Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

KDE heeft met Plasma Mobile een softwarebibliotheek aangekondigd voor gebruik op smartphones. Het gaat om een mobiele versie van de Plasma Active-interface die al op verscheidene tablets kan draaien. Vooralsnog gaat het om een prototype.

Om zijn nieuwe interface voor smartphones te demonstreren heeft KDE een video vrijgegeven waarop alle functionaliteit van de software is te zien. Plasma Mobile is vooralsnog alleen als prototype vrijgegeven en kan volgens de makers door ontwikkelaars worden gebruikt om gebruikersinterfaces voor smartphones mee te maken. Ook is het onderdeel van Plasma Phone OS, een volwaardig mobiel besturingssysteem dat onder andere apps geschreven in Qt kan draaien.

Doordat het nog gaat om een vroege versie van de mobiele software is nog niet duidelijk welke smartphones er uiteindelijk ondersteund zullen worden. Aannemelijk is dat vooral Ubuntu-smartphones compatibel zullen zijn met Plasma Mobile. Daarvan zijn er overigens nog maar weinig.

KDE bracht zijn grafische omgeving voor tablets al enkele jaren geleden uit. Er zijn echter nog steeds maar weinig apparaten waar de Plasma-software op geïnstalleerd kan worden. Het gaat voornamelijk om relatief onbekende tablets die gebaseerd zijn op het Meego-besturingssysteem.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Een aantal opmerkingen ter verduidelijking:

Eeerst echter een disclaimer: Ik ben een van de hoofdontwikkelaars van Plasma, en werk voor Blue Systems aan Plasma en Plasma Mobile. Onderstaande is dus informatie uit eerste hand, maar niet neutraal. Hou dat even in je achterhoofd.

Het filmpje is inderdaad in Nederland opgenomen, om precies te zijn in het mooie Nijmegen. Het is in samenwerking met quagga.nl ontstaan, en toont een vroege prototype van een mobiele stack gebaseerd op KDE's Plasma. Jup, ik heb hier een AH mobiel simkaartje gebruikt, dichtstbijzijnde supermarkt enzo, maakt allemaal weinig verschil.

Design dus. Het design is verre van af. De nieuwigheid ligt dan ook niet in het design, maar in de vrije software stack en het concept erachter (ondersteuning voor allerlei soorten apps, incl. Android, uitwisselbaar ontwerp, open en participatief proces, etc.). Er is belachelijk weinig design werk aan te pas gekomen zelfs, en dat is zeker te zien. Ik begrijp dat het sommigen zo niet bevalt, maar het is dan ook een tussenversie waar ongeveer nul aandacht aan het visueel en interactief design besteed is, dat was simpelweg niet de focus en ook nog niet aan de orde. Dan nog, zonder visueel materiaal is zoiets veel te abstract en zou niemand zich voor kunnen stellen waar het om gaat. Zo werkt het menselijk brein nu eenmaal, het heeft plaatjes nodig, lappen tekst (zoals deze, ik zie de ironie) worden doorgaans overgeslagen.

Nu we de shell (de workspace zeg maar) hebben draaien kunnen we ons erop richten hoe we willen dat de user interface eruit komt te zien. We zitten op dit moment samen op de jaarlijkse KDE conferentie in Spanje, en maandag is een meeting gepland om het design en UI gedeelte te kickstarten.

Dit is, zoals al aangegeven dan ook geen product, maar de aankondiging dat we aan een product willen maken, en een uitnodiging om eraan deel te nemen. Het is nog verre van de kwaliteit en het uiterlijk dat we een eindgebruiker voor zouden willen schotelen, maar dat is ook niet het punt. We maken Open Source software, en daarmee gaat gepaard dat we een project voorstellen waar het nog overal aan rammelt, het is een open proces. Het voordeel is dat, mocht je de amibitie hebben, je deel kunt nemen. Je kunt kerncomponenten van het hele platform, inclusief de user interface, het onderliggende systeem en dat soort dingen allemaal meebepalen. Waar elders krijg je die kans?

Dat wil zeggen dat de UI en het systeem helemaal los staan van elkaar. Het geheel is modulair opgebouwd, het is als het ware een shell, die een user interface voor een bepaald apparaat laadt. Deze user interface is uitwisselbaar, en zo shippen we op een mobieltje dus gewoon een andere UI dan op een desktop om maar een voorbeeld te noemen.

De essentie van dit prototype is puur technisch, en het is veel te vroeg om over het design te oordelen, al is dat natuurlijk het makkelijkste als je niet veel verder kijkt dan het filmpje. Het is ook verder niet erg, dit is simpelweg een normale reactie op een "release early, release often" model als je de amibitie hebt om een product op de markt te brengen. Men is het niet echt gewend zo, bijna alle bedrijven werken achter gesloten deuren. Wij doen dat soort dingen anders, en er zijn goede redenen voor.

Dat allemaal gezegd hebbende, ik waardeer de feedback, en we zullen zeker nog een hoop werk ook in de design kant steken. Hou het dus in de gaten, en blijf vooral kritiek leveren (liefst productief, want we luisteren erna en pikken graag nieuwe, goede ideeen op).

