Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Samsung werkt aan een tablet die beschikt over een 12,2"-scherm met een resolutie van 2560x1600 pixels. Het apparaat, met modelnummer SM-905V, verscheen in benchmarks en op de site van Samsung, maar is nog niet officieel aangekondigd.

De SM-P905V, die vermoedelijk onder de naam Galaxy Note 12.2 op de markt wordt gebracht, verscheen in een Antutu-benchmark, zo ontdekte VR Zone. Daardoor lijkt het erop dat Samsung de tablet al aan het testen is. Verdere bevestiging van het bestaan van de Samsung-tablet komt van de site van de fabrikant zelf; daar dook een profiel op waaruit blijkt dat de SM-P905V beschikt over een schermresolutie van 2560x1600 pixels en Android 4.2.

Verder beschikt de vermoedelijke Galaxy Note 12.2 over een soc met kloksnelheid van 1,4GHz, maar het precieze model is onbekend. Ook blijkt uit het profiel dat de Samsung-tablet ondersteuning heeft voor 3g en gebruikt kan worden om sms'jes mee te versturen. Dat doet vermoeden dat Samsung telefoonfunctionaliteit heeft ingebouwd in de tablet.

Eerder dook de SM-P905V al op bij keuringsinstantie Bluetooth SIG. Toen kwamen enkele specificaties al naar buiten en bleek ook dat er ondersteuning is ingebouwd voor bluetooth 4.0. Verder dook er een afbeelding op van de Galaxy Note 12.2, al wordt de echtheid ervan betwist. Omdat Samsung het bestaan van de tablet nog niet heeft bevestigd, is nog onduidelijk wanneer een eventuele aankondiging plaats zal vinden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Aparte keuze als je bekijkt dat de trend juist kleiner is qua tablets. Persoonlijk ben ik er ook van overtuigd dat een 7-8 inch tablet veel fijner werkt op termijn (hangt natuurlijk wel weer een beetje van het gebruik af).

Daarnaast is me ultrabook een 13.3 inch laptop, en heeft het de bezels van een 11.6 inch (Dell XPS 13).
Dan heeft zo'n grote tablet voor mij geen zin t.o.v. een ultrabook, een 7-8 inch daar in tegen wel, aangezien ik dan pdf bestanden kan bekijken.
Ik denk dat erg veel tablets zelden het huis verlaten, en dus bediend worden vanaf de bank, in bad en op de plee. Zolang een groter formaat niet onhandelbaar wordt, zou ik juist een grotere tablet willen. Ideaal voor web browsing, fotos, films, alles eigenlijk. Veel tablets worden ook als mobiele TVs gebruikt.
Idd, mobiele TV's, gebuik m nu voornamelijk voor het bekijken van films/tv sereis in bed voor het slapen gaan. 12" zou wat mij betreft een mooie vervolg stap zijn. Twijfelde nog eerst aan een 8"... maar dat het niet zoveel meerwaarde tov de 5' telefoons van tegenwoordig en een tab gebruik je toch alleen maar voornamelijk thuis.
Zou m wel m productiever willen inzetten, dan lonkt een windows surface ook.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 30 oktober 2013 13:01]

Even voor de algemene duidelijkheid, de kloksnelheid van de CPU in combinatie met de hoge resolutie heeft niets met lag van de interface te maken. Sinds Jelly Bean worden vrijwel alle Android layout componenten door de GPU gerendered. De CPU wordt hiervoor dus niet gebruikt. De CPU krijgt taken zoals het verwerken (lezen, schrijven op sd) van gedownloade data (IO).

Dat TouchWiz een zware skin is kan niemand ontkennen, het heeft echter ook zijn voordelen. Er zijn veel functies die ik in stock Android mis, daarom ben ik weer terug gegaan naar TouchWiz. Er zitten echter tegenwoordig wel wat veel functies in TouchWiz en hier mag Samsung wat aan gaan doen.

