Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Canonical heeft bekendgemaakt dat de eerste smartphones met het Ubuntu-besturingssysteem nog dit jaar uit moeten komen. Daarbij maakte het bedrijf ook twee hardwarepartners bekend: fabrikanten Meizu en Bq gaan de toestellen maken.

Volgens de softwaremaker moeten de Ubuntu-smartphones wereldwijd verkrijgbaar worden, waarbij de eerste toestellen van Meizu en Bq nog dit jaar uit moeten komen. Specifiekere details omtrent de release en de eigenschappen van de smartphones werden niet bekendgemaakt. Omdat Bq een Spaans bedrijf is zal deze zich waarschijnlijk concentreren op de Europese markt, iets dat beschikbaarheid voor Nederlanders aannemelijk maakt.

Bq, Meizu en Canonical gaan de Ubuntu-smartphones online verkopen. Daarnaast stelt Canonical dat er interesse is vanuit telecomproviders om de toestellen te gaan verkopen. Ondersteuning van telecomproviders is doorgaans noodzakelijk om de release succesvol te maken. Eerder lieten Vodafone en T-Mobile al weten interesse te hebben in Ubuntu voor smartphones.

Canonical kondigde de mobiele versie van zijn Ubuntu-besturingssysteem al enige tijd geleden aan. Tussendoor probeerde het bedrijf ook zelf een smartphone op de markt te brengen. Daarvoor moest een miljoenenbedrag worden ingezameld via Indiegogo, iets dat uiteindelijk niet is gelukt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Spaanse telefoons... Het is duidelijk dat geen enkel bekend merk interesse heeft in Ubuntu OS dat ze moeten kiezen voor deze fabrikanten. Firefox OS doet het dan een stuk beter met veel bekende A-merk partners: https://www.mozilla.org/en-US/firefox/partners/ Ik vind echter Ubuntu interessanter door de full desktop mode. Dat is ook goed mogelijk met een krachtige ARM SoC.
Het is absoluut niet duidelijk dat geen enkel bekend merk interesse heeft in Ubuntu OS (wat zijn je bronnen?)

Je linkt naar een site met partners voor firefox OS, maar Ubuntu heeft ook een Carrier Advisory Group met bekende providers http://www.ubuntu.com/phone/carrier-advisory-group en partnerships met bedrijven als Facebook en Grooveshark zijn onder andere vandaag in een persconferentie genoemd, zie http://www.youtube.com/watch?v=gGG_GHYzSLs

En waar kon je de eerste Firefox telefoon kopen? Ohja, Spanje (bron: nieuws: Eerste telefoon met Firefox OS komt uit)
Als je kijkt naar de potentie van Firefox OS, canoncial Ubuntu dan denk ik dat die laatste meer marktpotentie heeft.
Dit om het volgende, ik heb Firefox OS geprobeerd en je hebt qua ervaring daarop twee soorten apps:
-veredelde mini-pagina's in HTML5.
-soort java apps, die lijken java-apps die je had op symbian.
De apps worden geschreven in html5 of java, waardoor ze niet optimale performance leveren.

Ubuntu daarintegen weet wel aardige performance neer te zetten. Is open-source, een OS dat gebruikt wordt en waarvoor geprogrammeerd wordt door veel hobbyisten. Dus daar zit wat mij betreft de potentie in.
Ik juich eigenlijk beide initiatieven toe.
Hoewel mijn interesse veel meer uitgaat naar deze Ubuntu phone, vind ik dat FirefoxOS ook zeker een goede basis en ideologie heeft wat alleen toegejuigd moet worden.

Waar wel het grote verschil tussen deze twee zit, is inderdaad dat FirefoxOS zich veel meer op de "webstandaarden" conformeert (idee ChromeOS?) Ubuntu juist met een zeer uniek concept komt., de integratie van smartphone en desktop in een apparaat.

