Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Submitter: kramer65

De eerste duurdere smartphone met Ubuntu Touch, de Meizu MX4, komt snel uit in Europa. Dat belooft Ubuntu-maker Canonical. Inmiddels is het toestel beschikbaar in China. Het is de tweede Ubuntu-telefoon die in de verkoop gaat.

De Meizu MX4 is oorspronkelijk een Android-telefoon, maar de fabrikant heeft deze versie voorzien van Canonicals mobiele besturingssysteem. Het toestel is er in de opties zilver en goud, schrijft OmgUbuntu. Het toestel kost 1799 Chinese yuan, omgerekend en inclusief btw zou dat momenteel neerkomen op rond 306 euro.

Het Ubuntu-toestel heeft een 5,4"-scherm met een resolutie van 1920x1152 pixels. De Meizu-smartphone draait op een octacore MediaTek MT6595-soc. Wanneer het toestel uitkomt in Europa, is onbekend, maar volgens Canonical is dat 'snel'. Het zou de tweede Ubuntu-smartphone zijn die in Europa in de verkoop gaat, na de BQ Aquaris E4.5 Ubuntu Edition.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Misschien een domme vraag he.

Maar een normale consument heeft toch niks aan een ubuntuphone of wel?

Ik bedoel apps als

Ad.nl
Nu.nl
Whatsapp
Viber
Bankieren apps

En nog meer van zulke apps zie ik niet zo snel in hun 'store' tevoorschijn. Hoe kan je een non-tweaker overhalen te halen??
Het lijkt me heel moeilijk voor een nieuwe speler op de telefoonmarkt om nu nog tussen Android, iOS en WP te komen (WP heeft het in sommige markten ook al moeilijk genoeg maar ik verwacht dat dat wel gaat lukken MS erachter).

Ik weet niet of Ubuntu echt hele mooie features in hun OS heeft, maar op prijs concurreren wordt heel moeilijk gezien het feit dat je voor een appel en een ei al een Android of WP telefoon hebt, op apps concurreren gaat sowieso niet lukken zoals jij ook al aangeeft.

Op specificaties lijkt me ook hopeloos omdat er maar een paar bedrijven zijn die de hardware fabriceren die alle telefoonbouwers gebruiken. Op accuduur lijkt me om voornoemde reden ook vrij kansloos: ze gebruiken dezelfde hardware en Android, iOS en WP ontwikkelen dit onderwerp al jaren.

Misschien dat ze een heel mooie UI hebben, maar daar zijn voor Android zat skins en launchers voor beschikbaar.

Waarom zou ik zo'n telefoon zou moeten kopen ontgaat mij dan ook volledig. Weet iemand wat het USP van deze toestellen is (niet het feit dàt het Ubuntu is maar wat je meer met je telefoon kan doordat het Ubuntu is)?
Dat het Ubuntu is (of in ieder geval niet een van de grote 2-3) is juist heel belangrijk. Ongeveer 96% van alle smartphones draait op slechts twee operating systems die worden geleid door slechts twee bedrijven. Beide bedrijven komen ook nog eens uit 1 land.

Ik vind deze situatie alvast onwenselijk en meer mensen en ondernemers vinden dat ook. Daarom wordt er gewerkt aan alternatieven, zoals Ubuntu, Jolla's Sailfish OS en Mozilla's Firefox OS.

Uiteraard zijn deze systems in het begin nog niet zo verfijnd als de meer volwassen producten van Google en Apple. Voor het grote publiek zijn er dus nog wel wat tekortkomingen, maar we moeten niet vergeten dat de eerste iPhone op veel punten eigenlijk achterliep op Symbian, BlackBerry en Windows Mobile (de leidende platforms voor smartphones op dat moment). De eerste iPhone had zelfs nog geen app store...

Maar op de lange termijn heb je er als consument heel veel aan dat er goede alternatieven komen. Concurrentie drijft innovatie en zorgt voor lagere prijzen. En in het geval van het (mobiele) internet is het ook belangrijk dat er wereldwijd alternatieven zijn voor alleen de Amerikaanse reuzen. China en Rusland begrijpen dat goed en stimuleren lokale bedrijven als alternatief voor Google/Apple/Microsoft. De gevaren van deze afhankelijkheid betreffen o.a. privacy (zie wat Snowden bekend heeft gemaakt), economische afhankelijkheid en daarnaast neemt ook de (bedrijfs)spionage toe. In Europa mogen we ons daar ook wel wat meer bewust van worden...
Ik ben het eens met zo'n beetje alles wat je hierboven schrijft, maar dat doet naar mijn mening niets af aan wat ik schrijf.

