Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties
Submitter: ejabberd

De Chinese fabrikant Meizu is de eerste die smartphones met Ubuntu Touch gaat maken. Dat claimt de Chinese site CNBeta. De site heeft ook foto's gepubliceerd van wat die eerste smartphone met Ubuntu zou gaan worden.

Canonical-voorman Mark Shuttleworth zei eerder een deal te hebben gesloten met een fabrikant, maar noemde daarbij geen naam. Volgens CNBeta wordt de samenwerking tusen Meizu en Canonical deze week bekendgemaakt. CNBeta heeft in het verleden meerdere malen als eerste juiste info gepubliceerd over niet-aangekondigde smartphones.

Het is onduidelijk over wat voor specificaties de Ubuntu-smartphone zou gaan beschikken of wanneer hij uitkomt. Op de afbeeldingen is een smartphone te zien die ogenschijnlijk kleine bezels en een groot scherm heeft. Dat wijst erop dat het een flinke telefoon zal worden. De vorm en de ronde aanraakgevoelige Home-knop onder het scherm doen denken aan de MX3, Meizu's nieuwste smartphone met Exynos 5 Octa-soc van Samsung, een 5,1"-scherm met 1800x1080 pixels en maximaal 128GB opslag.

Wanneer en waar de smartphone zou moeten gaan uitkomen, is onbekend. Canonical is een van de vele bedrijven die probeert met een nieuw mobiel besturingssysteem een plekje op de smartphonemarkt te veroveren. Mozilla probeert het met Firefox OS, de Finse start-up Jolla doet een gooi met Sailfish en Samsung gaat Tizen trachten te verkopen.

Ubuntu-smartphone Meizu met design MX3 (bron: CNBeta) Ubuntu-smartphone Meizu met design MX3 (bron: CNBeta)

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Ik ben benieuwd, hopelijk dit voorjaar een nieuwe telefoon met f Sailfish f Ubuntu. Deze houd ik dus in de gaten. ;)
Ik ook. Waar ik me vooral op verheug; eindelijk een volwaardige terminal op je telefoon. Alhoewel Ubuntu Touch gebruik maakt van .click packages welke in een sandbox draaien (vergelijkbaar met .apk), hoop ik dat apt-get ook gewoon beschikbaar wordt zodat je vanaf de terminal gewoon alle reguliere debian pakketten kan installaren.

Hoe mooi; een volwaardige LAMP installatie op je telefoon! :o

Gezien ik het gesloten karakter van Apple niet zo waardeer en ik mij ook steeds slechter voel bij Google's datagraaierij wil ik graag een alternatief. Ik zit nu een beetje te twijfelen tussen Jolla, Firefox OS en Ubuntu Touch, waarvan ik de laatste zou prefereren. Als die introductie een beetje opschiet, dan zal ik iig een van de eersten zijn die er zijn geld aan uitgeeft! :D

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 6 januari 2014 11:36]

Denk dat je het te eenvoudig ziet dat je alle reguliere debian pakketten kunt installeren op een Ubuntu telefoon. Dan moeten ze namelijk ook allemaal voor ARM gecompileerd worden. Het zou zomaar kunnen dat ze alsnog alles compileren voor ARM, maar wie weet :)

[Reactie gewijzigd door PurpleMadness op 6 januari 2014 10:48]

Heel wat pakketten draaien al op ARM, mede dankzij de Raspberry Pi.
Is Raspberry niet ARMv6? Gezien zo'n beetje alle telefoons tegenwoordig op ARMv7 draaien, is dat compatible?
Versie 7 is volledig compatible met versie 6. Voor versie 5 is dat wel weer een ander verhaal.
Nee :) maar ik denk dat de meeste wel op ARMv7 gecompileerd zijn/kunnen worden.

