Door Jurian Ubachs

Redacteur

Elden Ring Preview

Een meer open versie van Dark Souls

12-11-2021 • 06:00

112

Multipage-opmaak

Volgens de Soulsborne-formule

Titel Elden Ring Elden Ring
Platform Windows (Steam), PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S
Ontwikkelaar FromSoftware
Uitgever Bandai Namco
Releasedatum 25 februari 2022

Ze horen bij de beste in hun genre, maar zijn zeker niet geschikt voor iedereen: de roleplaying-games die we kennen als de ‘Soulsborne’-games zijn moeilijk. Ze dagen de speler uit zijn of haar vaardigheden te ontwikkelen en bij te slijpen naar een hoger niveau, zodat lastige baasgevechten kunnen worden doorstaan en de speler uiteindelijk steeds verder komt. Dat avontuur is bij tijd en wijlen een lijdensweg die onderbroken wordt door heerlijke momenten van voldoening als het na uren lukt om eindelijk een bepaald gevecht te winnen. Daar komt bij dat je altijd een prijs betaalt voor het doodgaan. Als je het loodje legt, verlies je in Dark Souls je souls waarmee je anders een level had kunnen stijgen of specifieke items had kunnen kopen. Je souls kun je terugvinden, maar alleen in je eerstvolgende leven. Sterf je opnieuw, voor dat je ze hebt teruggepakt, dan verdwijnen ze voorgoed. Deze combinatie maakt de Soulsborne-games moeilijk en frustrerend.

De games beschikken echter ook over een enorm goed werkend vechtsysteem. Door patronen te bestuderen, ontcijfer je een baasgevecht, zodat je uiteindelijk een werkend plan kunt bedenken en uitvoeren. Het is moeilijk, maar wel eerlijk. Als je verliest, is dat altijd je eigen fout. Het systeem is zo goed te leren dat er gamers zijn die de complete serie hebben uitgespeeld zonder een wapen te gebruiken. Ook zijn er geslaagde pogingen van gamers die de games hebben uitgespeeld zonder ooit één keer door een vijand te zijn geraakt. Dat dit mogelijk is terwijl de games voor de meeste gamers zo moeilijk zijn, is een compliment voor de manier waarop het vechten werkt.

Dat verhaaltje kun je loslaten op alle Soulsborne-games, en Elden Ring vormt daarop geen uitzondering, wat ook de reden is waarom we bovenstaande basisinformatie over de serie nog even herhalen. Sterker nog, dit is ‘gewoon’ een Souls-game. Goed, Hidetaka Miyazaki deed het schrijfwerk dit keer samen met George R.R. Martin en het is een heel nieuwe, los van de Souls-games staande wereld, maar de gelijkenissen zijn legio. Dat begint al met de sfeer in de wereld en de rol van de speler daarin. Dit keer ben je ‘Tarnished’, als zodanig eigenlijk verbannen van de Lands Between en niet meer voorzien van de zegeningen van de Elden Ring. Die ring bestaat niet meer, maar delen ervan geven een aantal halfgoden in de spelwereld alsnog veel macht. Deze halfgoden vormen de belangrijkste bazen in elk van de zes delen van de spelwereld waarin je als Tarnished terechtkomt, terwijl je onderweg de nodige tussenbazen dient te verslaan.

Die Elden Ring speelt, samen met de grote, lichtgevende Erdtree, een belangrijke rol in het verhaal van Elden Ring - inderdaad, dat zag je niet aankomen. Het is echter ook een kenmerk van de Soulsborne-games om niet te scheutig te zijn met details over dat verhaal. Verwacht dus opnieuw geen al te duidelijke uitleg over de wereld, wat je er komt doen en wie er verder nog rondlopen. Je moet het ook in Elden Ring doen met kleine gesprekjes met de vele non-playable characters die je tegenkomt en die soms het een en ander te vertellen hebben over bepaalde plekken, vijanden of regio’s. Zo kom je al vroeg in de game een personage tegen dat je waarschuwt om niet naar het meer te gaan, omdat daar een draak woont die niet gediend is van bezoekers. Wie weet valt het mee, maar neem jij dat risico?

Meer open, meer paard

Die startfase begint met een klein lineair stukje in een grot, waar je desgewenst de basisbesturing opnieuw krijgt aangeleerd. Dat volgt enkele momenten nadat je voor een van de vijf classes hebt gekozen: Warrior, Enchanted Knight, Prophet, Champion of Bloody Wolf. Elk van die op het oog toch wel vrij bijzondere klassen heeft eigen sterke en zwakke punten. Welke klasse voor jou het fijnst werkt, hangt van je speelstijl af. De ene is geschikter voor magie, de andere voor melee, enzovoort. De bijbehorende statistieken zijn met name belangrijk voor de bonussen die je op wapens in het spel hebt. Een wapen kan bijvoorbeeld een ‘Strength-bonus’ hebben, wat zoveel wil zeggen als dat dat wapen effectiever gebruikt kan worden naarmate jouw score op Strength hoger is.

In de korte tutorial die je vervolgens met je nieuwe Tarnished speelt, leer je dat je lichte en zware aanvallen hebt, en dat je kunt blokkeren, rennen, springen, wegduiken en vijanden in hun rug kunt verrassen, waarmee je extra veel schade toebrengt. De besturing is dus exact gelijk aan die in de andere Soulsborne-games. Ook andere features, bijvoorbeeld dat je jezelf kunt healen met de Flask of Crimson Tears, of dat je kunt uitrusten bij een Site of Grace waar je healt en je Flask wordt bijgevuld terwijl de meeste vijanden in de omgeving daarmee weer terugkomen: het werkt precies zoals de Estus Flask en de Bonfires in Dark Souls. Dat zorgt ervoor dat je al snel weet hoe de game werkt en het is vermoedelijk precies wat fans van de Soulsborne-games willen zien, al komt het ook wel een tikje fantasieloos over.

