Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Elden Ring is bestverkochte nieuwe game-titel in de afgelopen zes jaar

Elden Ring is de bestverkochte nieuwe gametitel in de gamesindustrie in Europa sinds de release van The Division in 2016. Daarnaast was het ook de bestverkopende game van afgelopen maand, met Horizon Forbidden West op de tweede plek.

Volgens de verkoopcijfers in handen van gamesindustry.biz is Elden Ring de grootste nieuwe gametitel in Europa sinds The Division verscheen in 2016 en de grootste gamerelease sinds Call of Duty: Vanguard afgelopen november. Elden Ring werd het meest verkocht op pc, gevolgd door de PlayStation 5 en Xbox. Ook de PlayStation 4 was nog goed voor 13 procent van de verkopen.

In de meeste landen stond Elden Ring bovenaan, met één grote uitzondering: in Duitsland is Pokémon Legends: Arceus het beste verkocht in februari. Op de ranglijst voor heel Europa staat Horizon Forbidden West nog boven die Pokémon-game.

De bestverkochte console is nog altijd de Nintendo Switch. Wel opvallend is dat de Xbox Series X/S voor het eerst meer verkocht is dan de PlayStation 5. Dit heeft mogelijk te maken met de betere beschikbaarheid van de Xbox Serie S. Zowel de Xbox Series X als de PlayStation 5 zijn nog altijd slecht verkrijgbaar.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Redacteur

15-03-2022 • 20:59

185 Linkedin

Reacties (185)

Wijzig sortering
Lijkt me ook terecht dat het zo goed verkoopt.

Als je Elden Ring vergelijkt met ander open world games zie je dat er veel meer tijd is gestoken om elk stuk van de wereld uniek te maken. Er zijn maar een paar copy paste achtige mini dungeons.
De game voelt groter dan de 3 dark souls games bij elkaar.

Er zijn wat PC tekortkomingen, maar desalniettemin is het een game die compleet is en goed werkt bij release wat al heel uniek is in deze tijd helaas.
Ik krijg dagelijks verslag van mijn zoon wat hij allemaal heeft meegemaakt in Elden Ring, dus voor mij was dat al het geld waard (probeer maar eens een normaal gesprek te voeren met een tiener). Klinkt als een leuk spel :)
Haha😅, leuk om te zien een supportende vader!
Haha :*), leuk om te zien een supportende vader!
Fromsoft had berekend dat ze er ongeveer 4 miljoen zouden verkopen, die 12 miljoen die ze nu verkocht hebben is bijna meer dan alle voorgaande souls games gecombineerd, dus ja succes is het zeker!

Hopelijk zet dit het deurtje open voor DLC, want DLC zoals the ringed city in DS3 was al een meesterwerk op zichzelf.

Maar ik ben dan ook een groot fan van deze games.
IP? Als in Intellectual Property? Worden games zo genoemd nu?

Wel een heerlijke game, geen tijd voor nu maar heb een paar streams gezien tussendoor. Ga deze nog wel eens spelen.
IP? Als in Intellectual Property? Worden games zo genoemd nu?
Nee, alleen als het onderdeel van een franchise is. Ik kom het al jaren tegen in de Engelstalige games reviews. Het zelfde geldt voor b.v. MSRP op het gebied van hardware.
MSRP is gewoon de adviesprijs dat was al normaal voordat er computers bestonden.
Klopt. Manufacturer's Suggested Retail Price; toch?
Wij noemen dat in Nederland ook gewoon 'de adviesprijs van de fabrikant' en gebruiken er niet echt een afkorting voor. Kan me indenken dat als je nooit met Engelstalige commercie in aanraking komt buiten het aankopen van hardware componenten, je denkt dat het een sector-specifiek ding is... maar dat is het dus niet.
MSRP zegt me dan ook helemaal niets. Ik heb het werkelijk nog nooit ergens bij zien staan.
Het is echt niet ongebruikelijk om de games die een studio bezit als de IP van een studio aan te duiden.
Inderdaad want het hoeft niet per se alleen over games te gaan. Neem zoiets als Halo bijv, waar ze ook films/series van (willen) maken (of simpeler: merchandise, menig IP heeft toch wel iets van een actiefiguurtje).

Een IP van de studio zelf, waar games en andere dingen op gebouwd kunnen worden.
Dit is volgens mij toch al jaren een gebruikelijke term in deze industrie, snap niet waarom dit nu ineens voor discussie en verwarring zorgt.
Ik heb juist dat ik de volledige naam juist verwarrend vind klinken :)
Ik vind het ook heel raar dat Elden Ring gezien wordt als een nieuwe IP aangezien het duidelijk een souls game is en het wmb onder dat IP valt.
ja maar ipv het dark souls 4 te noemen, heet het nu Elden ring. Dus dat maakt het een totaal nieuwe game :+ 8)7
*sarcasme off*

Toch trekt deze game mij op een of andere manier toch wel meer dan de andere souls games. Ik heb m alleen nog niet gekocht omdat ik mezelf ken en hier veels te gefrustreerd van raak :X Wacht wel tot die wat goedkoper wordt, dan vind ik het minder erg mocht ik het na een paar uurtjes al opgeven haha.
Het verhaal van Dark Souls was af, leeggetrokken zoals de wereld(en?) waar het zich in afspeelt; ik ben wel blij dat ze iets (soort van) nieuws bedacht hebben, de stijl is iets minder deprimerend dan DS.
Van wat ik begrepen heb en terug kan vinden hebben de eerste 3 dark souls niet direct iets met elkaar te maken. Er komen hier en daar wat van dezelfde personages in terug maar het is niet een doorlopend verhaal oid. Elden ring gewoon dark souls 4 noemen had dus best gekund aangezien ik ook al heb begrepen dat zelfs hier ook bekende gezichten van dark souls in terug komen. Patches ofzo bijvoorbeeld.

