Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Tizen, de organisatie die namens Samsung en Intel een mobiel besturingssysteem maakt, zal op telecombeurs MWC een smartphone met de nieuwe versie Tizen 3.0 tonen. Het gaat niet om een smartphone van Samsung, maar een omgebouwd model van de Chinese fabrikant ZTE.

De telefoon die Tizen zal tonen is een ZTE Geek, een Android-smartphone die de Chinese fabrikant een jaar geleden toonde en die draait op een Intel Atom Z2580-soc. De reden dat Tizen voor dit toestel kiest, is vermoedelijk omdat het een van de weinige smartphones is met Intel-processor. Intel is samen met Samsung initiatiefnemer van het op Linux gebaseerde mobiele besturingssysteem Tizen. De telecombeurs Mobile World Congress vindt over vijf weken plaats in Barcelona.

Dat de organisatie de ZTE Geek zal gebruiken om het nog niet uitgebrachte Tizen 3.0 te tonen, blijkt uit een irc-log, waarin een medewerker dat bevestigt. Samsung is de grote naam achter Tizen, maar desondanks is er nog altijd geen telefoon met het mobiele besturingssysteem uitgekomen. Meerdere providers hebben plannen gehad voor de release van een toestel, maar eerst Orange en recentelijk de Japanse provider NTT Docomo hebben de release geannuleerd.

Tizen is ontstaan uit een samensmelting van het door Nokia en Intel gemaakte Meego en Samsungs Bada. Samsung heeft naar verluidt al miljarden euro's besteed aan de ontwikkeling van Tizen en bracht inmiddels al in Zuid-Korea een camera met Tizen uit. Wanneer de eerste smartphones met het besturingssysteem zullen verschijnen, is onduidelijk.

Mockup: ZTE Geek met Tizen

Mockup: ZTE Geek met Tizen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Vraag me af of Samsung dan gaat breken met de naming policy die ze nu hebben.

Samsung toestellen met Bada (zie ze hier in China nog regelmatig) = Samsung Wave xxxx
Samsung toestellen met Android = Samsung Galaxy

Maar aangezien de Galaxy naam zo enorm bekend is, zullen ze waarschijnlijk de Tizen toestellen ook wel onder de Galaxy naam uitbrengen.
Denk het niet Samsung maakt de laatste tijd juist duidelijk gebruik van verschillende productnamen om de groepen te onderscheiden. Zoals Note, wat ook in korte tijd een begrip is geworden naast de nog altijd bekendere Galaxy lijn.
De Note x heet Galaxy Note x en behoort dus gewoon tot de Galaxy-Android-lijn.
Belangrijkste features die van Tizen 3.0 tov oudere versies:
- Multiple user support
- Tizen 64-bit Support – True Linux based 64-bit processing
- WayLand based compositor

Deze bron toont ook een slide met de roadmap voor Tizen.
bron: http://www.tizenexperts.com/2013/11/tizen-3-0-features/
Zit er eigenlijk iemand op Tizen te wachten? Samsung natuurlijk, om de Apple-esque vendor lockin te krijgen waar ze heel rijk van worden, maar wat heeft de consument eraan? Is het meer open source dan Android, vloeidender dan iOS, strakker dan Windows Phone of is het gewoon de zoveelste kloon?

En dat rijmt :+
de consument heeft niks aan open source :P dat is voor de ontwikkelaar...

ik zit er eigenlijk totaal niet op te wachten. het zoveelste grid aan icoontjes en volgens mij ging samsung zijn TouchWiz skin gebruiken hierin, met wat kleine aanpassingen hier en daar. Dan zou ik gewoon bij Android blijven als ik dat zou hebben
de consument heeft niks aan open source :P dat is voor de ontwikkelaar...
Daar heeft de consument heel veel aan.
1. Programma's hebben de neiging zich te ontwikkelen tot bloatware.
2. Zijn gebruikers eenmaal 'hooked' hebben eigenaars van programma's de neiging daar misbruik van te maken.
3. Apps worden onnodig tot crippleware gemaakt om meer extensies te verkopen of andere belangen te dienen.
4. Doordat er meer ogen naar de code kunnen kijken worden (security) bugs soms sneller opgelost.