Elden Ring

Gelukkig zijn er ook elementen die van Elden Ring wél net even een andere game maken. Daarbij gaat het deels om nuances, maar vooral ook om de opbouw van de spelwereld. Elden Ring is namelijk een veel opener game dan de overige Soulsborne-games. In die games kun je soms verschillende kanten op, maar binnen het grotere plaatje is er vaak maar één route. Dat is in Elden Ring anders. Zoals gezegd heeft de spelwereld zes zones, en daarbinnen kun je steeds allerlei kanten op. Of je de zones in volgorde moet doorspelen of dat je ook tussen de zones vrij kunt reizen, durven we nog niet te stellen, want zover kwamen we in onze eerste speelsessie met Elden Ring nog lang niet. Wat we echter wel zagen, is dat je als speler dit keer beschikt over een mount. Wanneer je een aantal Sites of Graces hebt geactiveerd, komt er een een mysterieuze dame naar je toe, die aanbiedt je te helpen bij je avontuur. Deze dame, Melina, voorziet je ook van een Spectral Steed die je op elk moment kunt oproepen. Zo kun je de open wereld van Elden Ring een stuk sneller doorkruisen. Handig is dat je op je spookpaard snel genoeg bent om gewoon langs tegenstanders te rennen, zodat je niet steeds alle vijanden in de buurt hoeft te verslaan.

Runes in plaats van Souls

In onze eerste speelsessie, waarin we kozen voor een Champion als klasse, konden we de eerste gebieden van Elden Ring alvast verkennen. Uiteraard hadden we de eerste momenten nodig om er weer even in te komen, maar al snel hadden we het dodgen weer lekker onder de knie en probeerden we onze timing met de ‘parry’ - die je in staat stelt een sterke tegenaanval uit te voeren - weer aan te scherpen. Gevoelsmatig voelt Elden Ring wat sneller en lichtvoetiger dan Dark Souls. Zeker wanneer je de mount eenmaal hebt, verandert de dynamiek aardig. Je hebt een flink open stuk wereld om te verkennen en met je mount kun je dat vrij snel doen. Zo kwamen we al snel diverse handelaren tegen en uiteraard ook gevaarlijke en minder gevaarlijke vijanden. Versla de vijanden om Runes te verdienen en geef die Runes uit bij handelaren, voor nieuwe wapens, of bij Melina, die jouw eigenschappen kan verbeteren. Ga je onverhoopt dood, dan blijven de Runes liggen op de plek waar je doodging en heb je één kans om je verloren Runes weer op te pikken, zoals dat ook in Dark Souls werkte met je Souls.

Elden Ring

In de omgeving is van alles te vinden, waaronder een flink aantal dungeons. Dit zijn korte of wat langere geïsoleerde stukken, waarbij je aan het eind een tussenbaas vindt om mee te vechten. De game lijkt vrij vergevingsgezind als het gaat om de plaatsing van Sites of Grace en andere respawn-opties in de buurt van waar een baas zit, zodat je zelden een lang stuk terug hoeft te lopen om het nog eens te proberen, maar dat zou later in de game anders kunnen zijn. Als je de baas verslagen hebt, kun je altijd terug naar de ingang van de dungeon teleporteren zodat je niet helemaal terug hoeft te lopen. Dat is handig, maar wat we nog missen ten opzichte van Dark Souls is dat je allerlei tussendeuren opent en stukken van de wereld met elkaar verbindt. De wereld van Elden Ring lijkt niet op zo’n manier in elkaar te zitten, al zou het natuurlijk kunnen dat dat in dit eerste gebied toevallig niet zo was, maar in latere gebieden wel.

Vechten met of tegen anderen

Wat in Elden Ring ook weer een rol speelt is hulp - of juist het uitblijven daarvan - van andere spelers. Door bepaalde items te gebruiken of bij je te dragen, stel je je game open voor ‘invasies’ van andere spelers. Die spelers kunnen je vervolgens helpen om lastige tegenstanders te verslaan, maar ze kunnen je ook aanvallen. Wat er precies gebeurt, hangt af van wat voor item je gebruikt. Sommige items nodigen aanvallers uit om je aan te vallen, andere items laten spelers jou naar hun wereld uitnodigen, zodat jij ze kunt helpen in hun game. Ook kun je in de buurt van speciale ‘rebirth monuments’ spirits oproepen. Deze door de computer bestuurde geesten zullen aan je zijde vechten tot hun levenspunten op nul komen, tot een baas verslagen is of tot je te ver van hun rebirth-monument verwijderd bent geraakt.

Audiovisueel doet Elden Ring goede dingen, met name op het gebied van het uiterlijk van de personages en monsters in de spelwereld. De Soulsborne-games beschikken over de meest weerzinwekkende en originele monsters, en dat lijkt ook voor Elden Ring te gelden. Ook sommige effecten worden prachtig in beeld gebracht. Daar staat tegenover dat het algemene grafische niveau niet overal even hoog lijkt te zijn. De game oogt als een goede game van de vorige generatie, niet als een moderne game anno 2021. Heel erg is dat niet, maar het betekent wel dat Elden Ring op dit vlak waarschijnlijk niet met de mooiste games mee zal kunnen.

Voorlopige conclusie

Het moge duidelijk zijn: Elden Ring is in alles een echte Soulsborne-game, met alle facetten en elementen die daarbij horen en waar je, als je die games een beetje kent, al aan gewend bent. Het hele spel van voorzichtig de wereld verkennen en uiteindelijk vele pogingen doen om bazen te verslaan, is en blijft een kernelement van dit subgenre en dus ook van Elden Ring. We zijn met name erg benieuwd naar het verdere verhaal. Tot nu toe is Elden Ring net zo royaal met details over het verhaal als Dark Souls altijd was: totaal niet. Het zou jammer zijn als dat zo blijft, want waarom heb je anders een bekende schrijver als George R.R. Martin aan boord gehaald? We verwachten dus dat Elden Ring op dit vlak ook ietsje anders zal uitpakken dan de overige Soulsborne-games. De rest van het verschil wordt met name gemaakt door de wijdere, opener opzet van de spelwereld en de dynamiek die wordt toegevoegd door je Spectral Steed. Wij hebben alvast zin om de Lands Between verder te gaan ontdekken, zelfs al zal dat ongetwijfeld weer gepaard gaan met de nodige frustratie als er weer eens een moeilijk baasgevecht is dat onze progressie ophoudt. Elden Ring verschijnt op 25 februari 2022 op Steam, PlayStation 4 en 5, Xbox One en Xbox Series X en S.

