Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties
Submitter: Bor

Een jaar na de lancering van mmo Richard Garriott's Tabula Rasa maakt uitgeverij Ncsoft bekend te gaan stoppen met het spel. De servers worden op 28 februari 2009 gesloten.

Het Koreaanse Ncsoft maakte de beslissing om met het uitbaten van mmo Richard Garriott's Tabula Rasa te stoppen bekend via de website van het spel. Vanaf 28 februari 2009 worden de servers gesloten. Om de huidige groep betalende spelers tegemoet te komen, zal het spel vanaf 10 januari gratis te spelen zijn. In de boodschap geeft de uitgeverij toe dat het spel 'niet gepresteerd heeft als verwacht', ondanks dat 'Tabula Rasa een aantal unieke eigenschappen heeft die het leuk en anders maken dan alle andere mmo's.' Ncsoft zal het ontwikkelteam afslanken, maar belooft dat de laatste maanden waarin het spel gespeeld kan worden, leuk genoeg zullen zijn. "We gaan nog erg leuke dingen doen, de komende maanden", aldus de uitgever.

Naamgever Richard Garriott stapte al eerder uit het project. Hij maakte zijn vertrek bij Ncsoft half november al bekend. Het creatieve brein achter de game, vooral bekend van de lange Ultima-reeks, is net terug van zijn ruimtereis. Het uitstapje heeft Garriott, zoon van een Nasa-ruimtevaarder, tot nieuwe plannen aangezet, die kennelijk buiten Ncsoft liggen.

Tabula Rasa, in tegenstelling tot de meeste mmo's geen spel vol dwergen en magie, maar een futuristisch schietspel, is nooit echt aangeslagen. Al in december 2007, een maand na verschijning, moest Garriott toegeven dat er weinig spelers waren en in februari 2008 moest de uitgever erkennen dat de inkomsten uit het spel sterk tegenvielen. Ncsoft blijft in de markt voor mmo's geloven. Het bedrijf is met Guild Wars, City of Heroes en Lineage II nog actief op Westerse markt en start bovendien binnenkort met Aion: Tower of Eternity, een mmo van Koreaanse makelij die naar het Engels is vertaald.

Tabula Rasa
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Ik heb in de beta gespeeld, opzich wel aardig, maar voor mij de maandelijkse kosten niet waard. Deze game had meer sucess gehad als het als een ander model had gehad, zoals Guild Wars of Free2Play.

Ik begin erg weinig vertrouwen te hebben in NCsoft en zou daar dus niet snel een MMO gaan spelen, ze sluiten de boel wel erg snel af als het niet goed genoeg loopt. Voor dezelfde reden ben ik nogal huiverig voor Codemasters, M'n LotR subscription loopt dan ook bij Turbine (was toen nog eens een stuk goedkoper ook, ik heb nu voor §165 een lifetime subscription inc. Mines of Moria).

Ik denk dat een hoop ontwikkelaars hun eigen ruiten aan het ingooien zijn met het steeds annuleren van games. Spelers investeren niet alleen een hoop geld (initiele aankoop spel + maandelijkse kosten), maar ook een hoop tijd in zo een spel. Bij de klasieke games ben je niet afhankelijk van een externe partij om je spel te kunnen spelen, bij MMOs juist wel. Als je een slechte reputatie opbouwt dan is de kans groot dat je steeds minder en minder spelers gaat aantrekken bij elke nieuwe game die je uitgeeft.
Voor dezelfde reden ben ik nogal huiverig voor Codemasters, M'n LotR subscription loopt dan ook bij Turbine [...]
Waarom ben je huiverig voor Codemasters en niet voor Turbine als het om LotR gaat? Je abonnementgeld op LotR gaat via namelijk gewoon naar Codemasters. Turbine is alleen game-ontwikkelaar, Codemasters doet in dit geval alles eromheen, en ook de servers zijn van hun. Codemasters heeft ook nog eens de LotR MMO-rechten in licentie, niet Turbine.
Dus als Codemasters besluit de stekker uit de LotR MMO te trekken, dan gaan ook die servers neer. Dan heb je nog niks aan een abbo die via een andere partij zou lopen (wat dus niet het geval is).
Ik weet niet beter dat ik op de Turbine site moet inloggen voor betaling etc. Ik speel dan ook op de US servers en niet op de EU servers, Codemasters regelt alles in de EU voor Turbine. Volgens mij heeft ook Turbine netjes de rechten en niet codemasters. Wat Googlen versterkt mijn positie...

