Elden Ring is twintig miljoen keer verkocht

Sinds de release van Elden Ring eind februari vorig jaar zijn er wereldwijd meer dan twintig miljoen exemplaren van de Soulsborne-achtige actie-rpg verkocht. Deze mijlpaal is daarmee in een jaar tijd behaald.

Bandai Namco en FromSoftware melden dat de game meer dan twintig miljoen keer is verkocht, maar geven geen exact verkoopaantal. Het bereiken van dit aantal in een jaar tijd is geen verrassing gelet op de populariteit, de eerdere goede verkoopcijfers en de positieve oordelen over de game. Eind vorig jaar won Elden Ring nog de Game of the Year-prijs en versloeg toen God of War Ragnarök en Horizon Forbidden West.

Elden Ring ging vooral direct na de release van 25 februari 2022 in rap tempo over de toonbank. Enkele weken na de release werd bekend dat de titel al twaalf miljoen keer was verkocht en in augustus vorig jaar stond de teller op 16,6 miljoen exemplaren.

De actie-rpg Elden Ring is gemaakt door ontwikkelaar FromSoftware, bekend van titels als Demon’s Souls, Dark Souls, Bloodborne en Sekiro: Shadows Die Twice. Deze games worden aangeduid als de Soulsborne-games en hebben overeenkomstige elementen zoals een specifieke manier van vechten, een mysterieuze wereld, het ontwikkelen van de personages en het behalen van checkpoints. De games zijn berucht om hun moeilijkheidsgraad, al wordt Elden Ring gezien als de meer toegankelijke game van de reeks.

Terugkijken: videoreview van Elden Ring

Door Joris Jansen

Redacteur

22-02-2023 • 13:49

117

Reacties (117)

Sorteer op:

Weergave:

Ik snap het (weer). Bij de release gekocht maar na 25 uur weer opgegeven omdat het gewoon echt niet leuk is om zo steeds weer en weer de grond in gestampt te worden (als een Soulsborne n00b). Maar onlangs weer begonnen omdat die wereld, de sfeer en de muziek zo goed is, paar van die "Elden Ring for noobs" videos gekeken en begrepen dat ik gewoon kritieke dingen had gemist/niet begreep waardoor het extra onmogelijk werd. Nu is het gewoon verdomme $#^*&#^#$&^ moeilijk, zoals het hoort. Heerlijk.

Kijk elke dag uit naar het moment dat ik even tijd heb om het op te starten. En dan kijk ik er ook na een uur of 2 wel weer naar uit om dat "23%#W*^#" spel weer af te sluiten.
Zoiets gaat het hem voor mij niet worden. Zoveel uur spelen, videos bekijken om te zien hoe het moet en heel, heel vaak dood gaan? Ik ben te oud en slecht in games, ben dus gegarandeerd bij de eerste tegenstander al uren bezig. Ik zou liever een "easy" stand willen hebben, zodat ik op mijn gemak de wereld kan verkennen... van teveel games zie ik alleen de eerste paar procent!
Precies. Ik heb ook een heel lange game geschiedenis, ben nog rap zat om bij games zoals COD of Sportgames in de top mee te draaien. Maar die OCS-achtige handelingen en voorkauwende Youtube-video's na-apen, dat gaat mij echt te ver.
Dat is geen vereiste… om youtube’s te bekijken.
Maar exploreren en experimenteren en opletten op omschrijvingen van dingen helpt je heel erg veel.
Sterker nog. Het is het allerleukst om niets te lezen of op te zoeken en hem dan proberen uit te spelen.

Juist doordat het niet vanzelf gaat zoals iedere storymodegame van nu maakt het de overwinning al te beter. (En dont worry als je niets opzoekt zal je zeker n kwart tot de helft missen)
Ieder zijn ding. Een game zoals Contra III: The Alien Wars, vind ik moeilijk maar leuk. Je hebt meerdere manieren en vrijheid om de game te "verslaan" en daarbij komt behendigheid kijken. Een game zoals Elden Ring vind ik te lineair in gevechten, maar dan in een open wereld.
WeMod heeft een bypass voor cheats, maar ze waarschuwen wel voor een softban. Het is dan ook jammer dat je niet echt off-line kan spelen, tenzij je een crack erbij neemt. In off-line/single-player zie ik het als een goed recht. Ik bedoel, het is mijn geld en ik speel spellen voor het verhaal, dus hou ook van easy-mode of zelfs story-mode en dus desgewenst cheat ik mijn kont eraf, uitdaging hoef ik niet.

Het is jammer, maar ik riskeer het bij dit spel niet en zal het overslaan tot het echt goedkoop wordt en ik een secundair account gebruik.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 23 juli 2024 19:27]

Elden ring is inderdaad een game die niet voor iedereen is. En dat is maar goed ook. Niet elke game moet voor iedereen zijn.

Als je piano leert spelen ga je ook niet klagen dat Mozart te moeilijk of ingewikkeld is. Of dat jazz stom is omdat het de klassieke regels breekt.

Net als Mozart kan iedereen Elden Ring leren spelen. Ja het is moeilijk, en als je nooit eerder zoiets hebt gespeeld zal je er voor moeten werken. Maar je krijgt daar wel een voldoening voor terug. En als dat niet zo is, dan hoef je het niet te spelen, net als dat je geen Mozart hoeft te leren.
Tja... het verschil is dat ik Mozart wel op een CD speel, maar van veel spelen simpelweg 90% niet te zien krijg. Hoe moeilijk kan het zijn een easy option, wellicht niet multiplayer, of op aparte servers te maken?
Als ik dan het idee begin te krijgen dat ik er makkelijk doorheen kom, dan nog eens op hogere moeilijkheidsgraad proberen.
Op de PC is de keus aan games groter en moet ik dan maar wat anders proberen, maar bij VR games is het echt een gemis dat complete werelden onbereikbaar blijven.
Speel het zoals een vriend van mij, met cheatengine en unlimited health. Niet iedereen hoeft mozart te waarderen of te begrijpen, ik kan het aanzetten maar het zal een grote ergernis zijn voor mij. Niet iedereen hoeft elden ring te waarderen voor wat het is, maar je zult het met unlimited health nooit kunnen zien voor wat het is.
Als elden ring een easy mode zou hebben(welke er is, zoals ik aangaf) zal het niet het meesterwerk zijn dat het is.

