Day-one-patch voor Elden Ring verbetert controls en stabiliteit

From Software heeft een day-one-patch voor Elden Ring uitgebracht. Deze update moet volgens de ontwikkelaar de stabiliteit van de game verbeteren. Ook worden de player controls 'verbeterd', maar wat dat precies inhoudt wordt niet vermeld.

Uitgever Bandai Namco schrijft in de patchnotes van update 1.02 dat de update 'vanaf nu' wordt uitgerold. Het spel verschijnt vannacht pas voor de pc, PlayStation en Xbox-consoles, maar daarmee is de update mogelijk al beschikbaar voor mensen die de digitale versie vooruit hebben besteld en alvast hebben geïnstalleerd. Gebruikers worden aangeraden om de update te installeren voordat ze het spel spelen.

De update lost onder meer framedrops op die onder bepaalde omstandigheden konden voorkomen. Daarnaast wordt de achtergrondmuziek en tekst in het spel aangepast. De ontwikkelaar spreekt ook over balansverbeteringen en bugfixes voor gebeurtenissen omtrent npc's. Daarnaast wordt een bug opgelost waardoor de draadloze Xbox-headset van Microsoft niet goed werkte in combinatie met de game. Raytracing wordt op een later moment nog toegevoegd aan de game, meldt From Software.

Elden Ring is de nieuwe game van From Software, de studio achter de Dark Souls-trilogie, Bloodborne en Sekiro: Shadows Die Twice. Elden Ring betreft een fantasy-rpg die werd gemaakt in samenwerking met George R.R. Martin, bekend van de boekenserie A Song of Ice and Fire. De eerste reviews van de game verschenen gisteren en het spel wordt vrijwel unaniem goed ontvangen door critici. Op Metacritic haalt de game een score van 95 of 97, afhankelijk van het geteste platform. Op OpenCritic haalt de game een score van 96. Elden Ring komt 25 februari om middernacht uit in Nederland en België.

Elden Ring

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

24-02-2022 • 16:58

71

Lees meer

Reacties (71)

71
69
18
3
0
39
Wijzig sortering
Patch 1.02 lijkt in ieder geval meer problemen te hebben dan Patch 1.01 voor PC.
https://www.youtube.com/watch?v=Yma9dJRAlo4

[Reactie gewijzigd door Deem op 24 juli 2024 19:22]

Voor inhoudelijke discussie nodig ik iedereen graag uit in [Multi] Elden Ring

Van wat ik er tot nu toe van heb gezien zal dit voor mij in ieder geval de beste game ooit gemaakt worden.

Zeer benieuwd wie hier ooit nog overheen kan qua gameplay, level design, artwork, diversiteit, replay waarde enz.
Dat leek New World ook te worden.. Hoop voor jou dat het nu niet het geval is maar ben er tegenwoordig altijd een beetje bang voor.
Ik heb de Netwerk test denk al ruim 80 uur gespeeld en daarnaast heb ik ook aardig wat gezien van de volledige versie.

Geloof me, als je een souls fan bent is dit de sixtijnse kapel ;)
Wil je best geloven maar de mensen die hardcore de New World tests hadden gedaan waren ook in de zevende hemel.
En er werd ook sterk volgehouden dat ze die game met day-one patches of post-launch updates zouden fixen.

Nou.. :+

Het feit dat Elden Ring al zo kapot gehyped wordt voordat deze überhaupt speelbaar is doet mij alleen maar meer twijfelen aan dergelijke games. Men werd helemaal lyrisch over het feit dat George Martin betrokken was. Maar van wat ik tot nu toe heb gezien is het gewoon een grotere Dark Souls game waar de 'story' weer beperkt is tot stukjes lore die her en der verspreid zijn. Dan vraag ik mij af waar ze zo'n grote schrijver dan voor nodig hadden en of dat überhaupt wel merkbaar in het spel is.

Edit: Grappig.Want nu ik op de Elden Ring subreddit kijk zie ik talloze mensen met performance problemen en andere grafische glitches ondanks de day-one patch. Bevestigd mijn zorgen over day-one patches en hype maar weer eens.

[Reactie gewijzigd door Chefd op 24 juli 2024 19:22]

De game is niet alleen al speelbaar, veel reviews zijn al uit en er zijn tientallen uren aan materiaal beschikbaar. Als dit niet voldoende is.... lekker wachten.