Of dat allemaal dankzij RPI is, betwijfel ik sterk, tablets hebben ook allemaal ARM's toch ? :)
Althans het klopt wat je zegt, maar als je code op v6 draait kan je hem zo compileren naar v7 zonder aanpassingen te doen.
Te gek, beetje uitgekeken op Android :D
Er zijn al genoeg ARM gecompileerde programma's.
zie o.a. http://www.reddit.com/r/c...ton_with_unity_on_my_arm/
Deze telefoon hoeft in principe niet ARM te zijn, Meizu kan ook een telefoon maken met Intel's oude Clover Trail+ (zijn inmiddels erg goedkoop geworden) of de nieuwe 64-bit Merrifield chips.

Maar idd, er is voldoende ARM compiled software in Linuxland.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 januari 2014 11:52]

Ik ook. Waar ik me vooral op verheug; eindelijk een volwaardige terminal op je telefoon. Alhoewel Ubuntu Touch gebruik maakt van .click packages (vergelijkbaar met .apk), hoop ik dat apt-get ook gewoon beschikbaar wordt zodat je vanaf de terminal gewoon alle reguliere debian pakketten kan installaren.

Hoe mooi; een volwaardige LAMP installatie op je telefoon! :o
Als je een jailbroken iDevice hebt kan dat al daar zit gewoon standaard de debian apt-get op. Vreemd dat er geen Android implementatie daarvan is. Maar voor Android kun je ook LAMP achtige pakketten installeren. Zelf heb ik KSWEB al staat er lighttpd ipv Apache op. Werkt prima ik heb de nodige php apps op mijn Android draaien. Zo kan ik vanaf de browser op mijn computer zo extra favorites toevoegen aan de sqlite database van Sygic op Android.
Klinkt allemaal indrukwekkend. Dank voor de tips!
Als je een jailbroken iDevice hebt kan dat al daar zit gewoon standaard de debian apt-get op.
Probleem is dat ik niet wil jailbreaken. Alhoewel ik ook geen heilig boontje ben, ga ik liever niet tegen de voorwaarden van het bedrijf in. Ik wil gewoon dat een bedrijf mij de toestemming geeft om alles te doen met het spul wat ik gekocht heb dat ik wil, ipv de voorwaardes te schenden, daardoor weer op illegale download sites te komen en allemaal illegale software te moeten downloaden. Ik gebruik Linux niet omdat ik het kan aanpassen als ik dat wil, ik gebruik het omdat ik het mag aanpassen.
Om snel te kunnen 'terminallen' heb je toch een toetsenbord nodig? Of gebruik je dan een bluetooth keyboard oid?
Mind Control Typing. De nieuwste hype joh! :)
Ik heb ook hoge verwachtingen voor Ubuntu Touch. Ten eerste omdat providers er in genteresseerd zijn maar ook omdat je je toestel makkelijk tot een compacte PC kunt transformeren door er een monitor, toetsenbord en muis aan te hangen.

Zo heb je de voordelen van een simpele PC n een smartphone in n.
Ja, ik kan ook niet wachten. Hopelijk is hardware goed op software afgestemd.
Jolla, wat ik er hier op Tweakers over gelezen hebt maakt mij er nog niet helemaal warm van. Denk dat het nog wel even duurt voordat dat een volwaardige tegenhanger wordt voor andere mobiele OS-en. Tizen weet ik te weinig vanaf.
FF OS vind ik dan weer vernieuwing brengen, met z'n HTML5 webapps, en dat is natuurlijk altijd interessant.
Ubuntu Touch is dan misschien wel het meest 'klare' OS op dit moment om direct te kunnen gebruiken. Meest interessante is natuurlijk een volwaardig OS op je telefoon, maar ik vraag mij wel af of het docking principe nog van de grond gaat komen en bij welke type telefoons. Hopelijk gaat het geen W8 / RT verhaal worden, want dat zou wel eens voor teleurstellingen kunnen zorgen.
Of het daadwerkelijk ook echt gaat werken moeten we natuurlijk altijd afwachten, maar ik ben positief gestemd door deze ontwikkelingen op mobiel OS gebied.
LAMP ? :) Doe mij maar een MEAN Stack. Maar dat draait wel als het Linux is. Ik zelf zou ook zo overstappen van Android naar Ubuntu Touch. Enige nadeel is misschien kleine hoeveelheid apps. Dat zou mij nog misschien tegenhouden. Maar sowieso 1 kopen voor de hobby toch? :) We zijn tweakers lijkt me.. Linux is de ultieme knutsel OS.
Ik zit al heel lang te wachten op een alternatief voor de huidige OS'en voor telefoons. Alleen gaan mijn nekharen recht overeind staan als de telefoon van Chinese makelij is. God weet wat er allemaal verstopt zit in de hardware. Wellicht groot aluhoedje gehalte.
In dat geval kijk jij dus alleen naar de Jolla telefoon? Want van westerseAmerikaanse bedrijven is inmiddels al bewezen dat je daar backdoors in kan verwachten en als je die vrees ook al hebt voor Chinese bedrijven heb je nog weinig keus over.

