Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Toshiba kondigt platte beeldschermen met 3d-weergave aan

Toshiba heeft deze week een prototype getoond van een plat scherm dat beelden in drie dimensies kan weergeven. De kijker krijgt de indruk van een driedimensionaal beeld dat enkele centimeters uit het scherm komt, zonder dat hij een speciale bril hoeft te dragen. Toshiba heeft voor de weergave aparte software ontwikkeld die beelden van objecten vanuit minimaal tien gezichtspunten samenvoegt en verwerkt tot een geprojecteerd beeld. Een laag van microlenzen zorgt er vervolgens voor dat de lichtstralen vanuit het beeld in de juiste richting worden uitgezonden.

De gebruiker kan onder een kleine hoek vanuit het midden van het beeld de objecten van verschillende kanten bekijken. De hoek is in de huidige prototypes beperkt tot 30 graden horizontaal op een afstand van maximaal 30 centimeter. De grootte van de displays is 15 of 24 inch met een resolutie van 480x300 pixels en het aantal gezichtspunten dat gebruikt wordt, is 12 of 16. Volgens Toshiba geven de schermen een rustig beeld dat lang bekeken kan worden. Het bedrijf gaat de komende jaren werken aan de commercialisatie van het product. Toepassingen als gaming en simulatie zouden binnen enkele jaren aangeboden moeten worden.

Toshiba 3d-scherm

Door

Nieuwsposter

31 Linkedin Google+

Bron: Toshiba

Reacties (31)

Wijzig sortering
Ik heb een deja vu bij dit onderwerp. Na lang zoeken kwam ik bij dit oude onderwerp uit 2001: http://www.tweakers.net/nieuws/18386/?highlight=3d+beeldscherm

Maar volgens mij was er vorig jaar ook al zoiets wat op dezelfde manier werkt als de Toshiba.
Over een paar jaar scant je tv de kamer en kan hij voor ieder een ander beeld geven. Immers iedereen zit op een andere kijkhoek en via richt speakers is het geluid te richten(ja die techniek bestaat al)

http://www.creativevideo.co.uk/gimme/storereframe.php?view=item&item=s ony_hss-r220b
.
Ik zou er eigenlijk nu patent op moeten aanvragen, wie wil er geld in steken?
En dan maar de hele film heel erg stil blijven zitten zodat je niet in de projectie van moeders komt die zo graag "de bevalling" wil zien terwijl jij naar de playboy channel zit te kijken.

En als je je pilsje van de tafel pakt zit je opeens in een ontzettende bloedende flamoes te kijken en vang je het gekrijs van de bijna moeder op....... }>
Dit is gewoon een variant op de technologie die we dit jaar op de CeBIT in Hannover mochten bewonderen...
Ik heb een deja vu bij dit onderwerp.
Ik ook, maar dan een ander soort. :) Ik ben een paar jaar terug in het filmmuseum Amsterdam eens naar zo'n 3D festival geweest, en daar draaide naast de brilletjes-horror een aantal experimentele films van de Ned. wetenschappers Reijnders en Weber van eind jaren 40.

Net als die monitor zonder brilletje; uiteraard was ik sceptisch, maar het werkte toch best goed. Het waren ietwat saaie landelijke beelden, zeilboten door de polder en zo, maar ze gaven het effect goed weer, je zag echt zo'n boot voor een andere langs gaan. Het was wat beperkt, maar de 3D ervaring was onmiskenbaar.

Ik heb me indertijd niet voldoende voor de vraag geÔnteresseerd hoe het precies werkte (of het met deze monitor te vergelijken is). Nu het me n.a.v. dit bericht wel interesseert blijkt er weinig over te vinden te zijn (op een entry in een boek wat ik niet heb na :)). Het verbaast me nog dat de techniek in die halve eeuw niet verder werd toegepast.
Heren (en dames?), lezen a.u.b. :Z

De beeldschermen waar jullie het over hebben, geven een stereoscopisch beeld.(een apart beeld voor elk oog)
Het beeldscerm dat hier beschreven word is holografisch.
het aantal gezichtspunten dat gebruikt wordt, is 12 of 16.
dus 12 of 16 keer een ander beeld
daarom is de resolutie laag

480*300 = 144000 pixels * 16 = 2304000 pixels (8>

dus dat zou gelijk staan een resolutie van 2304*1000
(ja, ik weet dat dit bestaande resolutie is :P )

[edit] dit beeldscherm is duidlijk niet voor gamers
b.v. als je met Doom 3 een frame-rate van 64 hebt betekent dat met dit beeldscherm 64 / 16 = 4 zichtbare fames per seconde.
plus dat de gpu 15/16 deel van de tijd bezig is met beeld dat je toch niet ziet
@satriani
waar zie jij staan dat het stereoscopisch is, kennenlijk lees ik er over heen! (een quote graag)

dit is een quote van toshiba press release
[quote]
Toshiba developed proprietary software that utilizes 10 or more views of an object (the current prototype takes 12 or 16)[/qoute]
bekijk ook het plaatje boven aan de press release en lees de bijhorende tekst. zo werken holografisch plaaten ook.

p.s wat heeft elektronic inkt hier mee te maken :?