\edit: grammo

[Reactie gewijzigd door sebas op 25 juli 2015 19:33]

Over ontwerp gesproken, wat is precies de gedachte achter spotify.com rippen?

http://imgur.com/zPfdFX8

Niet zo netjes... Lijkt dezelfde Webflow template te zijn maar de kleuren zijn wel precies de nieuwe visuele stijl van Spotify. Tot en met het nieuwe kleurtje groen.

[Reactie gewijzigd door Daenney op 25 juli 2015 21:21]

Indien het effectief een webflow template is die hergebruikt word mag het zeker niet verbazen. Daarnaast gebruikt de plasma-mobile site voornamelijk achtergronden die met het project te maken hebben, dit in tegenstelling tot spotify.

Daarnaast lijkt het mij dat de spotify site vaak van kleuren zal veranderen door wisselende albums die er op zullen verschijnen terwijl de plasma-mobile site statischer zal zijn. Het lijkt mij dan ook redelijk toevallig dat ze nu een gelijkaardige kleurstelling hebben.
Ja, alleen Spotify.com is niet een webflow template. Dat is door onze eigen designers vanaf 0 in elkaar gezet en gebruikt onze nieuwe huisstijl.

Ik wil best geloven dat de Plasma lui het niet opzettelijk hebben geript en dat zij ergens een template vandaan hebben getrokken maar netjes is het niet.
Waarschijnlijk een template? Als ze toevallig dezelfde template gebruikt hebben zie ik het probleem niet echt.
Zojuist een live versie van de Plasma Phone gezien (ik ben ook bij Akademy). Dat is zeker indrukwekkend. Hier zijn twee lessen uit te trekken. 1: de Linux basis onder Android is heel goed door andere projecten (Firefox OS, Ubuntu Phone, Plasma Phone) te herbruiken. 2: De toolkit Qt is zeer performant en breed inzetbaar. Er was nog een presentatie op Akademy van een ontwikkelaar die mbv Qt een mobiele app maakte voor Android, iOS, Windows Phone, Blackberry en Ubuntu Phone.
Petje af voor de ontwikkelaars van Plasma Phone. Ik hoop dat het snel relatief betrouwbaar is voor dagelijks gebruik.
Maakt de Android-basis het niet juist weer lastig om er "normale" Linux-dingen op te doen? Google is vziw de enige die Bionic gebrukt, en met mijn beperkte kennis snap ik nog steeds niet wat daar heden ten dage nog het voordeel van is, afgezien van de controle die google hiermee op het platform kan uitoefenen. Jolla heeft er bij Sailfish dus voor gekozen om met Hybris die Bionic layer weer om te buigen naar de veel gebruikelijkere glibc library, wat de compatibliteit met de rest van de Linux-wereld weer ten goede komt. Ubuntu heeft dit voorbeeld van Jolla gevolgd, vziw. Dus wat is nog het voordeel van Android, afgezien van dat fabrikanten nauwelijks te porren zijn om glibc-drivers te maken?
Is het niet gewoon dat Bionic eerst een kleinere memory footprint had (en dat licentie verhaal) en dat tegen de tijd dat dat geen issue meer was ze gewoon al vast zaten aan Bionic en er niet echt een reden was om te switchen? Maar goed, niet echt mijn expertise xD .
Bedankt voor de verduidelijking. Ik zie dat je reactie ook wordt gelinkt her en der. Dan vraag ik me meteen af: waarom was dit dan niet duidelijk gemaakt in de video? Dat het vooral om de technische achterkant ging? En benadruk dat dan ook in het tonen van het werk. Want nu krijgen mensen sterk de indruk dat het een prototype betreft waar je het design laat zien.

Want begrijp me niet verkeerd. Ik vind het wel knap om het zo in elkaar te zetten, maar er zitten nog aardig wat dingen fout (niet alleen qua design, ook qua usability). Vooral hoe dingen verborgen zitten achter swipes, scroll en vasthouden stoort me. Het oogt niet als iets wat fijn is om te gebruiken of wat erg prettig op het oog ligt.

