Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Eerder dit jaar verscheen de PlayStation 4-exclusive Bloodborne. Dat spel werd gemaakt door From Software, dat eerder verantwoordelijk was voor Demon's Souls, Dark Souls en Dark Souls II. Het was de eerste keer dat die studio zich volledig kon toeleggen op het maken van een spel voor de huidige generatie consoles, en het resultaat mocht er zijn. Spelers werden in een prachtige, sinistere spelwereld gegooid, waarin de sterke punten van de Souls-serie zichtbaar waren. Het maakte dat fans Bloodborne bij voorbaat al uitriepen tot hun game van 2015, en het moet raar lopen wil Dark Souls III, dat op de E3 werd onthuld en op de Gamescom uitgebreid werd getoond, die titel niet kan claimen voor 2016 - maar nu voor meerdere platformen.

Verschijnt voor: PlayStation 4, Xbox One, pc

Dark Souls III lijkt in alles op zijn voorgangers, en dat bedoelen we op de meest positieve manier. Binnen een minuut is de duistere, beklemmende sfeer voelbaar die zo kenmerkend is voor de spelserie. Dark Souls III draait om de Lords of Cinder en om de quest van de speler - 'The Dark Hero' - om hen te verslaan. Die quest leidt, zoals altijd in Dark Souls, langs een groot aantal verschrikkelijke monsters die, zeker voor de gemiddelde gamer, aanvankelijk onverslaanbaar lijken te zijn. 'Een hoge moeilijkheidsgraad leidt tot een sterk gevoel van voldoening' blijft een van de kernpunten van de From Software-games, en daar zullen de liefhebbers allerminst rouwig om zijn.

Nu we Dark Souls III hebben gezien, kunnen we ook duidelijk stellen dat Boodborne een uitstekend voorproefje was van wat deze game gaat bieden. Het level design toont bijvoorbeeld duidelijke gelijkenissen. De spelwereld van Bloodborne was groot, maar soms ogenschijnlijk klein. Sommige plekken konden geografisch praktisch naast elkaar liggen, maar worden gescheiden door uren gameplay. Hoewel we slechts een klein deel van de Dark Souls III-spelwereld hebben gezien, lijkt eenzelfde soort design van toepassing te zijn.

Dark Souls III neemt volgens co-regisseur Hidetaka Miyazaki ook iets van de snelheid van Bloodborne over. Niet dat de gameplay hetzelfde zal zijn, maar de snelheid zou, ten opzichte van Dark Souls en Dark Souls II, iets omhoog gaan. Een interessant gegeven, maar tegelijkertijd ook iets dat nog niet te beoordelen valt. Verschillende ervaren Dark Souls-spelers die ook al een hands-on hadden met dit spel, gaven aan nog niet veel van een snelheidsverschil te merken. Van een totaal veranderde manier van spelen was volgens hen geen sprake - althans niet in de zin van sneller verlopende acties.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True