Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 176 reacties

De firma Lock8 is op Kickstarter een crowdfundingsactie begonnen om geld op te halen voor zijn 'slimme' fietsslot. Het slot heeft geen sleutel nodig en wordt via een smartphone aangestuurd. Ook zijn gps-tracking en een audioalarm in het Lock8-slot opgenomen.

LOCK8In het 450 gram wegende fietsslot zijn een temperatuursensor en een accelerometer geplaatst. Deze sensoren kunnen gebruikt worden om te detecteren of een fietsendief de fiets probeert mee te nemen. Ook bevat het slot een zogeheten smart cable. Als deze wordt doorgeknipt, laat het Lock8-fietsslot een akoestisch alarm van 120dB klinken.

De Lock8 bevat ook een gecombineerde gsm/gps-module. Via de gps-module kan de locatie van de fiets worden bepaald, waarbij deze gegevens via gprs kunnen worden doorgestuurd. Ook is deze dataverbinding nodig om pushnotificaties op een smartphone te krijgen, bijvoorbeeld als de fiets wordt verplaatst. Er is wel een bijbehorend data-abonnement nodig voor de Lock8, maar de ontwikkelaars denken dit in de VS voor circa 2 dollar per maand te kunnen aanbieden.

Het slot is geheel sleutelloos. Om een fiets op slot te zetten moet een smartphone gebruikt worden. Daarbij verloopt de communicatie via bluetooth, maar het is ook mogelijk om een virtuele sleutel te genereren en aan anderen door te sturen. Zo moet het mogelijk worden om een fiets te verhuren of met anderen te delen. Verder zijn er geen batterijen nodig voor de Lock8. Het 'slimme' fietsslot behaalt de benodigde voeding uit magnetische inductie, al is er ook een usb-ingang aanwezig voor het opladen van de batterijen.

De Lock8 is momenteel alleen compatibel met iOS 6 en hoger, maar binnenkort moet er ook een Android-app beschikbaar komen. Daarvoor is wel minimaal Android 4.3 nodig, omdat deze versie bluetooth 4.0 ondersteunt. De ontwikkelaars hopen op 2 december een bedrag van 50.000 pond te hebben opgehaald om zo de productie van de Lock8 volgend jaar februari te kunnen starten. Overigens is de Lock8 niet het allereerste 'slimme' slot: het August Smart Lock kan ook via een smartphone worden aangestuurd maar is bedoeld voor deuren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (176)

Ik vraag mij soms toch af waarom wij alles via onze telefoon willen bedienen. Net als dit project, waarom zou simpelweg een sleutel niet voldoen. Zelfs bij het verhuren kun je via een simpele borg de terugkomst van je fiets garanderen.
Hahaha Amerikanen hebben wat uitgevonden voor de fiets hoor :') Bij deze genomineerd voor de Slechtste Kickstarter van 2013.

Enkele 'nadeeltjes':
- Telefoon leeg? Lopend naar huis.
- Slot leeg? Lopend naar huis. (Bluetooth 4 is mooi, maar GPS/GPRS draait nooit lang 24/7 met een inductiespoeltje, dan moet je bijna iedere dag fietsen)
- Dikke laag sneeuw of uren brandende zon? Dan is al snel de elektronica kapot --> Lopend naar huis. 'Operating temperatures' zijn -10 tot 35C volgens de site. In de brandende zon is het al gauw 50+ binnen in dat ding.
- "He moet je kijken, zo'n fiets met een plastic slot van 100 euro!" *hamerslag/trap* Plastic en elektronica kapot. Slot uiteraard niet open. Maar ja, elektronica kapot dus krijg het slot even later zelf maar eens open. Lopend naar huis.
- Kabelslot zo te zien, dus met kleinste betonschaar open te knippen, alarm sla je kapot, gps/gprs blokkeer je met alu folie of een beetje goed busje (metaal, geen ramen).
- Je fiets valt om, gevolg: de hele buurt wordt wakker van je 120dB alarm. Kopje suiker lenen zal je een paar straten verder moeten proberen.
- Het slot is net zo duur als de gemiddelde Nederlandse stadsfiets. Als je fiets toch gestolen wordt, ben je niet 100, maar 200 euro armer.

De beste bescherming blijft een gehard kettingslot, bestend tegen betonscharen (75kN) en zet daarmee, als het kan, je fiets vast aan de wereld. Maar natuurlijk biedt dat geen volledige bescherming; met een slijptol kom je overal door en een fiets die niet vaststaat is zo in een busje geladen. Verder moet je fiets er uiterlijk slechter en beter beveiligd uitzien dan de rest, al wijst de praktijk uit dat ze soms ook lelijke fietsen met goede sloten stelen :P

Het enige waar dit leuk voor is, is je fiets vast zetten in een stalling/plek waar je maar 10 dagen mag staan. Wordt je fiets weggehaald door de gemeente, piept dat ding de tering uit ze :P

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 29 oktober 2013 19:51]

Prima betoog , en ik ben het volledig met je eens , maar toch wil ik nog het volgende aan toevoegen.

"Je fiets valt om, gevolg: de hele buurt wordt wakker van je 120dB alarm" , iets wat de jonge apies hier uit de buurt vrij snel door zullen krijgen en het opzettelijk om de 5 minuten zullen laten afgaan. Het gevolg is dan
1: niemand trekt zich ook maar iets aan van het alarm.
2: het zal niet alleen erg lastig worden om dat kopje suiker te lenen maar je loopt de kans dat je buren zich op jou en/of je spullen gaan afreageren , bv lekgestoken banden van je fiets of auto.
3: als je alarm continue afgaat zal de accu snel leegraken waardoor jij jouw fiets niet van slot krijgt en een dief geen last meer heeft van gsm/gps tracking en er simpel met je fiets vandoor gaat.