Asheron's Call: Throne of Destiny wordt nog vrolijk gehost door Turbine, terwijl Codemasters ermee gestopt is.
En niet te vergeten Guild Wars 2 :)

Huidige spelers die nog een actieve subscription hebben krijgen een best aardige compensatie, waaronder 3 maanden speeltijd op City of Heroes en LineAge2, beta-acces van Aion en 1 maand speeldtijd als Aion live gaat. Dus deels best blij eigelijk, gezien mijn sub nog liep. Wel jammer, persoonlijk erg genoten van deze game, zeker de random encounters van Bane op bases was soms echt hectische actie.

Tabula had een zware start, veel bugs en latency issues. In tegenstelling tot bijvoorbeeld AoC, werden de maanden erna bizar veel fixes gedaan en klein kwartaal later was het heel goed speelbaar.

Waarom Tabula niet een relaunch krijgt en op een 'lager pitje' verder gaat, denk ik dat dit deels te maken heeft met het enorme bedrag wat aan development is uitgegeven, kleine kans dat ze dit ooit zouden terug verdienen. Persoonlijk een verstandige keuze voor NCsoft, zodat ze meer focus kunnen (naja, moeten) leggen op hun huidige MMO-aanbod. City of Heroes krijgt concurrentie van 2 nieuwe 'superhero' MMO's, GW2 zal moeten aanslaan voor een (herhaald) groot succes en Aion met aziatisch tintje is ook maar te bezien of Europe/US dit interessant vind. (op de afgelopen 3 gamebeursen was Aion prominent aanwezig, samen met Guildwars).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 24 november 2008 12:30]

idd.
Ik denk dat als de start beter geweest was er nu een acceptabele palyerbase zou zijn?

Voor nu ben vooral erg benieuwd naar GW2.
Je kan er wel leuke compensaties voor krijgen natuurlijk maar je moet er wel wat aan hebben.
Tabula Rasa was voor mij de eerste (en nu tevens laatste) MMO de me konden boeien. Gewoon de setting die me aanstond. Dat fantasy gebeuren wat je doorgaans in een MMO hebt trekt me helemaal niet.

Dus ikzelf kom met deze compensatie geen stap verder natuurlijk. :)
Niet dat ik na deze actie uberhaupt nog van plan was iets van NCsoft af te nemen. Maar dat temidden.
Afgaande op de screenshot lijkt het me een best interessant spel. Altijd jammer, maar er zijn maar weinig mmo's die echt een product op de markt zetten dat het waard is. De games zijn vaak zo groot dat het enorm veel balancering en content vereist. In de meeste gevallen wordt het te snel gereleased wat weer leid tot teveel ergenissen bij de spelers die het al snel voor gezien zullen houden.
Daarnaast moeten ze het opnemen tegen een miljoenen gigant die, wat marketing betreft, een veel groter budget heeft dan de meeste producers.