[Reactie gewijzigd door Tweekzor op 6 januari 2014 10:02]

Dat heb ik eerder met telefoons die OS-sen draaien als iOS, Android en WindowsPhone, allemaal Amerikaanse besturingssystemen met standaard NSA back-poortjes. Dan heb ik liever een Chinees die meekijkt en er niks van begrijpt...

Edit: Typos

[Reactie gewijzigd door FrankAlexander op 6 januari 2014 10:07]

Dan heb ik liever een Chinees die meekijkt en er niks van begrijpt...

Edit: Typos
Hoe naef... 8)7
De meeste fabrieken die produceren voor andere merken (zoals Foxconn) staan ook in China.
Dus ik zou me daar niet al teveel zorgen over maken. Dan kun je beter geen smartphone kopen. ;)

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 6 januari 2014 10:10]

Dan kun je het beste werken met postduifen denk ik. Je bent nergens meer zeker van tegenwoordig!

Wel mooi een ubuntu telefoon. Ik moet binnenkort een nieuwe toestel uitzoeken en zal deze zeker bekijken.
Bij een postduif werkt en "man in de middle" juist heel goed. ;)
In dat geval ben je lekker voor de Westerse propaganda-machine gevallen. Bevuil het andere nest zodat die van jou er schoner uitziet.
Volgens mij heb je nog wat artikelen te lezen over onthullingen over de NSA en andere Westerse diensten. In principe is geen n telefoon echt veilig (nee, ook geen BB) op dit moment voor de consument. Maar dan zou ik ook maar stoppen met computers te gebruiken, zorg af te nemen in NL, documenten aanvragen.... stoppen met leven. Je hebt risico's en aanvaardbare risico's. Zowel electronisch als in het echte leven op straat.
Van Amerikaans telefoon weten we tenminste voor een deel wat er in verstopt zit ;)
wat een vreemde resolutie heeft dat toestel toch. of zouden ze 120 pixels voor touch knoppen reserveren, en dus niet meetellen? ben overigens wel benieuwd of de 128GB in het toestel zit of dat een deel daarvan cloud opslag van is.

[Reactie gewijzigd door dezejongeman op 6 januari 2014 09:58]

Nee, het toestel heeft gewoon een 15:9 beeldverhouding.

[Reactie gewijzigd door SAWYER op 6 januari 2014 10:12]

Dan is dat een hele vreemde resolutie.

Hopelijk draait het redelijk goed, op een Nexus 4 is het weleens laggy.
Zijn wel meer toestellen met een 15:9 resolutie. Nokia Lumia 920, 925, 1020 en nog anderen hebben ook die resolutie.
Even voor alle duidelijkheid, 15:9 resolutie klopt niet. Verhouding zou een betere woordkeuze zijn.
Hm, een betere woordkeuze wel, maar fout vind ik het niet. Je zegt ook wel een 'blauwe auto', terwijl 'blauw' een kleur is en geen auto, in plaats van 'een auto met een blauwe kleur'.