Dat ontwikkelaars code kunnen forken en daarmee een app met zichzelf kunnen laten concurreren is een enorm voordeel voor de consument! Het is in praktijk middel tegen al bovengenoemde punten.

Probleem met 'open source' Android is dat het steeds minder open source wordt doordat google functionaliteit uit android in z'n eigen apps stopt (aanrader!). Het systeem en leden van AOSP worden steeds meer afhankelijk van Google's goede wil. Open source concurrentie is dus van harte welkom!

edit:typo

[Reactie gewijzigd door brabbelaar op 20 januari 2014 15:50]

Er zijn genoeg power users die wat meer controle willen over hun devices. Of toch al tenminste een... de N900 is ook nooit zwaar doorgebroken maar er is nog altijd een solide basis van gebruikers die wachten op een gelijkaardig device.
Open Source heeft als potentieel betere veiligheid en meer autonomie te bieden.

Zoals bij Android het geval is, kunnen er (inderdaad door ontwikkelaars) andere aangepaste versies uitgebracht worden zoals CyanogenMod en door de open code kunnen er statistisch gezien sneller bugs worden ontdekt.

Ik ben niet afhankelijk van trage updates, ik kan een versie kiezen die voor mij het beste werkt, ik wordt niet gedwongen bepaalde diensten te integreren, ik kan meerdere opties aanpassen en resetten, zodat mijn telefoon over twee jaar nog steeds zo vloeiend loopt (misschien zelfs sneller) als de dag van aanschaf, ik ben minder afhankelijk van één partij die voor mij beslist wat ik wel of niet mag op mijn aangeschafte systeem, zodat ik minder snel een nieuw model moet aanschaffen ten 'voordele' van de markt.

Dit zie ik als gebruiker zeker als grote voordelen.


@xFeverr
Das waar, al geloof ik dat het ook indirect invloed kan hebben op de markt door te inspireren met nieuwe features en betere code. Daarnaast wordt het ook steeds gemakkelijker om de OS aan te passen, bijvoorbeeld door de CyanogenMod installer. Maar goed, voordat dit meer richting de mainstream trekt, gaan er nog wel een paar jaar overheen.

[Reactie gewijzigd door Mative op 20 januari 2014 15:08]

dit is voor een tweaker inderdaad handig, geef ik volledig toe... maar voor de doodnormale consument niet.
Daar zit nu eens geen enkele normale consument op te wachten. Een normale consument wil gewoon dat het apparaat werkt zonder dat hij zelf moet lopen klooien.
Ik denk dat je als gebruiker heel veel hebt aan open source, namelijk de garantie dat iedereen die code in kan zien en dat je er dus bij grotere projecten vanuit kunt gaan dat bijv. NSA-backdoors niet onopgemerkt gaan, zoals in proprietary software jarenlang gebeurd is.
Zover ik begrepen heb staan de providers en fabrikanten te springen om een alternatief voor de duopolie van Android / iOS. Vandaar ook dat FireFox OS steun krijgt en ik vermoed dat zij daarom ook Tizen een kans willen geven.

[Reactie gewijzigd door Xirt op 20 januari 2014 14:11]

Voor de fabrikanten zal WP8.1 juist het OS zijn waar ze in zullen investeren. Deze heeft on-screen knoppen waardoor de drempel tussen 2 toestellen met verschillende OS'en (Android en WP).

OT: leuk initiatief, denk alleen niet dat het iets gaat worden. Heb meer vertrouwen in Ubunto 4 Phone en Windows Phone
Concurrentie van de fabrikant van het OS is meestal niet erg handig. MS kan natuurlijk de toestellen goedkoper produceren dan concurrenten. Daarbij komt ook nog eens dat voorheen Nokia een paar specifieke apps heeft ontwikkeld met de steun van MS om een voordeel op concurrenten te verkrijgen. Andere fabrikanten kunnen meer customizen in Android en de andere OSsen die eraan komen.
Je kan WP helemaal niet naar je eigen hand zetten. Je eigen imago aan geven. Je kan je eigen code niet verwerken in het OS voor speciale technische vernuftheid en innovatie.

