Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 156 reacties
Bron: AIST

Onderzoekers van het Japanse Advanced Industrial Science and Technology-instituut hebben een nieuwe methode voor de weergave van driedimensionale beelden het licht laten zien. De techniek is niet afhankelijk van optische illusies en gebruikt gewone lucht als projectiemedium. Momenteel kunnen honderd monochrome puntjes per seconde worden weergegeven; het bereik van de testopstelling zou enkele meters zijn. Uiteraard staan de specs van dit beeldkanon voorlopig nog in geen verhouding tot de honderd miljoen fullcolor beeldpunten die een beetje videokaart tegenwoordig per seconde aan kan leveren, maar het begin is er.

AIST: driedimensionaal plasmabeeld De techniek is gebaseerd op het met een infrarode laser laten oplichten van luchtmoleculen. Door het laserlicht te bundelen slaagden de Japanners erin om de moleculen in het brandpunt van de gebruikte lens in een plasmatoestand te brengen en zo een lichtgevend pixeltje in de vrije ruimte weer te geven. Hoewel plasma een temperatuur van vele duizenden graden heeft, hoeft niet voor brand te worden gevreesd: de lichtpuntjes hebben een levensduur van ongeveer een nanoseconde, maar zijn dankzij de extreme temperatuur uitstekend zichtbaar. Door een lens met een variabel brandpunt, twee roterende spiegels en wat slimme software te gebruiken, konden ze met het laserlicht vervolgens diverse driedimensionale beelden genereren.

AIST: concept 3D-plasmakanon
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (156)

1 2 3 ... 7
Wow, dat is pas relaxed!

Maar is het nou mogelijk om je te kunnen begeven tussen deze 3D 'lichtpuntjes' of word je dan geroosterd?

Als dat zou kunnen en de techniek verbeterd word om een full color omgeving te generen zijn de werelden van de Holo-decks (StarTrek) of Arena's van Unreal Tournament niet ver weg meer. 8-)

Lijkt me onwijs gaaf om zo een omgeving te kunnen creeeren. Dat is pas real-time gaming. :)
Het holodeck van Star Trek combineert nog geluid, gevoel en geur.
Dat moet allemaal nog samengevoegd worden :)

Maar je hebt wel gelijk, we zijn al weer een hele stap dichterbij :)

@inn87
Alles wat we voelen, beleven is gebasseerd op stimulie. Wanneer we die stimulie kunnen namaken, of de oorzaken van die stimulie kunnen simuleren dan kan je een mens alles laten beleven wat je wilt.
Het zal niet in de komende 10 jaar gebeuren, maar er komt zeker een punt in de toekomst dat holodecks werkelijkheid zullen worden (of iets soortgelijks).
Zo kijk ik er tenminste tegenaan :)

@Hetisjantje
Waren is de Star Trek holodeck onmogelijk? Ja, je hebt beide methodes van jouw nodig, maar als je beiden al hebt ontwikkeld. Dan zijn we zo ver gekomen, en dan is het onmogelijk om beiden te combineren?
Het makkelijkste lijkt mij om de stimulie van de mens 'over te nemen'. Het zijn heel respectloos gezegd eigenlijk alleen maar elektronische signaaltjes.
Iets waar we rekening mee moeten is dat de wetenschap nog steeds niet zo ver is, dat we precies weten hoe de hersenen werken. Zal de geest bijvoorbeeld echt voor de gek gehouden kunnen worden? (of is er wel een geest)
Ik vraag me af welke holodeckimplementtie makkelijker is:
- Indirect simulie genereren. Je genereert massa of energie voor een vloer, die de voeten vervolgens voelen. Dat lijkt me een hele stap.
- Direct stimulie invoeren: je bent connected en slaat de oren/ogen etc. over en voert het signaal direct de hersenpan in. Dan moet je de hersenen begrijpen, een hele stap.

Het Star Wars holodeck (methode 1) is een paradox die onmogelijk is omdat voor wat daar mogelijk is, beide methodes ingezet zouden moeten worden. Het einde van de kamer, blijft het einde van de kamer, tenzij je dus methode 2 gebruikt.
starwars holodeck??? Lijkt me dat dit een Star Trek Holodeck moet zijn.

edit : verduidelijking
@ omixium:
The feel of a large environment is simulated by having the participants suspended on force fields which move with their feet, keeping them in one place (a virtual treadmill); perspective is retained through use of sound dampening fields and graviton lenses which make objects, people and sound appear more distant. The effect is realistic simulation of environments, with which the user can interact.
http://en.wikipedia.org/wiki/Holodeck
de brekingsindex van de "lucht" tussen beide personen veranderen en zo een lens creeren? Ik fantaseer gezedllig mee.