Het nieuws van 11 feb over apps die native tussen Windows Phone en Windows 8 moeten kunnen draaien is daarintegen ook wel een leuk concept, al heb ik ergens het onderbuik gevoel dat dit plan ook wel ergens leunt op het idee van Ubuntu.
http://tweakers.net/nieuw...ien-op-windows-phone.html

In ieder geval hoop ik dat er meer variatie in de markt komt waardoor standaarden wellicht aangewakkert worden.
Volgens mij heb ik zo'n "Firefox is sloom want het draait Java argument" al eerder hier op een FireFox OS topic gelezen, en erop gereageerd. Firefox OS gebruikt volgens mij helemaal geen Java, alleen maar HTML5 en JavaScript.

https://developer.mozilla..._OS/Platform/Architecture

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 20 februari 2014 12:36]

Ik vraag met af waarom ze überhaupt aan dit soort projecten beginnen. De kans dat ze er echt geld mee gaan verdienen is nihil. Dat blijkt tot nu toe wel uit alle cijfers . Samsung en Apple maken winst op hun smartphones en de rest lijdt óf verlies óf de winst is verwaarloosbaar.
Dit werd ook over android, een onbekende startup in 2007 gezegd.
Sinds dien heeft het bijgedragen om van google een miljarden bedrijf te maken.
""Even if there is a tidal wave of new devices using the Android platform, they will still represent a relatively small portion of the overall market.""
cnet.com, in artikel genaamd Android has a long way to go, in 2007

In die tijd waren het ook Nokia en Microsoft die de mobiele markt domineerden.
Nu heeft android 80% marktaandeel, en heeft het de afgelopen 5 jaar, mede door haar open karakter voorop gelopen met de ontwikkeling van mobiele gebruiksvriendelijkheid.

Met Google-android, dat per versie steeds geslotener en google afhankelijker wordt is het net als Nokia's Symbian en WindowsMobile 6.5.Die in '07 ook dichtgetikt en niet meer revolutionair maar evolutionair waren. Daarmee ligt de ruimte voor revolutie, en ontwikkeling juist bij een nieuw operatingsysteem. Met het open-source van linux heeft Ubuntu, en zonder de performance-handicaps van html5 van FF-OS heeft Canonical alles in huis, om hét volgende android te worden.
Zeker nu het open-source gedeelt van Android (AOSP), minder en minder wordt ontwikkeld. & Android steeds afhankelijker wordt van de implementatie van gesloten google code
.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 19 februari 2014 22:19]

Sinds dien heeft het bijgedragen om van google een miljarden bedrijf te maken.
Hahahahaha, Google was al een miljarden bedrijf. Android levert Google relatief weinig op. Google verdient geld met DESKTOP search (advertenties). De mobiele tak van Google (Android) draagt slechts een klein deel bij.

"Google is certainly performing amazingly well as a company, but its fortunes are not tied to mobile performance. The vast majority of Google's revenues and profits come from ads connected to the conventional PC desktop"

Get your facts right!

En je kunt wel marktaandeel hebben, maar als er geen geld mee verdient wordt, is het uiteindelijk een doodlopend spoor.

Lees dit eens: http://appleinsider.com/a...nt-bested-tim-cooks-apple

Ja ja, ik weet het: Appleinsider, maar de cijfers kloppen tenminste.

Anyway, we zullen zien over een paar jaar of de Ubuntu telefoon bestaansrecht heeft.

[Reactie gewijzigd door LarBor op 19 februari 2014 22:43]

Jammer dat je valt over het winst/omzet verhaal terwijl dat niet de kern is van bovenstaand betoog.
& Ja, als je dit wilt horen, wil ik het je best bevestigen: Apples verdienmodel op IOS is geniaal, en levert hen meer geld dan google op. Mooi voor Apple ;(
Maar ongeacht hoe en hoeveel winst Apple maakt, dat google met android miljarden verdient is makkelijk te verdedigen. Tussen 2008 en 2011, was de directe winst al een half miljard van google op android, die is daarna niet afgenomen. Dus zelfs directe winst van miljarden is aannemelijk, zeker met de opkomst van mobiele aankopen doen.

