Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Games in Dark Souls-franchise zijn meer dan 27 miljoen keer verkocht

Game-uitgever Bandai Namco laat weten dat de Dark Souls-franchise meer dan 27 miljoen keer is verkocht. Daarvan zijn 10 miljoen exemplaren van Dark Souls III, de nieuwste game uit de franchise, die in 2016 uitkwam.

Bandai Namco maakt de aantallen van 27 miljoen Dark Souls-games en 10 miljoen Dark Souls III-exemplaren dinsdag bekend. Sinds het moment van de aankondiging van Elden Ring, bijna een jaar geleden, zijn er nog eens twee miljoen stuks uit de Dark Souls-franchise verkocht. In 2015 maakte de uitgever bekend dat de eerste twee games 8,5 miljoen maal verkocht waren. In de bekendmakingen zijn verwante gamefranchises van ontwikkelaar FromSoftware niet meegenomen: Demon's Souls, Sekiro: Shadows Die Twice en Bloodborne.

Tijdens E3 van vorig jaar werd de nieuwe game van FromSoft, Elden Ring, aangekondigd. Veel is er nog niet bekend over deze game, ook geen releasedatum. Wel is er een trailer getoond, is bekend dat A Song of Ice and Fire-auteur George R.R. Martin aan het project verbonden is en is duidelijk dat de game voor pc's, de Xbox One en PlayStation 4 verschijnt.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

19-05-2020 • 17:43

40 Linkedin

Reacties (40)

Wijzig sortering
Jammer dat ze met Demon Souls niks meer gedaan hebben. Alhoewel ik dat ook wel begrijp. De Dark Souls reeks is open world en Demon Souls was instanced. Ik heb geen van allen nog uitgespeeld, maar Demon Souls ben ik nu nog mee bezig.
Er gaat een gerucht rond dat Bluepoint games bezig is met een remaster voor de PS5. Ik hoop dan ook ten zeerste dat de geruchten kloppen.
Wat ik leuk vond aan Demon Souls
daar is namelijk 1 Boss in het spel die bestuurd kan worden door een andere speler zonder dat je het weet
Ben de naam van die boss even kwijt het is de wizzard gast met die belachelijk hoge hoed.
Maar toen in de hoogtij dagen dat de Demon Souls servers nog vol waren had je dus geregeld kans dat die boss dus door een andere speler werd gespeeld.

Dat heb ik nooit meer terug gezien in de andere souls games.
DS2
- Looking Glass Knight (als adds eigenlijk)

DS3
- Spear of the Church

Mis ik nog iets? Dat zijn volgens mij alle andere pvp bosses.

[Reactie gewijzigd door Nfear op 20 mei 2020 10:10]

Beste game serie ooit, ik heb de games ook meerdere keren gekocht, maar elke euro waard. Ongelooflijk hoeveel uren je hier zoet mee kunt zijn door o.a. NG+, DLC's en verschillende builds.

En als je dat allemaal onder de knie hebt, is er nog de ultieme uitdaging van speedruns! Bizar om te zien hoe sommige mensen zo'n game binnen een paar uur helemaal uitspelen ;)

[Reactie gewijzigd door Greatsword op 19 mei 2020 18:25]

Sinds ik de Soulsborne games ontdekt heb vind ik het moeilijk om nog echt van andere games te genieten. Dit hoor je ook wel vaker.

Kan je nagaan...
Zeer herkenbaar, bij mij komt dat vooral door de gameplay het tempo en gevoel van vrijheid.

Voorheen was Final Fantasy mijn favoriete serie en alhoewel ik me onlangs prima vermaakt heb met de Remake, zaten er ook ongelooflijk langzame stukken tussen met super lange dialogen.

Op dat soort momenten hunker ik echt naar Dark Souls, snel naar een eindbaas rennen, vijanden vermijden, snel items oppakken etc.
Jup. Soulsborne games heeft gaming voor mij geruïneerd. En dit is echt geen grap. Storytelling, mechanics, moeilijkheid, sfeer, etc is allemaal voor mij van zo een hoog niveau dat ik moeite heb om nog van andere games te genieten. Het waren ook de eerste games waar ik zelf actief op zoek ging naar lore, iets wat tot nu toe nog niet is gebeurd in andere games. Alhoewel Mass Effect dicht in de buurt kwam.

