Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 119 reacties

Spelers die al voor de officiŽle lancering de mmog Aion mochten spelen, melden lange wachttijden bij het inloggen. De wachttijd kan oplopen tot meer dan zeven uur, blijkt uit reacties van spelers. Uitgever NCsoft heeft nog niet gereageerd.

Wie een pre-order voor de mmog Aion geplaatst had, kon vanaf zondag 20 september al beginnen aan het spel, terwijl de lancering in Europa pas vrijdag 25 september officieel plaatsvindt. Een deel van de 400.000 spelers die het spel vooraf al bestelden, melden echter problemen bij het inloggen. Een speler kreeg de melding dat hij nummer 2994 was in een wachtrij van 3188 en dat hij 7 uur en 30 minuten moest wachten voor hij aan het spel kon beginnen. Een andere speler rapporteerde dat 'er meer mensen in de wachtrij staan dan er in het spel zitten.'

Het is niet bekend wat de problemen veroorzaakt. De Koreaanse uitgever NCsoft heeft nog niet gereageerd op de inlogproblemen. Zo is niet bekend of er tijdens de lancering van het spel meer servers beschikbaar zijn dan er nu voor de eerste lichting spelers ingezet worden.

Update, 15:36: CoZie maakte ons er op attent dat NCsoft wel degelijk heeft gereageerd op de lange wachttijden die spelers ervaren bij het inloggen. Community manager Sebastian Streiffert heeft laten weten dat de uitgever zich bewust is van de wachttijden, maar niet direct actie zal ondernemen. De uitgever zal extra servers bijplaatsen als na enige tijd blijkt dat wachttijden lang blijven. De uitgever wil echter voorkomen dat nu servers bijgeplaatst worden, die binnen de kortste keren weer weggehaald moeten worden omdat er te weinig spelers op actief zijn.

Aion inlogproblemen
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (119)

het enige dat ze gedaan hebben is er voor gezorgd dat het speelbaar bleef.
en de logins gedeeltelijk toegelaten ipv iedereen onmiddelijk toe te laten. (servers zouden het niet aankunnen)
Maar nu was de spel ervaring zeer aangenaam.
Om 24u kon iedereen inloggen trouwens.

het waren dus verre van "problemen" maar voorzien mechanisme om de servers niet op hun "gat" te laten gaan

[Reactie gewijzigd door CoZie op 21 september 2009 13:51]

2 uur wachten valt bij jou niet onder "problemen"? "It's not a bug, it's a feature!"
Ik zou allang met WoW gekapt zijn als ik iedere keer 2 uur moest wachten bij het inloggen :S
Dan vind ik het knap dat je nog WoW speelt, want WoW heeft die periode ook gehad (meerdere keren zelfs met wachtrijen van 1uur+)
Dan vind ik het knap dat je nog WoW speelt, want WoW heeft die periode ook gehad (meerdere keren zelfs met wachtrijen van 1uur+)
Goh, ik speel sinds de wow beta maar ik heb dat toch echt nooit meegemaakt, overigens heb ik zelf geen problemen gehad met inloggen in aion, gewoon inloggen als de kinderen op school zitten of in bed liggen en het is plotseling erg rustig
WoW heeft dit in het begin ook gehad. servers overbelast etc. wat jij zegt klopt dus zeker niet.
Aion is gewoon hetzelfde. het begin is overbelastend maar op een gegeven moment stabiliseert dit weer.
Er is wel degelijk een reactie vanuit NCsoft over de queus gekomen:
I'm going to disagree with anyone who is saying that we've had a "bad launch". It's been fantastic. So many players logging in at once, and our servers are going strong. Edit: We've seen a couple of disconnect errors (Triniel is an example), but overall I think we've had pretty good stability.

A separate matter is the one about queues. There are queues, yes, and the ones of the most popular servers are long. One of the easier decision any development team makes when developing a game is what user amount to optimize it for. Aion was designed to run good with low, medium or high amounts of players, but as with any game -- not too many at the same time. That doesn't make sense from any perspective. The game would then be designed to cater best to masses of people present only during sub-1% spike time spans of the game's live service, and during these initial rushes of players logging in the concurrency would skyrocket if we didn't put some type of limit on it.

Our queues were implemented to nurture Aion's long-term health. We don't want to see a scenario where servers get beaten up, left shaking out of fear on the sidewalk, already during the first hour. We don't want to see a scenario where we put too many servers online resulting in a barren wastelands of empty worlds once the initial rush settles down. We're dynamic in the way we manage our servers, and we want to be open about this. If we see that queues are still long in a while, we'll look into opening up new servers; we'll look into tweaking maximum concurrency and maximum queue size limits. You will be able to log in - perhaps not right away - but the queues will settle down.

