Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: Sharp, submitter: Longbeard

3d LCD-schermen zijn er al langere tijd, maar Sharp is volgens eigen zeggen als eerste erin geslaagd de technologie in een notebook te integreren. De techniek is door het bedrijf zelf ontwikkeld, en bestaat uit twee LCD-panelen achter elkaar die samen voor een stereoscopisch beeld zorgen. De laptop zelf is gebouwd uit een Pentium 4-processor op 2,8GHz, 512MB geheugen, een 60GB harde schijf en een nVidia GeForce 4 440 Go videokaart. Sharp denkt bij de doelgroep aan werknemers uit de medische wereld of mobiele CAD-designers. Uiteraard is de prijs wel wat hoger dan normaal, voor bovenstaande configuratie moet $2990,- neergelegd worden:

Sharp 3D-notebook It consists of two LCD panels, one mounted on top of the other. The front panel is a conventional TFT (thin film transistor) LCD and the rear panel is used to control the path of light within the display and thus the image that reaches the viewer's right and left eyes. For an image to appear to have depth and be in three dimensions, the right and left eye need to receive different information. In 2-D mode, the switching panel allows an identical image to be delivered to each eye.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Maar betekend dit dan, dat je nog steeds een speciaal brilletje nodig hebt om het stereoscopisch beeld om te toveren in een 3d plaatje. Ald je idd een bril nodig hebt, zie ik weinig toekomst voor dit stukje techniek....
Uiteraard is geen 3D bril meer nodig, anders zou dit geen nieuwe techniek zijn. In het artikel staat dat er twee panelen achter elkaar geplaatst zijn. Deze zorgen ervoor dat de beelden net iets naast elkaar geplaatst worden, waardoor je een 3D effect krijgt zonder bril!
Uiteraard is geen 3D bril meer nodig
het scherm is een nieuwe techniek, dat zecht nog niets of er wel of niet een bril nodig zijn. Het gaat er nl. om hoe de beelden gescheiden worden voor het linker en rechter oog.

Het probleem als je geen bril gebruikt maar wel stereoscopisch 3D wilt weergeven dan kun je bij mijn weten alleen maar gebruik maken van het hoek verschil tussen het linker en rechter oog (Ok, er zijn ook methodes waarbij je scheel of rechtdoor moet kijken naar twee plaatjes zodat je hersenen ze weer combineren, hier krijg je alleen enorm koppijn van (als je het al kunt)). Aangezien het hoekverschil heel klein is (tenzij je 3 cm voor het scherm gaat hangen) is het heel lastig om dit goed te krijgen, ik heb systemen gezien die uitgerust waren met een cameraachtig ding om de positie van de ogen te bepalen. Dit houdt dan echter wel dat de hoek van het uitgestraalde licht per beeld (linker/rechter) instelbaar moet zijn. Aangezien dit apparaat geen camera ding bevat denk ik inderdaad dat je er recht voor moet zitten op een vastgestelde afstand om het 3D beeld optimaal te zien.

Met een bril zijn er trouwens bij mijn weten drie methodes toepasbaar:

1. Rood/(Groen of blauw) filter. Zijn in de jaren tachtig al experimenten mee gedaan op TV.
2. LCD shutter glasses (om en om wordt een oog een beeld gegeven) Deze zaten heel lang bij de duurdere asus videokaarten, heb er hier nog twee liggen maar geen videokaart meer om ze in te drukken :(.
3 Gepolariseerde glazen. Licht wordt horizintaal of verticaal gepolariseerd. DIt word gebruikt in 3D theaters in pretparken.

Methode 1 heeft als grootste nadeel dat er geen kleur meer in het plaatje zit en dat het er niet uitziet.
Methode 2 vond ik zelf best aangenaam maar dan moet de refresh van je monitor wel naar 120 Hz. Helaas zijn de shutter-glasses dan niet echt snel genoeg om de beelden goed van elkaar te scheiden en zie je een ghost van het andere beld.
Methode 3 Is heel aangenaam maar is, bij mijn weten, moelijk tot niet toepasbaar in CRT schermen (tenzij het projectie schermen zijn). LCD is een ander verhaal aangezien deze zelf al gebruik maakt van gepolariseerd licht om open en dicht te gaan (het Crystal in de LCD is een polarisatie filer welke onder stroom gekanteld wordt). Mischien dat dit scherm dus daar wel mee werkt. Maar goed ik ben niet zo goen in het Japans dus ik kon het niet vaststellen.

edit:

Het werkt inderdaad met hoekverschil, kijk maar naar het plaatje in deze link.

http://www.sharp.co.jp/products/device/lcd/3dlcd.html
Nope, een nieuwe techniek waarbij het iet nodig zou zijn. Mar verwacht geen wonderen van dit soort technieken
Inderaad, Ik heb prototypes van dit soort systemen gezien en je moet er recht voor zitten om het goed te laten werken, en zelfs dan is het "3D" vaak ver te zoeken. Het is net zoiets als spatial stereo: het is geen stereo maar ook geen surround.
Nee, je hebt bij dit systeem geen brilletje nodig.