From Soft heeft de lat zeer hoog gelegd.

[Reactie gewijzigd door Kastor op 19 mei 2020 19:31]

Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?
Het doet er niet toe of ik je reactie een minnetje gegeven heb of niet. Ik snap je reactie inhoudelijk niet en vraag me oprecht af wat je ermee wil zeggen.
Tijdens E3 van vorig jaar werd de nieuwe game van FromSoft, Elden Ring, aangekondigd. Veel is er nog niet bekend over deze game, ook geen releasedatum. Wel is er een trailer getoond, is bekend dat A Song of Ice and Fire-auteur George R.R. Martin aan het project verbonden is en is duidelijk dat de game voor pc's, de Xbox One en PlayStation 4 verschijnt.
Als je nog in zo'n (relatief) vroege fase zit, lijkt het me een gemiste kans om niet meteen "all-out" te gaan en hem voor de XSX/PS5/PC te maken ipv nu nog eens voor de XBO/PS4...
[...]
Als je nog in zo'n (relatief) vroege fase zit, lijkt het me een gemiste kans om niet meteen "all-out" te gaan en hem voor de XSX/PS5/PC te maken ipv nu nog eens voor de XBO/PS4...
Nou ... :X De game is al in development sinds begin 2017. Begonnen direct na het afronden van de laatste DSIII DLC. Dus allemaal veel te laat om voor de PS5 te gaan ... denk ik ..

[Reactie gewijzigd door Swurgin op 19 mei 2020 20:18]

Dat lijkt me sinds deze generatie en deze 1.5 generatie (xbox one x en Pro) eigenlijk helemaal geen probleem meer hoor. Architectuur is praktisch hetzelfde en backwards/forwards compatibility is min of meer gegarandeerd, hoewel we Microsoft blijkbaar super dankbaar moeten zijn voor iets dat we in PC land al sinds mensenheugenis hebben. Je zult je game ook kunnen spelen op je volgende videokaart! Wat een mirakel!

Games hebben sowieso allerhande sliders die ervoor zorgen dat het op tig generaties PC's draait. Zie niet in waarom dat niet zou lukken met anderhalve console generatie met dezelfde architectuur.

... En het is From Software. Het is nou niet dat hun engines zo lekker draaien op de hardware waarvoor ze gemaakt zijn. Dat wordt ook alleen maar beter met de jaren. Dus Elden Ring op de volgende generatie: graag! Hebben we misschien meteen 60fps en geen slechte frametimings.

[Reactie gewijzigd door KaiZas op 19 mei 2020 20:29]

Ten tijde van de PS3/4 was dezelfde zorgen, maar veel partijen hebben hun games toen voor beide platformen uitgebracht. De PS5 en waarschijnlijk xbox worden backwards compatible, dus dat zal geen probleem zijn.

Het zal even duren voordat de nieuwe generatie consoles ook een goede marktpenetratie hebben. De vorige generatie Souls games kwamen pas uit toen de PS4 een stevige user base had.
Na al die positieve verhalen wil ik een van de games ook wel eens proberen, maar ik ben 'bang' voor de moeilijkheidsgraad :+ Ik weet niet of ik het leuk ga vinden om 100 keer dood te gaan bij een eindbaas.
100 keer is wel overdreven, of je moet echt een slechte gamer zijn :9
Het gaat er meer om dat je leert van elke dood. Leer de bazen en normale enemies kennen en je word gewoon steeds beter. Dat is echt een heerlijk gevoel.Er zit ook een soort van systeem in dat hoe langer je speelt, hoe makkelijker het word. Als in, elke keer als je dood gaat kun je je 'punten' (souls) weer terug krijgen + alle punten die je weer onderweg verzameld. Zo kun je weer upgraden en word het allemaal weer wat makkelijker :)
Maar het mooist van de soul games is nog wel de wereld. Het verkennen. De shortcuts ontdekken. Die ervaring die ik had toen ik voor het allereerst Dark Souls I speelde, heb ik nooit weer ervaren. Dat was geweldig. Momenten van puur blijheid weer ietsje verder te komen ... en dan weer onwijs defensief spelen, want je weet nooit wat er om die volgende hoek staat te gebeuren.
Ja, die allereerste playthrough is echt uniek. Geen game heeft daar nog aan kunnen tippen :)
Thnx voor de uitleg, ik zal het er binnenkort eens op wagen dan :)
De moeilijkheidsgraad is niet zo extreem als de fanatieke/elitaire fans je willen laten denken.
Al zullen er punten zijn waar je de controller gewoon even een poosje weg legt, en zelfs dat is OK.
Heb dat bij verschillende bosses gedaan, en soms kan het zelfs helpen.