Maar misschien ben ik bevooroordeeld.
Dank je! Zoiets helpt mij en als ik het een beetje beheers zet ik de cheat weer uit.
CheatEngine is een beetje lastig te installeren (of eerder. te downloaden) en heeft ook een risico tot een soft-ban. Ik weet niet of het kan, maar als je spel zoveel mogelijk "niet open" houdt (zoals geen gasten enzo) dan is dat een stuk veiliger - maar zeker niet 100% veilig.

Gebruik dan WeMod, stuk makkelijk alleen dan wel ff door het, heel af en toe, premium-gezeur kijken :)
De eeuwige “souls games need an easy mode” Dat is het zelfde als zeggen dat elke race Sim ook een arcade mode moet hebben. Niet elke game hoeft voor iedereen te zijn. Gelukkig heeft Miyazaki zelf gezegd dat er geen Easy mode komt in zijn games omdat hij gelooft in het overkomen van obstakels en door trial and error beter worden. De voldoening van overwinning van een voorheen onmogelijke opgave is beter dan dat je even de difficulty slider lager zet. Als je interesse hebt in deze genre dan ben je bereid moeite te doen om beter te worden. Je gaat ook niet bij een sport vereniging en verwachten dat je meteen 1 van de besten bent zonder training. Souls games zijn geen casual games.

Trouwens kun je flink overlevelen en daarmee de “odds in your favor turnen”
Sekiro is nog een ander verhaal, daar moet je echt je techniek verbeteren want je kan niet even simpel je hp flink levelen.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 23 juli 2024 19:27]

Voor PC flatscreen gaming heb je natuurlijk gelijk. Maar, ik ben eigenlijk vooral geïnteresseerd in VR gaming, daar is de keus aan AAA titels echt nog steeds klein! Als je dan niet verder komt dan 10% in het spel is het zonde en leuk dat Sekiro vind dat je in een spel echt weken moet steken maar veel mensen hebben nog wat anders te doen: voor flatscreen PC is er dan de eenvoudige oplossing iets anders te kopen...
Iedereen heeft een andere idee bij vermaak, voor de één is het een singleplayer verhaal doorlopen, voor de ander eindeloos dezelfde shooter online spelen. Sommige mensen halen juist voldoening uit het masteren van een mogelijke game. Een celeste speedrun zie ik bijvoorbeeld niet zitten. Maar gelukkig is er voor elk wat wils :Y)
Maar wat je tegenwoordig vaak ziet is dat mensen gaan eisen dat een game aangepast moet worden naar hun wensen omdat ze iets anders willen dan wat de ontwikkelaar in gedachten had.
Omdat ze het spel gekocht hebben, denken ze dat ze recht hebben op hun beoogde ervaring. Dat is hetzelfde als een sportauto kopen en dan vervolgens mee willen off-roaden. En gaan klagen dat er geen off-road modus op zit.
Het probleem als ontwikkelaars naar iedereen gaat luisteren, krijg je een ratjetoe aan elementen waar niemand op zit te wachten. If you want to please everyone you’ll appeal to no one.

Ik ben blij dat Fromsoftware trouw blijft aan hun formule en fans want dit soort ervaringen krijg je niet zo snel in andere games. Niet alles hoeft voorgekauwd te worden, en fouten mogen consequenties hebben. Als dat niets voor je is, dan kun je het inderdaad beter overslaan.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 23 juli 2024 19:27]

Nee, dat is niet wat voor ogen stond: ik bedoelde dat het spel helemaal blijft zoals het de ontwikkelaar voor ogen stond, maar erna voor de kneusjes er een optie (een ingebouwde cheat optie dus) is die een paar parameters verzet, waardoor mijn gezondheid vrijwel niet lijdt onder een aanval of mijn eigen aanvallen - hoe klunzig ook - meer effect krijgen. Geen sportauto met off-road modus dus, maar een fiets met afneembare steunwieltjes.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 23 juli 2024 19:27]

Fromsoftware doet niet aan zijwieltjes, maar aan in het diepe gooien en zoek het maar zelf uit }>
Je kan ook eerst runes farmen en goede gear krijgen. Ik heb dat ook gedaan en eigenlijk bijna alles geskipped. Als je dit doet is de game toch best wel makkelijk.

Al is het dan wel zovan: Ohja die boss moet ik ook nog eventjes verslaan *sigh* en weer terug naar het begin van de wereld om een boss te oneshotten.
om met het verhaal te progressen.

Wel jammer wan ik heb de game niet echt mee gekregen zoals het hoort te zijn.

New game + ga ik wel zoals het hoort door het spel en dan wil ik de full experience 8-) ;)

[Reactie gewijzigd door Milanobrotchen op 23 juli 2024 19:27]

Elden Ring is inderdaad veruit de moeilijkste game die ik ooit gespeeld heb, denk ik. Ik kocht de game "blind", niet echt wetende wat ik kon verwachten (ik laat me graag verassen) en het was nogal een shock.

Zo had ik niet door dat al die berichten door spelers geplaatst waren, dus ik was natuurlijk heel verbaasd en snel erg wantrouwend naar de hele game. Toen ik dus langs een "cave of knowledge" kwam, dacht ik dat de game me gewoon voor de gek hield en ik gewoon tot mijn dood zou vallen als ik naar beneden zou gaan.