Een OS gaat geen succes worden alleen maar omdat het iets anders is dan wat iedereen heeft of omdat concurrentie op de lange termijn beter is voor de consument of omdat we als Europa wat in te brengen moeten hebben tegen de VS/China/Rusland etc.

De eerste iPhone was qua functionaliteit minder dan sommige andere telefoons van die tijd, maar had wel degelijk een USP in een heel sterke touch UI en had bovendien de marketing van Apple om er de aandacht op te vestigen. Smartphones waren destijds sowieso nog niet zo gemeengoed als nu, dus de situatie was heel anders.

Ik gun het Ubuntu, Sailfish, BBOS, Firefox OS en dergelijke van harte, maar zonder een echte unieke verbetering of de marketing van een megacorp ben ik bang dat ze zich tevreden zullen moeten stellen met een heel, heel kleine niche.
Het zal zeker niet makkelijk worden, daar heb je gelijk in.

Maar om er dan maar niet aan te beginnen... Ik denk altijd maar 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Daarom heb ik Jolla tot nu toe gesteund door de telefoon te kopen en de tablet te bestellen. En vervolgens steeds minder US based cloud services gebruiken.
Je bedoelt tussen iOS en Android. Android is niet in marktaandeel gedaald. WP pakt een beetje van iOS af. Maar Android stijgt nog steeds in marktaandeel. Langzaam maar gestaag.
Dat mensen WP als grote speler noemen komt meer omdat het aantal WP gebruikers op Tweakers gemiddeld velen malen hoger is dan in de wereld buiten ICT.

En denk zelf ook niet dat Ubuntu marktaandeel verwerft. Terwijl hun idee mooi klinkt. Hoe goed een OS ook is, dan is het alsnog lastig om markt te krijgen. Het gaat niet om hoe goed een OS is. Als je met een superieur OS nu aankomt, kun je nog geen marktaandeel verwerven.
Android groeit ten koste van WP en IOS?
Dat klopt in ieder geval niet in Europa.

Wie de verkoopcijfers van dec,jan,feb van '13,'14 en 14','15 tegenover elkaar zet in Europa krijgt een ander beeld:

Het marktaandeel IOS is gegroeid:
18% in 2014
20.9% in 2015

Het marktaandeel Windows Phone is gegroeid.
9.1% in 2014
10.1% in 2015

Waar het aandeel van Android daalde met ~3% procent.
Wat mij betreft is er ook meer ruimte dan ooit in de markt voor een vierde speler die innovatie komt brengen.
Ik kijk naar wereldwijde cijfers. Had ik inderdaad moeten vermelden. Ik wou niet gaan cherry picken naar verschillende landen / regio's. Want dan kan ik ook bijvoorbeeld bepaalde regio's erbij halen waarbij Android nog een hogere marktaandeel heeft dan Windows op de desktop. Maar beetje objectief zijn mag toch wel? Vanuit beide zeiden.

Als je bijvoorbeeld naar Windows Phone kijkt welke wereldwijd 33.5 miljoen telefoons verscheept heeft in 2013. En in 2014 34.9 milijoen kan dat nog steeds een verlaging zijn in markt aandeel als de andere partijen nog veel meer groei hebben in het aantal verscheepte aantallen.
Tussen 2013 en 2014 heeft android een groei gehad van 200+ miljoen toestellen. Dan in vergelijking is het raar als je die zaken in procenten gaat uitdrukken als je ziet hoeveel meer Android gebruikers er elk jaar bij komen. Dat is echt gigantisch, en vooral in Azie, Zuid Amerika en 3e wereld landen.

Windows Phone heeft op zich een solide percentage. Geen grote ups en downs. Maar er gebeurt echt totaal niks spannends. Het lijkt alsof ze een solide vaste fan club hebben die niet groot is maar wel altijd WP telefoons koopt. Maar de gewone man hem dus niet ziet staan en niet koopt tot aan de dag van vandaag.