In ieder geval nog veel succes. En als ik nog een tip mag geven: kijk goed naar wat de feedback is om mee te nemen naar de designers. Je kunt er alleen maar van leren.
Begrijp me niet verkeerd maar ik krijg dit gevoel constant met de meeste linux ontwikkelingen. Dat het allemaal heel moois en technisch goed in elkaar steekt maar richting gebruiker zelfs nu zoveel jaar verder is het nog steeds niet gericht op de modale gebruiker maar meer de computer enthousiasteling. Het zijn constant de kleine dingen wat ervoor zorgt dat ik m'n vrouw moest uitleggen hoe ze in haar MSN kon inloggen, hoe ze documenten moest opslaan het is niet veel maar juist die tientallen, zo niet honderden kleine afwijkingen of net niet af momentjes zorgt ervoor dat ik na 3 jaar gestopt ben met Ubuntu. Voor mij werkte het wel ok maar ik was het gewoon zat. Dat het technisch allemaal steeds beter werd is mooi maar voor mij als einduser interesseert dit gewoon weinig. Ik wil niet weten hoe het achter de schermen werkt, ik wil het gewoon gebruiken zonder constant na te denken hoe iets moet.
Kan natuurlijk ook aan je vrouw gelegen hebben. Er zijn zo van die mensen dat wanneer je in een programma een knop verplaatst zij die nooit meer terugvinden. Dat soort mensen heeft ook veel problemen met de veranderingen die MS de laatste 10 jaar aan het doorvoeren is in zowel Windows als Office
Als de intuÔtiviteit(herkenbare identiteit in de vorm van structuur?) van een OS ver te zoeken is zullen mensen het op den duur zat zijn. Verplaatsen van knoppen is ťťn, dat hoort ook bij het evolutieproces, maar er moet natuurlijk wel enige vorm van herkenbaarheid(again, identiteit?) blijven bestaan!
Je kunt een vergaande structuurswijziging best af en toe doorvoeren maar zorg er wel voor dat je feeling houd met je users en zij met jou.
Dan hadden we vandaag geen ribbon interface en dan hadden we ook geen Modern UI gehad. Ook andere innovaties zouden we dan niet gezien hebben. Soms moet je het aandurven om radicale wijzigingen door te voeren.
Het probleem van de video is dat deze door tweakers.net wordt gehost. KDE heeft hier dan ook geen zeggenschap over anders dan hetgeen voortvloeit vanuit iets als copyright. Afgezien hiervan staat er in het artikel duidelijk meerdere keren vermeldt dat het hier om een prototype gaat. Uit je verzoek maak ik op dat je niet weet wat een prototype is. Het is een algemeen begrip welke in het Nederlands woordenboek staat en ook op sites als Wikipedia te vinden is. De betekenis die Wikipedia geeft:
Een prototype is een eerste model van een product, handgemaakt of via rapid prototyping, waarmee optredende krachten, de werking of passing van onderdelen wordt getest en de productie wordt voorbereid.
M.a.w. een prototype is bedoeld om de techniek te showcasen.

Design kent ook een andere betekenis dan die jij er aan geeft. De volksmond ziet dit veelal als het uiterlijk wat niet correct is. Design is het gehele verhaal van zowel techniek als ook het uiterlijk.

Op een techsite als deze mag je toch wel verwachten dat het publiek weet wat een prototype is en waar dit soort filmpjes voor dienen. Op een paardenforum of fok.nl kun je zoiets niet verwachten. Dus nee, je kritiek op dat vlak is absoluut niet terecht.

Ook een tip voor wie feedback wil geven: als je feedback geeft doe dat dan onderbouwd. Zonder onderbouwing is het gissen wat er mis is, waarom dat mis is en waar men de oplossing moet zoeken. Feedback zonder die elementen is onbruikbaar.
De video wordt gehost en daar wordt niets bij aangepast. En als het in de bijgevoegde informatie bekend was, dan hadden ze het ook zeker gemeld. Dus nee, niet Tweakers de schuld geven.

Verder weet ik wel degelijk wat een prototype is en juist daardoor kan ik zeggen dat dit geen prototype is. Techniek heeft weinig plaats in een prototype. Het gaat om een idee te geven hoe het moet gaan werken. Het gaat om het design te polsen. De usability. Techniek heeft daar weinig plek. Dan ga je al snel praten over alpha en betaversies, hetgeen het prototype-stadium al breed voorbij is.

De beschrijving van Wikipedia NL gaat teveel in als een prototype van hardware (zie de referentie naar auto's en F1). Dit gaat om software prototypes. Dat is andere koek.
De engelse versie heeft het al wat beter:
Basic prototype categories
Prototypes explore different aspects of an intended design:
  • A Proof-of-Principle Prototype explores some functional, but not all, aspects of the intended design.
  • A Form Study Prototype explores the size and appearance, but not the functionality, of the intended design.
  • A User Experience Prototype captures enough aspects of the intended design that it can support user research.
  • A Visual Prototype captures the size and appearance, but not the functionality, of the intended design.
  • A Functional Prototype captures both function and appearance of the intended design. It may be created in with a different method and scale from final design.
Nergens wordt techniek benoemd of technische haalbaarheid. Maar eigenlijk moet je hier zijn https://en.wikipedia.org/wiki/Software_prototyping

Deze video gaat teveel in op de looks terwijl die helemaal niet van toepassing is. Dat ontbreekt volledig en moet ook jij wel zien.

En ja, mijn kritiek is zeker wel onderbouwd, als je dat niet ziet dan lees je selectief. Ik ga er echter geen ticket voor inschieten, dat mogen ze zelf doen. Ik zeg niet simpelweg "het is lelijk", maar geef aan waar het tekort schiet. Misschien niet in de directe reactie waar jij reageert, maar wel elders.

Maar als je nog steeds niet begrijpt dat de video een verkeerd beeld schept, dan mag je eerst naar jezelf kijken, voordat je anderen beschuldigd van gebrek aan kennis.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 26 juli 2015 18:31]

Heb je toevallig ooit testers nodig voor Android?


echt wel super dat je ons deze info hebt gegeven! Als dit geen spotlight krijgt wee tik het ook niet meer. Succes verder!
Mijn feedback op KDE is dat het lijkt te zijn gemaakt door mensen die geen idee hebben wat goede software is, geen idee hebben hoe er juiste foutmeldingen moeten worden weergegeven, geen idee hebben hoe ze een fatsoenlijk build systeem moeten maken, geen idee hoe ze alle fouten moeten corrigeren die in hun systemen zitten.