Edit: Te laat het was al verzonnen.
Het Holodeck principe uit Star Trek heeft helemaal niets maken met het onderwerp. Als je jezelf er een beetje in verdiept dan is het holodeck een voortboorduursel op de transporter. Immers als we materie om kunnen zetten in energie en vice versa dan is het natuurlijk geen grote stap om electronische fotonen eigenschappen te geven van materie. Echter.. in het holodeck verhaal stuit je dan op een probleem. Immers als je omgeving bestaat uit fotonen met de eigenschappen van materie en je loopt daar doorheen dan stuit je uiteindelijk met je snufferd op een muur. Immers de holodecks zijn niet onbegrensd groot. De enige manier waar wij met een hoop getheoretiseer op komen is dat een holodeck mogelijk wordt als het alle facetten van de transporter gebruikt worden. Op die manier wordt een persoon zodra hij het holodeck ingaat omgezet in energie (net als in een transporterstraal) en kan hij op die manier interacteren met de gesimuleerde omgeving. Het is dan precies omgekeerd van wat iedereen verwacht... er wordt geen energie omgezet in materie, maar je wordt zelf omgezet in energie. In Star Trek denken ze daar trouwens volgens mij hetzelfde over... immers iedere keer als er wat misgaat in het holodeck kunnen ze niet zonder meer het programma afsluiten.. de mensen die erin zitten zouden dat niet overleven...
Me dunkt dat ze in de Holodecks echt wel in staat zijn om een krachtveld over de vloer te leggen, dat dan als een soortement van lopende band gaat werken. Zodat je dus ten alle tijden in het midden van de kamer blijft en niet met je knar tegen een muur aan loopt. Misschien niet precies op deze manier, maar daar hebben ze echt wel iets op verzonnen...
het zijn holodesk ... die bestaan niet ...
Er is daar niks op gevonden, vermits ze ook niet bestaan :P
niks desk, het zijn holodecks!
maar hoe kunnen opvarende van de USS-enterprise dan soms zover uitelkaar lopen op het holodeck? of gaat dat met speciale 'visualisatie' technieken?
Suspended on force fields ? dus een soort gewichtloosheid ? dan duurt het niet lang voordat de eerste aziatische counter-strike spelers niet meer kunnen lopen vanwege spierweefsel verslapping en bot ontkalking :)
Ook erg handig als je het interieur wilt veranderen...
Zo ook voor iedere situatie:
- vrienden die langskomen
- vriendin die langskomt
- familiebezoek

Nee tastbaar 3d gaat denk ik nooit technisch mogelijk worden (zeg nooit nooit?).
"getransporteerd"

Er was een scanner die een atoom uitlas, en een "schrijver" die aan de hand van die gegevens een atoom maakte, eerste atoom werdt vernietigd en voila! Dit is overigs meer kopiëren dan transporteren.
Er was een scanner die een atoom uitlas, en een "schrijver" die aan de hand van die gegevens een atoom maakte, eerste atoom werdt vernietigd en voila! Dit is overigs meer kopiëren dan transporteren.
Het "gekopieerde" atoom zal echter nooit een exacte kopie zijn van het origineel. Iedereen die maar iets van quantummechanica afweet, weet dat er binnen dat atoom teveel gebeurt om zomaar even uit te kunnen lezen. Bovendien heeft het uitlezen zelf van deeltjes binnen een atoom al zoveel invoed op de impuls van de deeltjes zelf dat het nagenoeg onmogelijk is een betrouwbare kopie te maken.

Het teleporteren van objecten (laat staan mensen), zoals in Startrek is daardoor nagenoeg onmogelijk.

Zie voor enige uitleg deze link
Een atoom is ook al getransporteerd (min of meer), idd zeg nooit nooit.
teleported :-)
Je zult teleporteren bedoelen. Echter ging het hier om enekele micrometers.

