Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse ontwikkelaar komt met dienst die dagelijks een korte game uitbrengt

Rami Ismail, medeoprichter van het Nederlandse Vlambeer, heeft een gamedienst genaamd Meditation uitgebracht. Gebruikers van de dienst krijgen elke dag een nieuw kort spel voorgeschoteld.

Meditation laadt elke dag een nieuwe, kleine game 'met een begeleidende tekst als meditatie, afleiding, les of inspiratie voor die dag'. Volgens de Nederlander Rami Ismail gaat het om spellen die geïnspireerd zijn door de dag waarop ze uitkomen. Hij meldt dat het gaat om allerlei soorten games, van 'nieuwsgierige kleine puzzelspellen tot platformgames en persoonlijke games over leven, verlies, blijheid, liefde, de dood en alles.'

Spelers kunnen de nieuwe games alleen spelen op de dag waarop ze uitkomen; het is niet mogelijk om games te spelen die gisteren of daarvoor zijn uitgebracht. De eerste game die op 1 januari uitkwam, is Tempres van de maker Takorri. Deze game vormde de inspiratie voor Ismail om met de dienst Meditation te komen.

Geïnteresseerden moeten een launcher downloaden die ongeveer 35MB aan opslagruimte in beslag neemt, waarna grotere bestanden tot 500MB worden binnengehaald, ter voorbereiding op de games die deze maand worden uitgebracht.

Meerdere gebruikers op Twitter melden overigens dat een uitvoeringsbestand van Meditation vastloopt of dat het programma zichzelf na enige tijd automatisch afsluit. Dat kan volgens Ismail te maken hebben met geïnstalleerde virusscanners, die kennelijk de gedownloade uitvoeringsbestanden aanmerken als mogelijke bedreigingen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

02-01-2019 • 07:59

25 Linkedin Google+

Reacties (25)

Wijzig sortering
Nou dat zal dan ook echt kwaliteit worden...

Ik denk dat geen enkele ontwikkelaar er echt veel moeite in gaat steken, wanneer zijn of haar game enkel 1 dag gespeeld kan worden. Waarschijnlijk zal er een behoorlijk klein team games gaan maken en zal de ontwikkeltijd belachelijk kort zijn.
Niemand heeft gezegd hoelang het per dag duurt. Je zou ook bijvoorbeeld van Professor Layton twee of drie puzzels kunnen pakken. Dan heb je ook een 'dag game' (Al denk ik niet dat Nintendo daar in zou stemmen, maar dat is een andere discussie).

Dus wat ik bedoel, je zou dit platform ook als een soort demo kunnen zien om je volwaardige game te promoten.

[Reactie gewijzigd door tendmex op 2 januari 2019 08:16]

Ik zie in het artikel toch echt staan dat het spel enkel speelbaar zal zijn op de dag dat het uitkomt. Dat betekend dat je dus 365 games per jaar nodig hebt om rond te komen. En als je het platform interessant wil worden moet je niet elke dag met een ander hoofdstuk van een spel afkomen want dan denk ik dat mensen snel gaan afhaken.
Dat is dus precies wat er gebeurt. Iedere dag een nieuwe game, waar een developer max 6 uur aan gewerkt heeft. Zie het als de resultaten van een GameJam. Je moet geen Call of Duty oid verwachten,maar juist leuke, kleine ideeen en experimenten, waar indies zo om bekend staan.
Niet iedereen hoeft natuurlijk dezelfde game op dezelfde dag te spelen. Dus nieuwe gebruikers kunnen nog een "oude" game voorgeschoteld krijgen.

Tevens hoeft niet iedere game een nieuwe spelvorm of engine of misschien zelf omgeving te zijn. Ontwikkelwerk zal vooral zitten in content, denk ik.
Je wil juist wel dat iedereen dezelfde game krijgt zodat je een community bouwt waar mensen elke dag samen het nieuwste spelletje proberen en er over praten.
Interessant idee op zich, maar ik zie het eerlijk gezegd niet echt heel succesvol worden... Het hangt er natuurlijk vanaf, het zou viral kunnen gaan, maar ik betwijfel dat veel mensen hier geld voor neer willen tellen.
Ok, ik kreeg een compleet verkeerd beeld van dit artikel... Alle games zijn al gemaakt en het is gratis. Het loopt een jaar, volgend jaar komen dezelfde games weer langs. Het lijkt ook helemaal geen commercieel project te zijn maar een verzameling van gratis spelletjes met een schil er omheen die elke dag de game van die dag laadt.
FAQ: http://meditations.games/faq.php

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 2 januari 2019 08:46]

Ik kreeg inderdaad precies hetzelfde beeld!
@Koekiemonsterr Wellicht even een korte toevoeging dat de games en de planning al gemaakt zijn om het concept iets te verduidelijken? :)
Niet iedereen hoeft natuurlijk dezelfde game op dezelfde dag te spelen. Dus nieuwe gebruikers kunnen nog een "oude" game voorgeschoteld krijgen.
Dan snap ik niet waarom ze zeggen dat de game wordt geinspireerd door de dag waar ze op uitkomen. Daarnaast voorkom je er geen een probleem mee want mensen die vanaf het begin spelen hebben toch elke dag een nieuwe game nodig. Of je deze game aan iedereen levert of niet heeft geen invloed op hoeveel spellen er ontwikkeld moeten worden.
Gebeurt ook niet. Een game is alleen die dag te spelen, door iedereen die de app gebruikt. Daarna is hij weg, tot volgend jaar.
Dat maakt toch geen enkel verschil? Ze moeten elke dag een nieuwe game uitbrengen voor de nieuwe gebruikers, waarom zouden ze dan een verschil maken in games van oude en nieuwe gebruikers?
Niet echt verschil met huidige AAA titels dus :+
:D Inderdaad, sterker nog... grote kans dat het effectieve resultaat beter is dan bij de AAA titels. }>