Een voorbeeld: in KDE zit een optie om de weergave direct aan te passen wanneer er een nieuw display wordt aangesloten. Deze functionaliteit (die met veel bombarie was aangekondigd) werkt na meer dan een jaar (ik denk al meer dan twee) nog steeds niet.

Het aantal openstaande bugs in KDE is nog steeds belachelijk hoog.

Dus, hoewel het heel erg leuk klinkt op papier dat jullie nu iets met een mobieltje zitten te doen, zou ik het persoonlijk interessanter vinden als wat jullie tot nu toe hebben gereleased een keertje zou werken en als jullie stabiele gedocumenteerde interfaces zouden aanbieden.

Ik denk overigens ook dat het *slecht* op je CV staat als je je naam aan KDE verbindt, omdat KDE zelf gewoon een slechte naam heeft.
Wat je tegen zulke reacties kunt doen is permanent een tekst in beeld te tonen "dit is een prototype; uiterlijk en bediening lijken in niets op het eindproduct", of zoiets. Scheelt veel negatieve commentaren. Werkt ook voor screenshots.
Wat is het nut hiervan? Een nieuw ecosysteem is zinloos. Waarom geen fork of launcher maken voor Android?
Android mag dan in de basis wel open source zijn, het is nog altijd een zeer gesloten platform dat uiteindelijk naar buiten komt. De massa kan niet zomaar mee ontwikkellen en alle beslissingen wordne door Google genomen. Dat maakt dat Android voor vele open source projecten minder interessant is.

Bijkomend, als het bestaan van een eco systeem zou betekenen dat er geen plaats meer is voor concurentie of innovatie dan zouden Google of Apple vandaag geen smartphone OS aan het bouwen zijn. In die markt waren namelijk al voldoende, succesvolle spelers.
Dat is denk ik waarom Enai over een fork sprak ;-) . Als je met al dat soort dingen het oneens bent dan weerhoudt niet je ervan om een fork te maken zoals bijvoorbeeld Amazon een bekend voorbeeld van is.

Persoonlijk volg ik ook niet echt waarom deze ontwikkelaars hiet deze tijd in stoppen in plaats van bij te dragen aan Firefox OS, Tizen of zelfs Ubuntu Touch. Niet dat ik iets tegen KDE heb in het algemeen, maar het voelt als enigszins verspilde moeite om heel eerlijk te zijn. Ik bedoel maar, al die drie projecten zijn open source en kunnen best extra mankracht gebruiken. (En dan heb je natuurlijk ook nog Sailfish, maar goed, dat is grotendeels closed source, maar het OS zelf (dus niet de UI enzo) is wel open source mocht je van dat soort dingen houden. )
Een fork levert nog meer werk op, dan moet je bij elke release je code changes weer zien te mergen of ga je werk dubbel doen. Nee, dan kan je beter een basis nemen die wel open, vanuit een community gedreven word
Ehm, misschien moet je even opzoeken wat een fork is. Een fork is in principe juist niet dat je alles gaat mergen, maar alleen dat je het werk tot dit punt toe niet dubbel wilt doen. En dat dubbel doen is nu juist wat ze super erg aan het doen zijn. Ze moeten al het werk wat al tal van mensen voor hun hebben gedaan weer over doen. Op zich niet super veel mis mee, behalve dat het al moeilijk genoeg is om voor de rest Łberhaupt te concurreren met de commerciŽle oplossingen. Dat is daarom ook het handige van een fork waar je wel zoveel mogelijk terug merged: Je kunt met relatief minder werk competitief blijven want je laat het moeilijke werk over aan Google bijvoorbeeld en voegt alleen wat relatief makkelijke dingen steeds toe (zoals Cyanogen OS).
Er zijn voldoende projecten die vertrekken van een fork en daar hun eigen aanpassingen aan doen om een release te maken en voor een volgende release opnieuw het hoofdproject gaan forken en hun patches opnieuw gaan toepassen. In dat geval is het maar de vraag hoe ver je wil gaan afwijken van het originele project.

Daarnaast zijn er inderdaad ook forks die eenmaal forken en daarna hun eigen ding gaan doen met het project, maar dan loop je het risico dat veel werk dubbel gedaan gaat worden. Ook dan nog ga je, als het goed is, continue naar elkaar kijken om te zien welke aanpassingen gebeuren, zeker op gebied van veiligheid en bugfixing om dan die patches te gaan backporten.

Forken, hoe je het ook doet, blijft vaak een process van veel naar elkaar kijken.

En zoals ik reeds schreef: terug mergen naar Google gaat niet. Google staat niet toe dat externe partijen zo maar gaan bepalen wat er in Android moet komen of moet aangepast worden. Daarom is het voor hen interessanter om een project als basis te gebruiken wat meer naar hun hand te zetten is en dat wel patches aanneemt die zij indienen, zoals Ubuntu Touch.
Misschien omdat de makers helemaal niet zo tevreden zijn met Android? Het Ūs een behoorlijk gesloten en, jawel, beperkt/beperkend ecosysteem. Dat is iig de mening die ik ben toebedeeld, en waarom ik een Jolla heb. En waarom ik wel geinteresseerd ben in vrije alternatieven, zoals Ubuntu Touch, KDE mobile, Nemo, Mer, ...

