Opensourcetelefoon Necuno Mobile gaat KDE Plasma-interface draaien

De opensourcetelefoon Necuno Mobile zal draaien op een mobiele versie van de KDE Plasma-interface. Dat hebben beide organisaties bekendgemaakt. Het is nog onbekend wanneer de telefoon uitkomt.

Necuno ziet KDE Plasma Mobile als alternatief voor het 'walled garden duopolie' van iOS en Android, zo zegt het bedrijf. Necuno wil het apparaat niet beperken tot een enkel OS en zal het dus openstellen voor andere besturingssystemen, al is nog onbekend welke dat zijn.

De Necuno Mobile heeft een 5,5"-scherm met onbekende resolutie. De telefoon beschikt over een NXP i.MX6, een quadcoreprocessor met vier Cortex A9-processorkernen op 1,2GHz en een Vivante-gpu. Dat is niet de krachtigste processor, maar NXP stelt de hele broncode van zijn processor openbaar beschikbaar en daarom is dit volgens Necuno de juiste keuze.

Het toestel heeft een micro-usb-poort en een 3,5mm-jack. Het beschikt over een knop die gebruikers zelf kunnen programmeren, naast de gebruikelijke knoppen voor volume en uit- of aanzetten van de telefoon. Het is nog onbekend wanneer en voor welke prijs de telefoon uitkomt.

KDE kondigde drie jaar geleden zijn mobiele versie aan. De Necuno is niet de enige die KDE Plasma Mobile zou gaan draaien. De Purism Librem 5, die volgend jaar moet uitkomen, heeft ook dit besturingssysteem aan boord.

Necuno Mobile met KDE Plasma

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

29-11-2018 • 15:04

96

Submitter: Electric Vibes

Reacties (96)

96
95
46
4
1
46
Wijzig sortering
De Purism Librem 5 draait standaard op PureOS (Debian met GNOME) en niet met Plasma zoals in het artikel staat. Je kan hem wel installeren natuurlijk. Purism Librem 5 is ook iets sneller met de i.MX8 ipv i.MX6.

Hier nog wat mooie details van de uitdagingen waar ze voorstaan: vooral de base band en modem chips zijn nog lastig om volledig open source te krijgen bijvoorbeeld: https://puri.sm/posts/librem5-2018-09-hardware-report/ en https://puri.sm/posts/librem5-2018-11-hardware-report/

[Reactie gewijzigd door Jelv op 25 juli 2024 13:28]

Het ding is, je kan een handset nog zo perfect maken als je wil, inclusief de software.
Het probleem in de praktijk is dat zonder enorm op te schalen in zowel gebruikers als apps*, het ding helaas nu al gedoemd is te falen. Dit heeft bijvoorbeeld Windows Phone de das omgedraaid, en MS heeft er zonder overdrijven meer dan 1000x zo veel resources tegenaan gesmeten als de FOSS community kan betalen.

En laten we wel wezen, het tijdperk van behelpen is echt wel voorbij. De meeste mensen zullen niet bereid zijn offers te maken in beschikbare apps voor de principes van vrijheid en FOSS, ondanks het feit dat die apps hun gebruikers exploiteren.

*Specifiek, de apps die gebruikers al kennen. En standaard Linux apps zijn veelal ongeschikt voor een telefoon vanwege hun user interface. Wie de OpenMoko nog kent moet maar eens denken aan hoe crappy die ervaring was, en dat alleen in ogenschouw nemende het scherm (en niet de zwakke cpu en lage hoeveelheid RAM)

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 25 juli 2024 13:28]

Dat is niet de krachtigste processor, maar NXP stelt de hele broncode van zijn processor openbaar beschikbaar en daarom is dit volgens Necuno de juiste keuze.
Dit is belangrijk. In de aanname dat het vergelijkbaar is met sommig Intel spul op x86 (video drivers open-source, WiFi drivers open-source, eventueel binary firmware blobs die kernelonafhankelijk zijn) kan dit wel eens een duurzaam toestel worden.

Op de site aangekondigd:
Closed firmware with memory access: 0%
Ik ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 13:28]

Voor het GSM modem is er per definitie een binary blob (GSM modem is closed source) vandaar dat deze telefoon een scheiding realiseert tussen Core CPU (een i.MX8 ) en het modem. Er zal een seriële verbinding tussen modem en de rest van het systeem zijn. Waarbij het modem een eigen uit/aan-schakelaar krijgt.

