Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Speedrunner speelt Elden Ring uit in minder dan 20 minuten

Speedrunner Distortion2 heeft Elden Ring volledig uitgespeeld in iets minder dan 19 minuten. Dit is vooralsnog het wereldrecord. De gamer speelde in de Any%-categorie, waardoor hij onder meer gebruik kon maken van een teleportatieglitch.

Distortion2 behaalde het speedrunrecord tijdens een 15 uur durende livestream op Twitch, zo detailleert Eurogamer. Voor de recordpoging gebruikte de streamer versie 1.02 van Elden Ring. Deze versie van de game is nog niet geüpdatet met wat de 'anti-speedrunupdate' genoemd wordt. Het was namelijk nog mogelijk om met behulp van de 'zip'-methode grote delen van het spel over te slaan. Deze glitch is in een recente update verholpen, waardoor speedrunners andere technieken moeten toepassen om het spel zo snel mogelijk uit te spelen.

Een doorsnee speler doet volgens HowLongToBeat gemiddeld zo'n 48 uur over de game, terwijl iemand die zich haast het spel binnen 30 uur zou kunnen uitspelen. In het speedrunnercircuit worden daarentegen allerlei manieren bedacht om zoveel mogelijk tijd te besparen. Hieronder valt het gebruik van glitches, het herladen van de game op gezette momenten, het misbruiken van niet goed gebalanceerde items en het compleet uitplannen van routes en bewegingen voor een optimaal resultaat.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Yannick Spinner

Redacteur

28-03-2022 • 20:49

76 Linkedin

Reacties (76)

Wijzig sortering
Op t moment van schrijven is de run echter nog niet gevalideerd, er zijn voor deze game erg veel randvoorwaarden waaraan je moet voldoen

Als hij de zip glitch gebruikt runt hij m sowieso niet in de any%, maar de any%unrestricted. Daarin zijn pas 2 runs gevalideerd van rond de 23 minuten
Vraag is of dit telt als het spel uitspelen als je zoveel kan overslaan. Zou voor mijn gevoel weinig voldoening geven.

[Reactie gewijzigd door Sjaak2k op 28 maart 2022 20:53]

Je hebt in speedrunning heel veel categoriën.

De bekendste is Any% oftewel zo snel mogelijk van start tot end credits komen ongeacht hoeveel je in de game hebt gedaan.
Dan heb je ook nog een Any% (no glitch) speedrun.
Verder heb je ook speedruns waarin je alleen specifieke dingen(zoals bosses of the main story/quests) gehaald moet hebben.
En tot slot 100%, waarin je werkelijk alles in de game moet halen zelfs collectibles en side dingen. Deze speedruns kunnen wel soms dagen duren afhankelijk van de game. Bijvoorbeeld een Zelda Breath Of The Wild daar ben je met 100% wel even zoet mee. Maar met Any% is het heel snel uit te spelen.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 28 maart 2022 21:45]

En dan nog exotische categorieen zoals all bosses reverse, 100% reverse etc
Ik zou het ook niet omschrijven als het spel uitspelen, maar de titlescreen halen of wat er ook gebeurt op het einde van het spel.

Voldoening zou je daar wel uit kunnen halen. Zo is er een wereldrecord voor Mario 64, een tool assisted speedrun (TAS), waar er dus ook nog gebruik gemaakt wordt van hulpmiddelen om de stuurinput in de game te realiseren. Hier zie je een uitgebreide uitleg hoe en wat op Youtube.

En nu hoop ik dat ik het goed uitleg. Het begint bij snelheid opbouw, door middel van een achterwaartse longjump. In de game kun je daar namelijk snelheid mee blijven opbouwen. Door middel van wat trucjes, kan dat zeer snel. Bij een positieverandering gebeurt nog iets vreemds, namelijk een voorspelling of dat Mario op een eindpositie zou kunnen belanden. Als dat niet kan, kan de beweging niet doorgaan. De voorspelling bestaat uit een berekening: met de huidige snelheid wordt bepaald of Mario op een geldige locatie komt in het volgende frame, plus op een geldige locatie op 25%/50%/75% van die afstand.

Uiteindelijk worden die spelmechanieken ingezet om te realiseren om Mario in het eerste level onder water onder een rooster te krijgen, wat normaliter gerealiseerd moet worden door het water weg te laten lopen in de gracht rondom het kasteel.

Daarnaast is er nog een interessant iets: elk level heeft parallelle levels. Van elk level bestaan (oneindig?) kopieën in alle richtingen, in een raster (reden daarvoor weet ik niet, maar het kan wel gebruikt worden). Daardoor is het mogelijk om een zo'n hoge snelheid te bereiken, dat je buiten het level kan raken, in een parallel level. Door idioot hoge snelheden te bereiken, kun je zo realiseren dat je in een parallel level op een plek belandt, waar je in het huidige level niet op die plek kan komen.

