Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HP, Dell en Acer komen met notebooks met 3d-schermen

HP, Dell en Acer werken aan nieuwe notebooks die zijn voorzien van een 3d-scherm. Ook Lenovo en Sony zouden overwegen om nieuwe laptopmodellen met stereoscopische schermen op de markt te brengen.

HP en Dell zouden al bestellingen voor 3d-notebooks hebben staan bij de Taiwanese laptop-fabrikant Wistron; Lenovo en Sony zouden in onderhandeling zijn met het bedrijf. Wistron zou het inbouwen van 3d-schermen voor een laag bedrag kunnen aanbieden, omdat het gebruikmaakt van 3d-technologie die berust op eigen patenten. Acer zou ook werken aan een notebook met een sterescopisch 3d-scherm, maar deze fabrikant zou niet met Wistron in zee gaan, maar met het Amerikaanse bedrijf DDD.

De notebookmakers volgen met hun interesse in 3d-schermen de televisiemarkt. Een groot aantal tv-fabrikanten heeft inmiddels een 3d-tv uitgebracht of werkt aan zo'n model. Ook de Blu-ray Disc Association heeft laten weten dat het 3d in de blu-ray-standaard wil opnemen. De notebooks zullen echter waarschijnlijk meer op gamers gericht zijn. Nvidia biedt met zijn 'Vision' een platform voor 3d-weergave van games, maar de schermen moeten hiervoor geschikt zijn. De markt voor 3d is nog klein, maar naarmate er meer 3d-content beschikbaar komt groeit de interesse, zo redeneren de laptopfabrikanten waarschijnlijk.

Door

Nieuwsco÷rdinator

52 Linkedin Google+

Reacties (52)

Wijzig sortering
Het kijken naar 3D beelden is erg desorienterend en vermoeiend.
Ik werk dagelijks met de laptop, maar dit is een technologie die niet meer toevoegd aan het geheel.
Komt omdat het nog niet goed is. Ze moeten pupillen gaan volgen, anders kloppen de beelden niet.

In het echt focussen je ogen op een bepaald object en komen de pupillen naar elkaar toe of verder van elkaar af. Ook gaan de lenzen in je ogen van vorm veranderen zodat je dichtbij scherp ziet en veraf minder scherp.

Dit focussen van je ogen is niet meer nodig. Sterker nog, als je ogen toch gaan focussen op dingen die dichtbij lijken te zijn klopt het beeld niet meer.

Het is dus nog steeds aardig verwarrend.

Enige manier hoe ze het goed kunnen doen:
-Het gevolg van het vervormen van de ooglens bij focussen omdraaien. Hoe? Soort brillenzen die van sterkte kunnen veranderen.
-Pupil-tracking om de 3D beelden naar elkaar te brengen op het punt waarnaar gekeken wordt.
-Head-tracking om kijkhoek aan te passen naar de hoek van de ogen naar het scherm.

En natuurlijk de bestaande techniek.

Als 1 van deze dingen ontbreekt zal het inderdaad een koppijnfestijn worden, maar denk dat je er na wat wennen wel prima mee kan gamen, ook zonder al die extra's.
Nou nou, koppijnfestijn..

Het ligt grotendeels aan de gebruikte techniek (kan je de beelen L en R goed scheiden) en de geleverde beelden. Als je dat allebei een beetje onder controle hebt zijn al die nieuwe dingen nog helemaal niet nodig om koppijn uit de weg te gaan.

Wat vaak fout gaat is dat:
a- de persoon die de beelden maakt er geen bal verstand van heeft en het gewoon veel te overdreven inzet. Veeeel sterker dan wat irl zou bestaan
b-de gebruikte techniek verouderd of slecht is zodat je ogen niet goed wijs worden uit de dubbele beelden.


Als je dat onder controle hebt is er geen vuiltje aan de lucht en kan je uren achter elkaar S3D kijken. Zelf heb ik weleens 10 uur nonstop Halflife in stereo gedaan, of met 5 vrienden Ice Age 3D gekeken, die ook wel over de 1.5 uur heengaat en niemand had ook maar een beetje last.

