Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Samsung heeft de release van zijn telefoon met het eigen besturingssysteem Tizen verder uitgesteld. De Zuid-Koreaanse fabrikant wilde zijn toestel in de eerste helft van dit jaar uitbrengen, maar noemt nu geen geplande releasedatum meer.

Samsung wilde zijn nog niet aangekondigde toestel met Tizen uitbrengen in onder meer Japan, Rusland en thuisland Zuid-Korea, maar die releases gaan allemaal niet door, zegt Samsung in een statement tegenover TizenIndonesia. De fabrikant noemt geen datum waarop de Tizen-telefoon nu uit zou moeten komen. Eerder bleek al dat de Japanse provider NTT Docomo de release van het toestel had geannuleerd.

Samsung werkt al enige jaren aan zijn toestellen met Tizen. Het besturingssysteem zelf zit nu op versie 2.2 en volgende maand zal op telecombeurs Mobile World Congress versie 3.0 te zien zijn op een ZTE Geek. Daarbij gaat het om een referentie-ontwerp, dat niet in de winkel zal komen.

De ontwikkeling van Tizen gebeurt onder aanvoering van Samsung en Intel. De chipmaker plant al vijf jaar telefoons met zijn besturingssysteem, maar achtereenvolgens LG, Nokia en Samsung werkten samen met Intel, maar geen van de drie bracht een telefoon uit. Nokia kwam nog wel met de N9, maar ondanks de naam MeeGo Harmatten 1.2 was die software in feite versie 6 van Nokia's eigen Linux-distro Maemo.

Telefoon met Tizen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Conclusie Samsung kan geen software ontwikkelen. Dan doet LG het toch beter met WebOS, wat ze voor de gein ook naar telefoons zouden kunnen brengen. Al die andere ontwikkelaars hadden niet zo'n basis als Samsung maar hebben wel al toestellen aangekondigd of worden zelfs al verkocht (Firefox OS en Jolla).

Zie ook hier voor de roadmap van Tizen en de nieuwste features in versie 3.0 (o.a. native 64-bit support): http://www.tizenexperts.com/2013/11/tizen-3-0-features/

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 22 januari 2014 16:20]

Die conclusie is niet volledig onjuist, sterker nog... Samsung heeft zelf toegegeven dat ze qua hardware ontwikkeling veel sterker zijn dan software ontwikkeling:
http://www.theverge.com/2...-2013-software-investment

Maar om nou te zeggen dat ze het absoluut niet kunnen, is wat kort door de bocht.
Niet vreemd overigens. Ze zijn van oudsher hardware boer. Software is nooit hun sterke punt geweest. Dus om dat nu te veranderen hebben ze wel een aantal nieuwe competenties nodig, een eigen visie, strategie en getalenteerde mensen om deze te realiseren.
Ik denk dat ze eerder intel de tijd geven om een betere processor te maken... Het is immers een samenwerkingsverband en intel is radeloos om voet aan grond te krijgen in tablet en smartphone land...
denk eerder dat het met app support te maken heeft en de potentie in de markt, wil je zoiets aan de man brengen heb je gigantisch veel reclame en marketing nodig. ik kan het opzich wel waarderen dat ze er mee wachten hopelijk perfectioneren ze het zodat het prettig is om te gebruiken.
Ik denk dat app support niet zo'n probleem hoeft te zijn als ze aankondigen dat over 6 - 9 maanden alle Samsung telefoons worden geupdate naar Tizen en dat alle Samsungs vanaf dan worden verkocht met Tizen.
Dan blijft Android nergens.
Of dan blijft Samsung nergens. Genoeg andere aanbieders.
De Galaxy lijn is een succes dankzij Samsung, niet dankzij Android.
Anders zouden andere Android aanbieders ook wel dikke zwarte cijfers schrijven. ;)
Samsung was zonder Android misschien kopje onder gegaan, zoals velen met hen, maar Android is voor Samsung slechts een springplank naar een hoger ideaal; een eigen volwaardig OS.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 22 januari 2014 17:06]

