Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties
Submitter: StefandeGroot

Ubuntu voor smartphones moet in de toekomst alle normale Linux-applicaties kunnen draaien. Dat blijkt uit een screenshot dat verscheen op de Google+-pagina van Michael Hall, een van de ontwikkelaars van Ubuntu voor smartphones.

Het screenshot toont slechts Firefox en GIMP die als desktopapplicatie draaien op Ubuntu Touch, zonder verdere integratie voor het kleine telefoonscherm. De applicaties draaien bovenop de Unity 8-telefooninterface. Ontwikkelaar Hall postte het screenshot met de tekst 'meer hierover volgt snel'.

Downloadsite Softpedia voelde Hall aan de tand, die snel reageerde op het verzoek op extra uitleg. Het blijkt te gaan om een screenshot van een 4,7" Nexus 4-scherm waarbij XMir X11-applicaties draait op desktopinterface Unity 8, die al een tijd in ontwikkeling is. De code die het draaien van desktopapplicaties binnen de mobiele interface mogelijk moet maken, is nog vers en zit nog 'vol met bugs'. Ook zijn de applicaties nog niet voorzien van een op mobiel of touch gerichte interface.

Canonical, het bedrijf achter Ubuntu, is al lange tijd bezig met het samenvoegen van de desktopversie van de Linux-distributie met de mobiele variant. Het doel is dat in de toekomst een mobiel apparaat omgetoverd kan worden in een desktopversie als de daarvoor bedoelde randapparatuur wordt aangesloten. Dat toekomstbeeld is bekend onder Ubuntu Convergence.

Nexus 4 Ubuntu Phone Unity 8 XMir

Nexus 4 met Ubuntu voor smartphones, Unity 8 en XMir

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

GIMP op 4,7 inch xD

Maar dit opent wel deuren! Ik heb wel beetje ervaring met Qt ontwikkeling en zou op deze manier dus makkelijk kunnen ontwikkelen voor dit OS!

Wat ook nog superhandig is dan, is dat je gewoon een desktop applicatie ontwikkelt met schermgrootte beperkingen, dus niets van echt apparaat of emulator/simulator nodig!

[Reactie gewijzigd door Boy op 14 oktober 2015 09:20]

werkt best eenvoudig: https://wiki.ubuntu.com/Quickly
deze week mijn eerste desktop app in elkaar aan draaien

is niets meer/minder dan QT+Glade+Python, maar via quicky eenvoudig in gebruik en te publiceren. Voldoende documentatie voor beschikbaar; denk een mooi instap systeem voor deze die hun scriptje naar apje willen zetten :)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 14 oktober 2015 09:57]

Hey, das leuk! Die kende ik niet nog niet.

HIer een filmpje even snel bekeken om te zien hoe het eruit ziet (want er zijn geen screenshots op die pagina)

Het werkt dus met Python...
Ik mag de scriptaal python echt niet, vindt dat getab maar niks.
Ik ben meer voor de C talen waar het bracketscoped is.
Dus ook JavaScript.
Lua vind ik ook wel ok als bindings.
Het bijzondere van python is niet dat je moet inspringen, maar dat je de accolades weg mag laten. Inspringen moet in C ook, al trekt de compiler zich er niets van aan. De vraag is dus alleen of accolades iets anders dan ruis toevoegen. Wat mij betreft niet.
in C hoef je inderdaad niet in te springen daarom ben je niet verbonden aan een specifieken inspring paradigm, dus je mag zelf bepalen hoe je inspringt,
echter zijn er natuurlijk wel voorschriften, wat wel netjes is om je daar aan te houden, zodat iedereen het kan lezen.
brackets geven duidelijkheid over waar een block begint en eindigd, dat mis ik bij python.

ook vind ik voor beginners bracket based talen een goed begin.
daarom beveel ik altijd Javascript aan, (ook omdat er veel over te vinden valt.)

ik vind de non strict talen zeer storend.
omdat je veel mag doen, en daardoor ook veel fouten kan maken, waar een compiler toestaat.
en als ik Javascript schrijf gebruik ik altijd een semicolon.
daarom vind ik bracket based talen ook een stuk veiliger, deze laten je niet toe bepaalde fouten niet te maken.

edit: ik vind het inspringen alleen juist zeer irritant.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 14 oktober 2015 14:35]

ook vind ik voor beginners bracket based talen een goed begin.
Voor een beginner is een meer sematische taal met tekstuele start en stop van een blok statements nog veel duidelijker dan brackets.
If <expressie>
then
statement
...
endif

[Reactie gewijzigd door 80466 op 14 oktober 2015 15:36]

Misschien wel.
Ik had eerder al gezien dat Ubuntu Phone apps ook iets dergelijk konden doen met 'convergence' . Hier kan je ook zien wat er gebeurt als je je device aansluit op een monitor.

