledig onnodig de moeilijkheidsgraad op een onprettige manier. Midden in een bossfight moet ik dus tig handelingen doen om het juiste item te gebruiken. Bijzonder irritant.
Daarnaast wil ik gewoon een aparte knop voor healing potion en mana potion (of hoe heet dat in Elden ring). Een een aparte voor m'n mount, aparte voor summonen van spirits etc.
Dat zou betekenen dat het spel feitelijk op PC makkelijker zou zijn dan op console. Dat zou dan iig in PvP weer uitgeschakeld moeten zijn.
waar ik recent achter kwam, als je op escape drukt, zie je aan de rechterkant 4 bag slots. Die kun je ook instellen. Daar heb ik o.a. Mn paardje.
Er is ergens in de menu's een optie om om te schakelen naar keyboard hints. Maar hij had nooit op controller hints moeten staan zonder geïnstalleerde of aangesloten controller.
Dit is makkelijk op te lossen in het menu. System -> Sound and Display -> Device for On-Screen Prompts aanpassen naar Keyboard & Mouse. Overigens speel ik zelf gewoon met een Xbox controller, want dat blijft wel makkelijker.
Er is een makkelijke oplossing maar op een PC zou je toch mogen verwachten dat die standaard op keyboard/mouse staat en dat er een optie is aan te geven dat je met controller speelt. Helemaal als die persoon geen eens een controller ingeplugt heeft. Al moet ik wel zeggen dat deze game een stuk relaxter speelt met controller dan keyboard/mouse
Ik ben het volledig met je eens uiteraard. Als je op een toetsenbord drukt zou ie automatisch moeten switchen als je het mij vraagt. Zeker als ie niet eens een controller herkent bij het opstarten.
Console performance is ook verschrikkelijk.
Klopt.
Beste experience met Elden Ring is om de PS4 versie op een PS5 te draaien. Degelijke performance; zonder de superirritante lag-spikes waar de PC-versie last van heeft. (En geen kernel-level anti-cheat die je op je PC moet gaan installeren.)
wat dat meen je niet hier zit een kernel level anti cheat in?

kan die direct van mijn lijst bah was aan het overwegen hem te halen :'(
Je kunt de anti-cheat afzetten door de exe's te hernoemen. Dan kun je wel enkel in offline modus spelen.
dan zit dat ding toch nog steeds in mijn kernel of heb ik dat mis?
Kernel level wil niet zeggen dat het altijd aan het lopen is (en al helemaal niet dat het je kernel zit aan te passen), het wil zeggen dat het programma extreem veel permissies heeft als het actief is.

Mij lijkt het dat de anti-cheat gestart wordt met de exe die door steam gestart wordt, en bij afsluiten worden zowel de anti-cheat binary en de game binary gestopt.

Ik moet wel vermelden dat ik op linux zit, waar heel wat mensen die AC omzeilen door de binaries te hernoemen, maar ik veronderstel dat het op windows even goed zal werken in offline modus.
duidelijk bedankt voor de informatie dat geeft meer inzicht in dit soort dingen
Mij lijkt het dat de anti-cheat gestart wordt met de exe die door steam gestart wordt, en bij afsluiten worden zowel de anti-cheat binary en de game binary gestopt.
Het laden en ontladen van een kernel module vereist administrator permissies. Zou de game dat doen, zou deze voor zowel normale user accounts; als bij de standaard token-split administrator accounts, telkens bij opstarten en afsluiten een UAC prompt moeten geven.

Workaround daarvoor is dat het spel in kwestie gebruik maakt van een service die in user-mode draait onder een account met voldoende permissies om die module te registreren en ontregistreren; bijv. de SYSTEM account en dat bij het starten/stoppen van het spel deze een commando richting die service stuurt om de lifetime v/d kernel module te managen.

Maar in zo'n geval zou een anti-cheat ook enorm makkelijk te saboteren zijn, want zo'n user-mode service om de kernel module dynamisch te bootstrappen vormt daar een single-point of failure en bestaat per definitie uit code met minder privilege dan bijv. een cheat module die door cheaters doelbewust vantevoren in de kernel ingeladen wordt.