Denk dat voor de mensen die nu gewend zijn aan (het aanbod van) Android een stuk makkelijker de overstap maken naar een HTC oid, dan dat ze van compleet OS gaan wisselen om maar de Samsung telefoon te kunnen blijven gebruiken.
Maar Tizen ondersteund Android apps. En meeste Galaxy gebruikers hebben geen enkel benul wat voor een OS hier opstaat. Interesseert ook vrijwel niemand.
Nop niet in ieder geval hier iedereen die ik ken hoe A technisch ze ook zijn ze kopen een Android telefoon dat het toevallig een samsung is omdat het gewoon een populair android merk is. als samsung geen android aanbied zullen ze gewoon op een ander merk verder gaan.
Ik waag toch te betwijfelen of Samsung met WP in plaats van Android ook zoveel succes met de galaxy zou hebben. Daarnaast is de marketing van Samsung enorm aanwezig en dat helpt ook mee.
Het succes van de Galaxy lijn is wel degelijk door Android en niet door Samsung. Vooral de SII heeft Samsung op landkaart gezet. Puur geluk, de higher-end smartphone met de juiste Android versie terwijl de rest maar bleef rotzooien met verouderde Android versies.

Ondertussen is Galaxy lijn is een rommeltje waarbij telkens opnieuw de reputatie van de eerste Galaxy's wordt kapotgemaakt door inferieure rommel met te lichte cpu's en bekakte touchwiz-implementaties. Nu met Tizen is gebleken dat Samsung een grote bek heeft maar verder tot niets in staat is.

Nokia's Harmattan mag dan in realiteit wel meer Maemo dan Meego zijn maar de N9 was de allerbeste Nokia die ze ooit hebben uitgebracht op gebied van design, UI en user experience.

Ik heb ondertussen wel begrepen dat als we echt vernieuwing willen dat alleen die gasten van Jolla echt tot iets in staat zijn. Ik heb alvast mijn Jolla al.
En zolang dat toestel nog niet kan wat ik nodig heb, heb ik nog steeds mijn cloud-onafhankelijke Nokia 808Pureview. Zoals eerder al eens werd aangehaald, Fantastiche call-recording, offline contact/agenda-syncing, geweldige navigatie en dan die camera...
om eerlijk te zijn vond ik juist de combi hier sterk en heb zodoende ook voor een galaxy gekozen kortom lijkt me een beetje voorbarige statement
Ook niet te onderschatten is het giga marketing budget van enkele miljarden per jaar. Je ziet Samsung overal en het is ruimschoots aanwezig op iedere straathoek. Dat is wel eens anders bij andere merken.

Ik kan in ieder geval niet geloven dat Samsung zo enorm succesvol is dankzij hun produktkwaliteit, althans dat blijkt nergens uit.
Dan mogen ze dat wel OS wel beter maken dat Touchwiz. Wat een knetters lelijk en zwaar systeem is dat toch.
Dat is kort door de bocht, ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Google kan niet zonder Samsung en Samsung niet zonder Google. Ik geloof dan ook nooit dat Samsung in wil zetten om Android te vervangen
Ik denk dat het wel meevalt met die marketingkosten (de extrakosten dan, Samsung is al koploper als het om marketing gaat). Ze kunnen het gewoon als een nieuwe galaxy introduceren, (tijdelijk) een Android app emulator erop, en de boel verkoopt vanzelf.
Denk niet dat het prettig in gebruik is. Samsung staat bekent om de bloatware en de niet percte ui in Android. Van uitstel komt afstel. Beetje jammer, maar ik zit er op zich niet mee. Samsung heeft zich nou niet echt bewezen als uitblinker van privacy-bewaking en user experience op smartphones qua software.
'Conclusie Samsung kan geen software ontwikkelen'.

Die conclusie is heel erg kort door de bocht...

Zelf ben ik ook software ontwikkelaar en heb verscheidene keren meegemaakt dat een bedrijf een release uitstelt puur omdat het geen zin heeft.. De concurrentie zit namelijk ook niet stil.

