Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

De Meizu MX4 met Ubuntu Phone gaat per 25 juni in de verkoop in Europa. Het toestel was al beschikbaar in China en is inmiddels de derde Ubuntu-telefoon die officieel in Europa in de verkoop gaat na de BQ Aquaris E4.5 en E5.

Dat meldt onder meer OmgUbuntu woensdag op basis van informatie van Meizu. De Meizu MX4 is vanaf donderdag te bestellen via de internationale Meizu-winkel en gaat over de digitale toonbank voor 299 euro. Het Ubuntu-blog meldt dat de wijze van verkrijgen van de telefoon wel eens vreemd zou kunnen zijn: via het zoeken van een uitnodiging in een 'origami'-muur. Op moment van schrijven lijken alle MX4-telefoons uitverkocht en is er nog niets te zien van een eventuele startende verkoop van de telefoon.

Het oorspronkelijke Android-toestel heeft een 5,4"-scherm met een resolutie van 1920x1152 pixels. De smartphone draait op een octacore MediaTek MT6569 soc, heeft 2GB ram, een 20.7 megapixel camera en een 2 megapixel frontcamera. De interne opslag beslaat 16GB en het geheel wordt van energie voorzien door een 3100mAh-battterij.meizu mx4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

ubuntu telefoons:
BQ Aquaris E5 HD
• 5” Capacitive multi-touch screen with 5 simultaneous-detection points
• Dragontrail glass for scratch and impact resistance
• 13 megapixel camera with autofocus and dual flash
• 16 GB internal memory with MicroSD slot for extra storage (up to 32GB)
• Dimensions 142 x 71 x 8.65 mm
• Weight: 134g
• Full HD (1080p) camera for super-sharp video recording
• Slots for two micro-SIM cards for phone use across multiple networks
~200euro

BQ Aquaris E4.5
• Slots for two micro-SIM cards so you can use your phone on more than one network
• Dragontrail glass for scratch and impact resistance
• 8 megapixel camera with autofocus and dual flash
• Full HD (1080p) camera for super-sharp video recording
• 8 GB internal memory with MicroSD slot for extra storage (up to 32GB)
• Dimensions: 137 x 67 x 9 mm
• Weight: 123g
~170euro

hoewel ik groot voorstander ben van hippie-software, zou ik je deze telefoons niet adviseren.
DE key feature van canonical/ubuntu is de mogelijkheid om je toestel als desktop in te zetten. Die functie wordt -niet- door de bovenstaande toestellen ondersteund!. Het model die de genomede desktop-modus bevat zal pas later dit jaar beschikbaar komen.

DE Bq Aquaris E4.5, en de E5, evenals de Meizu MX4 zijn afgekapte android toestelln. De eerste 'echte' ubuntu phone komt dus later dit jaar

zie ook; http://www.omgubuntu.co.u...ic-agreement-ubuntu-phone

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 24 juni 2015 10:26]

DE key feature van canonical/ubuntu is de mogelijkheid om je toestel als desktop in te zetten.
Hoewel ik dat een leuke feature is zie ik het mezelf niet veel gebruiken. Niet genoeg om alleen daarom zo'n telefoon te willen.
Voor mij is de keyfeature dat ik me prettiger voel bij Canonical dan bij Google, Apple of Microsoft. Alle drie die bedrijven hebben meermaals laten zien dat ze er niet vies van zijn om hun OS te gebruiken om andere diensten aan je op te dringen. Denk bv aan de Google Apps die bijna verplicht zijn op Android telefoons en iTunes dat door Apple wordt gepushed. Nu is Canonical ook niet helemaal brandschoon maar toch een stuk minder erg dan de drie grote spelers.
Enigzins gerelateerd is dat de grote jongens er niet zo happig op zijn dat de gebruiker zelf dingen aan het OS gaat veranderen. Het kan wel maar je moet door een hoop hoepels springen. Bij Ubuntu verwacht ik een stuk minder barrieres om zelf te beslissen wat je met je hardware wil doen.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 24 juni 2015 13:07]

Ik heb je reacties niet gevolgd, dus ik denk dat je dit al weet, maar ik zie daar vooral kansen liggen voor SailFish OS van Jolla. Een europees bedrijf, wat privacy in gedachten houd bij het maken van een os en je kan er Android apps op installeren. Dat klinkt voor mij erg goed! :)
IMO is DE key feature een grotere open source 'mindset' dan op android. De kans is groot dat er heel wat apps met gpl/apache/mit licenties aankomen. Voor android moet je hiervoor al snel je toevlucht zoeken in de F-Droid repository, anders is het huilen met de pet op om al die reclame/need to pay.
Helemaal mee eens. Na het lezen van dit Arstechnica-artikel blijkt Android toch niet zo open-source als het zich voordoet.