ik kan je wel aanraden even te verdiepen in de karacter stats meganiek.
Verkeerde keuzes kunnen zeker in het begin veel impact hebben, maar je hebt geen hard lock in player class en is te herstellen.
Het duurt bv. als je als wizard speelt best lang voor je wat leuke spells hebt en kan wat saai aanvoelen.
Waar je als een fighter vrij snel wapens en armor kan vinden.
Maar wil je wisselen, is het gewoon een kwestie van XP naar andere stat sturen en door gaan.(komplete reshuffle is zelfs een optie)
Je kan natuurlijk altijd hulp vragen van de zeer behulpzame online community o.a. op de subreddit r/summonsign.

Andere spelers summonen om te helpen met een moeilijke boss of gewoon voor wat Jolly Co-op.
Mijn grootste vijand met Souls achtige spellen ben ik zelf door puur ergenis of overmoed en juist meer uitdaging zoeken met dood als gevolg en niet alleen vijanden maar ook de omgeving..

Zo zie ik Dark souls de vijand ben jezelf en de meeste spelers zitten hun zelf in de weg met onderschatten of overschatten van de vijand }> Die hards blijven proberen dat is wat Souls zo magisch maakt!

Als jij een weekend met Dark souls bezig bent dan begrijp je het spel wel en als je dan door zet dan lukt het echt wel.. uiteindelijk.. en vraag niet af hoelang het gaat duren of hoe goed je bent maar probeer plezier te hebben ;)

Geen idee welk platform jij speelt maar Dark souls Remastered of Dark souls 2 Scholar of the first sin kun je vinden vanaf 15€ a 20€ per stuk en hebben beiden de dlc op disc.

De Dark souls Trilogy heb ik weleens gezien vanaf 35€ a 40€ en naast alle 3 delen heb je dan ook alle DLC op disc.

Dark souls 3 kun je al vanaf 10€ a 15€ vinden maar voor de DLC ben je iets van 20€ a 25€ kwijt.

Het zal mij niets verbazen als jij binnen een maand één Dark souls uitspeelt en nog meer honger hebt en verder gaat met het volgende spel of net als mij uitdaging zoekt met het spel waar jij dan mee bezig bent.

Persoonlijk houdt ik niet van zware uitrusting en ga meer voor lichte uitrusting met hogere verdediging in Poison, Bleed, Curse, etc. en gebruik van Counter met een goed schild of Deflect met een magisch schild zoals Golden wing crest shield.

Of helemaal geen verdediging met Counter wapens zoals Painting guardian sword en of een Katana en dat geeft de grootste voldoening en uitdaging om precies op het goede moment een Counter uit te voeren 8-) like a Pro.

Nog even gekeken en kan niet zien wat je hebt maar op een oudere laptop van de laatste 5 jaar met omstreeks 1GB videokaart kun je wel Dark souls 1&2 spelen met omstreeks 720P lage settings 30 frames maar Dark souls 3 zal waarschijnlijk geen 20 frames halen..
In mijn ervaring zou ik niet alleen naar die positieve verhalen luisteren. Voor dark souls moet je heel erg houden van een bepaald type gameplay; patronen onthouden. Blijkbaar vinden veel mensen dit leuk, en dat is natuurlijk prima, maar ikzelf vind er weer geen kloot aan.