Reacties (112)

112
107
32
5
0
52
Wijzig sortering
Kan aan mij liggen, maar de visuals zijn bijna hetzelfde als de darksoul games. Alsof je x jaar terug in de tijd gaat. Prima dat de gameplay hetzelfde (frustrerend) is als de darksouls, maar ze hadden best de graphics een beetje kunnen moderniseren.
De graphics zijn gemoderniseerd. Ik snap niet waarom mensen blijven zeggen dat de graphics niet verbeterd zijn.

Kijk naar DS3 en Elden Ring. Dit zijn niet dezelfde graphics.
Ik zeg ook niet dat het dezelfde zijn, maar echte grote vooruitgang zie je ook niet.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld Valhalla dan zien die beelden er veel beter uit. zeker op de nieuwste generatie spelconsoles.
Ik baseer mijn mening op de plaatjes in deze review. Als ik daar het gras, de bomen en andere vegetatie zie, dan voelt het niet als een game van 2021/2022.
dan voelt het niet als een game van 2021/2022.
Ik dacht dat we voorbij "moet de beste graphics mogelijk gebruiken om een moderne game te zijn" waren. Elden Ring is een redelijk grote grafische upgrade van Dark Souls 3, zeker als je er rekening mee houdt dat de wereld nu volledig open is en niet een reeks van open levels verbonden met gangetjes.

Als je top tier graphics wilt dan moet je bij games zijn zoals Call of Duty, en de Mediamarkt voor een nieuwe HDD omdat die spellen altijd onnodig veel ruimte innemen.
Het hoeft niet de beste te zijn, maar een game mag best zn best doen.
Prima dat jij voor alleen gameplay gaat, maar ik noem dit evolutie als men naast een goede gameplay ook eyecandy heeft. Er zijn zat games die dit goed doen.

Ik kan bijvoorbeeld geen game meer spelen van pak en beet 5 jaar geleden. Erger me kapot als de graphics ruk zijn. Hoe goed de gameplay ook is.
Bij mij treedt er een zekere gewenning op. Ik had tot Demon's Souls nooit een FS titel gespeeld: Toen ik aan de DS trilogie begon was met name DS1 (ondanks de remaster) toch wel ff slikken. Einde van de game merkte ik er geen fluit meer van
Momenteel speel ik Dark Souls Remastered, voor de 3e keer trouwens. Ja ja, mijn favoriete game ooit. Ik heb 1.5 jaar geleden kennis gemaakt met de Souls games, ben nog steeds een rookie overigens. Nergens maar dan nergens heb ik het gevoel gehad dat de game grafisch niet voldoende was, want dit game sleept je zo erg mee dat graphics de laatste eigenschap is waar ik op let. Ik ben dan ook echt hyped voor Elden Ring. De graphics zien er overigens tof uit, niets mis mee. Snap dan ook niet dat mensen er om zeuren. maar goed, je kan nooit altijd iedereen tevreden stellen.

En nee, mijn lat zit niet laag, recent nog Red Dead Redemption 2 gespeeld en Shadow of the Tomb Raider. Heb een RTX 3090 in bezit, game altijd op de hoogste settings. En toch enjoy ik Dark Souls Remastered meer dan de bovengenoemde 2 spellen bij elkaar.

Dus ik kan mij echt vinden in jou comment. Je merkt absoluut niets van de "slechte" graphics. Sterker nog ik vind de graphics enjoyable. "Praise the sun"!

edit; typos

[Reactie gewijzigd door samety op 23 juli 2024 06:55]

Tj
Ik kan bijvoorbeeld geen game meer spelen van pak en beet 5 jaar geleden. Erger me kapot als de graphics ruk zijn. Hoe goed de gameplay ook is.
Tja, dat hangt af van persoon tot persoon. Ik ben een groot fan van de Final Fantasy serie. Heb deel 1 van de FF7 remake gekocht en ben halverwege teleurgesteld gestopt. De graphics zijn fantastisch maar het bijna 25 jaar oude FF7 speel ik veel liever. Sterk verouderde graphics maar een gameplay waar de remake niet aan kan tippen. Bij het origineel voelde ik me emotioneel betrokken. Bij de remake helemaal niet, maar wel veel oh's and ah's voor de graphics.
Ik heb recentelijk nog dragon age 3 opgestart. Heerlijke game was dat destijds, maar nee het lukt me niet door de verouderde graphics te kijken. Dus klopt wat je zegt, hangt af van persoon tot persoon.
Ik heb recentelijk nog dragon age 3 opgestart
Vind dat altijd zo raar en kan het me echt niet voorstellen dat dit zulke invloed op je hebt, maar ieder ze ding natuurlijk

Ik had vroeger vaak dezelfde gedachte bij oude of indie games, maar eenmaal spelen en het spel is leuk genoeg doen graphics me helemaal niks meer

Ik heb laatst bijvoorbeeld nog Dragon Age Origins opgestart en meteen weer de hele game uitgespeelt, Graphics zijn goed genoeg en de gameplay leuk genoeg dat ik er geen seconden bij nadenk dat dit niet zo mooi meer is

[Reactie gewijzigd door Sinester op 23 juli 2024 06:55]