Daarnaast zijn er nog meer mechanismes in het spel, welke gebruikt kunnen worden om dingen te realiseren die niet mogelijk lijken (wordt uitgelegd in de video). Het mooie is dat/hoe deze spelmechanismes zijn ontdekt en hoeveel tijd daarin heeft gezeten. Ik zie deze speedrun niet als het uitspelen van Mario 64, maar ik vind het één van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien. Zó ver gaan, dat je dit soort mechanismes ontdekt en uiteindelijk gebruikt om te realiseren dat je Mario 64 "uitspeelt" (ik geloof zonder één ster te halen, wat normaal wel moet gebeuren). Dat geeft (mij, tenminste) veel voldoening.

Bij Zelda 64 gaan mechanismes verder dan gameplay en wordt het geheugen geschreven door bepaalde acties, waardoor het uiteindelijk gelukt is om het aftitelscherm te triggeren in het begin van het spel. Indrukwekkend, maar geeft minder voldoening omdat er maar één "mechanisme" gebruikt wordt.

Of dit soort mechanismes eerlijk zijn, is heel discutabel. Zo was er in de jaren zeventig in de formule 1 de Brabham BT46, de zogenaamde "fancar". Door de regelgeving in de formule 1 konden constructeurs realiseren om een auto te ontwikkelen die gebruik maakte van een ventilator om een vacuüm onder de auto te creëren, zonder veel in te boeten op aerodynamica. Niki Lauda won met die auto. Dit effect wordt nu toegepast in de GMA (Gordon Murray Automotive) T.50 (voor techneuten een fantastische auto overigens). Het is niet eerlijk dat dit gebeurt en op die manieren races werden gewonnen. Maar: dát er mogelijkheden waren, heeft wel geleid tot inventiviteit van techneuten en hebben nieuwe ontwikkelingen gebracht. En dat is iets wat wél weer mooi is.
Er zijn niet oneindig veel werelden, maar je positie op de wereld is een integer met overflow. Dit is makkelijker uit te leggen als herhalende werelden, en komt in de praktijk op hetzelfde neer.
Daarom is dit ook de any% categorie. Ik gok dat deze tijd nog wel een paar keer verbroken gaat worden :+
Speedrun noob:
Als je grote delen van het spel overslaat, hoe verkrijg je dan genoeg EXP/health/skills om het überhaupt uit te houden tegen de eindbaas?
Wat je vaak ziet in spellen die 'open' zijn (daarmee bedoel ik spellen, waar je niet per se alles volgorde hoeft te doen, maar dat je ook rustig kan rondlopen en 200 side-quests doen (The Elder Scrolls V: Skyrim heeft zonder mods, meer dan 270 side quests)), is dat tegenstanders in meer of mindere mate met de speler meelevelen.

Ofwel. Als jij als een level 1 karakter naar een bepaalde plek gaat, dan kom je bijvoorbeeld level 1-4 tegenstanders tegen, maar als je als een level 70 karakter ergens naartoe gaat, dan kom je level 60-80 karakters tegen. (ik noem maar een zijstraat natuurlijk).

Goede kans dat voor de 'eindbazen' de lagere levels geen goede leveling krijgen. (dus dat de algoritmes die dit regelen daarop niet toereikend zijn). Je wil als spelmaker niet, dat als je een speler hebt die geen één sidequest doet, dat hij de eindbaas onmogelijk aankan, of iemand die letterlijk alle sidequests doet (en dus een veel hoger level heeft) dat hij dan de eindbaas met z'n pink doodslaat. Daar moet een balans in komen.


Bovenstaande is dan ook een zeer complex gedeelte van spelontwerpen. Objectief gezien zou je bijvoorbeeld nooit van een computer kunnen winnen met een schietspel. Want een computer kan niet 'misschieten'. Hooguit door de voorgeprogrammeerde afwijking van een wapen. De computer moet dus 'bewust slechter' gemaakt worden. (zelfde geldt bijvoorbeeld voor een race-spel met een ideale lijn).
Wat je dus regelmatig in een spelontwerp ziet, is dat 'de computer' een andere regelset krijgt. Ze hebben de NPCs bijvoorbeeld meer of minder beperkingen dan de speler, of ze beginnen later of juist eerder. Ze beginnen met meer geld/grondstoffen of juist minder. (er is natuurlijk niks generieks te zeggen wat voldoet aan alle spellen)