Misschien dat ze voor de nieuwe naam hebben gekozen omdat ze inderdaad een iets andere wereld stijl hebben in deze game, of omdat ze het bij het "verhaal" vonden passen. Al ben ik van mening dat deze games echt amper verhaal bevatten aangezien je voor 90% gewoon aan het farmen bent en van bossfight naar bossfight wandelt.

Ik denk dat ze vooral een nieuwe naam hebben gepakt om een nieuw publiek te trekken, wat duidelijk goed gelukt is. Ik denk dat als het gewoon Dark souls 4 was er veel meer mensen bij voorbaat al niet eens naar om zouden kijken omdat ze met de eerste 3 delen ook niks hadden.
Het is inderdaad een souls-like, maar dat is meer een genre. Het is niet hetzelfde universum, en (dus) ook geen sequel/prequel, maar een losstaande game in hetzelfde genre. Dus nieuw IP. Net als elke heldenfilm niet persé Marvel-IP is, zelfs niet als hij van dezelfde studio komt.
Ik denk dat het wel heel veel dichter bij elkaar ligt dan alleen het genre, zelfs de menustructuren, geluidjes, messages etc zijn hetzelfde als bij darksouls/demons souls.

Als ik naar de IP’s van Nintendo kijk zie ik grotere verschillen.

Maar wellicht begrijp ik de term toch niet goed genoeg.
Ik vind het ook heel raar dat Elden Ring gezien wordt als een nieuwe IP aangezien het duidelijk een souls game is en het wmb onder dat IP valt.
Elden Ring is net zo 'Souls' als Bloodborne en Sekiro.
Hier heb ik nooit iemand over horen klagen. Waarschijnlijk omdat iedereen nu ineens wakker is geworden en toch wel even 'iets' van ER moet vinden...

Als je dan die connectie maakt, dan is ER meer een soort Souls greatest hits dan DS4. Het bouwt in de basis wel voort op een bekend framework, maar de dynamiek in de game is totaal anders. Alleen het navigeren en vechten op horseback. Maar in de IP conversatie is natuurlijk cruciaal dat er lorewise helemaal geen connectie is. Ja er zitten wat cross over NPC's en wapens in, maar dat is meer fanservice.

Ik denk dat mensen ES en DS niet goed los van elkaar kunnen zien vanwege die fantasy setting. Waar BB en Sekiro meer afsteken. Maar voor een game op deze schaal is die fantasy ook veel meer geschikt omdat je er in je design de meeste kanten mee op kunt.
IP? Als in Intellectual Property? Worden games zo genoemd nu?
Haha ja daar komen ik en nog veel meer mensen hier nu ook achter. En sterker nog, blijkbaar geldt het alleen voor games die géén onderdeel van een franchise zijn ofzo...? Dus wat IP in deze context nog te maken heeft met de door de rest van de wereld geaccepteerde term...
Maar daar zijn we mensen voor ;)

Misschien is dit artikel alleen maar voor gamers geschreven en moet de rest van de bezoekers van Tweakers even ergens anders naar kijken :*)

[Reactie gewijzigd door fruitbakje op 15 maart 2022 21:43]

geldt het alleen voor games die géén onderdeel van een franchise zijn ofzo...?
Elke franchise begint toch ergens? Elden Ring wordt waarschijnlijk een franchise zoals Dark Souls. En je kunt natuurlijk zeggen dat Elden Ring een nieuw deel in de Soulsborne serie is, naast Demon's/Dark Souls, Bloodborne en Sekiro.
[...]


Elke franchise begint toch ergens? Elden Ring wordt waarschijnlijk een franchise zoals Dark Souls. En je kunt natuurlijk zeggen dat Elden Ring een nieuw deel in de Soulsborne serie is, naast Demon's/Dark Souls, Bloodborne en Sekiro.
Euh ja? Je hoort mij niet zeggen dat een franchise niet ergens begint? Ook niet-franchises beginnen toch ergens? Alles begint toch ergens...?

Ik snap alleen niet waarom je 'nieuwe IP' zou willen laten slaan op 'nieuwe franchise'. Ook een game in een bestaande franchise maakt immers nieuwe IP. Verander een letter code en je hebt alweer wat gecopyright. Dus nieuwe IP.
Dat heb je toch niet helemaal goed gezien dan. Intellectual Property (IP) is een algemene term voor niet-tastbare rechten (die vergelijkbaar zijn met eigendomsrechten op tastbare zaken), zoals auteursrecht, merkenrecht, e.d. Dat is dus prima van toepassing op software/games, films en series, muziek, etc.

In de context van series van games en films, doelt men met de term IP vaak op het universum en personages die over meerdere games/films hetzelfde blijven. Games/films die zich niet in een bestaand universum afspelen (maar wel de potentie hebben om de start te zijn van een nieuwe serie), worden dan nieuw IP genoemd.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 16 maart 2022 09:37]

Ja goed, prima. Ik bedoelde meer dat het gebruik van het woord IP heel weinig toevoegt. Het is hetzelfde als zeggen dat een bepaalde auto het bestverkopende stuk metaal ter wereld is. Waarom zou je een auto willen beschouwen in de volledige categorie "alle metalen voorwerpen op aarde die verkocht worden'? Verkopen van auto's wil je toch vergelijken met de verkopen van andere auto's?

