Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

In Nederlandse huishoudens is het gebruik van desktop-pc's voor internettoegang afgenomen naar 71 procent, terwijl het bezit van laptops de afgelopen zeven jaar juist sterk is gegroeid. Ook het gebruik van mobieltjes voor internet is sterk gestegen, zo blijkt uit nieuwe CBS-statistieken.

Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) company logoVolgens de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek had 95 procent van alle huishoudens in Nederland in 2012 een computer waarmee internet is te benaderen. Dit aantal is de afgelopen jaren vrij stabiel gebleven, maar het aantal bezitters van een of meerdere desktop-pc's zakte van 78 procent in 2005 naar 71 procent in 2012. Het laptopgebruik liet in deze periode juist een sterke stijging zien: in 2005 had circa een kwart van de Nederlandse huishoudens een laptop, tegenover 79 procent in 2013.

Het CBS heeft ook gekeken naar het bezit van mobieltjes. Daarbij neemt het alle soorten telefoons mee, waaronder de steeds populairdere smartphones. In 2005 gebruikte 11 procent nog zijn mobieltje om internet te benaderen; in 2012 was dit cijfer opgeklommen tot 72 procent van de huishoudens. Daarmee is het mobieltje in zeven jaar tijd uitgegroeid tot een van de belangrijkste toegangspoorten tot internet.

Onduidelijk is nog welk aandeel tablets innemen; het CBS onderzoekt deze categorie nog niet apart. Wel is helder dat inmiddels vrijwel elke Nederlander, al dan niet mobiel, toegang heeft tot internet; slechts 3 procent zou geen toegang hebben tot het web.

Desktop of laptop?

Volgens het CBS neemt het bezit van een desktop-pc onder Nederlandse huishoudens langzaam maar zeker af en is de afgelopen jaren het laptopbezit razendsnel toegenomen. Wat heb jij thuis staan?

Een combinatie van de twee
55,5%
Een desktop-pc
24,5%
Alleen een laptop
16,7%
Internetten doe ik in de bibliotheek
2,0%
Ik bezit geen van beide en internet via mobiel en tablet
1,3%

Aantal stemmen: 1.966. Deelname gesloten op 19-11-2013 17:09. Stemmen is niet meer mogelijk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

Ik hoor bijna niemand in mijn omgeving het ooit meer hebben over een nieuwe computer kopen, en daarmee een PC bedoelen. Mensen lijken altijd een laptop te willen hebben.

Misschien is de reden ook dat mensen per huishouden meerdere 'eigen' computers willen hebben, en er is niet altijd plek voor nog een hele PC. Daarbij was het jaren geleden zo dat laptops duidelijk langzamer waren voor hetzelfde geld, en hoewel dat in zekere zin nog steeds zo is is ook een laptop tegenwoordig ruim voldoende snel om alle gebruikelijke handelingen op te kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 29 oktober 2013 17:22]

Ruimtegebrek is één van de veel voorkomende argumenten, maar ook ontwerp. HET ontwerp dat past in een ruimte speelt vaak ook nog eens één van de grote rollen. Zodra men een mooi design behuizing gevonden heeft, hangt er direct ook een zeer hoog prijskaartje aan vast.

Ook eenvoud is één van de redenen. Ben je klaar? Ruim je het op, of geef je het device door aan de volgende die erachter wilt. Grappige is dat het merendeel aan mensen die ik geregeld help met laptop problemen, juist weer zijn terug gestapt op de welbekende desktop. Reden?

Meer dan ¤ 100,00 voor een scherm reparatie of nieuw moederbord is geen uitzondering, waarbij ik ze even duidelijk aangaf dat in een desktop computer het een prijskaartje van een paar tientjes kent of een nieuw scherm vanaf 6 a 7 tientjes. Levensduur en reparatiekosten vergeet het merendeel van de consumenten maar even met alle verrassingen van dien.
Dat en de upgradebaarheid. Zoals lezzmeister zegt (en jij ook) zijn reparaties duur, maar ff simpel upgraden doe je ook niet makkelijk bij een laptop. Nieuw spul is veel te duur of slecht verkrijgbaar en sowieso is het maar afwachten of de koeling het bijvoorbeeld nog gaat trekken.