Met 3D kan je heel simpel rotzooi genereren, dat is de issue. Je kan ook super beelden maken overigens, is kwestie van weten waar je mee bezig bent.
Leuk, maar voor mensen zoals ik (ik zie bijna niks met mijn linkeroog) helaas niet bruikbaar, Ik hoop dat er ooit een techniek komt die niet oog-afhankelijk is.
Er was ooit iemand die gebruikte head-tracking voor 3D.

Deze techniek volgt dus je hoofd zodat je om voorwerpen kan kijken in een 3D game o.i.d; Hij liet het ook zien: het werktte.

De hardware die gebruikt was: 1 wiimote, 2 IR-leds en natuurlijk een stukje software.

Waarom een Wiimote?
Een Wiimote heeft een ingebouwde processor om tot 4 IR-bronnen te traceren. Dit hoeft dan dus niet gedaan te worden door de PC, wat voor aardig wat CPU-load kan zorgen.

Persoonlijk vind ik head-tracking interessanter dan 3D schermen, maar vooral de combinatie tussen die 2 lijkt me erg leuk!

Dan nog de pupillen van de kijker bijhouden om te zien waar de kijker naar kijkt en het 3D beeld daarop aanpassen. Je kan bij huidige 3D schermen namelijk niet zelf bepalen waarnaar je kijkt. Klinkt misschien raar, maar als je zelf achter zo'n 3D scherm zit snap je wat ik bedoel. (jij dan niet, want jij hebt maar 1 goed ook, maar toch)

Head-tracking, pupil-tracking en 3D scherm met brilletje kan allemaal in 1 brilletje:
2 leds aan de uiteinden van het brilletje en in het brilletje die shuttergevallen.

Pupil-tracking is ook al ooit gemaakt door OCZ:
http://www.ocztechnology....a-neural_impulse_actuator

Dat ding kan weten waarnaar je kijkt. Vraag me niet hoe :P

Combineer dat ding van OCZ met die wiimote-headtracking en 3D schermen met bril en je hebt een geweldige 3D ervaring... en een hoofd vol sci-fi apparaatjes en draadjes.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 21 september 2009 15:08]

Zoiets komt er misschien vlugger aan dan je denkt en dat dan misschien nog zonder die draadjes.
Project Natal (xbox) biedt namelijk die head + pupiltracking mogelijkheid en combineer dat dan nog met een 3D TV (al dan niet met bril)...
Voor de mensen die het willen zien (of uitproberen): http://johnnylee.net/projects/wii/ Ik heb dit overigens ook zelf geprobeerd en het werkt prima! Alleen jammer dat je zo een Wii mote op je hoofd moet vasthouden... :*)
Ik hoop dat er ooit een techniek komt die niet oog-afhankelijk is.
Ehm dat lijkt me per definitie niet mogelijk. 3D beeld bestaat bij de gratie van twee goed functionerende ogen die elk een ander beeld opvangen. Net zoals stereo met maar ÚÚn oor niet kan.
Top dat de ontwikkelingen weer verdere gaan.

MAAAAAARRRR:
- Weer een typisch beeld hoe we consumenten op kosten kunnen jagen met een product dat weer veel extra gaat kosten, niet de kwaliteit geeft die al mogelijk is, weer aanschaf van een nieuwe laptop vergt, en dus weer de natuur onnodig gaat belasten.
Als de EEG net als die GSM laders nou eens de markt zou verplichten de techniek te gebruiken, die zeker voor laptops VEEEL BETER IS, veel goedkoper is en het milieu minder belast. Dat zou mooi zijn
http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

Gewoon een brilletje met USB poortje een wat regeltjes code, en klaar

[Reactie gewijzigd door gepebril op 21 september 2009 15:44]

euh, headtracking is niet gelijk aan 3D, oftewel stereografisch zicht :?

Dat je perspectief verandert als je je hoofd beweegt is mooi. MAar dit hier draait om de techniek waarmee je ook afstanden kan schatten zonder dat je je hoofd beweegt :).
1) Je ziet even over het hoofd dat niemand de consument verplicht een 3D laptop te kopen.