En misschien ook twee zinnen verder lezen dan je neus lang om te begrijpen wat Martin's rol was voor deze game. Want dit is echt al overal op tafel gelegd en zelfs op Tweakers meerdere keren aan de orde gekomen.

Je refereert zelf naar DE hype, maar wert niet eens wat George heeft gedaan voor ER.... wat had je verwacht? Dat dit GOT the game ging worden alla The Witcher??

ER is From in hart en nieren. Er is nooit geclaimd dat dit een game voor iedereen gaat zijn of dat dit een zwaar story driven narrative ervaring gaat zijn. Iedereen wil gewoon graag op de hype train spingen om erbij te horen, zonder dat ze volgens mij weten wat From mat.

From zelf heeft de game nooit meer gemaakt dan het is. En tot dusver gaat de doelgroep door het dak.
Nou er waren al signalen dat New World iedereen tevreden probeerde te maken, waardoor er geen diepte was. Ligt natuurlijk aan welke reviewers je bekijkt, maar ik keek een paar random gasten voordat New World uitkwam en ze hadden allemaal wel ongeveer dezelfde klachten.

Daaruit kon je eigenlijk al concluderen dat dat niet de beste route was. Er was geen echte doelgroep voor het spel. Luisteren naar feedback van spelers is 1 ding, maar blijkbaar is het niet handig om alleen maar te luisteren naar je spelers. Zeker niet wanneer je doelgroep te breed is, dus de wensen zijn ook te breed.

Je moet ergens een balans hebben tussen wat je spelers willen en wat jij als ontwikkelaar wilt hebben. Want de ontwikkelaars hebben een bepaalde spel in gedachte, maar met New World was het meer omgedraaid. Je kunt niet iedereen tevreden houden, maar dat is ook prima.

Ik weet zeker dat niet iedereen Dark Souls leuk vindt, maar dat maakt het niet een slecht spel. Dat is wat FromSoftware anders maakt dan de rest. Zij hebben een bepaalde doelgroep en voor die doelgroep maken zij geweldige games.

Niet te vergeten Elden Ring is Steam Deck verified!
Ik denk dat zoals Greatsword al aangeeft dat het voor "hem/haar" waarschijnlijk de beste game zal worden maar dit absoluut niet voor iedereen geld. Voor de specifieke niche groep gamers die dit soort uitdagende games leuk vind is er weinig dat in de buurt komt qua wat From Software levert met hun games.

Dus voor degene die ervan houden zal het fantastisch zijn alleen absoluut niet een game voor iedereen. Daarnaast kun je het track record van From Software absoluut niet vergelijken met Amazon Game Studios. From Software heeft keer op keer games geserveerd die door hun fans heel goed ontvangen zijn. Daarnaast mag ook wel gezegd worden dat een MMO maken in tegenstelling tot een game als Elden Ring totaal andere koek is qua systemen die er bij komen kijken en waar een MMO veel meer uren content moet kunnen leveren waar mensen plezier uit kunnen halen dan uit een semi singeplayer game met multiplayer aspecten.

Nogmaals, voor de fans van From Software games wordt het fantastisch, als over de top uitdagingen je frustreren of je niet zo snel en adequaat met de knoppen bent, blijf dan weg van deze titel (hoewel menig fan van de games je zal proberen te overtuigen dat je door tactieken aanleren van bazen je het ook allemaal wel kan wat gewoon onzin is). Misschien dat sommigen niet van de open wereld houden die Elden Ring bied in tegenstelling tot de vorige games maar ik denk dat de meesten het wel kunnen waarderen.

[Reactie gewijzigd door -Tweakert- op 24 juli 2024 19:22]

Nogmaals, voor de fans van From Software games wordt het fantastisch
Dat is wat ik zeg. Dat hoop ik ook voor hem/haar maar als ik kijk naar de games de afgelopen tijd houd ik mijn hart vast.
Elden Ring en New World, is dat niet een beetje appels en peren vergelijken? New World was niet meer dan een hype (en heeft dat naar wat ik heb meegekregen niet echt waargemaakt). Goed, er is ook hype voor Elden Ring, maar ik heb zo'n gevoel dat het nu wel terecht is.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 24 juli 2024 19:22]

New World haalde ik meer aan als voorbeeld. Tegenwoordig is het bijna standaard dat alles helemaal gehyped wordt door streamers etc. en dan valt het uiteindelijk enorm tegen. Dit alles uiteraard beïnvloed door de makers om zo meer te verkopen.