Ik geloof je best, dat google het meeste winst maakt op desktop advertenties, dit betekend nog niet dat google-android daar geen significante bedrage aan dat verdienmodel levert. M'n telefoon bevat een hele hoop meer gegevens die commercieel interessant zijn dan m'n desktop. Door ook die gegevens mee te nemen, kan google nóg beter doen, waar ze superieur in zijn, persoonlijke advertenties aanbieden en daarmee geld verdienen. Of die advertenties nu op mijn telefoon of op mijn browser staan maakt daarvoor niet uit. Het is de analyse van zoveel mogelijk relevante data die die kwaliteit van advertenties bepaald.

En dus ja, android is voor google, een goede set geweest, en is miljarden waard.
& Wat Canonical nu doet met Ubuntu, een mobiel os bouwen op een open-source standaard, in een markt waarin twee doorontwikkelde OS'en domineren is zo gek nog niet.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 19 februari 2014 23:02]

Google Q3 earnings 2013:

$14.89 billion in revenues
Operating income of $3.44 billion
Net income of $2.97 billion

Even voor het gemak x4 dan kom je op 12 miljard dollar income uit.
Het leeuwendeel daarvan is desktop advertenties. Dus die miljarden van Android vallen wel mee. Google krijgt 0 dollar voor iedere Android telefoon die verkocht wordt. Ze moeten het dus hebben van ads, en de app verkopen.

Hun eigen hardware verkoopt niet en ze hebben Motorola ook met groot verlies weer verkocht om vervolgens de nieuwste Nexus door een ander bedrijf te laten produceren. LG dacht ik.

M.a.w. voor Google is Android totaal niet interessant en als ze niet opletten, wordt het nog verliesgevend ook.

Meer info: https://investor.google.c...3/Q3_google_earnings.html

[Reactie gewijzigd door LarBor op 19 februari 2014 23:29]

Het open karakter heeft met het succes weinig te maken gehad. Buiten dan dat het voor Google handig was omdat ze geen eigen kernel hoefde te ontwikkelen.

Het open karakter is goed geweest voor de ROM scene.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 februari 2014 22:56]

Het open-karakter is niet de enige oorzaak van het succes van android. Maar in mijn optiek zeker wel de belangrijkste:
Door open-source had android een paar competitieve voordelen die concurrenten niet hadden:
-Android was gratis
-Geschikt voor vele apparaten ongeacht specs
-Adopteerbaar voor vele fabrikanten.
Dit in tegenstelling tot andere mobiele OS'en die strikte specificatie eisen of beperkingen hadden, of waarbij je licentie kosten moest betalen aan een concurrent.

Door het etiket, open-source, werden ook wereldwijd ontwikkelaars aangetrokken om een vernieuwend OS neer te zetten. IPV dat er alleen mensen aan werkten binnen 1 bedrijf met 1 bedrijfscultuur aan werken.Ook rom-bakkers bouwden hun eigen innovaties in. Ik denk dat dat fundament heeft gelegd aan de superieure gebruiksvriendelijkheid (t.o.v. WM6.5 & symbian) van het OS, en daarmee ook aan het succes.

Dus door open-source, kon android niet alleen vernieuwen, maar konden ook alle mobiele telefoon fabrikanten het adopteren. Daardoor is het succesvol geworden.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 19 februari 2014 23:23]

Zo lang de mensen daar hun baan houden blijven ze werken. En daarbij doen de meeste merken meer als alleen telefoons maken. Sony verdiende in de telefoon wereld hun geld met SOCs voor andere fabrikanten en bij Nokia zorgde de dumphone tak voor geld. En zo zijn er wel meer, de smartphone markt is ook een goede imagobuilder voor je merknaam. Mensen zij geinterseerd in het merk van hun telefoon, in dat van witgoed minder
Hopelijk komt er een mooie stabiele rom uit voor de Nexus 4. :) Met QT kan je dan leuke applicaties maken. Hopelijk zit er ook standaard een Ubuntu Desktop op als je hem aansluit op een extern scherm.