Beam me up, Scotty idee
lijkt me trouwens wel erg lastig om kleur te genereren met dit concept, je kan moeilijk even een kleurfiltertje ertussen plakken (de lichtbron is niet de laser zelf, maar de moleculen van de lucht!!)
Kleurfilters lijkt me ook geen optie, kleur van licht wordt namelijk bepaald door de golflengte. Als je dus invloed hierop kunt hebben (door invloed op bepaalde trillingen) dan is er de mogelijkheid om kleur te maken. Wordt nog moelijk...
Zo te zien wordt er een pixel gecreeerd door moleculen in een extreem hoge energie toestand te brengen. Er wordt licht uitgezonden als deze weer in een lagere energie toestand vervallen. Het is mogelijk om verschillende kleuren te genereren, maar volgens mij nooit een uitgebreid spectrum zoals normale monitoren dat kunnen. Misschien met een slimme RGB truuk wel, dat je als het ware subpixels gaat genereren.
zoals gezegd, je hebt alleen de beschikking over doodgewone lucht; voornamelijk stikstof (N2 dus)... daar zul je het mee moeten doen
Leuk is nu wel dat je een ander gasmengsel kunt uitdokteren waarbij je precies de 3 rood-, groen- en blauwwaarden kunt krijgen die we nu kennen van onze monitoren. Stel we hebben de gassen X, Y en Z die door respectievelijk de golflengtes a, b en c aangeslagen kunnen worden. a, b en c liggen uiteraard buiten het spectrum van het zichtbare licht (erboven als we naar de energieniveau's kijken). Na excitatie door a, b en c van resp. X, Y en Z krijgen we emissie van licht met de resp. golflengtes r, g en b (rood, groen en blauw). De truc is natuurlijk om andere emissies dan r, g en b binnen het spectrum van het zichtbare licht te voorkomen door de juiste gassamenstelling te kiezen.

Ik kan niet zomaar even inschatten of dit met gewoon lucht ook zou kunnen (teveel factoren om rekening mee te houden), maar als we dus afstappen van deze beperking (wat helaas weer andere beperkingen op zal leveren) dan komen we vast een heel eind richting écht 3D! :)
@cpec:
Bedankt, nu snap ik waarom R2D2 niet in kleur projecteert... :)
@ cpec
Ten eerste is het geen misdaad om zaken niet, of niet helemaal juist te begrijpen. Niemand weet alles. Daarom is zo'n forum zo handig. hier steek je nog eens wat op. Bij deze jij ook bedankt voor je bijdrage. Maar je snerende opmerkingen naar Tha Lord zijn ongepast vind ik.
Ten tweede is Stikstof ook zonder N2 stikstof.
Ten derde is "gewone" lucht een mengsel van meerdere gassen, waaronder zuurstof O2 ;) . Wie weet wat daar nog voor kleuren uit worden getoverd in de toekomst.
Ten vierde was het tot nog toe uitstekend mogelijk met maar 3 basiskleuren fullcolor beelden weer te geven. Wie weet wat er nog gebeurt dus.
Ten vijfde en laatste, nee ik snap er ook niks van. Ik ben ook geen natuurkundespecialist,was beter in scheikunde.
Fijn dat jullie begrijpen wat ik bedoel :) wat ik bedoelde te zeggen, is dat het met lucht, dat voor 80% uit stikstof bestaat, niet zal gaan lukken, óók wanneer je zuurstof erbij haalt... wanneer je een speciaal gas(mengsel) nodig gaat hebben, kun je niet meer 'overal' projecteren, maar moet je in een speciale ruimte ('aquarium' werd al genoemd) gaan projecteren. Het leuke van dit plannetje was juist dat je kunt projecteren waar je maar wilt ;)
Kleur zou best mogelijk moeten zijn. Het lukt in een plasma TV immers ook. Gewoon op verschillende temperaturen laten ontbranden ofwel de lichtstralen van een andere frequentie voorzien.
@ Tha Lord
Jij hebt duidelijk geen verstand van de toegepaste techniek. Sowieso zit in een plasma TV speciaal gas, hier moet je het met gewone lucht doen. En de andere frequentie slaat helemaal nergens op; het idee is juist dat de 'lucht'- (voornamelijk stikstof-) moleculen (of eigenlijk de elektronen daarvan) in een zogenaamde 'aangelsagen toestand' geraken. Dit kan alléén wanneer er licht op valt met één specifieke golflengte (en dus frequentie), en een minimum intensiteit. Wanneer de elektronen 'terugvallen' naar hun oorspronkelijke toestand, wordt licht uitgezonden. Stikstof (N2) is echter zo'n simpel molecuul, dat het aantal verschillende zichtbaar-licht-golflengtes dat ontstaat, niet genoeg is om full color weer te geven. N2 kan blauw, paars en violet licht uitzenden. Om full color weer te geven heb je een gas nodig dat het volledige zichtbaar-licht-spectrum weer kan geven, én extreem nauwkeurige en geavanceerde techniek.