Je wil met software wel iets te bieden hebben tegen over de concurrenten, want eenmaal 'live' hebben bepaalde keuzes binnen je software veel grotere consequenties voor bestaande klanten dan dat het nog in ontwikkeling is, waardoor niemand ooit in de gaten heeft dat je een fikse wijziging doorvoert..

Kortom, breng geen product op de markt als het (nog) geen absolute killer is. Als dat Samsung hun idee ook is, dan geef ik ze groot gelijk.
Dat komt voor bij de besten. Maar ik denk dat de meeste het geen drie volledige versies zullen laten voortduren.
Daar ben ik het mee eens, het wordt inderdaad nogal vaak uitgesteld :)

Maar besef wel dat er een compleet besturingssysteem gebouwd moet worden, niet eens (relatief simpele) app/game/update/feature. Denk dat het qua omvang niet onjuist is om te zeggen dat het (bij wijze van) een nieuwe AAA game is maar dan x 10 betreft aantal regels code. Aan zo'n game wordt doorgaans ook 3-5 jaar ontwikkeld en vaak uitgesteld. Reden dat zo'n game uiteindelijk toch, tegen beter weten in, op de markt komt is omdat er geld gevangen moet worden en 'af = af'. Een besturingssysteem moet ook nog eens zo gebouwd worden dat het over 10 jaar nog steeds aanpasbaar is met alle verandering in techniek van dien!! Er komt wel wat meer bij kijken dan een leuk idee uitwerken en klaar is kees :+

[Reactie gewijzigd door 513559 op 23 januari 2014 12:10]

Conclusie Samsung kan geen software ontwikkelen.
Dat is wel erg kort door de bocht, er kan ook een andere reden voor zijn. Verandering in strategie bijv.
Nee hoor. Samsung heeft dit zelf toegegeven.
Dat Samsung geen software kan ontwikkelen wordt in je link niet beschreven. Samsung zegt dat ze er niet goed in zijn, dat is echt wat anders.

Daarnaast kan er in een jaar na dat artikel natuurlijk ook het nodige veranderd zijn. Erkennen van een probleem is vaak de helft van de oplossing.

Twee losse feiten, dit bericht en het eerdere bericht, kun je niet zomaar aan elkaar koppelen. Soms geeft het een vermoeden.

Maar je kunt niet als feit presenteren dat dit bericht een gevolg is van het eerdere bericht..
Sowieso stamp je een besturingssysteem niet even 1-2-3 uit de grond. Daarbij komt dat de concurrentie ook niet stil zit. De eerste release van Tizen zal zich moeten kunnen meten met recente versies van Android, iOS en Windows Phone.
1-2-3... de eerste initiele release van Tizen was al in begin 2012... en we zitten nu begin 2014 en het wordt tot in ieder geval na de helft van dit jaar uitgesteld... dat maakt alweer bijna 3 jaar. Dat vind ik toch wel lang duren... en ook het aankondigen en vervolgens toch weer uitstellen laat bij mij geen sterke indruk achter.

Het probleem bij Samsung is wat mij betreft, heel kort door de bocht gezegd: visie! Ik heb eigenlijk nooit van Samsung gelezen dat ze Tizen ontwikkelen omdat ze veel kritiek hebben op Android (of WP), ik krijg sterk de indruk dat Samsung het ontwikkelt omdat ze perse een OS van hun zelf willen... maar dat lijkt mij niet zo'n gezonde motivatie.

Ik denk ook dat Samsung best een groot risico met Tizen neemt, want als ze het serieus nemen zullen ze het straks ook hard gaan pushen... maar als straks niemand het wil dan denk ik dat het best wel eens pijnlijk kan worden. Samsung heeft centen genoeg om het hard te kunnen pushen... maar toch doen ze het niet? Ik denk echt dat Tizen het niet gaat worden...
Hoe krijgen die gasten in Finland dat dan voor elkaar?