Een Quad-core of een dual core zal dus weinig uitmaken voor deze tablet (als de GPU hetzelfde is). Mij lijkt dat Samsung voor een Quad-core processor kiest omdat de Note serie toch wel de premium serie is van Samsung. De Note 10.1 (2014 editie) en Note 3 bevatten namelijk ook een Quad-core.

[Reactie gewijzigd door ObAt op 29 oktober 2013 18:24]

De telefoon SoC's van de afgelopen jaren hebben al zo enorm veel gpu performance dat het echt niet puur aan de gpu kan liggen dat er interface lag is. Het soepeltjes heen en weer schuiven van een paar 2D rechthoeken moet zelfs voor de lulligste single-core PowerVR 543 gpu met ettelijke GFLOPs aan compute power een peuleschil zijn.

UI responsiveness is echt niet alleen een GPU aangelegenheid. Dat de GPU de boel uiteindelijk rendert is leuk, maar er gebeurt een heleboel vooraf waar de cpu veel invloed op heeft, oa het samenspel van touch input (verwerkt door de cpu) met scherm beweging (uiteindelijk gerenderd door de gpu)
Touch input stelt niets voor, dit is toevallig ook verbeterd in Jelly Bean. Het grote probleem is dat TouchWiz niet wat vierkanten zijn maar afbeeldingen met een hoge resolutie. Deze afbeeldingen maken het zwaar, zie onderstaand citaat uit de Android Develop Guide

For example, an image with resolution 2048x1536 that is decoded with an inSampleSize of 4 produces a bitmap of approximately 512x384. Loading this into memory uses 0.75MB rather than 12MB for the full image
Bron: Loading Large Bitmaps Efficiently

Een kleine afbeelding neemt dus enorm veel RAM geheugen in beslag, nu is dat niet het grote probleem omdat we toch genoeg geheugen hebben. Het volledig laden van een 2048x1536 afbeelding kost 12mb geheugen! het laden van deze afbeelding uit het geheugen duurt een stuk langer dan het 'tekenen van wat vierkantjes' met onDraw().

[Reactie gewijzigd door ObAt op 29 oktober 2013 19:50]

Dan is het dus niet zozeer een gpu probleem, maar een geheugensnelheids probleem :) En dat is weer te minimaliseren met slimme caching en prefetching (i.h.a. een cpu taak).

Maar ik zeg niet dat het makkelijk is om een soepele UI te maken, en is ook zeker niet bedoeld om Android specifiek aan te vallen - ik heb een iPhone 4 die ook grote moeite heeft om een beetje soepele UI (iOS 7...) en een Blackberry Playbook die werkelijk zo traag is als dikke stront.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 oktober 2013 20:43]

... Door een klein trechtertje ;-)

Maar idd. De geheugenbandbreedte mag wel omhoog geschroefd zodat er meer parallel kan worden gedaan. Het gaat niet zozeer om de sequentiŽle snelheid daar die hoog genoeg is, maar parallel valt er een hoop te verbeteren. Dat zorgt er uiteraard ook voor dat de sequentiŽle snelheid omhoog gaat, maar het mooie is dan wel dat een grotere afbeelding in minder cycli geladen kan worden. En daar zit de echte performance boost. Geheugen op 1600MHz met een bandbreedte van (uit de lucht gegrepen) 256bits is bijvoorbeeld een stuk sneller dan 1600MHz op 128bits, omdat er voor het laden van 17 bytes maar 1 tik nodig is IPV 2
De kloksnelheid van de CPU heeft helemaal niks te maken met het scherm, daar is de GPU voor en die zijn altijd wel goed hoor bij Samsung.
Zou iemand me kunnen uitleggen waarom tablets wel high-res schermen krijgen en laptops/desktops niet of amper?

Op de tablet-markt is het marketingdeel hoge resoluties, maar dit is het minst aanwezig bij laptops en desktops. Ik kan het eigenlijk moeilijk begrijpen waarom dit zo'n groot probleem is voor de andere schermen.

Bij laptops gaat men er enkel een snellere cpu Insteken, maar geen beter scherm. Of je moet gaan naar laptops waar eerst een betere cpu inzit en daarna wordt er pas naar het scherm gekeken.