Ik kan bijvoorbeeld geen game meer spelen van pak en beet 5 jaar geleden. Erger me kapot als de graphics ruk zijn. Hoe goed de gameplay ook is.
Ow ben blij dat ik dat niet heb. Ik speel nog steeds Skyrim/Fallout 4 etc.
Klinkt meer als een jou probleem
Ik weet niet welke bril jij op hebt, maar Uncharted 4 is nu 5 jaar oud, nu nog steeds grafisch een van de mooiste spellen. Horizon zero dawn is 4 jaar oud, ziet er verbluffend uit op de ps5. God of war bijna 3 jaar oud nu, zo mogelijk nog indrukwekkender.
God of war is wel erg mooi idd, toen ik mijn ps5 kreeg heb ik hem weer helemaal uitgespeeld en blijf me verbazen dat zo´n oude game zo mooi is
Het hoeft niet de beste te zijn, maar een game mag best zn best doen.
Prima dat jij voor alleen gameplay gaat, maar ik noem dit evolutie als men naast een goede gameplay ook eyecandy heeft. Er zijn zat games die dit goed doen.
Zoals Elden Ring. Dit is echt niet een geval "alleen gameplay".
Ik kan bijvoorbeeld geen game meer spelen van pak en beet 5 jaar geleden. Erger me kapot als de graphics ruk zijn. Hoe goed de gameplay ook is.
Dit is best extreem. Als je dit echt meent ligt het probleem meer bij jou dan bij de games.
[...]
Als je top tier graphics wilt dan moet je bij games zijn zoals Call of Duty, en de Mediamarkt voor een nieuwe HDD omdat die spellen altijd onnodig veel ruimte innemen.
Ondanks dat ik goede graphics zeker kan waarderen is gameplay inderdaad mijn inziens veel belangrijker. Als er 1 game is wat, wat mij betreft zeker niet de maatstaaf is voor goede graphics dan is het toch wel Call of Duty...
De MediaMarkt is wel de slechtste plek om een nieuwe harddisk te kopen.
En maak je maar klaar voor spellen van 200-500gb. Zeker met nieuwe Unreal nanite worden spellen echt giga groot.
Sorry maar de modernisatie op gebied van graphics is wel zeer minimaal, Naast de gameplay wil het oog ook gewoon wat en de game ziet er totaal niet beter uit als DS3 op de pc. De remastered versie van demon souls op de PS5 ziet er grafisch beter uit dan dit. En ja die game is misschien geen open world, maar die game moet op de ouder versie lijken. We praten nu over een "compleet" nieuwe game.

Al past men alleen de belichting aan dan ziet het spel er al heel anders uit. Je mag best een ode maken aan vorige games, maar dit is wel een beetje overdreven. DS3 ziet er nog steeds extreem goed uit op de PC en ik zie grafisch gezien bijna geen enkele verbetering. Niet qua animaties die soepeler zijn, belichting en reflecties die mooier zijn, alleen de wereld is groter en opener, maar juist daardoor ziet het er grafisch niet bijzonder uit. Alleen de effecten zien er naar mijn mening een stuk beter uit.

Sinds wanneer is de grote voor opslag een excuus om een game er minder mooi uit te zien. De optimalisatie van games als COD zijn ook veel slechter, omdat er elke paar weken updates voor uitkomen. Dit zie ik niet bij games als Elder Ring gebeuren en daardoor kunnen de optimalisaties veel beter.
de game ziet er totaal niet beter uit als DS3 op de pc.
Misschien niet in de low-res screenshots op dit artikel, maar er is wel echt een grote vooruitgang.
De remastered versie van demon souls op de PS5 ziet er grafisch beter uit dan dit. En ja die game is misschien geen open world, maar die game moet op de ouder versie lijken.
Dat ie op de oude versie moet lijken is niet relevant. Dat het spel gebruik maakt van kleinere afgesloten ruimtes met laadschermen er tussen in maakt een gigantisch verschil.
[...]
Misschien niet in de low-res screenshots op dit artikel, maar er is wel echt een grote vooruitgang.
Ook niet bij de high-res screenshots of 4k beelden die op internet beschikbaar zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=upw-hXXcY-8
https://www.youtube.com/watch?v=E9Ruu_n7N4s

Ik weet net wat jij onder een "grote" vooruitgang verstaat, maar dat is bij Elder Ring totaal niet het geval.
Dat ie op de oude versie moet lijken is niet relevant. Dat het spel gebruik maakt van kleinere afgesloten ruimtes met laadschermen er tussen in maakt een gigantisch verschil.
Als een game op de oude versie moet lijken, dan ga je niet compleet overboad met de nieuwste technieken, want dit doet misschien afbreuk aan de game. Je hebt meer beperkingen dan wanneer je een compleet nieuwe game maakt. Bij Elder Ring had men juist wel alles uit de kast kunnen trekken, want dit is een compleet nieuwe game.

Je doet net of Dark Souls 3 geen grote gebieden had, ja de game had laad tijden, maar maakt dat veel uit? Dit kan ook gewoon bij openworld games. Al zijn de technieken tegenwoordig zo ver dat het laden van een nieuwe map vaak al makkelijk kan zonder laadtijden en er grafisch op in hoeven te boeten.
ja de game had laad tijden, maar maakt dat veel uit?
Ja.
Nee hoor de game was nog steeds populair zelfs met laadtijden, dus nu praat je alleen zodat alles in jou straatje past.
Nee hoor de game was nog steeds populair zelfs met laadtijden
Ik zei ook niet dat het niet zo was? Ik zei dat de laad tijden uitmaken voor de visuele kwaliteit van het spel, omdat kleinere gebieden minder performance kosten.

Waar haalde je op dat ik het over de populariteit had?
[...]


Ik dacht dat we voorbij "moet de beste graphics mogelijk gebruiken om een moderne game te zijn" waren. Elden Ring is een redelijk grote grafische upgrade van Dark Souls 3, zeker als je er rekening mee houdt dat de wereld nu volledig open is en niet een reeks van open levels verbonden met gangetjes.

Als je top tier graphics wilt dan moet je bij games zijn zoals Call of Duty, en de Mediamarkt voor een nieuwe HDD omdat die spellen altijd onnodig veel ruimte innemen.
Overdijven is ook een vak. Het lijkt haast wel een oncontroleerbare drang om iemands wens voor up-to-date graphics te bagatelliseren. Prima dat jij niet zo om graphics geeft, maar wees eens wat begripvoller naar mensen die er wel veel waarde aan hechten. Als je Deze screenshots naast Ghost of Tsushima legt (zelfs de PS4 versie) dan begrijpt iedereen wat mike0001 bedoeld. Elden Ring is grafisch wel een vooruitgang ten opzichte van zijn voorgangers maar het bokst niet op tegen andere titels die voor de huidige gen gereleased zijn. Dan kan je wel blijven roepen ja maar graphics is niet alles want gameplay. Het punt van Mike is, er zijn games die het BEIDE goed doen en dan mag hij er bij deze game best een opmerking over maken als hij dat nu niet het geval vind.
Precies. FromSoftware kiest ervoor om hun waarschijnlijk niet oneindig budget in gameplay, systemen en details te stoppen, niet in het op een hoger niveau brengen van graphics, zie bijvoorbeeld de Demons' Souls remake door Bluepoint.

