Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

De Spaanse fabrikant BQ brengt de eerste Ubuntu-telefoon volgende week uit in Europa. De smartphonemaker legt de Aquaris E4.5 Ubuntu Edition niet in de winkel, maar verkoopt hem alleen aan ge´nteresseerden via 'flash sales' op plekken in Europa.

Waar die plekken zijn, kondigen BQ en Canonical aan via hun Twitter-accounts. Vervolgens is de telefoon voor korte tijd verkrijgbaar op de genoemde locatie, waarna de mogelijkheid om het toestel aan te schaffen verdwijnt. BQ en Canonical hebben dit plan ontvouwd op een eigen evenement waarvan de fabrikant op Facebook verslag doet.

De telefoon heeft een 4,5"-scherm met een resolutie van 960x540 pixels en draait op een quadcore MediaTek MT6582-soc, met vier Cortex A7-kernen op 1,3GHz. Het gaat om een gewijzigde versie van de al al langer bestaande Aquaris E4.5.

De mobiele versie van Ubuntu is al enkele jaren in de maak. Canonical onthulde de mobiele versie van zijn besturingssysteem zo'n twee jaar geleden. Canonical wil met het OS content uit diverse bronnen groeperen en overzichtelijk weergeven op pagina's, zoals een combinatie van video's van de telefoon, YouTube en Vimeo. De besturing werkt goeddeels met gebaren aan de rand van het scherm. Het is voor het eerst dat er een telefoon met het besturingssysteem daadwerkelijk uitkomt. De Auqaris E4.5 Ubuntu Edition gaat 169,90 euro kosten.

BQ Aquaris E4.5 Ubuntu Edition

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Vraag me af of Ubuntu door gaat slaan als een mobiel OS. Want zover er voor mij bekend is zijn er nog niet echt apps voor.
Ik denk dat ze ook te laat komen om nog echt een weg door te slaan,
als je kijkt hoe Windows Phone al achterloopt, dan kan Ubuntu het al helemaal schudden.
Toch ben ik benieuwd naar het OS en kan ik niet wachten tot het zichzelf iets meer ontwikkelt.
Voor ontwikkelaars is Ubuntu namelijk altijd al vriendelijk geweest/
Het verschil is wel dat Ubuntu een meerwaarde kan bieden tegenover Windows Phone, Android en iOS.

Achter Ubuntu zit geen privacyschendende miljardencorporatie die als doel heeft om gebruikers te bespioneren, hun informatie door te verkopen aan derden en beperkingen aan ontwikkelaars op te leggen om zo flink geld te verdienen.

Momenteel kun je eigenlijk enkel kiezen tussen 3 software-reuzen; de een nog erger dan de andere.
Dit is ook precies de reden waarom ik ge´nteresseerd ben in deze foon. Ik overweeg 'm ook aan te schaffen. En dit terwijl ik een splinternieuwe Huawei toestel bezit. Die gaat dus mooi de deur uit zodra ik deze foon heb.

De kant waar het op gaat met mobiele telefoons en apps vind ik Úcht niet kunnen. Ik verbaas me dan ook dat het gros van mijn omgeving zo kritiekloos en gelaten reageren op het "privacyverlies" die men zichzelf heeft toebedeeld met het accepteren van de gebruikersvoorwaarden van zowel Google als een hoop apps.

Wat men totaal niet beseft is dat men een gratis app gebruikt, mits deze aanslaat bij "de kudde" daarvan afhankelijk worden, en dan vervolgens stukje bij beetje de gebruikersvoorwaarde steeds meer aanpassen zodat de gebruiker ook elke keer ongemerkt een stukje privacy inlevert.

Veel gehoord: "Ach... ik heb tˇch niks te verbergen!" Maar dat is hier niet de issue. De issue is dat, door het steeds meer inleveren van de gebruikersvoorwaarden (die men toch niet leest en blind doorklikt), op een gegeven moment op een punt komt dat men gaat zeggen: "Ja, maar nu vind ik het wel een beetje tÚ ver gaan!" Als dßt moment gekomen is, ben je te laat! Eenmaal ingeleverde privacy krijg je nooit meer terug. Nooit meer!