Nu ik ook echte desktop apps zie ben ik helemaal blij :9~ . Ik weet wel dat er veel Linux software ook beschikbaar zijn voor ARM, er waren zelfs van die SmartQ tablets (6 jaar geleden al!!!)in de omloop met (aangepaste) Ubuntu erop, dus ik vraag me af waarom die Apps nu niet gewoon beschikbaar zijn op de 'nieuwe' Ubuntu Touch en de convergence. Maar aan de andere kant waren het toen nog wel resistieve touchscreens, met pennetjes :P . Dus het hele UI moet ook aangepast worden voor de multitouch :+ .
Zeer interessante ontwikkeling.
Zo komt er zee aan bestaande software beschikbaar voor smartphones.
Ik vraag me af of je dan ook eindelijk weer de performance krijgt van native apps.

Mij valt op dat op Android elke suffe app vele tientallen megabytes geheugen wegvreet, en de alle GPU power wordt vooral ingezet om leuke animaties te doen zodat je niet merkt hoe traag het eigenlijk gaat.
Een complexe Qt (of zelfs x11) applicatie op een embedded systeem gebruikt maar een fractie van het geheugen en loopt grafisch lekker vlot op een 600MHz ARM (een smartfoon van 60 euro heeft doorgaans een >1GHz CPU) zonder enige accelleratie (geen OpenGL dus, gewoon een platte framebuffer die de CPU pixel voor pixel moet vullen).

[Reactie gewijzigd door cdwave op 14 oktober 2015 14:19]

Dit is goed nieuws voor de ontwikkeling van Ubuntu Touch. Oke, er is nog wel wat werk te verzetten, maar hierdoor zullen er in 1 klap veel meer applicaties beschikbaar komen. Dat zal ontwikkelaars van Linux applicaties ook aanmoedigen om zonder veel werk hun applicaties een Ubuntu Touch interface te geven.

Al een maand of 2 gebruik ik nu een Ubuntu Phone (MX4) en het is toch een verademing om mee te werken. Ook al is het nog niet klaar voor het grote publiek. Er zijn nog wat bugs te pletten en wat features ontbreken nog. Een aantal applicaties is nu ook nog niet overweldigend, maar met een nieuw mobiel besturingssysteem is dat ook niet gek. Het is dan ook mooi als straks gewoon elke Linux applicatie zal gaan werken. :)

Op convergence zit ik zelf trouwens niet te wachten met mijn Ubuntu Phone. Heeft bij mij wel meer waarde bij een Ubuntu Tablet. :)

Unity 8 komt trouwens in OTA-7 beschikbaar. Die wordt binnen 2 weken verwacht.
Als jij deze gebruikt. Hoe zit het met bijvoorbeeld WhatsApp, Android spelletjes die je wilt spelen enzo? Ik wilde deze ook halen maar ik kon echt niemand vinden en geen echte reviews over het gebruik. Het ging allemaal over de interface. Kun je Android applicaties draaien? Wat zijn de nadelen? Kun je deze al met een dock als PC gebruiken? Ik heb nog steeds serieuze interesse in een Ubuntu telefoon mochten de functies die ik gebruik er ook echt inzitten.

[Reactie gewijzigd door ArawnofAnnwn op 14 oktober 2015 09:51]

Ubuntu Touch kan niet gebruik maken van Android apps. Canonical wil dit namelijk niet. Er zit echter wel van Android code in Ubuntu Touch. Dit is vooral om de hardware te laten draaien.
WhatsApp werkt niet. Als Ubuntu Touch groot genoeg wordt, dan zal WhatsApp waarschijnlijk wel een app voor Untuntu Touch gaan ontwikkelen. Je kan wel gebruik maken van Telegram.

De dock is officieel nog niet mogelijk. En een dock is er ook nog niet. Dat komt in de toekomst met een convergence telefoon. Al zijn er al Youtube filmpjes waarin het al getoond wordt, dus het is wel al mogelijk. Alleen nog niet af.
Ok, dus op dit moment heeft het nog niet veel nut om er eentje aan te schaffen. Jammer. Als Whatsapp zou werken en het dock beschikbaar is wil ik er een hebben. Lijkt me echt perfect.
Duurt wel erg lang, volgens mij heb ik de eerste demo al gezien in 2012

https://insights.ubuntu.c...p-on-a-docked-smartphone/

Draaide zelf toen ook al een ubuntu boven op android op een note1. De hele UI moest dan via VNC.