Dit is gewoon niet hun forté. Dan kun je ad nauseam blijven herhalen dat de graphics niet voldoen aan wat jouw persoonlijke standaard is, maar dat draagt aan een discussie niets bij. Trekken aan een dood paard.

Als het niet aan je standaard voldoet, dan koop je het spel toch gewoon niet?

Persoonlijk vind ik het spel er fantastisch uitzien, maar ben dan ook geen pixelteller.

EDIT: typo

[Reactie gewijzigd door ArremeR op 23 juli 2024 06:55]

[...]


En jij wilt mij dat recht ontzeggen?
Kan je mij even citeren waar ik dat precies doe? Volgens mij is vragen om iets begripvoller voor meningen van anderen te zijn niet het zelfde als jou je recht tot reageren "ontzeggen". Overdrijven kan je in ieder geval nog steeds.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:55]

Constant mijn mening onderschrijven als "overdrijven" is een zwakke poging om mijn mening te ondermijnen.
Constant mijn mening onderschrijven als "overdrijven" is een zwakke poging om mijn mening te ondermijnen.
Ik reageer niet op je mening, ik reageer op de manier hoe jij anderen aanspreekt op hun mening. Kortom je gedrag. Maar goed, dit gaat helemaal nergens heen. Jij hebt gelijk, jij bent de beste! Fijne dag verder.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:55]

Jij hebt gelijk, jij bent de beste!
Dat je denkt dat dit is wat ik wilde toont mijn gelijk op een redelijk ironische manier.
Ik moet zeggen dat het ook niet hele sterke screenshots zijn. In beweging oogt het toch wel als een stap vooruit (natuurlijk wel met 'cross-gen belemmeringen'). Dat gezegd hebbende kijk ik liever naar een game die bijna van het scherm spat qua creatief design en sfeer dan naar de inmiddels zoveelste Assassins Creed; maar smaken mogen verschillen natuurlijk ;)

Recente trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=E3Huy2cdih0

Wat uitgebreide gameplay:
https://www.youtube.com/watch?v=R9DWTt37khU
Ik vind de graphics van games van FromSoftware in verhouding met andere games uit dezelfde perioden nooit beter of spectaculair. Maar dat hoeft van mij juist ook niet. Ze maken niet een mooi plaatje, ze maken een geweldige sfeer en de wijze waarop ze dat doen vind ik persoonlijk super.
Ik wil juist een dungeon of kasteel met een beetje grit en grime.
Gemoderniseerd ongetwijfeld, maar persoonlijk vind ik de graphics toch nog wat gedateerd ogen...
Defineer "gedateerd". De meeste spellen die uitkomen zien er grafisch minder goed uit. Waarom vergelijken we games met de meest grafisch indrukwekkende spellen?
Dat zou ik nou ook weer niet stellen. Als je kijkt naar avonturengames uit 2020 dan zitten daar titels tussen als Doom Eternal, Monster Hunter, Resident Evil(s), AC Valhalla, Cyberpunk, maar ook simpelere games als the Ascend, of oudere titels als een Apex Legends, the Surge (2), Metro Exodus, etc. En die zie er allemaal beter uit dan wat hier vertoond wordt.

Waarschijnlijk vertekening, maar DS3 ziet er kwa karakters even gedetailleerd uit. Seikiro was op dat vlak als je het mij vraagt een stapje terug, hoewel de wereld daar weer wat mooier was aangekleed.

Het enige wat hier verbeterd lijkt, is dat de draw distance behoorlijk omhoog is gegaan. Maar waar de shading in DS3 en Seikiro al wat verouderd leek, heb ik het idee van deze screenshots dat ze dan maar voor een meer cartoon/ cellshading stijl zijn gegaan, hoewel het in de eerdere games meer op bloodborne leek met een stuk meer kleurrijk licht. Het lijkt wel alsof in de bijgaande screenshots de gamma op +2 is gezet? Hoe dan ook ziet het er ook naar mijn mening niet heel erg gemoderniseerd uit.

Nu doet dat waarschijnlijk helemaal niets af aan de game. Want DS is al een beetje gedateerd in opzet en juist daardoor ook zo goed. De goede oude jaren 80 "verzin je eigen verhaal en we gaan je niet helpen, je moet er maar goed in worden" gameplay. Maar ik had persoonlijk op meer vooruitgang in de engine gehoopt. En eerlijk gezegd, nieuwe animaties, want als je de eerdere trailers bekijkt, is het allemaal wel weer veel van dezelfde rigging. Dat gaat denk ik meer impact hebben op het gedateerde / vertrouwde gevoel dan de graphics / aankleding.
Dat zou ik nou ook weer niet stellen. Als je kijkt naar avonturengames uit 2020 dan zitten daar titels tussen als Doom Eternal, Monster Hunter, Resident Evil(s), AC Valhalla, Cyberpunk, maar ook simpelere games als the Ascend, of oudere titels als een Apex Legends, the Surge (2), Metro Exodus, etc. En die zie er allemaal beter uit dan wat hier vertoond wordt.
De meeste hier zijn geen Open World games. En Cyberpunk zullen we maar niet over praten.
Defineer "gedateerd"
Daar valt weinig aan te definiëren, gezien het een persoonlijke mening is (persoonlijk vind ik de graphics toch nog wat gedateerd ogen) en daarmee refereer ik naar de in-game foto's van dit artikel.
De meeste spellen die uitkomen zien er grafisch minder goed uit
Ik weet niet waar je deze wijsheden op baseert, maar volgens mij is dat lariekoek :+
Waarom vergelijken we games met de meest grafisch indrukwekkende spellen?
Nou omdat het kennelijk bij veel mensen, waaronder mijzelf, het er toch toe doet, gezien de enorme vraag naar krachtige GPU's en bijvoorbeeld re-makes van oudere games. Misschien geld dit niet voor jou, maar het oog wilt ook wat ;)
DS3 (en ook Bloodborne) is wel moeilijk te verslaan qua design, er zit zoveel detail in de spelwereld gepropt. Ze hebben echt gigantisch veel bereikt op de vorige generaties consoles.

