Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Bron: The Inquirer

Volgens The Inquirer heeft een Japanse professor aan de universiteit van Tokushima een 3d-scherm ontwikkeld waarvoor geen bril nodig is en dat gebruikt maakt van lichtgevende diodes (led's). De professor werd hierin bijgestaan door Nichia, een Japans bedrijf dat led's produceert. Het scherm heeft 18.000 beeldpunten, is 146cm breed en 77cm hoog. Het scherm maakt gebruik van een parallax barrier, waardoor de hersenen op een verkeerd spoor worden gezet en denken naar een 3d-beeld te kijken, terwijl dit maar 2d is. Met de gebruikte technologie kunnen schermen tot acht meter grootte worden gemaakt. Doordat het scherm van led's gebruikt maakt, is het scherm ook geschikt om buiten gebruikt te worden. Over mogelijke toepassingen van het 3d-led-scherm rept The Inquirer geen woord, maar dit soort schermen zouden wellicht toegepast kunnen worden als 3d-reclamebord.

Parallax barrier
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Hoe zit het met de inkijkhoek dan? Luistert dat niet verschrikkelijk nauw? En als je je hoofd kantelt?

Waarom zijn dit soort " uitvindingen " zo verschrikkelijk simpel (lijkt het).
De uitvinding is idd simpel en een afgeleide techniek word al jarenlang toegepast. Denk maar aan de 3D beelden met die brilletjes met rood en blauw. Het basisprincipe is hetzelfde : De 2 ogen een verschillend beeld geven.

Het probleem zit hem dikwijls in de technische uitwerking en geld spreekt uiteraard ook een grote rol
En mensen met een lui oog of erger, ťťn oog.
Die zien het beeld dan niet zoals het bedoeld is want het ene oog doet meer dan het andere.
Die zien zowiezo geen 3D, dus ik ben bang dat ze buiten de doelgroep vallen. (voor 3D heb je gewoon 2 ogen nodig..)
Dit idee lijkt meer op van die 3D kaarten en foto's waar ook zo'n speciale laag overheen zit.
Het scherm heeft 18.000 beeldpunten
18.000!!! :? Op een scherm van 146x77cm :?

Dat is toch waanzinnig weinig man, het schermpje op je digicam heeft er al 10 maal zoveel :/
het is in ontwikkeling, de meeste produkten worden niet perfect geboren
komt wel goed met die beeldpunten
nou..behalve Tweakers, dan!
als je dit perfect noemt :P
zijn ook LED's

ooit wel eens een LED scherm op een evenement gezien? nou zo iets is het dus
Het is inderdaad redelijk laag.
Uitgaande van een 4:3 verhouding met 18.000 beeldpunten krijg je aan de hand van de formule x*y=18.000 waar y=(3/4)x een resolutie van 155x116 :)
Dit ziet er wel leuk uit maar als ik het zo zie dan is de afstand ook van belang.
Als je iets verder van het scherm af zit dan is de invalshoek opeens heel anders en daardoor krijg je dus het verkeerde beeld te zien.
Lijkt me dus niet echt geschikt voor reclameborden (correct me if i'm wrong)
Volgens mij heb je helemaal gelijk. Print het tekeningetje maar uit en teken de right en left eye op het plaatje maar eens een stuk naar onderen (verder weg van het scherm). Dan zie je meteen dat je met je rechteroog ineens ook stukjes kunt zien die voor je linkeroog bestemd waren en omgekeerd.

Verder zou het natuurlijk leuk zijn als het werkt, daar niet van.

Het zal allemaal wel wat gecompliceerder zijn dan wij allemaal denken. Ik denk dat de tekening een versimpeling is van de werkelijkheid. Wellicht moeten ze nog PATENT aanvragen :+
ow leuk, je gaat ff verzitten op je stoel en hoppa beeld weg.. :|
nee tuurlijk niet dan kijk je gewoon onder een andere hoek.

Maar wel zie je het zelfde weer.
't is neit dat je een blok bv van een andere hoek ziet, je zit gewoon weer het blok op dezelfde manier.
Idee: bekijk zo'n holografisch plaatje maar eens, en dan gewoon 2 dezelfde plaatjes.

Gewoon de punten (ogen) op 't plaatje naar rechts schuiven.
Ehm nee niet echt.

Ik heb drie modellen dit jaar op CeBit gezien. Een ervan was Echt goed en projecteerde (als ik me niet vergis) 6 beelden, een ander model projecteerde er twee -- en daar kreeg je hoofdpijn van. En de laatste projecteerde er 4.

De eerste twee schermen waren groot (formaat breedbeeld TV), de laatste klein (12" ofzo).

