Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties
Submitter: Skating_vince

Nintendo werkt volgens geruchten aan een opvolger van zowel de Wii U als de 3DS. De console moet onder de naam Fusion op de markt komen, en voorzien zijn van een gpu van AMD en een PowerPC-cpu van IBM. De Fusion FS-handheld zou een ARM-processor meekrijgen.

Nintendo logo met MarioTerwijl Nintendo kampt met tegenvallende verkopen van zowel de Wii U als de 3DS, werkt het bedrijf volgens informatie die Nintendo News van een anonieme bron verkreeg aan een nieuwe console en handheld onder de naam Fusion. De Fusion DS moet de 3DS aflossen en zou een Cortex ARMv8-soc met een Adreno 420-gpu, 3GB werkgeheugen en twee 5"-touchscreens met elk een resolutie van 960x640 pixels krijgen. De opslagcapaciteit zou 16GB bedragen, terwijl Nintendo misschien ook met een 32GB-versie komt. Verder bevat de Fusion DS een sdhc-kaartlezer en een cardslot voor 3DS-games.

De Fusion DS is volgens de bron vormgegeven met een slide-out-ontwerp. De handheld zou voorzien zijn van een vingerafdrukscanner, twee circle pads met haptische feedback, nfc, bluetooth 4.0, 3g-connectiviteit en twee 1-megapixelcamera's. De handheld is voorzien van een mini-usb-aansluiting en een 3300mAh-accu.

Volgens de geruchten wil Nintendo de Wii-U-opvolger 'Fusion Terminal' noemen en is de console voorzien van een custom design-AMD Radeon HD RX200. Deze gpu met codenaam Lady zou 2816 shaders tellen en op 960MHz zijn geklokt. Een IBM 64bit-PowerPC-cpu met een kloksnelheid van 2,2GHz en acht rekenkernen moet samen met een 1,24GHz-coprocessor met drie rekenkernen het overige werk opknappen. Er is 4GB werkgeheugen aanwezig.

De Fusion Terminal beschikt over 802.11n-wifi, bluetooth 4.0, twee usb 3.0-aansluitingen en een coax-input voor kabelantennes. Naar verluidt is er een sleuf voor een smartcard aanwezig, evenals een 3DS-cardslot. De Fusion Terminal moet compatibel zijn met Wii U-titels en daarom over een optisch loopwerk beschikken. Verder wordt gesproken over een holographic versatile disc, wellicht een nieuw diskformaat. Daarnaast zijn er maximaal vier Wii U-controllers aan de Fusion Terminal te koppelen.

De Fusion Terminal zou over een oppervlak beschikken waarmee maximaal vier Fusion DS-handhelds of Wii Remote Plus-controllers zijn op te laden. Verder wordt gesproken over een 4k-outputmogelijkheid en Dolby TrueHD 5.1/7.1 surround sound via de hdmi-aansluiting. Nintendo zou overwegen om een 60GB-editie te bouwen met interne flashopslag en een uitbreidingsmogelijkheid voor harddisks, evanals een editie met 300GB flashopslag.

Nintendo wil geen commentaar geven op de geruchten en misschien gaat het uitsluitend om ruwe ideeën voor toekomstige ontwerpen. Wel is duidelijk dat de Japanse consolefabrikant al in 2003 de domeinnaam nintendofusion.com registreerde en dat de aanvraag in 2013 werd verlengd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Fusion_Tour

Vandaar allicht dat ze ook nintendofusion.com registreerden...
Ik wist dat de naam Holographic versatile disc mij bekend voorkwam.
http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_Versatile_Disc

Het is een soort opvolger van de BD en kan tot 6TB gaan :s
Vind het werkgeheugen in zo'n geval dan wel erg weinig....
De GPU lijkt me wel aan de sterke kant, qua shaders en core speed.

Maar als dit echte ideeën zijn komt het pas over een jaar of 2 á 3 uit......
Bullshit, de "specs" van de console stonden al eerder op neogaf, en een AMD GPU met 2800 shaders? Dan hebben we het over de R9 290x, een desktop GPU met een TDP van 290 watt en een prijskaartje van meer dan 500 euro. De rest ga ik het niet eens over hebben.