Elden Ring is gewoon een stuk meer levendig. Meer kleur, meer vegetatie, meer beweging, meer licht, meer open ruimte. Een lust voor mijn oog. Maar wellicht niet wat mensen willen zien als ze honderden euros hebben moeten spenderen (en wellicht maanden hebben moeten wachten) voor een nieuwe console. Ik vind het persoonlijk jammer als mensen hun verwachtingen koppelen aan de hardware en daardoor een fantastische game ineens als minder gaan bestempelen, alleen maar omdat er andere games zijn waar ze meer geld hebben gepompt in de graphics en minder in de gameplay.
Ook het eerste wat mij opvalt. Het is een crossgen game, maar voor de currentgen hadden ze best meer uit de kast kunnen trekken. Volgens mij ziet Bloodborne uit 2015 er nog beter uit. Dat is geen open wereld zoals dit, maar dit moet beter kunnen.
Bloodborne is grafisch eigenlijk niet heel imposant, maar door het design, de vele details, de 'verwarrende' visuals valt dat in het niet. Bij deze - en Dark Souls 3, dat ook voelde als een stap terug tov Bloodborne - lijk je echter in een grotere wereld te spelen, waardoor het budget aan zichtbare elementen wat meer uitgerekt is.

Dat gezegd hebbende, het is een cross-gen game dus veel beter dan Bloodborne en DS3 zou het er op de PS4 niet uitzien.

Aan de andere kant, de visuele slordigheden zie je weer niet terug in Sekiro, hun vorige spel. Denk dat dat ook weer te maken heeft met designkeuzes?
zie ook mijn post hierboven, maar in beweging oogt het stukken beter en heeft men duidelijk verbeteringen doorgevoerd.

Wat mij opvalt is hoe kleurrijk het allemaal is t.o.v. de voorgaande games.
Tja.. Vind ik ook hoor. Het is hun manier van werken blijkbaar: De focus en de prioriteit licht puur bij de combat/gameplay.
Zo voorkom je iig wel dat je je stukbijt op een Cyberpunk. En ook The Witcher 3 en Red Dead Redemption 2 waren beide schitterende games, maar speelden niet het vloeiendst.
Dat snap ik dus ook niet, ik zie heel veel mensen en reacties die de game de hemel in prijzen om de visuals, maar als ik de screens en andere beelden zo zie heb ik echt het idee dat ik naar een PS3 game aan het kijken ben. Natuurlijk gaat gameplay boven visuals, maar als je een beetje mee wil lopen met de industrie zouden visuals ook wel eens een upgrade mogen krijgen.

Persoonlijk nooit echt een fan geweest van de Souls games, heb Bloodborne een poosje gedaan en eens een Dark Souls geprobeerd, maar ik zie eigenlijk ook niet echt veel vooruitgang betreft gameplay. Ik denk dat ik zelf meer interesse in een dergelijke games zou hebben als ze eens wat meer investeerden in een omvattend verhaal oid.
Kan aan mij liggen, maar de visuals zijn bijna hetzelfde als de darksoul games.
Volgens mij is het ook gewoon BB, DS3, Sekiro engine. Wellicht met wat kleine aanpassingen, maar in de basis hetzelfde.

Kortom.... welkom bij Souls. Met de grootte van deze game en cross console beschikbaarheid, ging deze game er natuurlijk niet uitzien als een Demon's Souls Remake. Die game is echt een fractie van de grootte van Elden Ring.

Het lijkt wel alsof iedereen op die hype train is gesprongen zonder enig idee te hebben wat Souls games uberhaupt zijn. Gewoon meeroepen Elding Ring Hype!! Ik hoor er ook bij! Want..tof ofzo. En plots. "WTF?! ziet dat er zo uit! Hoezo die hype? Waar zijn die Uncharted graphics!"
Souls games zijn nooit zo cutting edge geweest. Bloodborne en Dark Souls 3 iets meer, omdat deze einde generatie op de established hardware uitkwamen en er toen net een nieuw engine was. In de basis zijn dit gewoon niche IPs.

Maar de verontwaardigde comments hier..... Wat was de verwachting in godsnaam? Dit is gewoon good old Souls, good old FromSoftware. En deze game gaat echt zo onvoorstelbaar vet worden. Als ik VaatiVidya erover hoor kan ik gewoon niet wachten tot het zover is.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 06:55]

De game moet ook nog op de PS4 draaien. Das helaas het nadeel aan crossgen games. Aan de andere kant zijn de PS5 en XSX-versies wel 4k 60 fps met HDR, dus het wordt zeker wel smullen. From Software moet het erg hebben van hun artstyle. Bloodborne is ook geen technisch wonder (eerder het tegenovergestelde) maar ziet er door de artstyle wel nog steeds geweldig uit.
Anderzijds is Demon Souls PS5 dan weer één van de grafisch mooiste games die ik ooit gezien heb; jammer dat hun volgende spel dan weer een stap terug is.
De Demon's Souls remake voor PS5 is dan ook niet gemaakt door From Software, maar door Bluepoint.
Dat was mij ook opgevallen ja.
Hoe vet ik de games ook vind, voor technisch grafische pracht en praal moet je ergens anders zijn.
Het design en artwork vind ik dan wel weer fantastisch.
Ook jammer dat de game ook op pc niet meer dan 60 FPS kan halen.
Er is wel een ray tracing patch aangekondigd. Ik ben benieuwd wat die precies gaat doen.
Het is nu een grote open wereld en moet nog steeds op Last gen kunnen draaien. Tevens hebben graphics niet de prioriteit bij fromsoftware. Ze leggen de nadruk waar ze goed in zijn: uitmuntende gameplay.
Wauw, zowel de art-style als de graphics vind ik echt prachtig. Lekker rauw, donker, details. Het is geen fotorealistische ervaring maar doet is ook helemaal niet wat bij dit spel zou passen naar mijn mening.
Denk eerder dat ze de DeSouls remake engine hebben gebruikt.
is die niet eigendom van BluePoint? volgens mij had FromSoft hier letterlijk niets mee te maken
Het is een verbeterde DS3 engine vernam ik. Misschien dat de graphics niet helemaal next-gen zijn ivm GPU prijzen.