Inmiddels zijn telefoons hier snel zat voor, het is ook wachten tot de 1e goede implemetatie komt. Microsoft is er ook al mee bezig.
Als jij deze gebruikt. Hoe zit het met bijvoorbeeld WhatsApp, Android spelletjes die je wilt spelen enzo? Ik wilde deze ook halen maar ik kon echt niemand vinden en geen echte reviews over het gebruik. Het ging allemaal over de interface. Kun je Android applicaties draaien? Wat zijn de nadelen? Kun je deze al met een dock als PC gebruiken? Ik heb nog steeds serieuze interesse in een Ubuntu telefoon mochten de functies die ik gebruik er ook echt inzitten.
Toevallig heb ik gisteren Ubuntu Touch voor het eerst op mijn Nexus 5 gezet en gisteren en vanochtend ermee lopen 'spelen'.

Persoonlijk vind ik het geen vervanger als daily driver. Teveel dingen die je als logisch ervaart in Android/iOS zijn hier nog niet goed geregeld (auto inlog in apps) en vele 'apps' zijn gewoon web-based.

Android apps draaien er, zover ik weet niet (direct) op. Ubuntu heeft zijn eigen App Store en daar kan je normaliter je 'apps' (web-based) goed draaiend krijgen. Wellicht kan je met de Terminal wat dingen pushen naar UT, maar voorlopig is het niet gebruiksvriendelijk genoeg voor dagelijks gebruik (als leek)

Positieve kanten; het ziet er gelikt uit en draait best aardig - niet alle animaties zijn even vloeiend op mijn N5 - en is een verfrissing ten opzicht van Android of iOS.

Maar er is imo nog een lange weg te gaan.
Web-based apps vind ik vaak voldoende. Als voorbeeld is er een nu.nl app. Wat heeft het als meerwaarde om hiervoor een gelikte app te maken van een paar MiB, terwijl een tiental KiB ook een lekker werkend geheel maakt?

Veel spellen die beschikbaar zijn draaien anders (niet web-based natuurlijk) gewoon erg lekker. Ook de grafische 3D-spellen werken erg soepel. Onder Android is dat vaak wel anders.
Trouwens zijn de standaard geÔnstalleerde apps ook gewoon te verwijderen.

Binnenkort komt OTA-7 uit en dan zijn er weer nieuwe verbeteringen door gevoerd. Hopelijk ook wat dingen waar jij nu tegenaan loop.
Je merkt wel dat er enige vertraging zit in een web-based app in tegenstelling tot een native app; de native app toont allereerst een UI - daardoor lijkt het misschien alsof er wat meer vaart inzit omdat de app direct iets grafisch toont - terwijl daarentegen de web-based app zichzelf moet 'inladen' en de eerste seconden niks toont.

Ik heb een aantal jaar geleden gepledged voor de Ubuntu Touch telefoon (die er helaas nooit is gekomen omdat het doel niet werd behaald op IndieGoGo) maar de Nexus apparaten zijn een uitgesproken kans om UT goed aan de tand te voelen.

Wellicht dat ik over een aantal maanden het nog een keer een poging ga geven, maar het zou schelen als Canonical er zelf wat meer effort in zou stoppen om UT een volwaardig systeem te maken, i.p.v. de community er aan de slag mee te laten gaan.
Er is inderdaad enige vertraging, maar een native app, zoals je zelf meldt ook. Als een web-based eenmaal geladen is dan is die ook snel.
Al is er trouwens wel een verschil tussen de diverse web-based apps. De beste hebben ingebouwde navigatie en die hebben mijn voorkeur. Anderen laden na de eerste pagina in de browser.

Jij bedoelt de Ubuntu Edge. Dat zou inderdaad een mooie telefoon geweest zijn. Nu werken ze daar feitelijk ook nog steeds naar toe. Alleen duurt het wat langer.
Dat ligt er heel erg aan hoe een app gebouwd is. Er zijn zat technieken om dergelijke vertraging in het inladen te voorkomen; de meeste applicaties en platformen implementeren ze echter domweg niet.

Ik noem een cache manifest, een HTTP header die aangeeft dat het device een 'installatie'-cue moet geven, ...
De messenger van Ubuntu ondersteunt out of the box een hele groep van IRC tot FB, omdat het waarschijnlijk handig is 1 interface daarvoor te hebben enzo...