Voor zover ik weet ligt Hogwarts Castle niet in Ruoholahti.
Sailfish borduurt voort op MeeGo en Maemo. Mijn eerste Maemo toestel is alweer heel wat jaartjes oud. Of bedoel je dat niet?
Ik heb een Galaxy S4 en moet zeggen dat alles wat Samsung aan software erop heeft gedaan erg slecht is. Ik heb veel tijd moeten verspillen om customs roms te zoeken, gewoon omdat de ad- en bloatwarecollectie a.k.a. "Touchwiz" onacceptabel slecht was.
Dus omdat een release uitgesteld wordt is de fabrikant/ontwikkelaar niet capabel?!

Mij lijkt het eerder dat Samsung zijn lesje aan het leren is op vlak van software. Zoals ze eerder al toegegeven hebben is hun software inderdaad niet van dezelfde kwaliteit als hun hardware, en willen ze daar iets aan doen. Het uitstellen van een release kan enkel maar voordelen opleveren.

Edit: Allovich was me net voor. :)

[Reactie gewijzigd door Diumelia op 22 januari 2014 16:25]

Dat ze toch ophouden met dat gedoe om altijd maar alles zelf te willen doen.
Als ze een alternatief willen in hun produkt-portfolio dat ze dan wat toestellen met Firefox OS of SailFish OS uitbrengen.

En als ze specifieke apps willen dat ze dan wat dollars aan die gasten van Firefox/sailfish geven om die apps te ontwikkelen die ze willen/nodig hebben. Kan toch niet zo moeilijk zijn, djeez!
Conclusie Samsung kan geen software ontwikkelen.
Er kunnen nog veel meer speelvelden zijn. Het is prima mogelijk dat Samsung Tizen achter de hand hield voor het geval dat de relatie met Google slecht(er) zou worden. Nu heeft Google er veel baat bij om Samsung te vriend te houden, het is de grootste fabrikant van Android toestellen, en kan een enorme push naar een alternatief op gang zetten. ( veel mensen kopen samsung om samsung, niet perse om android, puur omdat ze tevreden zijn over wat samsung hun biedt)
Ik denk eerder dat ze het aan het integreren zijn in veel meer systemen dan alleen de mobile phone of tablet.
Ik krijg meer en meer respect voor Jolla, de Finse startup die met enkele tientallen mensen voor mekaar kregen wat Samsung niet lukt: een werkende smartphone op de markt brengen met een nieuw OS.

OK, de eerste Jolla is niet perfect. Maar hij is er en is te gebruiken in het alledaagse leven. Ontwikkelen met de community is toch een werkbare strategie.
90 mensen is iets meer dan "tientallen" :-)
Maar idd wat die gasten hebben gepresteerd op 2 jaar. Ze hebben absoluut mijn respect. En om woord bij daad te voegen heb dan ook die Jolla phone aangekocht.

De witte versie heeft IRL wel een hoog Bang&Olufsen Beo-design gehalte :-)
90 is inderdaad op dit moment. Maar tijdens de presentatie van het systeem eind 2012 stonden er maar enkele tientallen op het podium.

Wit staat inderdaad erg goed...
Inderdaad! Kansloos eigenlijk... Ben benieuwd wat LG gaat doen. FirefoxOS staat zo in de kinderschoenen dat ik me niet kan voorstellen dat ze daar serieus wat mee willen doen. webOS heeft al 3 or 4 iteraties doorgemaakt en is veel volwassener als OS. Gezien dat het op basis van OpenEmbedded draait kan het ook makkelijk geport worden naar andere architecturen (huidig ARM, maar ook x86 etc).

Het is m.i. veel logischer voor LG om webOS als "backup" te gebruiken voor Android dan FirefoxOS. Ik wacht er in ieder geval met smart op!
Ik hoop eigenlijk een beetje op Sailfish (met android apps).

Ondertussen gaat Windows Phone ook gestaag door met een potentiële toekomstige ideale symbiose met je Desktop.

Edit: grammatica


@epdm2be
Ik zeg niet dat het op dit moment ideaal is, maar ze hebben technisch gezien wel de potentie om dit te doen. Microsoft heeft nog steeds het meest gebruikte desktop OS (waar men al jaren gewend aan is). W8/9 en Windows Phone blijven gestaag doorontwikkelen en kunnen potentieel steeds dichter naar elkaar toe groeien.

