Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse gameontwikkelaar Rami Ismail geŽerd bij GDC

Rami Ismail, medeoprichter van het Nederlandse Vlambeer, krijgt tijdens de Game Developers Conference een Ambassador Award uitgereikt vanwege zijn verdienste voor de gamesindustrie. Ook Nolan Bushnell en Tim Schafer worden onderscheiden.

Tijdens de Game Developers Conference bepalen de aangesloten ontwikkelaars niet alleen wat de beste games van het afgelopen jaar waren, de studio's reiken ook Awards uit aan personen die veel betekend hebben voor de gamesindustrie. Dit jaar worden drie personen onderscheiden, waaronder Rami Ismail van de kleine Nederlandse indiestudio Vlambeer. Ismail krijgt een Ambassador Award omdat hij zich volgens de leden van de GDC inzet om van de industrie 'een betere plaats te maken'. Volgens de organisatie reikt de invloed van Ismail verder dan enkel tot games ontwikkelen. Hij zet zich onvermoeibaar in voor het democratiseren van de industrie, onder andere door tools vrij te geven voor indiestudio's. Hij wordt ook geprezen om de vele lezingen die hij geeft en de bezoeken aan andere studio's.

Ismail startte Vlambeer in 2010, samen Jan Willem Nijman. De studio, nog steeds bestaande uit twee personen, maakte naam met games als Nuclear Throne, Ridiculous Fishing, Super Crate Box en Luftrausers.

Naast Ismail krijgen ook oudgedienden Nolan Bushnell en Tim Schafer een onderscheiding. Nolan Bushnell krijgt een Pioneer Award, voornamelijk omdat hij in 1972 medeoprichter was van Atari, verantwoordelijk voor Pong, Breakout en de Atari 2600. Tim Schafer krijgt een Lifetime Achievement Award, voornamelijk omdat hij bij LucasArts verantwoordelijk was voor games als Day of the Tentacle, Full Throttle en Grim Fandango. De Lifetime Achievement Award wordt elk jaar uitgereikt. Vorige winnaars zijn Tim Sweeney, Shigeru Miyamoto, Warren Spector, John Carmack, Hideo Kojima, Sid Meier en Peter Molyneux. De onderscheidingen van Ismail, Bushnell en Schafer worden op 21 maart uitgereikt.

Door

Redacteur games

46 Linkedin Google+

Reacties (46)

Wijzig sortering
Volgens mij staat de Nederlandse game industrie er sowieso wel goed op internationaal gezien. Guerrilla Games heeft natuurlijk met het succes van Horizon veel aandacht van de buitenlandse pers op zich weten te richten en de samenwerking met Kojima t.a.v. de Decima engine helpt daar ook wel bij.

Maar een Nixxes uit Utrecht bijvoorbeeld heeft volgens mij ook wel een hele goede reputatie voor de game ports die ze namens Square Enix / Crystal Dynamics maken (beetje a la Bluepoint Games).

Ik zie Rami (ik geloof dat ie half Nederlands half Egyptisch is?) af en toe voorbij komen op GiantBomb en andere gamesites en hij heeft altijd wel goede teksten en iets interessants te melden.
En Bluehole (developer PlayerUnknown's Battlegrounds) krijgt ook een kantoor in Amsterdam. Lijkt wel of Amsterdam steeds populairder wordt in de games industrie.
Dit heeft alles te maken met belastingontduiking, verder lijkt Nederland mij niet interessant voor game studio's. Er is namelijk een constructie waardoor Amerikaanse bedrijven met een vestiging in Nederland effectief geen belasting betalen in Nederland of Amerika. De PUBG Corp. heeft een vestiging in America gezet: "Regarding the global part, PUBG Corp has already set up an office in the US, and plans to open offices in Europe and Japan, as well." en gaat zoals je aangeeft een kantoor in Amsterdam openen. Als ze hun IP verhuizen naar het kantoor in Amsterdam en licenceren aan hun dochterondernemingen in de VS maken ze gebruik van een loophole in ons belastingstelsel (met dank aan Activision-Blizzard die hard gelobbyd hebben)

[Reactie gewijzigd door Odyssey op 31 januari 2018 12:10]

Ja, of.... het heeft daarnaast ook te maken met:
- hoogopgeleide bevolking
- goed Engelssprekende bevolking
- geen absurde loon / woon eisen zoals in sillicon valley
- technisch sterke engineers

Maar, we kunnen natuurlijk ook gewoon heel typisch niet eens denken dat we ergens goed in zijn.....