2) Dat filmpje van je is leuk, maar heeft niets met 3D beeld te maken. Het beeld is nog steeds even 2D, alleen het beweegt op een leuke manier mee met je hoofd.
@ Mc David,

Kan aan mij liggen, maar je ziet toch duidelijk die voorwerpen uit het beeldscherm komen, hoeveel meer 3D wil je hebben dan dat?.........
LOL

Je ziet *niets* duidelijk. Je zit naar een 2D monitor te kijken, remember?
Je kan net zo goed een filmpje op een zwart-wit monitor tonen en dan gaan discussieren of de bron wel of niet in kleur is.

Overigens vind ik dat hij die head-tracking wel erg mooi gemaakt heeft. Doordat het 3D beeld automatisch de camera volgt, en men de virtuele camera op dezelfde positie zet in de 3D wereld, lijkt het net of je door de TV heen de wereld inkijkt. Mooi spul!

Maar, of de man heeft de Wii aangesloten op een 3D scherm en we zien een stereoscopisch 3D beeld op het filmpje, of (waarschijnlijker) de Wii is gewoon op een normale TV aangesloten en het beeld lijkt 3D doordat het zo mooi met de camera meebeweegt.

(hopelijk was je reactie niet sarcastisch bedoeld, anders maak ik dezelfde fout als hierboven :-)

[Reactie gewijzigd door OddesE op 21 september 2009 20:22]

Wat mcDavid bedoelt is dat je geen dieptebeeld hebt. Je krijgt wel enigszins die sensatie - net als dat je een stereo foto op kan splitsen in links/rechts en daartussen wisselt en ook een soort dieptebeeld gevoel krijgt - maar als jij gewoon stil zit, of langzaam beweegt dan is dat effect weer weg.

Het is wel een heel mooie techniek om hoe dan ook games interessanter te maken, maar een '3D film' bijvoorbeeld zou hiermee niet kunnen werken (of ze moeten bijn alle mogelijke kijkhoeken in een stream stoppen).
Is dit met of zonder de bekende brilletjes? Pihlips heeft toch een non-bril-technologie? ;)
Ik neem aan met bril. Helaas. Alhoewel juist de laptop bij uitstek geschikt zou zijn om met de techniek van Philips te werken, omdat de laptop gebruiker over het algemeen altijd recht voor de laptop zit, op een redelijk te voorspellen afstand en voor de meeste dingen hoeft alleen de "laptopper" de 3D beelden maar goed te kunnen zien.
Ik neem aan met bril. Helaas.
Is niet elke laptop of tv daar geschikt voor?
Meestal niet:
Als er gebruik gemaakt wordt van shutter glasses, dan moet het scherm een hoge refesh rate hebben, zoals 120Hz. De meeste LCD's hebben 'maar' 60Hz
Als er gebruik gemaakt wordt van polariserende glazen, dan moet het scherm dit ook ondersteunen.
Als er gebruik gemaakt wordt van rood-groene glazen, dan is er geen probleem, maar dan ziet het crappy uit :).
Mwoah. Ik heb op de Sega 8-bit spelcomputer op onze oude TV nog een spel gespeeld met 3D d.m.v. shutter glasses. Ik zou dus zeggen dat zowat elk scherm dat aankan.
Koppijn, dat wel.
Om een vloeiend beeld te krijgen moet je eigenlijk minstens rond de 50-60 Hz zitten (met motion-blur effecten zoals op televisie kan het met 25 Hz vloeiend laten zien). Dus wanneer je shutterglasses gebruikt, die je overal op kan gebruiken, dan moet je toch wel aan minstens het dubbele zitten (i.e. 100-120 Hz). De meeste laptopschermen draaien niet op 100-120 Hz.
Ik heb mijn aanname niet gekozen omwille de laptop- of tv-techniek, maar om wat er in het artikel staat. Wanneer in het artikel had gestaan dat er patenten van Philips gebruikt zouden worden, dan had het goed gekund dat 't was zonder bril. Maar er worden patenten van Wistron gebruikt. Daarom mijn aanname: met bril, helaas.
Nog simpeler: Er staat niet bij zonder bril (superieur) dus is het inferieur, oftewel met bril.