Het gekke is dat men het van apps wŔl accepteert als die je contacten uitleest, je foto's doorsnuffelt en berichten namens jouwzelf mag versturen zonder jouw tussenkomst (staat in de voorwaarden van vele apps, lees maar). Maar zodra iemand hetzelfde op straat vraagt krijg je een snauw dat het je geen reet aan gaat en dat je op moet zouten. Maar feitelijk is er geen enkel verschil. Maar daar denkt het gros totaal niet over na.

Moraal van mijn verhaal: ik ben blij dat Ubuntu op de foon komt. Ik kan niet in een glazen bol kijken wat zij in de toekomst gaan doen, maar ik vermoed dat de privacy-issues op de foons van Ubuntu lang niet zo vergaand zullen zijn als wat Google, Apple en Microsoft nu doen.

Ik heb er op dit moment nog wel vertrouwen in. Qua specs ga ik inleveren in vergelijking met de lulijzer waarmee ik nu loop. Maar ach... daar kom ik ook wel overheen. :)
Ik ben het 100% met je eens. De specificaties van een toestel zijn op zich niet zo belangrijk mits Ubuntu goed is geoptimaliseerd. Nu klinkt dat heel hypocriet van iemand die Blackberry weg zet als een bedrijf dat weinig bang-for-buck levert hoewel BBOS10 stukken efficiŰnter is als Android :)

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 7 februari 2015 11:01]

Precies, helemaal mee eens, en ook de rede waarom ik ook zit te denken om van Android af te stappen. Ik wacht nog even tot het MWC ergens in maart, en hopen dat Jolla nog een nieuwe telefoon aankondigt.
Dit is ook de reden dat dit waarschijnlijk mijn eerste smartphone gaat worden. Geen idee of ik wat reveiws moet afwachten met de kans te laat te komen of gewoon de sprong moet wagen en proberen eentje te pakken te krijgen.
Als je een vergelijking maakt van smartphone-platforms met de nadruk op privacy, dan kan Blackberry niet ontbreken.

On: ik voorzie een nog meer 'scattered' landschap van OS'en, waarbij de consument steeds meer inziet dat het gaat om functie en soort van gebruik. Televisies komen met Tizen en WebOS, auto's met QNX, telefoons met Firefox/UbuntuOS/Windows/Android/iOS/OS10. Het wordt een heel feest en iedereen is uitgenodigd, spannende tijden!

[Reactie gewijzigd door desmond op 6 februari 2015 16:26]

Vergeet dan zeker Jolla met hun Sailfish (MeeGo-variant) niet mee te rekenen. Ook nu al een heel erg fijn OS, en ze timmeren er hard aan verder. Plus: 90% van de Android-apps doet het gewoon probleemloos!
Sorry dat ik het zeg, maar Blackberry is momenteel praktisch irrelevant geworden. BBOS10 is op zich best aardig, maar er zijn simpelweg te weinig toestellen beschikbaar die bovendien weinig bang-for-buck leveren.

Daarbij wil ik weg van de Amerikaanse softwarereuzen Apple, Microsoft en Google. Blackberry is weliswaar Canadees, maar is evengoed een grote commerciŰle multinational.
Dan heeft Ubuntu phone wel te concureren met de iets oudere firefox os en mozilla heeft op dit gebied een nog iets betere reputatie, verder is het in tegenstelling tot Canonical een non profit dus in dat opzicht beter. Maar belangrijker is dat ze al een kleine voorsprong hebben.
als ik Firefox OS vergelijk met Ubuntu op een Nexus 4,dan wint Ubuntu het met flag en wimpel in mijn optiek
Firefox OS is speciaal ontwikkeld voor low-end hardware. Ubuntu Touch is meer voor midrange en high-end toestellen gemaakt.
Net zoals google begon, als ze groter worden en dus (echt) geld waard worden krijg je dezelfde ellende.
Misschien wel, misschien niet. Als dat gebeurt moet je misschien weer naar een andere speler overstappen...