Alleen al daarom hebben de meeste competente anti-cheats niet zo'n bootstrapping service in gebruik; maar staat de kernel module feitelijk gewoon altijd geinstalleerd en monitort of de module zelf de processen die gestart worden en detecteert deze zelfstanding of er een proces gestart wordt waar de anti-cheat over zou moeten waken; of luistert de module op een vooraf opgezet communicatiekanaal naar een seintje van het spel om wakker te worden of weer te gaan slapen.

In beide gevallen is de kernel-level anticheat module gewoon altijd actief; maar in een soort van halve slaapstand. Betekent echter nog steeds dat als er een programmeerfoutje in dat altijd actieve stuk zit; dat nog steeds tot corruptie van het kernelgeheugen en een BSOD kan leiden. En als het een exploiteerbare fout is tot code injection in de kernel en het geserveerd krijgen van een rootkit.
Overdrijven is ook een kunst. Gooi iedere willekeurige twitch stream open om te zien dat het spel prima speelbaar is, alleen niet inderdaad aan een strikte 60 fps.
Weet dat dit niet voor iedereen is weggelegd, maar ik speel op een Series X met een VRR TV: speelt heerlijk vloeiend en ziet er prachtig uit
Dit is mijn eerste Souls game. Ik ben altijd wat terughoudend geweest in de wetenschap dat de moeilijkheidsgraad mij te veel frustraties zou bezorgen als casual gamer en dat het geen open world was. Nu er eindelijk een open world versie is, en de moeilijkheidsgraad ook zou meevallen heb ik toch de stap gewaagd, en ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb.
Zeer mooie details, vloeiende mechanics (ook al vergen die wat oefening) en leuke gameplay.
Het enige wat mij stoort is dat Fromsoft (of Bandai Namco) de game capped op 60fps, whatever je hardware ook is. Dit had toch wel anders gekund in deze tijd vind ik!
Het enige wat mij stoort is dat Fromsoft (of Bandai Namco) de game capped op 60fps, whatever je hardware ook is. Dit had toch wel anders gekund in deze tijd vind ik!
Kijkt u eens.

Let op; niet online gebruiken.

[Reactie gewijzigd door micla op 16 maart 2022 10:38]

Dit werkt! Bedankt voor de tip!
Buiten het feit dat windows even een waarschuwing omtrent een onbekend programma geeft (EldenRingFPSUnlockAndMore_v1.0.0.1.exe op GitHub) werkt alles zoals beschreven. Spel loopt op 144Hz op 1440p nu.
Het lijkt gewoon een limitatie van de engine die ze gebruiken. Het is namelijk nog steeds dezelfde engine als de originele Demon's Souls op de PlayStation 3.

In de originele Dark Souls release op PC kon je door wat fratsen de FPS-cap verwijderen, maar daardoor sloeg het spel volledig op hol. Zwaartekracht werkte anders en sommige mechanics werkten gewoon niet meer (wat er soms hilarisch uit kan zien).

PC ports zijn altijd al een ondergeschoven kindje geweest helaas.
PC ports zijn altijd al een ondergeschoven kindje geweest helaas.
Dit slaat helaas de nagel op de kop, en dat geld voor zowat alle uitgevers...
Zie mijn reactie op Clukers.. spel loopt hier op 120 fps 1440p.

Nog geen rare bijwerkingen gezien.

[Reactie gewijzigd door micla op 16 maart 2022 10:50]

Voor 'eigen' engines zoals die van FromSoft sowieso, maar als je bijv. Unreal erbij pakt zijn ports een veel betere ervaring over het algemeen.
Ik vind het helemaal verdiend. Een superleuke game.
Voor mij was dit de eerste souls type game en ik moet zeggen dat ik blij ben met de moeilijkheidsgraad.
Het was erg uitdagend, maar niet zo crushing dat ik er geen zin meer in had.