Ze gaan helemaal niet investeren in WP. Dat moet MS doen.
Dus...je hebt er niets aan, maar een paar grote bedrijven kunnen er meer geld aan verdienen?
Het zal er van af hangen hoe Samsung er mee om gaat. Maar de drie die je noemt gebruiken alledrie gebruikersdata voor advertentiedoeleinden en andere zaken. Het enige alternatief wat de privacy van de gebruiker nog centraal stelt, is Blackberry. Maar zelfs daar heb je het nadeel dat bij veel Android-apps het slikken of stikken is. Of je gebruikt de app en de app mag van alles op je smartphone, of je gebruikt de app niet.

Maar Samsung zal er nog een hele kluif aan hebben om echt een alternatief neer te zetten. Ze hebben zelf al toegegeven dat ze veel beter zijn in hardware, dan in software.
Mooie telefoon op zich. Ben alleen benieuwd of er apps toe te voegen zijn via een appstore zoals Play store of dat ze een eigen store gaan krijgen, waardoor daardoor het succes aardig in de weg gaat liggen denk ik.

EDIT, hmmpf, first post...

[Reactie gewijzigd door Yzord op 20 januari 2014 14:04]

gewoon apt-get install pakketje :P
hele telefoon updaten apt-get update :P
Meego/Tizen is erg fijn MITS je een qwerty toetsenbord hebt
De package manager van tizen is RPM dus waarschijnlijk iets als yum inplaats van apt-get.
yum install en yum update dan :P
Er is ook apt voor Rpm sinds de LSB ;)

Edit: toch iets ingewikkelder schijnbaar: https://wiki.tizen.org/wiki/Manually_installing_apps

Maar apt wordt aan gewerkt:

https://github.com/nkh494...zen.common.annotation.apt

[Reactie gewijzigd door rob12424 op 20 januari 2014 23:07]

Meego/Tizen is erg fijn MITS je een qwerty toetsenbord hebt
En dan een 'normaal' toetsenbord zoals op de computer. Voor Android bestaat daat maar een van : Hackers keyboard. De rest heeft allemaal wel qwerty maar de tekens op willekeurige plaatsen bij elk toetsenbord anders. En vaak geen cijferrij boven de bovenste rij.
Met de moderne schermformaten is dat geen enkel probleem meer alleen de iPhone of de allergoedkoopste Androids hebben zo'n priegelschermpje van maar 5-6cm breed.
Weer een nieuw mobiel OS, denk niet dat t een suc6 zal worden!

Dat zal vooral afhangen van de hoeveelheid apps bij release....als de gangbare apps er niet zijn is er niemand die dit wil kopen....maarja voor hetzelfde geld kan je gewoon Android appz installeren....

Toch denk ik niet dat er iemand op zit te wachten!
Ligt ook aan de prijzen voor de telefoons. Stel dat Samsung een S4 Tizen op de markt brengt met Tizen :P maar die voor 100 euro minder gaat verkopen. Bijna dezelfde hardware alleen geen Android.
Dan willen de meeste mensen nog steeds Android, en de Android zal dan ook gewoon verkocht worden in de bundles....dus zinloos!
Ik denk dat een eigen OS voor een bedrijf van Samsung juist heel belangrijk is en veel potentie heeft. Denk ook aan de integratie in andere producten. Samsung maakt meer producten dan alleen telefoons en laptops zoals bijv. Apple.

Ik kan me voorstellen dat dit OS ook geschikt is voor auto's, stofzuigers, magnetrons, thermostaten en whatsoever. Android zal hiervoor nooit zo geschikt zijn als een zelf ontwikkeld OS.
Velen beseffen de macht van Samsung niet en hoezeer het belangrijk is dat zij een eigen ecosysteem hebben waarin ze de volledige controle en inkomsten hebben.