Daarbij komt dat ik mij er op Android mateloos aan erger hoe Google mij continue nieuwe privacy policies laat "tekenen" voor het continue uploaden van mijn locatie, geļnstalleerde apps en met wie ik allemaal bel. Gezien ik groot tegenstander ben van het hele overheid-sleepnet voor alle communicatie, stoort het mij danig dat er dan bedrijven zijn die voor het gebruik van hun producten eist dat je je hele digitale leven naar hun servers uploadt.

Ik heb Ubuntu Touch laatst eens op mijn OnePlus One geflashed en ik vind het echt lekker intuitief werken. Op mijn Oneplus werkt echter van alles niet (zoals bijvoorbeeld bellen; toch vrij essentieel voor een telefoon :) ). Omdat ik bovendien de groei van Ubuntu Touch wil helpen bevorderen ga ik morgen zo'n telefoon proberen aan te schaffen.. :)
Cristian Parrino, VP of mobile at Canonical, said during a briefing with The INQUIRER:
"This is a device for enthusiasts. We want to make sure the right people are buying the Meizu MX4 Ubuntu Edition, for the right reasons."
Meizu MX4 Ubuntu Phone
These invitations will be made available via an interactive origami wall on the Meizu website which will go live on Thursday, and will be "randomly generated" daily.
If you manage to get yourself an invitation, the Meizu MX4 Ubuntu Edition - which is already available to developers in China - will be available to purchase for ¤299 in silver and gold versions.
Parrino remained tight-lipped when asked how many invitations will be made available, but said: "We are not going for massive volume, but most will be able to get an invite."
Voor wie de MX4 Ubuntu variant graag wilt kopen en het linkje zoekt:

Let op! De interactieve 'Origami Wall' komt pas live op 25 juni 2015
en wordt gedurende de dag 'at random' vernieuwd.
Dus wil je je kans wagen?...'Go click, search and buy'!
Origami Wall: http://www.meizu.com/en/ubuntu/os.html :Y)
Productinformatie: http://www.meizu.com/en/ubuntu/index.html

Mocht je gewoon alleen willen klikken en een uitnodiging vinden?
Doe een mede-tweaker een plezier en post de code hier:
Meld hier uw kortingscodes/coupons

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 24 juni 2015 15:47]

Je moet inloggen met een Flyme-account. Aanmelden stelt niet veel voor, maar om alleen te klikken...
Ik denk ook dat een winnaar aan het mailadres vast zit.

Maar goed. Ik vind het alvast een flutsysteem. Nu twee account gemaakt en 0 succes. :(
makkelijk, maak een account op hun store.
Ga met de tor browser naar die wedstrijd. Geen succes na drie beurten?Renew de tor browser identity en doe voort tot je een invite hebt.
Nadien krijg een een mail met de bestel link
Wil je een smartphone als desktop gebruiken dan is dat waarschijnlijk al eerder mogelijk met Windows Phone. Hierbij heb je gelijk gratis office erbij en zit je in een stukken volwassener OS. Ja ubuntu voor PC is volwassen, maar de telefoonversie mist nog een aantal key features.
Windows 10? :)

Nee, we beginnen maar niet weer een Ubuntu VS Windows. Maar Windows is in gebruik wellicht makkelijker, gebruikers van Ubuntu stellen heel andere eisen.
Let op dat dit nog niet het toestel is dat je als desktop PC kan gebruiken. Die functie wordt Convergence genoemd. De eerste telefoon met die functie heeft een voorzichtige release date van oktober, maar dit zou nog uitgesteld kunnen worden als Convergence niet op tijd klaar is voor productie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juni 2015 10:26]

Vziw is Convergence een software feature die redelijk krachtige hardware vereist. Volgens mij is het wel de bedoeling dat het het ooit te draaien is op deze Meizu, dmv een update in de toekomst.
op de bovenstaande toestellen gaat het -niet- werken (zeg geen nooit - maar kans is zeeer gering) zoals je zelf schrijft vereist dit stevige hardware. De ubuntu phone welke eind dit jaar komt zal na verwachting 8core cpu bevatten, 6gb ram en eoa fancy gpu-chipje. het is meer hardware afhankelijk, en verwacht dus niet dat de Meizu middels update geschikt gemaakt gaan worden.
Persoonlijk denk ik dat de Convergence wel een belangrijke functie is. Zelf gebruik ik Ubuntu in het dagelijkse leven op mijn desktop en Ubuntu Mate op mijn laptop. Ik zou het fijn vinden als ik een ubuntu phone met convergence zou hebben.
Wat overigens wel enorm fijn zou zijn is als er een soort Chomecast achtig apparaat ou komen maar ik denk dat het wat te ver pushen zou zijn. Dat zou alleen kunnen als Ubuntu op de telefoon succesvol zou worden.