Daarnaast is er ook zoiets als: Het beste wint niet altijd. Zelfs als zou Windows Phone technisch en op alle vlakken superieur zijn aan Android. Dan alsnog zou het geen marktaandeel kunnen verwerven. Dit komt eigenlijk door het monopolie wat Android zo'n beetje verworven heeft. Echt gezond is dat niet, kijk naar naar onze Desktop geschiedenis bij Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 18 mei 2015 20:06]

Denk dat je deze device ook eerder moet zien als het begin van een streven naar een 'alles is 1 systeem' gebeuren. Enerzijds afstappen van het 'apps' model voor je telefoon, en anderzijds evolueren naar een 'notifications and livefeed' desktop omgeving.
Zelf merk ik al dat ik het 'storend' vind dat dit nog zo 2 gescheiden werelden zijn, die eigenlijk enkel gescheiden zijn doordat ze initieel een andere evolutie hadden.
Je merkt echter meer en meer dat deze scheiding eerder synthetisch is, en het veel logischer zou zijn als je de scheiding smartphone/desktop gewoon zou weghalen.
Dit toestel lijkt me daar eerste stap voor, en binnenkort komt Win10 eraan voor het grote publiek.
Ben benieuwd of google meestapt in die nieuwe realiteit, of het gaat proberen vasthouden aan het huidige model,met het risico de boot te missen , en we binnen 5 jaar allemaal met windows of ubuntu op onze telefoon lopen.
Je hebt helemaal gelijk dat de één platform-formule uiteindelijk de winnaar gaat zijn, en ik vind het fantastisch hoe Ubuntu daaraan werkt. Op dit moment denk ik echter wel dat theduke1989 een valide punt aanstipt; ik kan het de gemiddelde leek niet uitleggen waarom ze een Ubuntu Phone moeten kopen wanneer ze voor dezelfde prijs een enorme keuze aan Android telefoons hebben.

Maar voor mij is de keuze wel duidelijk; ik wil een open source telefoon waarmee ik NIET mijn hele leven upload naar de google servers.
iOS is al afgeschreven vanwege het closed source karakter en de prijs natuurlijk.
Windows Phone is afgeschreven omdat het ook niet open source is en ik bovendien niet wil dat MS net zo'n macht op de markt van smartphone OS-en krijgt als ze op de desktop hebben (en ohja, ik vind winphone gewoon kut werken)
Android begon als open source project, maar mettertijd wordt het steeds minder open source. Daarnaast vind ik het niet fijn dat ik mijn contacten, mijn locatie en wanneer ik met wie bel altijd upload naar de Google servers.
En na een tijdje Firefox OS geprobeerd te hebben vind ik dat gewoon totaal kut werken; de wekker kon niet eens op tijd afgaan.

Ubuntu zou ik graag op mijn telefoon hebben omdat het:
A ) Een enorm sexy en gebruikersvriendelijke UI heeft
B ) open source is,
C ) het eindelijk écht linux op de telefoon is, straks draai ik gewoon een apache server vanaf mijn telefoon!
D ) ik mijn leven niet meer upload naar google (héél belangrijk voor mij!)
E ) ik nieuwe dingen uitproberen leuk vind! :)

Kortom; zodra dit ding beschikbaar is in NL ben ik de eerste die er z'n zuurverdiende centen tegenaan zal gooien!

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 18 mei 2015 15:24]

Daarnaast vind ik het niet fijn dat ik mijn contacten, mijn locatie en wanneer ik met wie bel altijd upload naar de Google servers.
Waarschijnlijk de nodige andere mensen die dat gezellig voor jou doen. Er lopen er ongetwijfeld genoeg rond met een Android phone / Google account die jouw contactgegevens hebben. ;)

[Reactie gewijzigd door n-evo op 18 mei 2015 16:50]

Ik weet het. Daarom moet toch iemand beginnen met iets anders te gebruiken? :)
google creëert zelf toch wel kansen en probeert echt wel aandeel te krijgen in de hele markt. denk maar aan Chrome OS. momenteel betekent dit OS nog niet veel maar moest dit toch zo worden opent dit voor Google weer nieuwe mogelijkheden.
je kunt met ubuntu touch bijna iedere website 'omtoveren' tot een lens/appje

wat voor meerwaarde bieden dat soort apps tozv de website? just curious, zijn dat niet veredelde websites?

eerste release draait ook niet om de apps, functionaliteit zal later uitgebreid gaan worden.
Eens met je laatste zin hoor, maar het voordeel van een app tov de website?
- Notificaties
- Toegang tot storage van device om files/gegevens op te slaan
- Direct toegang tot camera en microfoon, locatie, enzovoort

De app van Nu of AD is in mijn ogen ook niet echt nodig, maar een Whatsapp, Viber of bank-app des te meer :)
Notificaties kunnen ook via websites en dus ook via web apps.

Toegang tot storage is af en toe gezeur, maar toegang tot microfoon, camera, locatie en enzovoort is ook gewoon beschikbaar.