Dus daar ging ik, onwetend, zonder basis info, zonder enige kennis, de game wereld in. "Oh een soldaat op een paard, ik ben benieuwd wat hij te zeggen heeft" YOU DIED. Zo ging ongeveer iedere poging met alles wat bewoog: Dood. Dood. Dood.

Ik natuurlijk online klagen over gebrek aan instructies of een tutorial, en toen werd ik al snel "op mijn plaats gezet". Nieuwe kans gegeven, tutorial gevolgd, en daarna uitgespeeld.

Oprecht 1 van de beste games die ik gespeeld heb. Ik denk dat mijn "open world" top-3 nu BOTW, Elden Ring en Skyrim is.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 19:27]

Voor mij al een reden om deze game links te laten liggen, gamen moet ontspannend zijn en geen ergernissen of frustraties geven.

Returnal al net zo en blij dat ik deze ‘gratis’ kon spelen via mijn PlayStation abo, want ook deze was zeker een spijt-aankoop geweest.
Ik denk dat we vooral blij moeten zijn dat het een keer geen RPG is met duizend markers op je map en "volg de stippellijn naar het huidige objective".

Je komt in de wereld terecht en je kan zelf gaan uitzoeken wat je moet doen, daarbij is het belangrijk om de omschrijving van items te lezen en goed te luisteren naar wat NPC's je vertellen.

Ik geniet nog steeds heel erg van de game, al denk ik dat mijn gevoel ook zegt dat een lineair soulsgame toch wat prettiger is, maar veel scheelt het niet.
Ik denk dat we vooral blij moeten zijn dat het een keer geen RPG is met duizend markers op je map en "volg de stippellijn naar het huidige objective".
Hier ben ik het zeker mee eens, maar dat betekent niet dat de game meteen erg moeilijk moet zijn. Breath of the Wild is ook een goede openworld game die ontdekken stimuleert en heeft toch een andere learning curve.
Maar goed, misschien zijn de Souls games dan ook niet voor mij.
Eerlijk gezegd is Elden Ring of SoulsBorne games niet eens zo moeilijk. Je moet:
1. Geduld hebben
2. Daarbij niet gierig zijn
3. Het ritme ontdekken van de combat

Deze drie punten moet je leren. 1 en 2 is simpelweg discipline. 3 komt vaak op neer als een combinatie van 1 en 2 samen met wat muscle memory. Een vijand of baas in het begin is onmogelijk maar opeens klikt het en kill je het zonder 1x geraakt te worden. En je hebt maar 1x die klik nodig, en je bent verkocht.

Voor mij persoonlijk zijn de SoulsBorne games de beste games die ik gespeeld heb.

En heel eerlijk gezegd, games als LoL, fps op competief niveau of online rts games zijn voor mij werkelijk moeilijker tot onmogelijk. LoL gestopt omdat het niet klikte en vroegah cs 1.6 gespeeld maar zodra je op clan niveau ging spelen schoot de moeilijkheid exponentieel omhoog. Laat staan star craft of red alert. Geef mij maar liever een SoulsBorne game dan.

[Reactie gewijzigd door Sankara op 23 juli 2024 19:27]

Exact. Vooral het discipline stukje is iets waar je zelfs als ervaren speler nog steeds voor kan vallen. Ik dan. Net even proberen toch dat laatste stukje health weg te tikken terwijl je weet wat voor move er komt maar toch wat overmoedig bent en na diverse keren proberen, nu het einde van de boss in zicht hebt
Dat is zeker heel tof, de combat is hetgeen wat ik minder vond.. eigenlijk kom je zelf nooit in een flow terrecht waarbij je die heerlijke combos af kunt maken. Gevechten duren te lang. Teveel dodgen. Armor dat praktisch geen stats heeft. Al het andere heb ik van genoten.
Dat is het punt dus juist, daar hoeven 'we' niet blij mee te zijn, maar onder andere jij.
Ik kan oprecht geen moment genieten van dit soort games, en de hele soulsbourne reeks, terwijl ik juist een groot RPG fan.
Ik loop liever inderdaad nutteloos uren rond in een open wereld, met duizenden markers, dan uren leren welke standaard mechaniek een baas heeft.
Ja, precies. Ik heb het 6 uur gespeeld en toen opgegeven. Helaas met de hype mee gegaan. Controls zijn bagger, graphics zijn matig, en het is gewoon echt niet leuk. Althans dat is mijn mening dan, prima dat veel mensen het wel leuk vinden natuurlijk!

Misschien heb ik het nooit begrepen... maar voor mij was het een lege wereld waar je in komt, zonder een doel, of een plek om naar toe te gaan, alles is veel te sterk voor je, en dan maar farmen en grinden door 20x hetzelfde poppetje neer te steken, rusten en weer opnieuw, zodat je eindelijk een keer een puntje kan verhogen wat nagenoeg nul effect had. Tsja, als dat dan het hele spel is, alleen steeds opnieuw met een iets sterkere vijand, daar heb ik geen tijd meer voor :) Geef mij dan maar iets als Divinity 2.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 23 juli 2024 19:27]

Ik had dezelfde ervaring, helaas. Ik ben normaal gesproken al niet zo van dit soort games, maar ik heb het door alle hype eens een kans gegeven. Het is niet voor mij en ik snap helemaal niks van de hype... Maar goed, ik heb dan ook niks met eindbazen en onnodig moeilijke games. Ik hou wel van wat uitdaging, maar niet van die kunstmatig zo moeilijk mogelijk gemaakte dingen. Ik speel toch voornamelijk voor verhaal en ervaring, niet om 20x dezelfde vijand te moeten proberen te verslaan (daar haal ik gewoon geen plezier uit). Ik heb Returnal ook weer verkocht toen ik bij de eerste eindbaas kwam, die ook nog eens 3 niveaus had (m.i. één van de meest luie manieren om moeilijkheid te creëren). Ik had m'n onderzoek niet goed gedaan blijkbaar :+

Nu weet ik in ieder geval weer dat ik dit soort spellen nooit meer hoef te kopen :*)

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 23 juli 2024 19:27]

Ik hou wel van wat uitdaging, maar niet van die kunstmatig zo moeilijk mogelijk gemaakte dingen.
Deze moet je dan toch even uitleggen, want het spel is gewoon niet moeilijk.