Een heel simpel voorbeeld van een spel van vroeger: Het RTS spel: "Dune 2"
Daar had je letterlijk een .ini-bestandje waarin stond met hoeveel geld de speler begint, maar ook na hoeveel seconden vertraging, de computerspeler begint met aanvallen. De computer begint met een complete basis en een klein leger om die basis te verdedigen. De speler begint met één gebouw (om andere gebouwen te maken (of was het een MCV?)) en een paar eenheden voor de vorm. Oftewel. De computerspeler zou in theorie op het eerste moment z'n leger naar je toe kunnen sturen en je hebt verloren. Maar dat is niet leuk.
Als de computer met hetzelfde zou beginnen, zou je in theorie als je een goede speler bent, direct kunnen aanvallen en met de juiste tactieken ieder level in een paar minuten uitspelen. Dat is misschien 'leukig?' maar niet de bedoeling van het spel. (een basis opbouwen een leger samenstellen en de basis van je tegenstander vernietigen)

De computer haalt daadwerkelijk grondstoffen op (In termen van het spel: je ziet harvesters (een soort stofzuigertanks), spice (een grondstof) ophalen), maar hij doet er uiteindelijk niks mee. Stel dat je als speler iedere harvester en refinery (waar de harversters de spice naartoe brengen en omzetten naar geld) kapot schiet en kapot houdt, dus dat de computer uiteindelijk door z'n geld heen raakt, dan blijft hij toch onbeperkt eenheden bouwen. (Stel dat je heel z'n basis kapot hebt op z'n tankfabriek na, dus dat hij ook niet eens meer een opslag heeft voor grondstoffen/geld, dan blijft hij toch oneindig lang tanks bouwen) Dit kan je als speler niet doen.
Ofwel. Als jij als een level 1 karakter naar een bepaalde plek gaat, dan kom je bijvoorbeeld level 1-4 tegenstanders tegen, maar als je als een level 70 karakter ergens naartoe gaat, dan kom je level 60-80 karakters tegen. (ik noem maar een zijstraat natuurlijk).
Is in Elden Ring niet van toepassing. Er is geen level scaling. Volgens mij schaalt health van een boss met 150% als je multiplayer doet, maar de game schaalt geenzins met je level. Je level is ook niet bepaald representatief voor je damage/defense, aangezien dat uit stats komt, en veel van die stats niet altijd direct damage of defense toevoegen. Ik kan op lv60-70 al mijn attack min of meer maxen binnen een build, de wapens met de hoogste requirements aantrekken en de volgende 30 levels stats toevoegen die me meer mana/stamina en toegang tot bepaalde spells geven. Als monsters/bosses lineair mee zouden schalen, dan zou ik of die laatste 30 levels een debiel grote verhoging van moeilijkheid krijgen, of op lv60 alles compleet kapotmaken.

Dat zie je in Skyrim, Fallout en Bethesda games waar ze level scaling doen ook; door items en effectief je punten verdelen schaal je gewoon veel harder dan vijanden en sloop je mid/endgame alles in 2 hits kapot.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 29 maart 2022 18:04]

Deze games werken niet heel liniair met het principe level = dmg = skil, deze games leunen veel meer op het principe 'als iets damage doet, doet het altijd damage'. Het is niet dat 10str bv 10 dmg op je zwaard geeft, het zwaard zelf doet 99% van de damage. Je zoekt specifiek items, specifieke potions of souls, upgrade je wapens en gaan.

De hele darksoul series is volledig uit te spelen zonder 1x geraakt te worden, met slechts een specifiek wapen, wat buffs, en gaan. Waar jij op hoge level en flinke gear misschien 10-15 klappen kan krijgen van een boss, kunnen hun er meestal maar 1 maximaal 2 en het is einde oefening.
Ik speel het spel zelf.. ben na 65+ uur redelijk aan het eind (gok ik).. maar zonder levels duurt het bij mij toch echt al meer dan 19 minuten om een boss down te krijgen. Niet dat dat lukt want ik ga 100 keer dood per boss, maar toch.
65 uur en je vermoed aan het einde te zijn? Als je 100 keer dood gaat op een Boss gok ik van niet.
Momenteel heb ik de laatste baas verslagen en loop gemiste/overgeslagen extra bosses na. De teller staat op 130 uur momenteel.
Ik hoop voor je dat je je vergist en je nog een hoop moet spelen, wat een prachtig spel.
Einde en einde natuurlijk... ik heb ook nog wel wat overgeslagen bosses die ik nu aan het nalopen ben.. maar volgens mij zijn er niet heel veel bosses meer tot het einde. Dat kan bij mij overigens nog uren duren ivm mijn mega slechte skills en ook mijn gear vind ik niet echt om naar huis te schrijven.
In Souls/Elden Ring krijg je wel hogere damage en meer HP door levelen, maar in principle vallen alle moves van een vijand te dodgen en kun je een baas doodmaken door 1 damage per hit te doen. Daarnaast zijn er veel wapens (ook starter wapens) die Bleed doen, en Bleed doet % health damage. Dus met een lv1 zwaardje of met een lv10 speer Bleed toepassen zal in beide gevallen een zooi schade doen. Die speer is iets beter in het toepassen ervan, maar het komt vooral op vaardigheid aan. Er zijn al videos van mensen die in hun blootje met een lv1 wapen endgame bazen sneller neermeppen dan een gemiddelde speler met een uitgepimpte character.
Aan de ene kant snap ik wat je bedoelt, maar hoe kun je op level 1 dan al voldoende Bleed skills oid hebben?