"al is er ook een usb-ingang aanwezig voor het opladen van de batterijen"

Erg handig hoor , maar het is volgens mij niet ondenkbaar dat die usb aansluiting voor problemen kan zorgen.
1: Zo kan elke idioot er een stukje alu folie in stoppen (klein stukje en diep weggestopt) zodat er in ieder geval kortsluiting onstaat waneer jij het slot probeerd op te laden , of nog erger je direct kortsluiting veroorzaakt.
2: Een vandaal/dief zet er een veel hogere spanning op zodat de elektronika doorbrand , gevolg is dat jij je fiets niet van slot kan krijgen en een dief hem zonder al te veel problemen kan stelen. (immers geen 120db en geen gsm/gps tracking)

Al met al lijkt het mij dat dit slot meer nadelen dan voordelen heeft.

[Reactie gewijzigd door nothing_is_safe op 30 oktober 2013 07:42]

is de huidige cultuur; 'there is an app for that'
//edit; batterij telefoon leeg betekend lopend naar huis?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 29 oktober 2013 16:08]

Vind het wel een aardig idee moet ik zeggen, maar het is veeeel te veel uitgedacht wat mij betreft. Ik las allereerst 'ontwikkelt sleutelloos slot, dat via Smartphone ontgrendelt kan worden'.
'Ah, leuk, dat kan vast gerealiseerd worden voor een aardig prijsje'. Daarna las ik van het alarm, dat hoeft van mij niet, maar is misschien een aardige toevoeging. Daarna las ik van de GPS/GPRS module...
HALLO! Het is een fietsslot, het beginsel vind ik leuk, maar hier wil ik niet voor betalen. Een sleutelloos slot dat je met je smartphone kan unlocken, dat wil ik wel, maar dit is veel te veel een 'brainstormsessie' product.
Inderdaad mijn fiets was 50 euro, moet ik er nu een slot op hangen van 100 euro?

Maargoed het alarm zal even afschrikken maar dan is het slot toch al los en kan je het alarm gewoon in de sloot gooien en de fiets komt goed van pas om snel weg te komen :D

Echter de realiteit in NL is vaak dat je fiets achter in een busje beland en later pas opengebroken wordt, dan is GPS wel erg handig natuurlijk, in alle andere gevallen zal het slot toch achtergelaten worden en heeft GPS dus geen functie behalve om eventueel je slot terug te vinden (in mijn geval wel handig want die is vast waardevoller dan mijn fiets)!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 oktober 2013 16:27]

Als de dief het slot inpakt in alufolie, zal het geen signaal meer kunnen afgeven.
Als het slot gewoon gebruikt maakt van het frame, dan ben ik benieuwd hoe jij het gaat inpakken in alu-folie
Haha dat maakt het juist gemakkelijker om het apparaat te ontregelen.
De Gyroscoop en temperatuursensor zorgen ook voor een registratie, in een busje zetten werkt dus alsnog niet goed. En het lijkt me nogal logisch dat dit inderdaad niet bedoeld is voor de fietsen die je bij de Turk op de hoek hebt gekocht.
Mijn ouders hebben een paar fietsen van een paar duizend euro (2x elektrisch en een wielrenfiets). Dan is het wel fijn zoiets te kunnen kopen voor de veiligheid.
Alleen ga je op een wielrenfiets geen slot van een halve kilo monteren :+

Maar goed, al detecteerd zo'n slot dat de fiets waar het aan hangt achterover gedrukt wordt, dan zet je die fiets alsnog in dat busje, zorgt voor wat geluidsisolatie, zet er een 3G jammer naast en klaar. Fiets mee, en thuis even met de flex een einde maken aan dat slot.

Echt dure fietsen moet je gewoon binnen zetten, of ergens aan vast.
"Alleen ga je op een wielrenfiets geen slot van een halve kilo monteren "

Ja, en waarom niet dan? Is toch alleen maar goed voor de spieren, niet?
Dit is niet voor je kroeg fiets natuurlijk maar voor de fietsen die men als werkfiets gebruikt, koeriers, electrische fietsen etc.

Wat ik me wel afvraag, hoe snel krijg je dit ding naar de tering, want al die technologie is mijns inziens niet heel erg goed opgewassen tegen een flinke moker of iets in die trant... 8)7
Misschien niet al de technologie, maar het alarm is zeker wel te doen. Al hoewel ik het niet onmogelijk acht om een hamerbestendig kastje te maken. Verder hoef je het niet onmogelijk te maken om de fiets te stelen, maar alleen onaantrekkelijk. Als er 1 meter verder een fiets zonder alarm slot staat gaan ze zich echt niet wagen aan die moeilijke.
Met een moker ga je dat polycarbonaat (behuizing van de Lock8) inderdaad niet breken, eerder de fiets.
Zoals je in het filmpje had kunnen zien zit het slot zelf gewoon vast aan de fiets. Alleen de kabel kan los, maar het slot met het alarm en de GPS-module zal dus altijd bij de fiets blijven (tenzij je die er eerst rustig af gaat schroeven).
Inderdaad mijn fiets was 50 euro, moet ik er nu een slot op hangen van 100 euro?
Das wel een erg lage fiets:slot ratio! Dat ligt in Amsterdam bij mijn fietsen toch meestal wel wat hoger, als in fiets van 15~25 euro hooguit, en dan sloten van zo'n 200, 250 euro.

Mocht je fiets dan toch worden gejat dan is het niet zelden niet van: k*t m'n fiets, maar k*t, m'n sloten!
Inderdaad mijn fiets was 50 euro, moet ik er nu een slot op hangen van 100 euro?
Nee. Maar mijn ene fiets kostte bijna §1000, en de andere het dubbele daarvan. Wellicht kan het dan wel uit?
Nog leuker, een hacker hackt dit systeem, leest uit waar alle fietsen staan via GPS. Vervolgens haalt hij ze 1 voor 1 van het slot en laad ze in een busje. Nog mooie sloten om door te verkopen ook.
Fietsen hebben nog steeds een framenummer.
En dat boeit ze in het land waar ze naar toe gaan? Mijn scooter is recentelijk nog gestolen door in een busje geladen te worden, ja er zit een framenummer in, maar dat zal in Bulgarije* ze echt aan hun reet roesten hoor.