Want als jij gelijk hebt is er alleen maar een kantoortje met een enkel sales-persoontje. Dan zal er geen enkele developer zijn.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 31 januari 2018 16:04]

Je hebt me nooit horen zeggen dat ik denk dat we niet ergens goed in zijn. Nederland heeft prima programmeurs en game developers zoals in het artikel naar voren komt (Rami Ismail). Echter, heb ik het over buitenlandse gamestudio's die zich in Nederland vestiging. Daarmee suggereer ik niet dat Nederlandse studio's van eigen bodem niet talentvol zijn. De punten die je aanhaalt zijn waar voor alle landen om ons heen, op Belgie na hebben de landen om ons heen zelfs meer kandidaten voor een vacature en kan daarmee ook beter talent geworven worden (simpel weg omdat er een grote pool is).

"Want als jij gelijk hebt is er alleen maar een kantoortje met een enkel sales-persoontje."
Als je de tijd neemt het artikel door te lezen zul je vinden dat dit ook de situatie is. Enkele quotes:

"games als Call of Duty, World of Warcraft en Guitar Hero. Je zou het misschien niet zeggen, maar deze games worden ontwikkeld in een Rotterdamse kelder op Blaak 40. Althans, op papier. In die kelder huist namelijk ATVI CV, een bedrijf verantwoordelijk voor het ontwikkelen van alle games van het Amerikaanse bedrijf Activision Blizzard."

"Zo kan het dat ATVI CV, een bedrijf zonder werknemers en met een directie op Bermuda, tussen 2009 en 2014 maar liefst 4,3 miljard euro aan royalty’s ontving en 2,3 miljard euro aan winst maakte."

Ik ben helemaal voor het groeien van de Nederlandse gamestudio's. Ik heb zelf een stage gedaan bij een game studio als programmeur. Besef wel dat des te meer buitenlandse gamestudio's hier een adres krijgen des te meer concurrentie benadeling dat is voor de Nederlandse studio's die netjes 25% belasting moeten betalen

[Reactie gewijzigd door Odyssey op 31 januari 2018 19:57]

Duidelijk :) zo had ik het nog niet bekeken
Dit heeft alles te maken met belastingontduiking
Dat hoop ik niet. Belastingontwijking op z'n hoogst.
Eigenlijk gewoon legale belastingontduiking toch? ;)
Offtopic:
Het is natuurlijk een onzinnig concept: "belastingontduiking".

Die "ontdoken belasting" komt altijd op de een of andere manier weer terug in de staatskas, anders heeft het ook vrij weinig nut voor BV Nederland om een gunstig vestigingsklimaat te creŽren.

Je spaargeld stallen in een belastingparadijs of je bedrijfsactiviteiten in een gunstig ondernemingsklimaat ontplooien zijn mijns inziens twee compleet andere cases.

Maar goed, ieders kijk verschilt.

Ontopic: leuk dat een NL ontwikkelaar een prestigieuze reward binnensleept. Echter heb ik zelf nog nooit van deze beste man, zijn bedrijfje of games gehoord.
Nederland is een populaire locatie voor elk brievenbusfirma :+
Weet het niet echt. Rami Ismail is een haatspreidende social media junkie/hardcore twitter troll. Als dat het beste is dat de NL games industrie moet voorstellen :?
Guerrilla Games heeft zichzelf al zelfs vanaf eind 2004 op de kaart gezet met Killzone op de PlayStation 2. Dat was destijds een baanbrekende titel.

Horizon Zero Dawn was inderdaad afgelopen jaar een top titel voor zowel Guerrilla Games als de NL game industrie. Samen met jouw voorbeelden denk ik ook dat er internationaal veel respect is voor de Nederlandse gamestudio's.
Ik ben zeer blij dat Tim Shafer geŽerd word omdat die geweldige games heeft gemaakt en dat dubbel en dwars verdient. Het probleem met double fine is doordat ze zo origineel zijn, ze vaak hun gameplay moeilijk kunnen uitwerken naar hun volledige potentieel. Verder kunnen ze zich niet specialiseren in een stijl en die perfectioneren. Het is ook jammer dat ze ook over het hoofd worden gezien door het grote publiek. Ik ben het niet eens met de opvattingen die hij deelt met Rami.


