Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties
Bron: CNet, submitter: JohanDM

Sharp 3D LCDOp CNet is te lezen dat LCD-fabrikant Sharp binnenkort met een 3D flatscreen op de markt komt. Met het scherm is het mogelijk om zonder speciale bril driedimensionale beelden te zien. Daarnaast kan er makkelijk overgeschakeld worden naar een tweedimensionaal beeld in hoge resolutie, iets wat dit product onderscheidt van andere 3D-schermen. Sharp heeft tien jaar gewerkt aan de techniek en zich daarbij ook gericht op een lage prijs, die in eerste instantie 50% hoger zal liggen dan die van 2D-modellen. Op dit moment is het beeld slechts vanuit bepaalde hoeken en op bepaalde afstanden optimaal te zien. De gebruiker kan met behulp van een zwarte balk op het scherm bepalen of de ingenomen positie juist is. Voor de promotie van de flatscreens wil het bedrijf gaan samenwerken met grote technologiefirma's als Microsoft en Sony. De eerste producten komen nog dit jaar van de lopende band en begin volgend jaar op de markt.

Met dank aan Royko voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Wat ik me dan afvraag is of je ook speciale hardware/drivers nodig hebt om zo'n schermpje aan te sturen... het lijkt mij dat je voor een 3D beeld ook een 3D videosignaal nodig hebt, ondersteunen de huidige videokaarten dat wel?
wat het nodig heeft zijn in principe 2 videosignalen: 1 voor het linkeroog en 1 voor het rechteroog

Als je een spel aan het spelen bent zal er dus ook 2x zoveel gerenderd moeten worden (net als bij een 3d bril), wat een behoorlijke impact kan geven op de performance
Als je een spel aan het spelen bent zal er dus ook 2x zoveel gerenderd moeten worden (net als bij een 3d bril), wat een behoorlijke impact kan geven op de performance
Niet als je interlaced..
Maar dan krijg je dus pijn aan je ogen.. Zeker omdat dit een TFT scherm is wat dus waarsch. geen 120 of 160hz aankan ;)

De 3d brilletjes wisselde hun beelden af, kreeg je helaas met 120hz een effectieve verversingsfrequentie van 60hz.. auw.. my eyes
Ik denk het niet, want volgens mij werkt dit scherm door een 'dubbele' laag pixels te projecteren. Het scherm is eigenlijk opgebouwd uit een laag pixels, maar door elkaar worden verschillende patronen gemengd, zodat het 3d 'lijkt'. Daarom zal het ook alleen maar vanuit bepaalde standen, goed te zien zijn. (Het doet me een beetje denken aan van die 3d-plastic plaatjes, dat is hetzelfde principe).
Het lijkt me wel heel vanzelfsprekend
dat er speciale hardware voor nodig is.

Maar goed.... wanneer dat niet nodig is,
zouden DVD-films dan ook in 3D "worden gezien"?
Want dan is het veel leuker om op je pc
een film te kijken dan in de bios :P toch?
zoiets was er al dacht ik, en al best wel lang
http://www.tweakers.net/nieuws/21296
:?
Mischien handig als extra info:

de officiele link van sharp
http://www.sle.sharp.co.uk/research/3d/techdemo.htm
Zag laatst een stuk over dergelijke technologie op discovery.
Hier werd het beeld door een speciale plaat heengestuurd waarop lijnen waren aangebracht (net als bij interlaced beeld, waarbij je na een lijn pixels een lijn zwart hebt).
ging het beeld tussen de lijnen door, dan ging het rechtdoor, ging het beeld door zo'n lijn, dan werd het licht afgebogen.
Het resultaat is dan dat je een 3d beeld krijgt wat je zonder brilletje kunt zien.
Best een interresante technologie, hoop dat er veel mee gedaan wordt in de nabije toekomst.
Volgens mij krijg je echt koppijn van dat scherm. Dat krijg je ook van die 3D-brillen die je dan op je 3Dkaart aansluit. :(
Weet waar je over spreekt voordat je post. Hoe zat dat ook alweer met die klepel en die klok? ;)

De reden dat mensen klagen over hoofdpijn bij 3D brillen is dat met deze brillen de refresh rate effectief gehalveerd word. Dit komt doordat het scherm beurtelings het beeld voor het rechter oog afwisselt met het beeld voor het linker oog. 70 Hz woord dus opgesplitst in 2x35 Hz. Kijken naar een beeld met 35 Hz kan vermoeiend zijn en daar kan je hoofdpijn van krijgen.

Ik heb zelf een monitor die hoge refresh rates aankan evenals mijn videokaart en mijn 3D bril en als ik op 140 Hz 3D beelden bekijk heb ik geen centje pijn.