[Reactie gewijzigd door conces op 2 januari 2019 09:00]

Nou dat zal dan ook echt kwaliteit worden...
Er zijn zat "gamejams" waarin in 24 of 48 uur best leuke games worden gemaakt. Kijk eens naar Ludum Dare bijvoorbeeld. Doe dat met een aantal teams (zodat ze geen 24u hoeven doorhalen; dat kan best een keer een weekendje voor een gamejam maar niet als je dagelijkse werk natuurlijk) en zorg voor een goedgevulde pot ideeën en creatieve mensen en dan is het best haalbaar in theorie. Wat de praktijk doet is te bezien natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door RobIII op 2 januari 2019 08:44]

Elke maandag een kruiswoordraadsel, op dinsdag een sudoku, op woensdag...
Een scheurkalender eigenlijk, wel een aardig idee. Het is wel onduidelijk voor me waarom je de games niet nog een keer mag spelen, als je iets leuk vind, dan is het toch juist een manier om mensen aan je werk te binden? 3x een shitgame en ik gooi dat hele programma eraf, dat is zonde.
Je mag dat spel een jaar later weer spelen. Vond je een spel enorm leuk? Raad je het een vriend aan? Dan kun je dat 's avonds nog communiceren. Anders ben je te laat en moet je het voor een jaar later in je kalender zetten. Ik hoop dat ze een optie implementeren om een iCal te maken om dat te bewerkstelligen.
Chriet Titulaer lives! ;-)
Jammer dat het dan wel voor de Mac wordt uitgebracht, maar dan niet gelijk ook naar Linux. Het is vast werkend te krijgen met Wine maar toch..
Momenteel faalt de meditations installer: het lukt niet om de files voor de komende maand te downloaden.
Ik heb een bug report geopend op winehq.
Hopelijk geraakt de bug nog dit jaar opgelost :)
https://bugs.winehq.org/show_bug.cgi?id=46399
Een grappig concept, maar niets meer dan dat. Ik denk dat het juist een succes in de weg staat. Mogelijk hebben ze goud in handen met 1 zo een kleine game, maar tegen de tijd dat de hype viral kan gaan is het al niet meer mogelijk de game te spelen.

Edit: uhm weten jullie waar de moderatie voor bedoeld is? Lees de beschrijving van wat voor comments een -1 horen te krijgen. Ik probeer hier enkelt een discussie te starten over de effectiviteit of naar mijn idee het gebrek aan effectiviteit van deze dienst. Ik ben zelfs benieuwd waarom jullie denken dat dit wel werkt.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 2 januari 2019 18:30]

Ik denk dat je juist ook game concepten kunt testen. Kijken wat mensen leuk vinden, vaker voor terug komen of juist naar gaan vragen. Ik zie het als een sort lopende onderzoek waar heel veel info uit kan komen. Zeker vandaag de dag zien veel spelen er fantatisch uit maar de gameplay is vaak niet goed of leuk. Dan haken mensen af. Minecraft is dan weer zo'n game dat er niet bijzonder goed uitziet aar wat een success, dus gameplayis denk ik nog steeds belangrijker dan uiterlijk.
Probleem is echter dat je een specifieke publiek trekt met tijdelijke games. Het soort publiek dat niet zoekt naar replay waarde en alleen tussendoor een kleine game wilt doen. Elk ander publiek kan door de tijdelijkheid mogelijk afgeschrikt worden.
Ik besteed graag veel tijd aan games die ik leuk vind. Wetende dat als er een leuke game tussen zit ik het maar 1 dag kan spelen trekt mij al niet om de dienst te gebruiken.
Je onderzoekt hiermee alleen de interesse van een groep gamers die zelden een game 2 keer speelt.

Ook heeft de dag van uitbrengen net zo veel invloed, als hoe goed de game is. Een game zal het in het weekend/vakantie beter doen dan doordeweekse dagen. Actuele themas doen het goed op de dagen dat ze nog actueel zijn. En dat soort invloeden moet je ook rekening mee houden. Als je betrouwbare informatie zoekt voor welke game het beste door ontwikkeld kan worden dan is 1 dag niet genoeg.

Vooral als je kijkt naar Minecraft zijn succes dan geeft dat al aan dat je het publiek de tijd moet geven. Het is een game waar je eindeloos veel tijd in kan steken en die veel gratis reclame kreeg van letsplay video's. Als je minecraft maar 1 dag kan spelen dan ga je niet grote bouwprojecten starten die vele uren kosten, neem je niet rustig de tijd de wereld te verkennen of andere grote doelen want zoveel tijd heb je niet. Omdat je je tijd niet kan nemen krijg je een hele andere game ervaring die niet representatief is voor de normale Minecraft ervaring. Ook zou het alle reclame van letsplay kanalen missen, want tegen de tijd dat de video's geedit/geupload en bekeken zijn is de game al niet meer beschikbaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True