Samsung wil niet meer afhankelijk zijn van Google. Simple as that. Bouw Android functionaliteit erin en je krijgt massaal alle Android devs voor de deur.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 20 januari 2014 15:28]

Samsung moet oppassen dat ze niet te veel geld gaan vragen voor hardware. Als de prijzen te hoog gaan liggen zijn er goede kansen voor andere fabrikanten, met name Huawei en Lenovo om een deel van de markt in handen te krijgen.
Deze telefoon heeft ontzetted veel weg van Xiaomi's Mi2 Telfoons, de digitizers lijken identiek en de knoppen aan de zijkant ook evenmin en niet te vergeten die inkeping van de ear speaker is identiek.

Zou Xiaomi bij ZTE aankloppen misschien.
Neem me niet kwalijk, maar de essentie van het bericht is - neem ik aan - de geboorte van een nieuw ecosysteem, genaamd Tizen.
Hoe het kastje eruit ziet is in mijn optiek in dit stadium van secundair belang.
No offence.
Wat wel opvalt is het Intel Inside logo op de achterkant. Ik denk dat Intel heel blij zal zijn als ze eindelijk voet aan de grond krijgen op de smartphonemarkt.
Let op, het is een mockup (zie onderregel). Heel goed kans dat het logo niet aanwezig is uiteindelijk.
Nee, de 'mockup' slaat op de GUI denk ik.
De ZTE Geek is een bestaand toestel waar het logo wel degelijk op prijkt:
http://wwwen.zte.com.cn/e...304/t20130410_394863.html
http://www.gsmarena.com/zte_geek-pictures-5402.php
http://www.jsxltech.com/c.../zte-v975-geek-smartphone

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 20 januari 2014 17:34]

Correct. Alleen op veel telefoons uitgebracht met een processor van Intel (denk aan een van Lenovo, Acer, Xolo) stond het ook achterop dus ik denk dat het er gewoon op gaat staan. Maar goed, zoals je zei, het hoeft ook niet. ;)
Dat is natuurlijk ook de reden dat Intel betrokken is bij de ontwikkeling van dit systeem; voet aan de grond krijgen op de mobile markt.
Intel Inside staat standaard op apparaten die de Intel SoC gebruiken. Zie de tablets en de telefoons van ASUS.
Van secundair belang, maar intussen wel van alle zijden een render maken.. Het viel mij persoonlijk ook op dat dit op kleine details na een kopietje is van de m2(s/a)
Begrijp niet helemaal wat het stukje 'door Samsung opgerichte organisatie' in de titel doet. Het had toch ook Intel kunnen zijn. "Tizen toont V3.0 op ZTE smartphone" had korter geweest. Maar dat terzijde...

Ze zijn dus al bij versie 3.0 en er is nog steeds geen telefoon in de winkel terecht gekomen. Vraag me af of dit wel een succesnummertje gaat worden eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 20 januari 2014 14:52]

Denk dat Samsung het eerst helemaal goed wil hebben voordat het de markt op gaat. Dus vandaar dat ze al bij versie 3 zitten. Echter is dit al het zoveelste bericht over Tizen waardoor ik verwacht dat het er eerdaags wel door zal komen.
3.11 wordt pas echt de doorbraak.
Daarna komt 95 uit, en heeft samsung een monopolie over heel de markt.

:)
Als ik enkel naar het uiterlijk kijk zou ik zeggen dat het een kruising is tussen Android en Firefox OS. Op zich is het wel goed dat er wat variatie op de huidige besturingssystemen komt om te voorkomen dat bedrijven te machtig worden, echter ben ik bang dat de markt zo gaat versplinteren. Ik mis de toegevoegde functionele waarde van nóg een besturingssysteem.

Of je nou iOS, Windows Phone, Android of Blackberry OS pakt; met ieder toestel kun je bellen, internetbankieren, Facebooken en Whatsappen. Ieder OS is functioneel (grotendeels) identiek. Het komt uiteindelijk meer op het uiterlijk aan en dat is naar mijn mening nog steeds een kwestie van smaak.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 20 januari 2014 16:36]

Het ziet er wel eigentijds uit. Verder valt er niet veel over te zeggen :). Het is niet erg vernieuwend maar voor budget toestellen is het dan ook vooral belangrijk dat het snel werkt en dat de bekende apps beschikbaar zijn.