Blobs zijn niet vermijden, maar via een blob zal er geen direct pad naar het hoofdgeheugen bestaan.
Het modem kan dus niet zelfstandig in het geheugen kijken zoals bij vrijwel alle andere ARM Telefoon CPU's
Zo toekomstbestendig is het ook weer niet, geen USB C bijvoorbeeld. Daarnaast vraag ik me af of zoiets überhaupt levensvatbaar is.

Neem me niet verkeerd, ik vind het goed dat er andere dingen worden geprobeerd. Maar wat voor OS gaat er op draaien dan? Ik snap dat het open is en de keus aan de consument is, maar er zal toch iets op moeten zitten vanuit de fabriek. Als dat iets anders is dan Android (zonder Play Store en ander Google spul want dat is geen OOS) denk ik niet dat dit levensvatbaar is omdat er simpelweg geen apps beschikbaar zijn.

En niemand gaat serieus apps ontwikkelen voor een platform dat maar door een piepkleine groep wordt gebruikt.
En niemand gaat serieus apps ontwikkelen voor een platform dat maar door een piepkleine groep wordt gebruikt.
Ik heb een app ontwikkeld voor een OS dat niemand gebruikt (Sailfish). Wat jij wilt zeggen is dat je verwacht dat McDonalds geen app gaat ontwikkelen voor dit systeem.
Klopt. Maar tegenwoordig willen mensen meer dan 10 apps (muziek speler, browser, weet ik wat), naast misschien een app ontwikkeld met een specifiek doel).
Gelukkig zijn er al apps voor Linux-smartphones, zoals Lollypop. Dat is een uitgebreide muziekspeler, dus qua muziek zit je al goed. Dan nog Eolie, die ook al goed werkt op smartphones en een redelijk uitgebreide webbrowser is (in ieder geeval zeker uitgebreid genoeg voor dagelijks gebruik). Dus het komt wel een beetje op gang.
En whatsapp, snapchat en al dat soort apps? Dat zal voor veel mensen al een drempel zijn.
Zeker. Maar deze eerste telefoon zal toch niet gericht zijn op Jip en Janneke-gebruikers of wel? De Anbox-ontwikkeling vordert gestaag, dus tegen de tijd dat de tweede versie van deze telefoon uitkomt (als dat gebeurt, natuurlijk) dan kun je makkelijk Android-apps installeren. Je moet niet meteen denken dat een eerste versie alles is. Plasma Mobile is nog redelijk jong. De eerste computer stond ook niet bij jan en alleman thuis.
Daar ben ik het mee eens, ik vind dit soort telefoons ook erg interessant, vooral om de "hack factor". Je hebt in principe alle vrijheid om te doen wat je wilt. Ik hoop ook dat er ooit protocollen gebruikt gaan worden voor onder andere chat apps, voor cross platform/cross app compatibiliteit, zodat je niet afhankelijk bent van een bepaald os.
Klopt. Maar tegenwoordig willen mensen meer dan 10 apps (muziek speler, browser, weet ik wat), naast misschien een app ontwikkeld met een specifiek doel).
het OS en de apps boeit mij niet zo. de meeste weet je voordien dat je die zal hebben of niet , want daarvoor kies je net dit toestel.
Veel vervelender is dat je meestal geen accessoires hebt voor die buitenbeentjes.
hoesjes ed.
ze zouden dus er goed aan doen om het ontwerp, tenminste de vormfactor te cloonen van een bestaand model. maar dan zit je daar met die extra knoppen.
Met 1 extra knop zou je een galaxy ontwerp kunnen nemen dan kan je bvb voor hoesjes kijken bij de S9.
een OS dat niemand gebruikt (Sailfish)
Als ex SailfishOS gebruiker voel ik mij beledigt :P

Maar inderdaad, met SailfishOS als voorbeeld van een OS met kleine afzet markt, er zijn genoeg apps voor gemaakt. Inderdaad, geen <insert app van random winkel hier>, maar wel de meest normale apps die je nodig hebt (e.g. muziek speler, simpele games, navigatie, etc).
En dat is ook precies waar sommigen behoefte aan hebben. Al die apps die iedereen draait hoeft van mij niet zo. Als een standaard set aan apps aanwezig is (zoals inderdaad een muziekspeler, een browser, een e-mailprogramma en nog wat andere handigheden, dan is mijn kinderhand gauw gevuld.