Ik bedoelde niet te zeggen dat Elden Ring geen IP heeft gecreeërd. Elke letter code die ze voor deze game zelf hebben bedacht is natuurlijk IP, subcategorie copyrighted materiaal zeg maar.
IP? Als in Intellectual Property? Worden games zo genoemd nu?
Niet perse 'nu'. Al een jaar over 10? 20?? In de meeste Engeltalige shows/podcasts in ieder geval.
Ik heb zelf de indruk dat het woord wekelijks, zo niet dagelijks, aan de orde komt.

Echt bizar dat in een Elden Ring artikel de afkorting 'IP' twee keer zo vaak is genoemd als 'Elden Ring' :P wtf?
Prachtige game, kan het iedereen aanraden.

Edit: Niemand is een geboren dark souls speler. Het is een aquired taste. Maar vooral een aquired mind set.

En ik ben ervan overtuigd dat als je de mind set van een souls speler hebt dat dit positief is voor je hele leven. En dat is waarom ik dit iedereen aanraad. Het is een parel van een game, niet alleen als een combinatie van gameplay en presentatie maar ook als levensles.

Probeer het, vraag desnoods een refund aan. Maar laat het niet links liggen omdat je denkt dat het te moeilijk is.

[Reactie gewijzigd door jonathan_glk op 16 maart 2022 08:36]

Ik vind Soulbourne games super om iemand anders te zien spelen. Speedruns van Dark Souls zijn echt goede entertainment.

Zelf spelen... Ik ben echt nooit ver gekomen in Dark Souls, het is gewoon niet mijn game.
Ik heb Dark Souls 3 uitgespeeld maar niet van harte. Uren wipen, alle stats in stamina en endurance om een mega tankbuild te hebben en dan nog steeds met meer geluk dan skills ‘winnen’. Voor ik begon met Lord of Cinder eerst die souls exploit gedaan voor 100.000 souls per 3-4 minuten.

Ik ben niet eens begonnen aan The Nameless King. Sorry maar geen sorry, die is me iets té heftig.
Ik had zelf Dark Souls snel aan de kant gelegd, ik kan dat niet trekken zo vaak dood gaan. Als ik Twitch streamers ook zo vaak zie doodgaan op bepaalde bosses kan ik het niet eens aanzien. Ieder zijn ding natuurlijk.

Verder vind ik het wel een erg interessante game. Had het maar een modus voor watjes, dan had ik het zeker gespeeld. :P
Had het maar een modus voor watjes, dan had ik het zeker gespeeld. :P
fluister stem: PC dus mods en cheat tables zijn beschikbaar.

Misschien niet de meest populaire mening, maar zo kan je het spel wel spelen zoals je zelf wilt en dus een easy mode maken die bij je past. (Zolang je offline speelt natuurlijk!)
Zo is het ook mogelijk om te oefenen en de hulp die je in het begin misschien nodig hebt, steeds iets verder terug te draaien zonder echt vast te lopen.
En als je alle bosses in easy mode hebt verslagen dan staat niets je in de weg om een run zonder hulp te doen, mocht je daar plezier uit halen natuurlijk. Want waar is een spel anders voor bedoeld.
Ik heb Dark Souls 3 nu meerdere keren uitgespeeld, daarvoor nooit een Souls game gespeeld. En zoals eigenlijk met alles is het oefening baart kunst. Dat je bepaalde boss fights vaker moet doen is niet zo vreemd, je moet eerst hun aanvallen kennen om te kunnen anticiperen. Wat mij veel geholpen heeft is informatie opzoeken op Youtube of internet. De game is prima te spelen zonder mods of cheats. Misschien hier en daar wat souls grinden, kan ook helpen.

Het grote probleem en ook de charme van de game is dat je handje niet vastgehouden wordt en dat je zelf op onderzoek moet. Bij elke nieuwe speelsessie kwam ik andere zaken tegen en kun je andere builds proberen. Dan zie je pas hoe verschillende elke speelsessie echt is.
Helemaal eens. Echter, is afkijken - de oplossing tot de puzzel opzoeken - niet gewoon ook een vorm van cheats gebruiken?

Dat bedoel ik niet vervelend, maar meer dat YouTube kijken of guides lezen op meer plekken wordt genoemd als een valide oplossing om het spel leuk te houden (en gezien het aantal views bij video's een groot aantal andere mensen). Terwijl iemand anders zich kan ergeren aan iedere keer op moeten zoeken hoe een boss te verslaan is, dan kan een mod of cheattable gebruikt worden om daar sneller achter te komen, om dan alsnog de boss gewoon aan te pakken (of niet).

Ik denk dat het spel spelen zoals het beoogd is door de makers, alleen weggelegd is voor een kleine niche. Prima als dat bij je past, maar ik denk dat het spel voor veel mensen veel leuker is als spelers het een klein beetje naar hun eigen hand zetten. Dat kan betekenen video's bekijken van hoe een boss te verslaan is of een guide lezen, maar ook het spel iets vertragen of meer flasks ter beschikking hebben kan het spelgenot vergroten. (Uiteraard alleen in offline modus, zonder dat iemand anders er last van heeft.) Uiteindelijk is het voor iedereen die ervan houdt voordelig dat dit soort games wel massaal verkopen, hoe je het spel ook speelt.
Het verschil tussen een puzzel opzoeken of het zien en leren van de verschillende aanvallen vind ik persoonlijk iets heel anders, al snap ik je punt. Je moet nog steeds de aanvallen herkennen en zorgen dat je op tijd reageert. Als je de oplossing van een puzzel op zoekt dan is het moeilijkste al geweest. Terwijl bij het zelf spelen de moeilijkheid vooral zit in het op tijd reageren.