Wat ik alleen denk is dat je wel een prijzige sim-bundel moet hebben om hem ook verder dan NL op te sporen, of ze gaan straks gewoon een kooi van faraday in hun busjes maken

* Ja op beelden is de kenteken te zien van de auto te zien, laten we er vanuit gaan dat ze daar ook weer naar mee naar huis rijden
Een busje is al een kooi van faraday ;)
Maar volgens mij onderschatten ze bij Lock8 hoe robuust een slot moet zijn. Een stevige tik met een hamer tegen hun plastieken omhulsel en dat ding geeft geen kik meer, en eens dat open is, is het volgens mij een eitje om dat ding los te maken.
Een busje is al een kooi van faraday
Wil je daarmee zeggen dat je in een busje geen GSM of GPS ontvangst hebt? Want dat klopt niet. Dat heb je wel.
Met een beetje moderne gevoelige GPS-ontvanger krijg je zelfs binnenshuis nog een redelijk accurate locatie.
quote: Wikipedia
Een dichte auto werkt als kooi van Faraday, maar vanwege de grote ramen is ontvangst van hoge frequenties zoals voor GSM (golflengte 33 cm) in de auto nog wel mogelijk.
En 33 cm is 900 MHz GSM, GPS werkt op 1227 en 1575 MHz, dat is 24 en 18 cm. Geen enkel probleem dus.
En Bulgarenbusjes hebben ook geen coating op de ramen.
Bij moderne luxe auto's heb je vaak zo'n "haaien vin" bovenop staan juist omdat, door de coating op de ramen, er geen gps ontvangst in de auto is.
Op zich waar, maar voor een prototype (kijken of het idee aanslaat) nog niet heel boeiend.

Mij lijkt het vervelender als je zonder batterij zit...
Een stevige tik met een hamer tegen hun plastieken omhulsel en dat ding geeft geen kik meer,
Of eventjes een goede em-pulsgenerator ertegen houden om de electronica door te branden, waarna er in alle rust in de 'werkplaats' (busje) geknipt kan worden.

Linkje erbij: http://www.youtube.com/watch?v=miF014yRJhs

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 30 oktober 2013 17:00]

Ze zijn waarschijnlijk geen doorgewinterde Nederlandse fietsendieven gewend, die Duitse watjes...
Haha zo had ik het niet bedoeld. Okee, met een bureaucratische machine erachter kunnen Duitsers alles. Maar op eigen initiatief...
Of iemand laat bij een drukkerij in het buitenland een hesje maken wat er uitziet als eentje van het Wees-fietsen team van de gemeente. Gebruikt het stopcontact bij een oplaadplaats voor elektrische fietsen om zijn slijptol op aan te sluiten en flext dat slot gewoon van de fiets af.

Het lawaai maakt geen moer uit, de persoon ziet er uit of hij doet wat zijn baan is, het verwijderen van foutief gestalde fietsen.

Je fiets beveiligen gaat maar op 1 manier, zorg dat jouw fiets naast een ander aantrekkelijk model staat dat minder goed beveiligd is. Dan nemen ze die mee en niet die van jou.
Slijptol zijn er ook met accu. :)
Slijptol zijn er ook met accu. :)
Klopt, maar met een snoer er aan heb je veel meer vermogen voor minder geld. Kost minder en je bent sneller klaar. Hoe minder lang je bezig bent hoe kleiner de kans dat je gepakt word.
Ja pas op de NSA luisterd nu ook je fietsslot af :9 [/sarcasme]
[Nog meer sarcasme]
Dit is nodig want dan weten ze waar de terrorist heen fietst. Omdat jij je slot koppelt aan je telefoon weten ze voortaan ook van wie die fiets is en waar die zich bevind. Ook als je hem aan een vriend uitleent (via de app) wordt de NSA hiervan op de hoogte gesteld zodat ze ook een vrienden netwerk van je kunnen aanleggen in het geval je nog geen social media had.
[/Nog meer sarcasme]
alu folie om het slot en GPS werkt ook niet meer...
Ben ik met je eens. Ik hoopte eigenlijk dat het een systeem was waarbij het slot zou unlocken als een RFID tag in de nabije omgeving was. Gewoon zo'n druppeltag met een losse code erop. Bereik tunen op een ruwweg anderhalve meter. Dan gewoon die RFID tag in je portemonnee, en klaar. Dat lijkt me nou een mooi systeem.

Hoef je niet meteen te lopen als je smartphone weer eens leeg is, kun je je fiets tenminste gewoon eens uitlenen zonder gesodemieter met Bluetooth, en hoef je ook niet meer je smartphone uit je zak te toveren als je je fiets op slot wilt zetten.

Overigens denk ik ook echt dat zeker mensen die een pincode op hun telefoon hebben, langer bezig zijn met die app voor vre/ontgrendelen, dan dat het duurt om een sleuteltje om te draaien. Omslachtig systeem als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 29 oktober 2013 19:58]

Betonschaar :)
Dan gaat het alarm af.
Je zou verbaasd zijn hoe weinig elektronica doet nadat je een betonschaar in het slot zelf hebt gezet ;).

Ik vraag me ook af hoe gevoelig die accelerometer staat. Het probleem is dat hij niet met 120dB moet gaan staan herrieschoppen als je fiets omvalt en hij weer recht wordt gezet. Maar wel als hij in een busje wordt geladen.
bewegings sensor die meet of die meer dan x meter verplaatst word. even de fiets aan de kant zetten kan dan nog, maar meer dan bv. 5 meter gaat die lopen jengelen.
Probleem is dat de enige bewegingssensor die verplaatsing kan meten de accelerometer is. Als die valt gaat hij sowieso al snel versnellingen meten boven zijn max. Om dan verplaatsing te meten moet je de versnelling dubbel integreren, oftewel dat is bijzonder lastig om nauwkeurig te doen.

GPS kan je in principe daarvoor gebruiken, maar in een stedelijke omgeving heeft die ook beperkte nauwkeurigheid. En als je dan gewoon een busje naast de fietsen zet kan je de handel inladen en ze maar een paar meter verplaatsen. Dan gaat hij pas geluid maken zodra het busje wegrijdt, wat een beetje laat is.