Maar tegenwoordig zijn de meeste mensen toch van de wegwerpmaatschappij. Vorige week nog op Facebook, had een kennis van me zn laptop "kapot". Blijkt de harde schijf kapot maar zeker weten dat ie de hele zooi weggooid (niet eens meer verkoopt, gewoon weggooien dus) en een compleet nieuw iets aankoopt. Triest gesteld met veel mensen van tegenwoordig vind ik.

Het mag allemaal geen moeite meer kosten, het moet mobiel zijn en bovendien niet duur. Als je dat uitstrijkt over zeg een gebruikersperiode van 5 jaar, ben je uiteindelijk met een desktop nog het best, goedkoopst en het snelst uit als je mij vraagt, alleen dus niet mobiel. Maar de meeste huishoudens die een laptop voor thuis hebben, tenminste die ik ken, hebben dat ding vaak op een vaste plaats staan, dus daar ga je dan met je "mobiliteit". :9

Ikzelf gebruik mijn laptop nog maar sporadisch, ook al is deze laptop uit 2008 nog vrij prettig werkbaar door een SSD. Maar ik vind dat niks, mager scherm (kleuren en resolutie), mager toetsenbord, onhandig met dingen aansluiten, etc. Wel mobiel, maar best warm op de schoot en natuurlijk leeglopende accu's, maakt dat ik toch de desktop prefereer. Geeft me meer gemak en comfort.
De gemiddelde consument is bij een laptop zeer zeker niet van de wegwerpmaatschappij. Als een laptop defect is, willen ze vaak echt zo goedkoop mogelijk laten repareren want geld voor een nieuwe hebben ze vaak niet*

De gemiddelde consument weegt de voor- & nadelen echter op de verkeerde manier af zoals inmiddels al her en der in deze discussie naar voren komt. Ik denk dat als de consument wat bewuster zou zijn in de aanschaf, en de (web)winkel aangeeft dat er voor het grote lelijke design ook alternatieven zijn (bij desktops) de verkopen omtrent desktop computers zeker weer zou toenemen.
Wel mobiel, maar best warm op de schoot en natuurlijk leeglopende accu's, maakt dat ik toch de desktop prefereer.
Oh maar daar heeft de gemiddelde consument een antwoord op: Dan laat ik thuis de laptop toch de hele tijd aangesloten met de adapter. En het dan ook maar gek vinden dat de budget dingen zo snel kapot gaan en de accu's zo snel slijten ;)
Heel herkenbaar.

Mijn oom: "Vervelende desktops, kijk prachtige laptop, wel ¤1200, maar geen rommel!" 2 jaar later, net een week buiten garantie. Reparatie? ¤800, was iets kleins kapot maar heel het moederbord moest vervangen worden. Eenzelfde soort grap met de laptop van zijn dochter.

Nu hebben beide wel een laptop, maar alleen een budgetding, en een desktop voor alledaags gebruik. Net als ik het doe. Laptop staat zelden aan, doe bijna alles op de desktop.

@kim Ja erg dure reparatie, maar als dat is wat de winkel waar hij het kocht wil ervoor wil hebben... Dat en het model was al lang niet meer in productie en online vond ik niks goedkoper, dan houd het gewoon op. En probeer dat verwachte levensduur verhaal maar eens op te gaan hangen bij een verkoper en dan een goedkope reparatie te krijgen.

[Reactie gewijzigd door lezzmeister op 30 oktober 2013 21:45]

Van een laptop mag je verwachten dat ie 5 jaar meegaat. Dientengevolge is het consumentenrecht dat je na 2 jaar nog 60% van een noodzakelijke reparatie tegoed moet kunnen krijgen, als er geen sprake is van nalatigheid bij het gebruik. In dit geval zou de rekening dus niet hoger dan 320 hoeven zijn.
(Om dat recht ook daadwerkelijk te krijgen... dat is een ander verhaal :'( .)
Erg dure reparatie trouwens... 800 Voor 't vervangen van een moederbord??