I've played MMO's for a long time, just as many of you guys have, and I've witnessed queues before. I'm an Aion player just as you and I'm witnessing them now. I know how annoying it is to wait, I know that seeing that hour-number tick down all too slowly is annoying, but I've also come to understand the importance of the queues. They're there in the beginning to make sure that your server's got a large, healthy population mid- and long-term, and that's an investment I'm personally willing to make.


Bron: http://www.aionsource.com...-ayase-3.html#post1356447
Inderdaad. De staff hield ook iedereen op de hoogte op twitter. En dat 7 uur wachten is ook onzin. De queue's waren weg om 0:30 vannacht.
Ik heb vele MMO launches meegemaakt, en dit van Aion slaat alles, zelf Age of Conan was meer speelbaar dan deze meuk.
http://www.aionsource.com...-ayase-3.html#post1356447 lijkt me een redelijk officiele reply op dit topic.
Paul Hulsebosch, je stelt me teleur!
ben aion aan het spelen heb de open bŤta's ook gespeeld op zich een prima spel waar je toch even in moet komen. de lange queues werden veroorzaakt om dat iedereen zijn private store
openhield, en gewoon naar school of werk ging, als je toen inlogde waren er in a.o venteron (Stadje) massa speler die z'n private store op hadden.
na veel geklaag op het forum bij ncsoft is er toch een patch gekomen om die gene die zijn private store of te lang afk zijn van de server te kicken, dit om de lange wachttijden te vermijden.
nu als je inlogt ben je mischien 1300 in de queue wat ongeveer 1.5 uur duur. maar dit komt omdat iedereen wil spelen uiteraard, echt massale private store acties heb ik niet meer gezien.
nu alleen wachten tot het wat rustiger wordt, dan kan ik een beetje fatsoenlijk gaan questen, nu zitten er 100 speler op een paar mobs, morgenvroeg mischien.
Uhm... welke wachttijden? Enige wat ik gemerkt heb is dat er rond 23:00u ergens een lagspike was. Verder zonder problemen kunnen inloggen bij de wat verlate start (servers pas online rond 21:45 ergens).

Heerlijk spel, best een verfrissende kijk t.o.v. van WoW weer. Ben met een aantal vrienden van WoW naar Aion gegaan en we hebben allemaal prima kunnen spelen (wel beetje druk ;) hehe)
vertel vertel vertel het enige wat ik wil weten is hoe het combat system is & of het begin wat simpel te begrijpen is ipv dat je als een kip zonder kop maar wat rond banjert zonder enig idee te hebben waar je moet zijn en wat je moet doen :P haha
Je begint meteen met een "quest" en al vertellend en verwijzend word je naar de juiste locaties gestuurd met een paar simpele quests. Je krijgt met ingame videobeelden te zien hoe je besturing/interface etc. werkt (soort verijdelde ingame tips die je kent van WoW). De eerste 10 levels bezig om eigenlijk erachter te komen hoe het allemaal werkt, daarna gaat 't pas echt lopen (ook beetje WoW).

Combat system is Wow-achtig maar met een twist. Je kunt combo's maken (zag in een eerdere post dat je daar niet zo van was, maar het is toch best makkelijk opgezet).

Er is veel informatie te vinden op:

www.aionsource.com
www.aionarmory.com

Daar kun je alles vinden van screenshots, filmpjes tot aan guides voor leveling, professions,etc.
Ja ik heb de fout gemaakt bij Conan..
Daar bleek het gewoon zodanig niet af te zijn.

Ik zie wel hoe Aion zich ontwikkelt en of mensen het blijven spelen na enkele maanden.
Aion is al maanden uit in China en loopt goed....Aion gaat dezelfde kant op als Lineage II stabiele player base alleen niet echt iets voor de wow kids dus een wat volwassen publiek
Jammer dat je het nu weer zo veroordelend moet omschrijven. Ik ben het met je eens dat WoW een vrij brede userbase heeft, waarvan een deel inderdaad vrij jong is. Maar het grootste deel is nog altijd de echte RPG-er hoor.

En Aion zal ook niet een totaal andere user base aantrekken. Elke MMO zal een deel kids / morons kennen, daar ontkom je niet aan. MMO's zijn namelijk in die zin een afspiegeling van de werkelijkheid. Met een grote verscheidenheid aan leeftijden, gedragingen, enzovoort.