En ik heb mijn twijfels over de stevigheid van het slot zelf, en daar gewoon een betonschaar inzetten.
batterij slot leeg :P
Iphone gestolen , dan ook meteen fiets weg
Daarom heb je een cijferslot en 'Find my iphone' (met GPS localisatie en remote wipe) geinstalleerd, :).
Die je ter controle weer op je electrische fiets installeert, circeltje rond ;)
Want een remote wipe gaat je helpen je fiets te unlocken?
Met de gemiddelde batterijduur van de hedendaagse smartphone kan dat nog wel eens spannend worden na een avondje stappen.
Het is nog erger, het slot heeft ook een accu.

"Het 'slimme' fietsslot behaalt de benodigde voeding uit magnetische inductie (toont trouwens ook aan de tweakers redactie zit te slapen, tenzij er op eens telefoons zijn die een oplaad veld kunnen creeeren, haalt het slot de voeding uit een ACCU die dan weer via inductie kan worden opgeladen. Of zijn op eens overal inductie velden?)

Juist ja... net zoals je telefoon. Dus je moet het slot mee naar binnen nemen om hem op een oplader te leggen...

En hoe zet ik mijn fiets dan vast? 8)7

Ben ik nou gekke henkie of klikt er iets niet bij deze gasten? En als het slot op mijn fiets zit maar leeg is, hoe laad ik het dan op? Fiets naar 10 hoog slepen? Dan maar hopen dat het slot leeg gaat als het open is. Anders moet je toch aardig gaan klooien met snoertjes en opladers.

Dom idee.
Sleutel kwijt betekend lopend naar huis?
is de huidige cultuur; 'there is an app for that'
//edit; batterij telefoon leeg betekend lopend naar huis?
Een lege batterij overkomt me gelukkig nooit. Ik denk dat ik liever m'n fietssleutel kwijtraak dan dat ik mijn lege batterij op locatie niet kan opladen _O-
Vandaag een sms berichtje ontvangen (vanhet toestel) van mijn vriendin....
Telefoon gevonden op het toilet
En daarna werd de telefoon uitgezet...

Gelukkig bestond de smartlock nog niet..Dat zou een dubbele ramp zijn geweest.
Toestel kwijt en fiets op slot...en misschien ook fiets gelijk weg....

Misschien iets met NFC?

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 29 oktober 2013 18:32]

Recentelijk had ik contact met een 14-jarige en die bleek kennelijk het gebruik van een deurbel niet te (willen) begrijpen:
als hij bij iemand voor de deur stond, belde hij met zn mobiele telefoon die persoon op en vroeg dan om de deur open te doen...

ik vond dat wonderbaarlijk, maar kennelijk was het voor dat jongetje heel normaal en logisch.
Dit is vrij normaal gedrag in mijn omgeving als student.

Het komt denk ik voort uit een stukje bescheidenheid, door direct de betreffende persoon te bellen val je verder niemand binnenshuis lastig. Het ligt natuurlijk ook grotendeels aan de relatie die je als buitenstaander met de bewoners van het huis hebt.

OT: Ik vind het een goed initiatief. Ik stel echter wel vraagtekens bij het gebruik van draadloze ontsleuteltechnieken bij sloten, lijkt mij veiliger om het door middel van twee-voudige authenticatie te doen (draadloos EN fysieke sleutel).
Dit denk ik ook. Wij doen het hier ook zo. Logisch wel want er wonen hier in huis negen mensen. Druk je op de bel, komen er gemiddeld minstens 4 naar beneden. Overbodig. Dus mensen die hier vaak komen bellen gewoon even mobiel. Wel zo sociaal :)

Maar ik begrijp zijn punt. We zijn wel bezig alles maar digitaal te maken omdat het digitaal kŠn. Beetje dezelfde categorie als een elektrisch broodmes, zeg maar. Of, zoals ze op mijn vorige werk hadden gedaan. De kantine had daar een kijkgaatje in de deur. Na de verbouwing echter, vond het bedrijf het een goed plan om aan de buitenkant van de deur een camera te hangen, en aan de binnenkant van de deur een schermpje 8)7 Kosten 400 euro, en telkens dat onding op moeten laden :')

Niet alles hoeft digitaal. Soms is het te begrijpen, zoals bij dat bellen in plaats van aanbellen. Maar ik kan met de beste wil van de wereld niet bedenken waarom je een fietsslot via Bluetooth zou moeten kunnen besturen :/
Niet alles hoeft digitaal. Soms is het te begrijpen, zoals bij dat bellen in plaats van aanbellen. Maar ik kan met de beste wil van de wereld niet bedenken waarom je een fietsslot via Bluetooth zou moeten kunnen besturen :/
Tsja, ergens moet je beginnen. Ik zie het wel zitten om mijn sleutelbos te vervangen door een digitale versie daarvan. Dit is een mooie gelegenheid om het principe uit te proberen, en de veiligheid ervan aan te tonen.
", lijkt mij veiliger om het door middel van twee-voudige authenticatie te doen (draadloos EN fysieke sleutel). "

Eeh, als je een sleutel hebt voor je fiets, wat is dan nog de toegevoegde waarde van draadloos?
In princiepe is jouw idee om gewoon 2 sloten te nemen. Er is, behalve het gemak van je sleutel niet in het slot te hoeven steken geen enkel verschil tussen een slot dat met een sleutel wordt bedient en een slot dat via een draadloze verbinding wordt bedient.
Tsja, als je liever hebt dat je vriendinnetje open doet, dan haar vader, kan ik me er iets bij voorstellen
als je liever hebt dat je vriendinnetje open doet, dan haar vader
En dat was dan ook mijn rol, in welke ik de deur opendeed, als vader van een 14 jarige dochter waarvoor dat jongetje dus idd aan de deur stond ;) :D
prachtmomenten, je zou willen dat er automatisch een foto van genomen werd. :)
Wat heb je in de hal staan, een honkbalknuppel of een hockeystick? }>
dee ook zo vroeger, sommige vrienden waren non stopt keiharde muziek aan het luisteren, TOTAAL niet bereikbaar via deurbel hahahahaah.