That said; ik hoop dat users het niet neersabelen in verband met apps voorkeuren of bestaande mobiele O.S. zoals Android. Overigens kan Ubuntu nog wel eens veel apps kunnen krijgen aangezien een deel van de bestaande software voor Ubuntu desktop zou kunnen draaien op de phone als de interface het toe laat.
Het is misschien een beetje off-topic, maar toch:

Ik hoop dat Tweakers deze telefoon eens reviewt in de nabije toekomst. Hoewel het bij smartphones vaak gaat tussen Android, iOS en Windows Phone en (in (veel) mindere mate) Blackberry en Sailfish, vind ik het fijn dat er toch nog andere alternatieven zijn.
Het zou fijn zijn om van die alternatieven ook een eerlijke review te zien, die ook de bedoelingen van het OS/ de fabrikant niet uit het oog verliezen.
Namens mezelf kan ik alleen maar zeggen dat ik stilaan beu gekeken ben op Android en iOS en zou daarom graag meer info zien verschijnen over de mogelijke andere opties. "Voor ieder wat wils" is hopelijk een motto waar Tweakers niet doof voor is.

[Reactie gewijzigd door BeheGOD op 24 juni 2015 12:54]

Waarom kan deze wel ¤ 299,- kosten terwijl ze voor de Internationale MX4 met Android nog nog ruim ¤ 400,- durven te vragen. Belachelijk eigenlijk, het zijn 100% identieke toestellen.

Al die goedkope varianten van AliExpress (~ ¤250,-) zijn denk ik Chinese varianten met locked bootloaders die ook niet te unlocken zijn, ook niet echt interessant dus.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 24 juni 2015 10:29]

Belachelijk eigenlijk, het zijn 100% identieke toestellen.
Yup, en daarop aanvullend.. het artikel hier op T.net maakt melding van een 8-core MT6569,
Het oorspronkelijke Android-toestel heeft een 5,4"-scherm met een resolutie van 1920x1152 pixels. De smartphone draait op een octacore MediaTek MT6569 soc, heeft 2GB ram, een 20.7 megapixel camera en een 2 megapixel frontcamera.
Onze buren maken melding van een MT6592:
een 5,3-inch IPS scherm met 1920 x 1152 pixels, een MediaTek Octa-Core MT6592 processor, 2GB werkgeheugen, een 20,7 megapixel Sony camera en een 5 megapixel front-camera.
@ T.net: Dit zijn de juiste gegevens:

5.36 inches
Chipset MediaTek MT6595
CPU Quad-core 2.2 GHz Cortex-A17 & quad-core 1.7 GHz Cortex-A7
GPU PowerVR G6200 MP4
Camera Secondary 2 MP, 1080p@30fps


Wat ik vooral gedurfd vind van meizu is dat hun telefoons over een schermverhouding van 16:10 beschikken. Zo had de mx2 bijvoorbeeld een 4.4" scherm met 1280x800. :)

[Reactie gewijzigd door GS88 op 25 juni 2015 06:56]

Ik wil wel een ubuntu phone en zeker aan die prijs, maar er ontbreekt toch wel nog de gmail en andere google apps, net als een deftige camera app.

De android versie is ook nog niet te duur voor die specs, maar de vraag is of het stock android is.
Het is maar wat je mooi vindt. Onoverzichtelijk, groot, lomp, inefficient met schermruimte. En het groeperen op conversaties geeft mij altijd veel minder inzicht in welke mails er nu nieuw zijn en welke niet. Op datum is veel overzichtelijker.

Anyway, ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar doe mij maar Thunderbird.
Geary draait wel op Ubuntu, maar (nog) niet op de telefoon.

Er is wel een andere mooie mail-app: dekko https://uappexplorer.com/app/dekko.dekkoproject
De Android-versie draait op Flyme, dat is een zwaar aangepaste versie van Android. Toch vind ik het prijsverschil belachelijk, de MX4 is in China allang sterk in prijs verlaagd en de internationale versie is nog steeds veel te duur.
Er bestaat blijkbaar al een gmail app: https://uappexplorer.com/...ory=communication&q=gmail

[Reactie gewijzigd door Oljoner op 24 juni 2015 13:23]

Op Amazon.fr kan je de mx4 ook kopen voor 299 : http://www.amazon.fr/Meiz...sr=8-1&keywords=meizu+mx4. Ik vermoed dat dit de internationale versie is maar dat staat er niet expliciet bij.