Dat Microsoft hier meer de focus op kan leggen is zeker een punt.
Aan de andere kant, houden andere OS'sen de markt warm met onzinnige updates (opties die vaak allang mogelijk zijn met 3rd party apps) en herhalende deadline verschuivingen. Dit geeft Microsoft alleen maar meer tijd om verder te ontwikkelen en wél de focus op symbiose te gaan leggen.

[Reactie gewijzigd door Mative op 23 januari 2014 14:23]

Ach man, lul nog wat verder. Wat is Android dan? En iOS? Ook zomaar twee besturingsysteempjes om je mail mee te checken en wat stomme games te spelen die je op Facebook ook kan doen?

Het is al veel langer geweten dat Microsoft Windows 8, Windows Phone 8 en Xbox wilt samentrekken door één gezamenlijke store te voorzien. De metro interface is op alle drie apparaten duidelijk zichtbaar. Hoezo, niet coherent? ;(
Amen! Windows Phone heeft nog een lange weg te gaan, mede doordat er gewoon nog niet zoveel apps zijn. Maar ik durf te wedden dat @epdm2be over 10 jaar plots zijn verhaal vergeten is en vervolgens wat nieuws vind om over te huilen.. .. Want waarom gebruik je uberhaupt windows/mac/linux.. Dat was in het begin ook totale prul hoor.. En nu hoor je niemand er meer over..

Dus gun een bedrijf eerst zijn tijd om iets te ontwikkelen of ga het anders lekker zelf doen en gebruik niks meer dan ook niks van een bedrijf..
Stom gelul hier altijd... Bah
Goh wat een goede conclusie.... not!

Ontopic:
Ik ben benieuwd wat de voornaamste reden voor uitstel is. Dit wordt nergens vermeld.
Raarste conclusie die jij maar kan maken, Denk eerder dat ze de markt te vol vinden en te risicovol om nu af te scheiden van de bestaande top OS-en.
Dan doet LG het toch beter met WebOS
Nou niet te vroeg juichen, Tizen zag er in het presentatiestadium ook geweldig uit.
Ik weet het niet, maar ik zou nooit meer een OS kopen dat erop gericht is om:
-Apps of diensten van mijn telefoonprovider te verkopen.
-Apss of diensten van de telefoonfabrikant te verkopen (liever betaal je 1x, dat alles zonder limitaties werkt)
-Zoveel mogelijk data te verzamelen om die te analyseren met als doel reclame te verkopen.
Liever heb ik een OS dat gericht is op gebruiker, ipv als doel heeft geld te verdienen.

Ik denk dat als LG, Nokia of Samsung Tizen een succes willen maken, dat ze vooral goed moeten kijken naar het verdien model, en daar de behoeften van de gebruiker centraal moeten stellen. Dit is de reden waarom huidige OS'en bestaansrecht hebben.
Zo biedt Ios, een complete gebruikservaring, met uitgebreide kwalitatieve software en gebruiksgemak.
En Android een OS, dat de gebruiker volledig kan instellen naar wens, met hoog gebruiksgemak en vele opties.
Windows, een helder, betrouwbaar en snel OS.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 22 januari 2014 16:25]

webOS is veel flexibeler met een developer mode die heel eenvoudig aan te zetten is ("webos20090606" geen root access nodig, geen locked boot loader etc). Meeste apps in HTML/JS, dus extreem makkelijk te patchen en aan te passen en simpelweg gewoon de beste UI op telefoon en tablet gebied!
Apps in HTML/JS geldt net zo hard voor Tizen, FirefoxOS, Windows Phone, iOS en Android - dat is nauwelijks een pluspunt.
De apps misschien wel maar veel van de "core" van webOS zelf is ook in HTML/JS ;) En dus veel toegankelijker dan de binaries bij veel andere OS-en.