Bovendien is een ecosysteem wel iets meer dan slechts een launcher…
Op een of andere manier krijgen ze het voor mekaar om de interface altijd lelijk te maken met veel te grote iconen en dan opeens weer te kleine knoppen. Simpel gezegd, het lijkt wel alsof de programmeurs zonder enige kennis van ux design de interface aan het ontwerpen zijn, de gemmidelde random mockup van een smartphone interface ziet er nog beter uit. En ditzelfde geld voor de desktop interface :'(

Ik hoop toch dat er op een dag een grote linux distributie wat meer aandacht gaat geven om design, meestal is dit om te huilen...
Gelukkig zijn er designers die een eigen linux distributie zijn gestart zoal Daniel Fore (ontwerper van ubuntu iconen) met elementary os.

[Reactie gewijzigd door seapip op 25 juli 2015 13:12]

KDE desktop is niks mis mee. Standaard een beetje grijs maar dat is met een ander theme zo opgelost maar de plaatsing van knoppen etc valt weinig op aan te merken. Sterker nog, vind het vaak net wat logsicher in elkaar steken dan onder Windows. Dit plasma mobile verhaal oogt wel heel erg alpha.
Ik vind de desktop erg simpel en onduidelijk:
http://2.bp.blogspot.com/...kubuntu1410-plasma5_2.png

KDE interface knoppen zijn als volgt:
-Oversized icoon
-Oversized icoon met text
-text

Er is dan ook zelfs geen verschil tussen een knop zoals vooruit en achteruit en de zijpaneel knoppen, terwijl de zijpaneel knoppen helemaal niet zo belangrijk zijn. Daarnaast is de daadwerkelijk ruimte van het venster dat gebruikt wordt voor het weergeven van bestanden erg klein tov het venster. De interface is verre van modern en maakt ook totaal geen optimaal gebruik van de ruimte, voor nieuwe gebruikers is de interface een grote brij van grote knoppen. Daarintegen vind ik bijvoorbeeld ubuntu of elementary os: http://3.bp.blogspot.com/...00/elementaryos-freya.png Veel overzichtelijker, geen onnodige knoppen die alleen maar ruimte kosten.

[Reactie gewijzigd door seapip op 25 juli 2015 14:43]

Je beseft dat je screenshot van KDE Plasma 4 is, terwijl Plasma 5 alweer geruime tijd geleden uitgebracht is?
Deze screenshot is van de voorpagina van kde.org...

Ik heb de link vervangen met plasma 5, de iconen zijn er een stuk beter op geworden :D
Dit is meer de KDE die ik ken https://www.youtube.com/watch?v=XZaSN9uZzxU#t=1m48s

Niks mis mee, beetje saai grijs maar heel erg goed mee te werken en openSUSE neemt altijd de extra stap om LibreOffice en Firefox ook nog een beetje te intergreren/laten lijken op de rest van KDE.
Welke zijpaneel knoppen bedoel je? Ik zie er geen op de screenshots. In KDE4 was er trouwens wel degelijk een redelijk verschil tussen vooruit/achteruit en knoppen die meer opties verborgen.

Het information panel en het places panel kan je trouwens perfect verbergen waardoor bestanden netjes heel de breedte van het venster kunnen opvullen.

Met KDE5 heeft men redelijke stappen vooruit gezet met wat betreft gebruiksvriendelijkheid en moderne uitstraling. KDE4 begon dan wel verouderd aan te voelen, met 5 zitten ze terug op niveau.

Elementary steelt gewoon het uiterlijk van OS X voor vele dingen... dat kan je alles behalve origineel noemen. Met de juiste themas kan ik KDE er trouwens zeer hard op laten lijken.

http://kde-look.org/conte...+Yosemite+?content=169912
Zoals je op hun forum kan zien (http://forums.plasma-mobile.org/) is Plasma Mobile gebasseerd op Ubuntu Touch en staat er een Android Runtime op hun roadmap. Wat wel heel interessant zou kunnen zijn, want dan zou je in principe Android Apps op Ubuntu Touch kunnen draaien :D

[Reactie gewijzigd door brick5492 op 25 juli 2015 13:41]

Wat ik me afvraag; draait dit nu op Wayland, of nog op een volledige Xorg server?
Dit maakt inderdaad al gebruik van Wayland, zit dus best wel potentieel in.
In dit promofilmpje lijkt de GUI elke keer gigantisch te laggen. Verschuivingen gaan niet mee met de vingerbewegingen en zelfs de meest basale interfaces openen traag. Ook bij het beeld van het doen verdwijnen van het toetsenbord zie je dat dat schokkerig ipv vloeiend gaat.

Daarnaast doet ook de structuur in de grafische interface een beetje ouderwets aan. En maken ze onhandige keuze's zoals de adresbalk en en zoekbalk bovenin je scherm.