Had zelf ook ingelegd voor de Ubuntu Edge. Vooral dat alles in 1 spreekt mij aan. Dat heeft geen enkel ander telefoon.
Er zijn al images voor Nexus 4, zie hier de installatiehandleiding: https://wiki.ubuntu.com/Touch/Install

Een standaard Ubuntu Desktop als je je device aansluit op een scherm is nu nog niet mogelijk, maar zal in de toekomst mogelijk moeten worden.
Ja maar die images zijn nog verre van stabiel en volledig. Ik heb het OS eind december kort geprobeerd op mijn Galaxy Nexus. Ik wist dat het nog geen bruikbaar OS was maar het zag er al aardig uit. Helaas draaide het nog niet soepel. In het huidige ontwikkeltempo zie ik het nog minimaal een jaar duren voor ik Android vaarwel kan zeggen.
Het is inderdaad nog niet 'af'. Wel is het zo dat er een enorm verschil in performance is tussen de Galaxy Nexus en de Nexus 4. De Mir display manager draait niet goed op de Galaxy Nexus vanwege restricties in de hardware, dat is ook de reden waarom support voor de Galaxy Nexus gedropt is (zie http://www.omgubuntu.co.u...l-drop-support-nexus-7-10 de installatiehandleiding die ik hierboven gelinkt heb lijkt niet up-to-date te zijn wat dat betreft).

Ik heb zelf ook een Galaxy Nexus, en voor mij draait het al beter als ik Mir disable (zie http://askubuntu.com/ques...rom-mir-to-surfaceflinger hoe je dat kunt doen), maar ook dat is niet ideaal. Nexus 4 wordt gewoon ondersteund met Mir dus dat is beter.
Laatste slides van Canonical praten ook al over nieuwere Nexus toestellen buiten de 4 dus ze willen hier zeker mee aan de slag gaan. :)

Ik vind dit een meevaller. Toen Canonical anderhalf jaar geleden deed bekend maken dat ze dit O.S. gingen maken was ik wel gehypt. Maar toen implementatie van Mir in Ubuntu uit bleef met 13.10 en nu in 14.04 niet actief aan zal zijn standaard koelde het toch af. Ik verwachtte pas resultaat in 2015. Maar schijnbaar liggen ze toch iets verder dan dat en dat is goed.

Ik verwacht dat Ubuntu toch echt wel een serieuze optie wordt voor gebruikers als all-round O.S.
iOS gebruikers zullen wellicht niet denken aan overstappen omdat zij al in een all-round O.S systeem van Apple zitten. Maar Android gebruikers zullen misschien wel geneigd zijn om Ubuntu als all-rounder aan te nemen.
Verwacht dat Canonical ze voorbij gaat; ontwikkeling van desktop/touch is 1
daar waar apple/google/microsoft een scheiding hebben tussen desktop/mobiel/tablet, heeft Canonical die beperking niet. Dat geeft meer vrijheid en betere interactie tussen desktop en apps op je portable.
Voeg daaran toe dat je Android applicaties kunt draaien (via VM) en de toekomstige mogelijkheid om je telefoon als desktop te gebruiken, toch wel interresant te noemen zijn.
zie ook filmpje
Hopelijk doen ze iets extra voor de mensen die indertijd de Ubuntu Edge hebben gesteund :P
Ubuntu maakte Linux aantrekkelijk, en met het actief dichtbouwen van Android door Google momenteel, en het feit dat er genoeg mensen niet het budget hebben voor iOS, of simpelweg de slechte aanpasbaarheid ervan (excl. jailbreak, wat nog steeds te beperkt is, namens mijzelf, een iOS gebruiker), zie ik zeker potentie voor Ubuntu op smartphones en touch devices in het algemeen. Als ze het soepel aan de praat krijgen op dezelfde hardware waar Windows Phone dat kan, dan hebben we een hele belangrijke concurrent erbij, die hopelijk de exorbitante prijzen van smartphones kan terugbrengen.

Kudo's voor canonical als ze dit goed weten te verkopen. Ik hoop het van harte.
Ubuntu maakte Linux aantrekkelijk
Dat is nogal relatief... Misschien voor overstappers of minder ervaren gebruikers, ikzelf en meerderen met mij vinden de aanpak van Ubuntu juist vreselijk werken, vooral de laatste versies van unity zijn voor mij persoonlijk gewoon een soort bloatware. Dat is niet waarom ik graag linux gebruik.