Je moet toch iets verkrijgen tijdens het spelen? Als je met een level 1 character de eindbaas aankan, wat is dan de drive om te levelen?
Niet iedereen kan dit... Probeer het anders eens ;)
Ik zeg niet dat het niet moeilijk is (want ik weet dat de games van FromSoftware een soort SM feest zijn), ik vraag me gewoon af wat het nut van het spel nog is.
Een lv1 Samurai begint met een zwaard die Bleed heeft. Veel wapens, endgame en early game hebben poison, bleed of een andere extra stat. Levelen is overigens een keuze, door je verzamelde Runes uit te geven. Als je sterft en nogmaals sterft voordat je je Runes ophaalt, verlies je ze. Je kunt jezelf dus forceren om nooit te levelen door niks te spenderen.

Net als bvb in Zelda: Breath of the Wild kun je in een razend tempo naar de eindbaas toelopen, met een aantal bosses/levels/sterke enemies die je voorafgaand moet afmaken. Of je dat overleeft zonder spullen/stats, ligt puur aan skill.

Je verkrijgt meer HP, hogere damage, andere wapens, spreuken, summons, etc. tijdens levelen, maar dit is slechts zodat je meer hits kunt incasseren en sneller meer damage doet. Je doet met die unupgraded Bleed sword bvb per hit 115 damage en elke minuut 25% HP damage door Bleed effect, terwijl je met een upgraded dual wield +10 per hit 281 damage doet en elke 20 seconden 30% HP damage doet door Bleed.

https://eldenring.wiki.fextralife.com/Uchigatana (zie statverschil tussen base wapen en +25)

Een lv1 character heeft een paar 100 HP, terwijl een lv100 character makkelijk over de 1000 heeft door gear/stat points.

Deze jongen doet bvb een van de moeilijkste bosses op lv1, in z'n blote kont met een basic shieldje en zwaardje: https://www.youtube.com/watch?v=k35WGeQJOIw

Er is in Elden Ring geen uitzondering op de regel: Alles valt te ontwijken met precieze timing.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 29 maart 2022 17:05]

Dat bedoel ik dus. Wat is het voordeel van betere wapens, als je met een level 1 zwaard (zoals in je filmpje) al ruim 10% HP van een boss afhaalt per hit. In hoeveel hits zijn de bosses dan dood met een level 20 zwaard? 2?
Die 10% damage is een Critical Hit, die hij enkel doet wanneer de enemy staggered is (een beloning voor een serie perfect getimede parries)

Hij krijgt dus een beloning voor het perfect uitvoeren van game mechanics. Dit zal hij dus minstens 8x moeten doen (volgens mij 2-3 parries per poging) tussen het wegrollen en shielden van strak getimede hits. Zijn reguliere klappen doen rond de 200, en deze baas heeft 18000 health. Veel bosses hebben een tweede/derde fase waarin ze volledig healen, zoals je ook in het filmpje ziet. Dan is zo'n crit dus nog maar 5% health. Hij doet over het hele gevecht dan ook 7-8 minuten en zegt in zijn description dat het uren duurde voordat hij zover kwam.

Een minder skilled speler zal vaker geraakt worden, en jezelf healen kan niet altijd, omdat dat een paar sec flesje leegdrinken is, en een baas je dan ervan langs geeft. Veel bazen hebben ook ranged attacks die ze enkel doen als je wegrent en begint te healen. Daarnaast heeft deze specifieke baas, Malenia, ook nog lifesteal.

Deze jongen doet dus 300+ per reguliere hit met endgame armor en wapens en wordt door gebrek aan oefening/vaardigheid 33(!) pogingen lang compleet de grond in gestampt tot hij alle timings leert:
https://youtu.be/KyuZEMu-dgE?t=237

Je ziet dat hij dus ook geen parry gebruikt en geen critical hits kan gebruiken (kan enkel consistent met shield of parry spell, niet met dual wields). Ik denk dat je niet helemaal doorhebt hoe moeilijk het is om alles perfect te ontwijken in deze game en hoeveel oefening dat vereist. Zelfs met endgame gear kunnen bepaalde bazen je binnen 2-3 hits kapotslopen.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 29 maart 2022 17:23]

Niet geraakt worden.
Voor zover ik Souls-games begrijp is het levelen geen vereiste om te winnen. Er zijn ook mensen die alle games uit kunnen spelen zonder geraakt te worden.

https://www.youtube.com/watch?v=0157-pc7rb4
er zijn mensen die SL1 runs doen, dus die het spel uitspelen zonder te levelen
IDD, kijk maar naar Fnaf Security breach, daar is de ANY% categorie gestoord.