Als het kunstmatig moeilijk was dan waren de vele challenge runs ook niet mogelijk lijkt mij, vooral de level 1 runs niet. :)
Dat moet je mij dan uitleggen, want Souls-like games, waaronder Elden Ring, worden juist gekenmerkt door hun moeilijkheidsgraad. Ik heb dus werkelijk geen idee waar je het over hebt als je zegt dat het spel niet moeilijk is. Dat je er goed in kan worden is iets anders dan dat het niet moeilijk is.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 23 juli 2024 19:27]

'Uitdaging' is het meer.

ER is enorm schaalbaar. Kunt het jezelf zo moeilijk maken als je wil.
Ik ga graag voor een dual wielding ninja build met beetje magie. Maar je kunt ook straight up tank mode, magic build. Je hebt spirits om je te helpen, andere spelers, kunt allerlei routes pakken.

Sekiro is taai als de ziekte. Die game gaat van uitdagend naar teringmoeilijk. En is ook niet echt flexibel of schaalbaar. Bovendien moet je als souls speler dingen afleveren...

ER valt daadwerlelijk mee. Miss eens een guide erbij pakken. Internet staat er letterlijk mee vol. Guides, beginner tips, strategy guides voor bosses, etc.
Je kunt je kunt je kunt. Iemand die voor het eerst het spel speelt weet helemaal niets van de mogelijkheden en voor hun is dit daarom een heel moeilijk spel.

Probeer je eens in een ander te verplaatsen. Ik vind het hele souls genre daarom ook geen moer aan. Kunstmatige hoge moeilijkheidsgraad, barre en lege wereld, zo goed als niet bestaand verhaal, matige controls en camera.

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 23 juli 2024 19:27]

Loop niet zo te zeuren man. Ik leg gewoon uit dat ER tal van opties heeft en veel toegankelijk is dan bijvoorbeeeld Sekiro.
Het 'souls genre' is niet 1 ding.

Maar laat de games vooral lekker links liggen als het niet je ding is.
Ik heb het over het spel.
Je begint met de keuze van verschillende klasses, meerdere zijn voorzien van wapens, schild en armor.
In de tutorial wordt je al geleerd hoe je kunt blocken met een schild, hoe je daarna een speciale zware aanval kunt doen of geen actie onderneemt om je stamina weer vol te laten lopen.

Met bovenstaande 3 regels kun je de eerste mobs die je tegenkomt allemaal makkelijk aan.
Zodoende kun je gaan levelen, betere wapens zoeken en deze upgraden, zodoende worden de mobs nog makkelijker en dan weet je dat je klaar bent om verder in de wereld te gaan exploren.
Elden Ring is juist niet kunstmatig hard...kunstmatig hard zou ik Nioh (1) noemen of de oude ninja gaiden games. Maak 1 fout en het is klaar.

Elden Ring is eerlijk hard. Als je dood gaat ligt het bijna altijd aan jou. Je was te gierig, te ongeduldig, raakte in paniek of je liep in de val van de vijand (uitgelokt tot een reactie waarvoor je gestraft werd).

Bij Elden Ring is het zelden dat 1 fout je dood betekende. Het vereist geduld, de bewegingen van je vijand leren kennen en de game mechanics leren kennen. Elden Ring is de type game dat ontiegelijk moeilijk lijkt voor een beginner maar voor iemand die de wereld kent, of goed gebruik maakt van de informatie op het internet, in 2 uur tijd zo overpowered kan raken dat die daarna huppelend door de eerste helft (20+ uur) van de game zal gaan. Bij SoulsBorne games is kennis praktisch alles.

Voorbeeld bij Elden Ring is omdat de wereld open is, je eigenlijk al heel erg veel healing flasks kan oppakken zodra je torrent hebt. Niet alleen dat, krachtige high end weapons als een bizarre hoeveelheid xp is in het bereik voor diegene die weten hoe.
Lees hier in veel comments dat doodgaan wordt gezien als ‘verliezen’. Het is onderdeel van de wereld en de gameplay als je dat accepteert en die notie van verliezen loslaat, wordt het allemaal een stuk relaxter. Die acceptatie van het verlies hoort er voor mij bij. Er is een tipping point waarbij je goeie gear en stats hebt en de meeste vijanden er zonder problemen aan gaan.
Controls zijn bagger
Hoe verschillend kunnen meningen zijn. :p

De controls van Souls games zijn juist het onderdeel waardoor ik bijna geen andere games meer kan spelen, ik vind het zeer prettig, vloeiend en intuïtief.
Een mening die natuurlijk gebaseerd is op het soort controller dat hij gebruikt. Ik kan uit zijn opmerking tenminste niet opmaken of hij een controller of toetsenbord/muis gebruikt.
Toetsenbord muis idd, pc gamer :)
PC's ondersteunen ook controllers hoor. :*)

[Reactie gewijzigd door Loei123 op 23 juli 2024 19:27]

Dan kan het inderdaad dat je de controls bagger vond. Ze hebben bij de port van console naar PC bepaald niet veel moeite gedaan om toestenbord en muis goed te ondersteunen. Dat was ook al het geval bij Dark Souls III (en naar ik begrepen heb ook de versies daarvoor) wat voor mij toen ook de reden was om het spel gauw links te laten liggen.