Ik vraag me overigens af waarom er bij deze toestellen voor 15:9/5:3 gekozen is. Wat is hier het voordeel van?

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 6 januari 2014 16:24]

15:9 resolutie is meer te vergelijken met de auto heeft blauw vermogen of het hebben over een koppel van 30pk. 15:9 heeft geen relatie met resolutie tenzij de pixels niet vierkant zijn.

15:9 scherm zou dan wel kunnen en is gelijk aan blauwe auto

Maar on topic:

Die verhouding is op zich niet gek, dat maakt het toestel breder, vind ik voornamelijk een voordeel omdat je dan in landscape wat meer scherm overhoud boven het toetsenbord. Mijn Note 1 had trouwens een resolutie 1280x800 wat nog breder is dan 15:9.

Als developer ben ik niet zo blij met de versnippering op de markt van OS'en. Op deze manier wordt het nog lastiger om Native apps te maken voor alle platformen. Ik hoop dan ook dat Ubuntu Phone gewoon Android Apps gaat supporten. En nu niet weer beginnen over HTML5, die standaard is pas eind 2014 definitief en mist dan nog een heleboel zooi. Laat staan dat het op elk platform hetzelfde draait, want dat moet daarna nog gerealiseerd worden.

edit:
Het is niet dat ik geen toekomst zie in HTML5, het is alleen dat het nog niet af genoeg is om volledige support te bieden voor een mobile platform. Mis b.v. Notificaties, zelf geluid kunnen maken, local disk acces, background tasks etc. etc.

[Reactie gewijzigd door PuzzleSolver op 6 januari 2014 19:44]

15:9 heeft geen relatie met resolutie tenzij de pixels niet vierkant zijn.
15:9 heeft juist alles te maken met de resolutie. 15:9 slaat op 1800x1080. 'Een 15:9 resolutie' zie ik als een referentie naar alle mogelijke resoluties met een verhouding van 15:9. Vaak zal het scherm een soortgelijke verhouding aannemen, daar niet van.

1800 / 15 = 120
120 * 9 = 1080
  • 1920x1080 heeft per definitie een 16:9 verhouding, net zoals 1280x720 en 1600x900.
  • 1920x1200 heeft een 16:10 verhouding, net zoals 1280x800.
  • 1024x768 heeft een 4:3 verhouding, net zoals 1600x1200.
  • Etc.
En het toestel wordt er niet breder van, het wordt alleen minder lang. In verhouding wordt het dan breder ten opzichte van de lengte, maar dat doe je door er verticaal wat af te knippen, en niet door er horizontaal wat aan te plakken.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 6 januari 2014 19:42]

Je vergeet dat er dan ook nog de resoluties:
15x9, 30x18, 45x27, 60x36, 75x45, 90x54, 105x63, 120x72,
35x81, 150x90, 165x99, 180x108, 195x117, 210x126,
225x135, 240x144, 255x153, 270x162, 285x171, 300x180,
315x189, 330x198, 345x207, 360x216, 375x225, 390x234,
405x243, 420x252, 435x261, 450x270, 465x279, 480x288,
495x297, 510x306, 525x315, 540x324, 555x333, 570x342,
585x351, 600x360, 615x369, 630x378, 645x387, 660x396,
675x405, 690x414, 705x423, 720x432, 735x441, 750x450,
765x459, 780x468, 795x477, 810x486, 825x495, 840x504,
855x513, 870x522, 885x531, 900x540, 915x549, 930x558,
945x567, 960x576, 975x585, 990x594, 1005x603, 1020x612,
1035x621, 1050x630, 1065x639, 1080x648, 1095x657, 1110x666,
1125x675, 1140x684, 1155x693, 1170x702, 1185x711, 1200x720,
1215x729, 1230x738, 1245x747, 1260x756, 1275x765, 1290x774,
1305x783, 1320x792, 1335x801, 1350x810, 1365x819, 1380x828,
1395x837, 1410x846, 1425x855, 1440x864, 1455x873, 1470x882,
1485x891, 1500x900, 1515x909, 1530x918, 1545x927, 1560x936,
1575x945, 1590x954, 1605x963, 1620x972, 1635x981, 1650x990,
1665x999, 1680x1008, 1695x1017, 1710x1026, 1725x1035,
1740x1044, 1755x1053, 1770x1062, 1785x1071
zijn voordat je bij 1800x1080 bent.
Vandaar het begrip 'etcetera'.
Off-Topic:
Hahahaaa, precies mijn gedachte,
ik zag je opmerking nog niet, Hahahaaa, LOL
Wat een Digi-freak niet? 8)7