Een ander nadeel is dat wanneer je het helemaal eenvoudiger maakt, je ook het gevoel weg neemt dat je iets geweldigs bereikt hebt. Het is namelijk makkelijker en geeft ook minder voldoening. Bij Dark Souls 3 heb ik de game ook meerdere keren naast mij neer gelegd. Maar toch bleef het jeuken en wilde ik het verslaan.

Daarbij zie ik de Youtube filmpjes en guides meer als een richtlijn, zodat je de game en mechanics en de spel wereld beter begrijpt. Dit doe je eigenlijk alleen als je nieuw bent met de game, als je de basis eenmaal kent dan is kun je je echt verdiepen in de game.

Ik begrijp goed dat bepaalde mensen niet weggelegd zijn voor het spel, maar ik denk juist dat wanneer je een makkelijker game mode introduceert dat het afbreuk doet aan de game. Is de game te moeilijk zelfs met het bekijken van tips en tricks dan is deze waarschijnlijk niets voor jou. Zelf hoop ik juist niet dat men deze formule gaat veranderen.
Je bent niet alleen, Cerenas. ;)
Dit is anders, een aanrader.
Dan is dit juist jouw game. In Dark Souls volgde je een bepaald pad en als je bij een boss kwam dan moest je deze verslaan om progressie te boeken. Dat maakte het al frustrerender omdat je letterlijk vast zat in het spel. Ook de afstand tussen checkpoints was soms wel lang voor mensen die moeite met de moeilijksheid graad had.

In Elden Ring is het juist andersom. De game is ook erg moeilijk als dark souls, behalve je kan overal naar toe dus je loopt niet echt vast op 1 punt en de checkpoints zijn veel meer aanwezig. Denk juist dat je het een kans moet geven als je Dark Souls gespeeld had maar mee gekapt bent.
Je moet alsnog langs Margit als je met het verhaal wil progressen.
En daar zitten mensen snel vast.
je kan Margit skippen.. Maar de 1st echte boss moet je wel doen en die is ook wel tricky :P
Hij lijkt inderdaad meer toegankelijk voor de casual die ik ben. Maar heb momenteel ook niet de tijd om 200u in een game te zitten, zeker niet als speelsessies max 2 uur kunnen zijn.

Misschien in de toekomst...
Nouja iedereen, het is toch wel een niche game.
Al zeggen deze cijfers wat anders haha.

[Reactie gewijzigd door Nolimit89 op 15 maart 2022 21:13]

Inderdaad, had het niet verwacht. Al zijn de meeste grote publishers natuurlijk bestaande IP's aan het uitmelken, dus dat het het de bestverkochte nieuwe IP is zegt dan misschien nog niet zo heel veel?
bestverkochte nieuwe IP
En laten we eerlijk wezen: een echt nieuw IP is het niet.
Het is nog steeds gewoon Souls met een ander behangetje.
En een groot deel van de verkopen komen gewoon af van brand loyalty.

Dus Elden Ring promoten door het te betitelen als de bestverkochte nieuwe IP is op z'n zachtst gezegd huichelachtig.
Jij hebt de verkoopcijfers duidelijk niet begrepen. Ze trekken een enorm nieuw publiek aan, zeggen dat de verkopen grotendeels van brand loyalty komen is dus niet juist.
Jij hebt de verkoopcijfers duidelijk niet begrepen. Ze trekken een enorm nieuw publiek aan, zeggen dat de verkopen grotendeels van brand loyalty komen is dus niet juist.
Wat ik letterlijk schreef is 'een groot deel' -- en dat betekent niet 'het grootste deel.'
Lezen is ook een kunst, schijnbaar.

En dat Elden Ring door een waarschijnlijk niet te verwaarlozen gedeelte van het publiek niet als nieuw IP gezien wordt, maar als extensie van Dark Souls en 'meer van hetzelfde' is wel duidelijk als je even op Twitter rondneust.

Kom je leuke tweets tegen zoals vaders die zeggen: "Nieuw IP? Mijn kinderen noemen het nog steeds 'souls' en 'bonfires' hoor..."

Elden Ring is een 'nieuw IP' in de technische droge wettelijke zin; het is een nieuw intellectueel eigendom onder een nieuwe naam met een nieuw uiterlijk en nieuwe lore.

Maar in werkelijke zin is het gewoon een rebrand van de bestaande Souls games die de open world koolaid is gaan drinken; een paard onder je reet heeft geduwd; en je een 'springen' knop gegeven heeft. En that's it.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 16 maart 2022 10:30]