Dat neemt niet weg dat je nu op privacygebied waarschijnlijk beter af bent bij Ubuntu. En dat geeft tegelijk een signaal af dat er dus wel een markt is voor privacy-respecterende partijen, iets dat als genoeg mensen het doen hopelijk ook opgemerkt kan worden door de grote partijen.
Misschien als de rest ook op niveau van iOS/Android is dat Ubuntu het overwegen waard is. Nu is het gewoon een flinke stap terug voor zogenaamde privacy (waar ik nog nooit problemen mee heb gehad met zowel iOS als Android).

Eerst maar eens een app aanbod wat vergelijkbaar is, anders blijft het bij die >1% Tweakers..
Ubuntu Touch heeft vorig jaar de RTM status gekregen en was al langere tijd stabiel. Momenteel zijn ze bezig om bugs op te lossen voordat er een definitieve versie wordt uitgebracht.

Het probleem is inderdaad de beschikbaarheid van apps. Zover ik weet werken Android-apps niet, tenzij dit via emulatie zou kunnen.

De enige reden waarom ik nog geen Ubuntu Touch op mijn toestel heb is vanwege het ontbreken van een Rabobank app. Nu kan ik dat wel via de website gaan doen, maar moet dan constant de "random reader" mee gaan slepen als ik onderweg ben. Voor de rest kan ik prima uit de voeten met standaard apps.

De Oppo Find 5 werkt al met Ubuntu Touch; het zal een kwestie der tijd zijn tot mijn Find 7 met "UT" kan werken.
Trek je portemonnee dan maar, de mobiele website van rabobank biedt bijna dezelfde mogelijkheden als de app. Ook betalen zonder random reader voor bekende rekeningnummers en eigen rekeningen.
nu wellicht geen problemen met privacy issues maar dat kan later best zo komen met alle privacy gevoelige informatie die men tegen die tijd over je hebben verzameld
Als je geen problemen hebt met Android en privacy dan hoor jij duidelijk niet tot de doelgroep.
Wacht even, en Amazongate dan?
Dat is misschien nu niet meer aan de orde, maar geld moet er verdiend worden, ook door Canonical.
Amazon is in ieder geval met ÚÚn klikje uit te schakelen en is stelt in vergelijking met Android niet veel voor. Ik ben er ook niet blij mee, maar als ik op grond van privacy kan kiezen tussen Ubuntu en Android dan is dat geen moeilijke keuze en wint Ubuntu het makkelijk.
Klopt, en dat is voor 'ons Tweakers' belangrijk. Probleem is alleen dat het grootste deel van de mensen, en dus de markt, het niet interesseerd wat er met hun gegevens gebeurd. Ik ben dus bang dat als dat het belangrijkste verkoopargument moet zijn Ubuntu weinig kans maakt echt door te breken (daarmee bedoel ik niet dat ik het ze niet gun trouwens ;)).

Edit: schrijffout

[Reactie gewijzigd door Hvanveldhoven op 6 februari 2015 16:23]

Dat komt omdat tot op heden privacy nog niet echt een Unique Selling Point is.
Privacy als USP van Google is simpelweg niet geloofwaardig.
Microsoft en Apple zijn niet Open Source en zitten vast aan US regelgeving.
En alle drie hebben simpelweg schijt aan zo'n beetje alles behalve geld.

Ik vermoed dat die blackphones, of hoe heten die dingen, dan weer te ver doorschieten, men wil ook niet "parano´de" overkomen..

Net zoals Canonical het nu doet met de servers en desktops zullen ze met telefoons waarschijnlijk hetzelfde doen:
De extra diensten als Landscape, Maas, support maar dan voor mobieltjes in de vorm van zakelijke diensten als remote lockouts, tracking etc voor beheerders, mobiele support, er valt eigenlijk genoeg te bedenken wat niets met reclame te maken heeft anders zou Canonical nu al failliet moeten zijn.
Je hebt gelijk, maar ik denk dat mensen alleen maar zagen en klagen over privacy maar hun keuze niet laten be´nvloeden daardoor.
Ik weet niet of dat perse waar is. Het probleem is dat er eigenlijk niks te kiezen valt. Het is Android, iOS of Windows Phone. Alle drie zijn het Amerikaanse megacorporaties die bovendien onder de Patriot Act vallen, waardoor je "privacy" met een korreltje zout moet nemen.

