Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Elden Ring-exploit forceert pc-spelers in een oneindige deathloop

Socialemediagebruikers melden dat een exploit in de pc-versie van Elden Ring hun spel laat crashen en ze vervolgens in een oneindige deathloop forceert. Spelers worden aangeraden een back-up van hun savebestand te maken of de onlinemodus uit te schakelen.

Een video op Twitter toont hoe de wereld van een speler wordt binnengedrongen door een pvp-speler. Vervolgens voert de indringer een bepaalde vaardigheid uit, waarna de game van de speler crasht. Als de gebruiker het spel opnieuw opstart, komt hij in een eindeloze 'deathloop', waarin het personage direct na het respawnen doodvalt.

Verschillende gebruikers laten op Reddit weten dat ze ook getroffen zijn door de exploit. Een gebruiker meldt dat het mogelijk is om de deathloop te omzeilen door snel op Alt en F4 te drukken om het spel te sluiten voordat het personage doodgaat. Vervolgens kan een gebruiker het spel opnieuw opstarten en via de in-game kaart snel naar een Site of Grace teleporteren. Sommige gebruikers melden dat dit het probleem inderdaad oplost, zo demonstreert een Twitch-streamer.

Pc-spelers worden vooralsnog aangeraden om de online modus van Elden Ring uit te schakelen in de instellingen, totdat het probleem is opgelost. Spelers kunnen ook een back-up van hun savebestand maken. Dat bestand is te vinden in: C:\Users\[gebruikersnaam]\AppData\Roaming\EldenRing.

Bandai Namco en From Software hebben nog niet gereageerd op het probleem in Elden Ring. Het is dus niet bekend wanneer de studio met een oplossing komt. Eerder dit jaar meldden gebruikers een andere exploit in de pc-versies van de Dark Souls-trilogie, die remote code execution mogelijk maakte. De studio haalde toen de servers van die games offline en werkt nog aan een oplossing.

Elden Ring

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

21-03-2022 • 10:24

63 Linkedin

Lees meer

Reacties (63)

Wijzig sortering
Ik adviseer voor dit soort games toch altijd een Gamesave Manager, dit ook omdat op Steam er laatste tijden en bug is met de Steam Cloud, waardoor je ineens een oudere savegame voor je kiezen krijgt bij het opstarten van de game.
Er is een programma dat letterlijk Gamesave Manager heet, dat mij meerdere malen heeft kunnen redden met geen uren speelplezier kwijt te raken.

Op Nexusmods staan ook diverse managers die automatisch om de zoveel tijd backups maken. Scheelt een hoop geklik.
Wat betreft die bug: Steam zal altijd vragen welke save je wilt gebruiken en overschrijft nooit iets zonder confirmatie. Je ziet bij beide saves (Cloud en lokaal) de last modified date. Alleen als je dus echt hersenloos op een willekeurige knop in een onbekend venster klikt kan het misgaan. Maar dat is op die manier dan ook wel een beetje je eigen schuld imo..

[Reactie gewijzigd door VP. op 21 maart 2022 12:41]

Niet altijd. Toevallig 2 dagen geleden nog Two Point Hospital via Steam met status unsynced gehad. Werd niks gevraagd, de enige optie in plaats van het spel starten was sync. De play knop verandert simpelweg. Daarna werd de lokale savegame geupload naar de cloud.

De epic launcher vraagt er in mijn ervaring wél altijd netjes om.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 21 maart 2022 13:08]

Precies dit! Is me al meermalen voorgekomen sinds de laatste tijd dat Steam gewoon dingen overschrijft zonder enige vraag te stellen.

Mijn vriendin speelt bijvoorbeeld graag Houseflipper. Een spel waarin je huizen renoveert en opnieuw inricht. Ze kreeg ineens een savegame automatisch voorgeschoteld van meer dan een jaar oud. Op het Steam forum zijn klachten genoeg hierover te vinden.