Rami ken ik vooral door zijn activisme. Activisme die niet alleen getolereerd maar aangemoedigd en geŽerd wordt omwille dat de situatie in het echt, tegengesteld is aan wat hij en zijn ideologische bondgenoten beweren.

Ik heb hier vooral over beweringen dat vrouwen en minderheden op een oneerlijke manier behandeld worden. Die beweringen worden vooral op twitter gedaan, met het doel om emotie en reacties los te krijgen. Tegenstanders worden bespot en gestigmatiseerd met beweringen over hun racisme of seksisme.

Het probleem dat meteen naar voren komt is dat een industrie dat zeer seksistisch en racistisch is niet mensen die daar tegen vechten meteen een podium geeft zonder de tegenstanders een kans te geven zich te verdedigen. Voor mij is dat vrij logisch. Ik verwacht niet dat in Iran alleen joden of christenen de podium krijgen om hun mening over Muslims te uiten.

Mensen die wat langer gamen zullen ook meteen inhoudelijk problemen opmerken. Zo hebben we veelal vrouwen die zich voordoen als gamer en niet andersom. Dit juist omwille van de aandacht en geld die zij ermee kunnen krijgen. Daarentegen word een jongen vaker als een loser of nerd bestempeld als die vaak games speelt. Dit is voor mij een zeer bekend fenomeen. In feite er zijn hele films over gemaakt.

Dan is er nog de inhoudelijke kritiek op games. Een voorbeeld is Tomb Raider die seksistisch is omdat Lara Croft als een playboy model uitziet en net zo gekleed is. Dat is wel waar. Maar als we nou in dat spel mannen als zwarten neerzetten en vrouwen als blanken. Dan zouden we een spel hebben waarin een zeer sexy man in strakke speedo honderden zwarten afslacht. Ik kan me niet voorstellen dat in een dergelijk situatie de blanke man als onderdrukt zou worden gezien.

Eťn ander voorbeeld is kritiek dat vrouwen geobjectiveerd worden in spellen waarbij het doel van de held is om ze te redden van de slechteriken. Als we weer de mannen als zwarten zien en de vrouwen als blanken. Dan heb je een spel waarbij jonge zwarte mannen elkaar afslachten en hun leven wagen om een knappe blanke te redden. Het is bijna onmogelijk dat in een dergelijke situatie dezelfde kritiek naar voren zou komen.

Natuurlijk moet ook gekeken worden of elke vorm van discriminatie wel echt effect heeft. Als ik kijk naar de struikel blokken die overwonnen moesten worden door de pioniers van de game industrie dan zijn de problemen die mensen zoals Rami aankaarten triviaal. Wanneer je beweert dat vrouwen door triviale problemen games niet kunnen maken, dan is het probleem meer aan vrouwen zelf.

Het probleem met het acivisme en kijk van Rami is dat het gemakkelijk gebruikt kan worden om de meest onschuldige dingen in een kwaad licht te stellen. Het wordt versterkt en aangemoedigd doordat mensen juist omver buigen voor mensen zoals Rami. Dat mannen bjvoorbeeld fantaseren om slechteriken te verslaan en een mooi vrouwen te redden is onschuldig tenzij je uit de weg gaat om er problemen in te zien.