Ik sla dit over denk ik..
Dit is dan ook, zoals het artikel aangeeft, een prototype. Noemt het software in alpha fase vand e ontwikkeling. Ze demonstreren welke mogelijkheden zij gaan verwachten. En dan moet je voorbij de tekortkomingen durven kijken, anders moet je nog een tijd wachten en pas kijken wanneer het product af is.
Er lijken nu al een paar fundamentele designkeuze's zijn gemaakt. Die mij echt doen twijfelen of de makers kennis en kunde hebben op het gebied van grafische interfaces.
  • Er lijkt totaal gebrek aan optische hiŽrarchie te zijn, van boven naar beneden, en dan ineens iets in het midden totale chaos.
  • De interface is hartstikke inconsistent.
  • 'Simpel' lijkt de interface ook niet.
  • En de lag zorgt voor totaal gebrek aan feedback
Dat laatste kun je ze misschien in de alpha nog vergeven. Maar de rest zijn wel echt puntjes aan te werken. Nu lijkt de interface een beetje afgeleid van android 2.3 ofzo, als ze willen kijken naar een ' rustige' 'effectieve' interface die ook sterk is in multitasking dan zouden ze beter leentjebuur bij Jolla kunnen spelen dan bij android 2.3.
Jouw reactie doet mij dan weer twijfelen of jij wel weet waar je het over hebt. De hele reden waarom je prototypes bouwt (zoals het artikel vermeld gaat het in dit geval om een prototype!), een proof of concept (PoC) maakt en/of een demo filmpje vrijgeeft is het showcasen van wat je tot dusver hebt of hoe je denkt dat iets zou moeten zijn. De mens kan namelijk heel moeilijk op basis van een compleet lege schil/ruimte of alleen maar tekst zich inbeelden hoe iets werkt, hoe het eruit ziet, etc. Dat moet je visualiseren en dat doe je met schaalmodellen, demo filmpjes en noem maar op. Mensen kunnen dan zien wat je zoal bedoelt, hoe je dingen voor je ziet en op basis daarvan veel beter aangeven of iets wenselijk is of niet.

Zonder dit filmpje had jij domweg niet kunnen opmerken dat er lag is, dat de interface niet "simpel" is (wat je dan wel even moet definiŽren want zoals het er nu staat is het nietszeggend), inconsistent (wat is er inconsistent?) en het gebrek aan hiŽrarchie. Aangezien dit een prototype is kan er nog van alles worden gewijzigd. Het is namelijk niet meer dan een test of hetgeen ze voor ogen hebben werkt of niet.

Als je de zin van dit filmpje al niet snapt en niet begrijpt wat een prototype is vraag ik me af of je dan nog wel de juiste persoon bent om op te opmerken of de makers al dan niet verstand van zaken hebben op gebied van UX design. Hoe terecht of onterecht je opmerkingen over de interface zelf ook moge zijn.

Overigens vind ik dit een keurige prototype; ik heb ze wel eens veel erger gezien.

[Reactie gewijzigd door ppl op 25 juli 2015 15:53]

Microsoft heeft tijdens al hun events ook laten zien wat ze wouden gaan maken van Windows 10 (Mobile). Omdat de software pas is zoals je het wilt als het af is, hebben ze simpelweg mockups en dergelijke in elkaar gezet. De software was er geheel nog niet, naar we konden wel zien wat het moest gaan worden, waar het bij dit prototype om draait.

Wanneer ze gewoon wat mockups hadden gemaakt had iedereen kunnen zien wat de plannen waren, hoe het er uit moet komen zien, etc. Hadden de developers ook meteen een duidelijke lijn wat ze programmeren moeten. Deze hadden waarschijnlijk meer indruk gemaakt dan deze video. Het is op Ubuntu gebaseerd dus veel werk aan de kern hadden ze niet. De UI is zo inconsistent dat niemand weet wat ze willen.
Dit filmpje maakt voor mij echt geen positieve indruk.

Enige wat je zou kunnen waarderen is 'dat ze ergens mee bezig zijn'. Proof of Concept voor een mobiele of Ubuntu interface / launcher is ook niet nodig. Want daarvan zijn er velen.

Dat dit een prototype is, maakt de kritiek over, gebrek aan optische hiŽrarchie, inconsistentie, complexiteit of lag niet onterecht. Ongetwijfeld punten voor verbetering.

Dit is het eerste 'visitekaartje' van kde voor de mobiele interface. En het stelt teleur, onderscheid zich in mijn ogen niet positief en biedt geen functionaliteit die al niet standaard is, en toont zeker geen onderscheidend of talentvolle techniek.

Het zit vol keuze's zoals in het midden van het scherm plaatsen van de belangrijkste Apps zoals de dailer in het midden van het scherm, en zoekbalken en navigatiebalken bovenin.

Als een autofabrikant de wielen op de verkeerde plek plaatst in z'n conceptcar, zou ik ook twijfelen aan die fabrikant. Hetzelfde doe ik nu met KDE.
Snap het dan... design is compleet irrelevant in een prototype! Als dat het enige is waar je naar kijkt, dan ben jij niet het doelpubliek van een prototype en moet je nog gewoon even je ogen dicht doen tot er promotiemateriaal is (wat dit voor de duidelijkheid niet is).