De enige alternatieven zijn Sailfish, Firefox OS, Jolla en Ubuntu, ware het niet dat deze allemaal nog in de kinderschoenen staan en eigenlijk alleen Canonical (Ubuntu) een echte non-profit organisatie is.
Dat is dan ook weer waar. Ik denk dat als er iemand in kan slagen, dan is het canonical.
Volgens mij is Mozilla de enige non-profit, Canonical is gewoon een bedrijf, wel eentje wat al sinds het begin verlies draait en niet te vergelijken is met de 3 grote. Zitten ook in Afrika en niet in de VS.

Edit: Schijnbaar is het bedrijf ingeschreven in de UK en is enkel Mark Shuttleworth Zuid-Afrikaans.

[Reactie gewijzigd door Skull88 op 8 februari 2015 02:52]

Welke smartphone gigant verkoopt je gegevens door dan?
Ik vind het verzamelen van de gegevens al erg genoeg.

Ben wel heel benieuwd naar hoe Canonical zich verhoudt hierin. Ik vind ze in de geruchten de laatste tijd niet positief naar voren komen, qua privacy.
hmm tsja want Android lag ook ver achter toen het op de markt kwam... ios, symbian en Windows Mobile lagen ook te ver voor?
Achterlopen? bedoel je die paar apps die niet ontwikkeld worden door de te luie ontwikkelaars in Europa?

Daarnaast alsof "enkel de apps" de smartphone / os maken. Soms kom ik wel eens mensen tegen met honderden apps op hun telefoon.. het kan aan mij liggen maar de logica?

Tevens zijn er vaak alternatieven in de Windows Apps store echter het is ook nooit goed ;)
Windows phone kun je gerust zeggen dat ze achterlopen, in Nederland was het in 2014 2.5% marktaandeel, dat kun je niet veel noemen.. Helaas!
Wel ben ik van mening dat de Windows Phone gaat groeien zodra de Windows 10 update er voor ons allen is.

Ik maak zelf gebruik van een Galaxy S4 prive en een Lumia 920 zakelijk, ik zou het liefst eigenlijk een Lumia hebben als prive telefoon mits het app aanbod ook degelijk was.

Verder denk ik dat Ubuntu het niet gaat maken met deze telefoon, zoals boven aangegeven is. De resolutie ligt wat aan de lage kant maar je moet niet vergeten dat het ook om een budget smartphone gaat van 170 euro, daar kun je immers niet al te veel van verwachten.
Ondanks dat de resolutie laag is en het een "budget" phone is met een quadcore.
Het is en blijft linux en zal dus ook wat minder nodig hebben om als een trein te draaien.
Ze hadden hier ook gewoon een dual core kunnen plaatsen, en gezien het feit dat de fabrikant wss niet zoveel euro heeft hoeven neertellen voor het OS alleen al, ligt de prijs ook al weer lager.
Als je opgelet had weet je dat 7.x smartphones niet meer worden ondersteund en ook niet zijn mee geteld. Dus het totaal percentage is nogal vertekend.

en nogmaals het app aanbod is gewoon goed echter zijn het vaak alternatieven. Dus zeg niet dat het er niet is, het is er niet zoals jij het wilt.

En die paar apps die ik dan niet heb die neem ik voor lief! omdat de lumia's betaalbaarder zijn dan de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door downcom op 6 februari 2015 16:13]

En die paar apps die ik dan niet heb die neem ik voor lief! omdat de lumia's

Kijk, gelukkig is niet ieder mens hetzelfde, wat jij hier verteld is een mening en per persoon verschillend, het is een echter een feit dat vele apps er niet officieel zijn voor Windows Phone zoals je zelf ook verteld.

Als je opgelet had weet je dat 7.x smartphones niet meer worden ondersteund en ook niet zijn mee geteld. Dus het totaal percentage is nogal vertekend.

De cijfers zijn van "2014 Market share" en "Shipment Value"
daar kijken ze niet naar de versie van het OS maar simpelweg het x aantal verscheept/verkocht.

betaalbaarder zijn dan de concurrentie.