@Edit. Een voordeel van dit OS kan zijn perfecte optimalisatie voor Intel SoC's.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 20 januari 2014 16:47]

Wat betreft de optimalisaties kun je gelijk hebben. Echter zal Intel op den duur ook SoC's voor andere merken willen leveren om zo een groter marktaandeel te creëren. Aangezien Tizen van zowel Samsung als Intel is, zal Samsung licenties moeten verkopen zodat bijvoorbeeld ook Sony, LG en HTC toestellen met dit besturingssysteem kunnen maken.

Ik vraag me af of Samsung dan niet de kont tegen de krib gaat gooien omdat ze ook veel geld in R&D hebben gestoken.
Het zou net als WP kunnen werken waarbij MS ook gewoon zegt dat alleen enkele SoC's van Qualcomm kunnen worden gebruikt. Naast Samsung is Intel volgens mij de belangrijkste partner voor Tizen.
Current members include operators, OEMs and computing leaders: Fujitsu, Huawei, Intel Corporation, KT, NEC CASIO Mobile Communications, NTT DOCOMO, Orange, Panasonic Mobile Communications, Samsung, SK Telecom, Sprint and Vodafone.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Tizen
Miljarden? Lijkt me stug.

@Devroet
Vast belangrijk, maar Miljarden?

[Reactie gewijzigd door HMC op 20 januari 2014 15:14]

Die miljarden lijkt mij ook een grondige overdrijven.

Tizen is gebaseerd op Linux. M.a.w, het grote werk was al gedaan, want het OS bestond, was ARM/x64 compatibel. Komt er op neer, dat het meeste deel van de kern, uit open-source code bestaat, dat ze links en rechts samengevoegd hebben tot één geheel.

Maar miljarden geïnvesteerd in het OS??? Sorry maar wat ze nu voorschotelen, kan een deftige development team, in een jaar tijd ontwikkelen voor een paar 100.000¤, zeker aangezien ze gewoon bestaande Open Source code gebruikte.

En sorry dat ik het moet zeggen, maar ik vind de naam maar niets. Tizen, ... klinkt meer als een Chinees OS. Ja, Samsung is Koreaans, maar ik vond toch dat ze een meer neutrale naam hadden kunnen kiezen, met iets meer "punch".

Het grote probleem is gewoon, dat Samsung gans de Android koek voor hun eigen wilt. De store, de ontwikkelingsrichting enz. Maar ze vergeten, dat veel van die pogingen van Fabrikanten, om zelf een eigen systeem op de markt te brengen, vaak uitdraait op niets, wegens: Geen support.

Wat men vergeet in gans deze discussie, is simpel:

* Google is "neutraal". Alle fabrikanten hebben "in theorie" dezelfde rechten.

* Tizen is Samsung hun kindje. Samen met Intel dat ze proberen een bepaalde richting te pushen. Maar al zijn zelf de andere fabrikanten zo groot niet als Samsung op de smartphone markt ( op dit moment! ), ze gaan niet allemaal gaan lopen achter Samsung.

Ieder kind met een beetje kennis weet, dat als je OS provider, tegelijk een hardware provider is, dat ze hun eigen gaan bevoordelen tegenover de "concurrentie". Waarom zijn er geen grote namen zoals Sony, HTC, LG, enz, dat staan te springen om Tizen op te nemen? Omdat ze gewoon niets te winnen hebben, met een switch. Nee, ze hebben zelf meer te verliezen, indien Tizen populair zou worden.

En Samsung, ze proberen Tizen op de markt te brengen, maar tegelijk is hun groot marktaandeel, juist van Android. Ze zijn een grote speler op de markt, maar ze kunnen niet zomaar Tizen introduceren, want het is een risico. Indien men volop bepaalde nieuwe top toestellen puur Tizen maakt, en het slaagt niet aan? Dan verliezen ze groot marktaandeel, aan de concurrentie dat geen enkel probeer zal hebben om het "vertrouwde" Android te blijven aanbieden.

En de consument? Denk je nu echt, dat mensen de dozijn, honderden app's, dat ze gekocht hebben bij Google Store, gaan dumpen, voor een andere OS, dat eigenlijk niets meer bied? De meeste Android klanten, zitten al Vendor locked op Google's Android.