Dus nee... Steam vraagt helaas niet altijd netjes welke save je wil gebruiken zoals SDK1985 hier al netjes aangeeft.
Soms faalt de sync-call van Steam. Vermoedelijk omdat de server dan niet op tijd reageert. Het gebeurt niet vaak (eigenlijk zeer zelden).
welke raadt je aan?
https://www.gamesave-manager.com/ Zelf gebruik ik altijd deze tool, omdat die naast Elden Ring ook zowat elke PC game ondersteund als het gaat om het maken van backups.
Deze ondersteunt ook meerdere Cloud oplossingen zoals:
- Dropbox
- OneDrive
- Google Drive

Ook kan je een taak instellen dat deze iedere 5 minuten een backup voor je maakt tijdens het spelen.
Die hele game is toch een oneindige deathloop?
Zoals ik het nu lees, is het intended. Omdat er gesproken wordt over Exploit.
Ik heb ongeveer 25 uur in het spel zitten, tot nu toe geen enkele bug tegengekomen. Ik heb wel af en toe last van framedrops, maar sinds één van de laatste patches, is dit ook minder geworden.

Je merkt wel dat dit spel een console port is. De Steam controller vind ik niet fijn werken in Elden Ring (moet nog de layout aanpassen) maar het spel is ook goed te spelen met toetsenbord en muis.

Wanneer je met toetsenbord en muis speelt, merk je meteen dat dit een gigantische console port is. De knoppen die worden weergegeven, zijn van de console. Controller Y is toetsenbord F, Controller B is toetsenbord Q, Controller X is toetsenbord R etc.

Ze hebben het spel toegankelijker gemaakt voor toetsenbord en muis, tegenover eerdere spellen van From Software kwa controls, maar de UI aanpassen, ho maar.

Ook de menu's vind ik niet fijn werken, ook met controller. Atmosfeer en gameplay zijn erg goed. Elden Ring ziet grafisch ook goed uit en veel variatie in monsters. Maar helaas merk je gewoon dat het een gigantische console port is. Maar ze zijn een klein stapje vooruit gegaan, door toetsenbord en muis meer playable te maken. Maar de UI blijft gewoon achter.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 21 maart 2022 13:46]

In de opties kan je pc prompts laten zien hoor.

System > Sound and Display > Device for On-Screen Prompts > Keyboard and Mouse.
Oh, dat wist ik niet. Straks maar eens proberen, dankjewel.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 21 maart 2022 14:37]

Het is heel typisch onoverzichtelijk voor japanse devs. Totaal niet logisch deze optie.
Toch vreemd dat dit niet als early access gereleased is
Early access is voor indie titels die niet weten wat ze willen worden en die geld nodig hebben om de ontwikkeling te financieren. From Software is een succesvol bedrijf met tientallen titels. Early access moet niet genormaliseerd worden bij professionele / "established" studio's.

iig ze hadden een "network test" en andere early access toegang voor reviewers vorig jaar. Het heeft een maand geduurd voordat deze exploit gevonden werd.
Elden Ring heeft een netwerk test gehad waarin je de 1e area kon spelen.

Verder kan je natuurlijk altijd wat missen. Zo is er pas geleden nog in Dark Souls 1 een RCE exploit gevonden na jaren.
Waarom zou dit als early access gereleased moeten zijn? Het spel is miljoenen keren verkocht en het test team kan gewoon niet elk klein dingetje testen. We moeten nu niet gaan doen alsof elke bug nu meteen betekent dat het spel onspeelbaar is.

Zelf heb ik nu bijna 100 uur in de game zitten en ben pas 1 bug tegen gekomen. Kan me weinig AAA games heugen de laatste jaren waar dit beter is (helemaal open world games)
I mean, fantastisch spel en al 50+ uur aan gespendeerd, maar het had wel meer liefde mogen krijgen op de PC voor release. Paar weken had geen overbodige luxe geweest. Met een 1080 Ti pak ik slechts ergens tussen de 50-60 FPS op geforceerde 1920x1080, en het is niet het mooiste spel dat mijn kaart heeft mogen verwerken de afgelopen 2 jaar.

