Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Bron: Primo Technology

Onlangs kon Primotech een blik werpen op Kodaks Stereo 3D Display en daarover willen ze wat informatie met ons delen. Om het driedimensionele beeld te zien moet de gebruiker door twee verschillende gaten kijken, maar de testpersoon zat naar eigen zeggen heel comfortabel en bleef een uitstekend breed gezichtsveld behouden. Om het, overigens zeer heldere, 3d-beeld te creëren wordt gebruikgemaakt van een nVidia Quadro FX 1000 met een resolutie van 1280x1024, waarmee het gezichtsveld 45° x 36° bedraagt.

Verder wordt gebruikgemaakt van twee LCD-schermen, een aantal spiegels en enkele 'geheime' onderdelen. Naast de game-wereld kan de Stereo 3D Display echter ook zijn nut bewijzen in sectoren waar heel visueel gewerkt kan worden, zoals het ontginnen van gas en olie, of bij het opstellen van molecuulmodellen. Het systeem is overigens zonder extra hardware aan te sluiten op computers.

Kodak Stereo 3D Display
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

waarmee het gezichtsveld 45° x 36° bedraagt
Volgens mij is het normale gezichtsveld voor elke persoon 180graden, toch?

Edit: Hou maar eens bijde handen naast je gezicht, en hou ze op ooghoogte. Wanneer je ze net niet meer ziet, zit je precies op 180 graden.
Het gezichtsveld wanneer je je ogen draait is inderdaad behoorlijk groot. Maar wanneer je dat niet doet, dan is het enorm veel kleiner, in de richting van wat hier gebruikt wordt.
Dat is niet waar, het gezichtsveld van een mens is ongeveer 170 graden, het enige probleem is dat je nog nieteens 20 graden scherp kunt zien. Een gezichtsveld van 45° x 36° is dus prima en geen nadeel van deze machines die je waarschijnlijk vooral in speelhallen zult terugvinden.
Juist het feit dat je bijvoorbeeld bij imax 3d een veel grotere kijkhoek hebt, maakt het hele verhaal nog een graadje 'echter'. Je ziet de dingen in je oog 'hoeken' weliswaar niet scherp, maar de beelden zijn er wel.
170 graden ongeveer, maar als je naar een gewone monitor kijkt gebruik je daar ook maar ongeveer 45 graden van.
Ik denk niet dat je horizontaal de volle 180 graden haalt, maar het komt er wel dichtbij.
Dit systeem is niet bedoel om een zo breed en hoog mogelijk gezichtsveld te laten zien maar om echte 3d weer te geven door je ogen te "foppen".
Dat zoeken naar olie in een 3d wereld ziet er erg grappig uit. Dan staan ze in een ruimte en lopen ze een beetje heen en weer om zo olie-velden te vinden. "Kijk daar zit er één en >> loopt naar andere kant >> dat is ook een grote.."

Maar dit ziet er uit als iets bruikbaars voor bedrijven (dat andere ging nog met 4 schermen)....
Ja, je legt het wel leuk uit zo. Maar zo simpel is het vinden van olie en gas helaas niet. ;)

In jouw opmerking hierboven breng je wel een belangrijk punt aan het licht. In de wereld van opsporing van olie en gas wordt heel erg veel in teamverband gewerkt. Daarvoor moeten meerdere personen naar dezelfde 3D weergave kunnen kijken. Hier hebben ze daar zeer moderne VR-Rooms voor. Hierin staat 1 groot rond scherm waarop door 3 projectoren het 3D beeld wordt geprojecteerd.

Het apparaat zoals hier getoond wordt lijkt slechts geschikt voor 1 persoon. Voor teamwork dus niet echt handig. Dat maakt het zeker niet waardeloos voor de olie en gaswereld hoor. Er zal ook individueel naar de seismische secties en reservoirsimulaties gekeken worden.
Nogal omslachtig apparaat als je het vergelijkt met 3D ledschermen waar een paar dagen geleden over bericht werd. Wat is het voordeel/nadeel van dit ding? Op kortere termijn produceerbaar?
Het mooie en innovatieve aan dit systeem is dat je hierbij geen gebruik hoeft te maken van hoofdapparatuur (dan wel Head Mounted Devices (brillen in de meeste gevallen), of shutterglasses). In plaats daarvan worden er twee 'peepholes' gebruikt waar een gebruiker doorheen moet kijken. Hierdoor zal een gebruiker zich nog vrijer voelen in een virtuele omgeving.
Alleen vraag ik me wel af hoe het precies werkt. Uit deze foto wordt dat nog niet helemaal duidelijk. Je moet je ogen namelijk onafhankelijk van elkaar naar twee verschillende beelden laten kijken. Ook zou ik daardoor verwachten dat je je hoofd relatief stil moet houden, dus ik vraag me af hoe lang je zoiets volhoudt zonder een stijve nek te krijgen. De gebruiker in dit verhaal had er geen last van, maar als je zoiets nou een uur achter elkaar doet?

Vanaf 1 oktober worden ze verscheept zie ik. Ben benieuwd of ze hier in Nederland ergens zijn te bewonderen.
Is dit principe niet terug te schalen naar een bril constructie? Dan kan je ook elk oog isoleren. Wel een mooie ontwikkeling die misschien een goeie concurrend kan zijn voor de 'CAVE' oplossing (al eerder genoemd hier, projecteren op 4 wanden).
Dit kan ik niet echt een vernieuwing / uitvinding noemen. Dit is gewoon een tft , die je via een spiegel bekijkt, en dan voor beide ogen een.

Ze gebruiken hier het gewone beeldsignaal voor, en doen bij 3d programma's een splitscreen zoals je weleens bij spelletjes voor 2 personen ziet. En dan wordt elke helft van het scherm op een andere tft weergegeven.
Hmm, als het dan toch gaat om systemen die je op een 'gewone pc' kunt aansluiten: http://www.cwi.nl/~robertl/pss/pss.html
Zal wel weer een flinke duit kosten. Echter ben ik wel benieuwd naar...... de geheime onderdelen.....

Ik denk dat ze hetzelfde doen wat Philips enige jaren geleden trachten. halfdoorzichtige spiegels die ene beeld reflecteren om daarachter vervolgens een tweede beeld te projecteren. Dit geeft het gevoel van diepte,.......
Dit geeft opzich wel iets nieuws voor games, alleen zijn er mensen die het waarschijnlijk niet (goed) kunnen zien.

Zoals ik, ik zal hieraan wijnig tot geen plezier mee beleven.
als je bijna tot geen diepte kan zien is dat nogal moeilijk :P

Maar ik ben wel benieuwd naar wat er van gaat komen :D
[from Kodak Stereo 3D website]

At the heart of the system is a Kodak-patented monocentric ball lens that provides a generous 45 degree horizontal field of view, giving users the experience of viewing a 60-inch image from just three feet away. It's like having an IMAX movie theater right on your desktop.

Yess Portable Imax screen gewoon op je buro.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True