Ik hoop zeker dat Aion het goed gaat doen, en zal blijven doen. Maar verwacht niet dat er geen losers, trolls, flamers en ander pestvolk aanwezig zal zijn.
Was redelijk enthousiast over Aion, enkel die Gameguard moet ik niet hebben.
dus zolang dat er in zit hoef ik het niet.

en nee niet om te scripten of te botten, maar ik wil min eigen key's kunnen instellen op mijn eigen toetsenbord. en GG disabelt de logitech profiler.

nu weet ik wel dat er een aantal work arounds zijn, maar als GG een zou geŻpdated worden, dan zit ik weer met de gebakken peren.

blij dat ik heb kunnen mee doen aan de beta, zodat ik dit op voorhand wist.
Live version van AION wordt zonder gameguard geleverd..
Gameguard is voor zover ik weet tijdelijk uitgeschakeld tot ze een oplossing hebben.
hmm tijdelijk uitgeschakeld, klinkt niet goed.

Dat die pipo's dat dan gewoon eens zeggen als je het vraagt hť.
Nee, Gameguard is er volledig uitgehaald bij de Live versie. Ik ben hier dan ook erg blij mee :)
Ik vind een MMO playerbase helemaal geen afspiegeling van de werkelijkheid. Een veel te groot percentage is man, en als je al een meid tegenkomt is ze de vriendin van een andere speler. In het echt is het ongeveer 50/50 (afhankelijk van waar je komt natuurlijk).
Ook is het percentage pestvolk in MMO's een stuk groter dan in het echt. Waar in het echt mensen nog enigszins beschaafd kunnen of moeten blijven (omdat ze anders in de problemen komen met anderen of justitie), gaan ze in een MMO ongestoord hun gang. Ik denk niet dat al die gankers IRL ook iedereen omleggen die ze tegenkomen. Al die 16 jarige kids zijn in het echt bang om hun ouders op hun dak te krijgen, maar in een spel gaan ze vrolijk hun asociale gang, en vinden het daar soms zelfs leuk om anderen te irriteren.
Mss in gratis MMO's maar in de meeste betalende MMO's valt dat nog goed mee.
IRL heb je mensen waarmee je niet eens communiceert omdat ze er op een bepaald wijze uit zien, praten ,leeftijd of geloofs overtuiging hebben.

In een MMO zijn die grenzen weg en heb je puur met de persoonlijkheden van de mensen te maken.

Het zijn niet meer die paar vrienden van je waar je goed mee opschiet maar honderden gebruikers.

Dan kom je inderdaad veel rare dingen tegen maar in verhouding heb je veel meer contact met mensen via een MMO dan IRL.

Wat ik mooi vindt aan het systeem is het keuring/afkeurings gedrag is niet meer aanwezig dus zal je met ze moeten communiceren om erachter te komen hoe die persoon is.
Ik weet echter uit redelijk wat MMO ervaring dat gebruikers als ze last hebben van 1 persoon over iets. Gelijk het halve server over 1 kam scheert en dat ligt puur aan jezelf. Bedenk goed dat het allemaal mensen zijn die je in het dagelijks leven ook tegen kan komen. Ze zijn niet veranderd omdat ze een spelletje spelen.
je draait het om:
Ze gedragen zich juist anders omdat je ze niet tegen komt IRL. Dat is meteen ook het heerlijke aan een MMO, je kunt eens iemand anders zijn dan IRL.

Sommige mensen maken daar (mis/ge)bruik van...
Aion is al maanden uit in China en loopt goed....Aion gaat dezelfde kant op als Lineage II stabiele player base alleen niet echt iets voor de wow kids dus een wat volwassen publiek
Het is wel arremoede dat de aion fans altijd maar de vergelijking met wow moeten trekken, voor een spel dat zich in pvp en pve endgame nog moet bewijzen lijkt me dat wat te vroeg.
Overigens speel ik t ook en het niveau van de spelers voelt juist onvolwassener dan je in wow aantreft, maar dat had ik verwacht voor een spel dat een grote pvp component heeft.
.Aion gaat dezelfde kant op als Lineage II stabiele player base alleen niet echt iets voor de wow kids dus een wat volwassen publiek
Dat vind ik onzin, dat kun je nu nog niet zeggen.

- China is een heel ander publiek, heel andere persoonlijkheden
- Bij elke MMO die ik heb gespeeld, was de playerbase in het begin altijd erg sterk en volwassen, maar na verloop van tijd wordt de playerbase toch minder volwassen, vooral bij populaire grote mmo's.
Beetje jammer dat je wow kids zegt... spelen ontzettend veel volwassenen. Of mensen die in ieder geval ouder zijn dan 18 of 21 :)
Dat het in China in de smaak valt wil absoluut niets zeggen over de manier waarop het hier ontvangen zal worden. En over de volwassenheid van het publiek zegt dit ook al helemaal niets. Westerse gamers zijn in principe volwassener dan Chinese, al is het alleen maar al omdat we hier al veel meer gewend zijn. (gamen al veel langer en krijgen veel meer gevarieerde games voor onze kiezen.)
Die tijden en die hele wachtrij klopt niet echt, soms gaat hij namelijk als een speer omlaag. (ik bedoel dus dat er dan opeens 15 man per seconden in kunnen loggen.)
Kan zijn dat ze net een server extra bij in de cluster hebben geploft, die zit dan natuurlijk ook binnen no time vol.