Het stottert en freezed ook af en toe als er nieuwe zones of assets worden ingeladen, doordat de shader cache belabberd is op PC. Anticheat draagt daar ook een steentje aan bij. Is een bekend probleem overigens, voordat we hw setups gaan aanvallen. Helaas is dit me al een handjevol keren tijdens een boss/great enemy overkomen.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 21 maart 2022 12:06]

elke bug nu meteen betekent dat het spel onspeelbaar is.
De stutters die de game heeft omdat het een pre-shadercompiling heeft maakt het voor mij wel onspeelbaar hoor. Ben je bezig met een enigzins moeilijke vijand.. wil je dodgen word je vervolgens alsnog geraakt om dat de game even een enorme framedrop krijgt voor enkele seconden.

Ik verwacht niet dat mijn RTX 3080 en R7 3700X de game wel aan zou moeten kunnen.
Dus ik wacht nog even wat maandjes. Ironie is dat ik dan weer weinig tot geen problemen had met Cyberpunk op PC, en dat was nog met een 1070 rondom release. Zo zie je maar dat niet elke systeem het zelfde reageert op een stukje software.
Dan heb je denk ik geluk. Ik heb toch regelmatig (vaak genoeg dat ik het de moeite vind om een comment te typen) dat het spel naar de desktop crasht. Daarnaast af en toe haperingen.

Nog steeds een heel leuk spel en als ik genoeg tijd had zat er bij mij ook wel 100 uur in (helaas pas net in de buurt van 10 uur), maar het is niet heel goed verzorgd op de pc is mijn gevoel.
Misschien ligt het aan je hardware? Bij mij in ieder geval *klopt op hout* geen bugs tot nu toe. Ik meende me te herinneren dat AMD grafische kaarten meer bugs hadden met Elden Ring?

PS. ik ben geen fanboy, heb zelfs een AMD CPU.
Heb zelf een 3090 en een i9-10900K en ook ik ervaar stuttering en soms een volledige black screen (alt tab achtig iets)
Zou kunnen maar ik heb een nvidia kaart met laatste drivers en bij geen enkele game dit probleem. Memtest in orde, game files geverifieerd.

Lees dat veel anderen hetzelfde ervaren dus misschien gewoon pech met een bepaalde combinatie van hardware ofzo, het niets kunnen ontdekken dat stuk is.

Heb me er maar bij neergelegd dat hij af en toe crasht, is ook niet zo erg dat t niet te spelen is.
Kijk, en dat is dus het probleem bij PC gaming, teveel verschillende combinaties van hardware/software die voor problemen kunnen zorgen. Veel te veel mensen onderschatten dat. Zelfs bij simpele kantoorapplicaties lopen we daar tegen aan.
I5 en een rtx 3060 hier en 0 problemen , nog nooit lagg gezien
3900x en een 3080, de lagg is er bij mij wel. Er zit echt iets in het spel wat dit veroorzaakt
Dat geloof ik best, ik reageerde daarom ook met mijn combinatie hardware en dat ik geen problemen ondervond met nogal ondermaatse hardware.
De lag heb ik kunnen omzeilen door de game op Fullscreen Windowed mode te draaien inplaats van fullscreen
Ok goed voor jou, mooi opgelost. nu heeft natuurlijk er helemaal niemand problemen meer met het spel :?
Draai het trouwens maar eens ff om, ik ken geen mensen persoonlijk die problemen hebben gehad met Elden Ring. Streamers die altijd hun ogen open hebben voor bugs en hier altijd wat over zeggen heb ik ook zo goed als niks van bugs/glitches of slechte performance gehoord.

Dus ik denk dat jij gewoon ongeluk hebt als een van de weinige ;)
Je mag zeggen wat je wilt maar als een nutteloze post doet waar niemand iets mee opschiet kan je daar een geïrriteerde reactie op krijgen soms ;)

Als je oprecht dacht iemand hiermee te helpen: sorry

Er is echter vast ook wel iemand met een i5 en een rtx 3060 die wel problemen ervaart dus het posten dat jij hardware x hebt en geen problemen ervaart helpt niet echt iemand.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 21 maart 2022 15:20]