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 7 januari 2014 10:06]

Off-Topic:
You've got to be super nerdy to write that stuff down... :+

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 7 januari 2014 10:06]

Klein console appje het laten maken :)
Je geeft zelf al aan dat 15:9 refereert aan de beeldverhoudingen en dus niet aan de resolutie. 15:9 zegt NIETS over de resolutie. Zlefs je aanname dat een scherm 15:9 verhoudingen heeft als het aantal pixels breed en hoog 15:9 is klopt niet. Waarom zou een scherm een PPI moeten hebben die breed en hoog identiek is? (dat dat vaak wel zo is is een ander verhaal).

Ergo, de enige fout is dat hier grootheden door elkaar gahaald worden.
15:9 zegt NIETS over de resolutie.
Ik ben het met je eens dat de beeldverhouding op zichzelf geen indruk geeft van hoe hoog de resolutie nou is. Echter staat de resolutie niet volledig los van de beeldverhouding. Als je de verhouding en f de lengte f de hoogte hebt, kun je de missende waarde uiteraard uitrekenen.
Zlefs je aanname dat een scherm 15:9 verhoudingen heeft als het aantal pixels breed en hoog 15:9 is klopt niet. Waarom zou een scherm een PPI moeten hebben die breed en hoog identiek is? (dat dat vaak wel zo is is een ander verhaal).
Vaak zal het scherm een soortgelijke verhouding aannemen, daar niet van.
Ik zie even niet waar je me daarmee nou precies op wilt wijzen. Ik impliceer toch ook niet dat dit ltijd het geval is.
Ergo, de enige fout is dat hier grootheden door elkaar gahaald worden.
Zowel een beeldverhouding als resolutie zijn grootheden. De eenheid van de beeldverhouding heeft verder geen naam, dit zijn gewoon twee numerieke 'eenheden'. De eenheid van resolutie is over het algemeen de beeldpunt/pixel.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 6 januari 2014 19:50]

Dan nog is het een vreemde verhouding. Er is geen media dat daarin past, noch in de breedte, noch in de hoogte zonder cropping. Er zijn bij mijn weten ook geen camera's die 15:9 verhouding produceren.

Dus ook al zijn er andere toestellen met dit, het blijft vreemd ;)
dat iets niet mainstream is, hoeft niet altijd per definitie vreemd te zijn.
Ik denk dat je bedoelt een beeldverhouding van 5:3, net zoals het hieronder genoemde 16:10 gewoon 8:5 is.
wat een vreemde resolutie heeft dat toestel toch. of zouden ze 120 pixels voor touch knoppen reserveren, en dus niet meetellen?
Ja, klinkt inderdaad als het midden tussen 16:9 en 16:10, lijkt me raar om daarvoor te gaan!
Nou 15:9 is tenminste niet zo smal als 16:9. Ik heb nooit begrepen wie die idiote beeldverhouding 16:9 heeft uitgevonden. Leuk voor bioscopen maar een PC scherm of smartphone kan toch meer dan alleen films tonen. In landscape is het nog te pruimen maar in portrait is het erg smal. 4:3 klopt veel meer met net natuurlijke beeldveld van de ogen.
Dat is volgens mij niet zo, 16:10 kwam daar dacht ik het dichtst bij in de buurt (heeft iets te maken met de gulden snede ofzoiets). iig.. Meizu heeft eerder phones uitgebracht die 'niet standaard' zijn. de MX2 had een schermformaat van 4.4 inch en een verhouding van 16:10 (ipv. bijna alle toestellen die 16:9 hebben).
De natuurlijke kijkhoek van je ogen is altijd groter dan een scherm dat je zelf vast kan houden :)
Voor knoppen zal dit niet zijn aangezien ubuntu touch vooral met "swipes" werkt bleek tijdens de introductie.
yeah - nu nog 1-1.5jr wachten op een versie met qwerty
En weer de standaard grid met icoontjes. Zucht.
Is er werkelijk niemand die met een origineel UI ontwerp kan komen?