En nou juist met een mmo is een grote groep spelers krijgen belangrijk. Als er veel mensen spelen, zullen er gauw meerdere vriendengroepen van die mensen spelen, die dan weer met andere groepen een guid of community opbouwen. Het blijft toch altijd de klanten die het lot bepalen van een game.
NCSoft is anders ook een miljoenengigant hoor - hun Lineage en Lineage 2-reeksen waren al groot voordat WoW ook maar bedacht werdt, Guild Wars is de op een na grootste MMO, op WoW na (volgens Xfire, gesorteerd op totaal aantal gespeelde uren), en NCSoft heeft nog andere grote titels als Lineage en Lineage 2, City of Heroes / Villains, en zo nog een aantal titels. Ik denk niet dat Blizzard veel meer geld zou hebben dan NCSoft om uit te geven aan marketing. Of ze het ook echt uit gaan geven is punt twee natuurlijk - veel spellen van NCSoft adverteren zichzelf, bijvoorbeeld omdat ze gratis te spelen zijn of omdat je maar een keer hoeft te betalen. Lineage is daar een uitzondering op.
Naja.. release the server code zou ik zeggen.. dat zijn er misschien een paar vrijwilligers die een private server opzetten..
of in eider geval de communicatie tussen de client en de server. dan kan je in principe een eigen server bouwen :P
Als een speler kan zeggen dat los van feit dat het opgedoekt wordt dat het nieuws vlak voor 1 van de vetste patches ooit naar voren wordt gebracht. Dus ondanks een overhaul aan controls, nieuwe content voor hogere levels en planeet aarde (eindelijk!) heeft alles best een bittere smaak :s
Jammer dat ze de servers uitzetten, ze zouden ze ook een tijd lang gewoon aan kunnen laten zonder al te veel support en zonder nieuwe spelers natuurlijk.
Nou ja, ik vond het zelf niet zo interessant, maar ken er een paar die het wel spelen, die zullen wel balen.
Enig idee wat dat nog kost? Ik denk dat ze liever hun verlies nu helemaal nemen, dan jarenlang nog extra verlies maken.
Kijk eens naar GOA, die host de DAoC servers ook nog steeds, terwijl sommige al een jaar lang geen population over de 10 hebben. Daar kan het ook?

(http://daoc.goa.com/en/ > rechter kolom)
Dan vermoed ik wel dat men het server-park tot 1 a 2 heeft teruggebracht.
Ja daar zeg je wat, zonder nieuwe spelers. Maar als er geen nieuwe spelers meer bijkomen binnen zo'n korte tijd zegt dat helaas iets over de waardering voor deze game.
Helaas kun je daar dan ook aan afleiden dat ze spelersaantalleen en dus het maandelijks inkomen zal teruglopen.
Lijkt mij verstandig om dan de koffers te pakken zolang je nog winst maakt of anders iig de schade te beperken.
Ook ik heb dit spel gespeeld. Ik heb helaas de CE gekocht die nu stof ligt te vergaren op de kast. Van vrienden gehoord dat het super zou zijn. We zouden allemaal bij elkaar kunnen komen net als WoW zeg maar. Helaas.. ingame viel het snel tegen.
Duurde heel lang voor je je character doorhad en hoe je moest tikken in een kanaaltje.
Verder vond ik het levelen maar saai (voelde me een klik robot) en waren items niet echt een beloning. Het maakte bijna niet uit wat je deed.. het bleef hetzelfde.
Ingame graphics waren zeer zeker wel leuk. Een paar uur de game spelen was wel de moeite waard.. maar ja.. dat is niet genoeg voor een MMO..
Na de initiele maand en een prepaid kaart ben ik er direct mee gestopt. Heel jammer.
Er zijn weinig MMO's die mij kunnen boeien, tevens waren risico's voor dit soort onzin voor mij een reden om af te zien van het uberhaupt spelen van MMO's. (veel geld in pompen maar als zij geen zin meer hebben kan je niet meer spelen)

Tabula Rasa heeft me toch overgehaald, dus ik dat hele spel + timecards aangeschaffen. Wat gebeurt er een paar weken later...gaan ze aankondigen er mee te stoppen.