In de beschreven situatie dus DANK aan het feit dat er een telefoon bestaat.
Ik... heb daar eigenlijk geen moeite mee, eerlijk gezegd. Bij mijn vorige woningen (gedeelde studentenwoningen) maar al te vaak de deur voor andermans gasten geopend. Sommigen waren van... discutabele reputatie.
klopt ...dan zou je toch niet willen weten wat je allemaal aan ellende hebt als je telefoon zoek is... (niet bereikbaar/geen agenda/foto's weg/fiets weg/geen betaalpas/ en een gelukkige vinder zet je verwarming op afstand op standje tropisch)
klopt ...dan zou je toch niet willen weten wat je allemaal aan ellende hebt als je telefoon zoek is... (niet bereikbaar/geen agenda/foto's weg/fiets weg/geen betaalpas/ en een gelukkige vinder zet je verwarming op afstand op standje tropisch)
Afgezien van "niet bereikbaar" zijn dat soort dingen natuurlijk triviaal te beveiligen. Iets met password en encryptie enzo.

Een fysieke fietssleutel of portemonnee kwijt = men is er met je fiets of geld vandoor. Een digitale sleutel of wallet kwijt = niemand kan er iets mee (want beveiligd/encrypted) en als je een backup hebt kun je er zelf nog gewoon bij.
ligt eraan hoe hoog de borg is. Als je voor een paar euro per dag een elektrische fiets kan huren met §150 borg zijn er nog steeds mensen die hem mee kunnen nemen. Stel dat je net een nieuwe fiets nodig hebt? dan is §180 voor een elektrische fiets natuurlijk helemaal niets.

Of de fiets wordt door onoplettendheid uit het oog verloren op een rustplaats en door een voorbijganger gestolen. Kan allemaal gebeuren en garandeert helemaal niets.

dit slot heeft tenminste een alarm en GPS traceer.Voor verhuurbedrijven dus vele malen veiliger.
Ze proberen gewoon een nieuwe markt te creŽren. En er zijn nou eenmaal mensen die heel graag hun fiets op slot zetten met hun smartphone. Ik zelf heb liever een sleuteltje, mocht je telefoon leeg zijn...kan je ineens lopen naar huis.
Net als dit project, waarom zou simpelweg een sleutel niet voldoen.
Digitaal > analoog. Want veiliger, backupbaar, kost geen resources, etc.

Waarom nog van die fysieke rommel meeslepen als het ook allemaal virtueel kan. Geld, geschreven communicatie, sleutels, dat soort spul heb ik het liefst gewoon digitaal.
Digitaal is anders ook erg vluchtig. Je moet mij geen factuur per email sturen. Die sneeuwt onder, gewoon per post dan wordt er betaald.
Digitaal is anders ook erg vluchtig. Je moet mij geen factuur per email sturen. Die sneeuwt onder, gewoon per post dan wordt er betaald.
Hier precies andersom. Papieren post verdwijnt random tussen een berg andere papieren shit. Digitaal blijft altijd archiveerbaar, doorzoek- en terugvindbaar. Geen idee wat daar vluchtig aan is, een papier kan van je bureau vallen, een bonnetje kan in de zon verbleken, digitaal blijft (zonder dat je expliciet iets doet) altijd bewaard en wordt (mits je backup beleid op orde is) ook automatisch gebackupt en alles.
Stel je hebt 1 fiets met 5 huisgenoten, dan kan iedereen met de app zien waar de fiets staat en hem pakken wanneer hij/zij wilt. De sleutel vergeet je toch mee te nemen. Daarnaast weet je wie de fiets het laatst gebruikt heeft en dus verantwoordelijk is voor het parkeren van de fiets.
Anyway...veel te kleine markt voor zo'n dure gadget :)
Inderdaad, ik ga juist vaak weg zonder telefoon. Een sleutel is soms veel makkelijker. Vooral als je gaat surfen bijvoorbeeld.
Wat weer een flauwekul. Ik heb meer dan voldoende aan mijn ASA slot en mocht de fiets dan toch nog verdwijnen (natuurlijk niet door de politie) dan is er nog altijd mijn fietsverzekering.
Bovendien heb ik GEEN telefoon met IOS 6 en ook niet met Android4.3 o.i.d.
Ik gebruik mijn telefoon om te bellen, andere poespas heb ik niet nodig!!
Ik zie niet in waarom ik een sleutel zou willen meenemen.
Ik wil zo min mogelijk bij me hebben. Dus geen portemonnee, pasjes, sleutels, contant geld.
Het liefst alles in 1 device; de smartphone is dan de meest voor de hand liggende keuze.
Al die troep kun je alleen maar kwijtraken.
Al die troep kun je alleen maar kwijtraken.
Dat klopt maar je smartphone kun je ook kwijtraken. Niet alleen door je domme schuld maar ook door diefstal. Als je dan een single point of failure hebt (je smartphone) ben je in de aap gelogeerd.
Dat klopt maar je smartphone kun je ook kwijtraken. Niet alleen door je domme schuld maar ook door diefstal. Als je dan een single point of failure hebt (je smartphone) ben je in de aap gelogeerd.
Twee worden: "encryptie" en "backup"

Afgezien van even wat tijdelijk ongemak (even een nieuwe phone halen en je backup restoren) behoren dat soort problemen tot het verleden.
Dan haal je een nieuwe en restore je alles. Met iCloud kun je binnen een paar minuten na aanschaf weer verder waar je gebleven was. Keychain in the Cloud en de fingerprint scanner gaan nieuwe mogelijkheden brengen.
Dan haal je een nieuwe en restore je alles. Met iCloud kun je binnen een paar minuten na aanschaf weer verder waar je gebleven was. Keychain in the Cloud en de fingerprint scanner gaan nieuwe mogelijkheden brengen.
Dat je met iCloud na aanschaf van een nieuwe smartphone snel weer verder kan wil ik best van je aannemen , maar je vergeet volgens mij toch wel een paar belangrijke zaken.

Je gaat zaterdag avond de stad in en raakt je telefoon kwijt , dan zie ik jou niet even snel een nieuwe kopen op dat moment. Als je geluk hebt kan dat pas de volgende dag. Als het tegen zit moet je tot maandag wachten.
En dan nog moet de 500 - 700 eurootjes voor een nieuwe iphoney wel in reserve hebben. Iets wat niet iedereen in reserve heeft.