Vooral dat eigenlijk, zoveel nieuwe titels komen er niet uit en dan is het makkelijk om dit 'resultaat' te behalen.
Inderdaad mooie cijfers voor een spel waar je echt van moet houden. Ziet er allemaal heel leuk uit, maar ik heb echt totaal geen interesse om het zelf te spelen
Het is de meest mainstream van de serie niche games, en d'r zijn genoeg die het oppakken. Zoals er ook genoeg mensen zijn die begonnen zijn met Bloodborne, o.a. omdat die eens weggegeven werd bij PS Plus.
Heb hem geprobeerd en een refund gekregen via steam. Toch iets te moeilijk voor een casual speler met weinig tijd. Ongetwijfeld een geweldige game als je de tijd ervoor neemt.
Die de geduld voor heeft anders niet..
Precies dit. Had dit graag willen spelen, maar ik heb misschien vijf uur per week on te gamen. Ik ga niet elke avond een boss fight proberen om te falen, en dit dan weken blijven herhalen :+ De moeilijkheidsgraad is leuk als je er voldoende tijd in kunt stoppen, maar voor mij is het helaas geen optie.
heb je al ooit een FromSW game gespeeld?
De moeilijkheidsgraad wordt vaak overschat!
Ik ga niet zeggen dat het ineens makkelijke games zijn die voor iedereen geschikt zijn, maar zodra je afstapt van de vrees voor de dood zul je zien dat het wel meevalt met moelijkheidsgraad. Doodgaan wordt dan een les en voelt helemaal niet meer als een afstraffing zoals vaak bij andere games het geval is. Daarnaast kan je gewoon overlevellen zodat het allemaal veel makkelijker wordt (nog steeds uitdagend hoor). Wat ook nog eens helpt is dat bosses redelijk duidelijke patronen hebben die ook gewoon te ontwijken zijn, zolang je niet te gretig bent.
Ja een paar, maar naast dat het mijn genre game niet is, heb ik gewoon beperkt de tijd en wil ik liever een avondje simulator games spelen of online een potje knallen :)
En daar is helemaal niks mee, zolang je maar lol hebt ;)
Mijn reactie komt voort uit het feit dat ik vaak lees van mensen die het nooit geprobeerd hebben gaan roepen dat het te moelijk is. Ik dacht er zelf ook zo over, niet mijn genre en te moeilijk. Ben geen die hard gamer etc... Tot ik Bloodborne ging spelen en ik langzaam aan er verslaafd aan raakte. De diepgang in het verhaal, de afstraffende maar eerlijke gameplay. Daarna meteen DS trilogy, DeS en Sekiro gekocht :D
Nog niet aan begonnen overigens, deels omdat ik even geen hoge adrenaline games wilde spelen. Kostte me teveel tijd in de avond om rustig te worden voor het slapen :D.
Maar ik ben van mening dat iedere casual gamer deze titels moet proberen (en dan even doorbijten en meer dan 1 uur spelen). Klikt het niet, dan even goede vrienden maar als het wel klikt klikt meestal goed. Het zijn love it or hate it games.
Let's agree to disagree. Ik game best veel, heb veel games op ultra hard uitgespeeld, maar de platinum voor Bloodborne is me niet gelukt. Character mbv dupe glitch helemaal gemaximaliseerd en nog red ik het niet. Bosses waar je met 2 hits dood bent zijn gewoon niet leuk. Hell ... ik heb hem laatst weer een opgestart en ook m'n max character is in een normaal deel van de wereld zo dood. Als ik het weer even speel zal ik vast wel weer mee bedreven worden, maar ik zie er echt de lol niet meer van in. Uitdaging is leuk, frustratie niet.
Ik speel meestal op easy of soms medium, nooit op hard en mij is de platinum in de eerste playthrough gelukt (route van fighting cowboy gevolgd). Ik had zelfs de DLC helemaal gehaald. Had moeite Martyr Longerius omdat ik slecht ben in parry-en en er was een wapen bij 2 van die grote haaibeesten in de DLC die gewoon echt k*t was om te pakken te krijgen en ooh ja de bloody crow of cainhurst was bloody annoying. Maar die laatste had ik gewoon gecheesed.
Welke boss zat je op vast?
Ik ben het deels met je eens, ALS je een koning bent in parry’s timen of anticiperen op een combo. Als je daar niet goed in bent, zoals ik, dan red alleen een strong shield build jou.

Eerste keer dat ik strong shield cheese deed was bij Dancer of Borreal Valley. Guard up, combo afwachten 1-2 hits, guard up, combo afwachten en 1-2 hits. Turbo turtle…
Of een trainer gebruiken.
Precies. Een trainer betekent namelijk niet meteen god mode. Je kunt het zo aanpassen dat het voor jou een prettige moeilijkheidsgraad wordt. Kan het iedereen aanraden, want zonder trainer is dit een bijzonder moeilijke game.
En wellicht een ban krijgen met het draaien van trainers, nee ik haal mijn stats dan wel uit ouderwets zwoegen :p
Of een trainer gebruiken.
En een ban krijgen. Elden Ring draait EAC.
Zo zit dit spel niet in elkaar. Als een eindbaas te moeilijk is dan ga je wat anders doen. Ik heb geen enkele eindbaas meer dan 10 keer hoeven doen.
Leuke van Elden Ring is juist dat er genoeg andere dingen te doen zijn zodat je ook wat kan levelen en later die boss nog eens kan proberen.
Prima toch? Je koopt 1 game en je bent klaar voor de rest van het jaar.
Heerlijke game. Ik speel ook al vrijwel geen andere games meer dan de soulsborne reeks sinds demon’s souls.

Dat uren grinden op een baas valt echt mee en is erg overtrokken. Meeste bazen kan je in een paar keer wel verslaan. Zeker met een summon.
Ik weet niet of ik het leren van vaste patronen moeilijk zou noemen. Eerder moeizaam.

Elden Ring is een game met zeer slechte visual clarity en op een of andere manier wordt dat "uitdagend" genoemd omdat je alles maar uit je hoofd moet leren. Echt moeilijk is het niet te noemen, er zit alleen flink wat herhaling in.
Ja inderdaad ziet er gaaf uit op zich, maar helemaal niks voor mij als ik de gameplay enzo zie.
Same, echt heerlijk van kunnen genieten tot nu toe... 80 uur en nog steeds mee bezig :)
Het is een spel dat qua gameplay moet klikken, dat komt met oefenen en tijd. Oefenen in: ga eens tegenover een vijand staan en kijk wat 'ie doet. Bij mij klikte het bij deze na de 2e 'story' boss, vanaf toen ging het steeds beter, aan de ene kant omdat je dan wat levels en gear opgedaan hebt, maar ook omdat je aan de timing / pacing gewend raakt. En als je dat eenmaal hebt dan begrijp je ook dat het spel best vergevingsgezind is / kan zijn, met ruime iframes bij het ontwijken, langzame vijanden en voorspelbare aanvallen (tenminste bij het legioen aan 'onderbazen'), etc.