Maar zoals Loei123 ook zegt, je zou kunnen overwegen om een controller voor je PC aan te schaffen, als dat tenminste je ding is. Persoonlijk kan ik slecht met controllers overweg maar ben wel van plan om dat voor dit spel eens te proberen.
Mijn 1e keer met Elden Ring: Omg die controls zijn verschrikkelijk
Na uitspelen, terug naar iedere andere game: Omg ik mis elden ring controls
Misschien heb ik het nooit begrepen... maar voor mij was het een lege wereld waar je in komt, zonder een doel, of een plek om naar toe te gaan, alles is veel te sterk voor je, en dan maar farmen en grinden door 20x hetzelfde poppetje neer te steken, rusten en weer opnieuw, zodat je eindelijk een keer een puntje kan verhogen wat nagenoeg nul effect had. Tsja, als dat dan het hele spel is, alleen steeds opnieuw met een iets sterkere vijand, daar heb ik geen tijd meer voor
Klinkt een beetje alsof je het niet echt hebt begrepen. Je hoeft nooit te grinden/farmen. Wie zegt dat dit wel nodig is die weigert gewoon een beetje te proberen het spel te leren. Die leren niet een aanval te ontwijken door te rollen en denken dat ze beter Runes kunnen farmen en HP levelen zodat ze niet hoeven te dodgen.

En vrijwel elke vijand die je in het begin tegenkomt is makkelijk te doden, met uitzondering van de Tree Sentinel waar je makkelijk omheen kan lopen.

Je kan letterlijk hetzelfde zeggen over Divinity 2, maar ook daar zou het niet correct zijn. Daarnaast geeft de intro cinematic je gewoon een doel en de Grace (de stralen van licht die vanaf een checkpoint ergens naartoe wijzen) die geven aan welke richting je op moet.
Misschien heb ik het nooit begrepen...
Daar lijkt het op. Zal wel een smaakdingetje zijn.

Veel beter dan ER worden controls niet.
Najs.. Sekiro is imo het aller beste. Zo onvoorstelbaar strak. Alleen heb je daar geen gezellig paardje.

Ik snap dat grinden ook echt niet. Loop je tegen een muur, kies een ander pad. Het is met afstand de meest toegankelijke FromSoulsBorniro
Klopt. Elden Ring had gewoon een moeilijkheidsgraad gehad moeten hebben. Easy, normal, hard. Kies wat je leuk vindt. Forceer niet elke speler om op hard te kiezen.
In Elden Ring kan je de game drastisch makkelijker maken door simpelweg te levelen.
Of gewoon content in een andere volgorde te doen. Te veel mensen denken dat je moet grinden/farmen terwijl dit in de Souls' games letterlijk nooit nodig is geweest, al helemaal niet in ER.

Als je de Weeping Peninsula cleared, een klein optioneel gebied in het zuiden, dan ben je al overleveled voor Limgrave. En dan heb je nog de optionele content van Limgrave die groter is dan de Weeping Peninsula.
Ik ging vrijwel direct uit spawn direct richting het oosten, tot ik in een mooi rood-achtig gebied kwam. Gok hoe mijn ervaring was. :+
Tja. Ik denk niet dat dit de schuld van het spel is :+
Ik had bijna de hele game geskipped (langs stormveil castle af) alle goede armors en wapens gehaald. Hard geleveld en kon zowat elke boss 1 shotten. Dus elden ring is echt niet moelijk.

Het ligt er inderdad maar net aan hoe je het speeld. Ik was zelfs al op het capital plateau zonder 1 boss te verslaan.

[Reactie gewijzigd door Milanobrotchen op 23 juli 2024 19:27]

Juist niet, dit is nou juist een spel waar dat niet bijpast.

Dit spel draait om de ene challenge te clearen om dan aan de volgende te beginnen. Er is geen stuk verhaal wat je er dan ineens bijkrijgt, het is letterlijk de reis en de challenge waar het om gaat.

Kijk je vervolgens naar Ragnarok, dan merk je dat het cinematografische voorrang heeft tezamen met het verhaal. Oftewel, daar heeft een challenge clearen een doel en dat is het verder komen in het spel, waar de challenge zelf niet zozeer het doel is.

Lastig om uit te leggen, maar alez..
Die is er ook:
  • Easy = New Game
  • Normal = New Game +
  • Hard = New Game ++
enz.
Niemand wordt geforceerd op Hard te spelen. Iedereen speelt op Normal mode. Difficulties zijn niet subjectief. Je hebt de standaard ervaring (Normal) en dan ga je vanaf daar makkelijker of moeilijker. Zodoende is Elden Ring "Normal" difficulty.

En Elden Ring is al makkelijk zat. Zeker de makkelijkste van alle Souls' games. Het probleem is dat te veel mensen denken dat ze van alles moeten kunnen doen zonder dood te gaan.
Het geeft juist een enorme voldoening als je een baas haalt. Vallen en opstaan zo is het hele leven. En niet zo als Mario..(niks mis met mario)
Voor mij zou het verslaan van een baas die ik al 10x heb geprobeerd vooral opluchting geven dat het irritante rotding eindelijk klaar is... zeker geen voldoening. Voor mij werkt een spel als Elden Ring enorm demotiverend en frustrerend. Ik ben er dan ook al relatief snel mee gestopt. Geen zin in, geen tijd voor, geen geduld voor. Spellen die verder leuk zijn, maar mijn vooruitgang blokkeren met onnodig moeilijke eindbazen (echt een enorm luie mechaniek voor extra moeilijkheid m.i.) gaan bij mij dan ook 'in de prullenbak'. Daarvoor speel ik geen game :9

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 23 juli 2024 19:27]

Prima natuurlijk. Voor mij was deze game een unieke ervaring. Je kan het "ergenissen of frustraties" noemen. Alle games hebben een vorm van uitdaging. Bij elden ring is die uitdaging gewoon ietsje groter.

Het niveau van de game zorgt ook voor enorme voldoening als je wel wint. De momenten dat je een waarschijnlijk onverslaanbaar obstakel toch weet te verslaan zijn erg opwindend. Ik kan me geen enkele andere game bedenken die zo sterk is op dat gebied.