Dus om te roepen dat het "binnen een paar minuten" allemaal wel eventjes weer in orde is lijkt mij toch net iets te kort door de bocht.
Alsnog ga je compleet voorbij aan het gemak van 1 device t.o.v. een brij aan sleutels, pasjes, portemonnee etc.
Al die troep dient maar voor 1 ding: het identificeren van de persoon die een interactie aan wil gaan: betalen, identificeren, rijvaardigheid aantonen, administratieve handelingen, toegang krijgen etc.
De enige reden dat we daarvoor zoveel verschillende oplossingen hebben is dat er geen slimmere oplossing is.
En die oplossing komt dankzij de smartphone wel in zicht. Je praat nu over een dure telefoon, maar de identificatie module zou interchangeable kunnen zijn of desnoods eerst in een pasje ondergebracht kunnen worden. Of voor mij part in een simpele ring.
Prijs e.d. zijn geen argument tegen de wens om minder poespas bij me te hebben.
Sorry , maar ik dacht dat we over een fietsslot aan het praten waren

En volgens deze reactie en deze reactie van mij is er een hoop mis met dit slot , waaronder het probleem van een lege of gestolen telefoon .

Om hier nu een discussie te gaan voeren over de voor en nadelen van het gebruik van een smartphone als vervanging voor "betalen, identificeren, rijvaardigheid aantonen, administratieve handelingen, toegang krijgen etc." lijkt mij toch iets te veel oftopic , alhoewel ik toch even kwijt wil dat dat wat mij betreft ongeveer net zo dom en ongewenst is als "alles in de cloud" en "the internet off things" . (denk alleen maar eens aan het hele NSA schandaal)

[Reactie gewijzigd door nothing_is_safe op 30 oktober 2013 12:22]

Dit fietsslot sluit heel goed aan op mijn wens om geen prullaria bij me te hebben.
Voor mijn part maken ze het slot "hybride"; elektronisch, maar met als back-up de mogelijkheid om een sleuteltje te gebruiken. Zo kan ik in ieder geval het sleuteltje thuis laten in 99,9% van de gevallen.
"De enige reden dat we daarvoor zoveel verschillende oplossingen hebben is dat er geen slimmere oplossing is. "

Deze stelling klopt niet.
Er zijn genoeg goede redenen om sleutels van verschillende sloten onafhankelijk van elkaar veilig te bewaren.
Al je sleutels in een electronisch apparaat prakken en hopen dat het allemaal goedkomt is vaak geen slimme (maar wel makkelijke) oplossing.
Ik hoop voor je dat in de toekomst niemand in je telefoon inbreekt en al je sleutels bemachtigt zonder dat jij daar weet van hebt.
Het enige doel van een sleutel, code, pasje is het vaststellen van je identiteit om je vervolgens rechten te verlenen. Dat wil ik gewoon kunnen op basis van het feit dat ik als persoon uniek ben. Daar wil ik niet meer dan 1 ID middel voor bij me dragen.
En dat staat los van al je argumenten. Ik heb het over een fundamentele behoefte.
Die ontkracht je niet door te verwijzen naar huidige technische beperkingen en bedreigingen.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 30 oktober 2013 22:13]

"Ik heb het over een fundamentele behoefte."

Nou nou, fundamenteel.
Kan je uitleggen wat er fundamenteel aan is?
Het is gewoon practischer om jezelf met 1 middel te identificeren, maar om het fundamentele behoefte te noemen lijkt me wat ver gezocht.
Het probleem is dat als je die behoefte fundamenteel noemt dat je daar automatisch problemen bij krijgt die je ook fundamenteel moet noemen.

Zeg, jij stelt als eis dat al jouw mogelijke identificatie via 1 mechanisme verloopt. Dan heb je een enorm probleem als je die sleutel kwijt raakt.
Gezien we steeds afhankelijker worden van sloten (dat is de reden dat onze portmonees vollopen met pasjes en je bakken met passwords moet onthouden) wordt het verlies van een 'master' sleutel steeds lastiger/gevaarlijker/etc.
Bedek bijvoorbeeld dat eentelefoon niet alleen fysiek te benaderen is maar ook via een onzichtbaar netwerk.
Als je geen zekerheid hebt over je kluis, is het dan verstandig om er op te rekenen dat alles in die kluis veilig is?

Het is dus een afweging tussen veiligheid en gemak. Daarbij moet je per geval bekijken wat de beste manier is om jezelf aan een mechanisme te identificeren. Wat denk je dat er straks gaat gebeuren als mobieltjes werkelijk geld waard zijn? Encryptiealgoritmes blijken lang niet altijd voldoende om je unieke identificatie te verhullen voor de buitenwereld.
Bedenk ook bijvoorbeeld dat mensen meestal niet met hun sleutels lopen te zwaaien in hun sociale leven. Die sleutels zitten bijna altijd veilig verborgen in je broekzak ofzo. Mobieltjes daarintegen gebruik je vaak de hele dag door. Je kan hem laten liggen, hij kan uit je hand worden gegraaid, hij kan vallen en stukgaan, hij kan ook gewoon stukgaan, de batterij kan opgaan, etc. Dat zijn allemaal nieuwe gevaren die je op een nieuwe hoog geconcentreerde bron van identificatiesleutels loslaat.
Voor sleutels geldt dat bijvoorbeeld een stuk minder. Verder zijn sleutels vaak losse voorwerpen die je onafhankelijk van elkaar qua plaats kunt managen. Dat gaat niet zo makkelijk met een mobieltje.
Uiteindelijk loop je vanzelf tegen de vraag op of je voor meer gemak kiest of voor meer veiligheid. Aangezien het dan om de gehele identificatie van jouw als persoon gaat zou ik wel even nadenken over de gevolgen en niet zomaar vertrouwen op het eerste de beste systeem dat goedgekeurd is door de industrie die jou mobieltjes wil verkopen.
eigenlijk vooral omdat het wel leuk is...
Omdat sleutels kwijt (kunnen) raken? Omdat je zo eenvoudig een fiets kunt delen zonder dat er sleutels worden rond gestuurd? Omdat als het voor jou niets is je het vooral niet moet kopen?
Als ik zo op de kickstarter pagina kijk ziet het er wel leuk uit, maar ik heb mijn twijfels bij die plastic behuizing. Een keer een goede klap met een hamer, en er is niets meer van de electronica heel, dus je krijgt geen notification en ook geen alarm. Nu weer ik niet zeker of het slot dan los is, maar in ieder geval heb je dan 100$ aan schade omdat je slot verlept is. Als je fiets dan nog niet gejat is, heb je zelf in ieder geval het gezeik dat je fiets nog op slot staat zonder dat je het slot kan ontgrendelen.
Ik wil de heren noobs die dit 'beveiligingsproduct' bedacht hebben en het een slot noemen graag in contact brengen met de vereniging Toool. Daar zitten specialisten die wel weten wat een slot is en wat een goed slot is. Ik zie hiervandaan al een paar punten waardoor het hele concept van beveiliging waardeloos is omdat het gebaseerd is op hoop. Door technische toeters en bellen te gaan toepassen maak je iets niet perse veiliger. Door te hopen dat een crimineel op een bepaalde manier reageert maak je je product nog niet tot een beveiligingsproduct. En ja, er zijn hele goede redenen waarom dit nog niet eerder was bedacht en die sloten van nu nog steeds 'log' zijn vergeleken met wat de bedenkers in gedachten hebben. Overigens, ga jij maar eens een verzekeraar vinden waar je tegen een gunstige premie van je fiets kan weglopen omdat er een geluidje bij je fiets kan komen als iemand het losse voorwerp zich wederechtelijk zou willen toeeigenen. Daarbij, een beetje goedkope flitser is waarschijnlijk voldoende om het circuit dood te leggen en er geruisloos mee vandoor te gaan. Iig goedkoper dan de investering in een slot, dus dan ben je als eigenaar hoe dan ook het haasje voor een nieuw slot als de dief de fiets niet mee krijgt. Ik mis enige vorm van realiteitsbesef bij de bedenkers.