@ hakken314
zoals gezegd, je hebt alleen de beschikking over doodgewone lucht; voornamelijk stikstof (N2 dus)... daar zul je het mee moeten doen
Daarom zeg ik ook; kwestie van de juiste ionen op de juiste plek krijgen. Je moet dus dit systeem combineren met een soort ionenversnellers om een ionenstroom op gang te krijgen. Ironisch genoeg lijkt dit natuurlijk weer op een TV, die electronen op een fluoriserende laag laat botsen ;)
\[denk-als-een-leek-mode]

Is het niet gewoon mogelijk om de laser een andere kleur te geven? ( en dat daarmee ook de kleur in de lucht veranderd? )

\[/denk-als-een-leek-mode]
Je zou een klein magnetische veld kunnen opwekken naast het aangeslagen molecuul, waarmee je een prisma simuleert. Het prisma breekt de witte kleur weer in meer kleuren. (of is die monochromatisch licht?)
@ ThaDiggah
nee, dat kan niet; de kleur van de laser heeft niets te maken met de kleur van het uitgezonden licht... dit is namelijk per element (stof) gebonden aan een vast spectrum, was het maar zo makkelijk :)

@ omixium
het licht dat uitgezonden wordt door N2-moleculen (het voornaamste bestanddeel van lucht is stikstof=N2) bestaat uit een aantal kleuren, namelijk enkele tinten blauw, paars en violet. Het is dus niet monochromatisch, maar ook zéker niet wit/alle kleuren...
lokaal de juiste ionen zien te krijgen, en je hebt kleur hoor. Bijvoorbeeld groen met geëxiteerde Na-ionen...
Best vet dat ze dit nu kunnen. Maar ik vraag me iets af:
Als je iets zo heet wil maken dat het straling uitzendt, dan zendt het altijd een heel spectrum van straling uit.
Als je het zo heet wil maken dat het er wit uitziet of zelfs blauw, zou je dan niet ook een aardige hoeveelheid uv en misschien zelfs rontgenstraling produceren?
iig een stuk meer dan een tv lijkt me.

Verder vraag ik me af hoeveel energie het wel niet kost als je een heel beeld wilt opbouwen uit stukjes lucht die je tot minstens 5800 Kelvin moet verhitten :o
in een glazen bak waarin gelijk filters zijn ingebakken?
ik denk idd dat je je niet opde plaats van een oplichtend deeltje moet begenev want dan wordt je huidcell op die plaats tot duizende graden opgewarmd , ook al is het maar voor een nanosec, die cell zal het niet overleven


BTW in de extra plaatjes zie ik al rood blauw en witt
Precies!
Beetje gevaarlijk ontwerp.. die krijgt nooit van zijn leven een EU-sticker opgeplakt :)
Dat zeiden ze van gen-voedsel ook.
Als het om losse moleculen gaan die in plasma staat belanden dan is het niet zo schadelijk... en loop je gerede kans dat de EU sticker er wel komt. Je mag tenslotte allerlij ongezonde dingen gewoon verkopen (sigaretten, slechte whiskey, R&B CDs, kleine auto's met veel vermogen, etc.)
Er is een duidelijk verschil tussen greenpeace gasten die zeggen dat zeer goed getest veilig bevonden voedsel gevaarlijk is en een laserkanon dat in zijn brandpunt massa over laat gaan in plasmafase...
Het lijkt mij dat de huid alleen zal beschadigen als het brandpunt echt exact aan de huidoppervlakte ligt. En dat nog op exact het juiste moment. En mocht dat gebeuren dan is de schade nog minimaal lijkt mij. Vergelijkbaar met een statisch vonkje of zo?
Ja idd...
Nou dan word er ff een huidcel levend verbrand, vraag me af of je dat uberhaupt kan voelen...

OMG they killed huidcel tig tot de tigde, hey you bastards.
Ja precies, als ik nu op mijn muis druk, de cola fles opendraai... verlies ik al 50-250 huidcellen, pff ik mag wel oppassen zeg!
Bedenk wel dat die ene huidcel in brandend plasma wordt omgezet.
Ja w00t, voor 1 nanoseconde. Wel eens je vinger door een kaars gehaald? Als je dat snel doet gebeurt er ook niets. Hey, dat is pas deductie! (of was het nou inductie :Z)
een kaars is geen 6000 K
maar ik denk wel dat jullie gelijk hebben btw.