Zou het kunnen dat Intel hier een serieuze hand in heeft?

Sinds de full-hd schermen op de phones en tablets is me dit enorm hard opgevallen.
Inderdaad, er zij nog steeds nieuwe laptops met een 17" scherm die dan worden geleverd met de baggere resolutie van 1366x768. En daar stoor ik mij ook enorm hard aan. Ben 2 dagen geleden een nieuwe laptop gaan kopen, had voormalig een HD+ (1600x900 pixels), wou nu toch minstens dat of Full HD. Zelfs op high-end laptops komt iets van Full HD amper voor, laat staan hoger. Heb er uiteindelijk toch een gevonden. Maar toch, hoeveel laptops nog steken op die oude resolutie uit 2007, het is me een raadsel waarom. Ondertussen zitten smartphones en tablets van 10" al in de 2k schermen. Het is niet dat je de pixels in een laptop met zo'n lage resolutie niet goed kunt onderscheiden, want dat kan wel.
Intel heeft daar niets over te zeggen. Punt is meer dat de laptop/desktop markt volwassen is, en de gebruikers niet meer zo makkelijk in marketing kreten als "high res 1080p" trappen - die weten na hun derde of vierde laptop wel dat meer dan 1366x768 op een 13" scherm niet zoveel meerwaarde biedt, en betalen daar dus niet voor. Zeker niet als dat ten koste gaat van de accuduur. Er blijft wel een topsegment dat dit wel wil (Macs met Retina schermen enzo), maar de meeste gebruikers gebruikten toch geen CAD programma's of doen gedetailleerde fotobewerking op hun laptops.

Bij tablets proberen de fabrikanten de nog onervaren consument te overtuigen dat een goedkope tablet met minder dan 1080p niet de moeite waard is om te kopen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 oktober 2013 19:18]

Op een 13" scherm snap ik die lage resolutie enigzins nog. Maar op een 15 of hoger is dat echt niet meer van deze tijd. En betwijfel of macbooks met retina gebruikt worden voor CAD, aangezien er een zeer beperkte videokaart in zit. Koop dan een mobile workstation. Maar los van zware programma's, vind ik de hogere resolutie ook fijner kijken en kan je meer apps tegelijk open hebben staan naast elkaar (of boven elkaar).
Bij de laptops heb je nu ook al 3200 bij 1800 en de beste monitoren beschikken nu over 4K. Helaas maakt alleen Sharp panelen die voor deze monitoren worden gebruikt (IGZO panelen), dus zal de prijs nog wel even hoog blijven.
Ik vind die knop aan de onderkant echt lelijk. Maar het formaat zou ik wel willen gebruiken als tablet.
Een lower budget Galaxy Note tablet? Met een groter scherm en een langzamere cpu, 2GB, enz.?

Ik vind het zowiezo gewaagd in deze tijd van de iPad mini en de Nexus 7 om juist groter te gaan. Ben zeer benieuwd!

Update:

Volgens GSM Arena gaat het om een snellere Snapdragonversie met duidelijk snellere RAM. Verder is het vermoedelijk een Verizon-model met LTE.

[Reactie gewijzigd door Ettepet op 29 oktober 2013 21:27]

Met de mega telefoon toch ook. Specs niet al te geweldig maar wel groter scherm dan note3
Hopelijk is dit niet het definitieve model de knoppen onder zoals bij de tab 3 zijn niet echt fijn.
de tab 2 heeft de knoppen gewoon in de UI dus je kunt de tablet makkelijk aan beide kanten vasthouden en dan nog steeds de back home menu knoppen gebruiken via je linker duim.

Vooral door het nog grotere formaat hoop ik dat ze dit gaan veranderen.

[Reactie gewijzigd door GMavak op 29 oktober 2013 17:57]

Niet mee eens. Behalve in Portrait-mode, want daar zijn ze met deze opstelling een crime voor rechtshandigen. Hopelijk maken ze de default Portrait-mode instelbaar zodat je deze om kunt draaien.