Overigens ben ik niet anti Ubuntu verder, ik ben happy dat er een distro is voor mensen die anders niet zouden overstappen, overigens is Mint dan denk ik nog een betere keuze.

Als ik jouw opmerking zou moeten herhalen zou ik zelf gezegd hebben dat CentOS linux aantrekkelijker maakte, eigenlijk RedHat maar de binary clone CentOS heeft natuurlijk het extra pluspunt gratis te zijn :) Maar ongetwijfeld denken daar ook weer vele mensen anders over, zie het aantal verschillende distro's.

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 19 februari 2014 21:46]

Ik ben het met je eens dat Unity vreselijk is. Maar in de dagen van Ubuntu Hardy en Lucid was het best een prettige distro om mee te starten. Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij OpenSUSE. CentOS is voor de hardcore ITers de bom, maar kent helaas ook beperkingen die andere distros niet hebben. PAM werkt bijvoorbeeld erg slecht op CentOS, maar goed.

Laten we wel wezen, de Windows tijd zijn we nu wel voorbij. Unix is de toekomst.
Precies! Ik zou dan bijvoorbeeld eerder vanilla Debian roepen, of misschien Arch Linux, en zo zijn er een hoop distributies waar "Linux-mensen" eerder voor kiezen dan dat ze voor Ubuntu zouden kiezen.

In dat opzicht is Ubuntu ook echt volgens hun eigen slogan: Linux for Human Beings. (nouja, meer for Humans without IT knowledge) Je hoeft niet eens te weten dat het Linux is, je kan het gewoon 'Ubuntu' noemen en gebruiken en zonder iets te weten al je taken uitvoeren.
Ik heb voldoende geld voor iOs maar hoef die rommel niet. Nooit, maar dat ter zijde....
Prima wanneer dit os er bij komt, hebben we wat meer te kiezen, ik ben wel geïnteresseerd.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd. Fijn dat er toestellen komen die puur op Ubuntu draaien. Toch heel wat beter dan die Ubuntu Touch GUI die je over Android kunt plakken.

Persoonlijk heb ik qua opkomende besturingssystemen de beste hoop voor Ubuntu.
Was het niet zo dat de Ubuntu Touch gewoon de Android kernel pakte? Dat zal hier dan ook niet anders zijn IMO.
De "Android Kernel" is gewoon een Linux kernel, en de "Ubuntu Touch kernel" is daar wel grotendeels op gebaseerd ja. Android is echter een stuk meer dan de kernel. Het belangrijkste gedeelte is de Dalvik VM waarin alle apps draaien. Ubuntu Touch heeft dus idd ongeveer dezelfde kernel, maar heeft daar bovenop een volledig ander systeem. Hierdoor is het dus niet zondermeer mogelijk om Android apps op Ubuntu Touch te draaien, zoals sommigen nog wel eens denken (alhoewel er wel een discussie is of Ubuntu Touch net als Sailfish OS Android apps wil ondersteunen).

Zelf verheug ik mij erg op Ubuntu Touch. Naast het feit dat ik het er superslick uit vind zien, ik graag van de datagraaierij van Google af wil en Android ook steeds minder open source is (lees dit artikel bijvoorbeeld), ben ik helemaal fan van het convergence verhaal. Dus thuiskomen, je foon docken, en met een beeldscherm en toetsenbord heb je een volledige computer die uit je telefoon draait. Meer dan genoeg voor 95% van alle taken.
Bovendien vind ik het gezond als de hegemonie van Apple en Google een beetje doorbroken wordt. En ten laatste hebben we dan eindelijk een echte terminal op de telefoon, iets waar menig tweaker toch van zal kwijlen.

Kortom; zodra die redelijk beschikbaar is zal ik de eerste zijn om mijn geld er tegenaan te gooien.