Op naar journey 2! :)
Het is ook mijn eerste Souls game en ik moet toegeven de leercurve is nog iets waar ik moet aan wennen (evenals het gebrek aan een pauzeknop). Ik vind wel dat de besturing van het hoofdpersonage nogal slordig/onhandig aanvoelt, niet zo strak als Ghost of Tsushima maar ik heb nog maar een paar uur gespeeld. Dat je in het diepe gegooid wordt zonder veel uitleg ervaar ik niet als een groot gebrek trouwens, al is het wel een beetje vreemd dat je sommige controls (tweehandig vasthouden van wapens) zelf moet ontdekken.
Betreffende de pauze knop, een echte pauze knop ontbreekt, maar je kan de game volgens mij wel in een pauze stand krijgen door in je inventory het help menu te openen en daar menu explanation te kiezen. Zolang de menu explanation popup op het scherm staat staat de wereld stil.
Nou nee. Als er een enemy om je heen is slaat die je gewoon dood hoor. Er is geen pauze in het spel. Alleen bij touches of grace (mits je zit) en in de roundtable hold.
Probeer het eens uit zou ik zeggen. Deze manier via Inventory > Help > Menu explanation bestaat (ook al is het niet handig). Je kan het makkelijk zien door ook je inventory te openen en R3/RS in te drukken zodat je de omgeving en inventory tegelijk kan zien.
adhv jouw comment geprobeerd, en mijn game stond toch echt stil. Ik verliet het spel met het explanation menu open en een paar vijanden die achter me aan zaten, en toen ik terug kwam van de koffie stonden de vijanden op dezelfde plek, m'n explanation menu open en was er niks gebeurd in het spel.

Het zal niet overal werken, als player invasions mogelijk zijn zal het niet langer op gaan, maar voor alle overige delen hoort dit volgens mij gewoon te werken.
Grappig ding, niet alle 'Mark's of Grace' zijn veilig. Ik zat bij een Grace bij de Shaded Manor om precies te zijn en er was een enemy patrouille aan het lopen, ook al zat ik bij een Grace hij was alsnog op mij ge-aggroed en heeft mij meerdere keren gekillt toen ik afk was.
Waarom niet gewoon quit game?
Je begint dan op exact dezelfde plek en alle vijanden zijn terug naar hun beginpositie.
Je bent dan wel je bufs en dergelijke kwijt.
Niet een echte pauze knop, maar goed genoeg. Gewoon juist timen.
Eerste Souls game en nu al uitgespeeld? Hulde.
Ik vind het ook een prachtige game, maar kolere, dit is best pittig spel. 20 uur in zitten en nog geen baas kunnen verslaan. Ben wel begonnen als Wedge, dus nog even doorlevelen maar..
Hier hetzelfde! Ik hem 'm gister uitgespeeld als mijn eerste Fromsoft game, maar ik ga zeker de Dark souls series eens proberen want deze vond ik echt tof
Ik heb wel veel co-op gespeeld heb met een maat en daardoor was ik wat overleveled voor sommige areas en bosses daardoor ging veel wat makkelijker ondanks het goed te merken was dat de tragere greatswords toch wel zwaar gestraft worden bij de snellere bosses

Succes met de run!
Had ik ook, gewoon lekker gaan verkennen (tip; naar het zuiden / zuidoosten is een brug, daar kun je gewoon overheen rennen en dat continent uitkammen), als je later terug komt ben je beter voorbereid op de eerste 'story' bosses.
Het is zo'n game die je boos afsluit en een minuut later weer opstart.
Daarom is Elden Ring ook de bestverkochte nieuwe game-titel in de afgelopen zes jaar
:) :Y)
Wow, wist dat die populair was, maar twaalf miljoen al... ongekende hoogte, en zie ook al linkjes naar best verkochte game in afgelopen 6 jaar. Hulde.
Waar je bij de gemiddelde Ubisoft game een 'guided tour' krijgt die je met je voorhoofd kunt uitspelen, biedt deze open wereld écht een avontuur vol met memorabele momenten. Geheel verdiend!

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 16 maart 2022 09:42]

Ubisoft games zijn een open wereld met "heitje voor een karweitje"; bezigheidstherapie. Leuk als je daarvan houdt, maar het is voor mij te grind - ik haakte al af bij Assassin's Creed 2, en die lijn hebben ze gewoon doorgezet.