Ik zit nog steeds te wachten (smachten?) op die Librem telefoon. Ik ben dat Google-gezeik zó spuugzat, dus ik zou blij zijn als ik er vanaf zou zijn. En Apple is het ook niet voor mij.
[...]
Als ex SailfishOS gebruiker voel ik mij beledigt :P
dat was een compliment : "niemand is perfect" ;)
alhoewel dat was zo want nu ben je "ex"
Tja, enkele Android apps gingen het niet leuk vinden dat de Android Compability Layer zo outdated was (ik heb de originele Jolla Phone dus de Android versie was 4.x) en ik besloot ook dat ik niet meer kon accepteren dat LineageOS meer open-source is dan SailfishOS, dus ik ben overgestapt naar Android.

Ik kan in ieder geval niet wachten tot de Librem 5 binnen is en postmarketOS bruikbaar is als daily driver.
Bijna niemand.. bedoel je. Ik vond het destijds een beetje spannend, of het wel zou werken, maar ik gebruik nu al een paar jaar Jolla met Sailfish. Daarmee kan ik kiezen om enkele van de vele Sailfish apps te gebruiken. Indien er geen geschikte Sailfish app beschikbaar is, kan ik ook kiezen om een Android-app te gebruiken, uit de store die ik kies. Dus ook andere stores dan Google Playstore. De meeste apps werken gewoon.
Zo toekomstbestendig is het ook weer niet, geen USB C bijvoorbeeld.
Ja en? Het mooie van USB is dat het backwards compatible is, je kunt met een micro-usb naar usb-c kabel gewoon opladen of gebruik maken van devices.
Dat klopt. Maar steeds meer apparaten waar ik gebruik van maak hebben USB C want dat is omkeerbaar, micro usb niet. Ik gooi het liefst ASAP micro usb de deur uit.
Dat heeft alleen niks met "toekomstbestendigheid" te maken, het spul blijft in de toekomst gewoon te gebruiken.
Ik heb de N900. Maemo heeft Debian ondersteuning. Ik denk dat je staat te kijken hoeveel er is. Daarnaast de gasten die Debian programmeren zijn echt hackers. Nokia bijvoorbeeld stopte de ondersteuning van de N900 en dat was een zege! Cssu kwam er op en gelijk ging de batterij 3/4 langer mee. Ik heb een hekel aan KDE. (Heb liever GNOME) maar toch. Vergis je dus niet. Bijvoorbeeld Whats app werkte niet. (Een deel was closed source) het werd bekend en toen werkte het wel. Elke x kwam er een update (soms dagelijks destijds) en binnen 3 uur werkte het weer.

[Reactie gewijzigd door rob12424 op 25 juli 2024 13:28]

Ik verwacht dat ze hier de broncode bedoelen die onderdeel is van de cpu, de microcode. Deze is bij intel, net als de meeste ander cpu leveranciers, gewoon gesloten.
Wikipedia:
Starting with the Pentium Pro in 1995, several x86 CPUs have writable Intel Microcode.[26][27] This, for example, has allowed bugs in the Intel Core 2 and Intel Xeon microcodes to be fixed by patching their microprograms, rather than requiring the entire chips to be replaced. A second prominent example is the set of microcode patches that Intel offered for some of their processor architectures of up to 10 years in age, in a bid to counter the security vulnerabilities discovered in their designs - Spectre and Meltdown - which went public at the start of 2018.[28][29] A microcode update can be installed by Linux,[30] FreeBSD,[31] Microsoft Windows,[32] or the motherboard BIOS.[33]
https://en.wikipedia.org/wiki/Microcode

[Reactie gewijzigd door dude_123 op 25 juli 2024 13:28]

Hoe moet je hierop dan apps installeren? Gaat dat alsnog via google's playstore of heeft KDE zijn eigen appstore of moet je apps zelfstandig downloaden en erop zetten? (Dat heet geloof ik root apps ofzo?)
Is de debian apt repository niet groot genoeg?
Je hebt geen scaled down versies van applicaties nodig. Je kunt gewoon Linux based applicaties draaien.
Dit kan een mixed blessing zijn, de meeste applicaties worden niet voor een low-power omgeving zoals een telefoon geschreven. Aan de andere kant zal samen met muis/keyboard en een koppeling naar een groot scherm een normale werkomgeving beschikbaar kunnen worden gesteld.
Met bv. LibreOffice.