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 19 februari 2014 20:00]

maar dan moet het toch mogelijk zijn om Dalvik uit AOSP te halen en in ubuntu touch te instaleren? De touch versie zou qua functionaliteiten niet achterlopen op de normale. Voor Windows heb je ook zat programma's om andriod apps te draaien, los van de 'normale' VM. Die zou je ook voor Ubuntu moeten kunnnen maken lijkt mij
Nou, in de praktijk valt dat dus vies tegen.

De programma's 'gebruiken' Dalvik niet, maar zijn er voor geschreven. Om ze te gebruiken zal je dus Dalvik of een Dalvik-compatible moeten hebben. Dat is wat de meeste layers dus doen (zoals BlueStacks).

Dalvik zelf is dan weer voor Android (de gemodificeerde Linux kernel dus o.a.) geschreven en zal niet zomaar ergens anders werken.

Daarnaast zijn Ubuntu en Android totaal andere Linux systemen. De ene is een Linux Distro (Ubuntu) terwijl de andere een eigen OS is met een aangepaste Linux kernel er in.

Android wordt niet voor niets soms Linux from Hell genoemd... als je gewoon Linux gewend bent is Android geen pretje om mee te werken. Het lijkt niet op een DEB-based distro en ook niet op een RPM-based distro. Op z'n best heeft het een semi-implementatie van de FSH.
Aan Dalvik alleen heb je niks. Je hebt ook de door Google aangeboden (en dus door veel apps gebruikte) API's nodig. Niet al deze API's zijn Open Source. Sterker nog, steeds meer belangrijke API's zijn onderdeel van het closed source Google Play Services framework.
Dat docken en dan je desktop ervoor krijgen. Uniek en gaaf. Dat is wat ik graag wil, een echte PC in je broekzak. :)
dat zit er bij de eerste generatie nog niet in
Het is geen mutual exclusion. Dalvik VM op het android systeem heeft inderdaad nood aan de features toegevoegd aan de linux kernel door Google, maar het blijft nog altijd een linux kernel. Men is perfect in staat om naast de Dalvik VM een regulier GNU operating systeem (Ubuntu) te installeren, het is alleen wat omslachtig omdat Dalvik en GNU ook andere libraries gebruiken en dergelijke, maar niks dat je met voldoende opslag niet kan oplossen. Het zijn wel twee verschillende windowing systemen, ik weet niet of Ubuntu gebruik kan maken van de android SurfaceFlinger...
het is toch allebei linuxbased :)
Dat weet ik; maar daar ligt het nuance verschil. De reden dat Canonical de Linux kernel ala Android pakt is simpel: hardwaredrivers. Veel SOC bakkers e.d hebben een driver/kernelprofiel voor Android.
Als deze een minimaal 720P scherm krijgt,een snapdragon 400 en 1gb ram voor een redelijke prijs ben ik verkocht!
Ik wil er graag een eigenlijk. Kan niet wachten om af te stappen van ms, google en apple,..
Weinig mensen gaan niet voor Android omdat het dichtbebouwd word, de mainstream gaat gewoon de hype achterna. Denk niet dat dit een succes gaat worden.
Android wordt helemaal niet dicht gebouwd, dat is onzin. In elke nieuwe versie kan ik nog steeds evenveel als in de oude versie, wel met root uiteraard (al kan je ook zat zonder root). Root is overigens binnen paar minuutjes gebeurd en de garantie van je telefoon verloopt niet tenzij je je CPU laat doorbranden ofzo :P
ik nog steeds evenveel als in de oude versie, wel met root uiteraard
Hier zit de schoen die wringt.
De meeste consumenten gaan hier niet aan.

Ook wordt Android minder open-source, wat het ooit een van de selling points was.
Dit doordat steeds meer apps gebruikt maken van gesloten-api's van google zelf, en vaker g-apps geëist worden.
Dit laatste is niet in voordeel van de privacy van de gebruiker, maar vooral in commercieel belang van de zoekmachine-ontwikkelaar, en de app maker.