[Reactie gewijzigd door Handelingen op 23 juli 2024 06:55]

Grafisch gezien is Elden Ring nu al veel mooier en open dan Dark souls en er zijn nog 3 maanden tot Februari om te polijsten en na de lancering komen er in de eerste weken eerst patches voor bugs en glitches en optimalisatie patches en daarna mogelijk nog een XB series SX en PS5 patch om er zoveel mogelijk uit te persen dus geen zorgen over de graphics ;)
Het is dezelfde engine als die ze normaal gebruiken. Maar de graphics zijn zeker verbeterd. Wat vooral op valt is hoe ver je kunt kijken. Overigens zal het de echte die-hard fans een rotzorg zijn hoe het er uit ziet. Gameplay is king! En dat zit wel snor.
Precies mijn gedachte! Lijken wel 1 op 1 overgenomen scenes. Stemt wat dat betreft niet erg hoopvol, moet ik zeggen.
Denken we nou echt dat George RR Martin hier actief met From Software heeft samen gewerkt? Wellicht is het net als met Rainbow Six , waar Tom Clancy een inspiratiebron was ook zoals met Elden Ring. George plakt zn naam erop maar heeft voor de rest weinig te maken gehad met development (misschien hier en daar wat schetsen/lore beschreven). Niet dat hij er uberhaupt de tijd voor heeft want hij heeft tig andere projecten waar hij mee bezig is. Teveel hooi op zn vork denk ik want hij heeft Winds of Winter nog steeds nog lang niet af.

Als Soulsborne fan ziet de game er natuurlijk fraai uit en zal ik hem niet links laten liggen.Hij zal niet tegen vallen. Ik heb wel in iedere previews gelezen dat de "open world" meer een lijm is tussen de dungeons / areas en dat het voor de rest weinig leven biedt. Het is niet zoals de betere open world games die we kennen.

[Reactie gewijzigd door munitqua op 23 juli 2024 06:55]

Zie in andere reviews (vaatividya, fextralife, iron pineapple) dat de open world juist heel levendig aanvoelt en er altijd wat te vinden is.
Wat betreft George RR Martins involvement. Ze zijn al naar buiten gekomen dat hij de wereld heeft gecreëerd waar het in afspeelt, de geschiedenis ervan etc en dat ze zelf daar een video game verhaal in hebben gemaakt (https://www.forbes.com/si...contribute-to-elden-ring/)
Exact hij heeft de wereld beschreven, de mythologie. Maar als je kijkt naar de filmpjes is het meer Dark Sould 4 dan dat je expliciet aanvoelt dat het Martin is. Hij heeft niet actief in het verhaal mee geschreven. Maar het had wel leuk zijn geweest als hij in ieder geval wat lore had geschreven. Soort van diary die je van gevallen strijders vindt of iets dergelijks. Als Martin iets goed kan is de wereld beschrijven in zijn boeken. Dat had veel toegevoegde waarde gehad in Elden Ring.
Als je de link van Jarverp bekijkt dan staat daar dat hij niet actief het verhaal geschreven heeft.
Als er iets is what FromSoftware games niet hebben is het wel lore/verhaal/geschiedenis. Ik heb elk spel van ze gespeeld en je wordt er altijd gewoon in gedropt. Volgens Forbes heeft Martin alleen de spelwereld beschreven. Dus hoeveel verhaal je daar uit kan herleiden is de vraag.
Daarom zeg ik dat het leuk was geweest als Martin in ieder geval wat lore had geschreven in de vorm van diary van gevallen strijders of op een andere manier. Niet per se een script of zo.
Dat gebrek aan lore/verhaal/geschiedenis is vast ook de reden dat iemand als VaatiVidya zo mateloos populair is met zijn eindeloze in-depth lore videos over de verschillende fromsoft games.

Als er iets is wat deze games absoluut niet hebben is het een gebrek aan lore en geschiedenis die vaak verder spant dan 1 enkel spel uit de serie.
Ja dat begrijp. En ik reageer ook niet om te trollen. Maar de lore/verhaal ligt bij de soulsborne games niet voor de hand en ik denk dat de gemiddelde soulsborne speler er ook maar weinig van af weet (myself included). Alleen de diehards zullen alles ontleden, uitzoeken, intrepeteren en uiteraard nog geïnteresseerd in zijn. En zoals jullie zeggen duurt dat wel even.

Daarom vond ik het bij uitstek een mooie kans nu dat Martin er ook aan mee werkt om het nu wel een keer meer in ons schoot te werpen zeker gezien hij zo'n goede schrijver is.
Herhaaldelijk zeggen dat Soulsborne geen Lore enz. heeft terwijl het duidelijk bewezen is dat series barst van de lore en dat jij daarna zegt dat jij de lore niet interessant genoeg vindt om er mee bezig te gaan dat is een definitie van trollen :+

Persoonlijk houdt ik veel meer van hier en daar een hint en dat je later nog een hint krijgt of specifiek opzoek gaat om verder in het verhaal te komen en dat is het mooie van Soulsborne het is net een koud biertje na zwetend werk het proeft gewoon beter en dat gaat niet alleen om gevechten.
Als er iets is what FromSoftware games niet hebben is het wel lore/verhaal/geschiedenis.
Dit is gewoon een keiharde leugen. Dat jij deze niet kent betekent niet dat het niet bestaat. De games zitten zo vol lore/verhaal dat spelers jaren nadat het spel uitkomt nogsteeds ermee bezig zijn. Er zijn letterlijk uren aan filmpjes waarin de lore wordt besproken.