Van Deloading glitches, tot "Quantum Freddy, en Giga-monty". Om zo snel mogelijk het spel uit te spelen.

Veel speedrunners updaten daarom hun game niet. omdat ze eerst het record willen halen/verbreken, voordat de update binnenkomt
IDD, kijk maar naar Fnaf Security breach, daar is de ANY% categorie gestoord.
Om nog maar een paar vlotte runs te noemen:
Breath of the Wild in minder dan 25 minuten
Ocarina of Time in minder dan 7 minuten
Morrowind in minder dan 2,5 minuut
Super Mario 64 in minder dan 6,5 minuut
Super Mario World in 42 seconden

Op speedrun.com vind je er nog veel meer. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 maart 2022 22:27]

Is die van SMW niet gewoon naar de warp zone en dan naar het einde? Dat is wel echt een speedrun in de meest letterlijke zin van het woord :+

Morrowind is in ieder geval nog de objectives doen, maar dan met wat vliegen en noclippen e.d.
Is die van SMW niet gewoon naar de warp zone en dan naar het einde? Dat is wel echt een speedrun in de meest letterlijke zin van het woord :+
Naar de warp zone gaan zou te veel tijd kosten. Ze gebruiken een bug waardoor ze met bewegingen SNES code kunnen schrijven en uitvoeren. Daar kan je interessante dingen mee doen.

Ja, dat is Super Mario Bros. 'geschreven' in Super Mario World. :+
Hey wat gaaf! Dankjewel!

Ik had de gamegenie voor mijn NES waar ook leuke dingen mee te doen zijn, maar dit is wel een next level :)
De voldoening is om het zo snel mogelijk uit te spelen, als het je om het verhaal te doen is dan ben je bij een speedrunner inderdaad aan het verkeerde address. *edit - Oh dat zegt Triblade_8472 ook al, had ik niet gezien, excuus.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 28 maart 2022 21:45]

Ik zie niet hoe je die voldoening kunt hebben als je dankzij een glitch het grootste gedeelte van het spel kunt overslaan.
In Principe kan je ervanuit gaan dat als iemand een speedrun record haalt, dat hij het spel dan zelf al tien- of honderd(en) keer(en) uitgespeeld heeft.

Het zou een categorie op zichzelf zijn om een speedrun bij 1e x spelen te doen.

Voor de echt gestoorde (/glitches etc) heb je simpelweg zoveel kennis en kunde nodig dat je het om het enkel na te kunnen doen al heel vaak uitgespeeld moet hebben om gewoon de vaardigheid te beschikken.

De daadwerkelijke any% speedrun records zijn eigenlijk ook moeilijk aan 1 persoon toe te kennen, feitelijk zijn het gewoon honderden of duizenden mensen die glitches vinden en dan heb je 1 persoon die alle gevonden glitches achter elkaar plaatst en het beste uitvoert.
Daar zou ik zelf ook geen voldiening uithalen inderdaad. Een glitch misbruiken om hele gebieden te skippen zou je wel als cheaten kunnen zien, ik ben er ook geen voorstander van maar in de wereld van speedrunnen is het volgens mij wel toegestaan, het is een beetje grijs gebied? Er zullen wellicht ook wel categorieën zijn waar je geen gebruik mag maken van zulke exploits maar ik volg de speedrun community niet zo.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 28 maart 2022 22:53]

Er is een categorie voor ieders speelstijl, er zijn er waarbij het allemaal niet uitmaakt wat en hoe je het doet als je er maar komt. Er zijn er ook die het netjes volgens alle regels doen.
Om t te kunnen runnen moet je m sowieso eerst een keer casual gespeeld hebben. Daarna kun je er dus nog honderden uren extra fun uit persen door de race aan te gaam, de uitdaging van t zoeken naar snellere manieren
Haha ik denk dat het grootste gedeelte van de mensen überhaupt niet begrijpt hoe je er voldoening uit kunt halen. Wat leuk dat je de snelste bent in een game met helemaal niet de intentie of doel het snelste te zijn.
Het is alsof je in Gran Turismo tijd neemt om elke boom of struik te bestuderen.
Laat andere mensen lekker leuk vinden wat zij leuk vinden? Ik ken ook genoeg mensen die uberhaupt niet snappen dat mensen FromSoftware games leuk vinden, want waarom moeten games zo moeilijk zijn?

Wat is er mis met gewoon iedereen lekker zijn ding laten doen?
Veel glitches zijn moeilijk uit te voeren, als dat lukt voelt het best goed. Ik was superblij toen bombhoveren in Ocarina of Time me een keer gelukt was, of de infinite sword glitch. Alleen experts kunnen het consequent toepassen en er bizarre tijden mee halen.
Diverse any% speedruns vereisen skills en glitches die zoveel verder gaan dan beetje 'tactisch rondrennen', zeker specifieke wallglitches of out of bounds zijn behoorlijk specifiek en moeilijk uit te voeren, dat sommige speedruns in de any% zoveel meer 'op het randje' zitten dat 1 fout een restart geeft.