[Reactie gewijzigd door MichaelGH op 24 juni 2015 10:46]

Ik vind zelfs ¤ 299 behoorlijk aan de prijs voor een toestel met 2GB RAM en 16GB niet-uitbreidbare opslag. Voor dat geld krijg je een OnePlus One met 3GB RAM en 64GB opslag die al een jaar oud is en bovendien over een vlottere SoC beschikt.
Inderdaad erg prijzig. Moet wel zeggen dat ik mijn MX4 PRO voor 330 euro heb gekocht. Ik vind het wel een verrassende stap aangezien Meizu een heel eigen Android variant (Flyme) heeft en daar niet zomaar van af stapt.
Waarom kan deze wel ¤ 299,- kosten terwijl ze voor de Internationale MX4 met Android nog nog ruim ¤ 400,- durven te vragen. Belachelijk eigenlijk, het zijn 100% identieke toestellen.
De verkoopprijs van de meeste telefoon heeft maar weinig te maken met de productiekosten. Er wordt een afweging gemaakt tussen wat mensen willen betalen en hoeveel ze er kunnen verkopen. De prijs die voor de meeste winst zorgt wordt gekozen.
\veel toestel voor het geld. maar zou er toch liever Android op hebben. De apps maken of breken het systeem.
Vergeet niet dat er ook andere doelgroepen zijn. Ik heb op mijn Nexus 5 maar 5 apps geļnstalleerd en al maanden geen nieuwe meer. Daarnaast heb ik nog de helft van de standaard Google Apps uitgeschakeld. Liever een paar goede apps dan al die rotzooi in de Play store.

Kort samengevat: Ik zie potentie, ook met weinig apps. Daar het gebruiksmodel van een Ubuntu gebruiker verschilt van de gemiddelde iOS en Android gebruiker.
Helemaal mee eens. Ik heb een tijdje Firefox OS gebruikt op mijn telefoon, en ik verbaasde over het feit dat ik eigenlijk geen enkele Android app echt miste. Ik gebruik email, de browser, en nog wat kleine dingetjes. Maar verder niks dat niet te vervangen is.

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 24 juni 2015 12:05]

Same hier, ik gebruik een handvol apps. Ik vind apps bij voorbaat kansloos, ik zie meer in mobiele websites, welke in veel gevallen zowat alle benodigde funcionaliteit bieden die een app ook biedt, en ook nog eens cross-platform (voorbeeld: facebook website / app).
Je mist natuurlijk wel hardware specifieke functies zoals een camera kunnen gebruiken in je app natuurlijk.
Volgens mij zijn zaken als GPS locatie uitlezen, en camera opstarten ook te starten vanuit een browser indien de gebruiker daar voor kiest..

Correct me if i'm wrong..
Dan moet de webapp die als vervanging voor een app dient, daar wel gebruik van maken. Als gebruiker kun je dat niet even aanzetten ofzo. Dat moet gebouwd worden. En ik vertel je: dat is NIET eenvoudig, rekening houdend met 2347862 verschillende browsers op 359872 verschillende apparaten.
Dan kan je natuurlijk altijd gewoon de android versie van dit toestel kopen ;).
Die is natuurlijk ook een stuk duurder meteen. Naast dat ik al voorzien ben van een goed toestel.
Die is niet een stuk duurder, zie http://www.honorbuy.com/313-meizu-mx4-smartphone.html, hij is zelfs goedkoper.
Bij DEZE winkel is de de Android versie van de MEIZU MX4 zelfs ¤294.45.
Een voor mij belangrijk verschil: Honorbuy heeft een EU warehouse, het wordt verscheept vanuit Italiė.
Nu ik https://uappexplorer.com wat doorblader, lijkt het app aanbod me zeker voldoende.
Het enige wat ik zou missen is whatsapp (zelf geen fan van, maar mijn omgeving gebruikt het) ..
Zou dit toestel graag kopen, maar de 16GB interne opslag gooit wat mij betreft roet in het eten omdat het niet uit te breiden is d.m.v. een micro-SDXC kaart. Ik zou niet weten waar ik mijn muziekcollectie moet laten aangezien online streamen belachelijk duur is dankzij de huidige limieten.
Dat is inderdaad wat bij mij ook een beetje roet in het eten gooit. Blijkbaar zou de internationale versie van de MX4 geleverd worden met een geunlockte bootloader. Wellicht kan je de 32GB versie flashen met een Ubuntu firmware.

Maar dat wordt dus hopen op:
- Dat Meizu die firmware beschikbaar stelt.
- En dat de MX4 internationaal goedkoper wordt (is nu 480 Dollar). Want de Chinese versie (goedkoper) is blijkbaar wel gelocked.

Wat ook jammer is, is dat de MX5 op 30 juni aangekondigd wordt. En die waarschijnlijk volledig van metaal zou zijn. Daar hou ik wel van, maar hoelang het duurt en of daar überhaupt een Ubuntu versie van komt is nog maar de vraag.
Dat is momenteel even koffiedik kijken. Zelfs 32GB vind ik (anno 2015) aan de krappe kant, tenzij het uit te breiden valt. Mijn muziekcollectie is al dik 35GB; dan heb ik het nog niet over de foto's en filmpjes die ik maak.