Maar als je het gaat spelen, probeer niet het 'pad' te volgen maar ga eens lekker ontdekken. Het is net als bijv. Skyrim vol met ruïnes en grotten die allemaal een unieke beloning bieden, die je speelstijl volledig kunnen beinvloeden.

Niet die van mij natuurlijk, ik heb vroeg in het spel een zwaard gevonden (heavy piercing sword) en ben eigenlijk nooit meer gewisseld.
Positief voor je hele leven? Je kan ook overdrijven met je hyperbool. |:(
Ik denk dat sowieso de verkopen van Horizon Forbidden West niet zo dendert zullen gaan zolang de PS5 slecht leverbaar blijft.

Eigenlijk is de vergelijking van de verkoopcijfers van console-exclusive games (zoals Pokémon Legends: Arceus, Horizon Forbidden Forest) met verkoopcijfers van multi-platform games zoals Elden Ring een vergelijking van appels met peren :)

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 15 maart 2022 21:17]

Ik denk dat de hoge verkopen ook komen door de fanbase van FromSW games. Die mensen zijn gewoon bereid om de volle mep te kopen en ook na lange tijd blijven de games relatief duur. Demon's souls voor de PS5 staat ook na 1.5 jaar voor 55 euro in de pricewatch.
Of door de pc versie. 44% van de Elden ring sales zijn op pc. Bij forbidden west is dat 0%.
Dat komt ook omdat er heel weinig / geen concurrentie is voor PS5 exclusives.
Horizon forbidden west is geen nieuwe IP. Daarnaast is die op ps4 en ps5 uitgekomen. Dus ik denk niet dat de sales worden tegengehouden door het niet leverbaar zijn van de ps5.
Natuurlijk wel. Als je de PS4 versie koopt dan kun je niet de PS5 versie spelen als je nog geen PS5 hebt kunnen krijgen (anders dan op de Xbox waar vaak een cross-gen bundle bestaat). Dan koop je hem dus nog niet, maar pas als je een PS5 hebt kunnen krijgen. Tenzij je echt niet kan wachten natuurlijk en niks anders te doen hebt. Ik zou hem in elk geval niet kopen voor PS4. Dus dat houdt de sales wel een beetje tegen. Hoeveel, dat weet niemand.
De ps4 versie is ook gewoon cross gen. Op het moment dat je een ps5 hebt kan je de game gratis upgraden naar de ps5 versie. Dus dat verhaal gaat niet op.

https://sirusgaming.com/h...en-west-free-ps5-upgrade/

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 16 maart 2022 21:02]

Forbidden West is de nummer 2 en kwam uit op ps4 en ps5. Elden Ring op 5 platformen. Op basis van GFK analytics voor het Verenigd Koninkrijk zaten Elden Ring, Horizon en GT7 ook best dicht op elkaar qua sales. Dat zijn dus allemaal goede cijfers ongeacht wie nr1 of nr2 is geworden.
Stel je voor als ze Forbidden West meteen ook op PC hadden uitgebracht met een fatsoenlijke port, dan hadden ze nu lekker kunnen cashen.
Klopt. Het is aardig om hem over 2 jaar te spelen, maar het heeft niet de hype van de originele release. Gelijktijdig uitbrengen verkoopt beter. Zoals Elden Ring :)
Guerilla Games en Horizon zijn Playstation exclusives; ze zetten daarbij in dat o.a. Horizon een system seller is. Wel kut voor Guerilla... relatief, ik bedoel het spel verkoopt wel, alleen niet zo snel.
Horizon Zero Dawn is ook op PC uitgebracht, maar veel later. Dat hadden ze voor Forbidden West meteen kunnen doen, aangezien van "system seller" op dit moment nooit sprake kan zijn aangezien de "system" niet leverbaar is...

Maar goed, een goede port kost ook nogal wat capaciteit die ze waarschijnlijk niet hadden.
Horizon Zero Dawn is ook op PC uitgebracht, maar veel later. Dat hadden ze voor Forbidden West meteen kunnen doen, aangezien van "system seller" op dit moment nooit sprake kan zijn aangezien de "system" niet leverbaar is...
De game is zowel op ps4 en ps5 uitgebracht. Een pc port komt niet gelijk met de console versie. Pas een jaar of 2 later bij Sony.
Maar goed, een goede port kost ook nogal wat capaciteit die ze waarschijnlijk niet hadden.
Daar hebben ze de Nederlandse studio nixxes voor gekocht. Die staat er om bekend om zijn enorm goede ports.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 16 maart 2022 21:08]

Waarom wordt nergens de afkorting 'IP' toegelicht?
Ik ken deze niet in deze vorm. IP is in mijn boekje nog altijd Internet Protocol.. maar dat wordt hier vast niet bedoeld.
Het verbaasd me niets dat je je dat afvraagt. De termen (nieuw) IP lijkt hier gebruikt te worden op een manier zoals die niet bedoeld is en zelf de bron niet gebruikt.

De bron heeft het over new games IP. Maar daarbij is het doorgaans overbodig om IP daarbij te gaan noemen, aangezien bijna alle games die verkocht worden en populair zijn onder IP vallen.
Daarbij is IP of new IP hoe dan ook eerder een algemene term om unieke creaties te bedoelen. Dat gaat dus niet zomaar alleen op voor games door het als vervanging te gaan gebruiken omdat een bepaalde scene het graag vaak toepast.
"IP" in deze context is een veel gebruikte Engelse afkorting in de gaming wereld. Dit is niet nieuw en op deze wijze correct gebruikt in dit artikel. Wat de bron zegt is irrelevant aan het gebruik van de afkorting.
Het is geen vervanging van....