Dus een nieuw mobiel, dat wel grotendeels open is, gemaakt is door en voor gebruikers en minder van je wilt weten, heeft zeker kansen om succesvol te worden.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 19 februari 2014 21:03]

De meeste consumenten doen ook niet dingen met hun apparaat waar je root voor nodig hebt en die dingen die zij wel doen kunnen nog steeds evengoed op Android 4.4 als die op lagere versies konden.
Android wordt zeker niet minder open-source, dat is een fabel, immers heb je nog steeds een heel operating system als je het forkt, grote bedrijven of ROM makers kunnen er prima mee aan de slag, zie Cyanogen (http://en.wikipedia.org/wiki/CyanogenMod), OmniROM of Amazon's fork van Android.

Google API's worden inderdaad wel vaker gebruikt, maar dat is geen enkel probleem als je gewoon de Google Play Services APK sideload als je die niet hebt en als groot bedrijf kan je zorgen dat ontwikkelaars andere API's gebruiken voor jouw eigen versie.
Overigens is het wél in het belang van de gebruiker, want deze heeft hierdoor een grotendeels Android up-to-date. Schijnbaar vergeet je dat door Google Play Services er ook op vrijwel alle Android toestellen er nu diefstalbeveiliging en een anti-malware systeem zit dat scant op malware bij het installeren van APKs buiten de Play Store.

Om terug te komen op met gewoon bepaalde dingen doen met je telefoon, hier kan je nog steeds het best bij Android voor zijn, bij iOS en WP is het nog veel meer gesloten en kan je in vergelijking weinig zelf. Ubuntu zal ongetwijfeld ook veel vrijheid hebben, maar (veel) meer dan Android? Ik betwijfel het sterk :)
Google API's worden inderdaad wel vaker gebruikt, [...] Overigens is het wél in het belang van de gebruiker, want deze heeft hierdoor een grotendeels Android up-to-date.
Om, android up-to-date te hebben ben je dus afhankelijk van meer en meer closed-sources API's. En op het platform kiezen méér en méér ontwikkelaars dus voor die intergratie van G-services en API's.
Als je dus een kale versie van android draait, zoals de versies die je noemt, zul je méér en méér tegen beperkingen aanlopen als je niet bereid bent je gegevens te delen met die service van een bedrijf dat zijn geld verdient met de analyse en vermarkting van die persoonlijke gegevens.

IOS & WP zijn nooit open-source geweest. Maar dat android apparaten steeds afhankelijker worden van data-verzamelende services doet voor mij de glans van het OS verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 19 februari 2014 22:12]

Als ik een ROM installeer zonder gapps pakket dan ik nog steeds emailen, skypen, whatsappen, facebooken etc. Chromium en Firefox doen het dan ook zonder problemen. Apk's installeren prima. Voor het gemak installeer ik een alternatieve market met alle gratis, vrije apk's onder duimbereik. Android zonder Google is nog steeds prima mogelijk.
Nou, ik heb toch mijn bootloader moeten unlocken voor root, en dat duurt dus langer als vroeger. Android wordt niet dichtgetimmerd door google, dit doen de meeste fabrikanten met hele rituelen die je moet uitvoeren voor een bootloader unlock.

Edit: En als je je CPU wilt slopen is een andere kernel erg handig :+

[Reactie gewijzigd door silverball op 19 februari 2014 20:06]

Ook Ubuntu kan dichtgetimmerd worden natuurlijk. Hangt er puur van af wie de telefoon gaat maken.
Welke telefoon heb je? Bij HTC en ASUS moet je inderdaad eenmalig de bootloader unlocken, maar daar hebben zij tools voor en dan wordt al je data ook gewiped. Maar dat maakt het niet moeilijker voor Tweakers zoals jij en ik, maar zorgt wellicht wel voor meer veiligheid en dat minder ervaren gebruikers dit niet zomaar doen. Goede zaak dus als je het mij vraagt.
Had een tijdje terug een HTC wildfire s, was pure ellende om dat dingetje te unlocken omdat HTC het eerst een tijd niet ondersteunde. Plus moest ik in ADB een code opvragen, zodat meteen mijn garantie verdween :)
Hm, dat is balen, zo'n slechte ervaring.
Mijn ervaring met Samsung en ASUS apparaten is gelukkig dat het niet zo moeilijk is en ik heb er aardig wat gehad :p
Ben bang dat jij gewoon een model had wat buiten de boot viel..
Weet ik, ben nu erg tevreden met mijn Nexus 5/10, root en unlock is idd super makkelijk te doen.