Jammer dat tweakers dit soort geruchten klakkeloos post zonder enige vorm van sanity check.
De opgegeven batterij is al gauw meer dan 2x wat er in een 3DS zit. Zou Nintendo toch wat hebben geleerd over battery life?

Zelfs NFC, Dual Sticks, Haptic Feedback, Wifi EN 3G? Sorry, maar dit ben ik niet van Nintendo gewend.
Er is dusver helemaal niets van dit ook nog maar enigzins bevestigd. Meest waarschijnlijk is het dan ook op helemaal niets gebaseerd.

In 2009 zagen we ook al zoiets, de geruchten rondom een wii 2 destijds. Met 1080p, bluray, etc. Zie hier ook het artikel op tweakers van destijds:
nieuws: 'Wii2 krijgt blu-ray-drive en 1080p-weergave'

De geruchten zaten er toen ook al volkomen naast, en dit keer zal het niets anders zijn.

@LOTG, sanderev66: De lijst met geruchten destijds was nog wat langer dan wat enkel op tweakers.net werd vermeld. Zie het overzichtje van destijds.
  • The Wii2 system will feature a Blu-Ray drive with a secondary aim of stopping piracy
  • 1080P and lower resolutions will be supported, for Blu-ray movies and games
  • The release date is scheduled for third quarter of 2010
  • The release will be worldwide and on the same day for all countries
  • A scheme will be available in which it is possible to trade in the original Wii for a cheaper price on the new Wii 2
Kortom, het enige van het 2009 gerucht welk waar was, is de 1080p.

Dus als we uit dit huidige gerucht kunnen concluderen dat de hardware voor een nieuwe Nintendo console, een stap voorwaarts zal zijn op de Wii U, dan zitten we in hetzelfde schuitje. Daarmee zijn dit soort geruchten nog steeds alles behalve waar.

[Reactie gewijzigd door psychodude op 22 januari 2014 16:57]

Toch is de Wii U ook te zien als een Wii 2, gezien de Wii U ook games tot 1080p ondersteund. De Wii U is origineel ontwikkeld als twee Wii's die op elkaar aangesloten waren. En ook de GamePad is pas later in het ontwikkeltraject toegevoegd (bron Iwata Asks) Dus het kan best zijn dat dit over een zeer vroege ontwikkeling in de opvolger van de Wii U / 3DS gaat. Want daar zijn ze vast en zeker al mee bezig.
En zo vreemd vind ik de specs niet eens.
De volgende stap na 1080 is 4k en dan heb je gewoon betere hardware nodig. Mocht het zo zijn dat Nintendo daadwerkelijk een console gaat uitbrengen met deze specs, dan staan ze weer een stap voor.
Hoezo volkomen naast? Ja er is geen Bluray drive in gekomen, maar er komt toch echt 1080P uit de console.

Misschien waren de berichten wel juist maar heeft Nintendo ergens in de tussen tijd afgezien van Bluray en film weergave.

Overigens zijn berichten als <X> werkt aan opvolger <Y> meestal volkomen nutteloos, het woordje niet in zo'n context zou eerder onverwachts zijn.
(X = Sony, MS, Apple, Samsung etc., Y= PS, Xbox, iIets, Galaxy)

@sanderev66
U heeft volkomen gelijk, ik dacht dat het nog steeds DVD was.
@Psychodude zijn edit:
Nog steeds niet waar dus, blijkbaar toch een BD drive.

Dus, geen films en andere release data.
In het artikel hier boven staan ZEER specifieke hardware details, die waren er toen niet.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 22 januari 2014 17:04]

Feitelijk speelt de Wii U ook Blu-Ray discs. Want de Wii U gamediscs zijn BluRay discs. Alleen worden ze zo niet genoemd vanwege patenten / licenties.
Maar helaas wel die lage schermresolutie. Verder denk ik niet dat dit echt is. Het voelt gewoon niet als iets voor Nintendo.
Hoezo?