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 30 oktober 2013 04:51]

Van een laptop mag je verwachten dat ie 5 jaar meegaat
Verwachten ja.. maar of dat in de praktijk ook gaat gebeuren is vaak nog maar afwachten

nieuws: 'HP-laptops gaan vaker stuk dan die van Asus en Toshiba'
Mijn oom: "Vervelende desktops, kijk prachtige laptop, wel ¤1200, maar geen rommel!" 2 jaar later, net een week buiten garantie. Reparatie? ¤800, was iets kleins kapot maar heel het moederbord moest vervangen worden. Eenzelfde soort grap met de laptop van zijn dochter.
Dan is dat al één van de wat ergere problemen zelfs. Wat denk je van mensen die beginnen te vloeken omdat de accu niet meer in orde is, en ze plots geconfronteerd worden met een prijs van boven de ¤ 100,00 voor een nieuwe accu.

Ik ben zoveel dingen tegengekomen met laptops. Mensen die continue het stroom erop houden, bijna met het ding gooien want het is draagbaar dus kan tegen een stoot "ze zijn ervoor gemaakt" ***PROEST***

Bij iedere mogelijke verkoop van een laptop heb ik steeds weer gezegd, behandel het ding alsof het een baby is. Aangezien reparaties of aanschaf van een nieuwe laptop wel heel erg duur zijn.

Ik heb een laptop, gebruik 'm zelf in principe nooit ... alleen mijn vrouw af en toe. Maar geef toe, als ie kapot gaat is het container werk reparatie loont de moeite vaak niet!
Helemaal mee eens. Ik denk dat het uiterlijk van het apparaat de belangrijkste reden is. En dat ze hun computer toch niet zo intensief gebruiken, waardoor ze het prettige van een groot scherm en een goed toetsenbord niet zo kunnen waarderen. Of ze vergissen zich en zijn zich er niet van bewust niet hoeveel last ze van die dingen hebben op hun laptops. Ook onderschatten ze schromelijk hoe snel laptops kapot gaan en hoe vervelend/duur dat is. De laptops van de meeste mensen gaan maar enkele jaren mee, zo krijg ik de indruk.

Het enige valabele argument dat ik hoor is dat ze zo graag in bed computeren. Ik zie hier zelf helemaal het voordeel van in, en ik denk dat ze om een filmpje te kijken prima een tweedehands budgetding van ¤ 200 kunnen gebruiken, maar uiteraard hebben ze daarvoor een Macbook van ¤ 1000 nodig. Die ze dus de hele dag van hot naar her verslepen en op een dag laten vallen of er thee overheen gooien...
Klopt. Er is ook voor de meeste "normale" gebruikers weinig reden meer om een desktop aan te schaffen: de prijs van laptops is sterk gedaald, terwijl de capaciteiten sterk zijn toegenomen. Zelfs de meest basic laptops zijn tegenwoordig prima geschikt voor de meeste taken.

Pas als je het over (relatief) uitzonderlijk gebruik hebt (gamen, videobewerking, software development), kun je bij een desktop vaak voor minder geld meer power kopen dan bij een laptop. Maar ook daar zie je dat de middenmoot en zeker de top van de laptops die power wel kan leveren (tegen een prijs), waar dat "vroeger" veel minder het geval was. Dus ook voor dergelijke toepassingen is het nu in elk geval goed mogelijk om voor een mobiele oplossing te gaan.
Ik zit een beetje met een dilemma; ik heb weliswaar een laptop (HP Pavilion DV6-2120ED) maar ook een Zotac ZBox AD02 mini-PC.

Wat ik me afvraag; is die AD02 nou een desktop of een soortement van laptop ? Er zit geen scherm aan vast dus zou je verwachten dat het een desktop is. Echter is er mobiele hardware aanwezig (AMD E-350 APU + Mobility RadeonHD 6310) waardoor het ook weer een mobiel apparaat is.

Beide apparaten zijn veel zuiniger dan een gemiddelde desktopcomputer. Ik heb daarom ook "Een combinatie van de twee" aangeklikt, hoewel ik al jaren niet meer over een klassieke desktopcomputer beschik.

Wel heb ik een smartphone (Galaxy S3) waarmee ik online ga maar tablets zie ik vooralsnog het nut niet van in.