Als je wat meer houdt van puur de combat, kan je beter naar spellen als Sekiro kijken (zelfde makers als Dark Souls). Hier ligt de focus een stuk minder op patronen en veel meer op het onder de knie hebben van de combat.

Wel jammer dat dit eigenlijk nooit in reviews wordt benadrukt, alle twee worden ze 'souls-like' genoemd, terwijl het een compleet andere game-ervaring oplevert.
Je doet Dark Souls echt te kort, de gameplay heeft veel te maken met resource management (stamina, FP en health). Gebruik je een schild, dan kun je klappen incasseren (ipv. ontwijken) ten kosten van stamina, dat je ook nodig hebt om aan te vallen. Gebruik je geen schild, maar een 2 hand weapon (of 2x 1 hand weapon) dan moet je ontwijken en kosten je aanvallen veel stamina maar doe je meer damage. Gebruik je magic, dan kun je vaak vanaf een afstandje aanvallen maar moet je zowel je FP (mana) als je stamina in de gaten houden. En dan kun je ook nog met pijl en boog spelen (kruisboog en normale boog), en ben je vrij om al deze speelstijlen te combineren (zo is er magic die je schild of zwaard tijdelijk sterker maakt etc.). Dat is wat voor mij Dark Souls zo leuk maakt, er is zoveel variatie in builds en wapens dat er altijd wel iets nieuws is om te proberen.
Het was ook geen volledige review van Dark Souls, maar puur een uitleg over wat de kern van de gameplay eigenlijk inhoudt, gezien weinig mensen dit benoemen. Sekiro heb ik in dat perspectief dan ook juist te positief gebracht, gezien de kern uitmuntend is, maar alles eromheen juist heel erg in de weg zit.

@RekZ is naar eigen zeggen nieuw in het genre, dus dan is het wel handig om te weten aan wat voor soort genre je nu eigenlijk begint.
Dat valt heel erg mee hoor, zeker voor Dark Souls 1.

In het begin goed de tutorial messages lezen, naar de npcs luisteren, er is een knop op je controller die uitleg geeft in stat menus, en dan worden de meeste vragen die je hebt beantwoord.

https://i.imgur.com/IWjcUhV.jpg

[Reactie gewijzigd door KSU4reqY op 20 mei 2020 00:42]

En waar je het meeste aan dood gaat is de omgeving zelf.
Je zal geregeld van een berghelling afvallen of door een gat naar beneden vallen.

en Kwa bossen verslaan mocht het spel nog veel gespeeld worden dan heb je kans dat voordat je de Boss Room in gaat dat je een helper kan summonen dus dan kan een andere speler jou helpen om die Boss te verslaan.

Jij kan dat ook doen bij andere spelers dat deed ik vaak om 2 redenen je krijgt er souls voor en je kan op die manier beter leren hoe je die Boss moet verslaan.

Ook kan je mocht je dat unlocked hebben hier en daar NPC spelers jou laten helpen met een Boss.
Het belangrijkste (imo) over de moeilijkheidsgraad is dat het nooit oneerlijk is; het is nooit het geval dat de vijand een aimbot heeft, of te snel is (alhoewel dat wel soms een dingetje is, maar dan nog ben je vaak nooit in 1 keer dood). Elke keer dat je dood gaat komt omdat je iets voor het eerst tegen komt - oh, d'r staat een wappie om de hoek, even onthouden - of omdat je zelf een fout maakt. Dat laatste wordt in de hand gewerkt doordat het een best 'langzaam' spel is, dat is, een aanval kost een of een paar seconden en kun je, als je hem een keer ingezet hebt, niet meer stoppen. Wat ook heel veel voldoening geeft als je een vijand zijn aanval keihard onderbreekt met een zware hamer.

Persoonlijk ben ik begonnen met Bloodborne, maar Dark Souls 3 is ook best toegangkelijk. DS 2 wel begonnen maar nog niet afgemaakt, en Sekiro ook niet afgemaakt, die is weer wat moeilijker vind ik omdat de combat sneller en complexer is.
DS3 nu €15 op humblebundle.
Git gud.