Volgens mij is juist Nintendo de vernieuwende factor in het gamen. Maar worden ze niet altijd ervoor beloond. Of maken ze de verkeerde keuze om echt groot te worden. (een WII met 1080p Game functionaliteit).
Het voelt inderdaad niet als iets voor Nintendo....maar....duidelijk is dat de verkopen tegenvallen. Lage schermresolutie? Denk dat het in de praktijk wel meevalt. Ik hoeft niet per se een scherm met een belachelijk hoge ppi, maar zie liever 3D of een hoge framerate. Ben benieuwd hoe "handheld" dit gaat worden, ik denk niet dat alle specs het gaan redden.
Ze bouwen dingen in als Netflix en Youtube, wat allemaal leuk klinkt maar als jij een filmpje op de 3DS kijkt dan is dat om te huilen, een hogere resolutie zou dus zeker wel fijn zijn als je mij vraagt, al helemaal als je het even vergelijkt met de schermen die in de hedendaagse mobieltjes zitten. 3D is leuk maar voegt niet veel toe, je moet net goed zitten en je begint er na een tijd scheel door te kijken.
3,53" op 400x240
5" op 960x640
Als ik me niet vergis is de ppi met ~80% toegenomen (correct me if I'm wrong) ten opzichte van de 3DS.
De helft van de Galaxy S4, tweederde van de Galaxy S3.
Het kan beter, maar het is aardig. Ik zou het gemiddeld noemen.
Als je naar het kleine touchscreen kijkt is het wel een hele verbetering (bedoelde trouwens de XL)

Maar het normale scherm van een 3DSXL is 171PPI. Deze mogelijke nieuwe DS is 230PPI, de oude 3DS is 236PPI

Het touchscreen however gaat van 320 x 240 naar 960 x 640. Oftwel van (3DS) 132PPI naar 230PPI

Wat ik wel vreemd vind is die 2de stick. Ik denk dat ze het daar mee gaan verpesten, mocht het waar zijn.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 23 januari 2014 19:56]

Nu dat nintendo ineens met een 8-core cpu @2.2Ghz komt met een tri-core co-processor @1.24Ghz , en een gpu met 2816 shaders @ 960Mhz & 4.6 TFLOP/s (PS4 heeft maar 1.84 TFLOP/s), 4GB DDR4 & 2GB DDR3 @ 1600Mhz. en een HDMI 2.0 1080p/4K Port.
Bron: http://venturebeat.com/20...e-called-nintendo-fusion/

Voelt inderdaad niet als Nintendo die altijd al lagere specs had.
Als dit echt is... _/-\o_
Nintendo altijd lage specs? Dan ken je de geschiedenis van Nintendo niet.
De NES, SNES en N64 waren qua hardware beter dan de rest in hun tijd.
Toen kwam de Gamecube, die was inderdaad niet de beste qua hardware, maar kon prima meekomen. De Wii was pas echt minder qua specs maar had meer mogelijkheden qua speelbaarheid.
De Wii U kan natuurlijk ook niet meekomen qua specs maar ook daarbij heeft Nintendo een poging gedaan te innoveren op speelbaarheid. Deze is flink geflopt.
Na een flop probeert Nintendo wat anders.
Terug naar flinke specs is niet vreemd, vreemd zou zijn wanneer ze niet op speelbaarheid proberen te innoveren. Maar als die 4 controllers Wii U gamepads zijn, dan kan je al leukere dingen dan met de Wii U en is de innovatie al daar.
En met de flop die Wii U heet, verrast het mij niet dat er nu al geruchten van een nieuwe console komen die best eens waar kunnen zijn.
Je hebt gelijk, kan geen +1 geven :P maar in iedergeval sinds de zesde generatie consoles (PS2, NGC & XBOX).
qua specs begon nintendo achter te lopen maar dankzij de wii net wiimote & nunchuks zijn er toch veel van verkocht omdat de doelgroep eigenlijk iedereen is.

Ik hoop echt dat dit waar is zodat ik geen PS4 hoef te kopen, want die specs zijn niet echt speciaal ofso :)
sorry, je zit er weer naast. De Gamecube was krachtiger dan de Playstation 2.
Niet meekomen is een groot woord, Nintendo is nog steeds de eerste die met een volgende generatie console komt. De Wii U is krachtiger dan de PS3 en Xbox 360, dus wel degelijk betere specs, dat de PS4 en Xbox One een jaar later uitkomt met betere specs dan de Wii U is dan geen verassing.
Als de Wii U in de praktijk daadwerkelijk krachtiger is dan de Xbox 360 en PS3, en niet zoals ik ben geïnformeerd op ongeveer hetzelfde niveau zit, dan vraag ik me af waarom er zo gigantisch veel developers hebben geklaagd dat de Wii U te 'slap' zou zijn.