Alleen als je je vinder nou iets voor het brandpunt houdt, dan is de energie dus wat verdeeld, maar het zal nog steeds enorm heet wezen. :?
@ diederik77
het is misschien wel erg heet, maar het is ook maar ontzettend weinig massa die zo heet is. Zodoende zal het nooit een brandwond aan kunnen richten (de hoeveelheid thermische energie is érg klein; deze is evenredig met de massa)
In principe moet dat niets uitmaken toch, ik bedoel de energie is gewoon hetzelfde, en zou toch wel doorgegeven zijn vanaf dat kleine stukje aan de naastliggende moleculen/cellen.(OMG wat is dat slecht geformuleerd)
In het artikel staat dat de lucht waarin (op?) wordt geprojecteerd, *niet* (te) heet zal worden. Aangezien lucht een veel kleinere soortelijke warmte heeft (heeft minder energie nodig om dezelfde temperatuurstijging te ondergaan) dan je huid, zal je huid al helemáál niet verbranden/verschroeien... :)
Ik heb wel eens een demonstratie hiervan gezien op de universiteit, de pulslaser 'schoot' niet zo vaak als hier maar er waren duidelijk snel opvolgende explosies zichtbaar en hoorbaar.

Op een gegeven moment hield hij er een papiertje tussen, precies op het brandpunt, en elke puls veroorzaakte zwart kringetje van doorsnee centimeter ofzo.

Het zal echt wel voelbaar en schadelijk zijn als je geraakt wordt - zeker daar je al snel 50-100 keer geraakt bent voordat je reflex je er weg heeft.
Alleen als je net op het brandpunt zit zal je ff een molecuul van enkele 1000 graden naast je hebben. Dat is op zich helemaal niet veel warmte die en misschien merk je het niet eens.
hmmm, dan zou je dus ongemerkt gebrandmerkt kunnen worden?? creapy (8>
dat is schijn... met de standaard lucht kan je maar 1 kleur maken... wil je meer kleuren, moet het in een afgesloten ruimte gevuld met een ander gas.
Hoewel plasma een temperatuur van vele duizenden graden heeft, hoeft niet voor brand te worden gevreesd: de lichtpuntjes hebben een levensduur van ongeveer een nanoseconde, maar zijn dankzij de extreme temperatuur uitstekend zichtbaar.
Ze zijn niet alleen goed zichtbaar maar ook goed hoorbaar:
Er lijkt één nadeel: doordat het systeem de lucht verhit, weerklinkt het geluid van "kleine explosies".
Bron
Er klonkt volgens die website een
crackling sound
(volgens jouw bron), waarschijnlijk is het zo erg dus nog niet.
Er lijkt één nadeel: doordat het systeem de lucht verhit, weerklinkt het geluid van "kleine explosies".
kan je makkelijk verkopen als "realistischer geluid dan ooit!" <heel erg kleine letters>bij oorlogs films</heel erg kleine letters>
Intensiteitsverschillen worden ook moeilijk. Een gepulste laser heeft nagenoeg een constante energie per puls, waardoor elk puntje gelijk oplicht.
Met complexe electronica en een Q switched laser kun je wel moduleren, maar dan nog...

De frequentie is ook beperkt tot 100 kHz of zo. Neem een beetje leuke resolutie van 1000x1000x1000. Daar doet die laser dus 10000 seconden oftewel 2.5 uur over!!!

Om 25 fps te halen bij deze resolutie moet je met 25GHz kunnen pulsen. Dat is met de huidige techniek echt onmogelijk, meer dan een factor 1000 sneller dan wat nu kan.

Maar stel dat het je lukt om met een pusje van 100 uJ de lucht te ioniseren, dan moet je 2500 kW laser vermogen hebben. Dat is een factor 1000 meer dan wat op die moment technisch mogelijk is.

Kortom, ik verwacht hier de eerste 25 jaar niets van.
Was er niet laatst een on-die laser gefabriceerd door een bedrijf? Ennuh ultra-kleine lenzen etc.?