Voor spellen heb ik een Playstation 3. Is over de technologische levensduur voordeliger dan een game-PC.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 oktober 2013 18:52]

Dat er een chip inzit die ontwikkeld is voor low-power/laptop gebruik maakt het niet meteen een laptop. Zo'n ding is gewoon een desktop -- net als een android hdmi stick dat in feite ook is (al zal die zelden als zodanig worden opgegeven door gebruikers).
Ik denk niet dat een Playstation + laptop voordeliger is dan wanneer je thuis slechts één apparaat gebruikt? Mijn desktop uit 2008 (toen ¤ 600) draait nog steeds bijna alle spellen die te koop zijn, alleen een handjevol gehypte spellen (GTA V e.d.) niet meer. En ik heb geen laptop of mini-PC nodig, dus die ¤ 600 zijn mijn totale computeruitgaven over 5+ jaar (ongeveer). Ik denk niet dat een Playstation + laptop daar tegenopkunnen. En als ik mijn desktop ga upgraden hoef ik alleen nieuw moederbord, processor, videokaart, en werkgeheugen te kopen: dingen zoals kast, voeding, scherm, toetsenbord, muis, boxen hoef ik niet te vervangen, wat wel zou moeten bij een nieuwe laptop. Voor een eurootje of 350 heb ik dan zowel een nieuwe spelcomputer als een nieuwe werkcomputer. En wat misschien nog belangrijker is: mocht een onderdeel kapot gaan (thee over toetsenbord, stof in ventilatoren, kapot moederbord), dan kan ik dat zelf goedkoop vervangen.
Dat is ook mijn ervaring. Natuurlijk is het anekdotisch bewijs (dus geen bewijs :P) maar toch... Ken in mijn omgeving eigenlijk geen mensen die recent nog een nieuwe desktop hebben gekocht. Zelf vind ik het wel jammer dat de desktop minder populair wordt maar tegelijk snap ik ook heel goed dat zo'n torentje onder/op het bureau voor de meeste mensen alleen maar lastig is anno nu.
Denk ik ook, verder is het ook zo dat laptops tegenwoordig net zo goed zijn (voor het geld) om alledaagse zaken op te regelen. Daarbij lijkt een desktop veel 'moeilijker' door alle kabels tov een laptop met alleen een aan/uit knop en een stroomkabeltje. Hierom denk ik dan ook niet dat er nog veel toekomst is voor een desktop pc (behalve all-in-ones misschien) voor de normale consument, hopelijk worden ze dan eindelijk wat meer op de tweakers gericht :) . En dan niet meer van die grappen als: i7! 16GB geheugen! 1TB opslag! 2GB grafisch geheugen! Maar gewoon normale speclijstjes, benchmarkresultaten, etc.
Als het merendeel van de mensen een laptop heeft (en zijn data in de cloud heeft) dan zullen desktops onbetaalbaar worden en uiteindelijk helemaal verdwijnen. R&D moet dan worden betaald dooor een te kleine groep om nog rendabel te zijn.
Zal duurder worden, maar desktop is ergonomisch nog altijd het beste. Bovendien blijft er een markt voor Hi end hardware.
De desktop is ergonomisch niet beter dan een laptop in een docking station met een keyboard, muis en monitor eraan.
en dan is er nog schermgrootte ;)
met een keyboard, muis en monitor eraan.
Een monitor heeft de schermgrootte die je het liefste hebt toch? ;-)

Deze combinatie heeft mijn voorkeur, zo kan je altijd makkelijk je computer meenemen zonder je rug te breken en moet je geen concessies maken op ergonomie. Alleen zijn de meeste laptops die aan mijn eisen voldoen nog net iets te duur, de laptop hardware loopt nog altijd een beetje achter op de desktop voor prijs/kwaliteit.
Terecht punt. Ik zit nu heerlijk achter mijn 27" iMac. Lekker grote schijf (3 TB) en lekker vlot. Zie mijzelf niet op mijn laptop werken als ik met een echt lekker groot scherm aan de slag kan.
Jij maakt er gelijk een laptop met dockingstation van (dus toch een soort desktop). Daar gaat het artikel niet over. Ik ken in mijn omgeving trouwens niemand die thuis een docking station heeft aangeschaft bij zijn nieuwe laptop. hooguit via werk en dan meestal de afdankertjes.
Puur beschouwd laptop - desktop, is de desktop ergonomisch beter en blijft het punt van Menesis valide.
Je hebt een punt. Maar dan is de vraag ook een beetje hoe gebruik je je laptop. Ik heb een laptop van 12" maar ik gebruik het ding eigenlijk zelde direct. Hij gaat van mijn docking thuis naar mijn docking op het werk. Beide hebben daarbij een highend toetsenbord en muis en op bijde zijn 2 schermen aangesloten. Dus eigenlijk is het een mobiele desktop geworden :D.
De R&D voor de laptop moet ook gedaan worden en vaak is laptop technologie eerst op de desktop uitgekomen om daarna te verkleinen en te porten naar de laptop. Het gros van de R&D kosten zal dus blijven.
Bedenk wel dat veel bedrijven nog steeds pcs( eigen workstations) gebruiken, dus ik denk zeker wel dat de markt voor desktops blijft bestaan.
Dat zijn er verdomd weinig meer. Normale bedrijven leveren tegenwoordig laptops met een docking station.
Valt wel mee geloof ik