[Reactie gewijzigd door Majesco op 31 januari 2018 15:24]

Tot zover een mening van een persoon met privilege en daarom waarschijnlijk verder van de realiteit staat dan minderheden.
Die beweringen worden vooral op twitter gedaan, met het doel om emotie en reacties los te krijgen.
Het zou je sieren als je je tegenstander wat serieuzer neemt en niet gelijk aanneemt dat het om emoties en reacties gaat. In plaats daarvan zou je ook kunnen aannemen dat dit soort issues hem aan het hart gaan en dat hij graag de wereld wil verbeteren. Je hoeft het niet eens te zijn met dat doel, maar het helpt wel de discussie als je men niet als aandachtshoer wegzet.
Het probleem dat meteen naar voren komt is dat een industrie dat zeer seksistisch en racistisch is niet mensen die daar tegen vechten meteen een podium geeft zonder de tegenstanders een kans te geven zich te verdedigen.
Er is zeker veel seksisme en racisme in de industrie. Mensen mogen zich er best tegen verdedigen, maar meestal is het een verhulde ontkenning zonder enig bewijs van het tegendeel, terwijl er zat aanwijzingen zijn dat het wel bestaat. Mensen zijn best open om te luisteren als het een intelligent argument is, maar de meeste mensen stoppen gewoon de vingers in de oren en doen alsof het probleem niet bestaat.
Voor mij is dat vrij logisch. Ik verwacht niet dat in Iran alleen joden of christenen de podium krijgen om hun mening over Muslims te uiten.
Ik snap niet wat je hier bedoelt. Gamers mogen best hun mening geven over andere gamers. Developers ook over andere developers. Mensen van erbuiten mogen ook hun mening geven over de gamesindustrie. Wat de discussie echter niet helpt, is ontkennen dat men seksisme en racisme meemaakt. Wanneer jij als wit persoon zegt "racisme bestaat niet", dan vergeet je toch je eigen positie in de maatschappij, namelijk een waarbij witte mensen geen tot zeer weinig last ondervinden van hun huidskleur. Als je dat standpunt toch wil volhouden, moet je dus met hele sterke argumenten komen waarom dat zo is, en waarom al die ervaringen van anderen dus blijkbaar niet kloppen.
Dan is er nog de inhoudelijke kritiek op games. Een voorbeeld is Tomb Raider die seksistisch is omdat Lara Croft als een playboy model uitziet en net zo gekleed is. Dat is wel waar. Maar als we nou in dat spel mannen als zwarten neerzetten en vrouwen als blanken. Dan zouden we een spel hebben waarin een zeer sexy man in strakke speedo honderden zwarten afslacht. Ik kan me niet voorstellen dat in een dergelijk situatie de blanke man als onderdrukt zou worden gezien.

Eťn ander voorbeeld is kritiek dat vrouwen geobjectiveerd worden in spellen waarbij het doel van de held is om ze te redden van de slechteriken. Als we weer de mannen als zwarten zien en de vrouwen als blanken. Dan heb je een spel waarbij jonge zwarte mannen elkaar afslachten en hun leven wagen om een knappe blanke te redden. Het is bijna onmogelijk dat in een dergelijke situatie dezelfde kritiek naar voren zou komen.
Dit is een nogal warrig verhaal waaruit vooral het onbegrip voor de kritiek blijkt.
Natuurlijk moet ook gekeken worden of elke vorm van discriminatie wel echt effect heeft. Als ik kijk naar de struikel blokken die overwonnen moesten worden door de pioniers van de game industrie dan zijn de problemen die mensen zoals Rami aankaarten triviaal. Wanneer je beweert dat vrouwen door triviale problemen games niet kunnen maken, dan is het probleem meer aan vrouwen zelf.
Het is niet aan jou om te bepalen welk struikelblok triviaal is of niet. En uiteindelijk maakt dat niet eens uit.
Het probleem met het acivisme en kijk van Rami is dat het gemakkelijk gebruikt kan worden om de meest onschuldige dingen in een kwaad licht te stellen. Het wordt versterkt en aangemoedigd doordat mensen juist omver buigen voor mensen zoals Rami.
Dat dingen eerst onschuldig leken, wil nog niet zeggen dat ze dat zijn. Het is juist goed om er een goede discussie over te hebben, ongeacht de uitkomst.
Dat mannen bjvoorbeeld fantaseren om slechteriken te verslaan en een mooi vrouwen te redden is onschuldig tenzij je uit de weg gaat om er problemen in te zien.
Dit is dus een mooi voorbeeld van iets dat onschuldig lijkt maar dat niet is. Het probleem is niet dat dit verhaal wel eens gebruikt wordt, maar dat zo ongeveer alle (AAA) games dit soort genderrollen gebruikt. De games die dat niet doen zijn vaak op twee handen te tellen per jaar, 1 als je indies niet meerekent.