In dit artikel (Euro Gamer, 2012) staat ook dat het ongeveer gelijk is aan de 360 en PS3, maar net iets krachtiger, voornamelijk doordat de Wii U meer RAM heeft en een nieuwere GPU (custom HD7xxx series).
Dat 'ie gelijkwaardig is aan een console die een jaar of 5 ouder is vind ik persoonlijk best zwak :)

Voor vergelijking: de specs. Let wel, ik neem aan dat het grafisch geheugen van de Wii U hier niet correct in staat vermeld.
De Wii U is van de generatie waar de PS4 en XboxOne ook bij horen en loopt dus qua hardware achter. Al zou je kunnen stellen dat de Wii U een soort van tussengeneratie is omdat hij te weinig verschilt van de Wii.
Maar consoles (überhaupt alles wat met games te maken heeft) moeten niet beoordeeld worden op specs maar op speelbaarheid.
Daarbij loopt de Wii U wel voor, simpelweg doordat Sony en Microsoft op dat gebied volgers zijn en geen innovators.

[Reactie gewijzigd door Crazy Harry op 23 januari 2014 17:36]

Ik denk dat dit onzin is.

Gewoon een fan die dit uit zijn duim zuigt gebaseerd op wishful thinking en basale kennis van hardware, had niet gedacht dit op Tweakers tegen te komen.

Verder die specs voor een Nintendo console; met name zo'n GPU? Vergeet het maar. En 4GB RAM is véél te weinig voor zulke specs, zal gauw een bottleneck vormen. 300 GB Flash opslag klinkt al helemaal niet Nintendoniaans. Een 250GB SSD kost al ¤150 en Nintendo bezuinigt net steeds zo veel mogelijk op hardware specs. En een inductieplaat op de console zelf, is dat überhaupt mogelijk met alle elektronica die onder de console zit?

Het originele artikel sprak ook over 2GB DDR3 RAM op de CPU/GPU die, is het überhaupt mogelijk om zo veel geheugen op een enkele die te plaatsen? Of het moet een extreme dure console worden, omdat de die zeer groot moet zijn en dus ook slechtere yields.

Sowieso denk ik dat de specs in een vroeg stadium nooit zo definitief vastliggen dat zelfs kleine details als de kloksnelheid van de GPU en CPU's bekend zijn. En het geheel van specificaties lijkt me nogal onsamenhangend.

Duidelijk gewoon een fan die dit zelf verzonnen heeft en net genoeg kennis heeft om wat specs te kunnen namedroppen.

[Reactie gewijzigd door Cyrso op 22 januari 2014 17:21]

Fan of verstoorder.. de mooie games op de wii-U moeten nog uitkomen; dus het kan ook een poging zijn om de verkopen te frustreren door te roepen dat er al bijna wat nieuws op de markt komt..
Ik geef Nintendo niet zo lang meer. Ik geloof niet dat iemand zit te wachten op een overpowered Wii U. De Wii was interessant omdat hij een leuke gimmick had en niet probeerde zich te meten met de Xbox en de PS. Ik zie niet in wat Nintendo kan bieden wat de PS en de Xbox niet ook kunnen bieden, behalve wat Nintendo games. Maar die zijn niet genoeg om dit te laten slagen. Ik vermoed dat Nintendo er over een jaar of 2 niet meer is, of iniedergeval niet meer zelf consoles maakt.
Ik heb ooit een schattig gezien van iemand die uithad gerekend als Nintendo morgen stopte met omzet maken. (0,0 verkopen en patent inkomsten) Er werd geschat dat Nintendo genoeg geld had om de huidige kosten te blijven dragen voor bijna 30 jaar... Zoveel hebben ze verdient aan de NES SNES N64 GB GBC GBA NDS Wii. al die consoles waren een pure goudmijn voor ze. Nintendo word niet gedraaid door moneyhording japaners. Dus ze kunnen nog even vooruit
Nintendo is nog steeds een erg rijk bedrijf, en ze hebben al aangegeven door te gaan met consoles, dat kunnen ze zich ook makkelijk veroorloven. Hun handhelds blijven goed verkopen, dus om daarmee te stoppen is nog geen reden voor.