Dit was dus ook de eerste maar gelijk de laastse keer dat ik MMO koop. 50 euro euro lichter en begin volgend jaar kan ik het al niet meer spelen. :')
Zwak hoor.
Heb ook gelijk al geen zin meer er nog tijd in te steken...

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 24 november 2008 13:58]

Probeer dan eens een gratis MMO, er zijn er zat om eens te proberen om een goede indruk te krijgen.
Twee die mij te binnen schieten (heb ze toevallig beiden gespeeld ;) ):
- 2 weken trial van WoW
- Anarchy Online: meer futuristische MMO, qua setting waarschijnlijk te vergelijken met Tabula Rasa, volledig gratis te spelen en een zeer uitgebreide wereld tot je beschikking (maar wel extra interessant met een betaalde account). Anarchy Online wordt uitgebracht door FunCom, o.a. bekend van Age of Conan.
WOW heb ik laatst nog even gespeeld bij een bekende, maar dat kan me helemaal niet trekken.
Het is die fantasy setting die echt helemaal niets met me doet.

Arachy Online is wellicht te proberen.
Tabula Rasa vond ik vet vanwege de setting, en ook wel de gameplay. Meer actie rpg ipv klikken en dan wachten tot je mannetje klaar is met aanvallen. Dit laatste vind ik niet per definitie vervelend, maar dan moet het wel op een voor mij juiste manier uitgewerkt worden. In Fallout 1 en 2 vind ik het bijvoorbeeld wel weer cool.
misschien is www.APB.com wat voor je. Komt wel pas ergens volgendjaar ofzo uit.
Jammer weer 1 dicht, ik speel nu warhammer online, super gaaf hoop dat dit niet gebeurd hiermee, laten we maar hopen dat ze er een open source van maken, dan zal ik zeker wel een private server willen beginnen:)
eve-online.com ?
Als je ruimte MMO leuk vind, dan is dit zeker eentje.
Hier zit je al snel met 35.000 spelers tegelijk in de zelfde wereld online.
Totaal zijn dit dus een veelvoud aan spelers en bied het spel een legio aan beroepen, rassen en stromingen.

De client hiervan is gratis en ook alle updates/patches. je betaald enkel per maand.
De 14-dagen trail kan men zich hier opgeven: https://secure.eve-online...ialSignup.aspx?aid=103543

Mocht je een 21 dagen trail willen hebben, dan moet je mij even een berichtje sturen met je e-mailadres, dan meld ik je hiervoor aan.
Na de 21 dagen verloopt deze en kan je zelf uiteraard kiezen of je (met deze account) door wilt gaan.

Anarchy online , wow, Earth & beyond, Planetside heb ik gespeeld, echter is dit het geen wat nog bestaat en waar ik echt mijn ei in kwijt kan.

Heb je vragen; stel ze in-game dan aan: Sthenno

edit:typo

[Reactie gewijzigd door massareal op 24 november 2008 14:52]

Client is te betalen. Normaal gezien kost dat om en bij de 20 euro, maar via Steam loopt er nu kortingsactie (prijs excl. tax en kosten; kan niet checken nu @ work). Je moet dat bedrag eenmalig betalen wil je een betalende account (na trial) aanmaken. Dus beetje alsof je de client koopt via retail.

Binnenkort komt een TR-like MMO uit Stargate Worlds. EVE-like setting (maar directe besturing alla Freelancer) komt via Jumpgate Evolution.

[Reactie gewijzigd door Hurtebise op 24 november 2008 16:27]

Je kan gewoon na die 14 of 21 dagen trial je subscription in laten gaan, kost je niets extras om eerst het spel aan te schaffen. Ik heb dit nu al gedaan met een aantal charcters via GTCs, kost me geheel niets extras voor een nieuw account.
Wat je betaalt op steam is niet voor de client. Het is een eerste maand game time die je aankoopt. Als je niet via steam koopt kan je ook gewoon je account activeren met een time card.

Client is dus gratis, enkel de tijd moet je betalen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True