Lasers worden heus wel goedkoper hoor, en iig voor een prototype gooi je er dan toch gewoon 10000 mini-lasers in?
Vergeet niet dat de objecten die je projecteert in principe 'hol' zullen zijn. Dus een volledige kubus neemt dan maar 1000*1000*6 pixels in beslag, wat mooi in 1 minuut kan.
Ehmmm... nevermind ;)
misschien dat kleur te maken is door verschillende soorten gas(rood/groen/blauw bijv.) , die door verschillende lasers(andere golflengte) worden opgelicht.
Dit kan ook al met verschillende halfgeleider-lasers, zo groot als een transistortje. Het enige probleem is nog een methode bedenken voor het met hoge snelheid wijzigen van de brandpuntsafstand.
Plasma heeft een temperatuur van enkele miljoenen graden Celsius. Heel vele duizenden graden dus ;)
nee hoor, de definitie van plasma is een gas bestaande uit geladen deeltjes. in de zon is die heel heet, maar je hebt ook koude plasma's. :)
In deze toepassing is de lokale temperatuur op atomair nivo echt wel hoger dan een graadje of 10.000
Dit plasma wordt opgewekt door de lucht heet te maken. Dus zal dit wel een heet plasma zijn.
De temperatuur waarbij een gas plasma wordt is heeel hoog.
Ehm, de straal opzich is niet warm, maar de deeltjes die opgelicht worden wel > zo'n paar duizend graden. Maar aangezien deze maar een nanoseconde opgelicht worden, zal je de warmte niet kunne waarnemen door te voelen!
Maar als je 1 deeltje een miljoen graden maakt, kan die energie zich daarna verdelen over de moleculen eromheen.
Je zou dan bijvoorbeeld 10.000 moleculen 100 graden warmen kunnen maken.

Als je nou zo'n apparaat maakt met een fillfactor zoals bij een moderne videokaart, die elke seconde miljoenen kleine plasmatjes produceert, dan kan ik me niet voorstellen dat het niet warm wordt na verloop van tijd.
(tenzij alle energie wordt omgezet in licht)
Iemand nog kip??

ff 2 minuten braden met me plasma!!
Who eindelijk hebben we echte FastFood!! nooit meer wachten! gewoon een plasmatron kopen!! :+

denk niet dat deze techniek voor ons normale mensen beschikbaar zullen zijn.
Plasmatron, ik meen ooit gehoord te hebben dat die wordt gebruikt voor het koel maken van producten in no-time?
Dan heb je een verbrande buitenkant en een rauwe binnenkant. :Z
me plasma
En repareer je Nederlands eens.
Als ik het plaatje goed begrijp bewegen de spiegels, niet de het lazer apparaat zelf.

[reactie op MeMoRy... :z ]
hoe dan ook, die spiegels worden door een motortje heen en weer bewogen. Niet de meest duurzame manier lijkt me, wil dit ooit een duurzaam en betaalbaar concept worden, dan zal er een methode van beeldsturing zonder bewegende onderdelen vereist zijn.
Duurzaamheid zou idd. beter kunnen maar er bestaan al jaren photonic switches waar soortgelijk spul voor bestaat.

MicroEletroMechanical Systems (MEMS)--MEMS-based switches use static electric or magnetic force to control tiny (in micros) mechanical parts such as mirrors. MEMS technology has been around for a number of years for applications such as accelerometers for airbags, pressure sensors and CD heads. If the mirror can only be in two positions--"On" and "Off"--it is called 2-D MEMS. If the mirror can rotate around two axes to take many positions, it is known as 3-D MEMS.

Thermo-optics (e.g., bubble)--Thermo-optics technology, like bubble switching, uses local heat to create a bubble in the intersection to deflect a light beam, originated from ink-jet printer technology.

Liquid crystal--Liquid crystal switching is done through manipulating (e.g., filtering and rotating) the polarization states of the light.
hoe wil je dat voor elkaar krijgem, mischien verschillende golflengtes op verschillende plaatsten terug kaatsen ofzo, maar dan zit je weer met die kleuren, dus je houd altijd iets dat beweegt
Voor zover ik het goed heb begrepen is de techniek voor de spiegels identiek aan wat er in laserprinters wordt toegepast. In een normale laserjet zit ook een vaste laser en een roterende spiegel, zodat de laserbundel over de hele breedte van de drum gebruikt kan worden in plaats van op maar één punt (-> HowStuffWorks). De spiegel beweegt dan ook niet heen en weer, maar roteert heel snel, waarna de laser 'alleen maar' op de juiste momenten ingeschakeld hoeft te worden.

Deze techniek heeft zichzelf wel als bruikbaar en duurzaam bewezen, dacht ik :)
Dit is het begin van het einde van onze realistische wereld.
Het is niet het begin, en ook niet het einde van "eindelijk 3D weergave". De kans dat deze wetenschappers ook echt voor 3D in de huiskamer gaan zorgen lijkt me niet eens zo heel groot.

Bij zo'n publicatie worden natuurlijk alleen de voordelen genoemd, en wordt het meest gunstige senario geschets van de verdere ontwikkeling.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True