Leuk leesvoer over bijvoorbeeld de microfoon aanspreken: https://aerotwist.com/blog/voice-memos/
Notificaties kunnen via de website zoals T.net, maar die worden dan niet in je notificatiescherm getoond.
Tuurlijk wel, https://developer.mozilla...docs/Web/API/notification er is een notificatie API dat gewoon OS notificaties triggerd
De bedoeling is dat Websites dit allemaal straks kunnen. Alle punten die jij benoemd zijn allang bedacht en verschillende implementaties van. Echter moet het nog een `standaard` worden.
Qua apps maakt het me niet veel uit, de meeste draai ik op mijn tablet.
Maps echter wil ik wel op de telefoon hebben.

Wat ik belangrijker vind is die vraag of je root rechten hebt? Dus zelf alles kan aanpassen.
Normaal wel, het is dan ook een "developers phone". Als ik er geen root rechten op heb, dan zal ik 'm ook niet kopen...
Ik gebruik alleen Whatsapp.

Persoonlijk zou ik graag een Ubuntu Phone willen hebben aangezien thuis alles iig een soort van smaakje in ubuntu draait. Bovendien kan er ook voor Ubuntu Phone nog goed een app uitkomen voor wat je hier in de lijst aangeeft. Als het systeem doorbreekt komen de apps vanzelf. Het systeem hoeft niet perse door te breken door de apps, dat helpt wel maar is niet een vereiste.
Android draait ook op een linux kernel. Het zou me niks verbazen als ze de Android API er in steken.
Als whatsapp geen kritisch gebruik maakt van de Play service van Google. Kan je met gemak Whatsapp draaien op Ubuntu als ze net als BB de dalvik VM erop hebben gezet.

Het is alleen jammer dat Google met Play services eigenlijk portability van apps tegengaat.
Ik ben zelf heel erg geïnteresseerd in een ubuntu portable OS maar in dit geval bevalt de telefoon me gewoon helemaal niet..

Veel te groot, "zilver of goud" waarom geen zwart? En een stroomslurpende MTK soc aanboord, nee dankje..

Ik denk niet dat dit voor "normale non-tweakers" consumenten echt een geschikte telefoon is, maar we zullen zien.. En sommige mensen (zoals ik) doen niet bijster veel meer dan bellen, mailen, browsen, beetje youtuben, en muziek luisteren. Een lichter OS die langer meegaat is voor mij altijd een dikke prima maar dat moet eerst nog maar eens getest worden..
Veel apps zijn er inderdaad nog niet, maar ook nog niet veel gebruikers.
Hopelijk komen er meer apps als er meer gebruikers zijn en vice versa...

Ik zit al lang te wachten op de Ubuntu phone, en ik denk niet dat ik echt veel apps ga missen. Telenet Triiing, daar kan ik natuurlijk al achter fluiten. Maar dingen zoals Strava (en andere gps trackkers), mailclients, ... zullen wel snel genoeg door iemand gemaakt worden.
We zullen het moeten zien. Zelf ben ik bezig met een opleiding tot webdeveloper en heb de ambitie om straks apps voor Ubuntu Touch te gaan schrijven / porten. Mijn twee systemen draaien bereids Linux; mijn werklaptop heeft een Ubuntu 15.04 installatie en mijn HTPC draait OpenELEC. Heb er nog geen dag spijt van gehad en mis Windows absoluut niet.
precies, het kan best. Zeker als developer is er veel ruimte om leuke dingen te doen met open source. Ubuntu Touch is zeker interessant, ik heb het zeker in mijn lijstje van mogelijke nieuwe telefoons.

Als de hardware maar een beetje redelijk is ga ik er voor...
Whatsapp komt er aan: https://www.youtube.com/w...feature=youtu.be&t=53m40s

Er is geen datum bij bekend, maar het is in ieder geval iets.

[Reactie gewijzigd door moeilijkenaam op 18 mei 2015 09:40]