Dishonored bv is een leuke game als Any% te zien, de skills die ze uitvoeren zijn zeer bijzonder om te zien.

Er is een youtube kanaal dat ingaat op de history van diverse Any% games, ondanks het lijkt weinig voldoening te geven, moet je denken dat mensen honderden, misschien duizenden uren in een spel zitten om ergens een glitch of skip te vinden. Soms gaan er jaren voorbij totdat iemand weer ergens iets weet te vinden.
https://www.youtube.com/c/SummoningSalt
Erg leuk om eens te kijken, behoorlijk interessant.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 28 maart 2022 21:42]

Tof bedankt. Had geen idee dat dit zo'n ding was. Ik ga er eens naar kijken 👍🏻
Tof bedankt. Had geen idee dat dit zo'n ding was. Ik ga er eens naar kijken.

Edit. wat een moderatie om wat duidelijk een fout is in het systeem.

[Reactie gewijzigd door Sjaak2k op 29 maart 2022 07:40]

Het is gewoon een andere manier van plezier beleven aan hetzelfde spel. Het zou mijn manier ook niet zijn, maar als je er op kickt, waarom niet?

Not judging. 8-)
De kick zit m niet in de spel beleving maar het is het competitie element, de race die t aamtrekkelijk maakt.
Ligt aan de regels van de speedrun. Any% staat dit gewoon toe. Je hebt zelfs low% waarbij het hoofddoel is zo min mogelijk te unlocken. Hierbij is tijd zelfs secundair, dwz dat 3 items unlocked en een tijd van 1 uur beter is dan 4 items unlocked en een tijd van 1 minuut. Zelfs glitches die lang duren om uit te voeren kunnen hier tot nieuwe records leiden.
Er zijn best indrukwekkend ontwikkelde glitches, bijvoorbeeld memory leaks waardoor je met je inventory een spel kunt hacken.
Het is dan meer een combinatie van hackingvaardigheden, vingervlugheid, en heel veel geduld. Je moet het niet vergelijken met spelen voor leukigheid.
Verkijk je er niet op hoeveel tijd en moeite er in gaat zitten om zo'n speedrun te verzinnen/plannen/testen en dan uiteindelijk te uit te voeren.

Ik durft te wedden dat als jij er zoveel tijd en moeite insteekt je ook voldoening voelt als het lukt. Maar ja, als je niet van speedrunnen houdt zul je dat nooit doen/ervaren. ;)
Juist in de Any% categorie is het de bedoeling het spel zo snel mogelijk uit te spelen, ongeacht wat je moet overslaan. Elke seconde telt! :)

Er zijn vast ook speedruns op de nieuwe versie, maar aangezien een gemiddelde playthrough nog bijna 48 uur duurt, zijn deze speedruns momenteel nog zeldzaam omdat het simpelweg te lang duurt en je het niet in één zitting kan doen. Komt nog wel.

Persoonlijk vind ik het juist leuk om te zien dat een spel tot het uiterste gepushed wordt. Voor wie meer voldoening haalt uit alle missies verslaan, daar is 100% de juiste categorie voor. ;)
Het uitspelen is niet het doel en dus niet de voldoening voor die mensen.

Een hogere score halen dan de ander binnen de gestelde speedrun (en categorie) spelregels is het doel. Daar halen zij hun voldoening uit.
Een hogere score?
Bij speedruns is het idee dat je een snellere TIJD haalt binnen de gestelde categorie. Veel spellen hebben niet eens een score. Elden Ring heeft ook geen score. Ook geen timer, maar de wijze waarop een spel getimed wordt kan je afspreken.
Je hebt in de Elden Ring speedruns wel een speedrun met een score, namelijk alle Remembrances halen. (dus feitelijk een Remembrance Boss 100% run)
Ik zie je punt niet.
Wat is dan nu de hoogste score in die categorie en hoe verschilt die met iemand anders die de run complete?
Volgens mij gewoon weer een categorie waarbij tijd de bepalende factor is.
Vergelijkbaar met een 120 star speedrun voor Mario64
Als je alles moet halen (alle sterren, alle remembrances, alle x-items) is dat aantal objecten een vast gegeven, met de vraag in welke tijd je dat haalt.

Hogere scores zie je vaak bij spellen als Donkey Kong en PacMan. Spellen die bijna niet uit te spelen zijn en een score bijhouden.

https://www.speedrun.com/eldenring#All_Remembrances
Zie dat het dus gewoon een tijd is geen score....