een Laptop met de zelfde kracht als een Desktop kost gewoon al snel een paar 100 euro meer

Dus hangt er vanaf wat je bedrijf doet of dat zo gaat, maar naar mijn ervaring hebben grote bedrijven of Desktop of Thin Clients staan, en laptop gewoon voor er naast
Bij ons (een verzekerings maatschappij, wordt er alleen nog maar met laptops gewerkt. Onze afdeling is de enige waar we nog pc's hebben met elk 4 monitoren daaraan voor de monitoring vanm alle systemen
Hoe klein denk jij dan precies dat de groep high-end users/tweakers is in de pc markt? Ik denk namelijk dat die alsnog gigantisch groot is wereldwijd...
Ik ben geen fanatieke gamer meer en dan is een beetje power laptop geschikt voor wat ik er mee doe. Beetje gamen(niet op hoogste specs) en browsen, tekstverwerken etc. is makkelijk te doen met een 17" laptop. Daarnaast hoef je geen moeite te doen met alles te bouwen en aan te sluiten. Dankzij WiFi hoef je geen eens een netwerkkabel in te pluggen.

Bijkomend voordeel is dat ik in mijn "kleine" woonkamer geen bureau hoef te plaatsen voor de desktop. Hierdoor oogt mijn woonkamer nog ruimer.

Denk dat het voor de meeste mensen ook de combi is. Laptop voldoet voor wat ze willen doen en niet echt de ruimte hebben om een bureau met zo een kast te plaatsen.
Logische ontwikkeling. Ik denk dat het in veel gezinnen zo gaat:
Vroeger was er 1 (misschien 2) pc voor het hele gezin. Op een gegeven moment willen de kinderen toch een eigen pc (oa voor school). Dan wordt al snel een laptop aangeschaft. Makkelijk mee te nemen en waar laat je al die desktops..
Op een gegeven moment worden de desktops oud en worden ze niet meer vervangen, want iedereen heeft toch al een eigen laptop.

Zelf heb ik op het moment 2 laptops (mijn laptop was 3 jaar oud toen ik aan mn studie begon dus maar besloten een laptop van de TUE met korting te kopen) en we hebben thuis een gezamenlijke desktop. Normaliter zit ik vrijwel altijd achter mijn laptop, maar dat kan er ook mee te maken hebben omdat mijn TU laptop een stuk sneller is dan die desktop van 5 jaar oud.

Ik denk dat een mooie situatie voor later (als ik op mezelf woon) zou zijn dat ik beide heb. 1 krachtige desktop en een wat minder krachtige (en vooral lichte) laptop.
Als je echt veel tekst moet typen of lang bezig bent dan blijf ik een desktop met groot scherm en groot toetsenbord toch wel het handigste vinden. Een laptop erbij om op de bank wat te surfen ed.
Ik heb al jaren op mijn kamer een desktop staan.
Ik heb hem wel de afgelopen 3 jaar niet meer vernieuwd, maar het geniet toch mijn voorkeur.
Als het even kan zit ik achter mijn desktop. Groot scherm, fijn toetsenbord en muis en lekker snel.

Toch merk ik nu ik de surface in huis heb ik deze meer gebruik en de desktop toch ietsjes minder.
Mijn galaxy tab gebruik ik maar zelden, de dingen die je daarop goed kunt doen heb ik gedurende de dag op het werk (laptop op 24 inch scherm) al gedaan.

Mijn laptop is sinds ik hem in 2010 cadeau kreeg van mijn vorige werkgever 2x aan geweest. Dit is me te lastig. Het scherm is te klein en je kunt er niet fijn mee zitten. Een laptop zonder scherm eraan voelt voor mij hetzelfde als een Ipad, nutteloos en onhandig.