Het probleem hiermee is wat mij betreft 3-voudig:
1. Dit is niet erg interessant voor vrouwen, en op die manier voelt een grote groep mensen zich niet aangesproken door de huidige games.
2. Wanneer vrouwen dit soort games toch al spelen, zullen ze vaker denken dat dit de normale genderrollen zijn.
3. 1 en 2 leiden bijna vanzelf tot minder vrouwen in de gamesindustrie, wat weer leidt tot minder creativiteit, en minder games die een universelere, of zelfs een specifieke vrouwelijke groep gamers aanspreekt.

Zelfs als je punten 1 en 2 niet belangrijk vindt, zou je toch moeten erkennen dat punt 3 een probleem is voor alle gamers, vooral degenen die klagen over de lage diversiteit in AAA games.

Nogmaals, als het maar een of twee games waren die er nogal ouderwetse genderrollen op nahouden, dan was het allemaal niet zo'n punt. Het probleem is er omdat minderheden stelselmatig ondergerepresenteerd zijn in de games zelf en in de industrie die de games maakt.

Het is ook allemaal niet zo lastig om op te lossen. Wanneer je een game maakt, vraag je af of het hoofdpersonage echt weer een cis, hetero, witte man moet zijn, of mag het ook wat interessanter? Kan je een character builder in de game stoppen zodat mensen zelf kunnen kiezen? En dat is uiteindelijk wat de meeste activisten op dit gebied willen, meer keuzevrijheid en een groter bewustzijn bij ontwikkelaars dat er andere opties zijn dan de standaard witte man.
Ik heb me veel vermaakt met vooral Super Crate Box en Luftrausers. Simpele games maar met een goede moeilijksheidgraad en genoeg content. Ik ben blij dat die wat erkenning ervoor krijgt.
Deze oorkonde gaat niet eens zo zeer om de games, maar meer om het "activisme" van Rami Ismail. Hij weet mensen en ideeŽn te mobilisering om een betere en gezondere (indie)game markt te krijgen.
edit: de games zijn trouwens prima :D

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 31 januari 2018 12:11]

Bedankt voor de toelichting. Ik wist niet dat die dat ook nog deed. Dan ben ik nog extra blij dat die de onderscheiding krijgt.
Nuclear Throne, Ridiculous Fishing, Super Crate Box en Luftrausers

Nou, ehh, sorry dat ik het vraag, maar wat is hier zo speciaal aan? Een beetje Atari / Commodore 64 / Amiga achtige 2D spelletjes vergelijkbaar met die uit het midden en eind jaren tachtig? Beetje 2D lopen schieten, links en rechts dingetjes ontwijken, platform veldje met schieten en een soort Asteroids. :)
Hij krijgt deze award niet zozeer vanwege z'n games, maar vooral vanwege z'n andere activiteiten binnen de gameindustrie. Niet alleen heeft-ie enorm veel lezingen gehouden op allerlei conferenties over de hele wereld, maar hij heeft ook bijvoorbeeld http://dopresskit.com/ opgezet zodat makers van games hun werk makkelijker kunnen showcasen.
Okee, da's wel tof allemaal ja.
Dikverdiend. Die gast geeft interessante en leerzame lezingen.
[...]
Ook Nolan Bushnell en Tim Schafer worden onderscheiden.
Toch leuk om in hetzelfde illustere rijtje te staan als meneer Bushnell! Als Nederlander ben ik toch best trots op wat de plaatselijke gamestudio's weten te bereiken op mondiaal niveau. Zo'n Vlambeer en tot in extremis Guerilla Games is toch iets om even bij stil te staan.
Heel mooi dit. Als je ziet wat Rami allemaal gedaan heeft naast het maken van de erg leuke games van Vlambeer is dit uitermate verdiend.
Zeker verdiend, z'n lezingen zijn altijd onwijs interessant en hij krijgt het voor elkaar om realistisch te zijn over spel-ontwikkeling zonder af te schrikken (denk ik, heb zelf nog geen spellen ontwikkeld). Het is nogal een illuster rijtje om tussen te staan!
Was hij niet vroeger een mod of iets dergelijks op Alphen.nu?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*