BB komt naar de pc, onbevestigd;
https://nl.ign.com/bloodb...de-pc-volgens-een-insider

[Reactie gewijzigd door Manke op 19 mei 2020 21:46]

Ik hoop dat ze een vervolg en/of goeie update nog voor Bloodborne gaan doen, ik zou hem graag op een stabiele 60fps willen zien. Maar ik heb links en rechts wel gehoord dat dat niet gaat gebeuren. Weet niet zeker, draait DS3 goed op de PC?
Ja, alle 3 delen draaien goed, grafisch zijn ze niet zo zwaar. Er zijn ook graphics mods, o.a. voor 60fps.

[Reactie gewijzigd door Manke op 20 mei 2020 13:50]

Mijn eerste ervaring met From Software was met Bloodborne. Ik weet nog goed dat ik steeds dood ging maar een drang was om voorbij die vele AWAY te komen. Steeds kwam ik verder. Ik dacht wat gebeurd me hier nou? Het werd een verslaving en de eerste boss was een feit! Dat geschreeuw. Hup naar Dark Souls want dat was immers van From Software en Miyazaki. Ik begon met DS 3 maar een of andere manier had ik hier niet zo veel moeite mee, en ik denk omdat ik BB had gespeeld. Ik merkte dat het langzamer was en dat ik meer moest blocken. Maar WOW zelfs invaded was fun. Ik kan me herinneren dat ik bij iemand kwam invaden plots kreeg ik een berichtje van een Amerikaan die zei " please leave i am finally there!" So i did the poor kid. Toen naar DS 2 ( feeling is anders maar niet zo slecht dat me zegt) DS 1 top. Wel merk ik dat de mechanics veel beter is van DS 3.

Anno 2020 heb ik platinum van bloodborne en darksouls en sekiro.

Tevens is mijn game-mentaliteit verpest want elke andere game dacht ik ' is dit het nou? ' Ik ging zoeken naar alternatieven maar mondjes maat gevonden.

Waar was Ludwig, waar was Kos ( damn tough one)

From Software en Miyazaki bedankt dat gamen zo omhoog werd getilt voor me.

Praise the sun en GitGud.

[Reactie gewijzigd door r8gingbull op 20 mei 2020 08:33]

Re.....spect! Wat een game changer is deze franchise. Of.. als je het iets breder trekt, Soulsborne.

Zelf helaas Demon Souls moeten missen, omdat ik zo dom was kamp X360 te gaan, vorige generatie.
Dus laat die remake van Bluepoint maar komen! :P

Dark Souls 3 at 10 miljoen.. Van niche game naar knap succes. Welllllll done From. Well done.
Demon's Souls heeft echt een gigantische impact gehad op hoe ik games speel, met name het allereerste level (Boletaria Castle, als ik me goed herinner) staat voor altijd in mijn geheugen gegrift. Ik had de game geïmporteerd uit de Verenigde Staten (eerste keer voor mij) na een artikel gelezen te hebben in Edge Magazine en ik wist dus dat het moeilijk zou zijn. Als een doodsbang riddertje liep ik heel voorzichtig vooruit, verscholen achter mijn schild. Iedere vijand was een gevecht voor mijn leven, maar de schimmen- en felgekleurde berichten op de grond van mijn medespelers stelde mij gerust: Je bent niet alleen!! Kippenvel... Het doet mij deugd dat Dark Souls relatief goed verkoopt, er is nog hoop voor de game industrie!
Dark Souls is leuk , maar ik wil een nieuwe Armored Core.
Ben eind april begonnen met Dark Souls 1 remasterd (ben jaren eerder ooit gestrand bij Blighttown in de originele versie) Nu zit ik voor het eerst in The Duke's Archive maar ik heb totaal geen motivatie meer om de game nog uit te spelen eigenlijk :| Ik denk door een gebrek aan verhaal in het spel.

De comments van mensen hier over hoe geweldig de Darksouls games zijn en hoe ze tot op heden niks beters meer hebben gespeeld kan ik wel herkennnen maar dan met de hele The Witcher serie.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.