Leesvoer: sebas in 'nieuws: KDE kondigt Plasma Mobile-gui aan voor smartphones'

[Reactie gewijzigd door RobinJ1995 op 25 juli 2015 23:10]

Dan moeten ze dat beter kenbaar maken in het bericht, dan wel video, dan wel originele bericht. En dan moet je geen dingen tonen die nog helemaal anders gaan, maar tonen op hetgeen je op wilt merken. Dus niet "hier is het telefoonboek" maar "hier is een widget die zus en zo heeft en om deze manier speciaal of nieuw is". En een disclaimer met "dit is tijdelijk design" oid had al beter geweest. Je zet mensen nu volkomen op het verkeerde been.

Verder vind ik het raar dat je al wel gaat programmeren, maar nog geen aandacht hebt voor het design. Dat klinkt mij wel erg raar, want dan werkt het nooit optimaal en moet je uiteindelijk enorm veel zaken gaan aanpassen omdat het helemaal om moet.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 26 juli 2015 00:59]

Design en (de meeste) achterliggende code staan compleet los van elkaar, en prototype betekent zoveel als een technische (niet design!) preview van een aantal mogelijkheden in dit geval.
Ik snap echt niet dat mensen nog steeds zoveel moeite hebben om dat te begrijpen (zeker het hopelijk iets technischere doelpubliek van Tweakers).
Die dingen staan (zeker met dit soort interfaces) juist zo dicht bij elkaar. Juist om een goede performance te krijgen. Voor simpele desktopsoftware voor bv administratie voegt het weinig toe, maar voor een OS en de basiselementen daarvan juist wel. Of uberhaupt mobiele software. Als je daar grote gaten laat vallen, dan heeft je product daarvan te lijden. Dat moet juist zo optimaal mogelijk werken.
Er is helemaal geen gebrek aan optische hiŽrarchie. Zoals op elke moderne telefoon kan je hier de statusbalk bovenaan naar beneden swipen, voor de rest vertrek je altijd vanuit de onderkant naar boven te swipen.

De interface is relatief consistent imho. Waar de grootste inconsistentie zit is bij de plasmoids, wat dan weer veroorzaakt word door het feit dat de meeste van deze widgets dateren uit het KDE4 tijdperk en dat ze voornamelijk door externe partijen zijn gemaakt. Wanneer je kijkt hoe de interface van KDE5 geŽvolueerd is dan zul je snel zien dat het ook daar tijd gekost heeft om alles goed te krijgen. Net zoals MS al weer enkele jaren bezig is om in Windows terug een consistente interface te krijgen zonder iconen van voor het Vista tijdperk (zelfs in W10 lukt hen dat nog altijd niet).

Ik zie geen complexe dingen in heel die interface. Het lijkt mij even simpel in gebruik als een android toestel.

De lag is relatief beperkt en niet onlogisch voor een stuk software dat nog altijd aan het begin van een ontwikkeltraject staat.
Dus KDE devs zijn onkundig?
Hahahaha.
Als ik deze video zie wel ja. Er zitten gewoon wat dingen in die beter kunnen of echt anders moeten. Als ik bij de eerste demo (voor simpel bellen) al een laadscherm zie, dan is dat gewoon erg slecht. Maar als ik als UX Designer naar dit filmpje kijk, van vind ik hem ook helemaal niet handig in gebruik. Laat staan dat ik hem mooi en consistent vind. Het enige wat ik ze kan nageven is dat alles lekker groot is, waar bv mijn moeder wel blij mee zal zijn.
En wat me ook stoort is dat een heleboel dingen uit de navigatie niet echt duidelijk zijn. Dingen scrollen, swipen, blijven indrukken e.d. op plekken waar je dat niet (altijd) zou verwachten. Nog een voorbeeld: bij de contactlijst heb je de foto en naam. Pas na drukken zie je het nummer en een knop om te bellen (en nog iets wazigs aan de linkerkant wat ik niet thuis kon brengen). Dat lijkt me een extra handeling die ook nog eens niet logisch eruit ziet.

Qua interface, qua gebruiksvriendelijkheid, qua snelheid vind ik deze echt matig hoor? Of beweer jij dat KDE devs de beste van de wereld zijn? Want dan moet je je beeld toch echt serieus aanpassen.
Het is nog in Alfa / prototype fase, en je weet de techspecs van hardware niet waar het op draait in de demo.
Dus dan is het onkundig om dusdanig oordeel er over te hebben.

Want zo kan je alle software wel afkraken, in alfa / prototype fase.

[Reactie gewijzigd door 631029 op 25 juli 2015 16:08]

Juist bij een OS is het HEEL belangrijk dat meteen de performance goed zit. En zulke promo-video's moeten ook een beeld geven van hoe het gaat worden.
Natuurlijk mogen er wel wat hickups in zitten, maar dat betekend niet dat alles maar meteen opgelost gaat worden voor het uitkomt.

En daarnaast: sommige design/usabilty zaken zie ik niet meer veranderen voordat het uit komt. Dat is al te ver uitgewerkt om nog helemaal om te gooien.

En prototypefase zijn ze wel voorbij, dit is gewoon een werkend geheel.