Zo gevonden is er een Yowsup python library, of deze..... edit: heeft geen toegang meer tot whatsapp, zo mijn twijfel is bevestigd door amx.

Het zou me niet verbazen als je Android apps kunt draaien op Ubuntu

@amx, het zou mooi zijn als er met Ubuntu virtualisatie instructie sets voor mobiele cpu/chipsets komen(of zijn die er al? onbenoemd), een sandbox op je telefoon? :)

[Reactie gewijzigd door Canule op 14 oktober 2015 12:24]

Yowsup werkte bij mij niet. Afgelopen week getest op een Ubuntu desktop. Ter info: het wordt vanuit Whatsapp zelf geblokkeerd. Ik kreeg wel een sms, maar bij aanmelden volgt de melding "not authorized"

Ook lees ik dat er in sommige gevallen mensen toegang tot hun Whatsapp account kwijtraken.

Android apps kun je via VM draaien (AndroVM)
Enigszins offtopic:
Waar heb je de Ubuntu Phone besteld/gekocht en hoeveel heeft het je gekost?
Ik heb de Meizu MX4 bij Meizu zelf gekocht voor § 299. Ondertussen niet meer voorradig. Voor overige toestellen zie: http://www.ubuntu.com/phone/devices
Dit is wat Microsoft had moeten doen, maar zij beperken zich tot universal store apps en dus niet echt een volledige windows desktop. Ben benieuwd of Ubuntu een beetje werkbaar wordt. Lijkt me erg leuk.
En dan alle kritiek op zich halen dat desktop apps helemaal niet optimaal werken op zo'n klein scherm?

Edit: Waarom is dit -1? Sorry, maar is er hier ook maar iemand die denkt dat Photoshop op een 4 inch scherm lekker werkt? Want dat is de situatie die ze hier bij Canonical nu proberen te creeŽren: waar desktop apps ook op je mobiele scherm draaien.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 14 oktober 2015 09:50]

Het gaat er dan natuurlijk om dat de desktop apps op een externe monitor kunnen draaien.
Aan de screenshot te zien is dat niet het enige doel.
De screenshot laat alleen zien dat het kan. Uiteraard is fotobewerking op een smartphone niet ideaal, maar zoals al eerder gezegd: voor dergelijke apps kun je je foon op een extern beeldscherm aansluiten om zo'n app te draaien. Ubuntu Touch als "Ubuntu-on-the-go". :)
Je kan op deze manier dus een smartphone (met ubuntu touch) gebruiken als mailservertje? Of iets anders lichtgewicht draaien?
Ehm, die universal desktop apps kunnen in het geval van Microsoft alleen op een extern scherm worden getoond. Dat probleem hebben ze niet. Ze halen er alleen wel alle kritiek mee op de hals dat de 'apps' niet stabiel zijn. Dat is namelijk wel wat mensen tegenwoordig verwachten van alle software die op een smartphone draait i.t.t. software die draait op een 'computer'.
GIMP enkel en alleen op een smartfoon misschien niet, maar stel dat het op een tablet kan die in de toekomst wellicht ook Ubuntu ondersteunt dan zie ik daar best mogelijkheden. Je hoeft zoiets niet te gebruiken voor de zware bewerkingen, maar bijvoorbeeld gewoon wat kleine dingen checken in het veld bijvoorbeeld om te kijken of je camerasettings goed staan i.c.m. het histogram vs einddoel of andere lichte bewerkingen.

Dat soort dingen kan prima op de hardware van foon of tablet denk ik en dan heb je lang niet altijd een heel groot scherm nodig. Een groot scherm + desktop is IMO handig als je heel gedetailleerd aan de slag gaat, zware bewerkingen doet en/of veel bewerkingen achter elkaar. Maakt eigenlijk niet uit of het GIMP is of een vergelijkbaar programma, best te gebruiken mits je daar de juiste toepassing in praktijk voor vindt.
Voor vingerbediening zijn desktop applicaties inderdaad niet echt geschikt.

Maar de resoluties van de telefoons zijn vaak wel hoog genoeg om desktop applicaties, redelijk, goed weer te geven.

Dus muis en toetsenbord aansluiten een klaar. Het is wel een beetje staren maar je kunt onderweg wel aan de slag.