Toen kwam Horizon Zero Dawn uit; vergelijkbare "open world" aanpak, maar veel beter gepolijst. Een volledige game van tientallen uren zonder dat ze de hele map volgooien met dezelfde activiteiten maal 1000.

iig, Elden Ring valt ook in veel van de vallen van open world games - tientallen ruines, grotten, kampen etc in de open wereld - maar elk daarvan geeft een unieke beloning (er zitten enorm veel wapens en spells in het spel) en tot nu toe verveelt het niet. Daarnaast heb je de belangrijke locaties in het spel (degenen waar je je mount niet kunt gebruiken) die ook vol zitten met hoekjes en verrassingen. Maar nergens heb je echt het gevoel dat je een of andere gimmick (zoals een toren beklimmen om er weer af te springen) aan het doen bent. IMO iig.
Ligt denk ik aan je interpretatie van avontuur. Ik vind het wel fijn om in 8uur door een story-driven game heen te lopen. Dat is voor mij een avontuur. Neemt niet weg dat dit een uitstekende game is waarbij er gelukkig ook middels verkoopcijfers is te zien dat er gewoon plek is voor dit type game.
Geweldig spel. Al jaren lang fan van FromSoft. Nog nooit een gamebedrijf gezien die keer op keer toch zulke goeie spellen uitbrengt. They keep delivering.

Misschien een paar tips voor mensen die strugglen met de moeilijkheidsgraad of de PC-port:
  • Soulsborne spellen zijn echt bedoeld om gespeeld te worden met een controller. Dit is altijd zo geweest. Ik raad aan om een controller te gebruiken.
  • Als je moeite hebt met bepaalde bosses of gebieden, ga even naar een ander, makkelijker gebied. Hier kan je makkelijkere bosses vechten om wat runes te verzamelen. Dit is hoe je makkelijk overleveled kan worden. Nu kan je terugkomen naar het gebied waar je moeite had met betere uitrusting en meer levels.
Nog een tip: Ga niet "button bashen", het is geen God of War of DMC; druk op een knop als je wilt slaan of ontwijken, ga niet spammen, daar gaat het echt niet beter door. Kijk elke keer of je moet ontwijken of blokkeren.

Tijdens het ontwijken heb je zgn "invincibility frames", als je het goed timed kun je alles ontwijken. Oefen dit op eenvoudige vijanden, heb geduld, en ontwijk al hun aanvallen. Probeer ook naar de vijand toe te ontwijken (bijv. een van hun zijkanten) ipv recht achteruit, je rolt dan "door" een aanval heen en hebt vaak tijd om zelf wat hits te doen, of als je wat meer ervaring hebt om een backstab te doen.

Blokkeren is ook ten dele een goede optie, maar als je stamina op is is je blokkade ook weg. Hou op met blokkeren als je niet aangevallen wordt, dan komt je stamina veel sneller terug. En met sommige wapens ('pierce' wapens zoals speren, rapiers) kun je aanvallen terwijl je blokkeert, als je echt wilt "turtlen".
Ik ben geen Souls speler, met name omdat de ports naar PC echt dramatisch waren in het verleden en ik niet om kan gaan met een controller, maar deze game is echt fantastisch.
Het heeft nog altijd veel quirks die PC gamers zullen haten, zoals het gebrek aan een optie om je locked target niet te wisselen als je de camera beweegt, wat me echt zo ongelooflijk vaak dood heeft gemaakt, dat de boss fights er niets bij zijn, of het feit dat skill queues hier letterlijk enkele seconden vasthouden,wat betekent dat als je een paar rammen geeft op dodge, dat je rustig koffie kunt gaan halen terwijl je het halve level rondrolt (hyperbole), maar als je eenmaal went aan die quirks en je langzaam maar zeker gehard raakt tegen de tergende hoeveelheid tijd waarin 'you died' zichtbaar is, gewoon om het er in te wrijven, dan word je langzaam maar zeker steeds enthousiaster over het spel en worden bosses die eerst moeilijk zijn, steeds trivialer.

Lange tijd geen games meer geweest waarbij de game the game is. Geen quest log, geen minimap, geen pointers, geen achievements, knetterhard vermoord worden, keer op keer. Ik haat het spel, maar wat een fantastisch spel.

P. S. Ik speel het op een 1080 in Sli. Geen enkel probleem met frames en tot m'n verrassing staat bijna alles op high.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 16 maart 2022 10:09]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True