@Pietje Puk
Die snap ik even niet. Doordat je 12/16 beelden maakt springt de resolutie omlaag naar 1/12 (of 1/16) Maar dan kun je toch net zoveel beelden (op de lage resolutie) maken in dezelfde tijd? Ik zou dan nog steeds een framerate van 64 verwachten maar dan met 480* 300 pixels ipv 2304*1000
er moet voor elke hoek een apart beeld gemaakt worden, maar je ziet er maar ťťn. er worden 15 frames per seconde voor niks berekent door je video kaart.
Hoi Batou,

Nogmaals ik kan helaas je alleen verwijzen naar het artikel in het Technisch Weekblad van 8 april. Stereoscopisch, wil zeggen, beide ogen krijgen een apart beeld te zien die bij elkaar horen en je hersenen creŽren hierdoor een 3D plaatje. Toshiba gebruikt net als bij Philips meerdere stereoplaatjes om de hoek waaronder je het plaatje kan zien groter te maken (het 3D effect wordt dus groter) Dit lijkt sterk op wat er gebeurt bij holografie. Echter holografie legt naast de intensiteit van het licht ook de verschillen in weglengtes vast. Waardoor je EXACT het object ziet zoals je het in het echt zou zien. Door licht op een holografische plaat te laten vallen, krijg je al die informatie weer terug en zie je het object zoals je het in het echt ook zou zien (vroeger zonder kleur, tegenwoordig is ook dit al mogelijk) Ik heb echter nog geen methode gezien, waarbij je licht op een beeldbuis laat vallen die deze informatie dynamisch produceert, zodat je een bewegende holografische film kan zien.

Betreffende de elektronische inkt. Dit is er nog niet, maar de eigenschappen lijken heel goed (makkelijke te beÔnvloeden, snelle wisseling mogelijk van de kleuren, dus geen 'ghosting' effecten, makkelijk te produceren, hoge resolutie mogelijk) Schermen die met deze techniek gemaakt worden, kunnen waarschijnlijk veel hogere resoluties opleveren, waardoor je dus nog meer stereobeelden tegelijk zou kunnen produceren of met hogere resolutie per stereobeeld. Het komt dan uiteindelijk toch heel dicht bij het effect van holografische beelden!

Hoe het dan ook allemaal mag/moet heten, ik juich het alleen maar toe, weer een nieuwe dimensie in film en game beleving (ben meer van de film, maar kan me voorstellen dat games er echt naar uitkijken en dat daar ook te toekomst ligt voor massaal gebruik, eerst natuurlijk de medische wereld, die kunnen er echt iets nuttigs aan hebben)

Groetjes,
Satriani
[quote]
[edit] dit beeldscherm is duidlijk niet voor gamers
b.v. als je met Doom 3 een frame-rate van 64 hebt betekent dat met dit beeldscherm 64 / 16 = 4 zichtbare fames per seconde.
plus dat de gpu 15/16 deel van de tijd bezig is met beeld dat je toch niet ziet
[/quote]
Die snap ik even niet. Doordat je 12/16 beelden maakt springt de resolutie omlaag naar 1/12 (of 1/16) Maar dan kun je toch net zoveel beelden (op de lage resolutie) maken in dezelfde tijd? Ik zou dan nog steeds een framerate van 64 verwachten maar dan met 480* 300 pixels ipv 2304*1000
Als jij dan ook maar goed leest: het is stereoscopisch, maar wel 9x (vandaar een 9x zo'n lagere resolutie! Maar WEL met een veel grotere kijkhoek en groter scherm! Die van Toshiba werkt hetzelfde, holografisch is hier niet het juiste woord.

Plus het feit dat je het kan uitschakelen zodat je ook nog eens volledig de resolutie kan gebruiken.

En voor gaming is het nog niet bedoeld, tegen die tijd zal de resolutie ook wel weer fors hoger worden, omdat ze dat gebruik kunnen maken van elektronic inkt, maar dan in kleur:

zie http://www.tweakers.net/nieuws/28904/

Helaas kan ik het hele artikel niet online vinden, anders had ik het er wel op gezet.

P.s. Sorrie Kidde, jou artikel had ik nog niet gezien :?, toen ik mijn eerste reactie schreef, beetje dubbelop.
Kijk eens verder dan de functie van tft computer monitor. Het is natuurlijk ook heel erg bruikbaar voor reclame schermen, info borden etc. Het kan net een beetje extra bieden.
Zolang je er recht voor moet staan en vooral niet moet bewegen denk ik niet dat het als reclamebord gaat werken. Ook denk ik niet dat de techniek op korte termijn in staat is 2 mensen die op verschillende plaatsen zitten hetzelfde 3D beeld te geven. Of iemand die er met 50 km/uur langs rijd.