Fresnel lens :P of desktop monitor en je setup is compleet voor goede productiviteit.
Zeer waarschijnlijk komt deze functionaliteit medio volgend jaar wel beschikbaar in telefoons met een Intel-processor, alle geruchten wijzen daarop.
Vooral nu Panos Panay (de man achter de Surface-lijn) ook de telefoon-lijn onder zijn hoede heeft gekregen kan het bijna niet anders dat ze de "Surface-phone" aan het ontwikkelen zijn/uit gaan brengen.
Dit is wat Microsoft had moeten doen, maar zij beperken zich tot universal store apps en dus niet echt een volledige windows desktop.
Je bedoelt zoals de surface phone die Microsoft in 2016 gaan uitbrengen? Ze willen daar dolgraag mee opscheppen, maar je zal nog even moeten wachten :)

Op de huidige windows phones zijn enkel universal apps mogelijk om een eenvoudige reden: Ze kunnen draaien op een ARM processorarchitectuur, waar oude win32 applicaties dat niet kunnen. Dat, en MS heeft een mooi framework voorzien om applicaties te laten schalen op schermen van alle groottes, wat ervoor moet zorgen dat je gebruikerservaring op je telefoon optimaal is.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 14 oktober 2015 10:02]

zijn het dan x86 telefoons?
Nee het zijn tot nu toe allemaal ARM telefoons waarop Ubuntu Touch/Phone op draait. Er zijn namelijk voor open-source software wel (meestal) een ARM versie te vinden. ;)
Het geweldige aan "open source" software is dat de source open is, en je dus helemaal nooit op zoek hoeft naar een versie voor jouw processor. Je kunt namelijk altijd gewoon de source code compileren voor je platform van keuze, of dat nou x86, MIPS, ARM, Microblaze, Leon, SH of een 68k is. Zolang er maar een compiler voor is.

Overigens heeft Ubuntu vooralsnog het probleem dat je de distributie moet bouwen op de machine waar hij voor bedoeld is (of tenminste eentje die er genoeg op lijkt). Dat geldt niet voor de losse applicaties, die kun je altijd wel cross-compileren. Compileren op een telefoon is niet leuk. De telefoon distro van Ubuntu wordt voor zover ik weet ook op ARM machines gebouwd (en dat duurt lang...). Er zijn ook cross-compiler vriendelijke distro's zoals XFCE die je prima op een embedded device kunt zetten.
XFCE is een desktop environment. Je kunt gewoon een app compileren op een x86 PC voor een ARM, dat is echt geen probleem. Neem anders een kijkje bij Ubuntu-SDK en dan zul je zien dat je zelf kunt kiezen voor welke architectuur je je app wilt compileren. Op een telefoon compilen heb ik nog niet gezien, maar met de blik naar de toekomst zou het ook geen probleem moeten zijn.

Dit alles niet iets nieuws en was al lang en breed beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 14 oktober 2015 14:22]

Dan klopt de titel van dit artikel niet helemaal... (of het is weer clickbait)
"elke Linux-applicatie"
Als we op die manier gaan miereneuken dan kun je ook zeggen dat Android apps ook linux applicaties zijn en dus ook moeten werken.

Wat de auteur hierbij bedoeld is dat er nu gewerkt wordt aan het compatible maken van de phone om ook desktop apps te kunnen draaien, zodat er later naadloos 'convergence' kan plaatsvinden.

Als ze later ook x86 telefoons verkopen, dan kan je gewoon wel "elke Linux-applicatie" draaien. Op dit moment zijn alleen ARM telefoons beschikbaar waarop Ubuntu Phone/Touch draait, dus ik vind het al mooi dat ze dit enigzinds aan de praat hebben gekregen en geeft mij weer hoop en moed om ook mijn eigen apps voor het platform te schrijven.
Klopt. Dat hadden we eerst uitgebreider opgeschreven, maar dan kun je weer de andere kant op gaan mierenn*ken ;) Dat je eigenlijk elke applicatie wel weer kunt compilen, etc. etc.

Maar geen clickbait m.i.
Het is (vind ik ook) geen clickbait. Er zal altijd wel iemand zijn die beweerd dat het anders kan.