Die desktop functionaliteit is leuk en aardig, maar niet meer dan een gimmick op zo'n klein scherm.
Op een tablet zou dit beter werken, maar daar is Microsoft heer en meester v.w.b. de desktop.
En weer de standaard grid met icoontjes. Zucht.
Is er werkelijk niemand die met een origineel UI ontwerp kan komen?
Tsja, als je geen grid met icoontjes wil, er is dat telefoon OS van een zeker softwarehuis uit Redmond...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 januari 2014 11:55]

Ja, maar die heb ik al (WP 7.8)

Ik zou alleen graag wat meer innovatie zien op het gebied van UI layout.
Iedereen aapt iedereen na.
Natuurlijk is het makkelijker voor de eind gebruikers als de UI in grote lijnen gelijk is,
maar je bent gewoon deel van de eenheidsworst.
Heb je het OS wat aan de basis lag voor een best wel andere kijk op mobiele OS-en, en dan klaag je over innovatie. Geef eens aan wat je zo graag zou willen zien in jouw OS wat er nu niet is, want ik begrijp niet helemaal uit je verhaal waar je naar toe wil. UI of onder de motorkap (kernel).
Welk deel van "Ik zou alleen graag wat meer innovatie zien op het gebied van UI layout." heb jij niet gelezen?
Microsoft is (recentelijk) de enige die v.w.b. UI iets nieuws op de markt heeft gebracht met o.a. Windows Phone en later Windows 8.x
Banden onder een auto zijn ook rond.. Iedereen aapt iedereen na. Ik zou ook wel daar eens wat innovaties willen zien. Op ten duur heb je het wiel ook wel een beetje uitgevonden hea.. En er is al zoveel innovatiefs geweest in de laatste paar jaar en nog zeuren? :) Ben je nooit tevreden ofzo?
Of je ze nu icons of tiles noemt maakt toch weinig uit.
Die tiles zijn toch wezenlijk wat anders. Meer als widgets maar dan geen rommeltje. Als ik op mijn L920 naar echter rechts ga ik krijg je een ellenlange lijst met apps. Tja, lijstjes zijn handig maar zeker niet innovatief. Eigenlijk is het om te huilen dat Palm niet meer bestaat maar de nu succesvolle mobiele OSen iOS en Android qua UI daar wel heel erg leentjebuur gespeeld hebben (maar nog steeds niemand een agenda gebouwd heeft zo handig als die op de Palm :( ).
Palm had ook een grid met icoontjes :)
En weer de standaard grid met icoontjes. Zucht.
Is er werkelijk niemand die met een origineel UI ontwerp kan komen?
Leef je uit, zou ik zeggen.