I.c.m. Cordova/PhoneGap kan je natuurlijk naar meerdere plaformen deployen :)
Deze partijen zijn betrokken bij het Tizen project en daarvan zijn Intel en Samsung de belangrijkste. Nokia en LG horen daar niet bij. Nokia is sowieso verkocht aan MS.:
Current members include operators, OEMs and computing leaders: Fujitsu, Huawei, Intel Corporation, KT, NEC CASIO Mobile Communications, NTT DOCOMO, Orange, Panasonic Mobile Communications, Samsung, SK Telecom, Sprint and Vodafone.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Tizen
Sorry, maar begint die niet te lijken op VaporWare?
Ik moet zeggen dat ik wel uitkijk naar het besturingsysteem, is het niet alleen gewoon om het gadgetgehalte. Hoe meer keus, hoe beter voor de consument. (Nog niet te spreken over de Custom ROM community).

We zien wel waarneer het uit komt.. If ever.... :z
Het lullige is dat het wel ontwikkeld is, maar tot nu toe geen echte release heeft gehad. Dus Samsung heeft er al enorm veel geld in zitten, en nog geen cent aan kunnen verdienen. Maar een mislukte release is kostbaarder dan geen release.... (vooral naamsverlies)

Overigens heeft Nokia met de N9 aangetoond dat een fabrikant prima kan besluiten om de stekker uit een succesvolle release te trekken. Dus misschien moeten we er ook geen logica achter zoeken, en is de keuze om niet te releasen vooral gebaseerd op het onderbuikgevoel van een een of andere manager.
Beter dan een onaf product op de markt brengen. waarschijnlijk hebben de makkelijk verkoopbare telefoons voorrang (Ik bedoel de galaxy S serie)
Ik hoop dat ze achter de schermen bezig zijn met het binnenhalen van grote app partners zoals bijv. Facebook, Twitter en Instagram, zodat er bij launch van het OS meteen een grote hoeveelheid populaire apps beschikbaar is. Dan zullen veel meer mensen bereid zijn over te stappen, dan bij een karige app market (zie WP).

Dat zou het uitstel wel kunnen verklaren.
Jammer, ik was erg benieuwd hoe de markt zich zou ontwikkelen wanneer Samsung Android wat los zou laten en zich ergens anders op zou focussen. zeker wanneer Tizen een succes blijkt.
tja, als het zolang duurt voordat touchwiz er redelijk uitziet (persoonlijke mening, i know), dan kan ik me voorstellen dat het nog veel langer duurt voordat ze een heel OS kunnen opbouwen.
Mee eens, misschien moeten ze het gewoon bij hardware houden. Touchwiz is nog steeds lomp maar de hardware verder wel Ok.
Dit wordt ook helemaal niks, en is enkel een bedreiging voor de andere 'niche' spelers Microsoft en Blackberry.

Reden: gebrek aan apps. Ja natuurlijk, net als bij Microsoft en Blackberry zullen de 'blockbusters' (WhatsApp, Facebook, Instagram e.d.) echt wel aanwezig zijn. Maar als je nu iets als een Philips Hue, iets app-gerelateerd van Logitech of één of ander dom helikoptertje bij de Media Markt koopt: app support is er enkel voor Android en iOS. En dat zal niet snel veranderen.
"Reden: gebrek aan apps."
Waarom zit toch iedereen zich zo te focussen op "apps", djeez?
Bouw een fatsoenlijke webbrowser in je apparaat en je kan al gelijk de helft van die apps dumpen. De meesten zijn toch maar stomme web-front-ends (om de beperkingen van phone browsers te omzeilen).
Dat zeg je wel, maar in de praktijk is het zonder Whatsapp, Skype, Instagram, Vine, Temple Run, etc is het moeilijk telefoons verkopen.
In zijn algemeenheid zouden fabrikanten meer mogen uitstellen, ik zie het als een bijzonder positief iets. Het is niet zo alsof we product releases tekort komen of zo. Maak het een keer goed, en release het dan pas.
Lijkt hetzelfde verhaal te worden als met Bada.
Nou ja, Bada werd wel snel gereleased en sloeg daarna pas niet aan. Tizen wordt maar uitgesteld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True