2 jaar is wel heel kort, ik denk ook dat zolang Nintendo games blijft maken die alleen op hun eigen consoles zijn te spelen, er altijd een markt voor zal zijn.

En eerlijk, dit klinkt wel goed, hoop alleen niet dat de mensen die nu een Wii-U hebben gekocht vervolgens nog een keer de volle prijs moeten betalen. Dat zou wel erg jammer zijn.

[Reactie gewijzigd door shadowsalyer op 22 januari 2014 16:18]

Zou wat zijn als hun games in het vervolg dan op de PS of XBOX uit zouden komen. Degene die die licentie binnentrekt heeft dan voor de komende jaren bij voorbaat al de console war gewonnen denk ik
Aan de specs te zien eindelijk een krachtige Console van Nintendo. Maar ik weet niet of hier vraag naar is?

De kracht van Nintendo is toch altijd iets nieuw maken (Wii, Nintendo DS)
De klacht was altijd dat de graphics en andere functies ten koste gingen van innovatie. The best of both worlds nu eindelijk. Dit ding is dus gewoon een zware Wii U upgrade.
Ben blij dat ik alleen een 3DS heb gekocht, want zo te zien gaan ze er weer snel uit en komt er iets nieuws in plaats. Die Fusion DS lijkt een beetje op een ps vita, met 2 sticks en schermresolutie.
De kracht van Nintendo is toch altijd iets nieuw maken (Wii, Nintendo DS)
Gezien Nintendo's resultaten is dit niet meer echt hun kracht. Om mee te kunnen komen met de huidige console's zullen ze betere hardware nodig hebben, wat ze nu dus willen gaan doen. Ik vraag mij echter af of dit niet "to little to late" is, gezien de release van de Xbox One en PS4.

Verder klinkt de naam "Fusion Terminal" meer als een streaming device (Terminal client?). Is natuurlijk nog maar een werk-titel, maar zou best wel eens kunnen dat ze dat willen doen.
Die Fusion DS vindt ik echter vrij lage specs hebben. High-end mobieltjes hebben tegenwoordig al betere specs en worden ook steeds meer gebruikt als game device (net als tablets). Denk dat de markt naar handhelds daarom alleen maar in zal zakken....
Hopelijk is het nog niet te laat, ik denk dat er best markt is voor een krachtige Nintendo-console. Als mensen nu niet de keuze hoeven te maken tussen de leuke Nintendospellen en meer "serieuze" spellen als CoD of BF, maar met 1 console toe kunnen is dat een groot pluspunt.

Overigens, het klopt dat sommige telefoons betere hardware (gaan) hebben, maar vergeet niet dat developers games kunnen optimaliseren voor de hardware van een console/handheld, zoals voor alle consoles al gebeurt en wat heeft betekent dat er op magere hardware (kijk PS3 of XBox 360) relatief krachtige games gespeeld kunnen worden.

Edit: Deze GPU is juist erg high-end op dit moment (die conclusie was te snel getrokken). Afhankelijk van over hoe lang deze handheld uitkomt heb je dus wel degelijk een streep voor op telefoons.

[Reactie gewijzigd door joost_m op 22 januari 2014 16:49]

Dit moet toch wel pure onzin zijn... Als Nintendo nu al een opvolger uit gaat brengen voor de Wii U maken ze zichzelf compleet belachelijk, en 2816 shaders vergeleken met de 1152 in de PS4 klinkt nou ook niet echt des Nintendo's. Tuurlijk, de Wii U is tot nu toe niet wat men ervan verwacht/gehoopt had maar ik zie ze nog eerder multi-platform gaan dan alweer nieuwe hardware uitbrengen.

Een nieuwe DS die volledig backwards compatible is zou kunnen maar ook die specs klinken mij wat te bij elkaar geraapt in de oren. Maar dat is gewoon mijn gevoel.
En als ze het niet doen dan konden ze nog wel eens kopje onder gaan in het PS4/XB1 geweld..