Horizon zero Dawn is een nieuwe ip. Het onlangs verschenen horizon forbidden west is dan weer geen nieuw IP maar een vervolg dus. Zo heel extreem is het niet dat er in de nu titel IP gebruikt werd als afkorting.

Want dan kan ik bij 90% van de titels wel gaan mopperen dat het bedoeld is vanuit een bepaalde "scene"
Intellectual property. :)
Bedankt voor de toelichting :) Beetje droevig dat je naar de comments moet scrollen om erachter te komen wat ze bedoelen met IP in deze context, 'intellectual property' had ik er niet achter gezocht.
Ik wil niet de dat-kan-je-makkelijk-zelf-opzoeken dude uithangen, zie het maar als een tip/uitleg hoe je dat doet, maar als ik iets zoals een afkorting niet weet dan zoek ik dat bijvoorbeeld gewoon zelf op wikipedia op, dan krijg je daar een lijst met wat IP allemaal kan betekenen en dan kan ik aan de hand van die lijst wat je dan krijgt zelf wel bedenken waar het voor staat (Immunoprecipitation? Nah, dat zal het wel niet zijn :P).

Aangezien het dus niet voor Internet Protocol staat kijken we verder en kom je onder het kopje "Law and government" Intellectual property tegen. Dat was toch niet zo moeilijk? Of je scrolled inderdaad door de comments om te zien of iemand dat uitlegt maar het vervolgens droevig noemen dat je dat hebt moeten doen vind ik wel wat ver gaan. Het is niet verplicht om telkens als er ergens een afkorting wordt gebruikt erbij te vermelden wat het betekent. Soms moet je het toch echt zelf doen, je kan niet alles op een dienblaadje aangereikt krijgen.

Ik wist eerst ook niet wat IP was maar omdat ik het vaak tegenkwam in game-gerelateerde artikelen besloot ik om het maar eens op te zoeken. *editje zodat er staat dat ik het op 22:22 heb gewijzigd in 2022*

[Reactie gewijzigd door Armselig op 15 maart 2022 22:22]

Het gaat er niet om dat je het zelf kan googelen, dat kan iedereen hier wel. Het gaat om een fatsoenlijke opbouw van het verhaal en een uitleg van een afkorting hoort daar simpelweg bij. Zeker als het om een niet al te bekende afkorting gaat of dat het multi-interpretabel is, zoals hier het geval is.
Ja dat kan iedereen, maar om het nou droevig te noemen dat hij dat hier in de comments moet vernemen schoot me in het verkeerde keelgat. Ja het is multi-interpretabel, je had zeker mijn uitleg over wikipedia gemist.. Maar ik vind dat IP, zeker als je een beetje rondhangt in game-gerelateerde artikelen wel degelijk een bekende term is. Ik kwam die afkorting zoals ik al aan het eind van mijn reactie zei ook vaak tegen (heb je mijn reactie uberhaupt gelezen? Want je hebt zo te zien overal overheen gelezen en hebt het puur over de eerste zin). Zoals ik al zei is het niet verplicht om telkens als ergens een afkorting word gebruikt erbij te vermelden wat het betekent, zeker op een site als tweakers waar wellicht wel word verwacht dat je bekend bent met sommige woorden of afkortingen. Had dit artikel bijvoorbeeld op NOS.nl gestaan dan had er inderdaad een kadertje gestaan met een korte uitleg. Maar dit is dus niet de NOS site...

[Reactie gewijzigd door Armselig op 15 maart 2022 22:40]

Aangezien het dus niet voor Internet Protocol staat kijken we verder en kom je onder het kopje "Law and government" tegen. Dat was toch niet zo moeilijk?
Ik heb het inderdaad ook zelf een keer gevonden maar of ik via die wiki site deze betekenis zou kiezen is maar een vraag. Met
creations of the mind for which exclusive legal rights are recognized
zou ik misschien meer denken aan patenten van uitvindingen die bijvoorbeeld alleen nog op papier gemaakt zijn. Want er staat infeite creaties van de gedachte en niet creaties al uitgevonden. Lees je iets over een game verwacht je misschien meer een game antwoord dan een wetenschappelijke. Ik heb zelf ook wel eens gehad dat ik zo gefocust was op 1 richting denken dat ik gewoon een logische antwoord niet zag. En ik hoor altijd dat er geen domme vragen zijn / niets vragen juist dom is. Maar met reacties zoals "had je makkelijk zelf kunnen vinden" vraag ik het me echt af of dit nog waar is (dit is uiteraard niet alleen voor jou bedoeld).
Ik zei ook niet dat het dom was. Als je enkel de letters IP op google zoekt vind je niet direct het antwoord. Of je moet zoeken op "what does IP in gaming mean?" of iets dergelijks. In dat geval ga ik naar wikipedia, dan krijg je weliswaar ook een aardige lijst met resultaten waar je dan nog moet gaan uitzoeken welke betekenis je moet hebben maar het is wat meer te behappen / overzichtelijker dan de zoekresultaten-jungle op internet zoekmachines.

Nou moet ik toegeven dat er inderdaad niks game-gerelateerd op de wiki pagina staat maar daar vallen ze wel onder. Property oftwel eigendom, de game Elden Ring, eigendom van FromSoftware.

Heb effe een search gedaan, daar kwam dit uit:
IP is an abbreviation that actually stands for a surprising amount of things (talk about two letters being really popular). In the world of video games, though, IP often stands for Intellectual Property, and you’ll often only hear it when a developer or publisher is talking about a brand new original game. It’s basically just a legal way of saying here’s a game that we made that nobody else can make, because we made it first.