Wat ik enorm mis in dit toestel is de HDMI-uitgang. Het hele idee achter een telefoon met Ubuntu was juist dat je deze kon inprikken in een monitor en dan een volledige desktopomgeving tot je beschikking hebt.
Dat is niet correct. Je bent in de war met de Ubuntu Edge, het mislukte crowdfunding project
Convergence staat nog altijd op het programma voor de Ubuntu phone. Het is dus nog steeds de bedoeling dat je je Ubuntu phone kan omtoveren tot een desktop...
of een USB 3.x of USB-C poort waarbij je het beeld over USB kan overbrengen. Op een USB-3/C dock met hdmi/displayport uitgang.
Wat ik ervan heb begrepen is dat je een Ubuntu-phone in een "dock" moest prikken en dat daar de kabels naar de betreffende randapparatuur werden ingeprikt.
Nog meer versnippering, komt de consument niet ten goede, en ontwikkelaars moeten echt platformen gaan laten vallen of maar half ondersteunen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen en of scopes wel op kunnen tegen de traditionele apps.
De trend is naar HTML voor alles. Met HTML 5 kun je nagenoeg alles wat een app kan. Met HTML 5 wordt de versnippering als gevolg van OS-en tegengegaan. (HTML = OS onafhankelijk)
HTML als echte markup language voor je views ja. Je moet verder ook niks anders erin willen doen. Erachter zou je eigenlijk iOS code of Android code willen hebben die de DOM api aanspreekt. CSS kan altijd zo.
HTML 5 gaat echt wel wat verder dan alleen markup. In combinatie met javascript kan nagenoeg elke applicatie gerealisserd worden. Verder ondersteund HTML 5 standaard al muziek en video toepassingen.
Ik bedoel als vervanging voor Javascript dus een DOM Api welke gewoon Android Java is of iOS Objective C of swift is. Dan kun je ook af van Javascript op je mobieltje. Heb je wat efficiëntere code.
Is toch beter als je maar 2 echt grote partijen hebt die samen 90% van de markt in handen hebben en dus minimaal hoeven innoveren en hun eigen eco systeem stevig verdedigen?
Het is in principe dit toestel, maar dan met Ubuntu Touch als besturingssysteem:

http://www.meizu.com/en/products/mx4/features.html

Jammer dat er geen SDCard slot in zit. |:(
Het ontbreken van een SD-slot is voor mij eigenlijk wel een "dealbreaker", tenzij de 64-GB variant aantrekkelijk is geprijsd. Ook vind ik 2GB RAM te weinig voor een toestel; mijn huidige heeft 3GB. Een nieuw toestel moet een stap vooruit zijn - niet achteruit.
Ik had eigenlijk liever de ZTE Z9mini als ubuntu phone gezien, heel wat handzamer dan zo'n onhandige Note kloon.
Lekker smal de Z9mini en 5".
Ik vraag me wel 1 ding af:

Kan je op deze telefoon ook Android Flashen als Ubuntu toch niet is wat je wil?

Want de orginele Meizu Mx4 draait ook op de MediaTek MT6595
Denk dat je dan gewoon de mx4 pro zou moeten aanschaffen. En bij andere mensen kijken als ze deze hebben of het je bevalt. De mx4pro heeft wel een ander resolutie dan de ubuntuphone.
Dat komt omdat er ook een niet PRO versie van deze telefoon verkrijgbaar is:

Dit is geen reclame maken.. maar een product link

Deze telefoon heeft ook gewoon een schermresolutie van1920 x 1152

Het besturingsysteem is dan wel Flyme 4,0 maar dat is wat we gewend zijn bij Meizu.

Dus ik die qua hardware geen beperkingen.
Link dan gewoon naar de Meizu site:

http://www.meizu.com/en/products/mx4/features.html

ipv zo'n link met tracking ;)
En hoe zit dat als je een MX4 met android heb? kun je die (later) omzetten naar ubuntu dmv herinstall oid?

(offtopic: zat toevallig gister te kijken om er een te bestellen, met android heb je een MX4 al voor 244 ex verzending en overige bijkomstigheden)
Ik denk dat dat wel moet kunnen, mits de bootloader het ondersteund en unlocked is. Net als op pc gewoon de os flashen die je wilt.
Ik ben wel benieuwd naar volledige vrijheid op de slimme telefoon/pda. Wel moet zo'n toestel dan meer geheugen, een SDXC kaart-uitbreiding en een koppelbaar toetsenbord krijgen. Eigenlijk wacht ik al jaren op een serieuze opvolger van de mini-computer Psion series 5MX omdat het ding wat sleets begint te raken. Misschien komt het er nu eindelijk van?
Prachtig principe.
Draai al Ubuntu op de desktop en een phone die mobiel en desktop samenbrengt in 1 toestel (middels dock) zou fantastisch zijn. Is natuurlijk nog niet helemaal zover met dit model maar het is een stap in de goede richting.
Ik ben heel erg benieuwd maar het unbuntu besturingssysteem voor de smartphone. :) Deze telefoon lijkt mij erg mooi alleen een vreemde resolutie te hebben ? :) hopelijk komt er snel een mogelijkheid om hem unbuntu op de note 4 te installeren !
De resolutie is het gevolg van de aparte beeldverhouding: de telefoon heeft een breder scherm, en daardoor meer pixels in de breedte nodig.

In de praktijk zul je daar niets van merken, je scherm lijkt even scherp en apps schalen automagisch naar de goede breedte.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True