[Reactie gewijzigd door Johnas1988 op 29 oktober 2013 17:28]

Tja, er houdt je weinig tegen om met je laptop een losse monitor, keyboard en muis te gebruiken. Die keyboard en muis kunnen draadloos via hetzelfde ontvangertje dat net een paar milimeter uit de laptop steekt en dus kan blijven zitten, dan hoef je alleen nog de monitor kabel in te pluggen of los te halen. En dan kun je wel gewoon dezelfde werkplek onderweg meenemen als waar je aan je bureau mee werkt, dat heeft toch absoluut grote voordelen.
Voor de power hoef je het voor het meeste kantoorwerk in ieder geval ook niet te doen, laptops bieden zat performance, zeker met een SSD er in. De enige reden dat ik zelf nog een desktop gebruik thuis is dan ook dat ik er games op speel.
Dan ben je wel steeds bezig met kabels in en uitpluggen.

Ik zie het ook op het werk, als ik de laptop wil meenemen moet ik steeds 4 kabels uittrekken;
De stroomkabel, HDMI naar het scherm, netwerkkabel en de USB kabel naar de labelmanager printer (om netwerkkabels te labelen)

En thuis komt daar dan nog eens mijn 5.1 geluidssetje bij.

Al met al is een desktop handiger en heeft ook een vaste plaats naast het bureau.
Een laptop moet weer op het bureau staan en neemt weer plaats in.
Tja, de stroomkabel was ik vergeten inderdaad, al hoeft die er natuurlijk niet continu in als je een beetje zuinige laptop hebt.
De netwerkkabel, waarom geen wifi? Dat werkt hier op het werk prima.
Die USB kabel naar je printer, tja dat is iets specifiek voor jou dan. Voor de meeste mensen zal een printer tegenwoordig gewoon via het (draadloze) netwerk benaderbaar zijn.
Ook die speakers is meer een voor jou specifieke situatie.

Wat de ruimte op je bureau betreft, daar heb je stands voor. Wij hebben hier werkplekken met een standaard voor je laptop en een 24" monitor er naast, dan heb je in principe gewoon twee schermen en je laptop neemt op dat moment ook nauwelijks meer plek in dan een tweede scherm.

Er zijn natuurlijk altijd wel nadelen te verzinnen, maar als je meerdere systemen gebruikt dan moet je daar weer oplossingen voor verzinnen. Als je werkelijk alles "in de cloud" hebt dan gaat het nog wel, maar voor veel mensen is dat toch niet zo. En zelfs als dat wel zo is dan heb je daarmee nog niet direct je openstaande zaken nog steeds open staan als je van systeem wisselt.
Ik vind een laptop ook niet fijn werken voor thuis: klein scherm, klein toetsenbord, minder snel.

Eens in de zoveel tijd koop ik een nieuw toetsenbord omdat hij is afgeragd danwel er wel eens een vloeistof overeen gaat (echt voorzichtig ben ik dan ook niet). Dat kost dan een tientje of zo. Probeer dat maar eens met een laptop. ;)

[Reactie gewijzigd door prOnorama2 op 29 oktober 2013 18:20]

Ik heb dan wel duurdere toetsenborden, maar dat is een Unicomp en een Ducky. Ouderwetsche mechanische en buckling keys. Niet kapot te krijgen, tikken enorm lekker.

Daar hoef je niet om te vragen bij een laptop.
Heb mijn eigen pc al meer dan een jaar niet meer gebruikt, staat sinds verhuizing nog ingepakt.
Ik mis het niet. Met iPad en laptop kan ik alles (ik game dan ook niet fanatiek ;))
Hier andersom... ik gebruik alleen maar mijn desktop, maar mijn laptop heb ik denk ik al een aantal maanden niet meer aan gehad.
Reden: wil lekker op mijn grote 24'' scherm werken met een los toetsenbord. Vind de ergonomie van een laptop niet zo prettig.
Ja ik heb precies hetzelfde. Heb een laptop die ik 6 jaar geleden voor studie aangeschaft om van ouders naar kamer en vice versa te verslepen. Ik heb nu sinds een jaar een desktop incl 24 inch en fijn toetsenbord en losse muis. Dat vind ik echt het allerfijnste en meestal zeggen vrienden bij mij ook dat het wel fijn is.