Maar vind het wel raar dat dit zo moet gebeuren, ze weten toch hoeveel mensen ge-preordered hebben? Daaraan kun je al wel een beetje zien van hoeveel mensen je kan verwachten.
Misschien omdat mensen voor je in de rij geen zin hebben om te wachten en het spel weer afsluiten?
even OT, dus wat ik allemaal opmaak van Aion is dat de normale consument ( ik dus en ongetwijfeld vele anderen) pas de 25ste kunnen inloggen en gebruik kunnen maken van hun game activation cards? aangezien ik constant de melding : Serial key not yet active krijg bij het pogen mijn account te activeren, wel is mijn Master account gemaakt en active, maar dat zal standaar zijn neem ik aan?

[Reactie gewijzigd door Chriss-ss op 21 september 2009 14:46]

Yeps, als je GEEN preorder key hebt, kan je pas vanaf de 25e spelen. Als je WEL een preorder key hebt, kan je Aion nu al spelen. Let echter op, om te spelen heb je sowieso de retail game nodig, dus alleen een time card is niet voldoende!
yupyup dat vermoeden had ik al, maar de retail versie zit 30 dagen gratis spelen bij :P hehe dus ja, maar waar ik me wel een beetje druk om maakte was dat ik wel heel leuk beide cd's geinstalleerd heb en dan een game activation card erbij in het doosje had zitten, maar is die activation card dan ook meteen mn 30 dagen free-play?
Yep, klopt helemaal :) Waarschijnlijk moet je als je de retail code invoert, ook wel direct een payment optie opgeven, gelijk aan WoW.
hoe bedoel je dat?

Ik heb nu alleen de pre-order. En die kan ik toch gewoon tot de 25e spelen? daarna moet ik het spel aanschaffen. Zo bedoel je dat toch?
Kan ook een bug zijn in bijvoorbeeld de verdeling over de servers, en dat alles door een 'bottleneck' moet. Hoeft niet server ondercapaciteit te zijn.
Dat lijkt me niet. Ik kwam gisteren op de ene server niet eens in de queue omdat zelfs de queue vol zat, terwijl ik op een andere server direct in een queue kwam met "slechts" 1000 wachtenden voor me. ;)
Kreeg ook een queue van 2000 maar mocht er binnen een minuut toch in. Het lijkt er op dat ze de spelers toch willen verdelen, en een maximum van 'channels' hebben van 10. Het was vrij druk, maar ze hadden de respawn timers van mobs en questitems ook redelijk opgehoogd gelukkig. 2 quests waren echt niet te doen, daar stonden echt 40 mensen om 1 item heen op alle kanalen, dan moet je geluk hebben.

Verder echt een topgame! Het was wel druk, maar geen lag o.i.d. ook alles draait soepel door de crysis engine.. Jammer dat Tweakers niet iets dieper op het spel zelf ingaat :) Maar misschien komt het nog in een review, ik hoop het, het spel is het waard :)
Ik ben gister begonnen met spelen om 21:10 was ik aan het spelen en ben om 21:05 in de que gegaan dus het viel mij ontzettend mee met het lange wachten ik denk dat ik gewoon geluk heb gehad.

Heb heel de avond rustig en zonder problemen kunnen spelen.
Ik was toevallig net klaar met het maken van m'n chars en drukte op 'start'. Kwam meteen binnen, geen wachtrij. Dat was om 21:03, maar enkele minuten later was de rij al duizenden lang, afgaande op het gevloek op ventrillo. :)

Dezelfde ervaring met Warhammer Online en DAOC daarvoor. Het is de eerste paar weken stervensdruk. Maar als ze nu teveel extra servers toevoegen zakt het straks helemaal in elkaar -- dat is een van de fouten die Warhammer Online begaan heeft.

Liever een paar weken gedoe met een wachtrij en vervolgens een goede server dan nu iedereen binnen en straks a dozijn onspeelbare servers.

Het enige nadeel is dat je maar 8 characters mag hebben per account. Mensen zullen dus niet heel snel van server wisselen als er ergens een lange rij is.

[Reactie gewijzigd door Rarz op 21 september 2009 14:04]

Eehh...als je je char had aangemaakt en daar NET klaar mee was, ZAT je al op de server ;) Je moet namelijk eerst een server op, voordat je een char kunt maken :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True