De wereld is ook prachtig ontworpen. Niet alleen grafisch mooi, maar ook fantasierijk en uniek. Sommige gebieden zijn oprecht gewoon "eng" zoals ik dat nog nooit heb ervaren in andere games. Iedere vijand in de game vereist dat je je hoofd erbij houdt en zijn zeer dodelijk. Er zijn geen "spam enemies" die je kan negeren. Er is geen enkel moment in de game dat je zo sterk bent dat vijanden geen enkele dreiging meer vormen.

Hoe dan ook, ik heb echt niets anders dan lof voor deze game.
Dat is nou juist Elden ring gewoon. Nooit opgeven 👍
En vooral dat ze de wereld hebben open gelaten zonder weg wijzing vindt ik geweldig.

Muziek ook prachtig en monsters ga weer spelen 🤗
Idem hier, ik wist amper ik iets van het Soulsgenre. Eerste schok: je kan het niet eens op pauze zetten. Het heeft uren geduurd voor ik wist hoe je moest lopen en nu aan het eind begin ik pas door te hebben hoe de multiplayer/coop werkt. Dit zou mijn ding niet mogen zijn omdat ik weinig tijd heb om het te spelen en ik liever de ontspanning op zoek maar deze zomer zat ik al plots aan de eindbaas. Nu staan er wel 100 uren op de teller, heb ik de beruchte Malenia (en vele consoorten) verslaan en staat er enkel Radagon/Elder Beast op het menu, zonder het gevoel te hebben dat ik echt goed ben of alle mechanieken begrijp. De spirits die je kan oproepen voor hulp zorgen voor een soort van easy mode bij de grote vijanden (al was het maar omdat ze voor afleiding zorgen) en het vechten zelf is een eerlijk proces. Is het bij momenten frustrerend? Zeker maar de voldoening wanneer het dan toch lukt maakt alles weer goed. Het is ook bevrijdend wanneer het spel je niet voortdurend bij het handje houdt, waar je nog echt verrast kan worden (de eerste keer dat je met de lift afdaalt naar Sofia River bvb) en het uitdagingen voorschotelt die die naam waardig zijn. Ik ben fan.

[Reactie gewijzigd door Mamoulian op 23 juli 2024 19:27]

Sofia River
Oh ja dat was nogal een ervaring. Prachtig stukje.

Ik vond de omgeving met die kerels die bellen blazen ook heel indrukwekkend, en natuurlijk dat rode gebied vol met "rot". (ik ben alle namen vergeten...)
Het "rotte" gedeelte was Caelid. Het andere was de hoofdstad waar de naam me nu ontgaat. Dat laatste was een pittig stukje aangezien ik toen nog mijn gewone zwaard gebruikte (Banished Knight greatsword). Daarna heb ik alle esthetische overwegingen overboord gegooid en toch die katana's beginnen te gebruiken. Het spel blijft ook maar geven, telkens wanneer je denkt dat je het einde nu wel bereikt hebt gaat er een nieuwe wereld voor je open.
Heb nog geen enkele soulsborne game gespeeld maar van wat ik er van zie is het spel an sich niet moeilijk maar is het gewoon patronen herkennen en vooral ontwijken, beetje vergelijkbaar met Cuphead (die wel uitgespeeld, fantastische game). Is het hier mee te vergelijken of sla ik de plank nu helemaal mis?
Dan sla je de plank wel mis. Soulsborne games zijn complexe hardcore RPG's met veel verschillende gameplay mechanics die je allemaal zelf uit moet gaan zitten vogelen. Elden Ring doet daar een gigantische open wereld boven op. Er word je echt helemaal niets uitgelegd van hoe de game werkt. Je stapt de wereld binnen en succes. Een playthrough kost je makkelijk meer dan 100uur met wat hulp online, en snel het dubbele als je echt alles zelf gaat ontdekken. Een zeer complex verhaal die je 0,0 wordt uitgelegd en je zelf moet uit gaan zitten pluizen in de lore in de game.
Maar ik lees hier verschillende reacties dat ze een tutorial hebben gevolgd, dit is dus buiten de game om van een speler en niet in het spel zelf? Ben zelf niet zo'n fan van games waarin 0,0 wordt uitgelegd maar de uitdaging voor het vechten e.d. lijkt me dan wel weer interessant.
Er is 1 "tutorial area" waar je de basics van aanvallen/blocken/parry uitgelegd krijgt, maar dat is echt alleen maar de controls, geen van de systemen.
Ik heb de game relatief kort gespeeld (niet mijn ding), maar in het begin krijg je wat simpele instructies als "druk op X om Y te doen." Veel meer dan dat kwam er niet voor zover ik gespeeld had.
Dat niks uitleggen gaat me ook wat ver, dus ik heb best veel guides online gevolgd. Dat maakt voor mij de game leuker, voor sommigen juist niet. Met wat richtinggevende guides en guides voor een goede build heb ik echt veel plezier aan deze game beleefd. Na een tijdje merkte ik dat ik de wereld zelf wel kon verkennen, maar de wereld kent zo ongelooflijk veel geheimen, daar was ik zonder guides nooit achter gekomen. Echt een feest deze game!
Ben zelf blind de game gaan spelen na alle dark souls minstens 5x uitgespeeld te hebben en deed er alsnog 100+ uur over. Zelfs nu dat ik de game meerdere keren heb uitgespeeld blijft het leuk en ben je lang bezig met alles te completen, vooral met de goede coop mod
Als iemand die elke Souls' game gespeeld heeft, waaronder een paar zonder te levelen: 100% correct, en iedereen die iets anders zegt houdt zichzelf voor de gek om de spellen indrukwekkender te laten lijken.