Debian is als basis van de PureOS Distributie gekozen maar ik twijfel er niet aan dat ook andere distributies die voor ARM leveren gebruikt kunnen worden, je zal alleen een aantal tools/libraries zelf moeten overzetten?.
Overigens KDE Plasma is niet een OS, maar slechts een Windows Manager.
Je hebt een OS nodig (hier Linux) en een grafische engine hetzij X danwel Wayland (vermoedelijk de laatste).

De gekozen distributie bepaald dan welke repository je zal moeten raadplegen.
Overigens KDE Plasma is niet een OS, maar slechts een Windows Manager.
Niet een window manager (zonder s bij windows en zonder hoofdletters), maar een "DE": desktop environment.
Inderdaad. En en niet "X danwel Wayland", maar "X danwel Wayland danwel Arcan". Hoewel Wayland wel voor de hand liggend natuurlijk, maar in principe zijn er 3 keuzes.
Kortom een window manager + toolkit, zoals file browser (dolphin) mail tool (kmail) etc.
Al zijn al die andere tools ook los bruikbaar als de libraries er zijn.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 25 juli 2024 13:28]

Apt is alleen eigenlijk een schil over dpkg heen ;)

In Debian en andere distro's heb je core/arch pakketten. Deze zijn voor de ondersteuning van de architectuur. En je hebt andere pakketten. Die draaien overal op. Alle Linux varianten hebben een software manager. De Playstore is daar eigenlijk vanaf gekeken. Overigens veel mobiele telefoons hebben .pkg of opkg als ze op Linux draaien. Dit komt omdat ze vaak op Gentoo gebaseerd zijn en dat is weer meer op Unix gebaseerd. (Hoewel het een Linux distro is)
oef... gentoo gebruikt ebuilds (bouw scripts) recepten waar de afhankelijkheden en bouw procedure in staan.

De standaard
./configure
make
make install

Vereist alleen een beschrijving, evt. een lijst van afhankelijkheden en een URL voor de sources, en de licentie die het product vereist.
Het is min of meer op BSD ports gebaseerd maar dat is niet helemaal okpg/pkg...
De afgelopen paar jaar kan gentoo ook als FreeBSD package tool gebruikt worden.
https://wiki.gentoo.org/wiki/Binary_package_guide

Pkg dus. Je had waarschijnlijk gewoon portage kunnen installeren. ;P
X en Wayland zijn window managers, KDE Plasma is een desktop environment.
Ik heb zelf een Purism Librem 5 telefoon gekocht met KDE Plasma, deze komt in januari ergens. Ik denk dat als je dit soort telefoons koopt je niet zeer geïnteresseerd bent in apps. Tenminste mij maakt het niet zoveel uit. Zolang die maar de basis dingen doet zoals bellen en SMS, en ik via een browser webapps kan gebruiken.
Ik heb zelf een Purism Librem 5 telefoon gekocht met KDE Plasma,
De naam doet mij ook vermoeden dat het om 'puur' en 'vrijheid' gaat. Lijkt mij ook wel een telefoon voor mij. Zou mn eerste zijn.
Alleen wordt 'ie niet geleverd met KDE Plasma maar met PureOS, wat een aangepaste GNOME-omgeving gebruikt.
PureOS is het OS, en voor de telefoon is de eerste keus wel degelijk KDE/Plasma en zijn ze ook bezig om een Gnome variant te bouwen die geschikt is voor telefoons.

Overigens kan KDE ook uitstekend overweg met Gnome based tools (omgekeerd is soms wel een dingetje...).
En PureOS draait standaard GNOME op de computer en ook op de Librem 5. KDE Plasma is een tweede optie.

(en ja, ik weet dat KDE overweg kan met op GNOME gebaseerde hulpmiddelen, ik gebruik al jaren Linux dus ik ben zeker niet onbekend)
KDE/Plasma werd als eerste aangekondigd (en als enige bij de aankondiging), en Gnome pas een maand of 3 later.
Maar het gaat er niet om welke ze het eerst aankondigden, het gaat erom wat ze daardwerkelijk erop zetten en dat is de GNOME-versie. Daardoor is er ook vertraging opgelopen met de levering.