Flatscreens werken niet met dezelfde refresh rates omdat de pixels continu aan staan in plaats van 70 (of 140) keer per seconde aan- en uit te knipperen. Als ik mij niet vergis werkt deze techniek met een geribbelde doorschijnende laag die over het scherm gelegd word. Vroeger had je van die geribbelde plastic plaatjes die veranderden als je het plaatje kantelde (van die knipogende dames bijvoorbeeld). Dat werkte met een vergelijkbare techniek.

rrr lll rrr lll rrr lll rrr lll
\ __/\___/\___/\___/

lll = pixel bestmd voor het linker oog
rrr = pixel bestemd voor het rechter oog

De ribbels zorgen ervoor dat de pixels voor het rechter oog alleen zichtbaar zijn door het rechter oog en de pixels voor het linker oog alleen zichtbaar door het linker oog. En voilŗ, 3D beeld.

Dit alles met dezelfde refresh rate van de achterliggende pixels, dus alsof je naar een LCD scherm zit te kijken. Dus geen hoofdpijn. Ik zal even kijken of ik een link kan opsnorren waar ik dit alles ben tegengekomen.

Alsjeblieft: http://www.research.philips.com/InformationCenter/Global/FArticleSumma ry.asp?lNodeId=810&channel=810&channelId=N810A2339
Klepel en een klok?? Die ken ik niet. Ik gebruik altijd de term. Hij heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt :)
Dat zal dan ook wel weer wat meer vermogen vreten...
en heb je dan niet extra kans op dooie pixels?
Er zijn inderdaad 2x zoveel pixels, en dus meer kans op dooie pixels.. Maar in 2d mode heb je dus ook gewoon een hogere resolutie zoals ik het begreep.

Het is gewoon hoe je er tegenaan kijkt.

En ik denk dat de fabrikant gewoon net als bij andere lcd schermen opgeeft dat er maximaal x dooie pixels mogen zijn, en dat dat aantal zeer redelijk is tov de andere, huidige lcd schermen
Werkt deze moniotor niet met een tooltje? Wat ik zo lees op de site van sharp, projecteert de monitor alleen foto's in 3D door snel van kijkhoek te veranderen. Volgens mij kan je zoiets makkelijk in spelletjes als Quake etc inbouwen door heen en weer te switchen. Zeker als je meer dan 100 fps hebt. Je zal wel altijd op een preciese positie tov je monitor moeten zitten.
Van de sharp site:
The Sharp SmartStereo toolkit integrates Sharp's class-leading 3D (no glasses type) LCD display monitor and an easy to use 3D software toolkit. This provides users with a complete solution to the generation and display of high quality 3D still images from both real-world and computer graphics sources.
Uhm, in 2D mode is het 2D omdat beide ogen hetzelfde beeld zien. Er zijn dan misschien 2x zoveel beeldpunten maar daarvan zijn er steeds 2 hetzelfde. De resolutie is dus _niet_ 2x zo hoog.
Ik heb zo'n scherm gezien. Het werkt door gebruik te maken van "prima's" aan het oppervlakte van het LCD-paneel. In feite halveert je horizontale resolutie, omdat de prima's lange verticale reepjes op je LCD-paneel vormen.
Ik heb zo'n ding in actie gezien, maar vond hem niet indrukwekkend.
Z-screens met gepolariseerd licht (en een dubbele refreshrate) en/of "shutter glasses" (ook met een dubbele refreshrate) geven een veel realistischere 3D desktop-VR.
Maar hierbij heb je wel brilletjes nodig.
Zonder bril moet je echt heel precies recht voor je monitor zitten om de beste 3D indruk te krijgen.
er was al een fabrikant die dit had, heb het gezien op cebit in hanover daar waren 2 of 3 lagen beeld over elkaar gegooid, ik kreeg daar niet alleen koppijn van net als met die brilletyjes maar ik werd er ook nog eens scheel van. het werkte overigens wel maar er moesten speciale applicaties voor geschreven worden.

ik denk dat als deze techniet goed genoeg wordt om naar te kijken dat het flopt omdat alle applicaties herschreven moeten worden en het 3 keer zo duur wordt omdat het eigenlijk 3 tft schermen zijn
1,5 jaar geleden de heb ik op de Cebit Hanover de eerste beginselen van deze techniek mogen bewonderen bij duits bedrijf als ik me niet vergis. Ik stond toen echt perplex hoe ze 't flikten om op een plat scherm een 3d beeld te vertonen.

Afgelopen jaar waren er meerder bedrijven die hun kunstjes vertoonden. Ik was echter nog niet echt te spreken over de kwaliteit van het beeld. Lage refreshrate, gewoon storend om naar te kijken. Maargoed, in de toekomst zal 't wel beter worden
Philips heeft zoiets ook al in ontwikkeling, dat stond in de Natuur en Techniek een tijdje geleden. Het kwam erop neer dat er lenzen op het scherm geplaatst werden, waardoor je uit de ene positie wat anders zag als in de andere positie. Omdat dan beide ogen wat anders zien, wat natuurlijk netjes uitgebalanceerd is om een 3d beeld te vormen, heb je dus 3d beeld zonder bril ;).
Het probleem was dat omdat deze lenzen van boven naar benden liepen de horizontale resolutie sterk afnam, en daarom hebben ze de lenzen niet precies recht gedaan, maar onder een hoek van iets van 9 graden (die was op een of andere manier het beste).
Dus Sharp is niet de enige ;).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True