Bij de 'oude' 3d-systemen werd gewoon omstebeurt een beeld voor je rechter- en linkeroog getoond, waarbij het oog waar het beeld niet voor bestemd was afgeschermd werd.

Bij dit systeem worden tegelijkertijd 2 beelden vertoond, op 2 verschillende schermen dus, waarbij er door een soort van scheiding ervoor gezorgd wordt dat alleen het goede oog het goede beeld ziet.

Het nadeel is dat het beeld slechts binnen een (zeer) beperkte kijkhoek ook goed zichtbaar is..
Tijdens hun demonstratie op de CeBIT zag ik overal bordjes hangen waar je werd gewaarschuwd voor hoofdpijn en miselijkheid na te lang staren naar het scherm.

En inderaad... je krijgt er behoorlijke hoofdpijn van!
tja, zolang ze dit soort technieken gebruiken heb je daar altijd mee te maken. Denk dat het derhalve nooit echt veel gebruikt zal worden. Hoewel het bijzonder is dat sharp er wel een product van gemaakt, dat doet me denken dat er toch een aanzienlijke markt voor is.

maar totdat goedkope holografische projectoren er zijn, denk ik dat het behelpen blijft. (of koppijn hebben).
Een mens kan aan heel veel dingen wennen, dus ik denk ook wel hieraan. Gewoon vaak en lang mee werken :*)
Een mens kan van heel veel dingen ziek worden, dus ik denk ook wel hiervan. Gewoon vaak en lang mee werken :-)
Ik zit thuis altijd achter een TFT en op mijn stage ook vanaf het begin. nou begon ie pas te piepen :( dus moest ik um wegzetten en een normale voor tijdelijke vervaning pakken
heb nou al koppijn...
het is wel een flatron weet nie of dat iets uit maakt maar ik wacht met grote ongeduldigheid op een vervangende tft!! :)
Werkt deze techniek eigelijk wel met 3D programma's.
Moeten er niet speciale drivers voor zijn om gebruik te maken van deze techniek.
Denk het wel. 't Is natuurlijk een mooie techniek, maar wanneer er geen goede drivers beschikbaar kan je er niks mee.

Hoe zouden ze die techniek gebruiken in 2d windows omgeving, gaat die er dan misvormd uit zien?
Grappig dat ze een Moebius-ring gebruiken om 3D uit te beelden. Jammer wel weer dat ze Mebius ipv Moebius schrijven (of ben ik fout).

Een moebius-ring is een eendimensionaal voorwerp (heeft geen voor- en achterkant, slechts één kant) maar kan alleen in een 3D omgeving bestaan.
Grappig dat ze een Moebius-ring gebruiken om 3D uit te beelden. Jammer wel weer dat ze Mebius ipv Moebius schrijven (of ben ik fout).

Een moebius-ring is een eendimensionaal voorwerp (heeft geen voor- en achterkant, slechts één kant) maar kan alleen in een 3D omgeving bestaan.
Ze noemen het Mebius aangezien de afbeelding geen Moebius ring is.... als je goed kijkt, is het gewoon een tape....

Daarnaast.... 1 dimensionaal is slechts een stipje... een Moebius ring heeft al minimaal 2 dimensies, en zonder de derde dimensie kun je hem überhaupt niet afbeelden...
[qupte]Daarnaast.... 1 dimensionaal is slechts een stipje... een Moebius ring heeft al minimaal 2 dimensies, en zonder de derde dimensie kun je hem überhaupt niet afbeelden...[/quote]