Nogmaals, ik hoop dat het hier niet zo is.
Je raakt echt een beetje grip op de realiteit kwijt hoor sorry.

ER zit helemaal niet in meer enkel in de streamers kanalen. De game staat na bijna 50 reviews op een 9.7, waar ook al grote stallen bij zitten. From heeft echt niet het geld om deze in hun zak te hebben.
Ik heb al allerlei podcasts gehoord met alle voors en tegens van de game. Dit alles is echt 0,0 verassing...

Ik heb altijd gedacht dat ER ergens net boven de 9 uit zou komen. Fenomenaal voor wat het is, maar blijft wellicht iets te dicht bij zn vertrouwde Dark Souls setup.

Maar dit laatste is helemaal niet per definitie slecht. Mensen die claimen. ER is gewoon DS4, die begrijpen alleeerst niet dat dit niet klopt. Ten tweede niet dat er 0,niks mis is met DS4....
Ok, Elden Ring is een Breath of the Wild qua open world gemixed met Dark Souls. In essentie is het grootste gedeelte van de game gewoon nog Dark Souls.

De game is overhyped. Zeker leuk voor de Dark Souls fans en mooi qua vormgeving en combat mechanics.

Laat ze nu eerst die fucked up framerate drops maar eens fixen wat een drama is. Met het uitzetten van bepaalde grafische opties kun je het blijkbaar voorlopig zelf fixen. Maar alsnog vervelend.

[Reactie gewijzigd door -Tweakert- op 24 juli 2024 19:22]

Ok, Elden Ring is een Breath of the Wild qua open world gemixed met Dark Souls. In essentie is het grootste gedeelte van de game gewoon nog Dark Souls.
Elden Ring komt in de verste verte niet in de buurt van wat BOTW is en doet. Dat is een nogal makkelijke, oppervlakkige en niet echt accurate observatie. Even los van dat BOTW + Dark Souls = michelin recept, maar dat terzijde. Beide games delen het 'adventure' genre en doen beide exploratie, avontuur, secrets en dergelijke aspecten beter dan 99% van de andere open world games.

En who frkn cares dat het dat vertrouwde Dark Souls gevoel heeft? Van alle From games is Dark Souls het meest fantasy, dus is dit niet onlogisch. Daarbij is Dark Souls niks minder dan een fenomeen. Het heeft een totaal eigen genre gecreeerd dat door een shitload aan games word gekopieerd en er komt bijna niks uberhaupt in de buurt. Met Sekiro heeft From al een totaal andere richting laten zien, maar dat werkt helemaal niet in deze open setting. En is bovendien ook nog meer nich dan Dark Souls al is.

Jij VINDT de game overhyped. Dat is jouw mening en zal de doelgroep van Elden Ring echt een fkn rotzorg zijn. Het is ook vooral die bijstanders die het continu over die hype hebben... De berichten van degene die het daadwerkelijk spelen gaan compleet door het dak. En alles wat ik hoor is exact de reden om deze games te spelen. Exploratie, sercets, worldbuildig, insane bossfights etc. En de game moet beoordeeld worden op wat het is en wat het beoogd te doen.

Maar die zeurderige bijstanders zoals jij zullen ook nooit meer dan een aar trailertje kijken en denken.. meh.. dit is 'gewoon' Dark Souls. Er is per definitie al niks 'gewoon' aan Dark Souls.
Voor al die zuurpruimen zijn er andere games.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 24 juli 2024 19:22]

Late reactie. Ik moet terugkomen op mijn eerdere statement. In mijn ogen is Elden Ring underhyped en heeft de game al mijn verwachten weggeblazen en heb een verkeerde inschatting/verwarchting gemaakt van de game.

Overigens zeg ik ook nergens dat Dark Souls wel of niet speciaal is. Ik vind echter dat ondanks dat Dark Souls een toffe game is het niet zo super speciaal zoals velen dat wel ervaren. Dus voor mij is er per definitie wel niet zoveel boeiends aan Dark Souls. Dan ben ik niet gelijk een zuurpruim als mijn mening anders is dan die van jou.

[Reactie gewijzigd door -Tweakert- op 24 juli 2024 19:22]

Amazon Games va From Software? Beetje rare vergelijking vind je niet?
Lees mijn andere berichten ook dan zie je dat ik niet alleen Amazon Games bedoel ;) Bedoel het over het algemeen want het gebeurd met alle games helaas.
want het gebeurd met alle games helaas.
Is sowieso nog steeds een waardeloos vergelijk, bovendien complete onzin.
Alles wordt gehyped en alles valt tegen. Hou toch op.
Er is net nog een game uitgekomen die zn hype compleet waarmaakt. Horizon FW.