Ja er zijn een aantal gameplay mechanics en welk wapen je gebruikt is belangrijk, maar als je een beetje aanvallen kan dodgen dan heb je 99% van het spel uitgespeeld.
Er is een easy mod. Die maakt het meer Skyrim alike. Daardoor kan je wat meer de wereld verkennen. Je behoudt ook gewoon je currency nadat je dood gaat. Ik was ook klaar met 600x hetzelfde stukje. Ik heb het geduld niet hehe.
Misschien dat ik die wel eens ga opzoeken. De gedachte is al een paar keer door mn hoofd gevlogen.
Ik vind de game ook heel veel hebben naast de moeilijke combat. Ik heb een aantal bosses verslagen zonder de mod, en heb die ervaring nu wel genoeg gehad. De wereld bewonderen en niet te veel druk maken om insta-kills is eigenlijk ook best prima :)
Het spel heeft geen insta-kills, tenzij je letterlijk je HP nooit leveled en naakt rondloopt (of items draagt die je meer damage laat nemen). Ik heb builds gehad die extreem weinig HP levelen en zelfs een playthrough waar ik nooit level, en daar wordt ik niet ge "insta-killed".

Skyrim heeft anders ook instakills, wanneer ik nooit mijn HP verhoog en naakt naar een Ebony Warrior toe ren.
Ik ben ook geen soulsborne specialist, maar Elden Ring vond ik niet zo moeilijk als Demons Souls of Bloodborne. Je kunt erg makkelijk overpowered worden en dan vrij easy door de wereld gaan. Uiteraard moet je wel voorzichtig en systematisch te werk gaan. Geduldig, niet te veel en te snel willen.

Erg mee vermaakt en een mooie pittige RPG.

Hopelijk kondigen ze snel een SP DLC aan.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 23 juli 2024 19:27]

Welkom in de wereld van de souls games.
In het begin is het moeilijk. Erg moeilijk, maar als je de game eenmaal goed kent, dan vlieg je er ook weer zo doorheen. Je moet de game echt leren om deze makkelijk te vinden.
Ikzelf ben al helemaal in de ban van deze games sinds Demon's Souls voor de PS3.
Bij Elden Ring ging ook ik vele malen dood. Hoort erbij. Nu heb ik een character dat is level 19 en weapon level 0 en ben bij de laatste baas. Dusja, als je de game eenmaal goed kent, dan is het niet zo moeilijk meer, maar ook dan moet je blijven opletten, want doodgaan gaat erg snel.
Ik ben vast niet de enige die Malenia voorbij is gelopen na 30 keer hard vloeken?
Hahaha, nee hoor dat was voor mij als ervaren Souls speler ook echt de moeilijkste baas van de hele game maar dat had ook voornamelijk te maken met de strength build die ik speelde.

Was je meer van de Magic en Bleed dan was het veel makkelijker.
Same, helaas ook strenght build. Ik had voor het eerst ook niet het idee dat ik echt een kans had zelfs. Terwijl ik ook dark souls en Bloodborne heb gespeeld.
Idem hier. Het heeft heeft heel lang geduurd voor ik besefte dat je je XP punten kon herverdelen. Met een strength build heb je geen mogelijkheid tot een lange afstandsaanval en dat maakte sommige vijanden bijzonder moeilijk. En daarna heb ik veel punten ingezet op intelligence en gebruik gemaakt van Moonveil of Darkmoon. Ik heb wel mijn Mimic nodig gehad voor Malenia (voelt een beetje als valsspelen maar Malenia heeft zo haar eigen vuile trucs). Al bij al een mooi en eerlijk gevecht (ik vermoed ergens tussen de 30-50 pogingen nodig gehad). Heel anders dan bij Elder Beast. Wat een vervelend kreng is me dat.
Dat is knap, aangezien ze staat in een doodlopend eind en er letterlijk niks na haar is.
Zeer jammer, dikke ultrawide thuis en dan geen support hiervoor. Ja je kan offline dat gebeuren doen, maar ik wil gewoon een complete pc port met ultrawide support.
Ik zit in dezelfde boot, maar ik ben voor dat "offline gebeuren" gegaan omdat ik scheel werd van al die gebruikersberichten en ik hou er niet van om ongevraagd ineens een multiplayer game te spelen. En het maakt gewoon exploreren net ff dat beetje beter als je die mooie uitzichten in ultrawide kan zien :D

En zover ik de discussie rondom dit punt lees, gaat die ultrawide support er nooit komen.

[Reactie gewijzigd door Asitis op 23 juli 2024 19:27]

Of de framerate die op 60fps gelocked is...
Geweldige game, maar voor mij echt de minste in de hele linie.

Ik ga erg lekker op open world games, maar niet in deze setting. Heb liever gewoon een lineaire soulslike. In Elden Ring heb ik meer fomo, je kan niet je ogen dicht doen en kijken waar je uitkomt. Dan sla je veel over, mis je kritieke dingen, verpest je questlines..
Ik heb meerdere malen darksouls geprobeerd te spelen.
Maar hat was my te linear elke keer dat hele stuk door de monsters terug rennen was niet leuk.
Hierdoor was ik het naar een paar uur al zat.
Eldenring daar en tegen heb ik uitgespeeld
Gewoon 1 van dé topgames van de laatste jaren, een hoogtepunt die wel nog eventjes blijft hangen. (200 uur gespeeld hier)
En dat allemaal zonder season pass, battlepass, pre-order bij deze winkel voor X cosmetic, deluxe pay2win edition gezever. _/-\o_
Ik ben één van die 20 miljoen kopers en gelukkig heb ik het zover kunnen schoppen tot Elden Lord, maar - mijn hemel - ik ben nog nooit zo blij geweest om een spel uit te spelen; het heeft mij bloed, zweet en soms ook letterlijke tranen gekost! :')

Was it worth it? You damn right! Wat heb ik, ondanks de frustraties, genoten van Elden Ring. De spelwereld zit zo goed in elkaar en ik heb het ook echt mogen ervaren als een reis waarbij mijn personage, door trial & error, sterker en machtiger werd. :)

And in the end was ik stiekem toch best een beetje trots op mezelf. :P
Dit is de reden dat zo veel Soul's fans tegen een difficulty setting zijn: omdat je door een beetje moeite doen het altijd kan uitspelen, en iedereen heeft dan dezelfde ervaring gehad.
Ik heb naast 10 uur DS3 waarna ik gestopt ben omdat ik gewoon in een rondje aan het lopen was (had geen idee waar ik heen moest) geen enkele ervaring met dit soort spellen. Maar ik vind het kijken ervan wel erg leuk en ik twijfel dan ook of ik het moet kopen.