Als aankondiging zo belangrijk was om te weten wat er wordt meegeleverd, dan was de BlackBerry Priv ook niet met Android geleverd want tijdens de eerste aankondiging was duidelijk BlackBerry 10 op het scherm te zien.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 25 juli 2024 13:28]

Voor mij is Gnome niet zo relevant. Als het een Gnome only appraat wordt zou dat weer een minpunt voor mij zijn.
nee, nee en nee :+
het is een opensource; geen android/google meuk, geen propritaire software via apple - maar vrij
hoe te installeren? waarschijnlijk kun je kiezen voor package (rpm?) een binary? via apt? etc. waarschijnlijk zit je niet vast aan 1 systeem.
gezien het vrij is, kun je daar natuurlijk gewoon een dualboot draaien. ongetwijfeld dat er straks iemand window7 op dit ding draait, en of de laatste android.
nu nog een variant met qwerty, en ik ga m halen :+
Android is nog steeds open source hoor :)
Alleen het hele Google Framework eromheen niet, dus geen Play Store en dergelijke.
Android hoe jij het op je telefoon hebt is al jaren geen open source meer.

AOSP (de open source versie van Android) wordt met het verhuizen van nieuwe functionaliteiten en afhankelijkheden naar de Google play services steeds meer abandonware. Steeds meer apps runnen niet meer zonder de Google play services app en dus is AOSP steeds minder bruikbaar.

Het is dus al jaren niet meer mogelijk om Android zelf te compileren en op je toestel te zetten en ongeveer dezelfde functionaliteiten te hebben. Dit is bij de meeste Linux distributies (Debian, Ubuntu, Fedora etc) nog steeds mogelijk maar bij Android dus al jaren niet meer. Jammer, maar helaas.

Lees dit bijvoorbeeld eens: https://arstechnica.com/g...e-by-any-means-necessary/

Ik heb de Purism Librem 5 al gekocht/gebacked toen hij destijds werd gepubliceerd. Ik kan niet wachten tot ik hem thuis krijg volgend jaar. Of ik hem dagelijks ga gebruiken weet ik nog niet (dat zal het testen moeten uitwijzen, maar ik vind het alleen al belangrijk zulke initiatieven te steunen.

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 25 juli 2024 13:28]

AOSP (de open source versie van Android) wordt met het verhuizen van nieuwe functionaliteiten en afhankelijkheden naar de Google play services steeds meer abandonware.
Hier sla je volledig de plank mis. Zie bijvoorbeeld de repo van het Android framework: laatste commit 2 minuten geleden. Je hebt gelijk: niet alles is onderdeel van AOSP en dus open source. Maar dat maakt AOSP nog geen abandonware; het is springlevend en er wordt actief aan ontwikkeld.

Je hebt wel gelijk dat Android zoals iedereen het kent niet open source is en kale AOSP niet bruikbaar voor de massa, vanwege de afhankelijkheid van de Play Services. AOSP + GApps, daarentegen, biedt wel alles wat men gewend is.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 25 juli 2024 13:28]

Kun je gapps tegenwoordig nog flashen? Ik dacht dat dat niet meer mogelijk was.
Sinds pixel draai ik stock
Absoluut! Ik gebruik altijd de Pico GApps van OpenGapps. Hier hebben ze GApps voor alle Android versies en architecturen, ze zijn altijd up-to-date want ze worden dagelijks gebuild met de nieuwste apps.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 25 juli 2024 13:28]

Kun je gapps tegenwoordig nog flashen?
https://opengapps.org/
Ik draai LineageOS op mijn S9+ en hier kan je zonder problemen Google Apps overheen flashen. Aldus de wiki van LineageOS zijn de volgende versies van gapps alleen afhankelijk van de architectuur van de telefoon en android-versie, dus kan je gewoon de versie pakken die je nodig hebt en dan zou het moeten werken.
Ja dat klopt. Maar je zou bijvoorbeeld 3rd party apps kunnen installeren van bijvoorbeeld apkmirror als alternatief voor de oude Google OOS apps.
Ik vind Android zonder Google Play services perfect bruikbaar hoor, ik gebruik gewoon F-Droid als alternatieve appstore, en niks wat daar opstaat gebruikt die services.