Het enige verschil met standaard games is dat je niet de lore in je schoot krijgt geworpen. Persoonlijk vind ik het leuker om dingen te leren door te spelen i.p.v. eerst een film kijken voordat ik de controller mag aanraken.
Ik heb elk spel van ze gespeeld en je wordt er altijd gewoon in gedropt.
Dus omdat je niet de hele lore in een intro filmpje te zien krijgt bestaat ie niet? Klaag je bij het beginnen aan een boek ook altijd dat er nog niks gebeurt is?
Volgens Forbes heeft Martin alleen de spelwereld beschreven
"alleen de spelwereld beschreven". Als of de geschiedenis van de spelwereld niet de volledige basis van de lore bevat.
Als er iets is what FromSoftware games niet hebben is het wel lore/verhaal/geschiedenis.
Ik ken persoonlijk weinig spellen waarvan de lore zo goed in elkaar zit als FromSoftware spellen. Je zou er een boek over kunnen schrijven. Letterlijk elk item, wapen, NPC, Bosses, Enemies, etc hebben een uitgewerkte Lore. Je krijgt het alleen niet op een presenteerblaadje. Je moet er een beetje je best voor doen. Net zoals bij de gameplay.
Dus als jij alle spellen hebt gespeeld en geen idee hebt waarover ze gaan of wat het verhaal is, zegt dat meer over jou dan over de lore in de spellen.
Niet dat hij er uberhaupt de tijd voor heeft want hij heeft tig andere projecten waar hij mee bezig is.
Jij beheert zijn agenda begrijp ik, zodat je exact weet waar hij mee bezig is?
Ik hoef zijn agenda niet te beheren om te zien dat de man met teveel bezig is. Kijk naar de tijd tussen boeken.

A Game of Thrones (1996)
A Clash of Kings (1998)
A Storm of Swords (2000)
A Feast for Crows (2005)
A Dance with Dragons (2011)
The Winds of Winter (forthcoming)

We wachten al 10 jaar.

Net toen A dance with Dragons uit kwam , kwam het eerste seizoen uit van Game of Thrones op HBO.
Toen begon de hype.

Als je in het nieuws leest is hij allerlei soorten side projects bezig en niet met het schrijven van Winds of Winter. Hij heeft al een paar GOT spin offs geschreven, stripboeken en dus Elden Ring en waarschijnlijk nog meer dingen.

Elk jaar horen we dat hij bezig is met Winds of Winter en elk jaar belooft hij volgend jaar.
Dus uit het feit dat GRRM heel veel andere dingen doet dan aan Winds of Winter werken, leidt jij af dat hij geen actieve bijdrage aan Elden Ring gehad zal hebben?
Dus? Misschien werkt de beste man momenteel wel nergens aan.
Het lijkt er op dat deze beste man gewoon een writers block heeft. Zijn boeken komen met een steeds grotere tussen periode uit. Als jij denkt dat hij elke dag voor 10 jaar lang aan een boek werkt (waarvan de wereld en lore al is uitgedacht) dan denk ik dat je bedrogen uit komt. Persoonlijk denk ik dat The Winds of Winter helemaal nooit meer komt, maar we zullen zien
Denken we nou echt dat George RR Martin hier actief met From Software heeft samen gewerkt?
Ja
Die laatste alinea ben ik blij om te lezen. Ik was op voorhand helemaal niet zo kapot van een open world in een FS titel. De charme van alle Soul games vond ik juist gewoon het idee van levels.
Ik ga pas kijken in februari en blijf lekker zitten op de hype train ;). Ben heel benieuwd wat ze er van gemaakt hebben en tot die tijd mn oude ds games afstoffen.
Verhaal hoort heel rustig op te bouwen en het mooiste is als je later de connecting dots ziet en enigszins begrijpt waar het over gaat. Ik vond ook de vele theorieën over de primordial serpents leuk. Combat wise.. Ik hoop dat ze DS wel enigszins trouw blijven qua snelheid en niet teveel naar Sekiro gaan.
Ik zie in deze wel wat overeenkomsten met Sekiro, vooral met het rondreizen - wat meer 'verticality' dan DS en Bloodborne. En je kunt gewoon springen, wat bij die twee heel erg awkward was.
Meer van hetzelfde dus, despite wat aanpassingen. LOVE IT!
De Souls-games mag ik altijd graag, goede gameplay mechanics en uitdagend als het maar kan zijn. Maar om een of andere reden vind ik altijd de visuals erg grof ogen. Terwijl die remake op de PS5 er juist zo gelikt uitzag. Het is helaas typisch een Japanse studio die zijn oude engines blijft gebruiken maar op visueel gebied vaan toch niet de nodige update geeft. Jammer, want de gameplay is altijd zeer sterk.

[Reactie gewijzigd door Toshirou op 23 juli 2024 06:55]

Ik weet maar 1 ding: ik wil er niet teveel over lezen én ik koop dit spel direct als hij uitkomt. 100%.
Wij weten hetzelfde.
Ik ga dit niet lezen. Dit weekend lekker zelf aan de slag :*)
Toch wel een beetje jaloers hoor, maar ik weiger om een key te kopen op ebay xD
Een spel is zo veel meer dan zijn graphics (en dat zeg ik niet omdat ik een Mac Gamer ben), je doet jezelf tekort als je dat als maatstaaf gebruikt.
Ik mis nog wat informatie. Op welk systeem is dit gespeeld? Hoe zit het met de performance? In de oude Souls-like games was de framepacing wer-ke-lijk vreselijk. Hoe zit dat hier tot nu toe?
Van wat ik heb gezien bij andere streamers draait het vloeiend 4K, HDR, 60fps op de PS5.
Wordt weer een must-buy, maar ik zit heel erg te twijfelen of ik een compromis sluit en hem voor de PS4 pak, of lekker geduldig wacht op de PS5 wat nog wel een jaar of twee kan duren zoals het nu gaat.

Voor nu zit ik nog middenin Sekiro, 2e poging om hem te spelen, gaat veel beter :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.