Als er mensen zijn die gaan bekritiseren over clickbait dan moeten die personen ook onderbouwende kritiek leveren samen met een betere titel. Dat is dan wel zo netjes en help je ook (in die persoons ogen) anderen mee...
Mooie ontwikkeling. Je pc in je broekzak.
Inderdaad. Vooral als je hem aan een scherm en toetsenbord kan hangen.
Alleen als je hem aan een toetsenbord, muis en scherm kan hangen, want vensters op zo een klein scherm werkt niet erg fijn lijkt me.
Uiteraard. Dat is ook het idee achter het convergence idee. Je hebt je pc in je broekzak overal en altijd bij je. Je hebt de typische telefoon apps, maar ook alle full blown software die je nodig hebt. Al naar gelang op waar en hoe je werkt gebruik je dan je apps en/of de full blown software. Interessant concept zeker nu mobiele hardware zo krachtig is geworden en opslag voor velen grotendeels in de cloud plaatsvindt.
Inderdaad. Dit zal een vrijere variant zijn van de functionaliteit die Microsoft bied met Windows Phone 10. Ik zou wel blij zijn als de docks van Microsoft (en anderen) via USB 3.1 gaan lopen en alle communicatie (USB, beeld, geluid, etc.) via bestaande/open standaarden. Het laatste wat ik wil zien in deze situatie is dat het stuk loopt op fragmentatie. Gewoon je telefoon aan welk dock dan ook kunnen hangen en daarmee dus echte vrijheid creŽren.
Je kan Continuum ook gewoon gebruiken via Miracast en je tb/muis koppelen via bluetooth.

Maar het zou mooi zijn als inderdaad alle docks gewoon "domme docks" zijn die met alle type telefoons/besturingssystemen werken.
Ik hoop dat ze die scheiding net zo gaan aanbrengen als dat Microsoft met Continuum gedaan heeft.
Ik denk echter dat cloud technologie weinig te maken heeft met het draaien van een fullblown linux desktop op je telefoon. Het is eerder een gevalletjes efficienter omgaan met je resources. Gisteren nog Mint op mijn macbook geinstalleerd, 6GB voor een complete desktop installatie met browser, imaging en office software. Dat is gewoon super!

[Reactie gewijzigd door Tomazzo op 14 oktober 2015 10:23]

offtopic:
Met Windows 10 erop zal dat niet veel anders zijn hoor :+
Ik kan niet wachten totdat ubuntu voor mobiel uit is. De enige App die ik graag zou zien is Whattsapp, en dan ben ik definitief over.
Ik kan niet wachten totdat ubuntu voor mobiel uit is. De enige App die ik graag zou zien is Whattsapp, en dan ben ik definitief over.
Je kan Ubuntu Touch gewoon draaien als je een Nexus apparaat hebt. Je moet er wel wat handelingen voor doen (rooten en daarna - omdat het de makkelijkste manier is - multi rom installeren waarna je Ubuntu Touch kan installeren) en er is geen Whatsapp app op dit moment, alleen 'web-based'.
Klopt, en 'web based' werkt alleen als je ergens een device met whatsapp hebt draaien. Ik heb dan wel een nexus toestel, maar als ik deze omzet naar ubuntu werkt het geheel helaas niet meer... Ik meen te weten dat in de toekomst android apps op ubuntu kunnen worden gedraaid?
Misschien Android op een VM draaien ergens op een goedkoop VPSje? ;) Kan je vanaf daar Whatsapp web draaien
dan moet je er vervolgens je mobiele nummer aan koppelen, er moet vast een hackmethode zijn. Mischien leuk om is uit te zoeken!
Dat kan: hij activeert door middel van een code die je per SMS ontvangt. Die kun je dan gewoon intypen.
Wel, er is nog duidelijk werk aan, maar ik vraag me af waarom je het op deze manier gaat doen, het lijkt me logischer dat applicaties later kunnen melden of ze hier uberhaupt wel geschikt voor zijn. Zoals GIMP en Firefox hier draaien gaat natuurlijk niemand dat gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 14 oktober 2015 09:24]

Gimp met touch hoeft ook niet echt voor mij. Maar een draadloze manier om een display aan te sluiten lijkt me wel wat. Helemaal niet verkeerd om altijd je computer bij je te hebben.
Op je kleine smartphone scherm is het misschien niet altijd handig, maar als je de telefoon (net als de nieuwe lumia's) op een extern beeldscherm kunt aansluiten wordt het toch behoorlijk interessant. Niet in de laatste plaats voor mensen die voor hun werk veel op bezoek moeten bij externen en nu geen laptop mee hoeven te nemen, maar alles in hun broekzak/colbert kunnen opbergen.
Ziet er uit als VNC op je mobiel. Wat ik vaak gebruik om de pc thuis te besturen.
Zonder gekheid, dit opent deuren! een erg mooie ontwikkeling. Ik hoop dat dit het begin is van de smartphone evolutie. Wat op dit moment stil staat, op weer een snellere cpu of net iets meer ram geheugen na.