Maar mijn vraag is dus een beetje, kun je je weg vinden zonder dat je het van te voren opzoekt? Het doodgaan bij een bossfight vind ik helemaal niet erg, het niet weten waar je heen moet vind ik veel irritanter.
Dat is toch juist het mooie aan deze game, het is pure vrijheid.

Jij kiest welk pad je bewandeld!

Natuurlijk is er uiteindelijk iets als een Beste Route, maar dat is een keuze, geen verplichting.
Waarschijnlijk gaat deze reactie helemaal de grond in gestampt worden.

Ik snap werkelijk niet dat dit game of the year heeft gekregen. Als ik GotY wiki mag geloven heeft elke respectvolle From Software game nog minimaal in de top 3 gestaan. Daarbij telt de jury dan voor 90%. En men vermeld nergens welk jury lid op wat heeft gestemd. Erg transparant allemaal, zal ongetwijfeld iets met sales te maken hebben.

Anyway, Elden Ring nu 3 keer uitgespeeld voor alle PS trophies. 1 keer echt en 2x NG+.
Het level design kan vele malen beter, de rare sprongen die je hier moet maken om op bepaalde plekken te komen is echt verschrikkelijk. Openworld was uiteindelijk wel "ok", als in ik snap dat men geen markers krijgt maar echt logica waar men heen moest de eerste keer was ver te zoeken.
Ook worden veel dingen gepatched door de devs die er in mijn mening niet toe doen, maar game breaking ellende zoals een text dialog die in beeld blijft staan en je vervolgens wel kunt lopen maar niet kunt slaan tot dat je hem wegdrukt. En ook een leuke; Command queuing, ene keer wel andere keer niet, oh daar gaan weer twee hp potions terwijl je toe kijkt hoe de boss op je af komt, dramatisch.

Graphics waren erg slecht, de engine lijkt wel voor 80% gecopy paste uit de vorige soulsborne game. De art style was wel vet maar dat maakt het allemaal niet goed. Ook in de cut scenes bv. flammen die dwars door objecten en models gerendered worden, snap dat je corners cut om die game af te krijgen maar het oogt erg slecht.

Boss fights waren wel om te smullen, vooral omdat je geen idee hebt of je hem aan kunt of welke attacks er komen de eerste keer. En men kan altijd later terug komen met meer gear of een speciaal item dat je kan helpen.
Nu is het wel zo dat een boss AI over gaat op bepaalde attacks als je ranged staat of melee wat het wel interessant kwa rng. En de flexibiliteit van de game die het toelaat om dit überhaupt te doen. Men zit niet vast aan een staged fight waarbij men perse ranged moet vechten of melee.

tldr; Geen game of the year, gave boss fights.
Maar wel 3x uitgespeeld 8)7
Precies. Die gast heeft misschien wel 100 uur in die game zitten en roept dan dat hij hem slecht vindt.
Heb er nu tussen de 80 en 90 uur inzitten, nog geen NG+. Ik kan me wel vinden in de mening van @AciDCooL. Sommige zones zijn erg tof gedaan, en het spel is de moeite waard wat mij betreft. Er is nog best veel ruimte voor verbetering, naar mijn mening. Ik merk ook dat veel fanboys afgeven op bijv. Ubisoft (copy-paste etcetera), maar qua detail in de omgeving is een spel als The Division 2 bijv. nog wel een stap verder. De wereld voelt daar ook meer levend (wat knap is post-apocalypse). Specifiek in dat spel zijn bijv. ook een stuk meer QoL aanpassingen na release gedaan wat het proberen van nieuwe builds makkelijker maakt (wisselen van loading, vergelijken van items). Dit zijn zaken waar Elden Ring nog wel iets van kan leren.
Ik mis in souls games de vergelijking tussen equiped armor en de item in de shop. Dat blijft heen en weer switchen, soms maak ik Ff een foto van de specs om zo te vergelijken. Vreemd want als je het item in je inventory hebt kun je wel zien waar het beter en minder is
Als je mooie graphics wilt, kijk dan een film.

Daarnaast vind ik de graphics mooier dan de meeste andere AAA games. Sommige mensen denken dat realistisch == mooi, maar dat geld voor de meeste niet.
Er kwam vorig jaar verder geen drol uit. Dat zal de verkoopcijfers van Elden Ring ook goed gedaan hebben.

Game of the year had bijv. ook kunnen gaan naar:
- Stalker 2
- Starfield
- Zelda
- Hogwarts Legacy

Maar die zijn allemaal uitgesteld naar 2023 :+
Tja souls games hebben methodical actions. Button mashing wordt gestraft. Als je dus 2x slaat terwijl je 2x wilde, ben je zuur. Al zou een Dodge roll actie override wel handig zijn.

Maar om nu te zeggen dat het grafisch slecht is, er is nog zoiets als art style, er zijn genoeg prachtige realistische games te vinden die totaal zielloos zijn.
En over het lastig te bereiken locaties:

You don’t have to find everything, it is ok to miss things.
-Ratatoskr

Dat mensen geobsedeerd zijn met platinum trophy’s snap ik niet.
En terecht, wat een geweldige game was dat. Enkel spijtig dat optimisation soms zo crap was.
Ja ik hou normaal helemaal niet van dat soort spellen, maar Elden Ring heeft mij toch wel doen verrassen. Zo ben ik nu dus ook God of War gaan spelen erdoor. Ik vind het een toffe game. Had ik niet verwacht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.