De enige From game die een beetje mixed is ontvangen is DS2... om even bij de relevante track record te blijven. Namelijk degene die ER daadwerkelijk maakt.

Jouw claim is echt complete onzin (no offense).
Je gaat er helaas te ver op in, ik bedoel het niet zo zwart/wit maar zo zie jij het nu wel ;) Lees al mijn reacties aub. dan zie je dat ik het niet zo heftig bedoel als dat jij nu denkt.
Dan moet je andere woorden gebruiken denk ik.
Maar ook naast je woorden is je hele standpunt... raar.
Je pakt voor het gemak hype en streamers, een raar voorbeeld als New World, later is het ineens is het bij alles (nah, laat het niet alles maar veel zijn).

Ik denk persoonlijk dat je dit nogal random hebt ingezet en geen idee hebt wat ER is en waar het nu daadwerkelijk staat.
Dit is geen New World, Cyberpunk of wat dan ook... dit gaat niet eens een Halo Infinite'je doen (game die best aardig oogt, maar best wel incompleet blijkt).

Als ik het niet snap, maak je woorden dan eens echt concreet.
Schrap New World, welke games hebben we het dan over??
Mijn standpunt is helemaal niet raar ;) Kijk waar deze mee begon en kijk dan wat voor discussie mensen (waaronder jij) starten.

Mijn punt was: Het is de laatste jaren meer de norm om een spel onaf uit te brengen en dan later te verbeteren (als dat al lukt) dan om een goed spel vanaf day-1 neer te zetten.

Dat ik daar deze post en New World als voorbeeld pakt heeft daar verder niks mee te maken en had ook net zo goed een ander spel kunnen zijn.

Mijn punt in het begin was. Ik hoop voor @Greatsword dat het een leuk spel is die goed werkt, af is en geen problemen heeft maar ik hou tegenwoordig mijn hart vast.

En om een paar voorbeelden te geven: No Man's Sky, ARK, Astroneer, Cyberpunk 2077. En zo kan je natuurlijk nog wel even doorgaan als je zou willen. Maar dat gaat voor nu allemaal veel te ver en is helemaal niet mijn punt verder.

Laten we hopen dat ER een goed spel is en dat @Greatsword er veel plezier mee gaat hebben.
Lol. Het is gewoon een generiek nietszeggend copy/paste standpunt. Maakt het niks meer dan een dooddoener.

Het feit dat je wederom zegt "laten we hopen dat ER een goed spel is".... dit geeft 1 op 1 aan hoe disconnected deze coversatie is.
Daarom kom jij ook daadwerlelijk met No Mans Sky en Cyberpunk, net nadat ik je zeg dat CP77 juist net zon dom voorbeeld is als New World. Maar dat is dan weer niet jouw punt. Ik vraag niet om te vertellen wat jouw punt niet is, maar om deze te concretiseren en voorbeelden te noemen die wel relevant zijn.

Jij ziet gewoon -> day 1 patch. Ah! Even reageren! Nou... thx. Tot de eerstvolgende game dan maar? Want bijna alles heeft een day 1 patch, gezien die mogelijkheid er tegenwoordig is. CP77 heeft hier 0,niks mee te maken, want die game had niemand gespeeld. Van ER ligt ALLES op tafel.

Bovendienn, een game met day 1 patch kan in de praktijk meer 'af' zijn, dan een game die wordt gedrukt en niets meer mee gedaan.

Je standpunt is generiek, nietszeggend en in de context van ER zo lek als een mandje
En jij loopt mijn standpunt alleen maar te bashen omdat jij het er niet mee eens bent maar goed ;). Ik reageerde niet eens zo zeer op het nieuws bericht maar op de reactie van Greatsword. Maar blijf jij maar in je bubbel verder zitten ga ik lekker verder :)
Nee dit niet perse bashen om te bashen. Ik ben het wel absoluut oneens en ik vraag je toch om het te concretiseren?

En als het niet over Elden Ring gaat (wat HET onderwerp is waar @Greatsword het over heeft... voor zover ik weet), dan is het toch gewoon een standaard copy/paste argument?? Of mis ik iets. Want dit topic gaat over Elding Ring.