Hogere score:
https://en.wikipedia.org/...core_competition#Timeline

[Reactie gewijzigd door tomaat23 op 29 maart 2022 12:00]

Hogere score is mijn wat verkeerd verwoord in dit geval. Beter dan dan een ander klopt dan beter. Triblade_8472 bedoelde het dus meer is de zin dat gewoon uitspelen alleen vaak niet leuk genoeg is. Er moet dus een competitie bij zitten om het echt interessant te maken. Of dit nou een hogere score is, een betere tijd of andere uitdagingen zoals proberen als eerste het spel op een bepaalde manier uitspelen. Niet dood gaan of zelfs geraakt worden, laagste level mogelijke character het spel uitspelen, bepaalde items of skills vermijden. Of juist maar bepaalde voorwerpen gebruiken. Zoals iemand die op een paar bazen alleen maar mest gebruikte. Die bepaalde bazen waren immuun voor poison ofzo iets. Of iemand bij een Pokemon game het spel uitspelen zonder aan te vallen (alleen schade blokkeren en terug sturen). Dit vinden hun leuk om te doen. Of ze doen het voor de views maar dan beleven ze hier plezier aan.
Ik mag aannemen dat je begrijp wat ik bedoel? Hoe sneller, hoe beter. Ik zie dan tijd als een score; lagere tijd is een hogere score.
Ja ik begrijp het wel, maar jij probeert het een ander uit te leggen(Sjaak2k) die het niet weet, en dan kom je met terminologie die verwarrend is.
Ik snap niet dat je bij deze kromme uitleg blijft ipv gewoon aan te geven dat speedrunnen idd om een snellere tijd gaat. Welk doel dient het om een extra begrip toe te voegen (score) als je dat begrip weg kan laten en het dan veel duidelijker houdt?

[Reactie gewijzigd door tomaat23 op 29 maart 2022 11:54]

Karl Jobst bespreekt dit mooi in zijn video:
https://www.youtube.com/watch?v=BrB1EJiFj7I
Overigens ook wel leuke channel voor speedrun-analyses van allerlei spellen.

Een speedrunner heeft een veelvoud van uren in een game zitten ten opzichte van iemand die casual het spel uitspeelt, en zal de game ook meermalen volledig uitgespeeld hebben. Het is vaak gewoon het stellen van een doel en het vervolgens behalen van dat doel wat de voldoening geeft, ook al is de weg naar dat doel een vreselijke grind.
Altijd dit soort opmerkingen…. |:(

Dit zijn speedrunners. Vaak hebben deze personen de game al op de normale manier uitgespeeld en zoeken zo een uitdaging.
De een wil de game zsm uitspelen, de andere op lvl 1, de volgende weer op lvl 1 zonder upgrades. Persoon 4 een no damage, persoon 5 lvl1 no damage, enz enz.
No way dat een normaal persoon elden ring de eerste keer in 40 uur uitspeelt btw. Ik heb al 2 avonden op de 2e eindbaas, Renessa ofzoiets, erop zitten voor ze dood was, en dat is er 1 van de velen.
Ik heb het in zo'n 35 uur uitgespeeld, met de meeste main bazen er bij gedaan. Het spel 100% (alle achievements) heb ik in 50 uur gedaan.

En ik ben niet bepaald geweldig in Souls games, Bloodborne is het enige wat ik hiervoren heb gespeeld en daar ben ik amper voorbij de tweede grote baas geweest.

Het ligt ook gewoon enorm aan de build die je gebruikt.
Wow, 100% in "maar" 50 uur? Loop je dan de meest efficiëntie route of heeft het spel maar een beperkt aantal side quests, collectibles etc?

Kwam dit spel trouwens niet maar een week of 2 geleden uit? (Beetje jaloers dat ik recentelijk te druk ben om uren te kunnen gamen :+ )
Alle achievements is stiekem niet het spel 100% uitspelen. Je hebt namelijk enorm veel bazen en gebieden die nog steeds te vinden/verslaan zijn waar geen achievements voor zijn. En de meeste achievements zijn eigenlijk alleen om bazen te verslaan, je hebt er wel een aantal om alle legendarische wapens/spells/talismans te verzamelen, maar dat zijn stiekem niet zo veel als verwacht.

Om alle achievements te halen moet je het spel ook 3x uitspelen, maar een NG+ duurt stiekem niet zo lang als je er door heen raast, omdat bij de eerste paar NG+'s de level scaling niet echt super erg inkicked, dus de eerste NG+ duurde mij maar een anderhalf uur om uit te spelen, zelfde voor NG+2.

En het spel is 25 februari uitgekomen, ik heb wel een paar weekenden het echt kapot gespeeld. Als ik het spel nog een keer ga uitspelen ga ik het wel weer op een compleet andere manier doen, met een andere build. Dus de fun blijft er verder wel gewoon nog in. Ik had met mijn eerste NG+ geprobeerd om het uit te spelen zonder een maiden te gebruiken, maar helaas kan dat niet (zonder glitches).
Speedrunner Distortion2 heeft Elden Ring volledig uitgespeeld
Nou ja... volledig.
Ik heb de game ook uitgespeeld, maar zeker niet in 30-48 uur. Ik denk dat je een guide gebruikt als je aan die uren komt.