Toch kopen zij een laptop, zelfs als deze gewoon op dezelfde plek blijft staan. Ik denk dat mensen bij een desktop denken aan een oude PC ofzo, ik weet het niet...
Hier precies hetzelfde. Ik heb 2 laptops, een tablet, een desktop-pc en een htpc/nas. Die laptops worden hier nog zelden, tot nooit gebruikt. Vind een desktop veel makkelijk/fijner/ergonomischer werken. Vooral als je er wat langer achter moet zitten.

Daarnaast gebruik ik mijn (zelfgebouwde) htpc ook veel voor surfen e.d. Al is het meer een veredelde desktopcomputer met een 42 inch scherm :D
Toch kopen zij een laptop, zelfs als deze gewoon op dezelfde plek blijft staan. Ik denk dat mensen bij een desktop denken aan een oude PC ofzo, ik weet het niet...
Haha ja dat mensen denken aan een oude PC, dat klopt wel denk ik. Tenminste zo'n idee heb ik er ook vaker van. Mijn tante wil bijvoorbeeld ook een laptop omdat de desktop traag is. Ja vind je het gek met een windows 98 computer. Vijf jaar geleden was die al traag en het lijkt me sterk dat het ooit nog beter wordt.
Ik lach me altijd slap als ze zegt dat de laptop van haar man met single core en Windows Vista snel is. Ik vermoed dus ook dat ze laptops als snel opvat of iets dergelijks... kan maar zo zijn dat meer digibeten zo denken. :9
Ik gebruik juist mn laptop niet zoveel, voor op de bank heb ik een tablet en voor echt werk een desktop pc.
Ik heb een laptop alleen voor als ik van huis ben. Thuis gebruik ik veel liever mijn desktop. Deze is nog sneller ook, maar met name een echt toetsenbord, een echte muis en een groot scherm prefereer ik enorm boven een laptop.

Maar ik ben dan ook een ontwikkelaar waarbij ik veel moet typen en veel schermen naast elkaar open wil hebben, dat vatl zeker niet onder gemiddeld gebruik lijkt me. Een tablet is simpelweg geen optie voor dit soort dingen en een laptop kan wel, maar de beperkte screen estate en invoermogelijkheden gaan me dan al snel irriteren.

edit:
Haha, desktop voor van huis, what was I thinking...

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 30 oktober 2013 10:08]

Ik heb een desktop alleen voor als ik van huis ben
Dan ben jij sterker dan ik :)
Bro do you lift?
Best vaag allemaal, er is geen bewijs. Inderdaad er worden meer laptops gekocht, echter lijkt het mij niet omdat ze de desktop willen vervangen. Er is meer vraag naar omdat het moet, Voor school heb je een laptop nodig, voor werk vaak ook. Tegenwoordig is dat een basis ding.

Laptop lijkt mij niet bepaald handig voor lang gebruik, het wordt warmer naar een tijd je door stof. Ik neem aan als er meer zakelijk apps komen, worden laptops voor zaken vervangen door tablets.

Ik zie geen reden waarom een laptop een PC kan vervangen, en vice versa.
"Er is geen bewijs"? Huh? Dit is geen analistenclubje dat op basis van random gegevens van anderen een conclusie trekt, dit is het CBS die eigen onderzoek doet. Gewoon op basis van een enquete onder nederlanders.

Ik kan je verzekeren dat zowel bij bedrijven als voor thuis voornamelijk laptops verkocht worden. Eventueel kunnen die worden uitgerust met docks en externe monitoren, maar zelfs dat wordt vaak niet gedaan.
Overschat de waarde van deze statistieken niet... Er wordt een enquette gehouden. De respons/uitslag op deze enquette wordt geextrapoleerd naar de complete bevolking van Nederland.

Extrapolatie geeft onzekerheid over de juistheid van de uitslag. Het kan juist zijn, maar ook niet.