Ik denk dat het overgrote deel van de consumenten graag iets wil kopen wat herkenbaar is en wat direct begrepen wordt. Deze UI heeft zich bewezen, er kleven geen nadelen aan (buiten het hoge 'dat heeft iedereen' gehalte) en het geeft je de mogelijkheid om je telefoon in te richten zoals je dat zelf wilt. In Android (om er maar n te noemen) hoef je, als je dat wilt, helemaal geen standaard grid met icoontjes op je startschermen te hebben hoor.
Is Ubuntu beter beveiligd tegen NSA en anderen geheimen diensten ?
Hier mee bedoel ik dat het geen BackDoors bevat omdat het natuurlijk opensource is.
Want windows en Android zijn gesloten OS.
Ze zijn allemaal een hard te "hacken" door NSA. Voor de juiste prijs vind je altijd wel een backdoor. Open / gesloten maakt niks uit.
Hier mee bedoel ik dat het geen BackDoors bevat omdat het natuurlijk opensource is.
Tenzij je je eigen ROM compiled van scratch weet je nooit of je geen backdoors hebt, opensource of niet. Je moet vertrouwen op degene die je de binaries/ROM levert.
Tenzij je je eigen ROM compiled van scratch weet je nooit of je geen backdoors hebt
En zelfs dat helpt geen ene fluit. Immers als er in de source "back doors" geprogrammeerd zitten compileer jij ze er ook vrolijk in. Als jij zeker wilt zijn, dan zul je zelf de source code moeten bekijken en begrijpen.
Mooie ontwikkeling, ik kijk erg uit naar een smartphone met Ubuntu.

Het succes van een nieuw OS binnen de smartphone-markt valt of staat met de beschikbaarheid van populaire apps als Whattsapp en Facebook. Als Ubuntu OS deze apps aan kan bieden voorzie ik een nieuwe speler.
Als je hier even kijkt: http://www.ubuntu.com/phone zie je de icoontjes van de populairste apps. Of deze ook daadwerkelijk al bestaan voor dit Os is nog een beetje onduidelijk.

Ook over het update mechanisme is de site niet duidelijk, want dat is het andere aspect wat belangerijk is van een Os.
Uit de informatie die Ubuntu/Canonical zelf geeft heb ik altijd opgemaakt dat zij de weg vrijmaken voor ontwikkelaars en het hen heel makkelijk maken. Daaruit heb ik geconcludeerd dat het om een apart systeem gaat en alle apps dus opnieuw ontwikkeld moeten worden.

Wat me altijd heel erg aan Ubuntu OS aansprak is de vergevorderde ideen over mobile computing waarbij een smarphone dezelfde capaciteiten heeft als een desktop.
Ik denk dat het ook niet al te moeilijk moet zijn om de Android-app engine (dalvik dacht ik?) te laten draaien op een open systeem als deze.
Klopt, Dat gaat ook zeker in ubuntu touch komen. Je mobiel koppel je aan een groot beeldscherm in combinatie met keyboard en muis. Desktop in je broekzak zeg maar!
Heel mooi vind ik dat.
Mensen denk na, Het is Linux.
Everything developers need

Create gorgeous native apps or lightweight HTML5 apps easily, with our SDK. Repurpose web apps fast, so they look and work like their native cousins. With one OS for all form factors, one app can have interfaces for phone and desktop in just one upload to one store.

Developpers zouden hierin waarschijnlijk ook weer net wat meer vrijheid krijgen in vergelijking met Android.
Nou weten we van Android dat dat ook is wat problemen heeft veroorzaakt met virussen die grappige mensen in hun apps verwerkte.
Dat tegen gaan is een goede zaak maar ik denk dat de developpers van Whatsapp etc. echt wel gaan kijken om een app er voor te maken.
Als het populairder word.

Ook niet te vergeten, LINUX!!! nogmaals kan het niet vaak genoeg zeggen... meer mogelijkheden, denk zomaar dat het niet weggelegd is voor de normale gebruiker en anders gebruiksvriendelijker gemaakt word maar de optie voor geavanceerde gebruikers open laat.
Voor Windows 8 kun je ook al geruime tijd native apps in HTML5 en JavaScript maken. Ook 1 OS voor alle form factors. Klinkt dus dat ze eigenlijk Windows 8 achterna gaan. En dat het Linux is, is alleen boeiend voor wat tweakers. De rest van de gebruikers boeit dat niet zo veel.
Linux is helemaal niet alleen voor tweakers. Android is het grootste voorbeeld daarvan. Linux is zeer breed en dat maakt dat mensen snel de weg kwijtraken en het dus als ingewikkeld bestempelen.
Precies, Linux is een kernel - daar kan je ingewikkelde en niet ingewikkelde OSsen mee maken. Je kan het voor de gebruikers dichttimmeren of niet...alleen het woord "Linux" zegt nog niets.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 januari 2014 11:56]