Bijna helemaal correct. :)
1 dimensie is een lijn, geen stip.
En je kunt een moebius ring wel zonder derde dimensie afbeelden (zie screenshot van de Mebius), maar niet werkelijk maken.
mjah ge kunt niet van iedereen verwachten dat ze enige wiskundige kennis hebben he, trouwens de meeste die merken toch niet dat eht geen moebiusband is laat staan dat ze de wiskundige kenmerken ervan kennen (het gaat hier over chipkes he niet over wiskundige speeltjes)
Vreemd dat men denkt dat een moebius-band iets met wiskunde te maken heeft. Het is een uitvinding uit het begin van de industriële revolutie, die er voor zorgde dat aandrijfriemen niet meer alleen aan de binnenkant sleten, maar tweezijdig sleten, waardoor ze dus langer konden meegaan, het moment waarop hij gaat slippen komt twee keer zo ver te liggen. Je moet dan niet kijken naar de voordelen in materiaalkosten, als wel de voordelen in downtime van een machine, de downlime loopt op die manier dus terug.
Zo'n ring heeft toch gewoon een "ene en een andere kant"? Misschien heeft ie geen zijkant? of is dat niet toch stiekum 1 pixel!?

Best vreemd, doet me aan startrek denken waar ze een 2 dimensionale levensvorm tegen kwamen. Van de zijkant konden ze m niet zien :?
Werkt dit ook met bijv. halflife 2 strax? zou wel lachen zijn :D
met een nVidia GeForce 4 440 Go zeker.. nee dat gaat lekker speelbaar worden.
Met een Geforce 4 440 go zal dat ook speelbaar zijn ja. Gewoon de details wat lager zetten.

Ik denk eerder dat je moet kijken of de techiek voor dit scherm wel snel genoeg is om dit op je scherm te toveren zonder ernstige ghosting.

Maar misschien kun je er ook voor kiezen om maar 1 scherm te gebruiken.
mag je hopen dat ze eerst een TFT scherm los gaan verkopen, game-d echt niet lekker met een notebook....

Bovendien is de huidige doelgroep er niet een die hoge eisen stelt aan de reactiesnelheid van het scherm, omdat de beelden niet zo sterk bewegend zullen zijn. De schermen zullen daar dan ook niet op gedimensioneerd zijn en dus zal je erg veel last hebben van (extra) spookbeelden, zeker bij HL2 ;)

Het wachten is dus op een los scherm die hier wel aan voldoet... :9~
met een nVidia GeForce 4 440 Go zeker.. nee dat gaat lekker speelbaar worden.
It consists of two LCD panels, one mounted on top of the other. The front panel is a conventional TFT (thin film transistor) LCD and the rear panel is used to control the path of light within the display and thus the image that reaches the viewer's right and left eyes.
Moet dat niet andersom zijn, licht wordt opgewekt en weergegeven door de TFT en wordt daarna richting de ogen van de gebruiker al dan niet afgebogen door het 2e scherm ?
Nee, LCD is een passieve techniek, de LCD zet (sub)pixels open en dicht, je hebt een achtergrond verlichting (backlight) nodig als je een scherm licht wilt laten uitzenden. Het LCD schermt dit dus af of laat het door. Je kunt er ook licht op laten schijnen natuurlijk (vgl. gameboy, palm..)

In dit scherm heb je behalve de backlight twee lagen met LCD schermen, eentje voor de pixels en eentje voor de hoek van lichtuittreding per pixel. Het is mij onduidelijk hoe de richting van het licht nu gestuurd wordt. Waarschijnlijk is de backlight zelf zo gemaakt dat licht twee kanten op gestuurd wordt, waarbij de ene of de andere kant door de achterste LCD afgeschermd kan worden.

Zie: hoe werkt een TFT
Is het probleem met zo'n scherm niet dat het 'verwacht' dat je ogen op een bepaalde plek zitten? Als straks deze techniek wat slimmer wordt en detecteerd waar je ogen zitten én in staat is de richting van het licht beter te manipuleren dan wordt dit zekers een interessante techniek.
Het systeem wat jij noemt werkt met behulp van een camera. Het nadeel is dat je daarmee maar voor 1 persoon een 3D beeld kunt genereren.

Deze techniek maakt 3D vanuit een hoop punten mogelijk. Is het beeld verstoord, dan hoef je maar even een centimeter te verschuiven met je hoofd en het is weer goed. Je kunt het ook met meerdere mensen bekijken.
Sharp denkt bij de doelgroep aan werknemers uit de medische wereld of mobiele CAD-designers.

}> Hehe, de geschiedenis leert dat geile mannen nogaltijd de beste doelgroep zijn als het om beelddragers gaat...
Stiekem onder 't rokje kijken of wat je fantasie ook maar inbrengt... :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True