Vergeet niet dat als je er niet goed voor zit de berekeningen de mist in gaan en je in dat geval weinig ziet.
De bedoeling van dit scherm is dat je juist niet moet stilzitten ervoor. Dit komt omdat zoals je leest in het artikel het scherm 12-16 verschillende beeldjes laat zien die alleen van een bepaalt oogpunt te zien zijn, om er gebruik van te kunnen maken moet je naar links en naar rechts bewegen. Dit scherm werkt met elke snelheid die je erlangs gaat, maar niet met elke afstand. Die maximale afstand zal een probleem worden bij reclame schermen.
Dit is natuurlijk ook goed te gebruiken in Medische toepassingen. Een 3d weergave van de binnenkant van je lichaam. Hoewel er dan misschien wel wat hogere resoluties gebruikt moeten gaan worden voor detail
veels te lage resolutie en detail voor medische toepassingen, er is wel een reden voor dat er vaak hoge resolutie grijsschaal monitoren wordt gebruik daar.

Ik heb deze techniek al gezien van verschillende andere fabrikanten, en zo erg indrukwekkend is het niet... maar je kan ze met korte tijd overal verwachten, grote schermen, computer, huis/tuin/keuken, mobiele telefoons, nieuwe ngage?
DTI heeft al tijden zoiets dergelijks met veel betere specs. De prijs is echter niet erg aantrekkelijk en zo prettig werkt zo'n scherm niet (wij hebben er een op het lab). Het kan absoluut niet tippen aan 3D goggles die ook nog eens heel veel goedkoper zijn.
Je bedoelt slechtere specs, hun schermen 'zenden' maar 3d weergave uit van 1 oogpunt die van toshiba 12-16. Iemand die naast je staat mee te kijken ziet bij die toshiba het beeld net iets anders gedraait dan.
Omdat ik (net als naar het schijnt nog 10% van de mensen) een lichte hoekafwijking in mijn ogen heb, zie ik helemaal geen 3D. Lekker handig met balspelen enzo (not!). Maar houdt dat nu in dat zo'n monitor voor mij helemaal geen zin heeft, of zie ik nu ineens wel 3D beeld op die monitor? Iemand een idee?
Het probleem bij jouw is dat je hersenen nooit geleerd hebben de informatie die ze binnen krijgen in 3D beelden om te zetten. Het hersengebied wat dat normaliter zou moeten doen is daar dus niet getraind in. De kans dat jij dus met deze techniek opeens 3D beelden kunt zien is dus eigenlijk niet zo 1,2,3 aanwezig....Misschien met heel veel oefenen zou je iets van 3D kunnen waarnemen uiteindelijk. (dan zal de software wel rekening moeten houden met je hoekafwijking)
Als je kan zien wat er in deze tekeningen is te zien, kan je gewoon 3D zien zou ik zeggen. Alleen zou zo`n monitor vast niet zo werken, want dan wordt je echt helemaal scheel. Desalniettemin is het leuk om te zien.
http://www.ctrl-c.liu.se/ftp/IMAGES/3D/eggpackage.gif
http://www.softsource.com/softsource/s_chess.gif

Als je het eenmaal door hebt lijkt het net of de tekeningen echt op je af komen. :)
Die monitor vreeist geen extra aandacht of moeite, maar bootst gewoon erg precies de waarheid na door licthstralen in gerichte richtingen te sturen, dan lijkt het net of de bron van die lichtstralen zich niet op het scherm bevinden.

De techneik is mooi, en wordt nog mooier, als ik het goed begrijp, iedere keer dat ze er achter komen hoe ze meer lichtstralen in verschillende richtingen kunnen doen vergroot de kijkafstand. Oja, die resolutie moet je voor het gemak verdubbelen, je ziet namelijk iedere pixel op 2 plaatsen.

Ook heb ik het idee dat grotere schermen automatisch een grotere kijafstand krijgen...
Ook Philips heeft zoiets met volgens mij betere specs, zie Technisch weekblad, vermoedelijk van 8 april. (Helaas is het bericht helemaal nergens op inet te vinden).
Hij heeft 9 inkijkhoeken bij een res van 533x400 voor iedere view, en een grotere inkijkhoek als ik het me goed herinner, ik dacht zelfs in de orde van 60 graden, maar ik kan er gemakkelijk erg naast zitten, want ik kon het artikel niet meer vinden (oud papier).
Zie deze url
Het is gebaseerd op een al bestaande 20" monitor, en het kost niet al te veel moeite de productielijn om te bouwen.
Philips is al veel verder hiermee, zij hebben een 3d TFT met een resolutie van 1920x1080. De werkelijke resolutie ligt natuurlijk lager (9x) omdat er meerdere beelden nodig zijn voor het 3D beeld. Deze 3D schermen zijn vanuit ELKE kijkhoek bekijken is meer dan een meter groot. Eind mei zal de presentatie plaats vinden op het SID-symposium in Boston. Hij is bedoeld voor reclame doeleinden.

Het mooiste is dat Philips ook een methode heeft om de 3D werking van de platen uit te zetten is!!! En je dus 1920x 1080 hebt voor HDTV. Met een spanning maken ze de brekingsindex van de plaat en het kristal gelijk.

Bron: Technisch Weekblad 8 april 2005 pagina 3

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*