Is ook niet helemaal waar, Lumia 930 en 1520 zijn ook wel boven de 350 euro, wat ik nog steeds een hoop geld vind. Als je het vergelijkt met andere toestellen van Samsung etc zijn de lumias nog niet zo goedkoop!
Enige apps waar mensen met WP over klagen die er niet voor zijn, zijn vaak die van Google.

Maar dat komt omdat Google te koppig is om apps voor WP te maken (qua apps, blijft Google liever een iOS slet)
Ok dus uit jouw link en Tweakers alles bij elkaar:
Specs
- 4,5"-scherm
- 960x540 resolutie
- 5 points IPS capacitive multi-touch screen. Protective Dragontrail display
- Quadcore MediaTek MT6582-soc, met vier Cortex A7-kernen op 1,3GHz.
- GPU Mali 400 up to 500 MHz
- 8MP back camera
- 5MP front camera
- 1 GB RAM
- 8GB Internal storage
- Battery LiPo 2150 mAh
- dual micro-SIM
- micro-USB OTG slot
- Jack 3,5 mm TRRS for earphones (CTIA)
- MicroSD slot, up to 32 GB
- Wi-Fi 802.11 b/g/n
- Bluetooth« 4.0
- 2G GSM (850/900/1800/1900)
- 3G HSPA+ (900/2100)
- GPS and A-GPS
- sensors :Brightness sensor, proximity sensor, accelerometer, eCompass, gyroscope


edit: Aah kijk hier zie je de volledige specs.
edit2:Ubuntu phone video voor de liefhebbers

[Reactie gewijzigd door Simyager op 6 februari 2015 17:41]

Grootste nadeel is het lompe design. De randen zijn veel en veel te groot in verhouding tot het scherm. De specs zijn vervolgens ook niet geweldig want voor 160 euro heb je een Huawei en voor 140 euro een Honor met flink betere specs.
Dit hebben ze mooi opgelost via 'Scope Cards'.
Ze hebben bijvoorbeeld de scope card 'Vandaag' waar je ongeacht een app zaken ziet die op vandaag van toepassing zijn. Ze hebben de card locatie, waar je zaken ziet die voor je locatie van toepassing zijn.
Op die manier hebben ze een aantal voordelen:
*Geen Apps op de manier zoals bij andere aanbieders in een grid.
*Makkelijk commercieel in te zetten (locatie card op een luchthaven geeft bijvoorbeeld het aanbod van tickets weer, in een supermarkt aanbod aanbiedingen, etc.).
*Makkelijk te ontwikkelen (HTML5, en eventueel QML).

Meer info:
http://www.bbc.co.uk/news/technology-31148661
Wat je zegt is niet helemaal juist. Apps zijn inderdaad eenvoudig te ontwikkelen met HTML5 of QML (zoals het gelinkte BBC artikel zegt), maar Scopes worden in C++ geschreven. Zie https://developer.ubuntu.com/en/scopes/
Hier had makkelijk een 5" ingepast of anders juist een kleinere telefoon kunnen zijn, nu is het een grote telefoon met klein scherm :S Verder ziet ie er wel strak uit, maar het OS moet ik eerst is een keer proberen voor ik daar over kan oordelen...

Met andere woorden, Ubuntu gaat imho niet aanslaan door deze telefoon!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 februari 2015 16:00]

Het is ook vrijwel zeker dat dit niet zo groot wordt als bijvoorbeeld mainstream Android, maar het is wel een leuke tweakers telefoon: je hebt echt iets speciaals. Overigens vind ik de renders van de hardware er strak uitzien!
Ik zou graag een Ubuntu telefoon hebben, alleen moet deze wel over fatsoenlijke hardware en een aangename resolutie beschikken.
Als de kickstarter wat haalbaarder was gezet qua prijs zou het misschien wel kunnen.
Desnoods zonder saffierglas, zelfs Apple lukt het niet hoe willen ze het voor elkaar krijgen bij Canonical :9 .
Bij Apple gaat het over miljoenen schermen, Canonical moet blij zijn met 100.000 lijkt me :)
Inderdaad, ik zit er eigenlijk wel een beetje op te wachten. Maar ik wacht nog wel even, er komen er nog wat met de tijd geloof ik...Heb thuis alles op ubuntu draaien en dat werkt gewoon prima
Dan zal je nog even geduld moeten hebben en wachten op de Ubuntu phone van Meizu...
Volgens de laatste geruchten zou die in maart uitgebracht worden.
Maar draait er nou ook echt een schone Linux-kernel op die telefoon, of zitten er binary delen in?
MediaTek SoC. Met Blob garantie dus. }>