Oh ja, en geen van drieen was Japans :)

Hoe dan ook, zo'n 4 jaar geleden was er al research van Philips en waren dergelijke schermen al te koop (de doelgroep was medisch - voor bijv. CAT-scans). Dit jaar heb ik ze in het echt gezien (waarvan alleen het eerste scherm echt noemenswaardig stoer was) dus ehm... over 5 jaar is er eentje in 12" betaalbaar gok ik zo... :)

Tsja, en dan heb ik het er nog niet over dat dit pas probleem 1 is... de videokaart is ook een groot probleem voor dergelijke applicaties aangezien je ingevalle eerste beeldscherm dus per frame 6 frames moet renderen vanuit een iets andere hoek. En dan heb je nog eigenlijk een soort "proxy-" drivers nodig - wat ook niet triviaal schijnt te zijn.
Je rijd rustig op de weg, komt er opeens een Life-size (reclame)-babe op je af....

:+
Het deed me ook gelijk denken aan die Jaws 19 reclame in Back to the Future II.
Ik denk dat dit niet erg bevorderlijk is voor de verkeersveiligheid.
ow leuk, je gaat ff verzitten op je stoel en hoppa beeld weg.. :|
Dat is dus bij die Sharp TFT het geval.. of het bij deze ook zo is, staat nergens!
Als je met je hoofd beweegt zie je inderdaad een ander beeld. Dat is omdat je dan andere invalshoeken van de leds gaat zien. Maar dat is zoals in het echt, beweeg je je hoofd dan zie je ook andere kanten van dingen. Dit geeft dus het hele "3D" effect.
Het zien van andere invalshoeken van de leds heeft niet zoveel effect; ze geven in elke richting dezelfde kleur licht af.
It works by dividing images for the right and left eye to create a parallax barrier and confuzzle our brain to see images as three dimensional.
Elk oog krijgt dus een eigen 'deel' van het totale 3D plaatje dat gefilmd moet zijn met een camera met 2 lenzen of 2 camera's, maar als je nou even naar dat plaatje kijkt zou je toch wel zeggen dat als je nu bijvoorbeeld met je linker oog op de plek van die rechter komt dat het dan meteen al fout gaat.. maar goed tis weekend :+
Maar we hebben het hier over een 3D-beeld jongens en meiden! We zien alleen een bovenzijde van de situatie. Maar wie zegt niet dat de barierre en de ledjes 2 mm hoog zijn? Daaronder zit dan weer zo`n rij van die barierres met ledjes, die misschien 2 millimeter naar links is verschoven t.o.v. de voorgaande rij. Je hebt in dit geval dus ook weer een beeldlijn gecreŽerd. Wanneer dit ding nu 770 mm hoog is en je hebt om de 2 mm een lijn, dan kom je op 385 beeldlijnen. Ik denk dat je vooral op de grotere afstand veel profijt hebt van dit soort beelden. Ehm..kunnen jullie mij nog volgen? :?
ik denk juist dat je op grote afstand helemaal geen profijt er van hebt.

ik zou dat kunnen onderbouwen, maar het komt er op neer (zie schema) dat je, als je door de tralie heen kijkt, je met je linker oog iets anders moet zien dan met je rechter oog.

dan gaan er dingen meeapelen als de verhouding tussen de afstand tussen je ogen en de afstand tot het bord.

maar goed. echt diepte zie je vooral op korte afstand.
Wacht ff, die werden toch ook al commerciŽel geleverd?
Door Sharp ofzo?
//edit: zie je wel: Tweakers.net
Met dit verschil, dat het bij Sharp ging om een 17" TFT, niet om een videowall. OK.

Weet je, bovenstaand doet mij een beetje denken aan die plastic dingetjes, met die cirkels erin. Nu weet ik bij god niet hoe ze heten, laat staan waar ik moet zoeken. Maar vroeger, toen we jong waren (20 jaar terug), waren er van die plastic stickers die een paar milimeter dik waren.

Als je er goed naar keek, werden ze 3D. Je zag in eerste instantie enkel van die plastic ringen, een gribbeld oppervlak met een plaatje erachter. Maar als je dan goed keek, werd dat plaatje 3D. Zou dit niet iets vergelijkbaars zijn?
De monitor van Sharp gebruikt een heel andere techniek. Hierdoor zijn ze niet met elkaar te vergelijken. Het resultaat is uiteraard wel gelijk.
Ik heb laatst op een beurs zo'n scherm gezien en het is hetzelfde effect als met een 3D bril op naar zo'n speciale film kijken. Het beeld was alleen nog een beetje dubbel, alsof je naar je hand kijkt die je te dicht bij je ogen houdt zegmaar.

Het is wel grappig, maar nog lang niet goed genoeg om te kopen of om te gebruiken als reclame bord.
Doet me erg denken aan Back to the Future waar Michael J. Fox op zijn zwevende skateboard wordt verschalkt door een levensgrote 3D billboard haai. Het 3D billboard is er al bijna dus. Vraag me af wanneer we zwevende skateboards kunnen gaan verwachten...Ik kan niet wachten ;)
Dat is meer holografische projectie hoor! |:(
Off-topic:

Misschien zou je hier kunnen beginnen bij het zoeken naar een vliegend skateboard...

http://www.hovertech.com/products/hdn.html

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True