Wat voor mij altijd een probleem is dat de nintendo console vaak niet de echte blockbuster games heeft.. als ze nou eens een doos bouwen die dat wel kan, dan hebben ze met hun eigen vernieuwingen wel een potentiele blockbuster...
Maar wie gaat er nu nog met vertrouwen een Nintendo console kopen als ze de Wii U na 2 jaa r al bij het grofvuil zetten?
Als er een nieuwe console is werkt de oude niet meer... shit zeg dan moet ik mijn Wii maar bij het grofvuil zetten vrees ik..
Dit moet toch wel pure onzin zijn... Als Nintendo nu al een opvolger uit gaat brengen voor de Wii U maken ze zichzelf compleet belachelijk
Nergens staat dat ze dat gaan doen. Bij Nintendo wordt constant nagedacht over toekomstige consoles, dus ik geloof wel dat ook nu daar mee bezig zijn. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ie al dit jaar in de schappen ligt.
Een nieuwe console... en een nieuwe 3DS?! De nieuwe console vind ik nog enigzins logisch maar een nieuwe 3DS iets minder. Leuk dit soort geruchten maar met een tijdsindicatie valt dit voor geen meter logisch te plaatsen binnen een tijdsplaatje dan wel in het plaatje van "opvolgers".

Oke, speculeren dan maar:

Het zou wel grappig zijn als Nintendo het Nvidia - AMD spelletje met Microsoft en Sony gaat spelen, ben erg benieuwd wat voor wapenwedloop daaruit zou voorkomen. Nu ben ik niet helemaal thuis in de hardware en hoe deze zich zou verhouden tot de One en de PS4, maar vooralsnog lijkt hij me onder te doen? Overigens wel grappig dat het gerucht vermeldt dat ze ook een beetje richting het TV-onderdeel gaan en niet specifiek games.

Verder vind ik dat er een aantal mooie technieken gebruikt gaan worden mits dit ook echt zo is. Draadloos opladen op de console en een betere integratie van handheld en console... :) Hier ben ik toch wel erg benieuwd naar! Laat moar informatie maar komen! :Y)

Edit: Zoals de reacties hieronder laten zien, zijn deze specs dus wel vrij bruut...!~ :|

[Reactie gewijzigd door Ninjetsu NL op 22 januari 2014 16:39]

Nu ben ik niet helemaal thuis in de hardware en hoe deze zich zou verhouden tot de One en de PS4, maar vooralsnog lijkt hij me onder te doen?
Nou als ik het zo lees zou deze hypothetische Nintendo console behoorlijk dik over de specs van de PS4 en de Xbox One heengaan, met 8 cores op 1.5x de kloksnelheid, die waarschijnlijk sowieso al hogere IPC hebben dan een AMD Jaguar core, een extra coprocessor, en een GPU met bijna 3 keer het aantal shaders van een PS4, en bijna 4 keer dat van een Xbox One...

Alleen daarom al lijkt me dit een vrij loos gerucht, want het zou betekenen dat Nintendo het zomaar ineens nodig vindt om hun consoles zware specs mee te geven, iets wat ze al sinds de N64 al niet meer doen. Tel daarbij op dat er onlangs op basis van uitspraken van Nintendo nog gespeculeerd werd dat Nintendo games zou gaan uitbrengen voor telefoons en tablets en dan lijkt het me nog onwaarschijnlijker.
Je heb gelijk dat de specs te hoog zijn voor Nintendo als je hun huidige strategy bekijk. Maar het gaat slecht met Nintendo. Ze verliezen heel veel terrein in hun core business, games. Sony en MS zitten in andere markten en kunnen afscheid nemen van de games markt. Nintendo niet want de games markt is hun core business. Dus Nintendo moet van strategie veranderen of andere producten en markten gaan. Voor het zoeken naar andere producten en markten hebben ze weining speelruimte op technologische gebeid. Een strategie verandering op de games markt is het meest haalbaar.

Nintendo kan de lifecycle van consoles wel verkorten als nieuwe strategie. Ze hebben geen last van third-parties ontwikkelaars, want hun steun hebben ze al verloren. Deze third parties ontwikelaar zullen niet klagen dat de lifecycle van de consoles te kort is. Een korte levencyclus is geen nadeel als je zorgt voor backwarts compatibility. Uit de specs zie je dat Nintendo rekening houdt met backwards compatibility. Hierdoor kunnen bepaalde klanten, hardcore gamers, upgraden zonder dat andere klanten en third parties ontwikkelar last ondervindt. Uitgebrachte games zullen op de oude en de nieuwe console draaien.