Dit gesprek is wel lichtelijk offtopic
De bootloader is geen deel van Android zelf he.......
Er zijn maar weinig mensen die Android kopen omdat het zogenaamd helemaal open is.
Veel mensen zal dat gewoon 0,0 boeien, zolang de Apps doen wat ze moeten doen en daar hoef je geen open systeem voor te hebben.
Ding moet gewoon werken. Het is maar een minimale groep die alles overhoop wil gooien.
Het 'open' zijn, en linux based zijn, waren wel dé reden waarom vanaf het begin af aan ontwikkelaars enthousiast zijn geweest over dit platform. Niet alleen voor het ontwikkelen van het platform maar ook voor apps.
Dit heeft geleid tot héél veel creatieve ontwikkeling qua gebruiksvriendelijkheid en opties in het OS. Daar zit denk ik de kracht van android, in de vernieuwing, en vele apps. & daarom hebben consumenten het de afgelopen jaren gekocht.
De afhankelijkheid van google, groeit met elke nieuwe versie van het OS. En ik heb het gevoel, dat strategische keuzes voor het OS, en de wijze waarop apps ontwikkeld worden, steeds meer van gebruikers belang naar commercieel belang gaat. Al is het qua gebruikers ervaring op dit moment het meest ontwikkelde platform de keuzes worden conservatiever, en het wordt minder initiatiever.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 19 februari 2014 21:06]

Het open zijn zal developers worst zijn. Symbian was ook open, WebOS ook, en het heeft niets geholpen. De grote reden dat Android zo populair is bij developers is dat het een hele uitgebreide API en een goede SDK heeft, en Google heeft ervoor gezorgd dat er bakken met telefoons mee op de markt komen dus veel klanten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 februari 2014 22:52]

Voor android, was Symbian dan ook succesvol met 70% marktaandeel in 2006 en 2007, Sterker nog, het Symbian marktaandeel is het enige marktaandeel dat ook maar in de buurt komt van het marktaandeel van dat android nu heeft.

Symbians neergang, loopt gelijk met de opkomst van Android. En net als bij android nu, was het zo dat symbian tijdens haar neergang vanaf 2007 meer en meer afhankelijk werd van 1 partij(Nokia) voor de ontwikkeling.

Goede API's helpen natuurlijk altijd voor de ontwikkeling van software voor een OS. Maar daarin is android niet uniek.
ik denk dat het zelfs van veel tweakers niet hoeft. Customs ROMs is wel leuk, maarvan launchers en 6000 opties word niemand veel wijzer
Ehm onzin, juist de vele opties zijn handig en zeker het kunnen aanpassen van default applications zoals de SMS app, de camera en de launcher zijn zéér handig.
Waarom aanpassen als het standaard werkt? Op mijn Samsung ben ik verplicht van de 2 gb aan aps die ik kwijt kan de helft te verspillen aan vervanging van standaard apps om te zorgen dat het blijft werken. Al zouden dat out-of-the-box goed werkende apps zijn zou ik alleen apps instaleren die echt wat toevoegen.
Ik hoop dat Ubuntu voor smartphones niet op Android gaat lijken.
Ik begin eerlijk gezegd namelijk steeds meer een aversie te krijgen voor Android en dat komt vooral door alle Java code die er in zit. Voor enterprise back-ends is Java misschien geweldig, maar niet voor end-user apparaten.
Zo'n beetje elke applicatie die ik ooit op m'n PC heb gebruikt dat in Java was geschreven was kut.

Ja, heel graag Ubuntu op smartphones
Nee, alsjeblieft geen Java meer op smartphones
Ik hoop dat het high end toestellen zullen zijn. Ik zou best over willen stappen van Android. Al ben ik wel erg tevreden met mijn note 2.