The term is used because it protects artistic works such as books, literature, inventions, designs, symbols, and games. Intellectual Property Rights (IPRs) protect IPs from being stolen. It’s why copycats often have to go to court, and why every single platform doesn’t have a Super Mario game.

To wrap this up and put it simply for you, the term IP just protects the games you love. That’s it.
Verrek, had ik beter dat kunnen posten, waren we meteen klaar geweest... d'oh!!
Leren Googlen is 1 van de belangrijkste skills sinds 2000. Vrijwel mijn gehele IT Carriere is er op gebaseerd.
IP = Intellectual Property refers to creations of the mind, such as inventions; literary and artistic works; designs; and symbols, names and images used in commerce.
Er bestaat een hele mooie tag in HTML, namelijk <abbr>. Jammer dat Tweakers dit nooit gebruikt in de artikelen.
Ik kan je 1 reden vertellen. Deze tag doet niks in Safari op iOS. Als je deze functionaliteit wilt gebruiken zal je dit dus moeten nabouwen in css voor iPhones
Of je gebruikt het gewoon en iedereen op een iPhone heeft pech. Maar dan pak je wel diegenen mee die een ander device gebruiken.
Tweakers heeft dit in het verleden wel gebruikt; volgens mij als je de redactie lief aankijkt kunnen ze het artikel bewerken met een abbr.

Dat het niet in alle browsers werkt is de schuld van die browsers, het is al tientallen jaren onderdeel van de HTML standaard.
Als je into gaming bent dan is IP een behoorlijk gangbare term.
beetje denigrerend maar oke
Als ik de comments hier zo lees dan lijkt het er vooral op dat veel mensen mensen niet verder kijken dan Nederlandse sites. Anders heb je termen als IP en MSRP al lang voorbij zien komen... Wat dat betreft heeft het niet zo zeer te maken met of je 'into gaming' bent maar of je ook Engelse gamesites/reviews leest...
Ik game toch met enige regelmaat. Dus jouw opmerking is, buiten denigrerend, ook niet op iedereen die gamed van toepassing.
'Nieuwe IP' is een flexibel begrip, hahaha

Neemt niet weg dat de game, of in ieder geval wat ik ervan gezien heb, meesterlijk uitgedraaid is. Ik had zo m'n bedenkingen bij een open-world From Software-game, maar jeetje wat hebben ze geleverd.
Inderdaad... Ja ok het is verhaaltechnisch een nieuwe wereld, maar dit is gewoon het volgende deel in de soulsborne serie.
Eens, zie dit niet als een nieuwe IP. Grafisch is het vrijwel gelijk qua interface aan de eerste demons soul. Waarschijnlijk is het verhaal anders, maar om daar nou een nieuwe IP in te zien is a bit too much.
eens.. t speelt letterlijk identiek aan al die voorgaande games.

Als ik een custom skin over minecraft gooi en de random world generator een beetje tweak is dat dan ook een nieuw IP? :+
Was dat niet Minecraft Bedrock?
Dit /\

Ik had het niet op mn radar dus toen het zoveel lovende reviews kreeg dacht ik dat ik het toch maar eens moest bekijken. Zie ik gameplay...

"Oh maar dit kennen we al!"

Hartstikke leuk voor fans van dat soulsborne spul. Maar ik heb Dark Souls een paar uur gespeeld. Niet mijn game.
Ik vind hem heel leuk; props voor hun vorige spel, Sekiro, maar ik vind deze gewoon leuker. Ik kan urenlang gewoon rondlopen en verkennen en het spel blijft maar geven. Je ziet een klein detail op de map en je gaat er eens naar kijken en voordat je het weet ben je uren verder.

(Sekiro ben ik dicht bij de eindbaas, ik maak hem een dezer dagen wel eens af, lol)
Relatief veel sales op PC, althans, meer dan ik zelf verwachtte. Zijn dit normale verhoudingen of zie je hier dan toch de voorkeur van de gemiddelde pc vs console gamer in terug?
Nou ja, "nieuwe IP" ze hadden het Dark Souls 4 kunnen noemen, en het had niet mistaan. Laten we eerlijk zijn Elden Ring is gewoon een Dark Souls game waar de termen slightly aangepast zijn.

Betekend niet dat Elden Ring geen goede game is, is een ongelofelijk goede game zelfs, maar om het nou echt een nieuw IP te noemen vind ik wel wat ver gaan.

Het is een beetje als activision een nieuwe shooter maakt en het "Niet Call of Duty" noemt, maar het speelt hetzelfde als Call of Duty, ja dan zal dat spel ook goed verkopen.

Moet wel zeggen dat Elden Ring voor mij eigenlijk het enige goede spel is dat uitgekomen is sinds 2019 ofzo

[Reactie gewijzigd door Akamatsu op 15 maart 2022 21:37]

Ik vraag me af of het om bijv. rechten gaat; zo is bijv. Bloodborne een Playstation exclusive, het zou me niks verbazen dat Sony de rechten of een exclusiviteitscontract heeft, waardoor er geen sequel of ports komen.

Alhoewel er wel Geruchten zijn dat Bluepoint bezig is met een Bloodborne remaster (of update) en/of een sequel.
En is het ook de best verkochte nieuwe game in de afgelopen zes jaar?

Edit: Ah! Het dikdoenerige 'IP' is vervangen door game-titel.

[Reactie gewijzigd door zetje01 op 15 maart 2022 23:01]

Jij zegt dikdoenerig, ik zie gewoon een term uit de industrie.
De mensen die het kopen, willen zij een game, of willen zij een IP?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True