That said, ik heb de Librem 5 ook gebacked op het moment dat de campagne live ging, en ik kan niet wachten tot ze geleverd worden.
Voor telefoons die vanuit de fabrikant een Google licentie hebben is het mogelijk om gapps te instaleren als after thought. gapps bestaan in verschillende smaken met standaard meer of minder Google applicaties.
Het lijkt me dat het ook mogelijk is op telefoons die geen licentie hebben, maar dan overtreed je in principe de licentievoorwaarden van Google. Of ze er in de praktijk iets mee gaan doen weet ik niet, maar mogelijk is het denk ik dus wel.

[Reactie gewijzigd door mainvoid op 25 juli 2024 13:28]

Het wordt wel degelijk bekeken.
Op een S5-mini ( met Lineage 14.1 + gapps ) krijg je de mededeling dat er een geldige licentie is.
Waar kan ik dat vinden? Nu ben ik wel benieuwd!
Stond op het scherm toen gapps geinstaleerd werd.
Een of geen? Er wordt niks mee gedaan, je moet alleen je telefoon whitelisten om gapps te kunnen gebruiken, en dat kan gewoon tot een bepaalde limiet.
https://www.xda-developer...ces-custom-rom-whitelist/

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 25 juli 2024 13:28]

Volgens mij overtreedt je dan niks, je mag custom roms alleen niet distribueren met gapps pre-installed. Je moet alleen je toestel whitelisten om gapps te kunnen installeren en gebruiken op custom roms
Aosp wordt nog gewoon doorontwikkeld. Je hebt gelijk wat betreft google play services, maar dat is eigenlijk alleen van toepassing op de apps.
Het is dus al jaren niet meer mogelijk om Android zelf te compileren en op je toestel te zetten en ongeveer dezelfde functionaliteiten te hebben
Zelfde als wat? Als je zelf aosp compileert heb je gewoon een kale android versie zonder google play services, maar alle android functionaliteiten zitten er gewoon in, en is prima bruikbaar. Je hebt alleen inderdaad last van apps die niet draaien zonder google play services, maar er zijn er genoeg die wel werken.
Je kunt trouwens ook zelf gapps installeren, zodat je de play store en services ook weer hebt. Je android rom blijft dan nog steeds opensource.
Aosp wordt volgens mij ook veel gebruikt als basis voor custom roms, die uiteindelijk ook met gapps worden gebruikt.

Het is alles behalve abandonware.
Raar dat mensen altijd denken dat er maar 1 iets gaat zijn. Dat is juist het tegenovergestelde van wat hier geprobeert wordt.

Package managers, stores, alles. :)
Of helemaal niets. We leven in een wereld waar mensen een app installeren om te kijken welke week het is en of ze goed geslapen hebben. De markt voor een telefoon waar al dit soort onzinnige apps niet voor bestaan is helaas heel, heel klein.
De interface doet me trouwens erg denken aan de T-Mobile G1 maar daar waren natuurlijk wel veel meer geoptimaliseerde applicaties voor verkrijgbaar. Tien ofzo.
Jammer geen appstore, dat maakt het voor het merendeel van de niet tweakers al oninteressant want die willen niet terug naar de moeilijk tijd dat je allerlei trukendozen open moet maken om iets voor elkaar te krijgen en zullen bij android of IOS blijven
Voor hen zijn er dan ook heel erg veel andere telefoons om uit te kiezen.

Voor sommigen is "geen appstore van Google/Apple/Microsoft" juist een voorwaarde voor de aanschaf van een telefoon. Het is een nichemarkt, inderdaad, maar niet alleen producten voor de grote massa hebben bestaansrecht.
Je bedoelt nee, ja en nee? Want KDE heeft wel degelijk een eigen app-winkel, genaamd KDE Discover.
Als het op die manier moet, weet je zeker dat hier over een jaar een bericht staat dat Necuno stopt met deze telefoon omdat er niet genoeg van verkocht zijn.
KDE is slechts een grafische omgeving en kan op verschillende distributies draaien. Necuno kan zelf iets bakken of gebruik maken van bestaande oplossingen, zoals Debian's apt-systeem.
Dat is inderdaad het grootste risico voor dit soort telefoons.
Je zou natuurlijk apps via apkmirror kunnen downloaden en installeren, maar dan mis je dus wel de betaalde apps. Ook moet je dan zelf er voor zorgen dat je apps geupdate worden.