Dan is het wel echt niveau kleuter om over bubbels te beginnen, als jij zelf degene bent die de indruk geet dat je niet eens weet wat Elden Ring is....
Komt morgen binnen, ben ik blij dat ik morgen de hele dag thuus werk 8-)
Hahaha, veel succes.

Heb gelukkig een weekje vrij ;)
Ik ben zelf extreem huiverig op het open world en mounts deel.

Imo de souls games waren juist sterk door de kleine gangetjes, shortcuts unlocken en het verdwalen/claustrophobisch effect.

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 24 juli 2024 19:22]

Werd ook gezegd van Cyberpunk en New World en zie wat er van terecht is gekomen. Vooralsnog vind ik het mwa... Op PC geen 21:9 support en max 60 FPS. Wel weer een third party fix voor maar jammer dat dit anno 2022 niet standaard in een AAA game zit.
Anoniem: 211516 25 februari 2022 03:32
Maak me maar wakker als ze van gedachten veranderen over ultra wide support.
Omdat het tijd kost om van het 'goud' gaan (oftewel de software leveren zoals deze op het schijfje gezet wordt) te komen tot het punt dat die schijfjes allemaal in de winkels liggen wereldwijd. Dat is tijd waarin je dus prima verder kunt werken aan de game en dan is het logisch dat je alle verbeteringen gelijk bij launch aanbiedt in de vorm van een day one patch.

Stel nou dat ze gewacht hadden tot specifiek deze patch klaar was, dan zou de game nu dus pas goud gaan en duurt het misschien nog een paar weken tot een maand voor de game releaset (geen idee hoeveel tijd het werkelijk kost). Dan zouden ze in die tijd weer verder werken en opnieuw verbeteringen aanbrengen en is er alsnog een day one patch.

De tijd dat games op release 'foutloos' in de winkel lagen is lang voorbij, games zijn tegenwoordig veel te complex waardoor dat een onhaalbare utopie zou zijn. En voordat iemand met Nintendo games aankomt, die zijn een stuk simpeler en releasen bovendien alleen op hun eigen hardware (die 1 a 2 generaties achter loopt ook) waardoor dat een stuk makkelijker is.

Natuurlijk, de zeer buggy staat waarin sommige games gereleaset worden dat is niet goed en dat probeer ik ook niet goed te praten. Maar alleen het bestaan van een day one patch op zich daar is niks mis mee.
Meer dan genoeg SNES, en zelfs NES games, met serieuze bugs.
Dat is wel een logische verklaring dat zeker. Maar noem me ouderwets dan maar. Ik heb het liefst een fysieke drager van een spel. Zeker als er dan wat patches zijn, dan wacht ik liever op een heruitgave, zodat de (meeste en belangrijke) patches er al bij zitten. Ik speel eigenlijk nooit multiplayer online games, gewoon single player games.
Bijvoorbeeld van de witcher 3 heb ik ook een bundle met dlcs gekocht ipv de eerste uitgave, nog steeds wat bugs erin maar hoefde niet te updaten om een goede ervaring te hebben. Dat vind ik belangrijker dan op de eerste dag een spel te spelen.
Ik denk dat nog een maand uitstel veel meer schade had berokkend, dan de game in deze 'staat' uit te brengen.

P.s.
Staat staat tussen haakjes, vanwege euh, zie review scores op Metacritic... Spoiler: 97
Heb ook niet gezegd dat de staat slecht is ofzo. Maar ik heb gewoon liever dat ik niet hoef te updaten en dat een spel al gefinetuned is voordat het op een disk staat en ik in mijn apparaat stop om te spelen, ook zodat als ik later ooit nog een keer wil spelen, niet afhankelijk ben van updates om van een spel te genieten.
Hij is al een paar keer rond de 30,- verschenen op Pepper.

Goedkoper ga je denk niet vinden.