De gepresenteerde cijfers zijn dus niet persé de waarheid, maar zouden de waarheid kunnen zijn.

ziehttp://www.cbs.nl/nl-NL/m...idsomstamdigheden-art.htm
Dat is niet helemaal hoe het werkt. Dit soort onderzoeken worden gedaan met een vrij grote groep respondenten, en dan is het gewoon p=>.95.
Hier ook alleen laptop.. zelfs gamen doe ik niet meer op de vaste pc, en tablets en smartphone's kan ik niets mee.. veel te onhandig (die apparaten dan), ik kan er wel mee overweg maar vind het gewoon compleet overbodig omdat op de laptop toch alles nogsteeds 100x makkelijker werkt

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 29 oktober 2013 17:27]

Zo denk ik over het verschil tussen laptops en desktops. Enige voordeel van een laptop vind ik als je veel onderweg bent en je programma's bij je wilt hebben (zoals school).
Ik heb alleen een laptop. Dan wel gelijk eentje die een beetje overpowered/oversized is, maar dit bevalt me stukken beter dan een desktop. Een laptop zit niet aan één plek vast, je hebt niet altijd stroom nodig (wel stroom, maar geen netstroom dan :)). En als het nodig is kan je er ook een 2e, en in sommige gevallen zelfs een 3e scherm op aansluiten. Een regulier toetsenbord en muis (muis is eigenlijk sowieso wel handig) kan je ook aansluiten, dan heb je toch een behoorlijke desktop ervaring naar mijn idee.

Nog even over mijn overpowered laptop opscheppen dan :D :
18" Full HD scherm.
32GB Ram (Omdat het kan)
3TB harde schijf
128GB SSD (en heb ook mijn optische drive nog)
Verder een standaard nVidia videokaart en een i7 2nd gen.
ASUS K9x soms ?
Ik heb ook al enkele jaren een stationaire laptop als desktopvervanger, heerlijk.
Mijn specs verbleken echter bij de jouwe, slechts, 17", 16GB, 256 SSD, 1TB 2.5", nVidea, i7 2720QM, optisch loopwerk verplaatst naar slimline USB behuizing.

Wel net vorige week weer eens desktop gebouwd (150euro, excl. 2.5" drive), alhoewel desktop kun je een ITX computertje in mini behuizing nauwelijks noemen, 16W idle, in de kast als mijn nieuwe Audio & Video server, met een AirRemote uit slaapstand te halen.
De "oude" X2 5050e (35W idle) met 7TB gedegradeerd als backup station voor mijn 8TB NAS (3W idle)

Geen power hungry desktops meer hier...
(scheelt natuurlijk wel als je geen gamer bent...speel alleen het stokoude Unreal Tournament, en mijn nVidea komt daarvoor niet in aktie, i7 doet 'm mijn zijn vingers in de neus).

[Reactie gewijzigd door rsbroer op 29 oktober 2013 20:41]

Wat heeft deze laptop gekost en en wat voor een desktop monster kan je voor dat bedraag kopen?
Ik heb behoorlijk geluk gehad bij de aanschaf van de laptop... Iemand anders had mijn oude laptop opgeblazen (letterlijk), waardoor ik via zijn verzekering zo'n 600 euro terugkreeg. De laptop zelf was ¤899,-.
De SSD kostte zo'n 100 euro, en de harde schijf was voor mij 105 euro (had ik ook weer geluk mee :) de adviesprijs was destijds 135 euro). Het RAM heb ik gekocht toen je die nog voor een prikkie kon kopen, dus ik gok rond de 100 euro.

Dus even een snelle rekensom:
899 - 600 = 300
300 + 100 + 100 + 105 = ±600 euro :D

@rsbroer, Inderdaad! Het is een Asus K93S serie laptop :)
Begonnen met een laptop voor de hoge school, maar heb dan een jaartje later m'n desktop (game)pc aangeschaft :) (staat in m'n inventaris trouwens)

Als ik thuis ben, dan gebruik ik toch veel liever m'n krachtigere desktop met groter scherm. Zeer handig tijdens het programmeren en eigenlijk ook gewoon in het algemeen veel aangenamer.
Mee eens. Aan de andere kant, kan ik mijn laptop ook gewoon aan de hdmi kabel hangen en gamen / programmeren op een groter scherm :-). Echter is een dockingstation dan wel weer lekker. Helaas zijn "betaalbare" laptops nog niet snel genoeg om high end games te draaien. Betaalbaar is natuurlijk relatief. Maar mijn beurs gaat dat iig niet meer trekken.. haha. Wacht daarom ook met smart op laptops die dit wel stimuleren qua prijs e.d.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True