Zoals @The Zep Man hierboven ook al zegt, is KDE alleen de grafische schil. Wat daaronder draait aan OS heeft meestal zelf ook nog wel een package manager. Probleem daarbij blijft alleen hoe goed zijn die packages voor gebruik op een (klein) touch-scherm.

[Reactie gewijzigd door walteij op 25 juli 2024 13:28]

Op dit moment zijn niet alle pakketten geschikt voor kleine schermen, maar er wordt wel aan gewerkt: Lollypop heeft bijv. al een mobiele versie en dat is een zeer uitgebreide muziekspeler. Natuurlijk moet je ook niet verwachten dat álles vanaf dag 1 geschikt is: als er genoeg gebruikers zijn, komen de apps vanzelf. Natuurlijk nooit zoveel als op Android, maar er zullen er vast genoeg volgen om een bruikbare telefoon te hebben en dat lijkt me in dit geval ook wel het belangrijkste.
Maar dat wordt natuurlijk een kip en ei verhaal: zonder genoeg gebruikers komen de belangrijkste apps niet, en zonder apps komen er niet genoeg gebruikers. Juist met smartphones ontkom je niet aan een bepaalde set aan basis apps om succesvol te worden.
Ik ben bang dat dat een emotioneel besluit is, want KDE Plasma Mobile is één van de meest clunky user interfaces die je je kunt voorstellen op een touch screen. Dus tenzij Necuno stevig gaat investeren in een kwalitatieve verbetering van KDE Plasma Mobile, gaat dit een teleurstelling worden ben ik bang.

Overigens moedig ik een nieuwe OS-speler op de markt meer dan aan hoor. Ik zou graag zien dat dit succesvol is, maar dat wordt met plasma echt heel lastig.
Hoe bedoel je clunky? Als je problemen hebt gevonden, graag bugs van maken zodat ze die kunnen oplossen.
Het hoeven geen bugs te zijn, het kan ook zijn dat het gewoon beroerd te bedienen is.
Zoals zaken die niet te vinden zijn , of te kleine knopjes of zo.
Maar wellicht precies zoals ontworpen, dus geen bug.
Vind ik ook. Ik vind KDE Plasma op de computer top, het is één van mijn favoriete DE's :) Maar Plasma Mobile vind ik slecht ontworpen waardoor het beroerd te bedienen is.
Nog steeds waard om "bugs" (issues) voor te maken, een ontwerp is nooit perfect en kan altijd veranderen. Als maar genoeg mensen problemen melden, zal er vanzelf wat aan veranderen.
Hoe bedoel ik Clunky? Het is een user interface ramp. De framerate is erg laag. De knoppen reageren niet of slecht. De interface is vaak gebaseerd op Qt-libraries die gebouwd zijn voor muisgestuurde interfaces en niet voor touch (click en mouseovers als events?). Programma's moeten starten vanaf een terminal op een telefoon. Swipes die slecht geregistreerd worden. Geen bumpers. Noem maar op. Het is een developer-preview at best.

Bugmeldingen gaan dat niet oplossen. Het is een fundamenteel verschil van inzicht hoe je software maakt. Ik heb jarenlang mee-gediscussieerd op de KDE mailinglists (ten tijden van de ontwikkeling van KDE4) en bouw al bijna 20 jaar op professioneel niveau software. Open Source projecten hebben de neiging software te maken vanuit het oogpunt van de ontwikkelaar, waar software, zeker waar het gaat om consumentgerichte software, altijd ontwikkeld moet worden vanuit de gebruikservaring eerst. Deze denkwijze deelt het gros van de open source community niet en dat is in mijn optiek de reden dat dergelijke projecten vaak niet verder komen dan een kleine user base. Ubuntu, Firefox en Android zijn voorbeelden van hoe het wel kan, maar dat komt ook vanwege een iets meer commerciële insteek en een professionele aansturing.

Het is een ervaring die overeenkomt met de ontwikkeling van plasma en KDE 4 in 2006 en 2007. Ellenlange discussies met onder andere Aron Seigo, maar het was aan dovemansoren. Het uitkomen van KDE 4 was een ramp en werd heel slecht ontvangen en het heeft jaren geduurd voor de KDE desktop weer een beetje op het (hoge) niveau kwam wat ze met KDE 3 hadden behaald.