De schermknoppen nemen in de praktijk kostbare ruimte in in de hoogte, waar je toch al relatief weinig ruimte hebt. Schermruimte is 'duur'.

Verder werken echte toetsen nou eenmaal echter/beter, vooral als de tablet druk bezig is en schermtoetsen je soms geen enkele terugkoppeling (trillen enz.) meer geven.
Helemaal mee eens. Als een tablet of telefoon geen home en back-buttons heeft onder het scherm kijk ik er al niet eens naar.
De schermknoppen nemen in de praktijk kostbare ruimte in in de hoogte, waar je toch al relatief weinig ruimte hebt. Schermruimte is 'duur'.
erken echte toetsen nou eenmaal echter/beter, vooral als de tablet druk bezig is en
Ik heb er geen moeite mee, de schermknoppen verdwijnen vrij snel als het display daarom vraagt.
Film kijken, of game spelen op de nexus 7, er ligt een soort van schaduw onderop het scherm, en bij aanraken daarvan komen de knoppen pas in het zicht.

Ik dacht de fysieke knop ook te missen, maar al snel wen je eraan, en mis je het meebewegende deel op mijn Note zelfs
Kan ik dit ook als telefoon gebruiken? Want ik vind de note 3 wat te klein.
dat hoeft niet hoor met 1 hand gaat dat ook, je koopt gewoon zo een handvat bij de blokker, zo ene voor in de douche te plakken en je plakt dat aan de achterkant van de tel
Wat dacht je van een elastiek rond je hoofd en tablet?
Jij wel, geen probleem. Moet je alleen wel even met twee handen vasthouden als je aan het telefoneren bent. :Y)
Niet veel anders dan bij een Note 3 toch?
Lekker nuttige opmerking.....
Probeer er eerst maar eens een voor een maand en oordeel dan pas.

Ik werk al 1 jaar met Note's 1,2 en nu de 3. En dit is geen enkel probleem. Je kan alles met 1 hand bedienen bij de Note 3. Bij de 1 is het wel wat lastiger.
Ik had de Note II en een Galaxy Tab 8.9 en door de Note II weet inderdaad de Galaxy Tab vrij gauw overbodig.

Echter ben ik van plan om van Android af te stappen en over te gaan naar iOS en dan is een iPad perfect naast een iPhone.

@Fledder2000 ik moet je hier wel gelijk in geven, misschien dat ik te veel in zakelijk oogpunt kijk, aangezien ik de tablet puur gebruik voor onderweg, en voor het lezen van artikelen, pdfjes en ebooks, dan is een tablet het fijnst in portrait mode, en dan wordt 12.2 inch even too much lijkt mij.
Ga je voor Sony Xperia Z Ultra, is 6,4"
Dan is de galaxy note 12.2 alsnog bijna 2x zo groot. Beetje bijzonder. Met de 3g versie van de galaxy note 10.1 (2012 en 2014) en de note 8.0 kan je ook al bellen.
En jij denkt dat Samsung het gerucht heeft gehoord en even snel in een maand tijd een nieuwe 12" tablet ontwikkelt?
natuurlijk. stel je voor dat samsung eerder als apple zou zijn met een nieuw idee. alles wat samsung maakt is toch afgekeken van apple (tenminste als je de gemiddelde apple aanbidder moet geloven) 8)7
En vice versa dus zullen we er maar over ophouden.
Dit is anders oud nieuws dat Samsung aan een 12 inch tablet werkt, is al enige tijd bekend. Zelfde tijd als men het dacht van Apple. Dus ja toeval.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 29 oktober 2013 17:59]

Je doet minstens een half jaar over het maken van dit soort producten dudat er een maand geleden een gerucht was over een 12" iPad van Apple lijkt me dus geen verband met elkaar te hebben.
Goed nieuws! Vanaf Android 4.4 zou Google de launcher in de Play Store willen gaan zetten

https://www.google.nl/url...Bqw&bvm=bv.55123115,d.Yms
Zo denk ik er ook over. Touchwiz vertraagt ook de Note 10.1 2014