Ik heb na 130 uur op pc 2 x een crash gehad en niet eens tijdens een loadscreen. Heb ook geen performance problemen. Multiplayer kan ik niet veel over zeggen 1 keer geprobeerd bij een boss, maar als je doodgaat wordt je gelijk weer naar je eigen wereld geport.
Slechte performance, klinkt mogelijk dan toch als een probleem met je hardware of verwachting. Genoeg mensen die teveel verwachten van hun systeem terwijl dat die er niet geschikt voor is om op de modus te draaien die ze ingesteld hebben. En NEE game A is niet hetzelfde als game B, ook zelfs niet als ze gebruik maken van dezelfde engine.
Uhm, kijk even DigitalFoundry zou ik zeggen. Game heeft zelfs op sommige high end systemen dikke issues.
Yep, ik heb een 5600x en een 6900xt, gemiddeld 45 fps over 120 uur.
Ze moeten stoppen met die slechte gameports op PC, game draaidt gewoon prima met mods en zonder Easy Anti Cheat in offline modus met Ultrawide en unlocked framerate.
Er is een mogelijkheid op Steam om de game zonder Easy Anti Cheat te draaien, maar dan speel je alleen maar in offline modus. Wat opzich niet heel erg is vanwege Spirit Ashes en NPC summons.

https://www.windowscentra...ble-anti-cheat-elden-ring voor de guide en dit is gelukkig naderhand teug te draaien.
Er is geen enkel excuus voor feit dat er geen native ultrawide support is, het is gewoon service issue met Elden Ring, vooral gezien oudere games prima ultrawide ondersteunen zonder problemen.
Mensen offline forceren omdat ze ultrawide willen spelen is niet tof.

[Reactie gewijzigd door Arokhantos op 21 maart 2022 11:12]

Mensen offline forceren omdat ze ultrawide willen spelen is niet tof.
Volgens mij een heel logische keuze. Als je met een ultrawide een veel grotere FoV hebt dan heb je dus een oneerlijk voordeel in PvP. Geheel terecht als dat online niet toegestaan is.
Beetje bullshit, want de meest competitieve games op aarde doen daar ook niet moeilijk over. Kijk maar naar Dota 2, PUBG en League of Legends. Toen ik ze nog speelde kon ik gemakkelijk 21:9 resoluties draaien. Er is een goede manier en een goedkope kutmanier, helaas is voor die laatste gekozen.

Daarnaast heeft Elden Ring gewoon een lock-on systeem, dus de vijand staat meestal centraal in je beeld. Zelfs al zou PvP in Elden Ring geen totale grap zijn en super serieus, dan zou je altijd tijdens een invasion pillarboxing kunnen toepassen en de rest van de game in volledige resolutie tonen. Zo moeilijk is het niet om twee zwarte rechthoeken te renderen. (doet Borderlands 3 ook tijdens cutscenes als je ultrawide speelt)

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 21 maart 2022 12:02]

Kijk maar naar Dota 2, PUBG en League of Legends. Toen ik ze nog speelde kon ik gemakkelijk 21:9 resoluties draaien.
In Dota 2 en LoL heb je een minimap waarop je de gank ziet aankomen ook al bevinden ze zich nog buiten de schermrand. FoV maakt eigenlijk niet zoveel uit in deze games. Van PUBG weet ik het niet zo, maar ik neem aan dat dit een "realistische" shooter is. Dan kijk je toch recht vooruit en zwaai je de camera in het rond om vijanden te zoeken.
In Dota 2 en LoL heb je een minimap waarop je de gank ziet aankomen ook al bevinden ze zich nog buiten de schermrand.
Niet iedereen staart zich op elk moment dood op een minimap en je ziet skills met een lange afstand natuurlijk eerder aankomen, mocht dat een valide reden zijn.
Van PUBG weet ik het niet zo, maar ik neem aan dat dit een "realistische" shooter is. Dan kijk je toch recht vooruit en zwaai je de camera in het rond om vijanden te zoeken.
Ik zie niet zo goed hoe dit dan ook niet voor Elden Ring telt. Sterker nog, in Elden Ring druk je op R3 voor een auto-lock, dus dat hele zoeken in paniek is er al af.
Wat mij betreft irrelevant. Iemand met hogere fps heeft ook voordelen mbt reactie tijd en dit is gewoon geaccepteerd. Dan zou een snelle gpu ook oneerlijk voordeel zijn.
Daarom heb ik nergens iets vermeld over schermverhoudingen, maar puur en alleen over EAC en hoe het spel offline zonder EAC te draaien waardoor de game soepeler loopt.
Sorry dat niet duidelijk was, maar mensen offline forceren omdat ze ultrawide willen spelen vind ik gewoon niet tof.
Men had ook functionaliteit kunnen toevoegen waarin mensen zonder anti-cheat met andere mensen zonder anti-cheat kunnen spelen.
Ik ging het even opzoeken en volgens de steam survey van enkele jaren geleden speelt minder dan 1% op ultrawide.