[Reactie gewijzigd door kodak op 29 oktober 2013 23:45]

Gewoon regelen net als bij een Toyota Prius. Als je in de buurt van je auto/fiets komt gaat hij van het slot. Loop je weg gaat hij op slot.
dusals je fiets gejat word terwijl je hem net hebt weggezet heeft diegene die op de fiets zit na een tijdje toch echt een probleem als zo'n beetje alle spaken er uit komen zetten, omdat het slot erop gaat.
Maat op mijn fiets, ik achterop. Ik spring van de bagagedrager af omdat we de bestemming bereikt hebben.. *klik klak* .... maat met bek op de grond?

(en batt leeg? niet meer op slot? of erger: batt leeg *klik klak* gezamenlijk op straat?)

[Reactie gewijzigd door -RetroX- op 29 oktober 2013 16:34]

nu ik het zo voor me ziet is het nog best grappig ook.

"Hah moet je maar met je poten van mn fiets afblijven!!"

Dit kan echter wel gevaarlijke situaties opleveren aangezien een dief vaak de staart opgaat met een fiets. Een nietsvermoedende automobilist kan hem dan zo doodrijden als hij in een keer plat gaat.
Ik hoop niet dat dan tijdens het fietsen mijn batterij leegraakt! ;)
Werkt dat zo bij een Prius? Dat klinkt namelijk heel gevaarlijk voor mensen die hun auto naast het huis parkeren. Mijn Kia heeft ook een smartkey maar dan moet ik nog altijd op het knopje van de deurgreep drukken. Dat scheelt bovendien een hoop accu-spanning omdat hij dan niet continu hoeft te pollen of de sleutel in de buurt is.

Dat is dan ook gelijk het tegen argument voor het fietsslot. Zoveel accuspanning zal dat ding niet hebben en om dan ook nog eens te gaan pollen of de eigenaar in de buurt is...

Ik vind het wel een grappige vinding. Ik kan zulke projecten wel waarderen hoewel ik niet denk dat er veel vraag naar zal zijn. Zeker niet gezien het formaat en grote logo op de zijkant. Dat ding is nou niet bepaalt onopvallend en mooi om te zien op je nieuwe fiets.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 29 oktober 2013 17:02]

Klinkt goed, maar ben benieuwd wat zo'n slot per stuk moet kosten
89 pond volgens de kickstarter. ~104 euro.
Da's goed te doen dan.
Investeren in een goed slot, betaalt zich al terug als je 1 taxi ritje + nieuwe fiets minder hoeft te betalen ;)
Eens, maar de vraag is natuurlijk nog maar of dit een goed slot is.

Het uitbellen en gps tracking is waarschijnljik simpel uit te schakelen met wat aluminiumfolie. Kabelsloten en pantserkabelsloten (en daar lijkt het hier om te gaan) staan absoluut niet positief bekend om hun diefstalbestendigheid.
Of er iemand op een 120 dB fietsalarm zal reageren is nog maar zeer de vraag, ik heb zelf een fietsalarm van 120 dB getest en vond het nogal tegenvallen.
En misschien dat je voor GPS beter een minder zichtbare oplossing kan gebruiken, je hebt inmiddels al GPS'en die je in de stuurpen kwijt kan (zoals spybike).

In ieder geval, in een stad als Amsterdam zou ik dit slot alleen gecombineerd met een stevig beugelslot of gehard kettingslot gebruiken, mits je fiets voldoende waarde vertegenwoordigd natuurlijk,
+/- 92 euro als je die nu backed via kickstarter
Best ruk als je na een avondje stappen bij je fiets aankomt, en je telefoon is leeg :P
Precies dit inderdaad, nog meer risico dat je je fiets niet meer mee kan nemen.
Tuurlijk kan je een sleutel kwijt raken maar die valt tenminste niet kapot, kan niet leeg gaan en is niet echt jat gevoelig.
En dat alarm? Beetje fietsendief heeft daar schijt aan en gooit hem alsnog in zijn busje of slaat hem kapot, mensen die het zien gebeuren doen toch niks, of:
Het 'slimme' fietsslot behaalt de benodigde voeding uit magnetische inductie, al is er ook een usb-ingang aanwezig voor het opladen van de batterijen.
hij is gewoon leeg...
En dan moet je er ook nog een apart data abo bij nemen met de extra kosten er gratis bij..
Nee, dit zal ik nooit kopen.
Waarschijnlijk gaat dat alarm dan af als de GPS positie verandert, oftewel de fiets in het busje gegooid wordt.