Waarom proberen ze het eigenlijk? Dit gaat zˇ niet werken. Een paar geeks kopen het misschien, er komt nooit software voor en over een jaar komt de nieuwe hype. 3D met bril is kansloos zeg ik.
Dan nog, hoe meer toestellen met 3D schermen uitgerust worden, hoe sneller de non-bril-technologie commercieel interessant wordt.

Op zich is dit dus een zeer interessante evolutie, zeker als we er rekening mee houden dat we het hier hebben over de 3 grootste notebook fabrikanten in de wereld.
Tenzij iedereen daardoor helemaal afknapt en daardoor de welwillendheid om het te proberen verliest. Zal niet de eerste keer zijn dat een op zich goede technologie gebukt gaat onder het slechte imago van een voorganger.
Vergeet alleen niet dat met de techniek 'van Philips' - i.e. lenticulaire lenzen op 't beeld - je al snel aardig kwaliteitsverlies hebt bij 2D content... zoals bijvoorbeeld de Tweakers.net website met letters waarbij de vertikale strokes 1 pixel breed zijn - die zal je moeten dupliceren naar de naastgelegende kolom of het linker oog ziet 'm wel, maar 't rechter oog niet - geeft zo'n raar beeld :)
toe maar; wist niet dat 3d-schermen ook realistische schaduw effecten kunnen nabootsen

toppie!
En behalve dat kan met normale 3D techniek ook helemaal geen beeld gemaakt worden buiten de randen van het scherm. Immers: er wordt op het scherm voor 2 ogen verschillend beeld gemaakt, dus alleen binnen de kaders van het scherm kan je 3D simuleren.

Daarom is 3D eigenlijk ook alleen leuk bij een heel groot scherm: alles wat vˇˇr het scherm geprojecteerd wordt moet al kleiner zijn dan het scherm zelf.
(Midden tussen scherm en kijker is nog maar de helft van de hoogte en de helft van de breedte beschikbaar, dus een kwart van het oppervlak, zie illustratie)

...........0o.......... -> trotse bezitter 3D scherm
............/\............
.........../..\...........
........../....\.......... -> afbeelding voor scherm
........./......\.........
.......=====........ -> afbeelding 'in' scherm
......./..........\.......
....../............\...... -> afbeelding achter scherm.

@hieronder: zag ik wel hoor. Ik had gewoon even zin in een plaatje tekenen ;)

[Reactie gewijzigd door diederik77 op 21 september 2009 16:52]

bedankt voor de uitleg, maar mijn reactie was sarcastisch bedoelt :)
Inderdaad komop zeg! Af en toe vraag ik me af of men nu echt serieus het sarcasme niet ziet of gewoon voor de lol uitleg gaat typen.

Mar - ke - ting. Natuuurlijk kan het beeld niet buiten de randen treden!
Ik ook niet, maar dit is zo te zien ook een Dell Inspiron 6400 met een 'razend snelle' Mobility Radeon x1400 videokaart. Lijkt me niet echt een laptop voor een 3-d scherm. Maar deze is ook al niet meer in productie.

Wel leuke soep btw
Uitermate interessant met touchscreen! Afhankelijk van je kijkhoek waarop wordt ingezoomd met 3D programma's :D
Juist niet. Dan wil je op een knop drukken die vlak voor je neus hangt, en dan is'ie er helemaal niet! Of je wil juist op een knopje drukken dat lekker achteraan hangt, en dan druk je met je wijsvinger zo je LCD-scherm in. Au. :P
Ja en ik heb een "lui oog" (Amblyopie) wat als effect heeft dat ik geen diepte zie. Die brilletjes werken bij niet. Laat "ze" maar iets verzinnen waarmee ik wel dieptie kan zien :-)
Maar dat betekent dat je in het normale leven ook geen 3D kan zien in die vorm (zegmaar alsof een ander persoon met een afgeplakt oog gaat rondlopen; voor je gevoel is het gewoon 3D maar je mist het stereoscopisch effect. Zoiets als een kleurenblinde die een kleur niet ziet maar die ook niet echt mist).