De specs wijzen op een console die pas over drie jaar wordt uitgebracht. Tegen die tijd is de Wii U vijf jaar oud. Productietechnologie is doorgegaan van de huidige 22 nm naar 14 of 10 nm. Nintendo kan de oude 22nm gebruiken. Dus ze gebruiken, voor die tijd, oude technologie. Alleen verkorten ze de lifecycle van hun console. Dit zorgt ervoor dat de achterstaand van Nintendo op de huidige consoles wordt ingelopen. PS4 en Xbox One zijn gemaakt voor een langere levencyclus.

[Reactie gewijzigd door angelo7859 op 22 januari 2014 22:57]

Nintendo heeft geen schijn van kans meer tegen Sony/MS, Wii deden ze het mischien nog goed (goedkoop en simpel), maar next-gen kunnen ze per direct afleggen. En omdat ze nu weer voor PowerPC gaan, zal een port ook niet zo gemakkelijk worden.
Nintendo heeft nog altijd een aantal heel sterke franchises:
Legend of Zelda, Mario, Metroid,...

Als ze een (relatief) krachtige console kunnen afleveren, tegen ene lagere prijs dan de concurrentie (ergens 200-300 euro), zou dit wel moeten lukken.
Aangezien de specs hier beschreven ongeveer overeen komen met de oude xbox360 moet die prijs ook makkelijk haalbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door graverobber2 op 22 januari 2014 16:41]

Maar dan zitten ze weer in precies hetzelfde schuitje als waar ze nu in zitten. Er valt veel te zeggen voor een op AMD gebaseerde console. Ports zullen dan veel eenvoudiger te realiseren zich zijn waardoor de 3rd party support weer aantrekt. Qua 1st party games zou er weinig veranderden lijkt me.
Nintendo port hun eigen games (nog) niet, dus daar is al geen verschil.
En als een console genoeg verkoopt, zullen developers er waarschijnlijk wel naar porten. Het probleem met de huidige WiiU is dat niemand er games voor maakt omdat er te weinig stuks verkocht worden, en er worden weinig WiiU's verkocht omdat bijna niemand er games voor maakt.
Vergeet niet dat Nintendo een strakke userbase heeft. Ik heb alle consoles zo'n beetje thuis gehad, maar van Nintendo heb ik echt alles gekocht en blijf ik kopen. Wat mij en veel andere mensen trekt zijn de exclusives die gemaakt worden. Als Nintendo stopt met consoles bouwen ben ik benieuwd wat er van die games overblijven. Veel wordt als "kiddie" bestempeld en ik vraag me af wat mensen er van vinden als dit soort games op een XBox of PS uit gaan komen. Wordt een dergelijke console dan ook gelijk bestempeld als "Kiddie", worden de games dan nog wel gespeeld? Blijft het populair zoals het nu is, of wordt het wat anders. De tijd zou het moeten leren.

Overigens denk ik niet dat Nintendo nu al uitkomt met een nieuwe console. De 3DS is er sinds 2011. De WII U sinds 2012. Om nu al zo snel uit te komen met een nieuwe console, is gewoonweg veel en veel te vroeg. Hiermee gaan ze klanten wegjagen.
Ik mag dan blij zijn met een bedrijf als nintendo, maar als ze een nieuwe WII variant uitbrengen en de ondersteuning voor de WII U gaan stoppen, voel ik me toch wel heel snel bekocht. Dit was dan ook het probleem waar Sega mee heeft geworsteld en is dat de reden dat ze ten onder zijn gegaan als console bouwer. Kan alleen hopen dat het met Nintendo beter afgaat, maar daar heb ik alle vertrouwen ook wel in.
De 3DS verkoopt toch juist prima? Zelfde aantal wat de DS in een zelfde tijdspannen verkocht. De Wii U verkoopt wel voor geen meter ja. Overigens is de site waar dit gerucht vanaf komt ook niet bepaald bekend.
Inderdaad. Misschien heeft Nintendo de voorgespiegelde 18 miljoen niet gehaald, het systeem verkoopt (ondanks tablets/smartphones) nog net zo goed als de DS in dezelfde tijdsperiode, en dan te bedenken dat het in het begin ongelofelijk kut ging.

De 3DS gaat de komende 3 jaar zeker niet vervangen worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True