Gelukkig geen "evil" PowerVR GPU/VPU Dit keer. Maar voor de ARM Mali 400 heeft [libv] het nog niet voor elkaar om er een volledige GPU stack voor te maken. Bovendien heeft de rest van de communtie een broerdtje dood aan MT omdat ze nogal hevige "GPL violator" zijn. Ze zijn van mening dat hun klanten de aangepast GPL code moeten vrijgegeven omdat zij niet direct aan consumenten leveren. Bovendien schijnt de code die MT genereerd van een belachelijk slecht niveau te zijn.

Bovendien doet MT op een hele bijzondere manier SoC's maken.
http://www.bunniestudios.com/blog/?p=4297

Mir(Nieuwe Ubuntu display softwarestack) is gelukkig speciaal gemaakt om te kunnen werken met Andriod GPU drivers.
Lijkt me een leuke telefoon.
Destijds met een Nokia N900 gespeelt Debian.
Maar een van de eerste dingen die me leuk lijkt is :)

sudo apt-get install mame :)

[Reactie gewijzigd door pabilo op 6 februari 2015 16:19]

Leuk maar geen input... spelen op een scherm lijkt me erg vervelend.
Ik ben erg benieuwd naar het OS, maak zelf al jaren gebruik van een Ubuntu VPS en zit er soms aan te twijfelen om mijn desktop ook te switche naar Ubuntu, nu het op telefoons daadwerkelijk uitkomt ga ik dat zeker in de gaten houden.

PS: ik weet dat het al jaren mogelijk is om je android toestel naar Ubuntu te switche, maar ik vond het toen nog niet goed ontwikkeld voor de phones
Ik wou ook naar ubuntu switchen maar het is enkel beschikbaar voor een klein aantal toestellen. Mijn acer zit er natuurlijk niet tussen...
"De telefoon heeft een 4,5"-scherm met een resolutie van 960x540 pixels en draait op een quadcore MediaTek MT6582-soc, met vier Cortex A7-kernen op 1,3GHz. Het gaat om een gewijzigde versie van de al al langer bestaande Aquaris E4.5."

Vind 169 beetje aan de dure kant voor deze specs, maar wil zeker ubuntu OS testen :) De alcatel pop C7 heeft dezelfde specs (op resolutie na) en kost 80 euro.. ook staat er niks over de camera, ram, opslag en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 6 februari 2015 16:07]

Hangt hier ook een goede ARM repository achter, zo ja is dat erg boeiend. Niet zozeer voor een telefoon maar eerder voor ondersteuning van de aankomende dragonbox pyra die debian gaat draaien en wel gewoon een toetsenbord heeft.

Maar ook voor een telefoon is het best wel prettig om wat volwassen software die niet vertelefoniseerd is aan boord te hebben.
Het lijkt me een interessante telefoon waarvan ik vermoed dat deze vanwege de lage marktpenetratie ook niet erg aantrekkelijk is voor malware-schrijvers. Interessant prijspunt voor een zakelijke (en veilige?) telefoon met internetmogelijkheden.
Hoewel ik het OS zeer waardeer vindt ik de telefoon zelf lijken op een baksteen. De hardware is ook niet echt concurrerend met de rivalen. Ik denk dat ik deze voorbij laat gaan...
Jammer dat ze niet gemaakt hebben wat ze wilde.
Snelle CPU met veel ram en docking mogelijkheid.

Mogelijk een Atom Baytrail met 4GB mem al een stuk meer lijkt op een PC-Phone.