Het mooiste zou natuurlijk een techniek zijn met zowel headtracking als stereovision gecombineerd, liefst zo gemaakt dat het voor meerdere gebruikers tegelijk werkt (dus niet echt het hoofd volgen maar wel een ander beeld voor een hoofd op een andere plek) en in kleur natuurlijk... Zal nog wel een flink aantal jaartjes duren ben ik bang.
gaaf plannetje,

t word al helemaal leuk als je laptop elke willekeurige 3d monitor kan gaan aansturen,
ik heb zelf een 3d schermpje, (zalman Trimion) en t bevalt me goed.

Voor competative shooters is 't echter minder geschikt, vooral vanwege dat crosshairs alleen maar in 2d optimaal werken. (en natuurlijk de 70% tot 50% van je orginele FPS)

Maar voor immersive rpg's / singleplayer based games (zoals Assasins creed of Prototype) is het best gaaf!

[Reactie gewijzigd door rvdm88 op 21 september 2009 14:54]

tof! zou je die slang er ook bij krijgen als "watchdog"...wil het gezicht wel eens zien van een dief als hij de laptop oppakt en die slang eruit ziet komen :+

[Reactie gewijzigd door DjVe op 21 september 2009 14:24]

jammer dat die inbreker dan nog wel een brilletje op moet hebben :D
Oh? Dat kan ik namelijk niet opmaken uit de bronnen. Ik ga er idd wel vanuit dat voor deze systemen een brilletje nodig zal zijn, maar zie jij ergens een definitief antwoord?

offtopic: OMG wat een bronnen zeg. Het ene artikel is 5 regels lang en verwijst naar een Chinees artikel en het andere is wat langer maar staat zo vol spelfouten dat het wel een door een vertaalcomputer geschreven lijkt.

Het zou tweakers sieren als hier groot GERUCHT bij zou staan want dit zijn nou niet echt officiele press releases die hier als bronnen genoemd worden. De bronnen verwijzen zelf overigens weer door naar chinese bronnen... dus ook niet echt makkelijk controleerbaar voor de gemiddelde kaaskop.
Volgens een even onbetrouwbare bron: Wistron uses this existing NVIDIA’s GeForce 3D Vision technology and develops upon it, a cost-effective strategy which means that the final purchasing price of the 3D display notebook will not be above the traditional gadgets apart from the fact that the customer will have to acquire the 3D glasses as well.
Ik zie het nut nog niet van in om dit op een laptop te hebben.
Als multimedia systemen zijn ze vanwege de schermgrootte gewoon niet goed geschikt.

Je komt dan vanzelf bij de TV of projector lijkt me...
Gelukkig ziet de fabrikant er wel het nut van in. Niet iedereen heeft dezelfde mening als jij.
Schermgrootte op zich zegt niet alles, de kijkhoek is ook belangrijk. Een 15 inch scherm op een afstand van 60 cm heeft dezelfde kijkhoek als een 75 inch scherm op een afstand van 3 meter.
de die hard gamers zitten gewoon achter een desktop, hopelijk gaat de ontwikkeling voor die schermen gelijk op. voor de rest zit er een extra laag voor het scherm voor het 3D effect, dus geen bril.

nog even en we stappen een holo-dek binnen... :)
voor de rest zit er een extra laag voor het scherm voor het 3D effect, dus geen bril.
Waar lees je dit? Ik zit in de bron te zoeken maar kan hier niets over vinden... Niet dat dat iets zegt want ik ben zo blind als een kip wat dat betreft, maar toch... iemand een bron hiervoor?
Vroeg me al af wie de definitie van die hard gaming bepaald. Blij dat ik je gevonden heb. Ik ebn het niet met je eens!
De definitie van die-hard gamers wordt bepaald door de producenten van niet succesvolle hardware. Door te wijzen naar de wel succesvolle machines en dan "kinderachtig" en "noobs" te roepen hoopt men het eigen falen te verbergen.

Die-hard gamers! Pwah! Die spelen zeker geen shooters want daarin is het juist die-easy!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*