Nee ok, daar heb je gelijk in.
Maar je kan het daarbij ook gebruiksvriendelijk maken waardoor de meeste gebruikers er gewoon mee over weg kunnen, en de tweakers die er meer mee willen kunnen die optie ook bieden.
Dat is het verschil tussen Linux community en Apple, windows, android.
Even van een groot fan van Linux ;)

Ubuntu is al jaren bezig om apparaten eenzelfde uiterlijk te geven, dit is eigenlijk het hele doel sinds unity is geintroduceerd.

Ik denk dat op dit moment alle OS-en wel een gelijke interface willen bieden, dit is namelijk ook zodat de gebruikers eerder voor 1 OS kiezen en dus alle apparaten die daarbij horen.

Ik ben benieuwd hoe de andere partijen zich gaan laten zien de komende tijd ;)
Windows 8 achterna? Je bedoelt WebOS. Niet teveel Microsoft prijzen hea!
Uit het WebOS is het Enyo Javascript Framework ontstaan om WebApp applicaties voor het OS te schrijven... Dat was lang voor Windows 8 ;)
Kijk maar even: http://enyojs.com/

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 6 januari 2014 21:16]

Als we zo gaan beginnen, met Windows 98 kon je een dynamische webpagina als desktop gebruiken, inclusief JavaScript-based "widgets" en "apps" (al had niemand die namen nog verzonnen). Active Desktop heette dat. Toendertijd nog te zwaar voor de cpu's van toen, maar ja...

Ongetwijfeld was er daarvoor ook weer iemand die experimentele JavaScript applets/widgets heeft uitgevonden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 januari 2014 00:18]

Ubuntu geeft via je smartphone de mogelijkheid n mobiel n als desktop te werken. Binnen het mobiel-OS geweld, zijn ze daar mee toonaangevend en nu nog uniek.

Nu heb ik een desktop, een laptop voor op reis (Ubuntu) en SG Note 3. Als ik met dit OS mijn laptop kan thuis laten, is me dat veel waard.
Bij mijn weten heb je een icoon binnen je mobiele omgeving die je moet tikken om via hdmi de volledige Ubuntu omgeving op te starten. Dat is ook de manier binnen Android. Hierdoor heb je niet 1 os maar 2 os'en waarvan 1 binnen de andere systeem draait. Dus als je op vakantie gaat heb je een draadloos toetsenbord/muis, een mhl-hdmi kabel en een monitor nodig op je bestemming.
Hopelijk wordt het een soort van Ubuntu Edge =)
In dat geval zitten ze goed bij Chinezen.
Als je ziet wat miui en meizu, oppo allemaal produceren zie ik het wel mogelijk voor een betaalbare prijs.
Ik ga Ubuntu in de gaten houden maar denk dat Jolla als os meer te bieden heeft gezien Android app compatibiliteit.
Jolla moet het nog een beetje door ontwikkelen dat wel om alles op punt te krijgen.

Voordeel van ubuntu is dat het een bekende bedrijf met meer middelen is. Dit geeft consumenten meer vertrouwen, hierdoor denk ik dat Ubuntu meer kans op slagen heeft dan Jolla.

Hoe dan ook het is leuk om te zien om meerdere os'en te zien met een frisse kijk.

[Reactie gewijzigd door acizane80 op 6 januari 2014 11:54]

dit zie ik al beter zitten vr te dualbooten met android ipv van windows 8.
Ik heb een nieuwe telefoon nodig nog... Weg iPhone, hellow ubuntu.. nu evne wachten wanneer het uitkomt :)