Mind you, Aron Seigo moedigde mij toen ook aan vooral bugmeldingen te doen. History repeats.
met een beetje geluk kan Sailfish hier ook op geinstalleerd worden na wat communitywerk. Dan heb je ook een android compatible runtime tot je beschikking.
Bij mijn weten is Dalvik niet beschikbaar in community editions. Daar moet een licentie voor gekocht worden bij Jolla en die is alleen beschikbaar voor Sailfish X voor een select aantal Sony toestellen.
Er is ook nog Anbox, om Android apps op "Linux" te kunnen draaien.
Dat begint met Android in een VM.
Maar dan de Android kernel patches integreren in de host kernel, zodat je Android als container kan draaien zonder hardware/full virtualisatie.
In theorie zou zoiets ook moeten kunnen met deze telefoon.
Dat kan zeker, maar niet met SailfishOS, want het is niet gepackaged en niet geïntegreerd. Ubuntu Touch heeft een eerste integratie ermee, en ook bij postmarketOS zijn we er mee bezig, maar met SailfishOS zijn ze nog niet zo ver zover ik weet.
Dat gaat juist tegen het idee van deze telefoon in. SailfishOS is gedeeltelijk proprietary (UI en core apps), waar deze telefoon juist bedoeld is voor mensen die alles compleet FOSS Willen.
En dat heb je niet met KDE Plasma omdat Anbox (https://anbox.io/) niet bestaat? Oh wacht...
Wat me dan verbaast is dat het nog een micro-usb connector heeft ipv een usb-c connector.

Ben benieuwd, of er een gedegen SDK voor komt, zodat er een berg mooie apps ontwikkeld kan worden. In hoeverre is deze KDE gelijk(w)aardig met KDE voor desktops? Dat kan op zich al wel een hoop schelen. Al is het porten van KDE applicaties voor Linux naar een Mobiel platform nog niet zo vanzelf sprekend.

Het succes zal naar mijn idee in ieder geval afhangen van de toolchain die beschikbaar gaat komen.
In hoeverre is deze KDE gelijk(w)aardig met KDE voor desktops?
Kijk zelf maar, https://plasma-mobile.org. Je kunt het al installeren op alle telefoons die door Halium worden ondersteunt.
Micro vs usb-c is misschien een licentie kwestie? Usb-c zal vast duurder zijn. Er zijn ook nogal wat varianten van usb-c, zoals hier op t-net te lezen was, niet heel lang geleden.

Of er ligt nog ergens een voorraadje micro-usb aansluitingen die over waren die zo voor een prikkie konden overnemen, dat kan ook.
Voorspelling: Er gaan in totaal ongeveer 10 telefoons verkocht worden aan die-hard OSS fans, die daar evenveel voor betalen als een flagship Android of iOS device (omdat er totaal geen markt is hier voor), waarna ze niets met de telefoon kunnen omdat er totaal geen ondersteuning voor is...
"De Necuno is niet de enige die KDE Plasma Mobile zou gaan draaien. De Purism Librem 5, die volgend jaar moet uitkomen, heeft ook dit besturingssysteem aan boord."

Plasma mobile is geen OS, het is een Desktop enviroment. Een grafische laag bovenop je OS.
Dankzij de beloofde kracht van de 8150 kunnen wij eindelijk KDE op een telefoon krijgen :P

(Edit: Ja, ik heb gelezen dat zij geen 8150 gaan gebruiken, maar het is maar een grapje.).

[Reactie gewijzigd door NTwoO op 25 juli 2024 13:28]

Het toestel heeft een micro-usb-poort
Wel handig om hier even duidelijk bij te maken dat deze poort alleen maar gebruikt wordt voor opladen, de data pinnen zijn niet aangesloten en je kunt er dus geen data overheen sturen. Dit voor extra security.

Daarbij vind ik de titel van dit artikel misleidend. Er is een samenwerking met KDE ja, maar dat betekent niet dat de telefoon standaard deze interface gaat draaien. Je kunt er zelf elk OS opzetten wat je wilt, en die bepalen dus de interface die mee komt. In het artikel van Necuno staat helemaal niks over welk OS het draait, het kan elke willekeurige Linux distributie zijn.

[Reactie gewijzigd door PureTryOut op 25 juli 2024 13:28]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.