Lijkt me zeker niet totaal waardeloos, maar om hier om te gaan springen is ook zwaar overdreven.
Zelfde vraag met als de accu van het slot leeg is :?

en GPS en een GPRS module en nog wat andere sensors en dat moet draadloos? dat gaat nooit lang mee op een paar batterijen. Vooral GPS slurpt stroom. Ben benieuwd hoe dat zit.
Of verwachten ze dat we dat slot gewoon elke avond aan de lader hangen? :S
Dat was mijn eerste gedachte ook, wat doe je dan als je gsm leeg is?
Gaat het alarm dan ook af wanneer je wegfietst (stel je hebt de kabel niet gebruikt) ?
Dit word alleen succesvol als het door verzekeringsmaatschappijen word goedgekeurd.
En dan komen de problemen.

Hoe veilig is het (immers een lek in de software en alle fietsen met dit slot kunnen makkelijk meegenomen worden).

Als je fiets weg is, hoe bepaal je dan of de persoon de "sleutel" nog heeft? Moet je dan je telefoon opsturen?

Hoe makkelijk is het om dat hele slot van de fiets te krijgen? In het filmpje ziet het er niet echt indrukwekkend uit, en is de kabel ook wel stevig?

Ik denk dat met een busje, en een hamer je vrij ver komt. De printplaat sla je volgens mij zo stuk als je op de behuizing mept en dan heb je geen positie bepaling meer.
Ook sleutels zijn na te maken, door te knippen etc ongeacht het ART-cijfer die je minimaal moet hebben van de verzekering. En is het niet het slot wat doorgeknipt kan worden, dan is het wel het object waar het aan vast zit. Mijn scooter stond met een puik slot vast aan mijn tuinhek die is echter van hout en met een beetje geweld hebben ze die gesloopt en alsnog de scooter weg getild :(

Inderdaad kan de software een probleem vormen, maar aan de andere kant kan de software geupdate worden (en de firmware van het slot) voor betere encryptie. Als een master key uitlekt van een fabrikant zijn alle sloten ineens niets meer waard.
Mijn scooter stond met een puik slot vast aan mijn tuinhek die is echter van hout en met een beetje geweld hebben ze die gesloopt en alsnog de scooter weg getild
Daarom zijn beugels waar je je (brom)fiets aan vast kan zetten ook niet van hout gemaakt :z
Je bent niet echt nalatig geweest, maar van een houten hek kan je niet veel verwachten natuurlijk. Misschien heb je iets geleerd over de zwakste schakel nu? Voor scooters, bromfietsen, motoren etc. is behalve het achterwiel vastleggen bij lang stallen, een schijfremslot aan het voorwiel het minst diefstalgevoelig denk ik. Dat maakt wegtillen erg lastig. Maar goed, nog steeds, helaas, zetten mensen hun fiets met een kabelslot alleen aan het voorwiel vast; dom dom.
Nou een schijfremslot maakt geen verschil op een scooter hoor, de beste mannen hebben hem met z'n 3tjes volledig opgetild en weg gedragen. Inderdaad wel wat van opgestoken en nu een anker in de muur die nooit meer eruit gaat )
Er zit een beveiliging op die meldt of er met het slot geknoeid wordt. Je zou de printplaat dus met 1 mep moeten vernietigen om het alarm helemaal niet af te laten gaan. Een EMP zou goed kunnen werken. Op de kickstarter pagina zie je waar het slot allemaal tegen beveiligt is.
Dat alarm gaat nog leuk worden in Amsterdam als ze weer eens besluiten fietsen weg te halen die er al een week staan.
Dikke stalen sloten boeit ze toch ook niet?
Klopt, maar die hebben geen irritant alarm van 120db :)
Ik betwijfel of daar sloten van 100 euro op zitten... Sowieso heb je er een data-abbo bij, en worden weesfietsen meestal pas na maanden weggehaald :(
Stelen ze je Phone gaan ze er vandoor met je fiets :+

Nadeel is wel.. je phone leeg mag je gaan wandelen.

[Reactie gewijzigd door shadow_tj op 29 oktober 2013 16:08]

Misschien heeft de app zelf ook nog een pincode? Als mijn phone gejat wordt kunnen ze ook niet mijn bankrekening leeg plunderen met de geinstalleerde ING app.
Maar daarvoor hebben ze natuurlijk wel je vingerafdruk nodig om je telefoon te unlocken. Dus om je fiets te jatten hakken ze je vinger af om daarmee de gejatte telefoon te unlocken en er zo op jouw fiets vandoor te gaan..
En die vingerafdruk plakt natuurlijk niet al op je telefoon.
Nee. En al was dit wel het geval, voordat ze die hebben geextraheerd heb jij je telefoon al lang onklaar gemaakt op afstand.
Beetje dubbelop allemaal.
Kunnen ze niet iets anders maken wat meer op het traditionele fietsslot lijkt. Ik heb helemaal geen zin om steeds met een kabel te gaan zitten klooien.

Het idee is wel leuk, maar bouw dit gewoon in een 'standaard' slot (dan kan de sleutel eventueel ook blijven).

Op slot zetten doe je gewoon door het hendeltje omlaag te drukken... van slot halen gaat automatisch als je de juiste code hebt en/of met je telefoon binnen 1 meter van het slot bent. (kan prima gemeten worden met BT4)

De andere functies zijn ook leuk. Maar die kabel.... blijf het altijd een smerig gedoe vinden om dat ding door je wiel te steken enzo.
Met een ketting vastleggen aan een paal/hek is altijd nog vele malen effectiever dan het standaard fietsslot dat alleen je achterwiel blokkeert. Bij het eerste moet je open en bloot een slot gaan forceren, bij de tweede til je de fiets naar een afgelegen plek en kan je rustig je gang gaan.
Klopt, maar het een sluit het ander niet uit natuurlijk.
De sloten van tegenwoordig kun je ook zo een kabel in prikken... Nog makkelijker ook omdat je maar een uiteinde in het slot hoeft te steken en met het andere uiteinde een lus kan maken.
http://www.bol.com/nl/p/a...GSA0020369200000017124094

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True