https://nl.pepper.com/search?q=elden%2Bring
Eerst maar is zien of er ultrawide komt anders geen geld voor Bandai Namco
Op PC kan je dat wel vergeten kijkende naar elk ander From Software titel op de PC. De zeer beperkte PC optimalisatie is voor mij de reden om het links te laten liggen en op de PS5 te halen.
Misschien moet je toch maar even de finale tests van Digital Foundry afwachten. Afhankelijk van je gpu kan een slecht geoptimaliseerde PC-versie nog steeds beduidend beter zijn dan de console versie. De stutters lijken voornamelijk van de dx12 shaders te komen.
Alle games hiervoor hadden ze mods of hacks voor dus
Serieus geen ultrawide support? Dat word binnen 2 uur refunden voor mij dan pff.
Dan ga je toch een serieus goede game missen, terwijl die support de game ervaring niet veel anders zou maken.
Dat is iemand zijn eigen keus. Ik vind het wel slecht als je zo`n grote studio bent dat je er geen ultrawide support in stopt. Gewoon niet handig, juist voor dit soort openwereld games zou het tof zijn.
Eens dat het tof zou zijn.
Maar om een game die zo hoog scoort links te laten liggen omwille van ultrawide support, dan doe je jezelf tekort.
Nee hoor zat andere games nog, nu bezig met Horizon
Die heeft toch ook geen ultra wide support? |:(
Oohja en ps5 heeft ook geen support voor 2k schermen. Ook maar ps5 links laten liggen heh }>
Anoniem: 159816 @Loei12324 februari 2022 18:21
Ik ga deze game sowieso al missen op de Xbox. Zie dat ze geen stabiele 60 FPS kunnen neerzetten, en dat verpest voor mij de ervaring ook compleet. Het is jammer dat reviewers over het algemeen zo weinig aandacht besteden aan de daadwerkelijke gameplay ervaring.


Kan prima begrijpen dat anderen ook niet met dikke zwarte balken willen spelen aan de zijkant.
Tja, als je daar als developer geen rekening mee houdt, of laat staan de Quality Testing hoek, moet je zoiets wel verwachten...
Wat kan de quality testing hoek hier aan doen? Ze kunnen het alleen bevestigen dat het inderdaad niet werkt als het bewust niet geïmplementeerd is.
Precies dit. Volgens mij is het aan de ontwikkelaars om dit te maken. Dan checken de testers wel of het naar behoren werkt. Gemiste kans voor From Software, maar er zullen sowieso mods hiervoor uitkomen. Dat was bij de gehele Souls-serie ook het geval.
Bij deze ultrawide support fix voor Elden ring: https://www.google.com/am...a-flawless-ultrawide/amp/ ;)

[Reactie gewijzigd door Xyanta op 24 juli 2024 19:22]

Dit fixed trouwens niet de issues met FPS drops wanneer er nieuwe content geladen wordt. Digital Foundry heeft getest met de 1.02 patch.

Het probleem lijkt inherent te zijn aan DX12.

Ik zal hoe dan ook op de PC spelen. Voornamelijk omdat ik geen PS5 kon krijgen en niet een Xbox wil kopen voor een enkele game.

https://www.eurogamer.net...ormance-first-impressions
Nouja niet perse aan dx12. Volgens digital foundry is het met name het gebrek aan ervaring met dx12.
Game pass erbij en gaan!
De game staat niet op gamepass ;)
Nee i know, ik haakte in op dat parrotmaster geen xbox wil kopen voor 1 game maar game pass erbij en je komt nooit meer games tekort
Iemand enig idee hoe de Series S versie loopt?
De series s heeft 2 modi:

-Quality : 30/35 fps
-fps : 45/50 fps
Steam versie staat al klaar voor vannacht ! (alderlake 12900k - 3080ti) :-)

Ps5 en series X deze week testen ! heel ontspannen... :-)

[Reactie gewijzigd door pascalnederland op 24 juli 2024 19:22]

inmiddels middernacht en nog geen spel te spelen XD ik balen! moet er om 7u weer uit :(
Voor de volgende keer, als je je Steam client ff opnieuw had gestart nadat de game was released (in dit geval 12:00) dan was de game wel unlocked en te spelen.
oh zo simpel maar niet aan gedacht XD Had verwacht dat zulke praktijken inmiddels ouderwets waren maar alsnog bedankt voor de tip!
Ik moest hem 2x herstarten, eerste keer heel netjes om 12:01 gedaan maar toen kreeg ik de unlock nog niet. Maar daarna om 12:05 nog een keer geprobeerd en toen ging het goed en heb ik 2 uurtjes kunnen spelen!
https://old.reddit.com/r/...le_fix_for_pc_frame_rate/

dit kan mogelijk een tijdelijke fix zijn voor de frame drops. Heb het zelf nog niet kunnen testen, moet eerst ff werken.
Ik speel deze game op de Xbox Series X en ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog geen enkel probleem heb ondervonden!

Het is lang geleden dat ik een game op release heb gespeeld zonder bugs of "opstart problemen"

Alle credit naar From Software!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.