Als je alle great rune bosses dood maakt en de memorie bosses + story line en normale ecploration zonder guides kom je op 80-120 uur uit. Veel sneller dan dat is niks meer dan een storyline/rune farm guide volgen. Dan speel je de game niet echt zoals het bedoeld is.

Misschien dat een bepaalde build of iemand met veel talent/ervaring het sneller kan. Maar gemiddeld 30-48uur no fucking way.
Hoe een gemiddeld persoon dit in 48 uur doet verbaast mij eigenlijk ook, maar het zal wel meer over mijn speelstijl zeggen :) Ik zit dik over de 50 uur en ik heb net twee van de main bosses gehad volgens mij. Nou neem ik overal uitgebreid de touristische route langs iedere heuvel en beek dus ik heb al een flinke lading sub bosses en sub-sub bosses gehad.

Voor mensen die nog twijfelen over deze game ivm de moeilijkheidsgraad is mijn weg een goede aanpak denk ik, ik ben na de eerste boss uitgebreid rond aan het dwalen geweest en toen ik de draad weer oppakte was de uitdaging een heel stuk minder. Na de 2e boss heb ik geprobeerd het hoofdpad weer te volgen maar dat lukt me niet zo goed, er is teveel te ontdekken :P
Ik ben niet zo bekend in het speedrunner wereldje, zo wist ik niet eens dat er verschillende disciplines zijn. Maar ik vind het altijd wel fascinerend dat er mensen zijn die spellen helemaal uitpluizen en dan in een enorm tempo ergens doorheen gaan. Ik kan me nog wel herinneren dat ik voor het eerst Quake done Quick zag, heb het letterlijk met open mond zitten te kijken. Of de Mirror's Edge speedrun met dat schoppen trucje.

Ben zelf een vrij trage "dad-gamer" en speel eigenlijk niet eens zovaak spellen ook echt uit qua hoofdverhaal (op easy modus :P ) maar vind dit soort dingen toch altijd wel bewonderingswaardig. Beetje het verschil tussen een lange wandeling maken of cross-country zo snel mogelijk van A naar B rennen :) Tof dat iedereen zo verschillend kan zijn in het benaderen van spellen.
Voor mij is dit niet perse speedrunnen, maar eerder slim overslaan. Maargoed, wel goed gedaan.
...dan heb je er nog iets aan.
Kijk even naar het aantal views van zijn youtube-video's. Hij maakt een stuk of 10 filmpjes per week, en die trekken gemiddeld 300k-500k views, met uitschieters tot over de miljoen. De vuistregel is dat iemand met youtube-advertenties zo'n $5 per 1000 youtube-views verdient. Je kunt er rustig vanuit gaan dat hij maandelijks $50.000-$100.000 bijgeschreven krijgt. En daar komen de Twitch-inkomsten nog bovenop.

Maar het komt hem niet aanwaaien; hier gaan vaak vele uren gamen en knip- & plak-werk in zitten. Dit is geen hobby meer, dit is gewoon een goedverdienende full time job.
Fair point, het is wat dat betreft productie van entertainment. Ik kan mij voorstellen dat dit soort inkomens alleen is weggelegd voor de allerbesten en dat de rest alsnog veel tijd versplijt.
...
Ik kan mij voorstellen dat dit soort inkomens alleen is weggelegd voor de allerbesten en dat de rest alsnog veel tijd versplijt.
En het verschil met artiesten die jarenlang gitaar leren spelen en niet doorbreken is?
Dat ze nog iets moois kunnen produceren rond een kampvuurtje ;)
Is dat niet de definitie van een spelletje, dat het leuk moet zijn/je er lol aan beleeft? :9

Anderen vinden het leuk op sociale media te zitten, of te bingewatchen... Of om op artikelen te reageren, hebben we hier wat aan? O-)
Touché, die doet pijn. ;-)
Ja als je zo denkt is iedere vorm van entertainment een verspilling, ik speel graag stardew valley kheb wel wat leuke plantjes in me tuin staan maar het is wel fijn dat ik bij stardew valley niet letterlijk maanden moet wachten om me pompoenen te oogsten.
Tot je het banksaldo van diverse van deze speedrunners ziet, zal je zien dat ze al iets meer hebben gedaan in het leven dan je denkt.
Hij heeft er toch iets aan? Hij heeft er lol in en houdt er geld aan over. Ik denk dat er weinig mensen zijn die zo productief een hobby uitvoeren. Je reactie zegt meer over jou dan over hem :')
Zoals spammen op tweakers? :*)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True