Ik denk dat je eerder de ontwikkelaars die wel ultrawide support meebrengen super dankbaar moet zijn en niet kritisch moet zijn op ontwikkelaars die het niet doen.
Enkele jaren geleden. Wat heb je daar aan? Overigens is het natuurlijk niet best dat een modder wel support voor widescreen kan inbouwen maar de ontwikkelaars zelf niet. Als het een bewuste designkeuze was of technisch ingewikkeld dan kon ik er nog in komen, maar dit is gewoon een stukje luiheid vanuit de ontwikkelaars.
Enkele jaren geleden waren ook vrij weinig ultrawides op de markt. Zeker nu gaming ultrawides hun intrede hebben gedaan zijn er zeker meer die daar gebruik van maken.

Kijk je hoeft er ook geen full support voor te hebben, maar maak op zijn minst iets dat ervoor zorgt dat je fullscreen kan spelen. Desnoods pillarboxing. Nu krijg je soms (valorant ik kijk naar jou) een half uitgerekt zooitje wat totaal niet lekker werkt.

En windowed met dat spel…. Drama.
maarja, aan de andere kant zou je kunnen stellen dat iemand met UW bij multiplayer wel een voordeel heeft ten opzichte van een speler die dat niet heeft, daarom kan ik me best voorstellen dat voor onlinegaming dat niet toegestaan wordt. Dat is het voordeel van consoles, daar speelt iedereen in principe met dezelfde hardware. Zelfde is natuurlijk met grafische settings, vaak zie je dat mensen hun grafische settings bij online spelen wat lager zetten zodat ze bv geen gras te zien krijgen waardoor een speler die gehurkd zit of ligt makkelijker te zien is, IMHO is dat dus gewoon cheaten, maarja zo is het nu eenmaal met PC gaming, je hebt van low-end tot high-end..
Welk voordeel zo competitief is Elden ring niet eens en er zijn games die meer competitief zijn en wel ultrawide support hebben, dikke onzin.
Er is ook een tool welke dit mogelijkmaakt en geeft je gewoon een 2e executable.
met deze tool kan je oo kde framrate uncappen(waar ik het voor gebruik voornamelijk)

Dit scheelt weer klooien met executables en bende. Deze tool werkt voor elke versie van de game.
https://github.com/uberhalit/EldenRingFpsUnlockAndMore

Deze tool staat je ook toe om enkele cheats toe te passen, maar dit is eigenkeuze en hoef je niet te gebruiken. Maar omdat deze tool dus enkel werkt als EAC uitstaat zal deze daarom ook altijd launchen zonder EAC wanneer je de executable gebruikt van de tool.
Ik moet al sinds release noodgedwongen deze workaround toepassen.. met Easy AntiCheat laadt 't spel niet eens voorbij de Bandai Namco/FromSoftware logo's, als ie al verder komt dan de Easy AntiCheat splash
Van wat ik gelezen heb is het niet zo zeer een slechte port, maar bewust slechte keuzes. Bij UW users draait het spel al in UW en worden de blackbars erop geplakt, waardoor je dus geen prestatie verlies merkt door de UW unlock. Er wordt dus voor niks in 21:9 gerenderd, zowel voor de gameplay als de cutscenes. Dit lijkt dus meer een bewuste keuze i.p.v een slechte port.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True