En waarom mag ik geen oordeel vellen zoals het er nu uitzit? Is dat not done? Natuurlijk mag ik het wel en natuurlijk zullen dingen ook nog verbeteren, maar het zou raar zijn als je het niet mag beoordelen zoals het nu is.
Het is letterlijk een protoype. Mooi dat het al werkt maar waarschijnlijk gaan ze het nog helemaal omgooien, dat is het principe van protoypes: het zit nog voor de eerste alpha versie.

Het lijkt me dat het bij het filmpje vooral gaat om het laten zien dat het framework al in grote mate geimplementeerd is. De performance is in zo'n vroeg stadium nog niet geoptimaliseerd: het framework moet qua structuur goed in elkaar zitten, maar met grafische interfaces komen er meestal heel wat trucs van pas om de interface vloeiend te krijgen, die worden pas toegevoegd als de basis robuust is.

Je bent vrij om een oordeel te vellen over het uiterlijk, maar zoals aan de hand van een bouwput zeggen dat een gebouw er lelijk uit ziet, is het nog niet heel waardevol.
Bouwputten zijn totaal niet vergelijkbaar met hoe OSsen in elkaar worden gezet. En als ik zeg dat het totaal geen handig systeem is, die ook nog eens in dit stadium gigantische performanceissues heeft, dan mag ik het daar zeker wel op afrekenen. Het feit dat het een prototype is, maakt het niet ineens heilig. Wat denk je dat er bij bedrijven gebeurt als er een prototype wordt getoond? Dan komt daar ook wel eens veel commentaar op. Waarom? Omdat dŠt juist het moment is dat er nog dingen kunnen worden aangepast.

Maar goed, veel succes ermee. Ik weet in ieder geval dat ik dit ga mijden als de pest.
Je beoordeelt de interface zelf, maar zo mis je het punt.
Het feit dat het een protoype van een softwarebibliotheek is, dus een framework waarmee je interfaces kan maken, maakt de looks en UX design van het voorbeeld compleet irrelevant.
Het gaat om de functionaliteit: wat voor widgets zijn er beschikbaar? Hoe geavanceerde UI kan je er mee maken?

Performance hangt erg af van integratie met de grafische drivers.
Bijvoorbeeld Firefox OS werkt goed smooth op low end telefoons waarbij het meegeleverd is, maar als je het op een Nexus 5 draait is het heel laggy. Hetzelfde geldt voor Ubuntu voor telefoons, en dit dus ook.
Snap het nou keer... Dit is geen promovideo.
Het artikel lezen kan helpen in dat geval!

Om zijn nieuwe interface voor smartphones te demonstreren heeft KDE een video vrijgegeven waarop alle functionaliteit van de software is te zien. Plasma Mobile is vooralsnog alleen als prototype vrijgegeven en kan volgens de makers door ontwikkelaars worden gebruikt om gebruikersinterfaces voor smartphones mee te maken.
Dat is een Google Nexus 5 wat die daar in zijn hand heeft.
Specs zat lijkt me ;)
Sinds wanneer is elke goede developer ook automatisch iemand die goed een GUI kan ontwerpen?
Best wel serieuze kritiek die ik met de beste wil van de wereld zelf niet kon besluiten na het zien van het filmpje. De interface zag er vloeiend uit, maar had duidelijk nog een aantal scherpe kanten, maw mistte nog een beetje afwerking wat zeker niet erg is bij een prototype.

Bij het toetsenbord lijkt er inderdaad iets mis te gaan met de grafische implementatie, maar is zeker niet schokkerig te noemen. Het keyboard is zelf een externe package en wordt niet door KDE zelf onderhouden.
Inderdaad ze hebben nog wel wat te doen.

En wie heeft in hemelsnaam dat zenuwachtige muziekje eronder gemonteert.
Ben niet zo'n fan van KDE op de desktop, maar dit ziet er wel heel gaaf uit!
Als provider AH mobiel, Nederlander?
Lijkt me wel, het nummer dat hij belt is dan ook 00316.....
Raar overigens dat alle nummers gewoon zichtbaar in beeld komen.
Ik zie in de hoek de carrier AH Mobiel staan... Dus dit is gemaakt in Nederland?

De UI ziet er trouwens niet uit. Het is duidelijk een prototype.veel te grote icons (notofication drawer), dan weer hele kleine buttons (bel-scherm)...

Leuk dat KDE het gaat proberen, want hun desktop omgeving ziet er gelikt uit, maar deze is imo nog lang niet af...
Uitgaande van de duidelijk af te lezen telefoonnummers is het Nederlands ja.

[Reactie gewijzigd door SToRM666 op 25 juli 2015 13:33]

Locatie "Binnenstad" in de weerapp geeft ook al een clue :)
Foto locatie gemeente,
Homepage in de browser nos.nl
De wifi netwerken
En zo kan ik nog wel even door gaan.
Alsof de NOS site geen give-away was :')
Ahh KRunner op mobiel, dat wil ik wel! Het is vaak veel sneller om daar even iets binnen 3 letters op te zoeken dan om dat via de specifieke app te doen. Sowieso full device search is iets wat ik echt wel mis op m'n Jolla.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True